eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
420 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ منظومه فکری حضرت آیت‌الله سبحانی تدوین می‌شود 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 🔹 «منظومه فکری با محوریت آراء و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله سبحانی» تدوین می‌شود 🔹 علامه مصباح جای خالی شهید مطهری را پر کرد 🔹 آغاز نام نویسی شهرک مهدیه حوزه علمیه قم 🔹 دبیر جدید همایش کتاب سال حوزه معرفی شد. 🔹 اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه خواهران برای همکاری با قوه قضائیه 🔹 انتشار ۵۶۰ اثر از ابتدای تأسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکنون 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23770 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مبادی رجالی اجتهاد و مسألۀ وثاقت کتابی 🔻 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»: 🔹 رسیدن حدیث به حد نصاب حجیت و اعتبار و قابلیت استفاده از آن در استنباط آموزه‌های دین منوط به غربله و تمحیص حدیث توسط سه غربال است: الف- غربال صدوری. ب- غربال دلالی. ج- غربال جهتی. بحث در باب مبادی رجالی اجتهاد ناظر به غربال اول است. 🔹 یکی از نکات قابل توجه در مشی فقهیِ فقهای بزرگی چون شیخ اعظم انصاری توجه اندک آن‌ها به مناقشات سندی است. مرحوم شیخ انصاری در مواجهه با احادیث به نُدرت تفصیلاً وارد مناقشات و مناقصات سندی شده است. شاگرد معروف ایشان، حاج آقا رضای همدانی نیز همین شیوه را دنبال نموده است. 🔹 مرحوم آیت الله خویی از استادشان میرزای نائینی که به لحاظ منهجی تالی تلوِ شیخ اعظم انصاری است نقل می‌کنند «انّ المناقشة فی أسناد الکافي حرفة العاجز»؛ مناقشه در اسناد کتاب شریف کافی، حرفۀ انسان ناتوان در فقه است. 🔹 در میان شیعه برخی اساساً منکر «وثاقت کتابی» هستند و روایات هر کتاب روایی، حتّی کتاب شریف «کافی»، را نیازمند بررسی سندی می‌دانند. از نظر آن‌ها وثاقت کتابی متعلق به برخی علمای اهل سنّت است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 اعمال سلیقه‌های گوناگون در معرفی اقتصاد اسلامی 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» مطرح کرد؛ 📝 سلیقه‌ها، گاهی اقتصاد اسلامی را بد معرفی می‌کند. معاملات، تأسیسی نیست؛ بلکه امضایی است. شارع مقدس، مؤسس نیست. کار عقلا را تایید می‌کند. محصور بودن معاملات در حصر خاص، پذیرفته نیست؛ بلکه قابل اضافه و نقص است. اگر معامله‌ای را عقلا بپسندند و شارع تایید کند، منع شرعی ندارد. 📝 یکی از راه‌های فرار از ربای قرضی این است که وام و قرض را تبدیل به دین کند، یا به عقد دیگری تبدیل کند. راه دیگر این است که قرض را به فروش ارزهای مختلف، تبدیل کنیم. به خصوص که ما گفتیم ارزش پول، به طلا و نقره نیست؛ بلکه به اعتبار و ارزش دولت‌ها و ملت‌ها است. 📝 راهکار دیگر برای برون‌رفت از ربای معاملاتی این است که انسان، مبلغ زیادی را‌ به وام‌دهنده ندهد، بلکه به فرد دیگری بدهد. راه بعدی این است که اضافه‌ای که پرداخت می‌کند، به عنوان بیمه‌ی قرضی باشد که می‌گیرد؛ مانند کارمزد است. به اصطلاح بانکی‌ها و اهل اقتصاد، دیونِ مرده‌ای است که وقتی بانک، یا شخص وام می‌دهد، اگر دیر پس بدهند، سرمایه آن‌ها از دست می‌رود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23745 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 در قرآن بیان شده «خذ العفو و أمر بالعرف و اعرض عن الجاهلین»که مراد از عرف، عام استغراقی است که تمامی معروف‌ها را شامل می‌شود و بر همگان واجب است. 🔰آیت الله سید احمد علم الهدی در درس خارج «فقه المقاومه» بیان نمود؛ 💢 مراد از امر در آیه شریفه «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ»، وجوب مطلق است. 💢برخی معتقدند مقصود از « وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ » یعنی به صورت عرفی و آنگونه که بین مردم متداول است امر کن نه اینکه از بالا با ایشان برخورد نمایی که خود امر، نیز منکر شود که در این صورت نمی توان وجوب امر به معروف را از این آیه استنباط نمود. 💢علامه طباطبایی معتقد است عرف تمامی معروفات و هنجارها را شامل می‌شود و دلالتش بر معروف، دلالت عام و خاص می‌شود و این عرف، اعم از معروف شرعی می شود؛ چراکه معروف شرعی، همان هنجارهای اجتماعی امت است. 💢اگر«وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ» را به معنای امر به معروف گرفتیم، اطلاقش از سایر ادله روشن تر است و از این اطلاق، عموم را استفاده می‌کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج مسائل مستحدثه: 🔹 یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است. صغرای مساله، ترک حجاب و برهنگی از منکرات است و ستر مواضع بدن زن از واجبات شرع است، این صغری از ادله حجاب استفاده می‌شود. 🔹 قرآن فلسفه حجاب را این‌گونه بیان می‌کند: «أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» یکی از راه‌های سیاه شدن دل و تحریک شهوات، نگاه و نظر است، لذا اسلام خیلی تأکید بر جلوگیری از نگاه و نظر حرام و مسموم فرموده است. 🔹 کبرای مساله، «واجب است از هر منکری نهی شود و به هر معروفی امر شود.» امر به معروف و نهی از منکر واجب بسیار مهمی است که آیات قرآن بر آن تأکید کرده است. واجب(کفایی) است که در جامعه اسلامی عده‌ای «من به الکفایه» متکفل امر به معروف و نهی از منکر شوند وگرنه به این واجب عمل نشده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23740 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نگاهی به سیره سیاسی، علمی و اجتماعی امام جواد(ع) 💢 خردسال بودن امام جواد(ع) در زمان کسب مقام امامت، ایجاد اختلاف بین شیعیان در تعیین امام(ع)، همزمانی دوره امامت ایشان با شکل‌گیری و توسعه سیستم وکالت و حضور و فعالیت فرقه‌های متعدد شیعه عصر امامت امام جواد(ع) را به یکی از دوره‌های مهم تاریخ اهل‌بیت(علیه‌السلام) و شیعیان تبدیل کرد. 💢 امام جواد(ع) از کودکی تحت کنترل بودند، ولی کنترل ضعیف بود چون اطرافیان مأمون خیال می‌کردند امام(ع) کودک است و کاری از دستش بر نمی‌آید. امام جواد(ع) نیز از این فرصت استفاده کرده و شروع به تربیت نیرو و گسترش سازمان وکالت کردند. با این وجود ایشان مشکلات مختلفی را بر سر راه داشتند. 💢 تصور غلطی است که بسیاری از امام جواد(ع) دارند و ایشان را شخصیتی منفعل می‌دانند. امام(ع) فعال بودند و در مدینه و بغداد شیعیان را اداره می‌کردند و با آن‌ها ارتباط داشتند. امام جواد(ع) شبکه وکلا در نقاط شیعه‌نشین را در عراق، ایران و شمال آفریقا تقویت کرد و امام با اداره و تقویت این شبکه به حفظ اصالت‌های شیعی و استمرار این مسیر اقدام نمود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23786 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 وظیفه تأدیبی بالاتر از وظیفه تربیتی است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» تصریح کرد؛ 📝 در روایتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «أَدِّبِ الْيَتِيمَ بِمَا تُؤَدِّبُ مِنْهُ وَلَدَكَ وَ اضْرِبْهُ مِمَّا تَضْرِبُ مِنْهُ وَلَدَكَ.» دلالت دارد که همان حق ضرب و تأدیبی که نسبت به فرزند وجود دارد، همان تادیب و ضرب نسبت به یتیم هم وجود دارد. پس در ضمن دلالت بر حق تصرف پدر در این شئون فرزند داشته و آن را مسلم دانسته است. 📝 در روایت دیگری نیز دارد: «با فرزندت تا هفت سالگی همراهی و مدارا کن، سپس او را ادب کن، سپس با خود همراه کرده... .» 📝 این دو روایت اجمالا اثبات می‌کنند که پدر نسبت به فرزند وظیفه تأدیبی و تربیتی دارد. وظیفه تأدیبی بالاتر از وظیفه تربیتی است. وقتی به کسی گفته می‌شود تربیت کن، به معنای این است که فقط فرایند تغییر رفتار را برای رشد متربی فراهم کن. 📝 وقتی گفته می‌شود تأدیب کن، آن هم به معنای عام تأدیب، شامل تربیت هم می‌شود، یعنی هم باید مقدمات و تمهیدات و فرایند تربیتی را فراهم کرد و در صورتی لازم باشد می‌توان متربی را تنبیه و تأدیب کرد که در بعض روایات با تعبیر ضرب به آن اشاره شده است. 📝 البته شاید از تربیت نیز به واسطه لازمه عرفی آن، بتوان جواز تصرف تادیبی را نیز استفاده کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نقش قواعد امتداد حکمت و فلسفه مضاف در استنباط فقه مضاف 🔻 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه الخمینی»: 📚 هنر علامه طباطبایی این بود که از دستگاه فلسفه ملاصدرا قواعدی درست کرد و با این قواعد اصول فلسفه متحول شد. 📚 نقص فلسفه ما ذهنی بودن آن نیست. در غرب از فلسفه قواعدی درست می‌شود که سیاست و اقتصاد را درست می‌کند. مبنای فلسفی در این‌ها وجود دارد که حقوق بشر، حقوق بین‌الملل، حقوق اساسی را ترمیم می‌کند، حقوق انسانی پوزیتویستی را شکل می‌دهد. 📚 در کشور ما هم باید مبنای فلسفه بیاید وسط و قاعده استنباطی‌اش را در بیاورد. کاری که امام راحل و آقای طباطبایی کردند. 📚 درخواست رهبر معظم انقلاب هم از حوزه این است. فلسفه مضاف، فقه مضاف، امتداد حکمت مطالبه می‌کنند. قواعد امتداد حکمت و فلسفه مضاف را باید درست بدانیم تا بتوانیم فقه مضاف را استنباط کنیم. این باید منقح شود تا مطالبه اجتهادی شکل بگیرد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23726 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 مروری بر کارکردهای فقه تربیت در رادیو معارف ✅ رادیو معارف در برنامه «فقه پویا» به تبیین جایگاه فقه تربیت در نظام تربیت اسلامی می‌پردازد. 🎙 کارشناسان: حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی و دکتر مجید طرقی. 📆 زمان: دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره فقه فردی و فقه تمدن‌ساز 💢 برای عبور از فقه فردی به فقه تمدن‌ساز چند کار لازم است که البته منحصر به این موارد هم نیست. همچنین وقتی می‌خواهیم از فقه فردی به فقه تمدن ساز برویم، تمام آنچه به عنوان اصول استنباط در فقه فردی لازم است باید در فقه تمدن ساز لحاظ شود. 1️⃣ فقیه باید شبکه دلالی از ادله و اسناد یعنی قرآن، سنت و ضرورات فقه، اجماعات مسلم، عقل و نصوص مبین مقاصد شریعت تشکیل دهد؛ زیرا در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم با یک آیه و روایت فتوا دهیم. 2️⃣ فقیه فقه تمدن‌ساز، برای به دست آوردن گزاره‌ها در بسیاری از اوقات باید از تجمیع ظنون به نتیجه برسد. 3️⃣ در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم به فقه عُذر، مجال حضور بدهیم و بیشتر باید به فقه کشف بها دهیم زیرا فقه تمدن‌ساز، نظام تقنینی است تا فتوا و استفتاء. 4️⃣ برخی می‌گویند ما چیزی به نام نظام نداریم بلکه احکام اتمیک(خرد) داریم و فقیه باید براساس آن استنباط و عمل کند؛ این در حالی است که اگر گفتیم ما نظام اقتصادی، اخلاقی و قضایی داریم با استنباط اتمی به دست نمی‌آید. 5️⃣ اصلاح نگاه متناسب با به وجود آمدن تمدن و فقه تمدن‌ساز لازم و ضروری است؛ ما نمی‌توانیم مدعی باشیم ولی نگاه مناسب به فقه تمدن‌ساز نداشته باشیم. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23795 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_علمی #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 ضرورت بازشناسی، بازخوانی و ارائه دستاوردهای حوزه 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه: 🔹 در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و سامان دهی لازم صورت گیرد برای تجلی این درخشش‌ها و دستاوردها. 🔹 باید دانست که معماری شخصیت یک طلبه از لحاظ منش و شخصیت اخلاقی و معنوی وقتی استوار است و ماندگار خواهد بود که برمبانی معرفتی پایه ریزی شود. 🔹 در طرح اندیشه اسلامی باید چند سطح دیده شود، از سطح مقدماتی و ابتدایی در حوزه تا سطوح عالی و برای اساتید حوزه و اثرگذاران حوزه باید پیش بینی شود که این مقوله مهم و اساسی در دست اقدام است. 🔹 یادآوری می‌کنم به طلاب و فضلای حوزه که آشنایی با تاریخ و بزرگان حوزه یک ضرورت است، واقعا در کتابخوانی و آشناسازی طلاب با تاریخ حوزه و زندگی بزرگان دینی باید قدم‌ها و اقدامات بیشتری صورت گیرد و این تاریخ زندگی بزرگان حوزه برای خود بنده نیز بسیار جالب است، زندگی شهید صدر را کسی بخواند واقعا زندگی اش متحول می‌شود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23800 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حوزه_علمیه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 به ۶۰ هزار طلبه مشاور خانواده نیاز داریم 🔰 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی‌الله نقی‌پورفر در سخنانی تأکید کرد؛ 🔹 تمام عناصر اجتماعی باید با شاکله و شخصیت تأهل ظاهر شود، این به خاطر سلامت اجتماعی است و حداقل ملاک سلامت اجتماعی منوط به جامعه متأهل است. 🔹 خانواده محوری یک کشف بزرگ اسلامی در مدیریت اسلامی است که در واقع، نظریه بنیادین مدیریت اسلامی، خانواده محوری در تدابیر نظام اسلامی است. 🔹 طلاب باید صلاحیت مشاوره خانواده داشته باشند. همان‌طور که هر ۵۰۰ خانوار یک پزشک می‌خواهد، به همین تعداد هم به یک مشاور نیاز دارد. 🔹 امروزه در کشور دست‌کم به ۶۰ هزار طلبه مشاور خانواده نیاز داریم و برای آن باید ردیف بودجه دیده شود. 🔹 بحث خانواده، در نظام‌های سکولار و در نظام‌های مذهبی، یک بحث اصیل است. 🔹 نباید پس از گذشت ۴۰ سال، اکنون ۱۵ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج داشته باشیم. این نشان می‌دهد که به تأهل در حوزه، دانشگاه و نظام مدیریتی توجه نکردیم. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23814 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 رمزارزها قابلیت فروش به نحو جزئی و شخصی را دارند یا خیر؟ ✅ آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی» تأکید کرد؛ 📖 یکی از شبهات مطرح درباره بیت کوین و سایر رمزارزهای این است که آیا به نحو جزئی و شخصی خرید و فروش می‌شود یا خیر؟ 🔻 در سه مرحله می‌توان به این اشکال جواب داد؛ 🔹 اولاً، بیت کوین را نیز به نحو شخصی می‌توان تحویل طرف مقابل داد و مشکلی از این جهت وجود ندارد؛ مثلاً فرد می‌تواند فقط به اندازه بیت کوینی که معامله کرده در کیف پول نگه دارد و سپس آن کیف پول را با کلید عمومی و خصوصی‌ای که دارد، تحویل طرف مقابل دهد. 🔹 ثانیاً، بیت کوین مانند سایر پول‌های دیگر، نوعا به نحو کلی فی الذمه مبادله می‌شود. ارتکاز عرف و به ویژه کسانی که با بیت کوین معامله می‌کنند، طبیعت یک بیت کوین است که آن هم با محو بیت کوین در حساب مشتری و تولید در حساب بایع حاصل می‌شود. 🔹 ثالثاً، بعید نیست به عنوان یک احتمال قائل اعتنا بتوان گفت وقتی کسی بیت کوین را برای دیگری ارسال می‌کند و آن بیت کوین از حساب کاربری او محو شده و در حساب کاربری طرف مقابل دوباره ساخته می‌شود، عرفاً گفته می‌شود همان بیت کوینی را که داشته برای او ارسال کرده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23809 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ یکی از ادله اثبات ولایت پدر بر تربیت فرزند ادله «حضانت» است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»: 📝 دلیل دیگر برای اثبات ولایت پدر بر تربیت فرزند ادله حضانت است. علامه حلی در تعریف حضانت آن را :«و هي ولاية و سلطنة على تربية الطفل» ولایت بر تربیت دانسته است. 📝 شهید اول می‌گوید: اگر مادر از قبول حضانت امتناع کند پدر اولویت دارد «و لو امتنعا معا، فالظاهر إجبار الأب.» اگر هر دو امتناع کنند پدر بر حضانت اجبار می‌شود، این اجبار، نشان‌دهنده حکم بودن و وظیفه پدر است که با خود تصرف در شئون مختلف فرزند را در طول این مدت در پی دارد و اختیار این امور با پدر است و خود نوعی ولایت می‌باشد و متعلق حضانت و زیر بال و پر گرفتن فرزند نیز بحث خواهد شد که قلمرو آن بیشتر از صرف رسیدگی جسمانی است. 📝 مرحوم فاضل هندی هم در مورد حضانت می‌گوید: «الحضانة و هي بالفتح و الكسر ولاية و سلطنة على تربية الطفل». 📝 مرحوم صاحب جواهر حیث ولایتی حضانت را مخدوش می‌داند، اما به ولایت پدر در غیر از زمان منصوص حق حضانت مادر تصریح دارد. «فالمتجه حينئذ الرجوع إلى إطلاق ولاية الأب على ولده المقتصر في تقييده على خصوص الحولين في حضانة الذكر و السبع في حضانة الأنثى.» ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 قوه قضاییه باید افضل قوا باشد ✅ آیت‌الله کعبی در نشست «عدالت اجتماعی از نظریه تا عمل» مطرح کرد؛ 📙 گستره حقوق در اسلام شامل حق الله، حق عام یا حق الناس عمومی و حق الناس فردی است و عدالت هر سه بحث تحقق حق الله، حق الناس عمومی و حق الناس فردی را در بر می‌گیرد. در نظام اسلامی براساس فقه باید هر سه بحث را شامل شود. 📙 حقوق عامه همان حق الناس عمومی است و دامنه آن هم وسیع است، حق فرهنگی، حق اجتماعی حق سیاسی و اقتصادی، عمومی، حق امنیتی دفاعی، علمی، حق مربوط به محیط زیست، حق سلامت و بهداشت را هم شامل شده و همۀ عرصه‌های زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد. 📙 قوه قضاییه به عنوان فصل الخطاب و آخرین مرجع احیاء حقوق عامه باید دخالت کند و دخالت صرفا به معنای بگیر و ببند نیست بلکه گذاشتن امور در مجرای درست است. وظیفه دیگر قوه قضاییه که برگرفته از فقه و شرع است نظارت برحسن اجرای قوانین می‌باشد. 📙 قوه قضاییه باید افضل قوا باشد حتی افضل از دستگاه اجرایی و تقنینی در سلامت، اتقان، علم و تقوا باشد، لذا عدالت قضایی منصب خلافت الهی است و جزء شعب خلافت الله به حساب می‌آید و بسیار حائز اهمیت است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23826 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» منتشر شد 📕 کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» أثر حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار شد. 🔰 کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» شامل سه بخش است که هر بخش فصل‌های متعددی دارد؛ 📝 بخش اول که شامل مفاهیم و کلیات می‌شود، دو فصل کلیات و مفاهیم اساسی تحقیق دارد. 📝 عنوان بخش دوم ماهیت فقه سیاسی است که شامل پنج فصل تاریخچه فقه سیاسی، قلمرو فقه سیاسی، منابع فقه سیاسی، غایت و کارویژه های فقه سیاسی و روش شناسی فقه سیاسی می‌شود. 📝 عنوان بخش سوم هم عوامل ناکارآمدی و راهکارهای تحول فقه سیاسی است که شامل دو فصل علل و عوامل تحول نایافتگی فقه سیاسی و راهکارهای تحول فقه سیاسی می شود. این کتاب با جمع بندی و نتیجه گیری و منابع به پایان می‌رسد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری آزمون اصلی ورودی حوزه‌های علمیه 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 🔹 توصیه‌های مراجع عظام تقلید به رئیس جمهور منتخب 🔹 مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی دارای یک نگاه عملیاتی، اجرایی و برنامه ریزی بودند 🔹 دست‌هایی به دنبال اجرای برنامه و اهداف بدخواهان در آموزش و پرورش هستند 🔹 برگزاری آزمون اصلی ورودی حوزه‌های علمیه جمعه ۲۵ تیر 🔹 پاسخ به ۷ هزار نامه از سوی دفتر قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه 🔹 هر پیامی برای آیت‌الله اعرافی ارسال شود در کمتر از ۱۲ ساعت پاسخ می‌دهد 🔹 سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم منصوب شد 🔹 کتاب «خلاصة البیان فی تفسیر القرآن» رونمایی شد 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23842 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تیزر گفت‌وگوی صریح و چالشی با آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست و آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی 🔻 موضوعات؛ 🔹 نفوذ در حوزه 🔹 تعدد قرائت‌ها از اندیشه امام 🔹 نسبت حوزه و انقلاب اسلامی 🔹 آینده مرجعیت شیعه 🔹 طلبه و تحلیل سیاسی 🔹 رشد آنتی تز انقلاب در حوزه 🔹 مسائل سیاسی روز 🔹 و... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ شورای نگهبان، امین نظام و ملت 🔻 آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌وگویی به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان: 📝 شورای نگهبان تبلور صیانت از مردمسالاری اسلامی و پاسداری از جمهوری اسلامی برپایه فقه و حقوق است. 📝 آنچه در اندیشه امام راحل و تدوین‌کنندگان قانون اساسی برای تشکیل شورای نگهبان وجود داشت این بود که تجربه ناموفق مشروطه در جمهوری اسلامی تکرار نشود. 📝 شورای نگهبان امروز به منزله یک نهاد دیرینه و جاافتاده حاکمیتی است که به عنوان امین نظام و ملت در پاسداری از رأی مردم، شرع و قانون اساسی ‌شناخته می‌شود. 📝 گفتمان‌سازی و نظریه‌پردازی از لحاظ فقهی و حقوقی و به ویژه تبیین و اطلاع‌رسانی بیشتر دیدگاه‌ها و نظریات شورای نگهبان در دوران انتخابات از جمله گام‌های تحولی است که این شورا می‌تواند در گام دوم انقلاب بردارد. 📝 نوع نگاه به حاکمیت، حقوق ملت، اتقان رأی فقهی و حقوقی و مقتضیات زمان از جمله مسائلی است که باید مورد توجه شورای نگهبان در گام دوم انقلاب قرار گیرد و مبنای حرکت تحولی این شورا باشد. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23847 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تأکید آیت‌الله اعرافی بر تبیین شخصیت علمی، اخلاقی و سیاسی مرحوم علامه مصباح یزدی 💢 جایگاه بزرگان و مفاخر کشور و دین باید برای نسل امروز بیان شود و از جمله این بزرگان دینی، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است. ایشان دارای رویکرد کلان، جامع، تمدنی، راهبردی و نظام مند بودند و همه بزرگان اینگونه نبودند بلکه برخی از بزرگان اینگونه بودند. 💢 ویژگی بعدی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی این بود که ایشان هم نوآور بودند و هم نقاد بودند و به هرجایی وارد می‌شد حتما چند نکته کلیدی و نو می‌آوردند. ایشان به دلیل همان نگاه جامع و کلان فکری که عرض شد، نگاهشان امتداد داشت و این امتداد داشتن تا منظومه فکری از ویژگی‌های مهم ایشان بود. 💢 ایشان به امامین انقلاب ارادت خاصی داشتند و همین امر انگیزه او را برای خدمت به اسلام و حضور موثر در مجامع علمی دو چندان می‌کرد. 💢 تلمذ و مجالست با بزرگان حوزه قم و نجف در کارنامه علمی او می‌درخشد و همین امر از او شخصیتی سترگ و فرهیخته ساخته بود و مقبولیت علمی او در حوزه‌های علمیه و و مجامع دانشگاهی بویژه در حیطه فلسفه، کلام، تعلیم و تربیت، سیاست و عرصه‌های مختلف علمی برای همگان پذیرفته شده بود. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23851 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه 💢 فراخوان جذب «پژوهشگر» در دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح 📌 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح در نظر دارد در راستای انجام پژوهش‌های فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 💠 ویژه طلاب ساکن قم 💠 اطلاعات بیشتر و پاسخگویی: 🌐 @rrasooli 🔊🔊 به ما بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2820276226C05222c1576 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ورود حاکمیت به حریم خصوصی مردم جایز است؟ 💢 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در نشست «فقه امنیت» تأکید کرد؛ 🔹 روش استنباط فقه امنیت نقاط مشترک و متفاوتی با سایر مباحث دارد؛ یکی از ویژگی‌های استنباط فقه امنیت، لزوم داشتن دو استنباط است با تاکید بر استنباط دوم. 🔹 منظور از استنباط اول، استنباطی است که وقتی فقیه با یک مسئله مواجه می‌شود، دنبال استنباط حکم آن می‌رود؛ مثلا آیا حاکمیت می‌تواند به حریم خصوصی مردم وارد شود؟ خیر، زیرا حاکمیت هم مانند غیرحاکمیت است و نمی‌تواند جاسوس بگذارد و تلفن را شهود کند. 🔹 سؤال بعدی، آیا وظیفه حاکمیت حفظ امنیت جانی، ناموسی و مالی و ... مردم هست یا خیر؟ قطعا وظیفه حکومت است. همه فقها تأمین امنیت مردم را برعهده حاکم می‌دانند. 🔹 گاهی سؤال این طور پرسیده می‌شود که آیا حاکمیت برای تأمین امنیت مردم می‌تواند به حریم خصوصی مردم وارد شود؟ مثلا برای اینکه مواد منفجره و مواد مخدر وارد جامعه نشود ایست بازرسی بگذارد و حریم خصوصی مردم مانند اتومبیل آنها را بررسی کند یا دوربین مداربسته بگذارد. 🔹 در اینجا دلیل حاکمیت این است که برای تامین امنیت چاره‌ای جز ورود به این حریم نیست؛ در اینجا بین حرام اول و وجوب دوم، تزاحم ایجاد می‌شود. گاهی تزاحم بین دو واجب و یا حرام است. در این موارد علما قانون اهم و مهم را مطرح می‌کنند؛ اگر امنیت مردم مهمتر تلقی می‌شود، ورود به حریم خصوصی جایز است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23869 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اعلام آمادگی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه برای کمک به رئیس جمهور منتخب در جهت حل مشکلات اقتصادی 📝 بر خود لازم دیدم با توجه به شرایط اقتصادی موجود مطالبی را برای جهت‌گیری صحیح اقتصادی به عرض حضرتعالی برسانم: 1️⃣ ذیل نظریه مردم سالاری دینی در عرصه اقتصادی، الگوی مردم‌سالاری اقتصادی دینی قرار دارد که در عرض الگوی سرمایه‌سالاری نظام اقتصادی و دولت‌سالاری اقتصادی نظام سوسیالیستی است. 2️⃣ مهمترین اصول الگوی مردم‌سالاری اقتصادی دینی عبارتند از آزادی اقتصادی مسئولانه و توزیع عادلانه ثروت و درآمد جامعه. 3️⃣ علت اصلی مشکلات اقتصادی ایران آن است که اقتصاد ایران بین دو شرکت سهامی بزرگ سرمایه‌سالاری اقتصادی و دولت‌سالاری اقتصادی تقسیم شده است و زمینه نقش‌آفرینی مردم نادیده گرفته شد. 4️⃣ فهم درست از الگوی اقتصاد مقاومتی براساس تفسیر رهبری معظم انقلاب، تنها راه نجات اقتصاد ایران از مشکلات موجود است. 5️⃣ لازمه توفیق در حوزه اقتصادی افزون بر آنکه تیم اقتصادی باید انسان‌های خوبی باشند، اما مهمتر از آن رویکرد فکری و الگوی تصمیم‌گیری اقتصادی است. 6️⃣ پیشنهاد می‌کنم لجنه‌ای متشکل از اساتید دانشگاهی و حوزوی معتقد به اقتصاد اسلامی با نظر حضرتعالی تشکیل شود. 7️⃣ به‌یقین همه اساتید مرتبط با مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه آمادگی کامل دارند تا در خدمت دولت حضرتعالی باشند. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23865 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 ضرورت پژوهش درباره نسبت حکمت اسلامی و روانشناسی مدرن 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی «حکمت اسلامی و روانشناسی»: 🔹 امروز آنقدر روانشناسی گسترش یافته که هر کدام از مسائل روانشناسی تبدیل به یک شاخه جداگانه شده است. حال وقتی روانشناسی با پارادایم‌های جدید و استراتژی‌های نوین به عنوان دانش مستقل شکل گرفته است، چه نسبتی با حکمت اسلامی پیدا می‌کند؛ در حالی که حکمت اسلامی هنوز بحث علم‌النفس را دارد. لذا روانشناسی از فلسفه جدا نشده بلکه از فلسفه زاده شده است. 🔹 به نظرم دو نوع نسبت قابل طرح است. تاثیری که روانشناسی مدرن بر فلسفه می‌گذارد این است که امروز در روانشناسی تلقی‌های مختلفی درباره انسان مطرح می‌شود، از جمله در بحث‌هایی مثل شخصیت. در فلسفه اسلامی هم بحث هویت مطرح است. در اینجا می‌توان بحث‌های تطبیقی را مطرح کرد. 🔹 از آن طرف نگاهی که حکمت اسلامی به انسان دارد می‌تواند بر روانشناسی تاثیرگذار باشد. فرض کنید اگر کسی حرکت جوهری نفس را بپذیرد بر نظریه روانشناختی ادراک یا نظریه روانشناختی احساس یا هوش یا حافظه تاثیر می‌گذارد یا نه؟ اینها پرسش‌های دقیقی است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23882 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ توصیه‌هایی برای روز عرفه/ راه جبران برای بازماندگان از کربلا و عرفات 🔻 آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری در نوشتاری عنوان کرد؛ 🔹 عرفه غير از فيض زمانی، يک فيضی هم دارد که از دو مکان، کربلا و عرفات منتشر می‌شود. در اين فيوضاتی که منتشر می‌شود ما هم می‌توانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان می‌توانيم در آن صحنه‌ها باشيم. 🔹 در روز عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) جزء اعمال اصلی است که نبايد فراموش شود. حتی از راه دور هم باشد؛ چه بسا از راه نزديک بيشتر قبول کنند. جواب حضرت هم می‌رسد. 🔹 دومين کار اين است که در روز عرفه، دعاهاي عرفه را هم بخواند، به‌خصوص دعايی در صحيفه است که در آن قسمت عمده‌اش دعا برای امام زمان(عج) است. اصل دعای بعدازظهر عرفه را صلوات قرار بدهيد و دعا بر امام زمان(عج). بقيه حاجات، فرع بشوند. 🔹 ما در روز عرفه بايد خودمان را به عِتْق از آتش جهنم برسانيم. در روايت وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان آمرزيده نشد، بايد منتظر روز عرفه باشد. پس بايد خودمان را برای روز عرفه آماده کنيم. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23888 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com