eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «قاری فیک» 👤 استاد 📗 ماجرای کسی که قرآن می‌خواند ولی اهل جهنم شد... ⛵ نبودن امام مثل کشتی بدون قطب‌نماست، به مقصد نمی‌رساند... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥣غذاهامون نذر امـام سـجاد امـام باقـر و امـام صـادق علیهم السلام زیارت ایشان در روز سـه‌شنبـه 【اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْىِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعاد لاَِعْدآئِکُمْ مُوال لاَِوْلِیآئِکُمْ بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوالى آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ وَ اَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَة دُونَهُمْ وَاَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ یا مَوالِىَّ هذا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ وَ اَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکُمْ وَ آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ】 🌸🍃سلام بر شما اى گنجینه داران علم خدا سلام بر شما اى ترجمانان وحى خدا سلام بر شما اى پیشوایان هدایت سلام بر شما اى نشانه‌های پرهیزکارى سلام بر شما اى فرزندان رسول خدا من به حق شما شناسایى دارم و به شأن و مقامتان بینایى کامل دارم دشمنم با دشمنانتان دوستم با دوستانتان پدر و مادرم به فدایتان درود خدا بر شما خدایا من دوست دارم آخرین ایشان را چنانچه دوست دارم نخستین آنها را و بیزارى جویم از هر همدم باطل غیر از ایشان و به جبت و طاغوت (مدعیان دروغین مقام ایشان) و لات و عزّى کافرم درود خدا بر شما اى سروران من و رحمت خدا و برکاتش سلام بر تو اى بزرگ عابدان و نژاد پاک اوصیاء سلام بر تو اى شکافنده علم پیامبران سلام بر تو اى راستگوى تصدیق شده در گفتار و کردار اى سروران من امروز که روز سه شنبه است روز شماست و من در این روز مهمان شمایم و پناه جوى به شمایم پس از من پذیرایى کنید و پناهم دهید بدان مقامى که خدا در نزد شما و خاندان پاک و پاکیزه شما دارد ‍ @moassese_nooralyaghin
زیـارت روز سه‌شنبه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《 یااَرْحَــم‌َالرّاحِمیـــٖنْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یا قـابـض 903 مرتبہ 🌸🍃 ســوره روز ◽️⇦ سـوره مبـارکہ زخـرف کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید خداوند در قبر او را از حشرات زمین و فشار قبر ایمن باشد 🌸🍃 نـمــاز روز سـه‌شنبـه ◽️شش رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️آیـه امـن الرسول را تا آخر ◽️و یک مرتبہ سـوره زلـزلت ↶ حق تعالی گناهان او را بیامرزد و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است ‌‌@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت اربعین و امت‌سازی.mp3
24.25M
📹 سخنرانی آیت‌الله در همایش ملی کنگرۀ عظیم اربعین حسینی، ۱۲ آبان ۱۳‌۹۵ ⚡️ زيارت، تجمّع ارواح بر حول امام است؛ زیارت، هجرت قلوب به‌سوی امام و تجديد عهد با امام است؛ زیارت، عبور از حجب ظلمانیِ تاريخی و عصری است که پرده بر حقيقت ولايت انداخته است. فلسفۀ زیارت، رسيدن به وادی ولايت امام و امّت‌سازی در تاريخ بر محوریت ایشان است. ⚡️ همچنان‌که توریسم غربی، انتقال فرهنگ غربی می‌دهد، زیارت هم فرهنگ تمدن الهی را انتقال می‌دهد. ، @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۱۲۶ سوره بقره (قسمت اول) 👈وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ... و [یاد کنید] آن گاه که ابراهیم گفت: پروردگارا! این [مکان] را شهری امن قرار ده و اهلش را آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند از هر نوع میوه و محصول روزی بخش... وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْ: اسم زمان، مبنی، محلا منصوب، مفعول‌به برای «ٱذکُرْ» مقدر قَالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. إِبْرَاهِيمُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری رَبِّ: منادای مضاف (به حذف حرف ندا و مضاف‌الیه = یاٰ رَبِّی) و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر اجْعَلْ: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «انتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (استتار وجوبی) هَٰذَا: اسم اشاره، مبنی، محلا منصوب، مفعول‌به اول برای «اجْعَلْ» بَلَدًا: مفعول‌به دوم برای «اجْعَلْ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری آمِنًا: نعت برای «بَلَدًا» و منصوب بنابر تبعیت، علامت نصب فتحه ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ارْزُقْ: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «انتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل (استتار وجوبی) أَهْلَ: مفعول‌به دوم برای «ارْزُقْ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف‌الیه مِن: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. الثَّمَرَاتِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری مَنْ: موصول اسمی، مبنی، محلا منصوب، بدل بعض از کلّ برای «أَهْلَ» آمَنَ: فعل ماضی (باب إفعال)، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِنْ: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ مِنْهُمْ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر. حال برای فاعل «آمَنَ» و محلا منصوب بِ: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهِ: لفظ جلاله، اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِاللَّهِ: جار و مجرور، متعلق به «آمَنَ» وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْيَوْمِ: عطف بر «اللَّهِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ کسره ظاهری الْآخِرِ: نعت برای «الْيَوْمِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ کسره ظاهری ↩️ادامه دارد... •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: همزه وصل و قطع 👈در زبان عربی همزه با الف فرق دارد: الف همیشه ساكن است (البته ساكن ذاتی نه علامتی) مثال: ما، صباح، یُجاهدُ اما همزه همیشه با حركات گوناگون و نیز با علامت ساكن دیده می‌شود. مثال: إِسْماعیل- بَأْسٍ 🔹همزه دو نوع داریم: ۱. همزه قطـع ۲. همزه وصل 1⃣ همزه وصل همزه‌ای است كه اگر به حرف ماقبل متّصل گردد ساقط گردیده و خوانده نمی‌شود. مثال: همزة ٱللهُ در «بِسْمِ ٱللهِ» و «سُبْحانَ ٱللهِ» همین همزه اگر در اول كلام قرار گیرد خوانده می‌شود. مثال: ٱَللهُ اَكْبَرُ. 2⃣ همزه قطع همزه‌ای است كه در حال وقف و وصل خوانده می‌شود و هیچگاه ساقط نمی‌شود. مثال: إِبْراهیم - أَیْنَ- أِقْلِعی. 🔹چگونگی تشخیص همزة قطع از همزه وصل از یكدیگر الف) همزه قطع همزه های قطع بر پنج دسته تقسیم می‌شوند: ۱. كلیّه ‌همزه‌هایی كه با آن اسم یا فعل یا حرف ساخته شده باشد و همزه جزء آنها باشد. مثال: إبْراهیم، أساسْ، أخَذَ، أتاهُمْ، إذْ، إنَّ، إلیٰ  نکته: فقط هفت كلمه در قرآن كریم با اینكه اسم می‌باشند، لكن استثناءً همزه آنها وصل می‌باشند. 👈 اِمْرَءْ، اِمْرَءَةً، اِبْنْ، اِبْنَتِ، اِثْنانِ، اِثْنَتانِ، اِسْم كه همگی به‌صورت مستقل، مكسور خوانده می شوند. از حروف فقط كلمة "ٱَلْ" استثناءً همزه اش وصل می‌باشد و در همه جا ابتدا مفتوح خوانده می‌شود. مثال: ٱَللّهُمَّ اشفِ کُلَّ مریضٍ ۲. همزه استفهام که معنی فارسی آن كلمة "آیا" می‌باشد. مثال: ءَاَنْتَ قُلْتَ؟، أهكَذا؟، أفَرَءَیْتَ  كه همیشه هم مفتوح هستند. ۳. همزه های باب اِفعال در مصدر و ماضی و فعل امر حاضر كه همگی قطع هستند. مثال: إكْرامْ، أكْرَمَ، أكْرِمی ۴. همزه اَفْعَلُ التّفضیل که معمولاً بر وزن اَفْعَل می‌باشد. مانند: اَصْدَقُ ، اَكْرَمُ، أعلی مثال: قلنا لا تخاف إنک أنت الأعلی. (طه/۲۰) ۵. همزه‌های مُتكلّم وحده از هر باب و هر وزن كه باشد. مثال: أعْلَمُ، أرْحَمُ ۶. همزه های فعل تعجّب از فروعات باب افعال می‌باشد و لذا همزه آنها نیز قطع می‌باشد. مثال: اَسْمِعْ بِهِمْ وَ اَبْصِرْ. (مریم/۳۸) ۷. صفت مشبهه بر وزن أَفعَل مانند: «أبیض و أسود» در «حتّی یتبیّن لکم الخیط الأبیض من الخیط الأسود». ب) همزه وصل به جزء موارد یاد شده، همزه های دیگر در قرآن كریم همگی وصل می‌باشند كه اگر در ابتدا خواسته باشیم آنها را بخوانیم نحوه خواندن آنها به این شرح است: ⬅️اگر حرف سوّم فعل (با احتساب همزة وصل) مفتوح یا مكسور باشد، همزه وصل آن مكسور خوانده می شود و اگر حرف سوّم فعل، مضموم باشد، همزه وصل آن نیز مضموم خواهد شد. مثال: اُنْظُروُا، اِغْفِرْ، اِكْتَسَبَ، اُسْتُضْعِفوُا. نکته: در كلمات اِقْضوُا، اِبْنوُا، اِمْشوُا، اِمْضوُا اگر چه ظاهراً طبق قاعده بالا باید در ابتدا مضموم خوانده شوند لكن چون در اصل و قبل از اعلال اِقْضِیُوا، اِبْنِیُوا، اِمْشِیُوا، اِمْضِیُوا بوده‌اند فلذا علی القاعده همزه وصل در همه اینها ابتدا به كسره خوانده می‌شود. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۱۲۶ سوره بقره: 🍃 کلمات زیر دارای همزه قطع هستند: إذ، إبراهیم، آمِناً، أهلَ، آمَنَ، آخر، اُمَتِّع، أضطرّ. 🍃کلمات زیر دارای همزه وصل هستند: ٱجعَل، ٱرزُق، ٱلثَّمرات، بِٱللّه، وَٱلیَوم ٱلآخِر، ٱلنّار، ٱلمَصیر. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷مروری بر آیات گذشته در آیه ۴۶ به اهمیت سفر اشاره شد و استاد آل‌مرتضی این نکته را متذکر شدند که هدف از سفر تنها لذت از طبیعت نیست، بلکه اگر کسی قلب عاقل داشته باشد باید از این سفر درس عبرت بگیرد. در واقع حوادث گذشتگان و تاریخ، ابزاری است برای بالا بردن بصیرت و تعقل انسان‌ها. «التاریخُ یُعیدُ نَفسَه» تاریخ همواره تکرار می‌شود. مطالعه اقوام پیشین و رفتار آنها در مقابل پیامبران زمان خویش، برای ما درس‌نامه‌ای است، تا با بررسی عکس‌العمل آنها در مقابل رسولان زمان به وظایف خود آگاه شویم، و در می یابیم که اطاعت از رسول و یا عصیان در مقابل او چه سرنوشتی را برای آن ملت رقم می‌زند. 💫 آیه ۴۹ "قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ" ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺗﻌﺠﻴﻞ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻰ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﻴﺖ ﺫﺍﺕ ﭘﺎک ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﻰ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺘﻰ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ صلی‌الله‌علیه‌واله ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻯ ﻧﻴﺴﺖ، این آیه ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻰ‌ﮔﻮﻳﺪ: ⬅️ ﺑﮕﻮ ﺍﻯ ﻣﺮﺩم! ﻣﻦ ﺗﻨﻬﺎ (انما حصر را می‌رساند) ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺬﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﺷﻜﺎﺭﻯ ﻫﺴﺘﻢ" 👈ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﻭ ﺗﺨﻠﻒ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻟﻬﻰ، ﻛﻴﻔﺮ ﻭ ﻋﺬﺍﺑﺶ ﺩﻳﺮ ﻳﺎ ﺯﻭﺩ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ❓با توجه به اینکه ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﻢ ﺍﻧﺬﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻢ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻫﻨﺪه، چرا در آیه فقط به «انذار» اشاره شده است؟ 1⃣ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮ " ﺍﻧﺬﺍﺭ" ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ و ﺫﻛﺮ نکردن ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺑﻪ دلیل ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﺨﺎطبان ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻰ‌ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻟﺠﻮﺟﻰ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ باد مسخره می‌گرفتند. 2⃣ تأثیر «انذار» بر ذهن مخاطب از «تبشیر» بیشتر است. در تربیت قشر جوان باید این روش قرآن را مد نظر قرار دهیم و علاوه بر تشویق، آنها را از مجازات الهی نیز بیم دهیم. همان‌طور که خداوند همواره کنار خیر از شر نیز سخن گفته است. «... وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً...» همواره به وسیله مصائب، سختی‌ها... و نعمت‌ها مورد آزمایش قرار می‌شوید. ❓انذار پیامبر عمومی است یا خصوصی؟ عبارت «یا ایها الناس» در ابتدای آیه، دلیل بر عمومی بودن انذار می‌باشد. اما در آیاتی که سخن از ولایت است، تنها مؤمنان مورد خطاب قرار می‌گیرند و خداوند تنها یار و ولی مومنان است؛ ( «اللَّهُ ولیُّ الذینَ امَنوا» ) ❓با توجه به آیات قرآن وظیفه رسولان الهی چیست؟ ⬅️رحمت برای عالمیان «و ما أرسَلناکَ الاّ رَحمة للعالَمین» ⬅️ نذیر و بشیر «انما أنتَ بَشیرٌ و نذیرٌ» ⬅️ تهذیب و رشد عقلی و فکری «... يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» ⬅️مبلغ دین «.... فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَىٰ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» ⬅️ مطاع و مورد اطاعت مردم؛« وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ...» ⬅️ «مذکر «فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَىٰ» ❇️ معرفی پیامبر در خطبه معرفة اللَّه ⬅️ «لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ» از مردم بخواهند كه میثاق فطری‌شان (توحید) را به جاى آورند ⬅️«وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ» و نعمت او را كه از ياد برده‌اند، فرا ياد آورند ⬅️ «وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ» و از آنان حجّت گيرند كه رسالت حق به آنان رسيده است ⬅️«وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» و خردهاشان را كه در پرده غفلت مستور گشته است، برانگيزند. 💫آیه ۵۰ "فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﭘﺲ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﺭﺯقی ﻧﻴﻜﻮ ﺑﺮﺍی ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ. 👈 در این آیه خداوند متعال به افراد صالحی که کنار ایمان اعمال نیک نیز انجام می‌دهند دو بشارت داده است: ⬅️ ﺑﺎ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﺍﻟﻬﻰ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﭘﺎک ﻣﻰ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﺧﺎﻃﺮﻯ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﻭ ﻭﺟﺪﺍﻧﻰ ﺁﺭﺍم ﺍﺯ ﺍﻳﻦ سو ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ‌ﻛﻨﻨﺪ. ⬅️ﺳﭙﺲ به ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﻭ ﻧﻌمت‌های ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺍﻭ مشمول ﻣﻰ‌شوند. 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••✻••┅┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 رزق کریم " ﺭِﺯْﻕٌ ﻛَﺮِﻳﻢٌ" ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ" ﻛﺮﻳﻢ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺷﺮﻳﻒ ﻭ ﭘﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﻣﻔﻬﻮم ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ همه نعمت‌های ﮔﺮﺍﻧ‌‌ﺒﻬﺎﻯ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﻭ ﻣﺎﺩﻯ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺁﺭﻯ ﺧﺪﺍﻯ ﻛﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺍﻯ ﻛﺮﻳﻢ، ﺍﻧﻮﺍﻉ نعمت‌های ﻛﺮﻳﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﻯ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﺻﺎﻟﺤﺶ ﺍﺭﺯﺍﻧﻰ ﻣﻰ‌ﺩﺍﺭﺩ. از جمله نعمت‌های معنوی که به انسان مومن داده می‌شود، می‌توان به عزت، احترام، علم، دلسوزی برای مومنان، ولایت، معارف الهی و عقاید حق است. ﺭﺍﻏﺐ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻔﺮﺩﺍﺕ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: " ﻛﺮم" ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ نیک ﻭ ﭘﺮ ﺍﺭﺯﺷﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑرﺍﻳﻦ ﺑﻪ نیکی‌های ﻛﻮﭼﻚ ﻛَرَم ﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﻰ‌ﺷﻮﺩ. ❓با توجه به اینکه «کریم» صفت انسان است چرا این صفت به «رزق» نسبت داده شده است؟ به کار رفتن صفت «کریم» برای غیر انسان از بلاغت کلام است. در این عبارت از مجاز عقلی ( اسناد فعل یا چیزی که در معنای فعل است، اسم فاعل یا اسم مفعول یا مصدر به فاعل غیر حقیقی به شرط وجود علاقه) استفاده شده است. مانند عبارت «فی عیشةٍ راضیة» انسان از زندگی راضی است ولی رضایت به زندگی نسبت داده شده است. 👈نقش بیان در تأثیر کلام بر مخاطبان خیلی مهم است. فصاحت و بلاغت در کلام، همچنین استفاده از شعر و نثر مناسب بر زیبایی بیان می‌افزاید. به همین دلیل رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: 💫 "انَّ مِن البيانِ سِحْرا، و مِن العلمِ جَهلاً، و مِن القَولِ عِيّا؛ همانا برخى از بيانها سحر است، و برخى دانشها نادانى است و برخى سخنها گنگى و بى زبانى." 💫آیه ۵۱ "وَالَّذِينَ سَعَوْا فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ؛ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ بیﺍﺛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﻛﻮﺷﻴﺪﻩﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻋﺎﺟﺰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶِ ﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ." ⬅️ بین آیه ۵۱ و ۵۰ تقابل ضدین حاکم است. یعنی عده‌ای کافر هستند یا مومن. نمی‌شود در یک لحظه شخصی هم کافر باشد و هم مومن و این همان تقابل ضدین است. "وَالَّذِينَ سَعَوْا فِي آيَاتِنَا" کفر نیز مانند عبارت ایمان دارای مراتبی می‌باشد. انسان مومن با افزایش کمالاتش به قرب خداوند نزدیک می‌شود و شخص کافر نیز به سبب افزایش کفر خویش، آنقدر سقوط کرده و پایین می‌آید تا حدی که دیگر امکان برگشت برایش وجود ندارد. 🔷 معنای «سَعَوْا» لغوی: دویدن و به سرعت حرکت کردن اصطلاحی: تلاش و کوشش بسیار همراه با سرعت عمل ❓با توجه به اینکه خداوند ولی و یاور مومنین است، چرا آنها پیروز نمی‌شوند؟ 👈 متاسفانه اهل باطل در پیشبرد اهداف شوم خود با سرعت عمل حرکت می‌کنند، اما اهل حق، برای اثبات حقانیت خود، حرکت چشمگیری ندارند. مومنان باید سستی را کنار گذاشته، روحیه جهادی خود را بالا ببرند و در سایه ارتباط با خدا و امام زمان اتحاد بین خویش را افزایش دهند، تا بتوانند بر مستکبرین جهان پیروز شوند. «يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┄┅••✻┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin