eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
426 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 حب و بغض برای رضای خدا امر قلبی است یا عملی؟ ❇️ آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 📚 نکته اول: در روایت آمده «مَنْ أَحَبَّ كَافِراً فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَ كَافِراً فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ صَدِيقُ عَدُوِّ اللَّهِ عَدُوُّ اللَّهِ.» در این فراز «مَنْ أَحَبَّ كَافِراً فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّه» به‌طور مستقیم حب و بغض مطرح شده که امور قلبی است و ظاهرش حب و بغض قلبی است. 🔹 اینجا احتمال دیگری که بگوییم مقصود از حب و بغض اظهار و ابراز است خیلی ضعیف است؛ زیرا التودد الی الناس یا تعابیر دیگری بود که محبت قلبی یا بغض قلبی را با قرائن و تمسک به شواهدی از روایات استفاده می‌کردیم. 🔹 اینجا مستقیم خود محبت و بغض مراد است و حمل آن بر احتمال دیگری که بگوییم ابراز مقصود است حمل قوی نیست. گرچه ممکن است کسی بگوید محبت و بغض به‌عنوان صفات قلبی امور اختیاری نیستند یا در معرض جعل حکم نیستند؛ اما ما این‌ها را رد کردیم. 📚 نکته دوم: فراز اول این روایت حکم الزامی را افاده می‌کند. «مَنْ أَحَبَّ كَافِراً فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّه» حرمت است. بغض خدا قطعاً از امور محرمه است. اینجا حب کافر را نازل منزله بغض خدا می‌کند و مصداقی از بغض خدا به شمار می‌آورد یا اینکه حقیقتاً مصداق بغض الله است یا اینکه علی وجه الحکومه تنزیل می‌کند. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21793 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 کتاب «زندگی مطلوب طلبه» منتشر شد 🔰 کتاب «زندگی مطلوب طلبه» تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی است که تبیینی نوین از زندگی مطلوب طلبه در تناسب با عصر انقلاب اسلامی می‌باشد، منتشر شد. 📚 در این کتاب، ابتدا درخصوص اهمیت «یافتن راه» در طلبگی سخن گفته می‌شود و نویسنده برخی از تجربه‌های خویش را در این زمینه مختلف مطرح می‌نماید. سپس به عناصر ضروری می‌پردازد که برای یافتن راه در طلبگی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نیاز است. 📝 در این کتاب با خوانشی تربیتی از الگوی امام خمینی(ره)، سعی شده گامی به سوی تعریف یک تیپ تخصصی متناسب با آنچه که در عصر انقلاب اسلامی از طلاب توقع و انتظار می‌رود برداشته شود. 📕 این اثر در ۸۰ صفحه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقر العلوم(ع) به زیور طبع آراسته شده است. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21807 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اطلاق آیات و روایات مربوط به ربا شامل اشخاص حقوقی نمی‌شود/ حکم حرمت قرض ربوی در مورد اشخاص حقوقی همانند اشخاص حقیقی نیست 🔻 آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛ 📚 قرض ربوی بین اشخاص حقیقی اشکال دارد ولذا فروش استقراضی بین اشخاص حقیقی حرام می‌باشد ولی حکم مسئله در مورد اشخاص حقوقی ولو نسبت به بعضی از انواع و اقسام آن، این‌گونه نیست. 📚 نتیجه بررسی اطلاق آیات قرآن درباره ربا: این آیات خطاب به اشخاص حقیقی است و همچنین حکم تکلیفی را بیان می‌کنند ولذا شامل اشخاص حقوقی نمی‌شوند. 📚 روایات مطلقی که در مورد حرمت ربا وارد شده است، نیز در صدد بیان حکم تکلیفی می‌باشند زیرا که عقاب و عذاب و امثال این موارد که مرتبط با احکام تکلیفی است، در این روایات بیان شده است. 📚 پس اکثر ادله و بلکه تمام ادله و با اطلاقشان نمی‌توانند، شامل شخصیت حقوقی شوند ولذا با تمسک به اطلاقات حرمت ربا، نمی‌توان حکم به حرمت ربای صادر از شخصیت حقوقی نمود. 📚 بالتبع وقتی که حکم تکلیفی حرمت ربا، شامل اشخاص حقوقی نگردید، حکم وضعی(فساد عقد یا شرط) که لازمه‌ی آن حکم تکلیفی بود، نیز شامل شخصیت حقوقی نمی‌شود. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21780 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری ششمین نشست راهبردی دین و قانون‌گذاری 💢 ششمین نشست راهبردی دین و قانون‌گذاری با موضوع «رویکرد دینی به قانون‌گذاری و حکمرانی با تطبیق بر موضوع جمعیت» برگزار می‌شود. ✅ سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد 🗓 زمان: سه شنبه 16 دی ماه 1399، ساعت 14:30 🔻 لینک شرکت در وبینار: 🌐https://b2n.ir/336951 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ تلاش شورای تلفیقی نخبگان حوزه و دانشگاه در جهت اسلامی سازی علوم انسانی/ نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه در استراتژیک هستیم 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 🔸 انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی است که رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی را الهام می‌بخشد. در حالی که تفکر سکولار، لیبرال و... به بن بست نهایی خودش رسیده است. 🔸 مراد از وحدت حوزه و دانشگاه وحدت فیزیکی و یکی شدن آن دو، یا این‌که وحدت علمی و رویکردی و یا تدریس در حوزه و دانشگاه نیست، بلکه مراد، وحدت در هدف و استراتژی است. 🔸 نتیجه وحدت استراتژیک وهدفمند، اقتدار همه جانبه است که در همراهی حوزه و دانشگاه محقق می‌شود. 🔸 ایجاد تمدن نوین اسلامی، دارای الزاماتی همه جانبه است که از جمله آن الزامات، اسلامی شدن علوم انسانی در دانشگاه‌ها و توجه حوزویان به رویکرد‌های جدید و افکار و اندیشه‌های نو است. 🔸 قطعا باید رگه‌های سکولاریستی و لیبرالیستی علوم انسانی زدوده شوند و طرح‌های اساسی مبتنی بر اندیشه اسلامی، با توجه به واقعیت‌های علمی و نظری دنیای جدید ارائه گردد. 🔸 مقرر گردید شورای تلفیقی نخبگان حوزه و دانشگاه که سابقه‌ای هم دارد، مجددا تشکیل شود که کارهای بنیادی مشترک علمی نظیر انطباق ساختاری علوم انسانی با تفکر اسلامی صورت می‌گیرد. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21803 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ عزم و جدیت در واسپاری امور به استان‌ها/ نظرم نسبت به مجامع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه همواره مثبت بوده است 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مجمع نمایندگان طلاب آذربایجان غربی اظهار داشت؛ 🔹 در این چند سال ۲۰ سند راهبردی برای دو دهه فعالیت پیش روی حوزه‌‌های علمیه تدوین و ترسیم شده است. 🔹 طرح آمایش حوزه از جمله طرح‌‌هایی است که در آن از میان ۲۰۰ کار ویژه روحانیت بر ۵۰ کار ویژه اصلی تمرکز و در افق ۲۰ ساله هدف‌گذاری‌‌های عملیاتی در نظر گرفته شده است. 🔹 در زمینه استان‌‌ها واسپاری امور به خود استان‌‌ها به جدیت دنبال می‌شود و از جمله این‌که تاکنون حدود ۳۵ درس خارج در غیر از قم رسمیت یافته است. 🔹 من همواره نظرم نسبت به مجامع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه مثبت بوده است و این مجامع را مشاور خوبی برای مدیریت حوزه می‌دانم. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21821 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔹 نکته ضروری دیگر در آغاز مبحث عوامل تربیتی این است که آیا وظیفه تربیتی از سنخ حق است یا حکم؟ و در حکم، تکالیف تربیتی و غیر آن چیست؟ کدام یک از عوامل، از ولایت بر تربیت برخوردارند؟ 🔹 در فقه تربیت، وظایف تربیتی اعم از احکام وضعی و تکلیفی است و در هر مسأله تربیتی همه احکام وضعی و تکلیفی مرتبط با آن باید بررسی گردد، به این معنا که کدام وظیفه تربیتی از باب ولایت است، کدام وظیفه تربیتی از باب حکم تکلیفی و کدام وظیفه تربیتی از باب حق است. 🔹 در نتیجه وظایف تربیتی بر اقسامی است: 1- تکلیفی؛ 2- وضعی؛ که خود بر دو قسم است: ولایت که غیر قابل اسقاط و انتقال است. و دوم حق که نوعا قابل اسقاط و انتقال است. 🔹 ثمره مهم بحث در آنجاست که اگر وظیفه تربیتی از سنخ حکم یا ولایت باشد، قابل اسقاط نیست ولی اگر از سنخ حق باشد، قابل اسقاط است. 🔹 همچنین این امر باید توجه شود که همه وظایف تربیتی از یک سنخ نیستند و همه عوامل و مربیان نیز از ولایت بر تربیت برخوردار نیستند، بلکه تنها تکلیف الزامی و یا غیر الزامی بر تربیت دارند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 گزارش تصویری اولین جلسه از سلسله جلسات هم‌اندیشی فقه نظام 📌به همت دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 💠باحضور حضرات آیات: محسن اراکی، ابوالقاسم علیدوست و عباس کعبی 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نشست «مصر و ازهر، موقعیت جدید» برگزار می‌شود 🔹 نشست علمی «مصر و ازهر، موقعیت جدید» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مسجد جامعی، سفیر سابق ایران در واتیکان و مراکش در قم برگزار می‌شود. 📆 زمان: پنجشنبه ۱۸دی ماه ساعت ۱۰ 📝 مکان: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سالن آیت‌الله حائری به صورت حضوری(بصورت محدود) و مجازی. علاقه‌مندان جهت حضور در این نشست با شماره ۰۹۲۲۰۴۸۰۵۴۴ هماهنگ نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_plus
✅ بدون محوریت فقاهت، اهداف و رسالت‌های حوزوی محقق نمی‌شود 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در نشستی تأکید کرد؛ ❇️ بدون محوریت فقاهت، امکان رسیدن به اهداف و رسالت حوزوی که در آیه نفر آمده، در عمل محقق نمی‌شود بلکه تحقق آن در گرو فقاهتی فعال، سازنده، روزآمد و کارآمد است. ❇️ فقه، نقش محوری در همه حرکت‌های دانشی و بینشی حوزه دارد و در واقع عمود خیمه می‌باشد و همه فعالیت‌های در گرو آن است. ❇️ انتظار می‌رود در جریان فعالیت‌ها، نظارت بیشتری برای مباحثه و فعالیت‌های علمی و پژوهشی طلاب وجود داشته باشد. ❇️ با برنامه‌ریزی‌های قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های علمی طلاب به صورت مستمر با تلاش اساتید در مقطع خارج تحقق یابد. ❇️ امیدورایم شاهد حوزه‌ای پیشرو و پیشگام در عرصه فقه تمدنی و پاسخگو به نیاز‌های نظام و جامعه و بین الملل باشیم. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21824 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پیامدهای اعتقادی، روان‌شناختی و اجتماعی کرونا بررسی می‌شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در نشستی خبری عنوان کرد؛ 💯 کنفرانس بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» با هدف بررسی تأثیرات کرونا از منظر اجتماعی، روان‌شناختی، اعتقادی و کلامی برگزار می‌شود. 📆 این کنفرانس روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در قم و تهران به صورت همزمان با محوریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد. 📝 مهلت ارسال چکیده تا ۳۰ بهمن ماه ۹۹ و مهلت ارسال اصل مقالات هم تا ۲۰ فروردین سال آینده است. 🔹 علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات می‌توانند به نشانی: قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مراجعه کنند. 💻 همچنین تلفن: ۰۲۵۳۲۱۱۱۳۲۹، دورنگار: ۰۲۵۳۲۸۰۳۰۹۰ و یا کدپستی: ۳۷۴۹۱۱۳۳۶۱ در ساعات کاری ۷:۳۰ تا ۱۵:۰۰ از راه‌های دیگر کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات است. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21830 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ منشأ مشروعیت قوانین/ اسلام تنها اذن الهی را منبع مشروعیت قوانین می‌داند 📝 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تأکید کرد؛ 🔻 قانون به طور کلی دو نوع است؛ 1️⃣ قانونی که متضمن حکم تکلیفی است: این نوع از قانون خود گاهی جنبه‌ی الزام دارد؛ اعم از این‌که الزام به فعل باشد یا الزام به ترک باشد. ولی گاهی جنبه‌ی توسعه و اباحه دارد. 2️⃣ قانونی که متضمن حکم وضعی است.: گاهی قانون متضمن تکلیف نیست بلکه دربردارنده حکم وضعی است. احکام وضعی به نوبه خود موضوع تکلیف قرار می‌گیرد. 🔹 ماهیت قانونگذاری در الزامات تکلیفی عبارت است از انشاء باید‌ها و نباید‌ها(با الگوگیری از باید و نبایدهای وجدانی.) است. این انشاء هم به غرض «تبعیت» و پیروی است. 🔹 منشأ مشروعیت قانون چیست؟ برخی مکتب‌ها رای مردم را منشا مشروعیت می‌دانند(دموکراسی)، برخی قدرت را که در حاکم مسلط تبلور می‌یابد منشأ مشروعیت می‌دانند، اسلام تنها اذن الهی را منبع مشروعیت می‌داند. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21844 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 نظام تربیتی کشور نسبت روشنی با خانواده ندارد/ نظام تربیتی مدرن بر پایه انکار خانواده است 📝 در نشست نقد کتاب «جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی» عنوان کرد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد: 🔹 نظام تربیتی ما ظاهراً دینی است، اما این نظام تربیتی نسبت روشنی با خانواده ندارد و جنسیت را به رسمیت نشناخته است. 🔹 گفتمان خانواده بر این نظام تربیتی سیطره ندارد، یعنی ما می‌توانیم سند ۲۰۳۰ را تمام و کمال پیاده کنیم، اما کتاب تعلیمات دینی و قرآن هم داریم. 🔹 معتقدم نظام آموزشی باید براساس گفتمان خانواده محور دینی بازبینی و تعریف شود و چه بسا نیازمند تأسیس دو نظام آموزشی باشیم. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی: 🔸 نظام آموزش و پرورش مدرن نه در ایران بلکه در غرب هم مدرن شناخته می‌شود و تولد این نظام بر پایه انکار نقش خانواده در تربیت یا حداقل محدود کردن خانواده شکل گرفته است. 🔸 در وضعیت فعلی، به میزان زیادی مسائلی که در حوزه تربیت دینی مطرح است، متأثر از تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه است. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21848 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مقاومت به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن می‌بخشد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار در نشست علمی بیان داشت؛ 🔹 اگر نتوانیم برندهای تمدنی خودمان را پشتیبانی نظری کنیم، سرنوشت پروژه مقاومت با اظهار نظرهای شخصی گره می‌خورد. 🔹 مفهوم مقاومت دارای دایره مفهومی وسیع‌تری نسبت به مفهوم جهاد است. البته متأسفانه امروزه مفهوم جهاد در افکار عمومی با مفاهیمی نظیر خشونت و افراط و تروریسم همراه شده است. 🔹 مفهوم مقاومت اولاً دایره معنایی گسترده‌تری دارد و ثانیاً در فضای عمومی داخلی و بین‌المللی از این گفتمان به عنوان یک گفتمان معقول در مقابل غرب و تمدن غربی یاد می‌شود. ما باید پرچمدار گفتمان مقاومت باشیم. 🔹 تمدن‌ها مبتنی بر امت‌ها هستند و گفتمان مقاومت ظرفیت بسیار بالایی در امت سازی دارد. مقاومت گفتمانی است که به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن می‌بخشد. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21856 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 آغاز ثبت‌نام بن کتاب دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی 📚 ثبت‌نام بن کتاب ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی نمایشگاه کتاب مجازی از امروز در سامانه ketab.ir آغاز شد. 📚 دانشجویان و طلاب تا سقف خرید ۲۰۰ هزار تومان(۱۲۰ هزار تومان خودشان و ۸۰ هزار تومان یارانه معاونت امور فرهنگی) امکان بهره‌مندی از بن را دارند. 📚 اساتید دانشگاه و حوزه نیز تا سقف خرید ۴۰۰ هزار تومان(۲۰۰ هزار تومان استادان و ۲۰۰ هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی) مشمول دریافت هستند. 📚 اهالی قلم نیز براساس ضوابط تعیین‌شده و سیستم‌ رتبه‌بندی یارانه‌های متفاوتی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد برآمده از اسلام/ بررسی و تحلیل مسائل روز کشور در دروس خارج حوزه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی در نشست «اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم‌ها» تأکید کرد؛ ✍️ جنگ اقتصادی از نوع جنگی است که حتی فهم آن هم آسان نیست و فهم ابزارها و روش‌های جنگ اقتصادی هم کار راحتی نخواهد بود. ✍️ تمام افرادی که دغدغه بیانیه گام دوم انقلاب داشته و دوست دارند سرباز اجرایی آن شوند، راهی جز اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند. ✍️ اقتصاد مقاومتی، اقتصادی برآمده از متن اسلام انقلابی، فرهنگ دینی و الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است. ✍️ «حوزه»، «بدنه اصلی مردم»، «مجلس شورای اسلامی» و «دولت» چهار مخاطب ما برای اقتصاد مقاومتی هستند. ✍️ یکی از مسائلی که باید در حوزه اجرایی شود، ورود دروس خارج حوزه به مباحثی است که مطابق با نیازهای روز کشور بوده و خروجی آن، مطالبه گری در آن موضوع باشد. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21862 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ افق پیش‌روی حوزه‌های علمیه خواهران تخصصی، پیچیده و نورانی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور عنوان کرد؛ 📝 برنامه‌ریزان حوزوی باید مهندسی مناسبی در حوزه دانش انجام دهند و چنان قله‌ها و پله‌ها را ببینند که طلاب از نظر دانش‌های فراگرفته در حد مطلوب باشند. 📝 حوزه‌های علمیه برای این تأسیس شده‌اند که طلاب را تحت تأثیر یک نظام تعلیمی و تربیتی رشد دهند. 📝 افق پیش روی حوزه‌های علمیه خواهران، بسیار افق بزرگ، نورانی، تخصصی و پیچیده است و باید طلابی تربیت کنیم که حریص به علم اندوزی باشند. 📝 مسئله اصلی ما در حوزه‌های علمیه خواهران طراحی برنامه‌ای است که از درون طلاب را قوی تربیت کند و تربیت اخلاقی را به آن‌ها آموزش دهد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚جلسه پرسش و پاسخ (دوم) کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی 👤 با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی بصورت آنلاین 🗓 تاریخ: یکشنبه ۲۱ دیماه 🕢 ساعت: 18:15 📌 لینک جلسه آنلاین: 🌐https://online.lmskaran.com/ch/specialized-sessions-of-islamic-humanities ❗️لطفا بصورت مهمان وارد شوید. 📄شما می‌توانید سوالات خود را پیش از جلسه برای ادمین کانال ارسال کنید. 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها تقویت شوند/ آغاز ثبت‌نام بن کتاب دانشجویان، طلاب و اعضای هیأت علمی 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 درگذشت آیت‌الله مصباح خسارتی برای حوزه علمیه است 📝 حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها تقویت شوند 📝 دادگستری و دادگاه‌های ما نیازمند تحول گسترده هستند 📝 واسپاری امور به خود استان‌ها به جدیت دنبال می‌شود 📝 مهلت ثبت‌نام نهایی سومین جشنواره قرآن و عترت ویژه خانواده طلاب تمدید شد 📝 جذب استاد مشاور در مرکز مشاوره حوزه 📝 برگزاری «دوره عبقات شناسی» در سراسر کشور 📝 سفر مدیر حوزه‌های علمیه خواهران به استان مرکزی 📝 آغاز ثبت‌نام بن کتاب دانشجویان، طلاب و اعضای هیأت علمی 📝 از نرم افزار «مرقوم» شامل مجموعه آثار مکتوب حضرت آیت‌الله جوادی آملی رونمایی شد 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21875 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 «حوزه علمیه تراز» اثر سیدسجاد ایزدهی منتشر شد 📚 کتاب «حوزه علمیه تراز» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، دانشیار گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار شد. 🔻 در این کتاب می‌خوانیم: 🔹 حوزه علمیه تراز در فضای تحقق حاکمیت اسلامی، می‌بایست با درک شرایط موجود، همراهی خویش با انقلاب را مدنظر قرار داده و با حفظ روحیه انقلابی، ضمن بدور بودن از تفکر سکولار، تبیین مبانی حداکثری نظام سیاسی در قالب تبیین رویکرد حکومتی به فقه و نظام‌سازی در عرصه‌های مختلف زندگی را مورد عنایت قرار دهد. 🔹 بلکه ضمن بازنگری در علوم رایج حوزوی با نگاه به نیازهای حکومتی و در راستای تحکیم حاکمیت حداکثری دین در جامعه، گفتمانی متناسب با این نظام معرفتی در جامعه علمی، ایجاد و ترویج نماید. 📚 کتاب «حوزه علمیه تراز» در ۱۱۲ صفحه توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده و علاقه‌مندان برای خرید اثر می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند. 🌐 https://b2n.ir/666535 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اختلاف طبقاتی که محصول دست بشر است، مورد تأیید اسلام نیست 📚 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» تصریح کرد؛ 🔻 رابطه عدل با تفاوت‌های اجتماعی 🔹 تفاوت در طبقات اجتماعی که بسیاری از جوامع امروز دچار این اختلاف طبقاتی هستند که محصول دست انسان‌هاست. 🔹 در منابع دینی ما به دو نوع تکثر و تفاوت پرداخته شده که یکی مثبت و دیگری منفی است؛ 🔸 تکثر مثبت: تكثرهای غیر ارادی که بر مبنای آفرینش خداوند به وجود می‌آیند، تکثرات مثبت هستند. از مجموع آیات استفاده می‌شود که تفاوت در آفرینش مثبت است. 🔸 تفاوت منفی: تفاوت منفی بعد از این‌که جامعه با همه تفاوت‌های مثبت آفریده شد، این‌که از جهت اعتقاد مختلف باشد، این تفاوت تفاوت مثبتی نیست. 🔹 این‌که در تفکر غربی، تکثرگرایی و پلورالیسم چیز مثبتی دانسته شده دلیلش آن است که آنان به خدا معتقد نیستند و وجود یک حق حقیقی را قبول ندارند لذا معیاری برای تشخیص حق ندارند. 🔹 شدیدترین صدمه‌ای که می‌تواند به بشر برسد از همین ناحیه است که معیاری برای حق وجود نداشته باشد و اینچنین بشری دچار سردرگمی می‌شود. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21882 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) از ۱۹ دی/ افزایش ظرفیت پذیرش 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در نشست خبری بیان کرد؛ ✅ ثبت‌نام از داوطلبان آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) در مقاطع مختلف تحصیلی سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار و بازپذیری از ۱۹ دی ماه آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد. ✅ آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) در تمامی مقاطع به جز مقطع دکترا به دلیل وضعیت کنونی کشور، به صورت مجازی برگزار می‌شود و امید است با تغییر شرایط، آزمون حضوری برگزار می‌شود. ✅ جامعه الزهرا(س) تاکنون چندین برابر طرفیت متقاضی داشته و همواره توانسته از تمامی ظرفیت‌های خود جذب طلاب کند. این مرکز در سه بخش حوزوی، دانشگاهی و آموزشی و پرورشی فعالیت می‌کند. ✅ ظرفیت پذیرش طلاب جامعه الزهرا در سال تحصیلی آینده سه هزار نفر است که افزایش هزار نفری را به همراه دارد. ✅ فعالیت جامعه الزهرا(س) فراملی است اما بودجه آن اندک است، آموزش زبان فارسی از جمله خدمات فراملی جامعه الزهرا(س) است که بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21886 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
☑️ نشست های فاطمی 🔻پژوهشکده زن و خانواده به مناسبت گرامیداشت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) سلسله «نشست‌های فاطمی» به صورت وبیناری برگزار می نماید. ✅دو بازنمایی(عاطفی و اعتقادی) از نارضایتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔷حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد 📅دوشنبه 22 دی ✅ترجیح اخلاق بر حقوق در سیره تربیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔷حجت الاسلام والمسلمین سجادی امین 📅سه شنبه 23 دی ✅گستره وجودی حضرت صدیقه(سلام الله علیها) 🔷سرکار خانم دکتر شریف 📅چهارشنبه 24 دی ✅اسوگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) و زن معاصر 🔷حجت الاسلام والمسلمین میلانی 📅پنجشنبه 25 دی ✅زنان و بینش سیاسی در سلوک سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔷سرکار خانم دکتر علاسوند 📅 شنبه 27 دی ⏰ ساعت برگزاری نشست ها : 12-11 ✔️لینک حضور برخط در نشست های فاطمی🔻 📎http://live.mou.ir/wrc ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فقه تربیت از عوامل انسانی تأثیرگذار در تربیت سخن به میان می‌آورد 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛ 📚 از جمله مباحث مهم و آغازین در فقه تربیت بحث از مکلفِ به فعل تربیت و عوامل تربیت است. 📚 نکته‌ای که باید مورد توجه باشد این است که در فقه بحث از تکلیف و مکلَّف است و تنها آن بخش از عوامل تربیتی که قابلیت اِعمال تکلیف و پذیرش تکلیف دارند و به نوعی با فعل مکلف در ارتباط قرار می گیرند، مورد بحث قرار می‌گیرند. 📚 در نتیجه در عوامل تربیتی محور مباحث پیرامون انسان مکلف و افعال و روش‌های به کار گرفته شده از سوی او است. از این فرد به عنوان مربی یاد می‌شود. 📚 مربی عبارت است از عامل انسانی که در تحقق فعالیت تربیتی تأثیرگذار است و تنها اختصاص به مربی پرورشی و یا معلم آموزشگاه در نظام آموزش و پرورش رسمی ندارد، بلکه شامل هر نیروی انسانی تأثیرگذار در فرایند تربیت، اعم از مربیان پرورشی، معلمان، والدین، حاکم و مانند این‌ها می‌گردد. 📚 در فقه از عوامل انسانی متعددی که به نحوی در فرآیند تربیت تأثیرگذار است سخن به میان آمده است. این افراد به صورت مستقل و بالاصالة و یا به صورت تفویض از دیگری عهدار فعل تربیتی می‌باشند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه از ضروریات است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد در نشستی تأکید کرد؛ 🔹 یکی از مطالبات رهبر انقلاب، پیگیری موضوعات گوناگون در حوزه بوده که راه اندازی دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه با پیشنهاد مجمع نمایندگان طلاب، عمل به این مطالبه رهبر انقلاب بوده است. 🔹 امروز دفتر حوزه انقلابی از سوی مجمع نمایندگان طلاب در فیضیه تأسیس شده تا منویات رهبر معظم انقلاب را پیگیری کرده و ارتباطات گوناگونی را ایجاد نماید تا بتوانیم حوزه علمیه قم، مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب، انقلابی بماند. 🔹 برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از ضروریاتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و برگزاری آن به نظر بنده وجوب شرعی است؛ چراکه موضوعات مهمی وجود دارد که نیازمند برگزاری این کرسی‌های آزاداندیشی است. 🔹 امروز شبهات بسیاری وجود دارد که سبب تفرقه نیروهای انقلابی شده و با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی می‌توان به نتیجه مناسبی رسید. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21896 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com