🔷گزارشی از دیدار رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
❇️معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مسئولین این دانشگاه درخواست کرد بر اساس طرح تحول آموزش در دانشگاهها، دانشگاه باقرالعلوم(ع) را به عنوان دانشگاه نمونه و الگو در کشور مطرح کنند.
❇️ دکتر قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم: وزارت علوم به دنبال تأسیس دانشگاههای حکمت بنیان است.با توجه به اینکه دانشگاه باقرالعلوم(ع) از پایگاه قوی حوزوی برخوردار است. همچنین ورود این دانشگاه به عرصههای جدید علوم انسانی میتواند به عنوان یک الگوی قابل عرضه در عرصه ملی به ویژه عرصه بینالمللی به ایفای نقش پرداخته و به عنوان الگوی موفق یک دانشگاه حکمت بنیان معرفی گردد.
❇️ دانشگاه باقرالعلوم(ع) باید به صورت جدی در عرصههای نوپدید دانش از جمله هوش مصنوعی و ارتباط آن با مباحث انسانشناسی، مکانیک کوانتوم، علوم زیستی، آیندهپژوهی و آینده انسان، ارتباطات میان رشتهای High tech، علوم اجتماعی، مباحث نوپدید ژنتیک و مبانی فلسفی ورود کند. درهای دانشگاه را به روی متخصصین، دانشجویان و اساتید برجسته سراسر دنیا بگشاید تا بتواند با ورود مسئله محور به چالشهای نوپدید بشری، به ایفای نقش راهبردی و راهبری اثرگذار بپردازد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 22 از دوفصلنامه علمی ترویجی اسلام و پژوهش های مدیریتی منتشر شد
1️⃣ بررسی تطبیقی مدیریت سنتی و اسلامی؛ با تأكید بر نامه حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر / نرجس شرفی، هادی حاجی دنیادیده (ص7)
2️⃣ کاربست نظریه دادهبنیاد در اکتشاف الگوی توانمندسازی از منابع دینی / محمد علوی، محمدتقی نوروزی فرانی، امیرحمزه مهرابی (ص25)
3️⃣ بنیانهای زندگی کاری در سازمان، با رویکرد اسلامی / محسن منطقی (ص45)
4️⃣ وضعیت رهبری اخلاقی در مدیران آموزش و پرورش (مطالعه موردی شهر قم) / ساجده احمدی، سیفالله فضلالهی قمشی (ص61)
5️⃣ ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مكتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهانشمول / محمدرضا زرگران خوزانی، مهدی شریفپور شوشتری (ص73)
6️⃣ کاربست شبکه عصبی در پیشبینی رضایت شغلی کارکنان براساس ابعاد سهگانه دینداری از دیدگاه نهجالبلاغه (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه شهید صدوقی یزد) / مونا اسماعیلزاده، مهناز توکلی بنیزی ص (89)
💻 سایت: Eshop.iki.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢❇️امروز لبیک گفتن به امام حسین (ع) یعنی اصلاح قانون بر اساس موازین اسلامی
🎬 | درخواست مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه از نمایندگان مجلس
حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست خبری که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، به طرح بانکداری اسلامی که در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است پرداخت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#بانکداری_اسلامی
#ویدیو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 زیستبنیانی دانشبنیانها و زیست تمدنی
🔰 دکتر محمود مهام در یادداشتی مطرح کرد؛
📚 حفظ تنوع زیستی انسانی و بازخوانی انتقادی الگوهای حفاظت از تنوع زیستی(طبیعی و انسانی) در گرو توانایی علوم اجتماعی و انسانی در پیوندشناسی با حوزههای فنی مهندسی و علوم پزشکی و دامپزشکی است تا حکمرانی و حکمروایی که در حیطه علوم اجتماعی و انسانی تعریف میشوند، بتوانند از عهده وظایف پژوهشی(بند اول بیانیه گام دوم انقلاب) خود به درستی برآیند.
📚 بدین منظور ظرفیت پژوهشی و سامانه های همکاری های علمی و فناروانهای فراتر از آنچه تا کنون در حوزههای طبیعی و انسانی تعریف شدهاند، میبایستی ایجاد شوند. این ظرفیت سازی با عبور از سامانههای کنونی و با بازسازی آنها و ایجاد سامانه های جدید امکانپذیر خواهد شد تا زیست تمدنی بار دیگر دست یافتنی شود. شاید شروع از سطح زیستی بیولوژی و محدود به تحقیقات سلولی و مولکولی باشد، هم چنانکه تا کنون موفقیت های بزرگی در گام اول انقلاب بدست آمده است.
📚 امّا تداوم موفقیتهای دانشبنیان در گام دوم انقلاب نیازمند کسب توانایی در شناسایی ارتباطات با دیگر سطوح زیستی و ارتقاء آن به سطح اکولوژیک، بوم شناسی و زیست بومشناسی است. بنابراین، میتوان پرسید فعالیتهای «علم و پژوهش»(بند اول بیانیه گام دوم انقلاب) در قالب دانشبنیان، برای پیوندشناسیِ دانشی-نهادی-سیاستی میان حوزههای طبیعی و انسانی در این دوره جدید چگونه بازآرایی می شوند؟
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27752
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 22 از دوفصلنامه علمی ترویجی اسلام و پژوهش های مدیریتی منتشر شد
1️⃣ بررسی تطبیقی مدیریت سنتی و اسلامی؛ با تأكید بر نامه حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر / نرجس شرفی، هادی حاجی دنیادیده (ص7)
2️⃣ کاربست نظریه دادهبنیاد در اکتشاف الگوی توانمندسازی از منابع دینی / محمد علوی، محمدتقی نوروزی فرانی، امیرحمزه مهرابی (ص25)
3️⃣ بنیانهای زندگی کاری در سازمان، با رویکرد اسلامی / محسن منطقی (ص45)
4️⃣ وضعیت رهبری اخلاقی در مدیران آموزش و پرورش (مطالعه موردی شهر قم) / ساجده احمدی، سیفالله فضلالهی قمشی (ص61)
5️⃣ ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مكتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهانشمول / محمدرضا زرگران خوزانی، مهدی شریفپور شوشتری (ص73)
6️⃣ کاربست شبکه عصبی در پیشبینی رضایت شغلی کارکنان براساس ابعاد سهگانه دینداری از دیدگاه نهجالبلاغه (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه شهید صدوقی یزد) / مونا اسماعیلزاده، مهناز توکلی بنیزی ص (89)
💻 سایت: Eshop.iki.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» آیتالله هادوی
🔹 بر اساس مقدمات نظریه اندیشه مدون، در هر حوزه مخصوصا مباحث قضایی با یک سیستمی مواجه میشویم که مشتمل بر فلسفه، فلسفه قضایی اسلام، اخلاق، اخلاق قضایی اسلامی (ناظر به تکوین) مکتب، مکتب قضایی اسلام، نظام و نظام قضایی اسلام (ناظر به تشریع) هستند.
🔹 اهداف مکتب قضایی اسلام چیست؟ خداوند برای چه هدفی قضا را در جامعه اسلامی قرار داد؟ یکی از شئون معصوم علیه السلام، قضاوت است. این شأن برای فقیه جامعه الشرایط در زمان غیبت نیز ثابت است. هدف قضاوت در درون جامعه اسلامی، عدالت و نسبت به خارج از جامعه اسلامی، عرضه چهره عدالت گرای اسلامی میباشد. پذیرش این نکات لوازم زیادی را به همراه دارد.
🔹 همانگونه که در مباحث مکتب اقتصادی بیان شد، همه مکاتب اقتصادی به دنبال عدالت هستند و هر یک تفسیر متفاوتی از عدالت مطرح کرده است. تفسیر اسلام از عدالت اقتصادی این است که اولا تفاوتها و طبقات در جامعه وجود دارد دوما فاصله طبقات باید کنترل گردد. عدالت قضایی در اسلام به دو عنصر بستگی دارد نخست امنیت و دوم عدالت ثبوتی و اثباتی دستگاه قضا؛ یعنی زمانی که شخص از بیرون به دستگاه قضا نگاه میکند، احساس کند که به عدالت نزدیک تر است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29040
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📣 مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان برگزار میکند:
♦️ همایش بینالمللی مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن نوین اسلامی
همراه با گرامیداشت شهیده فاطمه نیک
♦️دو محور پژوهشی و فرهنگی با دو رویکرد حجاب و عفاف و جمعیت
🔻 محورهای همایش:
1️⃣ شاخصه های تربیت نسل تمدن ساز حسینی
2️⃣ اصول و روش های تربیت دینی نسل تمدن ساز حسینی
3️⃣ الگوهای فاطمی و تربیت نسل تمدن ساز حسینی
4️⃣ راهکارهای تکریم نسل تمدن ساز حسینی
5️⃣ مادران فاطمی: چالش ها و راهبردهای تربیت نسل حسینی
6️⃣ آثار تکریم مادران فاطمی بر تحقق تمدن نوین اسلامی
7️⃣ نقش حجاب و عفاف مادر فاطمی در تربیت نسل تمدن ساز
8️⃣ تحولات جمعیت و نسل تمدن ساز حسینی
🔰 قالبهای آثار پژوهشی همایش:
مقاله، کتاب، پایان نامه، طرح پژوهشی
🔰 قالبهای آثار فرهنگی همایش
1️⃣ هنرهای تصویری: فیلم کوتاه، نماهنگ، کلیپ، مستند، انیمیسن،موشن گرافیک، استوری، پادکست.
2️⃣ تجسمی: عکس، نقاشی، پوستر، کاریکاتور.
3️⃣ موسیقی
4️⃣ ادبیات: شعر کلاسیک، سپید، داستان کوتاه.
5️⃣رسانه: گزارشهای خبری، ویدیوئی و متنی، عکسهای خبری.
6️⃣ طرح فرهنگی
📅 مهلت ارسال آثار؛ ۳۰ آبان ۱۴۰۱.
📅 زمان برگزاری همایش؛ ۹ آذر ۱۴۰۱.
🔰 ارسال آثار از طریق:
⬅️ سایت http://www.borkahzanan.ir
⬅️ فضای مجازی به شماره: ۰۹۹۰۶۴۹۲۶۳۰
⬅️ ارسال به آدرس: هرمزگان، بندرعباس، خیابان آیتالله غفاری، کوچه غفاری ۱۵، طبقه اول، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان به کد پستی ۷۹۱۴۹۹۱۸۸۶۹.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#بندر_عباس
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی وضعیت جمعیتی کشور در گفتوگو با صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت
🔹 ما نسلهای آینده را نسلهای مرفه اما تنها میدانیم. نگرانی از آتیه کشور و نسلهای آینده نگرانی خوب و منطقی است اما نگرانی بلاوجهی است چراکه نسلهای آینده از این منظر مشکلی نخواهند داشت.
🔹 سالخوردگی جمعیت یکی از پدیدههایی است که تقریباً همه ساختارهای کشور را دچار چالش خواهد کرد. همه ساختارهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، امنیتی و… . البته بیشترین اثر سالخوردگی جمعیت بر روی ساختارهای اقتصادی خواهد بود.
🔹 ما امروز در سال حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تولد داریم که دائماً هم در حال کاهش است. اما نهایتاً به عدد بیش از ۲ میلیون تولد سالانه سالهای دهه ۶۰ نخواهد رسید.
🔹 اتفاقاً وجود جمعیت جوان یعنی وجود تقاضا و وجود تقاضا یعنی چرخه عرضه و تولید بیشتر که موجب تحرک اقتصادی و پویایی اقتصادی بیشتر برای کشور میشود. این نکتهای است که ۷ نفر از دانشمندان نوبلیست اقتصاد هم به صراحت به آن اشاره کردهاند.
🔹 در حال حاضر نسبت پشتیبانی در بیمهها به ویژه در تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی در کشور ما حدود ۴ است. یعنی ما به مرز حداقل رسیدهایم. بنابراین امروز تأمین اجتماعی یکی از بدهکارترین نهادها به دولت است. ما در آینده نزدیک به جایی میرسیم که احتمالاً صندوقهای بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی در معرض ریسک جدی ورشکستگی و انهدام قرار بگیرند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29154
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویدیو | با امضا و اجرای برجام هیچ اتفاقی در اقتصاد ما رخ نخواهد داد
🔻 دکتر علی اکبر عرب مازار، اقتصاددان و معاون وزیر اسبق اقتصاد:
🔹 فرض کنید همین الان برجام امضا شود، حتی سفارت آمریکا هم در ایران باز شود، باور کنید هیچ اتفاقی برای اقتصاد ما نخواهد افتاد.
🔹 آقایان میگویند مشکل اصلی این است که تحریم هستيم و دنیا با ما کار نمیکند، مگر ترکیه تحریم است؟ مگر با اسرائیل رابطه ندارد؟ مگر مردم در آن کشور لخت رفت و آمد نمیکنند، پس چرا تورمش ۸۰ درصد است؟!
🔹 مشکل تحریم نیست، برنامه ریزی برای اقتصاد نداریم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#ویدیو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢پانزدهمین جلسه شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
✅ دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری :یکی از ماموریتهای مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، شناسایی و نمایهسازی نشریات معتبر علمی در سطح ایران و کشورهای اسلامی است.
✅ گفتنی است در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مقیمی حاجی معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه بهعنوان عضو شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام شرکت و مباحث زیربنایی در رابطه با ثبت همایش های علمی، مجلات و مقالات حوزوی در ISC مطرح نمودند.
🌐 مشروح خبر: http://ihkn.ir/?p=29190
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی در مورد وضعیت کنونی اقتصاد کشور و تدابیر دولت سیزدهم در این زمینه
💢 انتظار بر آن بود که تیم اقتصادی دولت در سند تحول برای ریشهکننمودن این معضل، علل اصلی و ریلهای فقرزا را شناسایی و با از بین بردن آنها، فقر مطلق را ریشهکن نماید. اما متاسفانه همان راهکارهای ارایه شده در دولتهای گذشته در این سند آمده است.
💢 بستههای کمکمعیشتی، توسعه یارانهها و اموری از این قبیل، هرچند لازم است، هرگز باعث ریشهکننمودن فقر مطلق نمیشوند؛ برعکس تا زمانیکه این قبیل اقدامات در جامعه وجود داشته باشد، دلیل وجود فقر مطلق است. اگر این قبیل اقدامات در جامعه نهادینه گردند، دلیل آن است که مسئولین ناخواسته در مسیر نهادینهشدن فقر مطلق قرار گرفتهاند نه ریشهکنی آن.
💢 مانع اصلی رفع فقر و سایر مشکلات اقتصادی ایران چیست؟ عدم درک و تبیین صحیح الگوی اقتصاد مقاومتی مانع اصلی است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، پس از بیان مشکلات اقتصادی کشور، تنها راهحل برونرفت از آنها را عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.
💢 تبیین صحیح از الگوی اقتصاد مقاومتی براساس تفسیر رهبری و عملیاتی کردن آن، مشکلات اقتصادی کشور را برطرف میکند و فقر مطلق و نسبی را ریشهکن مینماید. متاسفانه تنظیمکنندگان سند تحول، یا الگوی اقتصاد مقاومتی را قبول نداشته یا درک روشنی از آن براساس تفسیر رهبری ندارند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27635
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
♦️گزارشی از دیدار مسول دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان به همراه رایزن فرهنگی ایران در مالزی با ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
⬅️ دکتر اورعی، از وجود زمینههای مختلف نظیراقتصاد اسلامی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی جهت همکاری دانشگاه رضوی با مرکز علمی و موسسات قرآنی مالزی سخن گفت
⬅️ بنا شد جزئیات دقیق تری از سوی رایزن فرهنگی ایران در مالزی در حوزه مباحث قرآنی، مسائل اجتماعی و جامعه شناسی، اقتصاد اسلامی، بانکداری اسلامی و بیمه ارائه شده تا پس از بررسی نحوه همکاریها نیز اعلام شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_و_دانشگاه
#گزارش_خبری
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ جایزه حقوقبشر اسلامی از آیتاللهالعظمی جوادی آملی تکریم کرد
◻️ در هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی از حضرت آیتالله جوادیآملی، به دلیل ادبیاتسازی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تکریم به عمل آمد.
جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا می شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق_بشر
#اعطای_جایزه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢❇️امروز لبیک گفتن به امام حسین (ع) یعنی اصلاح قانون بر اساس موازین اسلامی
🎬 | درخواست مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه از نمایندگان مجلس
حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست خبری که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، به طرح بانکداری اسلامی که در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است پرداخت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#بانکداری_اسلامی
#ویدیو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 آیتالله فقیهی در گفتوگویی تأثیر قیام امام حسین(ع) را بررسی کرد
🔹 تاثیر قیام اباعبدالله الحسین (ع) آنچنان است که با گذشت صدها سال از آن واقع جانسوز، همچنان اثری شگفت بر جامعه و انسانها داشته است. ایستادگی در برابر کژرویها و ناپاکیها، احیای امر به معروف و نهی از منکر، ترویج آزادی و آزادگی از مهمترین درسهای قیام کربلاست.
🔹 امام حسین (ع) هدف از قیام خود را اصلاح در امت اسلامی بیان کردند لذا این درس بزرگ تنها منحصر به عاشورای سال 61هـ.ق نیست بلکه برای امروز ما نیز کارایی دارد.
🔹 شور و شعور هردو لازم است، گاه در میان جوانان این پرسش مطرح است که چرا به جای عزاداری و صرف هزینههای فراوان، چهره امام حسین (ع) را با منطق و استدلال به جهانیان نشان نمیدهیم؟ با منطق گفتوگو، هم میتوان اهداف قیام امام حسین (ع) را تبیین کرد و هم اینکه هزینه مجالس عزاداری را صرف فقرا کرد.
🔹 سنت حسنه منبر که از دیرباز در میان جوامع شیعی وجود داشته است هم بر بعد معرفتی و افزایش آگاهی به مخاطبان توجه داشته و هم با خواندن روضه بر سویه عاطفی التفات داشته است، از این رو باید جوانان و جامعه اسلامی بدانند که هرچند برگزاری میزگردها و کنفرانسها و نگارش کتاب و مقاله و ... بسیار مفید و لازم است اما جایگزین عزاداری نیست.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29200
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#عاشورا
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارشی از نشست «دین و دولت با نگرشی حقوقی» با ارائه دکتر جیان کارلوآنلو، عضو هیات علمی دانشگاه پارما ایتالیا
📚 در نظریه غربی حکومت یک ماشین بزرگ یا یک مکانیزم است، در سنت اسلامی نظریه حکومت در فضای خلافت گفته شده و در نسلهای مختلف حکومت و حاکمان این نظریه تغییر کرده است.
📚 در اروپا سه نوع رابطه بین کلیسا و حکومت وجود دارد، اول کلیسای ملی یا نظام کلیسای ملی است که بر هویت ملی تاکید دارد. نوع دوم، مدل همیاری و همکاری بین کلیسا و حکومت است که میتوان ایتالیا، اسپانیا و آلمان را مثال زد. نوع سوم، مدل سکولاریستی است و میتوان فرانسه، ایرلند، بلژیک و هلند را برای این نوع نام برد که تفاوتهایی نیز با هم دارند.
📚 دموکراسیهای مختلفی از جمله اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دینی وجود دارد و باید دانست مبانی شناختی و فرهنگ اسلامی، اصول حکومت جمهوری اسلامی است. نوع دیگری در مورد کشورهای اسلامی این است که دین در این کشورها زمینه دموکراسی ایجاد کرده است.
📚 به طور کلی دو نوع رابطه بین حکومت و دین وجود دارد، یکی اینکه این رابطه بر پایه تاریخ است و قانون گذاری بر اساس پیشینه تاریخی انجام میشود، رابطه دوم نیز عمدتا حاصل روابط ضعیف بین دین و حکومت است که نمونه آن فرانسه و ترکیه هستند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29178
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 26 از دو فصلنامه علمی پژوهشی اسلام و پژوهشهای تربیتی منتشر شد
1️⃣ اصل اولویت در تربیت اسلامی، از منظر علامه مصباح یزدی(ره) / هادی حسینخانی (ص 7)
2️⃣ تربیت دینی در مدارس انگلستان / بریان گیتز و رابرت جکسون / ترجمه و تلخیص: عبدالرضا ضرابی (ص23)
3️⃣ واکاوی معنای واژه «تربیت» و ردّ نظرات مخالف آن / زهرا جلالی شورهدلی، فاطمه حسینی علایی، جواد فتحی اكبرآبادی (ص43)
4️⃣ تأثیر و نقش قوامیت مرد در خانواده بر تربیت فرزند؛ با رویکرد روانشناسی مثبت / مریم رستگار، اعظم وفایی، محمدرضا احمدی محمدآبادی، علی پیرهادی (ص57)
5️⃣ تحلیل ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازنده عرصه تربیت دینی؛ براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش / سیده منصوره موسوی، فهیمه انصاریان، معصومه صمدی و لطفالله عباسی سروك (ص81)
6️⃣ واكاوی دشنام در کلام معصومین (ع) / فاطمه اباذرپور (ص97)
7️⃣ ابعاد تربیتی و اخلاقی استاد علامه مصباح یزدی (ره) در گفتوگو با حضرت استاد آیتالله تحریری (ص111)
8️⃣ سیره تربیتی، اخلاقی و معنوی علامه مصباح یزدی (ره) درگفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد فقیهی (ص119)
9️⃣ سیره تربیتی علامه مصباح یزدی (ره) در گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح (ص129)
🔷 سایت نشریه اسلام و پژوهشهای تربیتی
🌐 http://eslampajoheshha.nashriyat.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهشهای فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقههای معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید.
🔻 شرایط:
- اتمام حداقل سطح 2
- سکونت در قم
- حداکثر سن 35 سال
🔻 اولویت ها:
- تأهل
- داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط
🔻مزایا:
- شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر
- رزومه و سابقه پژوهش
⬅️ لینک ثبت نام: https://b2n.ir/s19470
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#پژوهشگر
#جذب_نیرو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔻در نشست خبری طرح حامیم عنوان شد:
🔹طرح حامیم به دنبال ایجاد انسجام بین نخبگان دانشجویی است
🔻دبیر کمیته طرح حامیم مرکز استان قم با اشاره تاکید رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع جوانان گفت: با توجه به وجود جوانان نخبه در دانشگاهها، طرح حامیم به دنبال ایجاد انسجام بین این نخبگان، از طریق ارایه آموزشهای لازم میباشد.
♦️در این طرح سه نوع محتوی و آموزش معارفی در نظر گرفته شده که دانشجویان به اختیار خود میتوانند یکی را انتخاب کنند. این آموزشهای تکمیلی در موضوع هایی مانند کار تشکیلاتی، جهاد تبیین، ارتباط موثر با دیگر دانشجویان، مدیریت رسانه و فضای مجازی و کرسیهای آزاد اندیشی است.
♦️این طرح از ۱۹ مردادماه تا سوم شهریورماه با حضور دانشجویان دانشگاههای قم در مشهد مقدس اجرا خواهد شد. دانشجویان در قالب سه گروه در این طرح شرکت میکنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔸 دومین دوره مجازی سبک زندگی حسینی
(از مجموعه مهارتهای زندگی)
🔸با تدریس حجت الاسلام استاد تراشیون
🔸 با گواهی معتبر شرکت در دوره از دانشگاه آزاد اسلامی
🔸 شرکت در دوره برای عموم آزاد میباشد.
✅ ثبتنام: B2n.ir/tanin
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سبک_زندگی
#دوره
#مجازی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 مجید محمدزمانی پژوهشگر حوزه رسانه هسته افکار عمومی طی یادداشتی به بررسی و تحلیل ترکیب موسیقی و مداحی از منظر فقهی مقام معظم رهبری پرداخت
📝 رهبر انقلاب میفرمایند که هر هنری، خواه سخنرانی باشد یا مداحی و یا حتی حرف زدن معمولی اگر موجب اضلال و گمراهی مخاطب از مسیر حق شود، حرام میشود. آیا عارض شدن آلات موسیقی بر مداحی، موجب ایجاد اثر اضلال در مخاطبین میشود؟
📝 استفاده از آلات موسیقی در محیط هیأتها و یا تولید قطعات صوتی تصویری مرکب از مداحی و آلات موسیقی حتی به صورت زمینه کم رنگ، شاید در ابتدا انحراف کمی به نظر آید اما میتواند آغازگر انحراف بزرگتر شود که ترویج دهندگان امروزی آن باید در پیشگاه خداوند حجت موجهی داشته باشند.
📝 نباید صرف اینکه تولید آثار مرکب از مداحی و نواختن آلات موسیقی مورد پسند و علاقه مخاطبین است، حکم به ضرورت تولید این قطعات داد. گاهی منشأ ضرورت تولید آثار متنوع هنری و رسانهای، پاسخگویی به نیازهای جدید عرف و اقتضائات جامعه است، اما گاهی منشا این ضرورت سازی، پاسخگویی به امیال درونی انسان و تغییر عرف امروز جامعه اسلامی است. از این رو باید بین ضرورت برساخته و ضروت خود ساخته تفاوت قائل بود.
📝 تولید آثار هنری از مجالس اهلبیت(ع)، تنها اگر در چارچوب وحریم فقه اسلامی باشد، موجب کسب رضایت الهی و حفاظت این میراث گران بها از امیال انسانی و انتقال سالم این امانت به نسل های آینده میشود.
❇️ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=25022
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد
✅ به صورت رایگان
✅ حضوری و غیرحضوری (مجازی)
📚 رشته مطالعات زنان
✔️ گرایش حقوق زن در اسلام
✔️ گرایش زن و خانواده
و برای اولین بار در کشور:
🔺ارشد مطالعات زنان به زبان انگلیسی
🔹 ویژه طلاب در 10 حوزه آزمون مختلف کشوری
🗓 مهلت ثبت نام: 20 مرداد1401
ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در سایت دانشگاه ادیان و مذاهب
www.azmoon.urd.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚کتاب اقتصاد ایران قبل و بعد انقلاب اسلامی
🖍نویسنده: حسن دادگر
🔻در بخشی از این کتاب آمده است:
⬅️در بررسی استراتژیهای توسعه پیش از انقلاب آنچه تدوین و اجرا میشد، برونزا و در راستای اهداف غربیها بود، استراتژیهای توسعه نظامی، مدرنیزاسیون شتابان، توسعه صنعتی بیقید و شرط، جایگزینی واردات بهجای تولید داخل، اتکای شدید به صادرات نفت و خلاصه اقتصاد تک محصولی وابسته و توسعه سرمایهداری که هدف قرار گرفته بودند، همگی توسط کارشناسان و سیاستمداران غربی و آمریکایی دیکته و اجرا میشدند و ایران به بازار مصرفی محصولات غربیها تبدیل شده بود.
⬅️ با پیروزی انقلاب اسلامی، مشکل خروج سرمایه، تحریمهای سیاسی-اقتصادی، جنگ تحمیلی و عواقب و تبعات ناشی از آن فراروی اجرای اهداف کلان کشور بوده است؛ با این حال استراتژی تشویق صادرات غیرنفتی، عدم اتکای کامل به درآمدهای نفتی، استراتژی خودکفایی در محصولات استراتژیک، تثبیت اقتصادی و ... هموار مدنظر بوده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#معرفی_کتاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com