eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
420 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️در میزگرد با موضــوع مد و مدگرایی مطرح شد: پاسخی به دیدگاه استاد امید پیشگر پیرامون حجاب چادر 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد مجید محمدی 📌 ادامه دارد _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 شاخص‌های سنجش توسعه در جامعه اسلامی 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی استاد برجسته حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ 📚 مهم‌ترین شاخص برای توسعۀ در جامعۀ دینی بالا بردن سطح دین‌داری و باورهای عقیدتی مردم است. در حقیقت توسعه به این معناست که مجموع فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و... موجب پیشرفت سطح دین‌داری مردم شده باشد. 🔻شاخص‌های توسعۀ و اثر آن در اقتصاد: ➖توکل بر خدا: اولین ثمره از توکل بر خداوند را می‌توان کاهش نرخ پس‌انداز برشمرد؛ به این بیان که جامعه‌ای که افراد آن اهل توکل بر خداوند هستند دچار کاهش نرخ پس‌انداز خواهد شد و بیشتر به فعالیت اقتصادی یا اموری همچون صدقه و قرض الحسنه روی می‌آورند در حالیکه طبق سایر شاخص‌های توسعۀ اقتصادی که در جوامع دیگر مطرح است، عکس این مطلب صحیح است ➖ زهد و دل نبستن به دنیا: با توجه به تعریف زهد در فرهنگ دینی، می‌توان اثر آن را انجام فعالیت اقتصادی حداکثری و استفادۀ حداقلی دانست. بنابراین زهد کاهش فعالیت اقتصادی نیست بلکه افزایش فعالیت اقتصادی و استفادۀ کمتر است که نهادینه شدن این روحیه به بهبود شاخص رشد اقتصادی کمک می‌کند ➖ایمان به قیامت: از دیگر آثار ایمان به قیامت در مسائل اقتصادی، کاهش مفاسد اقتصادی است. ایمان به قیامت و روحیۀ خداترسی نوعی بازدارندگی نسبت به جرائم و گناهان در نفس انسان پدید می‌آورد که در حوزۀ اقتصاد اموری همچون ربا، احتکار، گران‌فروشی، اختلاس، سرقت و... را انجام نمی‌دهد 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38217 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 روشهای پیاده‌سازی حکمرانی حکیمانه‌ در ایران / مدل حکمرانی اسلامی ترکیبی از عقلانیت و مردم‌سالاری 🔻 حجت السلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی مطرح کرد؛ ▪️آمریکایی‌ها با مشاهده ناکارآمدی مدل هرمی لیبرالیسم سرمایه‌داری، به مدل جدیدی از حکمرانی مشارکتی روی آوردند. در این مدل، دولت حضور حداقلی دارد و مشارکت نخبگان و مردم در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، تصدی‌گری و نظارت و ارزیابی بیشتر است. ▪️حکمرانی خوب شامل هشت ویژگی اصلی است: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ‌گویی، مسئولیت‌پذیری، عدالت، وفاق عمومی و اثربخشی. این ویژگی‌ها به ظاهر بسیار مطلوب هستند، اما باید دقت کنیم که دکترین قوانین کجا نوشته می‌شود؟ بیشتر این دکترین‌ها در آمریکا تدوین می‌شوند و دیگر کشورها بر اساس آن عمل می‌کنند. ▪️دکترين حکمراني ما بايد بر پايه بنيان‌هاي فلسفي و اصول ايدئولوژيک باشد. اگر اين اصول را بپذيريم، بسياري از سياست‌هاي ما در حکمراني متفاوت خواهد بود. در دوران دفاع مقدس نيز ما با الگوهاي حکمراني حکيمانه توانستيم پيروز شويم. شهيد عباس بابايي نمونه‌اي از اين الگوهاست که با سادگي و تدبير خود در ميدان جنگ به موفقيت دست يافت ▪️هوشمندسازي سامانه‌ها يکي از مهم‌ترين مسائل حکمراني در کشور ماست. وقتي سامانه‌ها هوشمند نباشند، فساد شکل مي‌گيرد. استفاده از هوش مصنوعي مي‌تواند به کاهش فساد و افزايش کارآمدي در حوزه‌هاي مختلف کمک کند. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38222 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 گفتارهایی در حقوق عمومی اسلامی 🔹نویسنده: آیت الله عباس کعبی ناشر: انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان تعداد صفحات:۲۵۲ 🔻کتاب در یک نگاه: پژوهشکده شورای نگهبان به عنوان مرجع تخصصیِ پژوهش موضوعات حقوق اساسی، با رویکرد تبیین مبانی و سازوکارهای حکمرانی اسلامی و ارتقاء نظام سیاسی موجود به نظام مطلوب برآمده از آموزه‌های شریعت؛ با بهره‌گیری از خوانش‌های اصیل از منظومه‌ی حقوقی عمومی اسلامی مبتنی بر ابزار اجتهاد و فقاهت و استفاده از مباحث مطرح شده به‌وسیله‌ی فقهای شیعه در حوزه‌ی حقوق اساسی، اقدام به انتشار دستاوردهای علمی با رویکرد دانشگاهی و جهت استفاده علاقه‌مندان از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور نموده است. مجموعه‌ی پیش رو که حاصل تقریرات دروس خارج فقه اسلامی آیت الله کعبی است، با شناخت دقیق مسائل حوزه‌ی حکمرانی در منظومه‌ی فکری اسلامی، به تبیین و تشریح و نقد برخی از نظرات حول‌محور موضوعات بیان شده پرداخته است. در همین راستا این اثر در هفت مقاله‌ به بازخوانی مهم‌ترین موضوعات «حقوق عمومی در اسلام» اختصاص یافته است. 🌐 پیوند مقدمه و فهرست كتاب: https://B2n.ir/s04108 🌐 پیوند تهیه کتاب: https://B2n.ir/p28165 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل‏ محمد(علیه و علیهم ‏السلام) برگزار می ‏‏کند: ♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه حکمرانی 🔹 موضوع: ماهیت فقه حکمرانی (نشست ششم) 🎙 با حضور و ارائه: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ⏰ زمان: چهارشنبه 17 مرداد 1403، ساعت 10:30 صبح 🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی، صحن شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) 🔗 لینک مجازی شرکت در نشست علمی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اهمیت فلسفه در عصر هوش مصنوعی / همسوسازی هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی 🔻 پروفسور آنتونی گریلینگ، استاد فلسفه دانشگاه لندن، مطرح کرد؛ 🔹 در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه هوش مصنوعی به سطحی فراتر از توانایی‌های انسانی انجام شده است. هدف این تلاش‌ها تضمین هماهنگی رفتار سیستم‌های هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی و جلوگیری از شورش احتمالی آن‌ها علیه بشریت است، مشابه آنچه در فیلم «ترمیناتور» به تصویر کشیده شده است. 🔹 از زمان آغاز توسعه هوش مصنوعی، فلسفه نقشی اساسی در پیشرفت آن داشته است. استفاده از اصول منطقی و فلسفی به شکل‌گیری ساختارهای اولیه هوش مصنوعی کمک کرده است. علاوه بر این، ایده‌های فیلسوفانی مانند لودویگ ویتگنشتاین در مورد معنای زبان در توسعه مدل‌های یادگیری عمیق به کار رفته‌اند. 🔹 فلسفه همچنان در توسعه هوش مصنوعی اهمیت دارد، به ویژه در مسائل پیچیده‌ای مانند خودآگاهی و خلاقیت هوش مصنوعی. برخی فیلسوفان بر این باورند که برای حل مشکلات پیچیده هوش مصنوعی، مانند همسویی با ارزش‌های انسانی، نیاز به ترکیب دانش فلسفی با علوم دیگر است. این موضوع به مشارکت گسترده‌تر جامعه علمی، اجتماعی و سیاسی نیاز دارد تا به نگرانی‌های مرتبط با نفوذ روزافزون شرکت‌های فناوری و تأثیر آن‌ها بر دموکراسی پرداخته شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38201 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 فراخوان ویژه کارگروه علوم و معارف دینی در دو محور اعلام شد؛ فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» 🔻فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» ویژه اعضای هیئت‌علمی حوزوی بوده و حمایت از طرح‌های پژوهشی را شامل می‌شود و تا پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۳ مهلت دارد. 🔸فراخوان حاضر دو محور کلان در حوزه علوم و معارف دینی را شامل می‌شود. محورهای انتخاب شده، ناظر بر موضوعات دانشی و مسائل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی است. تأکید کارگروه علوم و معارف دینی بر پذیرش طرح‌هایی است که به نوآوری و نظریه‌پردازی، کاربردی و مسئله‌محور بودن و نگاه به آینده در محورهای پیشنهادی توجه داشته باشند. 🔹 پژوهشگران گرامی جهت ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام نمایند. 📎 جزئیات 👇 🌐https://insf.org/fa/news/795 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بررسی تصحیح شرعی بیمه / آیا می توان قرارداد بیمه را به وسیله هبه، شرعی کرد 🔻 آیت الله محسن فقیه استاد برجسته حوزه علمیه در درس خارج فقه بیمه مطرح کرد؛ ▫️برای تصحیح شرعی بیمه دو راه وجود دارد: 1.بیمه را ذیل یکی از عقود شرعی پذیرفته‌شده مانند هبه، مشارکت، ضمان یا ... بدانیم. 2.عقود شرعی را توقیفی ندانیم. عقود شرعی، محصور در چند عنوان نیست، بلکه هر عقدی که دو انسان عاقل حکیم مؤمن با هم ببندند، اگر غرری نباشد و شارع مقدس از آن نهی نکرده باشد، صحیح است. هرگاه دو متدیّن قراردادی امضا کنند صحیح است مگر اینکه غرری باشد یا مانند ربا، شارع از آن نهی کرده باشد. ▫️بیشتر بزرگان نظریه توفیقی بودن عقود را پذیرفته اند؛ براین‌اساس، باید عقد بیمه، در یکی از عقود شرعی گنجانده شود ▫️هبه معوضه شرایطی دارد که در قرارداد بیمه وجود ندارد. مردم عادی که آگاه به عقود نیستند و قرارداد بیمه می‌بندند آیا پول را هبه می‌کنند؟ اگر از آن‌ها پرسیده شود که آیا پول را هبه معوضه کردی می‌گوید: نه! من قصد هبه نداشتم. «العقود تابعة للقصود» یک قانون فقهی است و کسی که آگاه است می‌تواند عقد بیمه را به‌عنوان عقد هبه منعقد کند اما مشکل مردم عادی را نمی‌توان حل کرد. قرارداد بیمه را می‌توان با عقد هبه درست کرد اما شرطش این است که طرفین، قصد هبه معوضه کنند اما اگر قصدی نباشد، قهراً هبه منعقد نمی‌شود. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38232 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دبیرخانه نظام ایده ها و نیازها 🟢 به منظور بهره‌برداری از دانش، تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویان و همچنین پاسخگویی به نیازهای ملی، "نظام ایده‌ها و نیازها" از شما و سایر پژوهشگران محترم دعوت به عمل می‌آورد تا با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه به 24 تقاضای صنعت نفت در حوزه های علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی، در این سامانه مشارکت نمایید. لطفاً برای ارسال پیشنهادات خود به سامانه با آدرس https://nan.ac مراجعه فرمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍نشست «دلالت‌های فلسفه اشراق در طراحی فضا و زیست شهری» در شهرداری تهران برگزار می‌شود. این نشست ششمین موضوعی ست که در فصل دوم سلسله نشست‌های «شهراندیش» و از سوی هیئت اندیشه ورز شهرداری تهران بررسی می‌شود. 🔸مان و مکان: ➖دوشنبه ۱۵ مرداد، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ ➖ خیابان بهشت، ساختمان شهرداری مرکز، طبقه هفتم، سالن جلسات 🎙سخنرانان: ➖ مرتضی بحرانی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی ➖ مجید احسن، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ‌_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 افسانه تقویت مدارس دولتی عادی/ آیا وجود مدارس غیردولتی به ضرر مدارس دولتی است 🔻 دکتر محمدصادق تراب‌زاده جهرمی پژوهشگر عدالت اجتماعی مطرح کرد؛ ✅ مدارس دولتی خاص و مدارس غیردولتی، زاییده اشکالات دورنی مدارس دولتی هستند. تداوم مدرسه دولتی عادی، یعنی تداوم مدارس دیگر. ✅ ساختار و قاعده مدرسه دولتی عادی در شرایط فعلی، بر استانداردسازی، عدم تنوع آموزشی، اداره متمرکز و بوروکراتیک، تعیین مدرسه برای دانش‌آموز بر اساس موقعیت جغرافیایی و… بنا شده است ✅ آنچه کیفیت مدرسه را می‌سازد در ظرف ساختاری مدرسه جایابی می‌شود. وقتی ترجیحات والدین در مدارس دولتی عادی تأمین نشود، قاعدتاً به مدارس دیگر مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت ترکیب جمعیت دانش‌آموزی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانش‌آموزان یک مدرسه را تغییر می‌دهد. تغییر بافت جمعیتی، به شدت بر نوع تعامل والدین و مدرسه، اثر جانبداری اولیاء از دانش‌آموز خود، تغییر فضای آموزشی و تربیتی مدرسه و نوع روابط جدید دانش‌آموزان با یکدیگر مؤثر است ✅ در کنار مسئله تنوع مدارس مخرب و تفکیکی، ریشه‌های نقص درونی مدارس دولتی نیز که اشاره شد، باید پاسخ داده شود. سطح پاسخ در این مرحله، صرفاً ابتکارات و اقدامات خرد نیست بلکه نیازمند «مدرسه دولتی از نوعی دیگر» هستیم. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38237 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند: پنجمین میزگرد تخصصی در سنجش و اکتشاف مبانی علوم انسانی اسلامی ✅ واقع‌گرایی اخلاقی یا ادراکات اعتباری؟ در گفتگوی: 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی استاد مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره) قـم 🔸 حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی استاد کارشناس کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، مدیر اندیشکدهٔ اقتصاد و حکمرانی اسلامی دبیر نشست: 🔹 محمد اسدی دبیر کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 📵 به‌دلیل رعایت حقوق مالکیت معنوی صاحبان ایده، صوت و فیلم میزگردهای تخصصی منتشر نخواهد شد. ✍🏼 به حاضرینی که گزارش تفصیلی از جلسه ارائه دهند، گواهی رسمی اعطاء می‌گردد. 🏢 مکان: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سالن جلسات https://nshn.ir/67sb1VxsyJxR-W 📆 تاریخ: پنج شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ ‌_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حرمت افساد، حرمت ارشادی است نه مولوی! / بررسی مفهوم «افساد» در فقه هنر 🔻 محسن شیخانی، استاد درس خارج فقه و اصول، مطرح کرد؛ 🔹 مفهوم افساد به معنای ضدیت با اصلاح و در تقابل با صلاح قرار دارد. افساد، به از بین رفتن تعادل، شرایط طبیعی یا انحراف از مسیر کمال یک شیء اشاره دارد و نتایج آن شامل ضرر و نابودی است. به طور مثال، فساد میوه به معنای عدم رسیدن آن به کمال است. افساد در اسلام به معنای هر عملی است که انسان را از خدا دور کند، و اگرچه مراتب مختلفی دارد، همه انواع آن مضر و نامطلوب محسوب می‌شوند. 🔹 در قرآن، افساد به‌عنوان یک مفهوم کلی که شامل اعمال مضر مختلف می‌شود، معرفی شده است. آیاتی چون «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ» (بقره، ۱۱-۱۲) بر هشدار نسبت به منافقین تأکید می‌کنند که مدعی اصلاح‌اند ولی در واقع مفسد هستند. بنابراین، افساد یک عنوان عام است که مانند ظلم و معصیت حرمت دارد و ادله اثبات حرمت محرمات، برای اثبات حرمت فساد کافی است. 🔹 در زمینه هنر، برخی آن را ذاتاً حلال می‌دانند و برخی دیگر معتقدند هنر به‌عنوان یک مفهوم عام، می‌تواند هم حلال و هم حرام باشد. مواردی چون قماربازی یا موسیقی مرتبط با مجالس فسق، از نظر اکثر فقها حرام هستند. تطبیق عنوان افساد با فعالیت‌های هنری یا سایر امور، به عهده مکلف است و تشخیص مصادیق آن ممکن است در مواردی به فقیه سپرده شود، هرچند به طور کلی، عرف عام مسئول تعیین مفهوم آن است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38225 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🌿 فراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی 🌿 محورهای فراخوان: فرهنگ، رسانه و ارتباطات، فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگ، هنر، پژوهش‌های دینی و اسلامی 🌿 بازه زمانی انجام پژوهش: شهریور ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ 🌿 مهلت ارسال: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ 🌿 قالب آثار: طرح پژوهشی/ پایان‌نامه کارشناسی ارشد/رساله دکتری/کتاب (برگرفته از طرح پژوهشی)/مقاله علمی پژوهشی/گزارش سیاستی (آثار آسیب‌شناسانه، کاربردی و شامل ارائه راهکار در اولویت هستند) 🌿 نحوه ارسال آثار: ارسال فایل در سایت جشنواره www.ifcr.ir @ricac_ac_ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰سلسله نشست های هوش مصنوعی و حقوق اساسی نشست دوم: هوش مصنوعی و نظارت اساسی 🔸سخنرانان: 👤 دکتر صادق واعظ زاده (عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) 👤 دکتر باقر انصاری (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) 👤 دکتر سیدروح الله شمسی کوشکی (پژوهشگر فقه و هوش مصنوعی) 🔹دبیر علمی‌نشست: 👤محمد مهدی همتی فقیه 📆 یک شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ ⏰ از ساعت ۱۵:۳۰ 📌نشانی: پژوهشکده شورای نگهبان واقع در خیابان‌شهیدبهشتی، خیابان سرافراز، کوچه پنجم، پلاک11 ⬅️ لینک ثبت‌نام: https://formafzar.com/form/zj759 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تخیل کودک؛ ثروتی که باید سرمایه گذاری در آن را یاد بگیریم 🔻 خبرگزاری إسلام أون لاين در یادداشتی مطرح کرد؛ 🔹 تخیل به عنوان یک نعمت ارزشمند الهی به انسان داده شده است و نقشی حیاتی در پیشرفت و تغییرات تاریخی و اجتماعی دارد. با این حال، در بسیاری از جوامع، به ویژه در محیط‌های آموزشی و خانوادگی، این نعمت به دلیل رویکردهای محدودکننده و غیرخلاقانه به یک محدودیت تبدیل شده است. 🔹 فعالیت‌های حرکتی و عدم تمرکز در کودکان می‌توانند طبیعی یا نیازمند توجه پزشکی باشند. برای تشخیص صحیح، نیاز است تا والدین و معلمان به علایق و نیازهای کودکان توجه کنند و فضای مناسبی برای خلاقیت و تخیل آن‌ها فراهم آورند. تشویق کودکان به فعالیت‌هایی مانند نوشتن داستان، نقاشی، و نمایش‌نامه‌نویسی می‌تواند به بهره‌برداری از تخیل آن‌ها کمک کند و باید به جای سرزنش و انتقاد، تعامل و حمایت مناسب از سوی خانه و مدرسه وجود داشته باشد. 🔹 برای ارتقاء مهارت‌های خلاقانه و توجه به نیازهای آموزشی، خانواده‌ها باید نقش فعال‌تری ایفا کنند و از برنامه‌هایی استفاده کنند که به هر دو جنبه یادگیری و تخیل توجه داشته باشد. ایجاد تعادل بین وظایف مدرسه و فعالیت‌های خلاقانه، و حمایت از تلاش‌های کودک برای ادغام تخیل در فرآیند یادگیری، می‌تواند به رشد و پیشرفت همه‌جانبه او کمک کند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38167 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍عنوان کرسی: قرآن و شاخص های تعالی بخش حکمرانی شهری ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمداسماعیل عبداللهی ناقد اول: جناب آقای دکتر سید محمد نقیب ناقد دوم: جناب آقای دکتر سید کریم خوب بین خوش نظر دبیر علمی جلسه: جناب آقای دکتر صمد اسمی 🔹زمان: دوشنبه 22 مرداد ماه 1403 ساعت 10 الی 12 🔹به صورت حضوری در سالن جلسات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و مجازی از طریق لینک: http://meet.quran.ac.ir/res 🔹شرکت کنندگان در این جلسه، در صورت تمایل به دریافت گواهی، می توانند درخواست خویش را از طریق آدرس @z_entezar در پیام رسان ایتا ارسال کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 اربعین بستری برای مشارکت اجتماعی زنان/ روایتی متفاوت از زنان و پیاده روی اربعین 🔻 محمدتقی کرمی قهی، نویسنده کتاب جای پای زینب در گفتگویی مطرح کرد؛ 🔸اربعین این پتانسیل را برای زنان ما ایجاد کرد که برای ایفای نقش مشارکت اجتماعی لازم نیست جذب نگاه های فمینیستی یا نگاه غرب گرایانه شوند و می‌توانند با برگشتن به ذات دین و پتانسیل دینی که نمونه آن پیاده‌روی اربعین است این مهم را به دست بیاورند. 🔸در ابتدا تصور می‌کردیم که افرادی که به پیاده‌روی می‌روند انگیزه‌های عمیقی ندارند و تحت تأثیر شرایط و تبلیغاتی که صورت می‌گیرد به راهپیمایی می‌روند؛ اما از دل گفت‌وگوها، سخنانی بیرون آمد که این تصور را تغییر داد. 🔸در این پیاده‌روی شاهد طیف بسیار متنوع و متکثر از بانوان هستیم و اصلاً یک جامعه یک دست نیستند و افراد با انگیزه‌های متفاوت معنوی، انقلابی، مذهبی و گاهی کنجکاوی می‌آیند که در این کتاب این معانی و مضامین از زبان بانوان در چند فصل دسته بندی شده است. 🔸در پیاده‌روی اربعین بخشی از محدودیت‌های اجتماعی زنان که در جامعه وجود دارد ناخودآگاه برداشته می‌شود و پیامد منفی هم به همراه ندارد. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که زنان حس معنوی بیشتری تجربه کنند؛ زیرا از تفاوت بیشتری با زندگی عادی و روزمره آنان دارد. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38243 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 صدور مجوز اولین نشریه انگلیسی زبان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻 مهدی غلامی دبیر شورای سردبیران نشریات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛ 📘 مجوز و پروانه انتشار نشریه/فصلنامه «علوم انسانی و معنویت دینی» به زبان انگلیسی با عنوان اصلی: «Journal of Human Sciences and Religious Spirituality» صادر شد و در نیمه دوم سال جاری اولین شماره این نشریه انتشار خواهد یافت. 📘 انتشار یافته های تجربی و کاربردی علوم انسانی دینی و معنوی، نشر ایده ها و یافته های بنیادین در حوزه علوم انسانی دینی (با تأکید بر یافته های مبتنی بر اسلام)، جذب و انسجام یافته های علمی تجربی در حوزه دین و معنویت، جهت دهی معنوی خداسو (با تأکید بر دین مبین اسلام و قرآن) به پژوهش های داخلی و خارجی، افزایش اثرگذاری و دامنه نفوذ دیدگاه ها و دستاوردهای علمی در این عرصه و استنادپذیرنمودن آنها از طریق ارائه به مجامع علمی بین المللی و ایجاد شبکه علمی بین المللی متخصصان علوم انسانی دینی/معنوی از اهداف مهم نشریه علوم انسانی و معنویت دینی ذکر شده است. 📘 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از تمامی اساتید و صاحبنظران کشور برای ارائه مقاله به این نشریه دعوت بعمل می آورد. نشریه «Journal of Human Sciences and Religious Spirituality» از طریق آدرس اینترنتی: https://hsrs.rihu.ac.ir در دسترس قرار گرفته است. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38246 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍ابلاغ نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای اجرا 🔻 روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛ ▪️پس از چندین سال از نگارش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اردیبشهت ماه ۱۴۰۳‌ نقشه راه این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که بالاخره امروز نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ابلاغ شد 🔹 مشاهده فایل نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰بیست‌ و سومین دوره ضیافت اندیشه ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🔻عنوان دوره: 📋اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اقتصاد مقاومتی 🔻با محوریت: ➖ نظام اقتصادی اسلام، اصول کلان و الگوهای عملياتی 📆 زمان برگزاری: ۲۱ تا ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ 🏢 محل برگزاری: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی 🗒زمان ثبت‌نام: ۱۳ تا ۱۵ مرداد ماه 📌پیوند ثبت نام: 🔗 https://B2n.ir/j25992 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔍 تحلیل تاریخی نواندیشی فقهی در حوزۀ جنسیت ارائه دهنده: 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر مهاجرمیلانی ناقد: 🎤جناب آقای دکتر محسن طباطبایی‌فر دبیر علمی: ✍️جناب آقای دکتر رضا پورمحمدی 🗓یکشنبه، ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه ۶، سالن جلسات 💻 پخش زنده از طریق: http://live.wfrc.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تحول حکمرانی از مجلس سنتی به مجلس مدرن / ضرورت آموزش سیاست‌گذاران در زمینه هوشمندسازی 🔻 در نخستین رویداد همتاتک مطرح شد؛ 🔹 تحول مجلس سنتی به مجلس مدرن از جمله مباحث مهم در زمینه حکمرانی هوشمند است، این تحول بر پایه کارآمدسازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی استوار است. استفاده از سامانه‌های داده‌محور نقش کلیدی در این مسیر ایفا می‌کند، زیرا این سامانه‌ها می‌توانند تصمیم‌گیری‌ها را بر اساس داده‌های دقیق و به‌روز انجام دهند و به بهبود کیفیت خدمات دولت الکترونیک کمک کنند. 🔹 هوشمندسازی حکمرانی نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق به نمایندگان مجلس و سیاست‌گذاران است، همچنین بسیاری از چالش‌های موجود در این حوزه به‌درستی به سیاست‌گذاران منتقل نشده و نیاز است تا آنها با مشکلات سامانه‌های الکترونیکی آشنا شوند. یکی از مشکلات عمده در اجرای این سامانه‌ها، نارسایی قوانین و برخی اقدامات فراقانونی است که باعث بروز موانع در این مسیر می‌شود. 🔹 توسعه و استفاده مؤثر از سامانه‌های هوشمند مستلزم آموزش سیاست‌گذاران و مدیران دولتی است، زیرا برخی از این افراد به دلیل آشنا نبودن با چالش‌های نوین هوشمندسازی، نیاز به یادگیری و آموزش دارند. در این زمینه، فراهم کردن داده‌های صحیح و سهل‌الوصول به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران اهمیت ویژه‌ای دارد. با این حال، لازم است که این سامانه‌ها به درستی تنظیم و اجرا شوند تا از موانع و مشکلات احتمالی جلوگیری شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38256 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📢فراخوان حمایت از پژوهش‌ها و گزارش‌های سیاستی حوزه مالکیت‌فکری؛ آثار فرهنگی، هنری، ادبی و علمی «ســــاقـــه» 📌اطلاعات بیشتر https://news.ut.ac.ir/fa/news/42908 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ چگونه اصول اسلامی می تواند نابرابری اقتصادی مدرن را حل کند؟ / تحلیل اقتصادی زکات، صدقه و وقف در اسلام 🔻 سراج اسلام مفتی، استاد بازنشسته دانشگاه آریزونا، مطرح کرد؛ 🔹 حرص و طمع گروهی از افراد مانع از گردش و توزیع ثروت در جامعه می‌شود و در نتیجه، به ایجاد اختلافات طبقاتی می‌انجامد. اسلام به منظور ایجاد برابری و برادری در جامعه به ابزارهای اقتصادی همچون زکات، صدقه، وقف و امور مالی اسلامی توجه دارد. 🔹 زکات، که یکی از ارکان اسلام است، به مسلمانان واجب می‌کند که بخشی از پس‌انداز خود را سالانه به نیازمندان پرداخت کنند. زکات به تصفیه ثروت، تقویت برادری و افزایش برکات کمک می‌کند. از طرفی صدقه که به صورت داوطلبانه پرداخت می‌شود، در جهت کمک به نیازمندان و کاهش نابرابری‌های اقتصادی عمل می‌کند و باید با احترام به احساسات دریافت‌کنندگان انجام شود. 🔹 وقف نیز یکی از ابزارهای خیرخواهانه در اسلام است که برای ایجاد منافع پایدار برای جامعه طراحی شده است. وقف نمی‌تواند لغو یا به مالکیت دیگری منتقل شود و از آن می‌توان برای اهداف مختلفی مانند سلامت، آموزش و کاهش فقر استفاده کرد. این ابزار نه تنها به تأمین نیازهای فوری بلکه به توسعه پایدار جامعه نیز کمک می‌کند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38259 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com