📚 پایان نامه های حقوقی در حوزه تعاون توسط علی آقاجانی بررسی شد
🔻 پس از تجزیه و تحلیل ۳۶ پایان نامه حقوقی در حوزه تعاون، موارد ذیل به عنوان نتایج تحلیلی از آن ها حاصل آمد که به شرح ذیل بیان می شود:
🔹دانشگاه های مشارکت کننده: از مجموع پایان نامه های حقوقی، ۲۰ مورد (۵۶ درصد) در دانشگاه های سراسری، ۱۳ مورد (۳۶ درصد) در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، ۲ مورد (۵ درصد) در مؤسسات آموزش عالی و ۱ مورد (۳ درصد) هم در دانشگاه پیام نور دفاع شده اند.
🔹 بازه زمانی نگارش: از مجموع پایان نامه های یافت شده، ۲ عدد (۵ درصد) در دهه ی هفتاد، ۲ عدد (۵ درصد) در دهه ی هشتاد و ۳۲ عدد (۹۰ درصد) در دهه نود نگارش یافته است.
🔹 موضوع پایان نامه ها: از مجموع پایان نامه های یافت شده، ۲۴ مورد (۶۷ درصد) به مباحث ساختاری و شکلی تعاونی ها، ۸ مورد (۲۲ درصد) به مبانی و مسائل ماهوی تعاون و ۴ مورد (۱۱ درصد) هم به مباحث کیفری و جنایی تعاونی ها پرداخته اند.
🔸 بررسی ها نشان می دهند که حوزه تعاون در ایران بسیار مغفول مانده و مورد بی مهری محافل دانشگاهی واقع شده است؛ اما باوجود این بی توجهی ها طی سال های اخیر و به خصوص دهه ۹۰ پایان نامه های خوبی در حوزه تعاون نگارش شده اند که نشان دهنده توجه بیشتر دانشگاه ها به این حوزه در سال های اخیر است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30700
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دومین همایش بین المللی تفسیر اجتماعی قرآن کریم در جهان اسلام
🔴برگزارکننده: انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
📆مهلت ارسال مقالات: 30 بهمن 1401
👈پست الکترونیکی: secondsocialinterpretation@gmail.com
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تفسیر_اجتماعی_قرآن
#همایش_بین_المللی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گفتوگوی اساتید با مدیر حوزههای علمیه در باب طرح تحول متون آموزشی
🔹 چندی پیش جمعی از اساتید برجسته سطوح عالی و خارج و اعضای شورای برنامهریزی «نشست دورهای اساتید» با آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه و برخی از معاونین ایشان دیدار کردند و پیرامون طرح جدید «تغییر متون درسی حوزه علمیه» به گفتگو نشستند.
🔹 اساتید در این نشست به بیان نظرات و دیدگاههای خود در محاسن و معایب طرح تحول متون آموزشی و نحوه اجرای آن پرداختند و ضمن تقدیر از زحمات مدیریت محترم از مصوبه شوری عالی حوزهها و اجرای آن با رعایت و ملاحظه منویات مراجع تقلید و استفاده بیشتر از نظرات اساتید و مدیران و گروههای متنوع حوزوی و حرکت در جهت ارتقای بیشتر و بهتر و همهجانبه مورد تأکید قرار دادند.
🔹 ما نسبت به تحوّل و تغییر و ارتقاء حوزههای علمیه هیچ مخالفتی نداریم؛ بدون شک، هر مرکز علمی اگر بخواهد تکامل پیدا نکند و به سمت بالا رشد نکند، از بین خواهد رفت؛ قطعاً حوزه هم مستثنی از این قضیه نیست.
🔹 پیشنهاد ما به مدیر محترم حوزههای علمیه این بوده است که این طرح را که خودتان آن را «آزمایشی» قلمداد کردهاید، بهواسطه مشکلاتی که در محتوا و اجرای آن هست، فعلاً تعطیل نمایید و آن را در روند کارشناسی بگذارید. ما حاضریم گروههای مختلفی از اساتید را در اختیار شما قرار دهیم تا آن را بررسی کنند و بعد از بررسی این طرح، در نیم سال دوم یا در سال آینده، با موافقت مراجع عظام اجرا شود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30690
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ مهمترین راهبردها در الگوی جنگ اقتصادی در بستر هجمه ترکیبی
🔻 دکتر توکلی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تشریح کرد؛
🔹 در جنگ فرهنگی «باورها و اعتقادات» مورد هجمه واقع شده، در جنگ سیاسی «حکومت دینی» و در جنگ اقتصادی «معیشت مردم» مورد هدف است. به این ترتیب دشمن به طور مرتب عرصه های جنگ خود را تغییر داده و این امر مقابله با آن ها را سخت کرده و نیازمند تمرکز بالا و سعه صدر است.
🔹 ایجاد خطاهای شناختی و به عبارتی جنگ شناختی، درگیر کردن هیجانات عمومی که همان جنگ هیجانی است و پیچیدن نسخه های نادرست عاریتی که جنگ تجویزی نام دارد، مهم ترین محورهای این الگو می باشد.
🔹 در عرصه جنگ شناختی و با کنار گذاشتن دین از عرصه های اجتماعی در غرب، اقتصاد طبیعی و فنی روی کار می آید. سپس در گذر زمان اقتصاد زیستی آمد، خدا را به طور کلی از صحنه اقتصاد حذف کرده و اقتصاد بازار آزاد را ایجاد می نماید.
🔹 مطالبه اصلاحات ساختاری اقتصاد کشور و عدول از نسخه های عاریتی، نوآوری در ارائه راه حل های بومی و اسلامی، مطالبه اصلاح حکمرانی تصمیم گیری اقتصادی، شفافیت اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی-حمایتی و اصلاح نظام بودجه ریزی از مهمترین راهکارها برای مطالبه گری صحیح است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30716
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ فقه شیعه از آغاز پیدایش پویا و تحولگرا بوده است
🔻 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در مراسم اختتامیه همایش ملی «فلسفه فقه نظامساز»:
🔹 فقه شیعه از سالهای آغاز تدوین در قرن چهارم همواره رو به رشد بوده و در فرایند تحول روزآمدی داشته است و تا امروز که ما در خوان گسترده فقه زندگی میکنیم این تحول و تطور محسوس بوده و هست.
🔹 اگر فقه تحول یافته است مرهون چند عامل از جمله پیدایش مسائل مستحدثه، موضوعات و نیازهای جدید و … است و فقها برای اینکه بتوانند به مسائل جدید پاسخ دهند در روش و مبانی فقهی برای شناخت بهتر موضوعات بازبینی کردهاند.
🔹 تحولات فقهی را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد؛ مقطع قبل و بعد از انقلاب. بعد از انقلاب چون نظام فقهبنیاد سر کار آمده طبیعا لازم است به اساس حاکمیت و نظام و مسائل اجتماعی از منظر فقهی پرداخته شود و نه اینکه فقط به مسائل فردی توجه کنیم و این نگاه مستلزم بازخوانی مبانی و نگاه درجه دوم به فقه است تا روش و کارکرد و غایات و گستره فقه متحول شود.
🔹 از حدود دو سال گذشته سفارش مقالات انجام شد و نزدیک به ۲۰ مقاله از سوی استادان نوشته شد که در قالب دو جلد کتاب منتشر شده است، بنا بر این بود که مقالات در سطح نازل نباشد و ادبیات فاخری تولید شود و استادان مبرزی چون حضرات آیات رشاد، علیدوست و میرباقری، مقالاتی نگاشتند و ماحصل آن این همایش است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30541
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ آشنایی با اعضای کمیته علمی و محورهای اختصاصی کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسی اسلامی
💢 هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی آبان ۱۴۰۲ با مشارکت پژوهشگاهها، دانشگاهها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
🔸 محور ویژه: روشهای تحقیق در علوم اجتماعی
🔻 محورها؛
🔹 محور اول: فلسفه و روشهای تحقیق در علوم اجتماعی.
🔹 محور دوم: منطق و نقش آن در روشهای تحقیق در علوم اجتماعی.
🔹 محور سوم: ملاک صحت و حجیت در روشهای تحقیق در علوم اجتماعی.
🔹 محور چهارم: روشهای تحقیق در علوم اجتماعی موجود و ظرفیت آنان برای تحول.
🔹 محور پنجم: روشهای تحقیق علوم اجتماعی موجود و علوم اجتماعی اسلامی) آسیبها و چالشها).
🔹 محور ششم: روشهای موجود در علوم اسلامی و ظرفیت آنان در ایجاد علوم اجتماعی اسلامی.
🔹 محور هفتم: انواع رویکردهای علوم اجتماعی اسلامی از نظر روشهای تحقیق به کار گرفته شده.
🔹 محور هشتم: تکنیکهای تحقیق در علوم اجتماعی اسلامی.
🔹 محور نهم: نقش فرهنگ و جامعه در پیدایش، تغییرات و تکامل روشهای تحقیق.
🔹 محور دهم: مطالعه تطبیقی در هر یک از محورهای فوق.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ پیشنهادی برای کنشگری حوزه در فضای کنونی کشور
📝 حجت الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد در مطلبی نوشت؛
🔹 براین گمانم که مداد العلماء، چون میتواند مانع از شروع جنگ و ریخته شدن خون شهدا شود، بر دماء الشهداء ترجیح داده شده است! اینکه برخی از کنشگران دوماهه اخیر متهم به محاربه و قتل عمد و …. هستند، مورد شک و تردید و سؤال نیست، سؤال این است که حوزه علمیه آیا تنها شأنش این است که از قوه قضائیه تقاضای اجرای حکم محاربه را برای متهمان داشته باشد یا علم نافعِ این نهاد مقدس، کارکرد دیگری نیز دارد؟
🔹 دوماه اخیر فرصتی بود که دانشگاهها و دبیرستانهای کشور، خودشان آشکارا بانگ برآورَند که چیستند و به کجا فرو افتادهاند؟ پیشنهاد صاحب این قلم به شخص آیتالله اعرافی، این است که لطف کنند و از امسال هرساله در فاصله شانزدهم آذر (روز دانشجو) تا ۲۷ آذر (روز وحدت حوزه و دانشگاه) یک هفته دروس حوزه را رسما تعطیل و طلاب و استادان بزرگوار را در سطوح مختلف (از طلاب جوان تا مدرسان جوان درس خارج و حتی برخی از اعلام و مشاهیر) را به دانشگاههای مختلف کشور گسیل کنید تا شاید جلوی فجایع بعدی گرفته شود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30641
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاهی به کتاب «مسائل سیاسی جهان اسلام»
📝 چکیده کتاب: ظهور اسلام دارای زمینههای مادی و معنایی قدرتمندی بود که به زودی منجر به تأسیس دولت مدینه و سپس بنیانگذاری تمدنی نوین و متفاوتی از ایران و روم گردید. از آن زمان تاکنون، سرنوشت همه کسانی که به دین مبین مشرف شدند، به این تمدن گره خورده و حتی دیگر مراکز تمدنی (مسیحیت، هندوئیسم و بودیسم) نیز دور از مسائل اسلام نبودهاند.
🔹 از گذشته تاکنون، جهان اسلام درگیر مسائل سیاسی در دو سطح داخلی و بینالمللی بوده است؛ در سطح داخلی پرداختن به بخش اعظم این مسائل، متوقف بر بررسیهای تاریخی، عقیدتی، سیاسی و ... است. در سطح بینالمللی نیز جهان اسلام از سوی غرب با مسیحیت و از سمت شرق با هندوئیسم و بودیسم مسائل چالشبرانگیزی داشته و در دوره معاصر فترت و افول را به خود دیده است. بسیاری از این مسائل ریشههای عمیقی در گذشته و حال دارد؛ بدینسان کتاب حاضر مسائل مذکور را در یک سیر تاریخی از ابتدا تاکنون، بررسی و تحلیل نموده است.
📝 مـولف : دکتر محمدرضا دهشیری
🔹 ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💻 اطلاعات بیشتر + دانلود رایگان 30 صفحه اول: http://rihu.ac.ir/fa/book/37393
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش جامع پژوهشی عدم عملکرد صحیح رسانه ملی نسبت به نقش های جنسیتی زنان در خانواده
🔻 هادی غیاثی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت نوشت؛
🔹 تاکید ناخوشایند بر بعد مادر بودن زن، بازنمایی مادران سریال ها به صورت زنانی محصور در خویشتن به همراه انجام رفتارهای هیستریکی، بازنمایی زنان به صورت افراد فاقد قدرت تشخیص و تصمیم گیری در عرصه خانوادگی، نشان دادن کدبانوگری به عنوان راه نجات زنان در برابر خطرات، نمایش زنان بیشتر در فضای خانگی و بازنمایی کم رنگ تصمیم گیری و فعل مستقل زنان از جمله مسائلی هستند که به بازنمایی نامطلوب نقش های خانوادگی زنان دلالت دارند.
🔹 علل و عواملی که زمینه ساز عملکرد نامطلوب رسانه ملی در قبال نقش های خانوادگی زنان هستند را می توان در چهار دسته عوامل درونی معرفتی، عوامل درونی غیرمعرفتی، عوامل بیرونی مشهود و عوامل بیرونی غیرمشهود تقسیم بندی کرد. مهم ترین نکته در تبیین وضعیت بازنمایی نقش های خانوادگی زنان در رسانه ملی توجه به دوگانه هویت سنتی و مدرن زنان در جامعه ایرانی است.
🔹 به نظر می رسد برای حل اساسی مساله باید به طور مشخص تکلیف زن ایرانی با این دو هویت مشخص شود. تاکید رسانه بر مولفه هایی چون قوی بودن، فرهیختگی و با وقار بودن از مهم ترین راهبردهایی است که می تواند پیوند مناسبی بین هویت سنتی و مدرن زن ایرانی برقرار کند و آنان را به هویت مطلوب زن مسلمان در عصر حاضر نزدیک سازد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30756
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی
🔹 برگزارکننده: دانشگاه حکیم سبزواری
📅 مهلت ارسال مقالات: ۳۰ دی ۱۴۰۱
💻 تارنمای همایش: http://hakimsabzevari1401.hsu.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#همایش
#سمنان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
گزارشی از نشست «جنبه های فردی و اجتماعی حجاب در جامعه»
🔹 دکتر فیاض: اگر تقوا باشد کار جامعه به چنین شرایطی نمیکشد. تقوای بدون قسط یک تخیل سوسیالیستی است. در کشوری که بحث علمی نمیگذارند انجام شود خیلی ذهن نوجوانان را روشن نمیتوان کرد.
🔹 تمام بحران کشور بر دو محور نظام معرفتی- دانشی و نظام جنسی می چرخد. اگر این دو محور با هم آمیخته میشد ما دچار چالشهایی از این دست نمیشدیم. همه میگویند جنگ شناختی اما همه مشغول عملگی شناختی هستند. در نظام آموزشی معرفتی و نظام جنسی، خودآگاهی جنسی آشکار شده، کسی نمیتواند از نخبه دانشگاه شریف توقع رشد علمی داشته باشد ولی در زمینه جنسی آگاهی و رشد او را نپذیرد.
🔸 حجت الاسلام محبی: کم کار ترین مراکز حاکمیتی مراکز افکارسنجی هستند آن هم دقیقاً زمانی که باید بدانیم مردم چگونه فکر میکنند. تنها زمان انتخابات است که این مراکز به صورت مستمر فعالیت ویژه دارند. برخی از مراکز افکارسنجی در این مدتی که جامعه دچار چالش شده است هیچ سفارشی برای رصد ذهن جامعه ایرانی نداشتند.
🔸 نظام حقوقی ما نظام ولایت فقیه است و فقیه کسی است که جامعه را میشناسد رابطه نظام تصمیمی گیری با علم در حال قطع شدن است. نه علمی که استاد در اروپا و آمریکا خوانده نه آن کسی که فقط حوزه درس خوانده بلکه دانشی که در جامعه بتوان نتایج آنها را نشان داد. امروز ما امام موسی صدری نیاز داریم تا بتواند با جامعه حرف بزند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30634
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔻 تمدید نهایی
همایش بین المللی فقه و تربیت نمایندگی المصطفی در خراسان
💠 به همت مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان همایش بین المللی فقه و تربیت 11 اسفند ماه سال 1401 در مشهد برگزار میگردد.
🔹 محورهای اصلی همایش:
1. پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت
2. ظرفیت های تربیتی فقه
3. تعامل فقه و تربیت
4. تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی
❇️ محور ویژه همایش: فقه و تربیت؛ فضای مجازی
📆مهلت ارسال چکیده و مقالات تمدید شد:
مهلت ارسال چکیده: 1 دی ماه 1401
مهلت ارسال مقالات: 1 بهمن ماه 1401
زبان برگزاری همایش: 11 اسفندماه 1401
📞دبیرخانه همایش : 05133694114 - 05133694110
داخلی 119
لینک کانال همایش :
http://eitaa.com/hamayesht1401
ثبت نام و ارسال مقالات:
http://hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa
J.e.co1400@gmail.com
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیت
#همایش
#خراسان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست «جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی»
🔻 استاد محمدحسین ملکزاده، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
🔹 حکمت امری است که انسان حکیم را از اینکه به سمت امور قبیح برود باز میدارد. علاوه بر این، حکم کردن در حکمت نیز وجود دارد؛ در حقیقت حکم کردن نوعی قضاوت و داوری است و در حکمت نیز چنین امری صورت میگیرد، پس حکمت نوعی داوری و قضاوت درباره امور مختلف است.
🔹 در برخی منابع برای حکمت معانی مختلفی اعم از علم همراه با عمل، کلام موافق حق، دست یافتن به حقیقت به کمک علم و عقل، شناخت بهترین امور بهوسیله بهترین دانشها که مصداق این شناخت خداوند خواهد بود، کلام به دور از حشو، دانشی که انسان به کمک آن میتواند افعال و اعمال خودش را از روی تدبیر و اتقان به انجام برساند ذکر شده است.
🔹 به لحاظ ظهور عرفی، حکیم به انسان عاقل، رشید و ملتفت اطلاق میشود که براساس محاسبات عقلانی تصمیم میگیرد و اقدام میکند، در مقابل چنین انسانی، انسان مجنون، سفیه و غیرملتفت قرار میگیرد.
🔹 برخی حکمت را از اساس مرادف فلسفه میدانند و شخصی مانند ارسطو را حکیم معرفی میکنند، کما اینکه نویسندگانی به خصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی برای اشاره به مکاتب فلسفی جدید در مغرب زمین هم از عنوان حکمت استفاده میکردند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30741
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_و_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ معاویههایی که عنوان عدالتخواهی را غصب کردند
🔻 حجتالاسلام سید عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹 در حقیقت جریان عدالتخواهی اصیل مفهوم غلطی از عدالت نداشته و یک مفهوم دقیقی از عدالت بیان مینماید. دو معنا برای عدالت مطرح است که عدالت را به این گونه معنا میکنند؛ اولاً هر چیزی را سر جای خود قرار دهند و دوماً اعطای کل ذی حق حقه؛ بهعبارت دیگر به هر صاحب حقی حق را اعطا کردن. پس معنای درست عدالت هر چیزی را در جایگاه خود قرار دادن است.
🔹 نکته بعدی در حوزه عدالت خواهی صحیح و باطل این است که جریان عدالتخواهی حقیقی غیر از شرایط زمانی و مکانی و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، ضد نظام حرکت نمیکند.
🔹 عدالت در حوزه فرهنگی به این معناست که آنچه که تولید میکنید، باید به کمال انسانها منجر بشود. جامعه انسانی باید به جامعه سالم دسترسی پیدا کند. اگر تولیدات فرهنگیام به شکلی باشد که برخلاف کمال یا برخلاف جامعه سالم باشد، رفتار من منجر به پیشرفت فرهنگی نخواهد شد.
🔹 حوزه انقلابی به این معناست که حوزهای با استفاده از ابزار علم به دنبال این برود که وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. انقلابی یعنی وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. ما باید در اینجا تعریف درستی از وضعیت مطلوب داشته باشیم که اصلاً وضعیت مطلوب یعنی چه؟ بعد بگوییم وضعیت موجود چه وضعیتی است و بخواهیم این وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30735
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#عدالت
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 معرفی کتاب المسجد في فقه النظام الإسلامی»
📝 نویسنده: حضرت آیت الله اراکی
🔻 محورهای کتاب؛
🔹 فصل اول: مفهوم مسجد، تاریخ و موقعیت آن در نظام اسلامی
🔹 فصل دوم: برشمردن مساجد چهارگانه در اسلام و فضلیت آن ها
🔹 فصل سوم: بررسی فقه تأسیس مسجد
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مسجد
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از کرسی علمی ترویجی «الزامات ساختاری حکمرانی خانواده محور
🔻 خانم دکتر شهلا باقری عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی:
🔹 خانواده محوری همزمان نگاهکردن به همه اعضای خانواده است و مسائل عضو در نگاه به تمام اجزاء حلوفصل میشود. در مواجه با مسائل عضو خانواده باید از نگاه فردگرایانه و مشاوره روانشناسی و اختلال سنجی عبور نموده، مشکلات مبتنی بر خانواده محوری بررسی گردد.
🔹 خانواده محوری تمام سیاستهای ابلاغی کشور تأکید و با بیان این که نیاز است تا احصاء بازخورد سیاستهای خانواده محوری در میان دستگاهها فرهنگسازی و گفتمانسازی شود. اگر در سیاستهای خانواده محور، نتوانیم تنظیمگری درستی را به کار بگیریم و خدمات عمومی را در جهت خانواده محوری ترسیم کنیم، شکست خواهیم خورد.
🔹 حکمرانی خانواده محور زمانی اتفاق میافتد که حضور مردم در عرصه سیاستگذاری، تنظیمگری و ارائه خدمات را بهصورت توأمان داشته باشیم؛ نیاز است تا تمام دستگاههای دولتی بهصورت شبکهسازی شده نقشآفرینی کنند.
🔸 دکتر سیدمرتضی میرتبار، مدیرگروه فرهنگ دینی مرکز پژوهشی مبنا: خانواده تنها نهاد اجتماعی است، جامعه مذهبی و غیرمذهبی بدان پایبند است؛ حتی در جوامع غربی خانواده به موضوعات مهم عرصه اجتماعی و سیاستگذاری تبدیل شده است.
🔸 ارتباط بین دولت و خانواده را در چند مدل میتوان ارائه نمود؛ در بررسی پژوهشها، بهتر بود نظریه مداخله حداقل و حداکثری نیز موردتوجه قرار میگرفت.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30745
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🚦نشست تخصصی با موضوع:
«نظریهی مبنا در نظامسازی اسلامی»
👤 با حضور: دکتر مهدی ناظمی
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
ناقدین:
دکتر محمد جبارپور
دکتر عطاءالله بیگدلی
🕒زمان: سهشنبه 15 آذر، ساعت 13:30
لینک مجازی نشست:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نظام_سازی_اسلامی
#نشست_تخصصی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ مهمترین چالش علوم انسانی مدرن
🔻 حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 اگر بخواهیم از قرآن استفاده کنیم این پرسش اساسی مطرح میشود که چه عناصری در قرآنبنیان کردن علوم انسانی تأثیرگذار است؟ آیا موضوع و روش و اهداف از قرآن تأثیر میپذیرد؟ آیا نظریههای علوم نظری از قرآن استخراج میشود؟
🔹 اندیشمندان این حوزه برخی چالشهای معرفتی و چالشهای دینی را مطرح کردند؛ علوم انسانی مدرن از دو چالش معرفتی حداقلی و حداکثری رنج میبرد.
🔹 چالش حداقلی به این معناست که علوم انسانی هم مانند هر علمی یک مبانی متافیزیکی دارد و علوم انسانی موجود در حوزهای اظهار نظر میکند که تخصص ندارد و در واقع محل بحث اصلی این است؛ برای مثال علوم انسانی درباره اثبات وجود خدا اظهار نظر میکند در حالی که این موضوع تجربی نیست که علوم انسانی به آن ورود کند.
🔹 اندیشمندان این حوزه نباید بیش از اندازه در مبانی بمانند زیرا علوم انسانی قرآنبنیان زمانی تولید میشود که این مبانی در عرصه مقالات و کتب دانشگاهی جاری و کاربردی باشد.
🔹 علوم انسانی اسلامی ضمن توجه به نظریههای اجتماعی بومی، ثابتات انسانی و مسئله فطرت و همچنین سنن الهی را مورد غفلت قرار نمیدهد؛ از اینرو با لحاظ دو دسته از ویژگیها عمومی و اختصاصی جوامع و افراد، روش تلفیقی از صورتگرایی و بسترگرایی را ارائه میکند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30603
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔸 همایش ملی اجتهاد عقل گرا
❎ توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی نهادهای علمی کشور برگزار می شود:
🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی
🎙 با سخنرانی:
آیت الله علی اکبر رشاد
آیت الله مهدی هادوی تهرانی
📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان(ره)
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ijtihaad
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اجتهاد_عقل_گرا
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست بینالمللی «نقش ملاصدرا در رشد عقلانیت اسلامی»
💢 این نشست با حضور پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا و سخنرانی دکتر محمد فتحعلیخانی، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه؛ حجه الاسلام دکتر علی شیروانی، مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه؛ دکتر حسینعلی شیدانشید، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه و دکتر محمدهادی توکلی، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این پژوهشگاه برگزار شد.
🔹 پرفسور کارتانگارا: مساله اسلامیسازی دانش از مدتهای بسیار دور برای من دغدغه بوده؛ اولین نوشته من در این باره یک نوشته کوتاه روزنامهای بود که در سال ۱۹۷۵ چاپ شد، پس از آن نیز همواره این دغدغه را داشتهام، البته شما در ایران احتمالاً دیگر این دغدغه را نداشته باشید و از این مرحله گذر کرده باشید، اما در بسیاری از کشورهای مسلمان، از جمله اندونزی، این دغدغه جدی وجود دارد.
🔹 اسلامیسازی دانش در صورتی ضروری نیست که دانش مدرن به عقاید دینی فرد آسیبی وارد نکند. البته آشکار است که من با جنبههای مثبت دانش، از جمله شناخت بهتر طبیعت مخالف نیستم و بلکه باور دارم باید تا نهایت حد ممکن با دانش آشنا شد. اما مخالفت من با وجه سلبی آن، یعنی آسیب زدن به باورهای دینی است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30682
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 فراخوان مقاله نشست تخصصی معنا و مبنای سرمایه اجتماعی
🔹نشست تخصصی «معنا و مبنای سرمایه اجتماعی » با همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران
🔹 زمان: بهمن ماه ۱۴۰۱
🔹مکان: تالار ابونصر محمد فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
🔻محورهای نشست:
مفهوم سرمایه اجتماعی؛
قلمرو دانشی سرمایه اجتماعی (سرمایه اجتماعی به مثابه عرصه میانرشتهای)؛
نظریههای سرمایه اجتماعی در جهان سکولار و جهان دینی؛
نسبت و مناسبات سرمایه اجتماعی با ایمان دینی،
هویت ملی، پساتجدد،
مقاومتگرایی،
حقوق مردم ...؛
مختصات مؤلفههای سرمایه اجتماعی؛
سرمایه اجتماعی در جوامع از منظر فلسفه تاریخ؛ شاخصهای ارزیابی سرمایه اجتماعی و تراز مطلوب سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی
🔹دبیر علمی: خانم دکتر مریم شعبان
🔹علاقهمندان برای اطلاع از نحو مشارکت علمی در این نشست میتوانند با شماره ۲۲۷۶۷۴۹۰- ۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سرمایه_اجتماعی
#فراخوان_مقاله
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علوم انسانی اسلامی| ضرورت علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. سال 93
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فیلم
#حوزه_علمیه
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ نگاه وزارتخانهای به امر آموزشوپرورش، نقش تربیتی اولیا را به حاشیه کشانده
🔻در کرسی علمی ترویجی «الزامات ساختاری حکمرانی خانواده محور» مطرح شد:
📚 خانواده صرفاً جمع جبری اجزاء تشکیلدهنده نیست؛ بلکه خانواده وجود و ماهیتی مستقل، متعالی با ارزشافزوده بالایی دارد.
📚در مواجه با مسائل عضو خانواده باید از نگاه فردگرایانه و مشاوره روانشناسی و اختلال سنجی عبور نموده، و مشکلات را مبتنی بر خانواده محوری بررسی گردد.
📚در اندیشه و اقدام مبتنی بر خانواده محوری، نیازمند توجه به الزاماتی هستیم که از آن به حکمرانی خانواده محور در سه بعد سیاستگذاری، تنظیمگری و ارائه خدمات عمومی یاد میشود.
📚اگر در سیاستهای خانواده محور، نتوانیم تنظیمگری درستی را به کار بگیریم و خدمات عمومی را در جهت خانواده محوری ترسیم کنیم، شکست خواهیم خورد.
📚 آلمان در دهه 1950 میلادی با تأسیس وزارت خانواده، از چالشهایی که امروز گریبانگیر بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکاست عبور کرده است.
ایجاد خانواده محوری، راهبرد حل چالش خانواده در باز تنظیم رابطه دولت و خانواده است؛ باید سعی کنیم برای این راهبرد، راهکارهای عملیاتی را ترسیم نماییم.
🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30799
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی_خانواده
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ شعار زن، زندگی و آزادی، شعار انقلاب اسلامی است
🔻 حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور مطرح کرد؛
🔹 دشمنی که به ارزشهای ما اعتقاد ندارد و میخواهد ملیت ایرانی، اسلام عزیز، مکتب تشیع، مکتب اهل بیت(ع) و ایران قوی وجود نداشته باشد، تمام تلاشش را کرد تا افرادی را که از جنس تفکر اسلامی و تفکر ملی نیستند در اغتشاشات جدید به بهانههای مختلف به صحنه بیاورد. این مهم است.
🔹 جمهوری اسلامی با برخورد نظامی می تواند به راحتی اغتشاش گران را جمع کند؛ اما از مظلومیت و از دوراندیشی، آن است که باید خود جبههی معترضینی که در کنار جریان اغتشاش حضور دارد، به نتیجه برسد که چه سبوعیت و ددمنشی در این اغتشاشگران هست و دور آنان را خالی کنند و این اندکی از جامعهی ایران که رفتهاند دوباره برگردند. این سیاست راهبردی جمهوری اسلامی است که به نظر من درست دارد عمل میکند.
🔹 شعار زن، زندگی و آزادی، شعار انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی ایران و قبل از آن اسلام عزیز و مکتب اهل بیت(ع)، تمام تلاشش را کرده است که زن، حق خودش را بگیرد، جایگاه لازم خودش را در اجتماع پیدا کند، آزادی اظهار ظرفیتهایش و به فعل رساندن استعدادهایش را پیدا کند، بتواند سخنش را بگوید و زندگی انسانی کند. زندگی که خودش با اختیار و با افتخار انتخاب میکند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30818
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از اجلاسیه معاونین پژوهش واحدهای آموزشی حوزه
💢 اجلاسیه معاونین پژوهش واحدهای آموزشی حوزه در تالار امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در قم برگزار شد.
🔹 در این اجلاسیه ابتدا حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه به ارایه بحث پرداخت.
🔹 همچنین پس از وی، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در سخنانی به ذکر الگوهای پژوهش و اهمیت رویکردشناسی در این زمینه در حوزه پرداخت.
🔹 در این نشست کارگاه های تخصصی از جمله مدیریت ترویج با رویکرد محصول محوری : با محوریت کانونهای علمی و پژوهش درسی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی و کارشناسان مسئول مدیریت جلسه با رویکرد پرسش و پاسخ و ناظر به مقایسه تطبیقی فعالیتهای واحدهای آموزشی معطوف به هر منطقه برگزار شد.
🔹 گفتمان سازی دو سویه بین معاونان پژوهشی استان ها و مدیریت ترویج پژوهش با محوریت نشریات مدرسه ای، جشنواره های مدرسه ای عنوان کارگاه دیگری بود که با حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی و کارشناسان مسئول مدیریت جلسه با رویکرد پرسش و پاسخ و ناظر به مقایسه تطبیقی فعالیتهای واحدهای آموزشی معطوف به هر منطقه برگزار شد.
🔹 در نهایت نیز سخنرانی پایانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه و جمع بندی نهایی توسط حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی برگزار شد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30809
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com