✅ گزارش خبرنگار بخش دانشگاه پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از انتصاب رئیس جدید آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی دانشگاه تهران و جزئیات و اهداف تأسیس این آزمایشگاه
📝 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حکم انتصاب دکتر علی اصغر پورعزت به عنوان سرپرست «آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی» دانشگاه تهران، پنج مأموریت را برعهده این استاد دانشگاه تهران قرار داد.
🔹 دکتر علیاصغر پورعزت: آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی دانشگاه تهران با این نگاه راهاندازی میشود که به ویژه، تضمین خیرعمومی با ایجاد امنیت در مردم برای حساب پس کشی عالمانه از فراگرد حکمرانی و خطمشیگذاری عمومی افزایش پیدا میکند و امکانپذیر میشود.
🔹 در این آزمایشگاه تلاش میشود تا تصویرپردازی از آینده مطلوب برای ایران با استفاده از تیمهای تخصصی موقت و دائمی و همه ظرفیتهای علمی کشور در داخل و خارج از کشور صورت گیرد و در این راه از توانمندیهای فوقمتخصصان گوناگون در حوزههای حکمرانی، خطمشیپژوهی، مدیریت دولتی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم رفتاری، علوم شناختی، علوم مهندسی در قلمرو خطمشیهای آب، انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نظایر آن، در گروههای علمی و دانشی گوناگون استفاده شود.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28049
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
🔻 محورهای همایش:
🔹 فقه حکومتی
🔹 اندیشه سیاسی
🔹 حقوق عمومی
✅ کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال ۱۴۰۰
📆 مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱
🔸 ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌 قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
صندوق پستی: ۳۳۱۷
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ «جهاد تبیین»؛ مقدمهای برای اصلاح، تحول و مطالبه
🔻 حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» بررسی کرد؛
📝 تبیین بهمعنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کجفهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیلهای نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهتگیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.
📝 انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیق بود که در جامعه شکل گرفت. حضرت امام رحمةاللهعلیه حقایق کشور و اسلام را تبیین کرد و واقعیاتی را که در رژیم پهلوی اتفاق میافتاد و آنها مخفی میکردند، مورد روشنگری قرار داد؛ بنابراین، تبیین مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است؛ یعنی اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست.
📝 رهبر معظم انقلاب شخصاً بزرگترین «جهاد تبیین» را انجام دادند. صدور بیانیه «گام دوم» در چهلمین سالگرد انقلاب در سال ۹۷ جهاد بزرگ تبیین بود که ایشان انجام دادند. در «جهاد تبیین» نوعی تکلیفگرایی الهی بسیار عمیقی وجود دارد، همانگونه که حضرت امام رحمهاللهعلیه بر روی تکلیف الهی بسیار تأکید داشتند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27748
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
نظام مسائل بنیادین فضای مجازی.pdf
1.03M
✅ گزارش «نظام مسائل بنیادین فضای مجازی» منتشر شد
📝 در بخشی از گزارش آمده: فضای مجازی تمامی شئون زندگی انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده و متحول کرده است. حیات انسان معاصر با اینترنت، بازیهای کامپیوتری و شبکههای اجتماعی گره خورده است و به یک معنا میتوان گفت که تفکر، ادراک، عمل و روابط انسانی تحت تأثیر عمیق فضای مجازی و فناوریهای نوظهور آن قرار گرفته است. روند روبهرشد فضای مجازی نیز حاکی از گسترش نفوذ آن در آینده دارد. از این رو جای تعجبی ندارد که مسائل بنیادین و فلسفی فراوانی حول فضای مجازی و نسبت آن با انسان و جهان شکل گرفته است.
🔸این گزارش که در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی تهیه شده است میتواند راهنمایی برای کسانی باشد که میخواهند تصویر کلی از مهمترین سؤالات بنیادین حول فضای مجازی به دست آورند و قدمهای نخست برای پژوهش حول این مسائل را بردارند.
💢 مواجهه آگاهانه و فعالانه با این مسائل و اتخاذ سیاستها و خطمشیهای مؤثرتر و جامعتر در برابر آنها می تواند موجب کاهش آسیبها و چالشهای این فضا و استفاده حداکثری از فرصتهای آن باشد.
🔺 علاقه مندان میتوانند pdf گزارش را از ابتدای خبر دریافت کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فضای_مجازی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ با استفتاء نمیشود، فقیه باید مسائل دنیا را بداند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب:
🔹 در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمیشود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد.
🔹 لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که میخواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد.
🔹 این جور نیست که بشود همین طور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهیهای زیادی لازم است.
🔹 حوزههای علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزههای علمیه است. تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم. برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26398
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ برگزاری اولین دوره مجازی
"اشتغال آفرینی اسلامی" به همراه آموزش طراحی بوم کسبوکار اقتصادمقاومتی
🔸آیا عملکرد اقتصادی ما در جامعه موثر است؟
🔸آیا کار، شغل و عملیات اقتصادی ما هم می تواند برای جامعه اسلامی مفید، موثر و راهگشا باشد؟
🔸جایگاه اشتغال ما در تمدن اسلامی کجاست؟
🔸آیا اشتغال ما میتواند پیشران اقتصادمقاومتی در ایران ما قرار گیرد؟
☘️با ارائه:
🔹دکتر حمیدرضا مقصودی: عضو هیات علمی دانشگاه، رئیس اندیشکده قصد و اقتصاددان
🔹حسین زمانی میقان: مالک نمادهای ژینورا و میقان، تولید کننده نمونه کشوری
🔰برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09337278718 در پیام رسان ایتا مرتبط شوید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دوره
#اشتغال_آفرینی
#مجازی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 دانشجو باید به یک کنشگر تمدنی تبدیل شود
🔰 دکتر عبدالحسین کلانتری در آیین پایانی نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل:
📚 به تدریج با سیطره تمدن جدید و با گسترش سرمایه داری در جهان، دیگری به یک معنا وجود نداشت یا حداقل تلقی غرب این بود که دیگری وجود ندارد و به صورت مرموزانه ای سطح تحلیل تمدنی از فضای علوم انسانی رخت بر کشید و از قضا ما، افرادی که با طبقه بندی جهانی غرب جز جهان سوم محسوب می شویم، آشنایی با غیر خود نداشتیم.
📚 دانشجو باید به یک کنشگر تمدنی تبدیل شود. کنشگری که در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی گام برمیدارد. دانشجویی که نقش خود را فراتر از بسیاری از اختلاف های جزئی (اختلاف هایی که جریان استعمار و استثمار و فرعونیه مدرن بر آن سوار میشود تا آنها را زیاد کند) ادراک می کند، دست به اقدام و عمل می زند.
📚 دانشجو و استاد ما باید ادراک تمدنی از خود داشته باشد و با توجه به این ادراک تمدنی دست به کنش بزنند و کنشگری کنند. در این افق است که میشود به این آیندهای که برای شما تصویر کردم امیدوار بود. به یقین آینده متعلق به ما است چون خداوند وعده داده که آینده از آن مستضعفان عالم است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29477
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ پردیس بینالمللی ارس دانشگاه تهران برگزار میکند:
🔹همایش بینالمللی یافتههای نوین در علوم انسانی در پساکرونا
🔹 زمان: یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#همایش
#علوم_انسانی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پژوهشکده شورای نگهبان برگزار میکند:
❇️ سلسله نشستهای تخصصی حکمرانی از نظر تا عمل
🔹 نشست هفتم با موضوع نظریه نظام انقلابی
🔻 سخنران:
🔹جناب آقای دکتر فیروز اصلانی- عضو هیات علمی دانشگاه تهران
⏰ زمان:
دوشنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۴
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#نشست
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی اندیشههای راهبردی تهذیب و تربیت در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین عالم زاده نوری
📝 مردمیسازی به معنای رفع مسئولیت از مسئولان نیست. مسئولان رسمی باید وظیفهی خود را به بهترین شیوه انجام دهند و از هیچ کوششی به بهانهی حضور مردمی دریغ نکنند؛ ولی از جمله وظایف آنها این است که مردم را نیز در حل مسائل دخیل سازند. در ضمن مسئولیت آنها هم از مسئولیت مردم کفایت نمیکند.
📝 مردمیسازی همان گونه که جلوی ساختارهای رسمی را نمیگیرد و در کنار ساختارهای مدیریتی قرار دارد، به معنای پدید آوردن یک نهاد مدیریتی در کنار واحدهای رسمی به واسطهی مسئولان نیست؛ مردمیسازی زمینهسازی مدیریتی برای جوشش طلاب و آزادسازی نیروی ارادههای مردمی است.
📝 این کارگروهها، یک تشکیلات متصل به مدیریت و ساخته و پرداخته بالادستیها به شمار نمیروند؛ بلکه باید کاملاً مردمی شکل بگیرند. کاری که مسئولان و مدیران انجام میدهند گفتمانسازی برای تشکیل این کارگروهها و بیان ضرورت و فواید آن است.
📝 روح بیاینهی گام دوم انقلاب، مأموریتهایی است که مستقیم و مباشر یعنی بدون ساختار واسط متوجه عموم جوانان است. ساختارهای واسط - مانند مدیران حوزه و شوراهای تهذیب - باید بدون الزامات ساختاری جوانان را بر این مأموریتها برانگیزند یا دستکم مانع آن نشوند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29237
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری کمیته مرکزی کرسی های آزاد اندیشی حوزه برگزار می کند:
🔹موضوع: بررسی مدلهای مواجهه با حجاب در جمهوری اسلامی (با نگرشی به وظیفه حکومت در قبال انضباط رفتاری و پوششی شهروندان)
🔻با ارائه اساتید:
🔹سرکار خانم دکتر طالبی؛ مدیر حلقه بانوان انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🔹سرکار خانم دکتر آبیار؛ پژوهشگر استاد حوزه و دانشگاه
🔹سرکار خانم دکتر روح اللهی امیری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔹سرکار خانم دکتر منصوری؛ فعال حوزه زنان و مسائل اجتماعی
🔹سرکار خانم دکتر میرجعفری؛ دکترای مطالعات زن و خانواده
🗒زمان: یکشنبه 6 شهریورماه ساعت17
🕌مکان: قم، خیابان جمهوری2 فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه
🔹جلسه به صورت حضوری و محدود برگزار خواهد شد. در صورت تمایل به شرکت به آیدی انجمن اعلام حضور فرمایید.
@adminssoq
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#میز_گرد
#حجاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_comi
📚 بررسی ظرفیتهای کسب و کار در حوزه بازیها
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمد قطبی در درس گفتار حکمرانی خلاّق و دانش بنیان:
🔸 بازی که در واقع یک فناوری نرم و هویت ساز است، باید شامل مؤلفههایی از جمله پر تحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری، هیجان انگیزی، ریتمیک بودن، دارای تعامل بالا، در بردارنده ارزش فرهنگی و بهره گیری از همه قابلیتهای بدن میباشد.
🔸 اجتماع سازی، تحرک آمیز بودن، شبیه سازی موقعیت شغلی، جامعه پذیری و تعامل اجتماعی، ایجاد دوستی و رفاقت، چرخش یارگیری، تربیت و رشد حواس و تخلیه هیجان مختلف از کارکردهای ارزشی بازی به شمار میروند.
🔸 تعامل کودکان در بازی به تعامل اجتماعی و جامعه پذیری آنها منجر میشود؛ امروز یکی از چالشهای رو به روی ما در حوزه فرهنگ، جامعه پذیری افراد میباشد. کودکان در فرآیند جامعه پذیری، نحوه صبحت کردن، درخواست، ارتباط گیری، فرار از تهدید و کمک کردن را میآموزند.
🔸 امروزه یکی از میدانهای آموزشی موفق، آموزش بازیها میباشد؛ ولی متأسفانه ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشته ایم. لکن بسیاری از مؤسسهها و کارآفرینان میتوانند به این عرصه ورود پیدا کرده و به صورت حضوری و مجازی به آموزش بازیهای مختلف بپردازند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29481
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 یادداشتی درباره بیانات رهبر انقلاب؛ شکست یک سیاست کهنه!
🔰 محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در دولت سیزدهم در یادداشتی تصریح کرد؛
🔹 طی دو دهه گذشته، آن چیزی که در دورههای مختلف ریاستجمهوری آمریکا در قالب سیاست تحریم و فشار مشاهده میکردیم این بود که در دورههای مختلف فازهای متفاوتی از سیاست فشار بر جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران اعمال میشد. این نبود که با تغییر دولتها از دموکرات به جمهوریخواه سیاستهای فشار متوقف شود، بلکه فقط مراحل آن ارتقاء پیدا میکرد.
🔹 میتوانیم نقطه اوج و فاز اصلی آن را در دولت اوباما دنبال کنیم که با عنوان سیاست تحریم فلجکننده علیه ملت ایران اعمال شد و در قالب سیاست فشار حداکثری در دولت ترامپ به اوج خود رسید؛ یعنی سیاست تحریم فلجکننده دموکراتها و سیاست فشار حداکثری جمهوریخواهان از یک جنس بود و هدف آنهم فشار همهجانبه بر اقتصاد و جامعه ایران بود.
🔹 تفکر سیاست فشار حداکثری فقط محدود به دوره ترامپ نبود و در دولت بایدن هم عملاً دنبال شد. دولت بایدن در دورههای مختلف اعلام کرد ما بهدنبال توافق طولانیتر و قویتر با ایران هستیم و از طرف خودشان، تلاشی برای رفع تحریمها نکرد. آنان بهدنبال این بودند که با آزادکردن یکسری از داراییهای مسدودشده ایران، برنامه هستهای ایران را به عقب برگردانند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27846
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️حکمرانی مشارکتی و مردمی (رویکردها و مدل ها، نهادها، کارکردها و ابزارها)
فراخوان پذیرش مقاله
🔻موضوعات دارای اولویت؛
🔸 سازوکارها و ابزارهای نوین در حکمرانی مشارکتی و مردمی
🔸 رویکرد شواهد محور و داده گرا و مشارکتی در ارزیابی قوانین و خطمشیهای عمومی و ارتقای نظام حکمرانی
🔸 توسعه رویکردهای مشارکتی و مردم پایه در تحقق حکمرانی باز و نظام قانونگذاری
🔸 دیجیتالی شدن، دولت پلتفرمی و نقش آن در حکمرانی مشارکتی و مردمی
🔸کاربرد نوآوریهای باز و اجتماعی و مشارکتی درحل مسائل نظام حکمرانی
🔸رویکردها و ابزارهای حکمرانی مشارکتی و مردمی در ارتقای سازوکارهای مجلس شورای اسلامی
🔸بررسی علمی تجارب موفق ملی و بین المللی در حوزه موضوعی حکمرانی مشارکتی و مردمی (مردمی سازی، نوآوری باز، نوآوری اجتماعی، شفافیت، تعارض منافع، گزارشگری و مقابله بافساد و ...)
🔸آینده پژوهی و آینده نگاری حکمرانی مشارکتی و مردمی در ایران و جهان
🔹چکیده مقالات را تا تاریخ 31 شهریور و اصل مقالات خود را حداکثر تا 30 آبان 1401 به آدرس الکترونیکی mrc@majles.ir ارسال نمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#فراخوان_مقاله
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 کارکرد عرف در تشخیص حکم و چگونگی حجاب
🔻 حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی در مدرسه شبهه پژوهشی عفاف و حجاب:
📝 حجاب به معنای پوششی است که نسبت به زن یا مرد باید بدن او یا بخشی از بدن او را بپوشاند و ساتر بدن او باشد. زمانی هم که از عفاف بحث می کنیم عفاف را یک امر درونی در طبع انسان می دانیم که برخاسته از آن صفت نفسانی انسان هست که در نهاد او جای می گیرد.
📝 نقش عرف را می توان در سه لایه حکم شناسی حجاب، تشخیص مفاهیم الفاظی که در آیات و روایات حجاب آمده و در تطبیق مفاهیم و مصادیقی که در ادوار و زمان های مختلف می تواند اتفاق بیفتد باید مورد بررسی قرار داد.
📝 اگر سیره عقلایی که امروزه در موارد مختلف گفته می شود را بتوانیم به زمان معصوم بکشانیم و بگوییم عقلای امروز که چنین حکمی می کنند در زمان معصوم و در منظر آنان هم عقلای آن دوران همین رفتار را داشته اند، اینجاست که تأیید معصوم که سیره او برای ما در جای خودش حجیت دارد اینجا به این بنای عقلا اعتبار می دهد.
📝 برای اینکه زن به این عفت و پاکدامنی برسد ما باید آن حیا و شرم و آزرم را در زن زنده و آن را تقویت کنیم. اگر زن به آن شرم و حیا و آزرم برسد خودش به عفت و حجاب نزدیک تر خواهد شد.
📕 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29473
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ پنجمین همایش بین المللی اربعین
🔰 موضوع اصلی: اربعین؛ جامعه نوین جهانی و تحولات فراملی
🔹محورهای همایش
- اربعین؛ فراملی شدن و تحولات جهان اسلام
- اربعین و سبک زندگی
- اربعین؛ فرهنگ، هنر و رسانه
- اربعین؛ گروهها و سرمایه اجتماعی
- اربعین و هویت
- اربعین و نیازهای معنوی، روانی و تربیتی
- آسیبشناسی اربعین
📅 مهلت ارسال مقالات: 30 دی 1401
🔹تارنمای همایش:
https://arbaeen.atu.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اربعین
#فراخوان_مقاله
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ در تمدن اسلامی نمونههای فراوانی از مجاهدتهای علما وجود دارد
🔻 آیتالله العظمی نوری همدانی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه:
🔹 کار ما مهم است که حوزه را از لحاظ معلومات، دقت، بیان و شجاعت تقویت کنیم. دنیایی که از استکبار سرچشمه میگیرد با شکلهای مختلف با ما مخالف است؛ دشمن همیشه در کمین ما است؛ همیشه توصیه میکنم صحیفه نور را مطالعه کنیم که با استکبار آشنا شویم و امام خمینی(ره) این مفهوم را به ما شناساندند.
🔹 در روایت آمده «رجل من اهل قم یدعو الناس» یعنی مردی از اهل قم قیام و مردم را دعوت میکند که دور آن جمع میشوند و درس میگیرند؛ این مردم مانند تکههای آهن محکم هستند و گردباد شدید آن اشخاص را به حرکت در نمیآورد و علاوه بر اینها کسانی هستند که از جنگ و جهاد خسته نمیشوند؛ ما باید برای مکتب امام خمینی اینگونه باشیم.
🔹 خداوند از علما پشتیبانی میکند. در تمدن اسلامی نمونههای فراوانی از مجاهدتهای علما وجود دارد که در تمام علوم و ویژگیهایی که علمای مصلح و خدمتگزار دارند در زمان ما به وقوع پیوسته است؛ علما در راه اسلام قدم برداشتند، شهید شدند، زندان رفتند و راه همین است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29502
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
✅ روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🔶 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
🔷 مطالعات اسلامی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🔶 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تحلیل علل انحراف در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی ـ اسلامی
🗓 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دیماه
🌐 سامانه
🌐 https://qhem.quran.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی درس خارج «فقه امنیت» آیتالله ابولاقاسم علیدوست
📚 بحث روش شناسی استنباط گزاره های فقه امنیت مانند دیگر ساحتهای روش شناسی، بحث مهمی است. تصور کنید که ما از فقه امنیت گفتگو کنیم در حالی که از روش بحث سخنی به میان نیاید، در این صورت کار بی ارزش میشود.
📚 اگر به روش شناسی اهمیت داده شود از یک طرف مطالب از انضباط فقهی خوبی برخوردار خواهند بود از سوی دیگر استنباط عقیم نخواهد بود. از یک سو هنجارها لحظا میشود (پایایی فقه) و از سویی دیگر اقتضائات را مورد توجه قرار میدهیم (پویایی فقه).
📚 در روش استنباط در فقه امنیت، دو رویه وجود دارد. برخی معتقد هستند که تفاوتی وجود ندارد؛ زیرا استنباط گزارههای فقه امنیت از قرآن، حدیث، عقل اجماع است و این همانند استنباط سایر گزارهها مثل طهارت و صلاه است.
📚 برخی دیگر معتقد هستند استنباط گزارهای فقه امنیت با گزارهای سایر ساحتهای فقهی، اشتراکاتی دارد و فقیه از همان هنجارها باید استفاده کند. اما اختصاصات و اقتضائات خاص خود را نیز دارد؛ لذا متفاوت میباشد.
🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29520
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#امنیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ مدرسه تابستانی کلام امامیه"کلام و الهیات تطبیقی"
🔴برگزارکننده: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه
🔹کلام و الهیات تطبیقی: راهرفته و چشمانداز پیشرو: دکتر محمدحسن یعقوبیان
🔹 پیشنه کلام تطبیقی در سنت اسلامی: دکتر محمدتقی سبحانی
🔹ظرفیتشناسی کلام امامیه در مطالعات مقایسهای: دکتر رضا برنجکار
🔹کلام تطبیقی در گستره بینالادیان: دکتر محمدباقر قیومی
🔹 الهیات دیالوگی؛ چیستی، ضرورت، لوازم و چشمانداز: دکتر رسول رسولیپور
🔹 فلسفه دین مقایسهای: دکتر رضا اکبری
📌 ویژه اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و طلاب تحصیلات تکمیلی
📅 زمان: ۸ و ۹ شهریور ۱۴۰۱ - اصفهان
🔹ثبت نام از طریق تماس با 09927561297
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کلام_امامیه
#مدرسه_تابستانی
#اصفهان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣ بانک؛ آن روی سکه
🔹 قسمت اول: مفهوم پول و بانک
🔹پس انداز یا عدم پس انداز مردم هیچ تاثیری بر قدرت وام دهی بانکها ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#خلق_پول
#ویدیو
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دکتر سهراب هاشمینژاد در مطلبی سناریوهای آینده حجاب در ایران را بررسی کرد
🔹 در طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره تغییر و تحولات محسوسی در سبک زندگی و به ویژه سبک پوشش بانوان جامعه از یک سو و محدوده مورد تایید حاکمیت از سوی دیگر رخ داده است.
🔹 تغییرات نگرشی، گرایشی و رفتاری در سبک پوشش و ذائقه مردم سبب شده تا حاکمیت نیز ملاک های حداقلی پذیرش خود را به مرور تقلیل داده و اکنون حاکمیت، در نقطه ای قرار گرفته که برداشتن یک قدم به عقب یعنی پذیرش کشف حجاب و تجربه غرب نشان داده که این مسیر بی انتهاست.
🔹 در حال حاضر برخی از نهادهای ارزشی که به نوعی متولی این حوزه هستند یا ارتباط تنگاتنگی با آن دارند عکس العمل هایی را در جهت مقابله با پدیده بی حجابی در دستور کار خود قرار داده اند که به نظر می رسد برخی از آن ها کلیشه ای، ارتجاعی و تنش زا بوده و نیاز به تدبر بیشتر و بازنگری دارد.
🔹 آنچه اکنون مطرح است و مسئله پیش روی حاکمیت است صحیح بودن یا نبودن سیاست ها و مواجهه حاکمیت در سال های گذشته به ویژه تصمیمات اوایل انقلاب نیست. مسئله کنونی این است که با توجه به شواهد موجود، تعداد قابل توجهی از دختران و زنان جامعه کشف حجاب نموده اند و بعضا با پوشش های زننده که در گذشته بی سابقه بوده بخشی از بدن خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29249
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔹مدرسه عالی عروج🔹
تحت اشراف و نظارت :👇👇
🔹حضرت حجتالاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه
🔹حضرت استاد عبدالرسول عبودیت
🔹 در رشته های مختلف معقول و منقول شکل گرفته است که در اولین سال شروع به کار خود در رشته حکمت اسلامی با محوریت اجتهاد در معارف در سطح مقدماتی و تکمیلی ثبت نام به عمل می آورد.
🔹 محوریت فلسفی در سطح مقدماتی کتاب بدایة الحکمة و محوریت فلسفی در سطح تکمیلی کتاب نهایة الحکمة می باشد.
🔹 این مدرسه بر اساس التزامات آموزشی و تربیتی و رشد عقلی بر اساس انگیزش متعالی پیشبرد علمی خود را تامین میکند و مدرکی که بر اساس گذراندن مقطع ارائه می گردد مدرک داخلی است.
🔰 شرایط ثبت نام:
۱. تعهد به التزام به برنامه های مدرسه
۲.اتمام پایه 4 حوزوی
۳.قبولی در مصاحبه
🌱 مهلت ثبت نام: ۱۵ شهریور ماه
🌱 برای اطلاعات بیشتر به کانال 👇 @oroj_hekmat مراجعه یا با شماره 09134346435 تماس حاصل فرمایید. ساعات پاسخگویی ۲۰ تا ۲۲ شب
🌱ثبت نام را از طریق لینک زیر👇انجام دهید...
https://digiform.ir/wecac7796
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای راه اندازی رشتههای بین رشته ای
🔰 دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی مطرح کرد؛
🔹 در حال حاضر بیشتر متون و مطالبی که در حوزه علوم انسانی در دانشگاهها ارائه میشود حاصل نظریات و تحقیقات کسانی است که عمدتا در جوامع غربی زیسته یا در آنجا مطالعه و تحقیق انجام داده اند.
🔹 بدون شک علوم انسانی در رشتههای مختلف میتوانند به حل مشکلات و فهم افقهای روشن در آینده کمک کنند. البته به دلیل آنکه ما تاکنون به میزان لازم بر بومیسازی علوم انسانی تاکید نداشته و اقدامات متناسبی را انجام ندادهایم اثربخشی علوم انسانی در حد رضایت بخشی نبوده است.
🔹 ما در دانشگاه علامه طباطبائی این آمادگی را داریم که برای رفع مشکلات به دستگاههای اجرایی کمک کنیم و در این حوزه نقش آفرین باشیم، میتوانیم حسب نیاز و اقتضا از متخصصان خود بخواهیم روی مسئله ای که دستگاههای اجرایی مطرح میکنند تمرکز کنند و برای برون رفت از مشکلات، فعالیتهای پژوهشی، عملیاتی و خدماتی انجام دهند.
🔹 ما آمادگی داریم رشتههای بین رشتهای متناسب با اقتضائات جامعه را راهاندازی کنیم. به طور مثال در حال حاضر بانکهای ما یک مجموعه آموزشی تخصصی ویژه ای که در آنجا نیروی کارشناسی متناسب برای آنها پرورش داده شود ندارند، ما آمادگی داریم که دانشکده مالی و بانکی را راه اندازی کنیم.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29075
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com