ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر قدس سرّه در کتاب جهاد. شماره (11):
در منطق کتب آسمانی خاصه قرآن کریم راه دعوت بشر به سوی دین خدا حکمت ، و #موعظه_حسنه و مناظرات و مباحثات منطقی مادّبانه است .
اُدع ُالی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه،
و جادلهم بالتی هی احسن.
این است اصل قرآنی دعوت به سوی دین.
⭕️توجه کنید به منطق پیامبران : ابلّغکم رسالات ربی و انصح لکم(اعراف62)
و ابلّغکم رسالات ربی و انا لکم ناصح امین.(اعراف68)
و لقدابلغتکم رسالات ربی و نصحت لکم (اعراف93)
و یا قوم لقد ابلغتکم رسالات ربی (اعراف79)
والذین یبلغون رسالات الله (الاحزاب39) و انی اصطفیتک علی الناس برسالاتی و بکلامی (اعراف144)
و رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل.(نسا^165)
و فهل علی الرسل الا البلاغ المبین (نحل35)
و مواردی که میفرماید تاتیهم رسلنا بالبینات و نظیر این تعبیر در قرآن به 52 مورد میرسد که می رساند ابزار #انبیاء عظام برای تبلیغ دین، آوردن معجزات ، آیات، براهین، بینات، کلام ، نصیحت ، موعظه است. و نه شمشیر و قتل و غارت ، و جهاد ابتدایی که ارث منحوسی است که از عمر ابن الخطاب رسیده است که مولودش برای بشر امروز ، #داعش و امثال آن است.
حال توجه کنید به منتها الیه رسالت کل انبیاء عظام در منطق قرآن : وان تولوا فانما علیک البلاغ (آل عمران20)
و این آیه و شبیه آن در سوره مائده دو بار و در سوره های رعد و ابراهیم و نحل دو بار و سوره نور و عنکبوت و یاسین و شورای و احقاف و تغابن و انبیا و جنّ تکرار و تاکید شده است ،!
✅پس کتاب جهاد در راه تبلیغ دین ابتدا #جهاد_قلمی و کلامی و منطقی است و شمشیر و تفنگ برای مقابله با مهاجمین است و نه برای مبلغین.
اکنون توجه کنیم به آیات دعوت به سوی دین : یا قوم مالی ادعوکم الی النجاه و تدعوننی الی النار(غافر41)
وانا ادعوکم الی العزیز الغفار(غافر42) و قل هذه سبیلی ادعو الی الله (یوسف 108)
و ادع الی ربک(قصص87 )
فلذالک فادع و استقم .(شورای 15)
و ادع الی ربک (حج67)
و ادع الی ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه.(نحل125) ووو این هم دعوت کلامی بسوی دین و سخنی از هجوم و قتل غیر مسلمان نیست. وکذا صدها آیات دیگر با جملات دیگر.
به علاوه یقاتل و یجاهد از باب مفاعله است یعنی طرف شما آماده قتل و جهاد است و خبری از یقتلون نیست مگر در مواردی که نظر به طرف حق باشد در مقاتله بین حق و باطل.
✳️ نتیجه این که کتاب جهاد اسلام ، کتاب ابلاغ احکام دین است و اگر مانعی از قدرت نظامی پیدا شد آن وقت است برنامه دفاع.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر قدّس سّره در کتاب جهاد شماره (12):
در قرآن کریم سوره نساء آیه 128می فرماید: والصلح خیر.
و در نامه مبارک امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر آمده : و لاتدفعّن صلحا دعاک الیه عدّوک ولله فیه رضا....
و در وصیت خود به امام حسن(ع) میفرماید: فان وادعته و صالحته کنت مقتدیا بجدّک (ص) فی موادعته بنی ضمره وبنی اشجع. پس گرایش به صلح در اسلام اصل است و نه گرایش به جنگ .
در حدیث منسوب به ایشان در #غرر آمده: وجدت المسالمه مالم یکن وهن فی الاسلام انجح من القتال . حالا در راس تمام این مدارک اطلاق آیه شریفه وان جنحواللسلم فاجنح لها(انفال61 ).
اگر اشکال شود در نامه به مالک قید شده لله فیه رضا پس اگر در جنگ رضایت باشد جهاد ابتدایی صحیح است . پاسخ این است : تنها یک مورد کافی است نشان دهید که خداوند متعال راضی شود ملتی را مسلمانان مورد هجوم قرار دهند که آنها طرحی بر ضد مسلمین نداشته باشند.
بنابر آنچه ذکر شد علت گرایش ذهنی فقهای عظام قدس الله اسرارهم به باور مشروعیت #جهاد_ابتدایی ، روایات تزریقی عمال خلیفه دوم بوده است جهت مشروعیت بخشی به فتوحات شمشیری عمر و قطعی تلقی کردن روایت جعلی و ضد قرآن عمر《انی امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لااله الله》و باز انتقال آیه های باب بیستم سفر تثنیه تورات تحریف شده 《مبنی بر وجوب قتل عام تمام مردان غیر بنی اسرائیلی و به اسارت گرفتن زنان و کودکان آنها و غارت تمام اموال آنها 》به جهان اسلام و جعل قتل عام بنی قریظه بنام رسول خدا و باوراندن آن به فقهای جهان اسلام . بنابر این حکمی بنام جهاد ابتدایی نداریم.
✅بلی این قضیه هم بی تاثیر نبوده که چون هنگامیکه ائمه اطهار مانع حضور شیعه ها در فتوحات بنی امیه و بنی عباس می شدند طبعا شیعه ها هم سوال می کردند که چرا شرکت نکنیم ؟!
اهلبیت هم پاسخ می دادند چون امام معصوم بر سرکار نیست. و منظور امام عدم مشروعیت جنگهای حاکمان بنی امیه و بنی عباس بوده ولی شیعه ها پاسخ امام را بدین شکل تفسیر می کردند که پس اگر امام معصوم بر سرکار باشد جهاد ابتدایی واجب و یا جایز است درحالی که نهی امام از حضور شیعه ها در جهاد خلفای جائر ناظر به اصل مشروعیت خلافت بوده است و بس.
اما نتیجه : پیشانی اسلام ، سلام است، و سلام یعنی صلح و تفاهم ، پیشانی اسلام ، بسم الله الرحمن الرحیم است که دارای دو صفت رحمانیت و رحیمیت است. پیشانی اسلام رحمت است و در یک کلام پیشانی اسلام بعثت لاتمم مکارم الاخلاق است و نه امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لااله الاالله که ابن حزم در المحلی و #ابن_عربی در #فتوحات_مکیه و دیگران در کتب خود در اول کتابشان بعنوان پیشانی اسلام معرفی کرده اند. و اینکه در کتابهای جهاد فقهای شیعه , مانند کتاب جهاد مرحوم صاحب جواهر و دهها کتاب جهاد دیگر فقهای شیعه روایت مجعول فوق متن کتاب قرار میگیرد ! غفلت بزرگی است . بنابر این باید و باید پس از این کتاب جهاد با نگاه جدید یعنی متکی بر متن قرآن و روایات اهلبیت و بدون روایات تزریقی تالیف شود. و این کتاب ِ جهادِ اهلِ سنتِ حاملِ روایتِ امرت ان اقاتل الناس است که داعش تربیت می کند. چون شعارش #قتل کل بشر است تا تابع اسلام خلیفه دوم شوند . و اما ما شیعه ها چرا اسلام را اسلام قتل معرفی می کنیم؟!
عده ای از فضلا کوشش می کنند از برخورد حضرت سلیمان علیه السلام با بلقیس استفاده جهاد ابتدائی کنند. و اصرار هم دارند اما باید چند چیز را بدانند:
اول : جریان سلیمان، داود، ذوالقرنین برای این در قرآن آمده است که مسلمانان را توجه دهد به این که بدانند تمام اَشکال و انواع تمدنهای صنعتی در آینده و آخرالزمان مقدور انبیاء و صلحا هم بوده اما خدا خواسته آنها هدایت بشر و اخلاقیات را مهم تر از تمدن سازی بدانند. ثانیا : احکام ویژه سلیمان اگر الهام گر این است که مسلمانان هم آنرا حجت بدانند . پس چرا مثل سلیمان از باد و از شیاطین در تسخیر طبیعت استفاده نمی کنند. ؟! و چرا حشرات و پرندگان را مثل سلیمان مسخر نمی کنند ؟! پس چرا از اسم اعظم استفاده نمی کنند؟
ثالثا : چرا احدی از معصومین شیوه سلیمان را برای مسلمانان حجت معرفی نفرموده اند؟! تا نوبت برسد به جهاد ابتدایی!
رابعا : چرا خود سلیمان طبق نقل قرآن از خدا خواسته هیچ پیامبری دارای چنان قدرتی نشود؟! پس هیچ دلیلی بر اقتدای مسلمین به سلیمان نیست.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام
چرا باید دیه زن نصف مرد باشه؟
پاسخ :
سلام چون زن ، هم مهریه می گیرد هم هزینه روزانه اش بر گردن شوهر است و هم هزینه اولادش برگردن شوهر است و هم معفو ّاز جهاد است. و هم معفو ّاز مسئولیت اقتصادی
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر درکتاب جهاد.شماره (13)
مرحوم #صاحب_جواهر قدس سرّه الشریف پس از کتاب #جهاد ، کتاب امر به معروف و نهی از منکر را آورده است. برای اینکه مطلب خسته کننده نشود بطور بسیار فشرده نکته هایی را در ضمن بندهای مستقل بیان میکنم تا با ملاحظه و انضمام منطقی آنها به یکدیگر این نتیجه را بگیریم که باب امر به معروف و نهی از منکر تفسیر جدید میخواهد. و این باب است که سازمان دهنده اجتماع تمام مسلمین است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر صرفا محدود به تذکر فرد متدین به فاسق در حین ارتکاب گناه نیست ، بلکه سازمانیست دقیق و دارای شعوب و انواع و اَشکال تعریف شده . ❎ پس صرفا ماهیت برخورد فیزیکی محض ندارد . اینک میرویم سراغ نکته ها که به منزله فهرست و قطعه های بحث است.
(1): #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر در قرآن کریم حداقل ده آیه دارد.
(2) : از طریق شیعه حدود 420 روایت دارد.
(3) : در سوره آل عمران آیه 104می فرماید: این امر باید دارای سازمان باشد و عده ی خاصی مسئول آن شوند.
(4) : در #غررالحکم از علی(ع) نقل می کند که فرمود: امربه معروف و نهی از منکر غایت دین است /جامع احادیث الشیعه خبر مسلسل 24920
(5) : در خبر شماره 24935 امام باقر(ع) فرموده: تمام نظام اسلام بر عنصر امربه معروف و نهی از منکر استوار است.
(6) : در خبر 24936امام حسین از پدر بزرگوارش نقل می کند : علت ملعون شدن شاخه کافر از قوم بنی اسرائیل این بود که آخوندهایشان بخاطر وابستگی مالی و در آمدی به حاکمانشان؛ در قبال ظلمهای جاری در جامعه عُرضه نهی از منکر نداشته اند. (رغبه فیما کانواینالون مهم) و امر به معروف و نهی از منکر ستون خیمه نظام اسلام است .
(7): در روایت 24940 امام می فرماید : یا امربه معروف و نهی از منکر را در فاز کلان یعنی در فضای حکومتی جدی بگیرید و یا منتظر تسلط اشرار و دیکتاتورها برخودتان باشید. و این روایت اگر در مرز تواتر نباشد در حد استفاضه است. و در بخشی از این دسته از روایات من جمله در وصیت امیر المومنین(ع) به حسنین(ع) پس از ضربت خوردن ازابن ملجم می فرماید: اگر امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته نشود دچار نوعی #استبداد و دیکتاتوری می شوید که هر چه فریاد بکشید احدی به داد شما نخواهد رسید. (فیولیّ علیکم اشرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم )خبر24941 جامع احادیث الشیعه.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهادشماره(15):
در روایت 24958 رسول خدا (ص) در خطبه غدیریه میفرماید : مقوله امر به معروف باید پایه اش در تبعیت از امام معصوم باشد 《ولا امر بمعروف ولا نهی عن منکر الا ّمع امام معصوم》پس آن وقتی امر به معروف و نهی از منکر ما انسانهای غیر معصوم واجب التبعیه است که کاملا در چهار چوب خط اهلبیت(ع) حرکت کنیم . و باید امرها و نهی ها حامل دستور تحریف نشده معصومین باشد تا واجب الاطاعه باشد .و بقول یکی از اعاظم امر فقیه شعبه و یا شعاعی از شعبه و شعاع دستورات رسول خدا و ائمه اطهار باشد.
و در خبر 25959 جامع احادیث الشیعه از رسول خدا نقل می کند که فرمود هر کس امر به معروف و نهی از منکر نکند از ما نیست. حتی در خبر 24960 از امام صادق (ع) نقل میکند که فرمود چون یک عالم و عابد بنی اسرائیلی دیده بوده دو نوجوان برای تفریح بال و پر یک خروس را به وضع ناراحت کننده ای می کنند و نهی از منکر نکرده بود خداوند آن عالم و عابد را گرفتار بلا کرد . این روایت سطح انتظار خداوند متعال از عالمان جامعه در قبال ظلم جاری در جامعه را بخوبی بیان می کند. و در روایت 24961 رسولخدا می فرماید : خطرناکترین وضعیت جامعه اسلامی آن زمانی است که در اثر عدم امر به معروف ونهی از منکر عالمان، کار بدبختی مردم به آنجا منجر بشود که کار از امر به منکر و نهی از معروف هم (که خود بختی دیگری است) بگذر و برسد به این که در سطح جامعه معروف بشود مصداق منکر و منکر بشود مصداق معروف.
یعنی کاروان #جامعه آنقدر بیراهه هدایت میشود که #محبوبهای خدا #مبغوض و مبغوضهای خدا محبوب مردم خواهد بود .و اگرجامعه این چنین شد مبدا بدبختی سکوت علما در قبال فساد مفسدین و ظلم ظالمین است. سپس در خبر 24962 علی (ع) می فرماید: عالمی که در قبال فساد و ظلم جامعه هیچ موضعی نداشته باشد به منزله میت زنده ها است. و نقش تمام خدمت ها پیش امر به معروف و نهی از منکر مانند نقش فوت کردن به آب اقیانوس است و بالاترین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر نیز عبارت است از اینکه انسانی در مقابل دیکتاتور جامعه بایستد و حق را رو در روی آن حاکم مستبد بیان کند 《وافضل من ذالک کله کلمه عدل عندامام جائر.》و در خبر 24976 امام باقر (ع)می فرماید: اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را برساند به سطح کلان تا جاییکه در قبال حاکم جائر ایستاده او را به راه خدا دعوت کند ثواب انس و جن را برای خود به ارمغان آورده است. و در خبر 24979 از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود : علت اساسی تسلط بخت النصر بر بنی اسراییل این بوده که علمای جامعه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده بودند.
و در خبر 24980 رسول خدا(ص) می فرماید: اگر دیدید در جامعه ظلم و فساد گسترش پیدا کرده بدانید ریشه اش از اینجا نشات میگیرد که عالمان جامعه در قبال ظالمان با امربه معروف و نهی از منکر ایستادگی نکرده اند .و تمام روایات نقل شده در ذیل شماره 24986 که حدود ده روایت است جمعا یک پیام دارد و آن اینکه زمینه تسلط اشرار و ظالمین و دیکتاتورها بر جامعه یک منشاء اساسی دارد و آن این است که در سطح جامعه عالمان به وظیفه خود در وجوب ورود به میدان برای مقابله با ظلم دیکتاتورها و مفسدین بعنوان آمر به معروف و ناهی از منکر عمل نمی کنند.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد شماره (16)
بنابر برداشت این حقیر حق این بود مرحوم #صاحب_جواهر از ده آیه قرآن مربوط به #امر_به_معروف و بیش از 400 روایت مربوطه این نتیجه را می گرفت که نگرفت : در منطق قرآن و اهلبیت (ع) مقوله امربه معروف و #نهی_از_منکر کنندگان دو مخاطب دارند
اول: حاکمان و دولتمردان است که فاز حساس و کلان این مقوله است که ثوابش معادل ثواب کل انس وجن است.
دوم : مخاطب این مقوله ، مردم کوچه و بازار است و آنچه تغییر دهنده و سر نوشت ساز و مورد توجه درجه یک قرآن و سنت است امربه معروف درجه اول است ، چون آن فاز است که در صورت نبودن آن مردم گرفتار حکومت ظالمین و دیکتاتورها می شوند. ولی در جواهر این تفکیک دیده نمی شود. و حتی روایت مطلق امیرالمومنین و امام باقر علیهم السلام در این باب را در صفحه 385 جلد 21 جواهر حمل میکند به این که این منطق فقط درباره خود او و اولاد او تطبیق می کند!!《ولکن من المعلوم انه اشاره بذالک الی نفسه ومن یقوم مقامه من اولاده (ع) ! لاسائر الناس،.
این اشکال اول و اما اشکال دوم و اساسی تر این است که این همه روایات آمده که دلالت صریح دارد امربه معروف اگر انجام نشود دیکتاتورها حاکم می شوند ، صاحب جواهر از خود سوال نکرده مخاطب این روایات چه کسانی است !؟ اگر کل امت است . پس باید بفرماید نخستین وظیفه #علمای_امت همراه با کل امت امربه معروف کردن حاکمان است چون این امربه معروف است که اجازه نمیدهد کشور بدست استبدادگران مصادره شود که چیزی در این خصوص نمی فرماید . اشکال سوم این است اگر روایات متواتر داریم که ثابت کرده تمام گرفتاری امتها که ناشی از دست حاکمان شرور بوده همه و همه ناشی از ایستادگی نکردن علما در قبال #مستبدین است اما صاحب جواهر نمی فرماید : پس آیا دوره غیبت استثنا شده و ما مسئولیت در امربه معروف نداریم!؟اگر بلی و ما مسئولیت نداریم! پس مدرک استثنا کجاست!؟ و اگرنه ما در دوره غیبت هم چنین وظیفه داریم چرا خود ایشان در قبال حکام چنین موضعی نگرفتند؟!
و اگر بفرمایند باید معلوم شود که امربه معروف ما اثر دارد آن وقت واجب است و ما در نجف چنین تاثیری را بدست نیاورده بودیم . پاسخ عرض می کنیم . اگر تا قیامت شرایط تاثیر احراز نشود پس تا قیامت امر به معروف نداریم؟! بعلاوه در چند درصد روایات فوق قید تاثیر شده است؟! شاید در یک درصدش هم چنین قیدی دیده نمی شود. اشکال چهام این است در روایات زیادی فرموداند اگر امربه معروف نباشد هیچ حکمی از احکام اللهی ضمانت اجرایی نخواهد داشت. خوب وقتی این کتاب مفصل جواهر بدون امربه معروف هیچ ضمانت اجرایی نداشته باشد پس بنی اسرائیل چه کم داشتند که ملعون شده بودند؟! جز این است همه کتب فقهی را داشته اند اما امر به معروف نداشته اند.؟!
✅نتیجه این که نگاه سنتی مرحوم صاحب جواهر به جهاد و امربه معروف و نهی از منکر با نگاه قرآن و اهلبیت (ع) چندان سازگار نیست.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
خاتمه ای درنقد شیوه صاحب جواهر در کتاب جهاد و امربه معروف:
اگر کسی با حد اقل اطلاع از وضع سیاسی و کشورداری و تاریخ سیاسی ملتها به ذیل عبارت شرایع که متن کتاب جواهر است توجه کند آنجا که می فرماید:《وقیل یجوز للفقهاء العارفین اقامه الحدود فی حال غیبه الامام علیه السلام کمالهم الحکم بین الناس مع الامن من ضرر سلطان الوقت و یجب علی الناس مساعدتهم علی ذالک》 و استدلال صاحب جواهر برای اثبات امکان اجرای احکام اسلام در دوره غیبت توسط #فقهای_عظام بدون تاسیس دولت اسلامی را مورد دقت قرار دهد متوجه خواهد شد که این شیوه از زمان حضرت نوح تاکنون ولو برای یک بار عملی نشده که《 حکومت مال پادشاهی و رئیس جمهورِی باشد ولی عالمی بدون داشتن قدرت قانونی در داخل آن حکومت اجرای احکام الهی کند》 مگر اینکه حاکم رسمی اذن و یا اجازه دهد. آن هم با این تصور که از مردم هم بخواهیم طرف علما را بگیرند تا علما بتوانند احکام حدود و #قصاص و #دیات و #قضا را بنحو احسن پیاده کنند!! حال چرا این فتوای عملی شدنی نیست ولو برای یک روز چون اگر این حل و فصل قضایی با رضایت حاکم رسمی باشد خوب این عالم جزء کارمندان آن حاکم است. و اگر بدون اذن او باشد پس شدنی نیست. بعلاوه در صورت رضایت حاکم هم باز حکم خدا در حق گردن کلفتان حکومت عملی نمی شود . فقط برای مردم بیچاره کوچه و بازار و ضعفا پیاده می شود . پس فقیهی که نتواند برادر قاضی القضات و برادر پادشاه و یا برادر رئیس جمهور و یابرادر رییس مجلس را در صورت اثبات جرم محاکمه کند او فقیهی خواهد بود برای اجرای احکام خدا بر بیچارگان و نه برای گردن کلفتان بادمجان دور قابچین حاکمان . و لذا چنین فقیهی دیگر فقیه مکتب امام حسین نیست و یک معّمم درباری است. درحالی که مرحوم صاحب جواهر با بَلِ ترقی سه پله رفته بالا بطوریکه در پله اول این فرض نا شدنی را تبدیل کرده به قول مشهور! در پله دوم رسانده به بل لااجد فیه خلافا الا مایحکی عن ظاهرا بنی زهره و ادریس ولم نتحققه سپس فرموده بل المتحقق خلافه.
✳️بهرحال این دیدگاه سنتی حاکم در محافل فقهی تاعصر ما امتحان خودش را داده که بدون تاسیس حکومت مردمی اسلامی و نه اسلامی بدون مردمی امکان تحقق ندارد و اگر محقق شود فقیهش می شود درباری اگر با نظر حاکم باشد و اگر بدون نظر حاکم باشد عملی نمی شود ، مگر به صورت دو دولت برای یک کشور که نتیجه اش جنگ و دعوا خواهد بود. باید اضافه کنم مادامیکه فقه ما و فقیه ما از فاز تاریخی و با اشراف کامل تاریخی وارد فقه نشود مشکل فاصله بین واقعیتهای جوامع و احکام مستنبطه فقها از بین نخواهد رفت . امروز کاهش و انقطاع تدریجی ارتباط نخبگان ملتهای مسلمان با حوزه های علمیه هیچ عاملی ندارد جز نداشتن توان تطبیق احکام شرعی با موضوعات تغییر یافته زمان در علمای عقب مانده از قافله زمان. نه طرح مناسب دارند ، نه سلیقه مطابق زمان دارند ، نه هشدار زمان را دریافت می کنند، و نه خطر جدائی مردم از آنها را تحلیل و تفسیر می کنند، و نه حجم عظیم دشمن را می بینند.
یک مثال بزنم : در جامع احادیث شیعه جلد 18صفحه 304 ذیل روایت شماره 25143 از مستدرک مطلبی نقل می کند که حاصل آن این است که زید ابن ثابت از اعتزالیون بوده به این معنا که نه طرف علی(ع) را گرفت و نه طرف معاویه را .! در حالی که اولا زید ابن ثابت فارغ التحصیل مدرسه ماسکه یهودیان بوده و اعتزالی نبوده است. و ثانیا تا آن زمان که معاویه عبد الملک ابن مروان را بر بیت المال مدینه مسلط کند زید ابن ثابت را مسلط کرده بود .و ثالثا زید بمنزله شعبان بی مخ عثمان بوده و سرمایه سیاسی معاویه بوده است. پس کم اطلاعی از تاریخ کمر حوزه ها را شکسته و غالب گرفتاری های حوزه های علمیه زمان از نبودن اشراف برتاریخ و تجارب بشری ناشی شده و می شود. مثال دوم می زنم : تمام ملل شناخته شده عالم کتب درسی را در تمام مقاطع تحصیلی طوری تدوین می کنند که دانش آموز و یا دانشجو با نزدیک ترین راه فهم ، به مطلوب و مقصد و هدف ودمعنا ودمفهوم برسد و کوشش می کنند تمام عبارات دارای تعقید و غلط انداز را حذف کرده با عبارات رسا مقصد را معرفی کنند . و این اصل مورد توافق نا نوشته جهانی است ولی در حوزه ها آن دسته از کتابها را کتاب درسی قرار می دهند که گاهی خود نویسنده هم قادر بفهم کامل معنا نیست ولذا می نویسد فافهم یعنی باز هم مطلب بطور کامل بیان نشد .و بخاطر رفع این گرفتاری اشخاص زیاد دیگری احساس مسئولیت می کنند تا برای توضیح آن کتاب درسی پیچیده شرحهائی بنویسند !! شاید در دنیای فقه مشکل ترین کتاب لمعتین و رسائل و مکاسب و کفایه باشد که هر چهار تا هم کتاب درسی است. هر چهار کتبی که اگر همه را حفظ کنید باز برای دنیای صنعت یک قدم توان حرکت برای پاسخگویی ندارید. و اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی موجود، مولود این کتب درسی است.ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
هدایت شده از خدمت به طلّاب
✅ کانال رسمی
▫️ديدگاهها
▫️نظرات فقهی
▫️نظرات تاریخی
▫️نظرات قرآنی
◾️سیدحسین موسوی زنجانی
👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/3473473562Ca2a3a86c0f
سوال عرفانی : استاد علامه حسن زاده آملی در کتب خود منجمله کتاب عیون مسائل النفس صفحه 562 به روایتی از رسول خدا (ص) استدلال فرموده است که رسول خدا فرموده 《: ما من مخلوق الا و صورته تحت عرش الله 》نظر شما درباره این استدلال چیست؟
✅پاسخ : چنین روایتی در عالم اسلام نیست . (ولو در بعضی از تفاسیر به آن استناد کرده اند ) تا نوبت به اظهار نظر درباره استدلال ایشان برسد . روایات عرفانی غالبا جعلیات نفوذی های اسرائیلی است.
سوال دوم: در دنبال همان روایت بلافاصله به روایت قلب المومن عرش الله الاعظم هم استدلال فرموده اند تکلیف آن روایت چه می شود!؟
✅ پاسخ : آن هم دروغ است که پس از کودتای یهود از طریق صوفیان سنی علیه روایات اهلبیت (ع) جعل شده است . اینها حدیث نیست بلکه واحدها و قطعه های فرهنگی اسراییلی است بر ضد خط اهلبیت.
سوال سوم عرفانی: حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله در همان کتاب عیون مسائل نفس در 24 مورد به حدیث من عرف نفسه فقد عرف ربه استناد فرموده مراجعه کنید به صفحات 96 -98 -95 -88 -79-78 -77- 76- 75 -71 -52 -564-496-484-453-313-288-259-250-246-167-15--152-101-100- حتی معظّم له در تفسیر این حدیث شریف دو جلد کتاب نوشته است. اعتبار این حدیث چقدر است .
✅پاسخ: چنین حدیثی را با این ترکیب در عالم اسلام پیدا نکردم . بلی در یک حدیث بی سند و بی اعتبار در غوالی آمده و در بحار جلد 70 صفحه 72 چاپ ایران آمده که رسول خدا (ص)خطاب به شخصی بنام مشاجعی در پاسخ به سوال او درباره معرفه الحق فرموده بوده طریق معرفه الحق ، معرفه النفس .و این هم بدلیل نبودن سند حمل بر جعل می شود. اما آن روایت مورد استناد جناب علامه در متون اسلامی نیست . تا نوبت به بررسی سندی برسد اگر چه 24بار تکرار کرده باشد لذا بارها تکرار کرده ام هر روایتی را عرفا و صوفیان نقل بکنند اصل این است که جعلی و کذب است مگر اینکه ثابت شود سند دارد.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم. در صورت صلاحدید نظر حضرتعالی را راجع به ایه الله حسن زاده آملی و آثارشان را بفرمایید.
سلام علیکم درشرایط فعلی به همین مقدار اکتفی بفرمایید.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال تاریخی اعتقادی:
پاسخ محترمانه و متواضعانه و علمی و مستند شما به اظهار نظر یکی از معاریف در خصوص ضعیف بودن ابوذر در تصدی پُست حکومتی را خواندم جداًّ جالب و جدید بود. ولی مدارکی که آورده بودید از آنها استنباط می شد ابوذر ضعیف نبوده ، از همان زمان تا حال یک سوالی در ذهنم خلجان پیدا کرده که در پاسخ شما نبود و در کتابها هم پیدا نکردم و از علما هم نشنیده ام که دلالت صریح کند بر این که ابوذر در تحلیل مسائل سیاسی و حکومتی نه تنها ضعیف نبوده بلکه قوّی هم بوده !
آیا شما دلیل بر قوی بودن ابوذر در این قبیل مسائل دارید؟
✅پاسخ: بلی دلیل دارم ، شما به خبر شماره 25153 از کتاب #جامع_احادیث الشیعه مراجعه کنید که کافی و نهج البلاغه هم نقل کرده اند : امیر الموءمنین (ع) ( در حین تبعید ابوذر از سوی عثمان ) وقتی ابوذر را بدرقه می فرمود . فرمودند : یا اباذر! انک انما غضبت لله عزّ و جل ّ, فارج من غضبت له انّا القوم خافوک علی دنیاهم و خفتهم علی دینک. فارحلوک عن الفناء ....
یعنی ای اباذر! تو فقط بخاطر خدا با حکومت در افتاده ای و باید امیدت هم بخدا باشد ، حقیقتا دربار حکومتی عثمان (حکومتی که در عصر عثمان یکی از بزرگترین #امپراتوری های تاریخ بشر بود) بشدت از قدرت تخریب اراده و ایمان تو نسبت به دنیای خودشان وحشت کرده و ترسیده اند و تو هم از خطر دنیا طلبی حکومت بر دین خودت ترسیده ای و هیچ راهی برای حکومت جهت کنترل تو باقی نمانده بوده جز این که تو را از کنار خانه رسول خدا #تبعید نماید. این عبارت امام علیه السلام صریح است در اینکه امپراتوری عثمانی قادر به کنترل قدرت تاثیر گذاری سیاسی ابوذر بر کل افکار عمومی جامعه بزرگ مسلمین نبوده است. و این نشان می دهد ابوذر پس از #اهلبیت و #سلمان، قوی ترین و قدرتمند و تاثیر گذار ترین شخصیت سیاسی و مذهبی آن عصر بوده است. و این عمال یهودیان نفوذی بوده اند که القاء کردند ابوذر در تحلیل اوضاع سیاسی جهان اسلام ضعیف بوده است.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit