eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
توسل به امام زمان علیه‌السلام 🔵 پس از آمدن مرحوم آیه الله کشمیری به ایران، مرحوم علامه طباطبایی به دیدن ایشان رفت و این نکته را به‌عنوان هدیه به ایشان بیان کرد: هر گاه به مشکلی برخوردید، به پشت بام رفته، دو رکعت نماز خوانده و به امام زمان علیه‌السلام هدیه نمایید. پس از نماز، رو به قبله، تلاش کنید خود را از افکار و پراکندگی و تشتت خالی کنید. در آن هنگام هر چه به ذهنتان رسید، اشاره و الهام و تلقینی است از حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام برای رفع مشکل. 📚 میناگر دل/مکتوب سوم ☑️ عارف واصل استاد سید علی اکبر صداقت ره @moassese_nooralyaghin
🔵 آن حضرت خیلی به ما نزدیک است 🌹 آیت‌الله بهجت ( قدس سره ): ما کسانی را دیده‌ایم که گویی در گشایش و گرفتاریها با حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مخابره و تلگراف داشتند، هر چه می‌گفتند و یا از آن حضرت می‌خواستند، همان می‌شد! 🔸 آن حضرت خیلی به ما نزدیک است، ولی ما او را نمی‌بینیم و دور می‌پنداریم. 📚 در محضر بهجت،ج۳،ص۲۵۶ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۱۳٠سوره بقره 👈وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ ۚوَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ و چه کس از آیین پاک ابراهیم روی گردان به جز مردم بیخرد؟! زیرا ما ابراهیم را در دنیا (به شرف رسالت) برگزیدیم و البته در آخرت هم از شایستگان است. وَ: واو استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم استفهام، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یَرغبُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل عَن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ملَّةِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری عن ملِّةِ: جارو مجرور، متعلق به «یرغبُ» ابراهیمَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه بدل از کسره (اسم غیرمنصرف) الّا: از ادات استثنا، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم موصول، مبنی، مستثنا، محلا منصوب یا محلا مرفوع بدل برای فاعل «یرغبُ» سَفِهَ: فعل ماضی، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. نفسَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف واقع در جواب قسم مقدر، مبنی بر فتح،غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَد: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اصطَفَینا: فعل ماضی، مبنی برفتح. ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الدّنیا: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره مقدر فی الدنیا: جارو مجرور، متعلق به «اصطفینا» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. انَّ: از حروف مشبهه بالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ» فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الآخرةِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر، کسره ظاهری فی الاخرة: جارو مجرور، متعلق به «الصالحین» لَ: لام تأکید (مزحلقه)، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الصالحین: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر«یاء» من الصالحین: جارو مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر و محلا مرفوع •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اسماء غیر منصرف 👈تعریف: اسم غير منصرف اسمي است كه تنوين و كسره نمي‌پذيرد. اسم یا با یک سبب یا با دو سبب، غیر منصرف می شود. 🔹اسباب منع صرف با یک سبب : ۱. اسمی که دارای الف تأنیث (ممدوه یا مقصوره) باشد بدون هیچ شرطی غیرمنصرف است؛ مانند: مَرضیٰ، حَمراء، شُعَراء ۲. جمع منتهی الجموع: هر جمع مکسری که پس از الف آن دو حرف، یا سه حرف که دومین آن‌ها ساکن است آمده باشد، منتهی الجموع است. مانند: مَساجِد، مَفاتیح 🔹اسباب منع صرف با دو سبب : 9 سبب باعث غیر منصرف شدن اسم می شود. بايد لااقل دو سبب از این اسباب در يك اسم موجود باشند تا غير منصرف شود. ۱. علمیت ۲. تانیث ۳. جمع ۴. ترکیب ۵. وصف ۶. «ان» زائد ۷. عدل ۸. وزن فعل ۹. عجمه 🔹در این مجال به شرح و توضیح بحث «علمیت» می‌پردازیم. 🌱 عَلَم «عَلَم» هنگامی غیر منصرف است که با خصوصیت دیگری مثل «تأنیث» یا «غیر عربی بودن» جمع شود: الف) عَلَم+ «ان» زائده : هر گاه عَلَم مختوم به «ان» زائد باشد؛ مانند: رَمَضان، رِضوان، زَيدان ب) اگر عَلَم بر وزن فعل يا شبه فعل باشد مانند: يزيد، احمد، تغلب ج) علم + ترکیب مزجی: هر گاه علم تركيب مزجي باشد؛ مانند: بَعلَبَك ، بَيتَ لَحم د) علم + اعجمی: هر گاه علم اعجمي (غير عربي) و زائد بر سه حرف باشد؛ مانند: ابراهيم، يعقوب                نكته اول : اگر علم اعجمي سه حرفي «ساكن الوسط» باشد، منصرف است؛ مانند: نُوْح، لُوْط نكته دوم: نامهاي انبياء به دليل ۱. علم بودن و ۲. اعجمي بودن، غير منصرف مي‌باشند به جز اين شش اسم «محمد، شعيب، صالح، هود، نوح، لوط» نامهاي ملائكه نيز اين چنين ميباشد به جز «رضوان، مالك، نكير، منكر». ه) علم + تأنیث: عَلَم مؤنث، خواه مؤنث لفظی باشد یا معنوی غیر منصرف است، مانند: فاطمة، هبة، مكة، زينب، مريم، هاجر، سقَر و) علم + عدل: عدل عبارت است از از تغيير كلمه از وزن و صيغه اصلي خود 👈جمع عَلَم با عدل، موجب غير منصرف بودن اسم مي شود؛ مانند: عُمَر ، زُمَر •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۳۰ سوره بقره: کلمه «ابراهیم» به دلیل علمیت و اعجمیت ، غیر منصرف است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═• 💫آیه ۷۴ "مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ" ✍سرچشمه شرک به خداوند سبحان ❓عامل اصلی اعراض مشرکان از پرستش خالق یکتا چیست؟ ✅ سرچشمه شرک، نداشتن معرفت صحیح درباره خداوند است. کسی که بداند خداوند: ◀️اولاً: وجودی بی‌پایان و نامحدود از هر نظر است؛«هو الاول و الاخر» ◀️ثانیاً: آفرینش همه موجودات از طرف خداست، حتی در بقای خود هر لحظه به فیض وجود او نیازمندند. ◀️ثالثاً:‌ تدبیر عالم هستی، راه حل همه مشکلات و همه ارزاق به دست با قدرت اوست و‌ شفاعت بندگان نیز، به اذن و فرمان او خواهد بود. ⬅️ با تأمل در این فیوضات خداوند از روی‌گردانی به سوی دیگران باز می‌ماند. ✍مراحل شناخت انسان نسبت به خدا ⬅️شناخت ذات اقدس الهی و صفات ذاتی او: برای انسان‌ها شناخت ذات و صفات پروردگار، محال است و انبیای الهی نیز نمی‌توانند به کُنه خدای سبحان پی ببرند. ⬅️ شناخت خداوند در قالب اسماء و صفات فعلی همچون رب، خالق و ...: این شناخت امری قابل وقوع و از تکالیف بشر است. 💫آیه ۷۵،۷۶ "اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ ﴿٧٥﴾"يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ ﴿٧٦﴾" ✍ رسولان الهی، بندگان فرمان‌بردار ❓ نهی خداوند از پرستش پیامبران و فرشتگان بر چه اساسی شکل گرفته است؟ ⬅️ بحث آیات گذشته راجع به توحید، شرک و معبودهای پنداری مشرکان بود و زمانی که جمعی از مردم، فرشتگان یا بعضی از پیامبران را برای عبادت برگزیدند، قرآن در نخستین آیات مورد بحث می‌فرماید: همه رسولان الهی، بندگان سر بر فرمان او هستند. خداوند از فرشتگان، رسولانی همچون جبرئیل و از انسان‌ها، فرستادگانی همچون پیامبران بزرگ الهی برمی‌گزیند. حرف «مِن» در اینجا تبعیضیه است و نشان می‌دهد که همه فرشتگان الهی رسولان خداوند به سوی بشر نبودند، بلکه گروهی از آنها این سمت را دارا بودند. ⬅️ در پایان آیه اضافه می‌کند، خداوند شنوا و بیناست؛ یعنی چنان نیست که خداوند مانند انسان‌ها از کار رسولانش در غیاب‌شان بی‌خبر باشد، بلکه در هر لحظه از وضع آنها با خبر است، سخنان‌شان را می‌شنود و اعمال‌شان را می‌بیند. ⬅️ سپس ابتدا به مسئولیت پیامبران در ابلاغ رسالت و بعد به مراقبت‌های الهی نسبت به آنها اشاره می‌کند، می‌فرماید: خداوند می‌داند آنچه پیش رو و پشت سر آنهاست . و همه امور به خداوند باز می‌گردد و همه در برابر او مسئولند.(وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ). 👈تا مردم به این امر واقف شوند که فرشتگان و پیامبران الهی بندگانی هستند که فرمان‌بر خداوند و دارای مسئولیت در پیشگاه اویند و از خود چیزی ندارند جز آنچه خدا به آنها داده است نه اینکه معبودان و خدایانی باشند در برابر الله . ⬅️ بنابراین جمله «يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِم...» در واقع به تکلیف و مسئولیت رسولان الهی و کنترل اعمال آنها از ناحیه پروردگار اشاره می‌کند، همانند آنچه در سوره جن آمده است، خداوند هیچ کس را بر اسرار غیب خود آگاه نمی‌کند، مگر رسولانی را که برگزیده و از آنها راضی شده است و برای آنها مراقبانی از پیش رو و پشت سر می‌فرستد تا روشن شود آیا آنها رسالات پروردگارشان را ابلاغ کرده‌اند یا نه و خداوند از آنچه نزد آنهاست، باخبر است. در ضمن، منظور از«ما بَيْنَ أَيْدِيهِم» حوادث آینده و از «ما خَلْفَهُمْ» حوادث گذشته است. آیه ۷۷ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ". ✍دستورات جامع الهی خداوند در پایان سوره حج به منظور پیروزی و رستگاری مؤمنان چه دستوراتی را صادر فرموده است؟ در آیات پایانی سوره حج، خداوند با ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﺍﻳﻤﺎﻥ سخن می‌گوید ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻛﻠﻰ ﻭ ﺟﺎﻣﻊ ﺣﺎﻓﻆ ﺩﻳﻦ، دﻧﻴﺎ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ همه ﺻﺤﻨﻪ‌ﻫﺎ را ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰکند. 👈ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻳﺪ: ⬅️ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻴﺪ! ⬅️ ﺳﺠﺪﻩ ﺑه جا ﺁﻭﺭﻳﺪ! ⬅️ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎرﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﻨﻴﺪ که تنها او شایستگی عبادت دارد! ⬅️ ﻛﺎﺭ نیک ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ! ⬅️در راه خدا جهاد و حق جهاد او را ادا کنید! 👈 این توصیه‌ها، دستور جامعی است که فلاح و رستگاری را به دنبال دارد. 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه نورالیقین @moassese_nooralyaghin
•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═• 💫آیه ۷۸ "وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ" ✍فرمان صریح خداوند به جهادمنظور از حق جهاد در عبارت«و جاهدوا فی الله حق جهاده»چیست؟ ⬅️ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ،"ﺟﻬﺎﺩ"ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺧﺼﻮﺹ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ،ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻔﻬﻮم ﻟﻐﻮﻯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ می‌شود و ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻴﻜﻴﻬﺎ، ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ هوس‌هاﻯ ﺳﺮﻛﺶ (ﺟﻬﺎﺩ ﺍﻛﺒﺮ) ﻭ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻇﺎﻟﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮ (ﺟﻬﺎﺩ ﺍﺻﻐﺮ) ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻣﺮﺣﻮم"ﻃﺒﺮﺳﻰ" ﺩﺭ"ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ" ﺍﺯ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻘﻞ میکند ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺣﻖ ﺟﻬﺎﺩ"ﺧﻠﻮﺹ ﻧﻴﺖ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ. ⬅️ بدﻭﻥ ﺷﻚ"ﺣﻖ ﺟﻬﺎﺩ" ﻧﻴﺰ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭﻛﻤﻴﺖ‌ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ ﻭ زﻣﺎﻥ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ‌ ابعاد، ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ‌ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ"ﺍﺧﻠﺎﺹ" ﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﻧﻔﺲ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﻯ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، زیرا ﻧﻔﻮﺫ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻯ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻬﻰ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﻣﺨﻔﻰ، ﺑﺎﺭﻳﻚ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺎﺹ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻫﺎﻳﻰ ﻧمی‌یابند. 👌اگر انسان بخواهد در مسیر الهی رشد کند، باید اهل جهاد و تلاش باشد و در راه مبارزه با صبر در مقابل سختی‌ها، ازهمت بلندهمراه با اخلاص برخوردار باشد و از ملامت دیگران هم بیم نداشته باشد. ⬅️ جهاد با توجه به مقتضیات هر زمان، متفاوت است. 🔷 جهاد نظامی :مانند دفاع مقدس 🔷جهاد اقتصادی: که رهبر عزیزمان تحت شعار اقتصاد مقاومتی، مردم ایران را به مقاومت در این عرصه دعوت نمودند. 🔷جهاد فرهنگی: هدف از این جهاد، ایجاد تمدن اسلامی در سراسر جهان است.«لِیُظهِره عَلی الدِّین کُله» 🔷جهاد تبیین: از جمله مسائلی که باید تبیین شود عبارت است از: تبیین معارف اسلامی، تبیین ضرورت تقوا، تبیین مبنای انقلاب، تبیین چرایی ضرورت حاکمیت اسلامی، تبیین اهداف انقلاب، تبیین شاخصه‌های اصلی خط امام، تبیین تاریخ معاصر، تبیین شخصیت عظیم پیامبر اسلام(ص)می‌باشد. یکی از سفارش‌های مقام معظم رهبری، با توجه به این که در این زمان دشمن روی ذهن مردم، مخصوصا جوانان کار می‌کند، تبیین معارف اسلامی است. ❓ در آیه پایانی سوره حج به دنبال دستورات جامع و سنگین با چه تعابیری عظمت و مقام مومنان بیان شده است؟ ⬅️" ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ"(ﻫُﻮَ ﺍﺟْﺘَﺒﺎﻛُﻢْ). ﺍﮔﺮ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﺒﻮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻬﺎ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﺷﻤﺎ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻧمی‌شد. ⬅️" ﺍﻭ ﻛﺎﺭ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﺷﺎﻗﻰ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ"(ﻭَ ﻣﺎ ﺟَﻌَﻞَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻓِﻰ ﺍﻟﺪِّﻳﻦِ ﻣِﻦْ ﺣَﺮَﺝٍ). ﻳﻌﻨﻰ؛ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺷﺎﻗﻰ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﻓﻄﺮﺕ ﭘﺎﻙ ﺷﻤﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻧﺪ، ﻭ ﺍﺻﻮﻟﺎ ﭼﻮﻥ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﺎﺋﺪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣیشوﺩ و ﺩﺭﺫﺍﺋﻘﻪ ﺟﺎﻧﺘﺎﻥ ﺗﻠﺦ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ⬅️" ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﺋﻴﻦ ﭘﺪﺭ ﺷﻤﺎ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺳﺖ" (ﻣِﻠَّﺔَ ﺃَﺑِﻴﻜُﻢْ ﺇِﺑْﺮﺍﻫِﻴﻢَ). ⬅️" ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﭘﻴﺸﻴﻦ،ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ درﺍﻳﻦﻛﺘﺎﺏ آﺳﻤﺎﻧﻰ"(ﻗﺮﺁﻥ)مسلمان نام نهاد (ﻫُﻮَ ﺳَﻤَّﺎﻛُﻢُ ﺍﻟْﻤُﺴْﻠِﻤِﻴﻦَ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻞُ ﻭَ ﻓِﻰ ﻫﺬﺍ). ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ اوتسلیم ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﻬﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ. ⬅️ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﭘﻨﺠﻤﻴﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮزیبا رﺍ ﺩﺭبارﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ بیان میکند ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻟﮕﻮ ﻭ ﺍﺳﻮﻩ ﺍﻣﺘﻬﺎ ﻣﻌﺮﻓﻰ ﻣینماید از آنجا که ﻣیفرﻣﺎﻳﺪ:"ﻫﺪﻑ معرفی آن ﺍﺳﺖ ﻛﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم باشید!"(ﻟِﻴَﻜُﻮﻥَ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝُ ﺷَﻬِﻴﺪﺍً ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَ ﺗَﻜُﻮﻧُﻮﺍ ﺷُﻬَﺪﺍءَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ). "ﺷﻬﻴﺪ"ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﺎﻫﺪ،ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ ﺷﻬﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺗﻮﺃم ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﺍﺳﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ؛ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻣﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ"ﻋﺮﺽ ﺍﻋﻤﺎﻝ"ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣیکند،ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻣیباﺷﺪ،ﭼرﺍ ﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺮﺽ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ(ﺹ) ﻋﺮﺿﻪ میداﺭﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺡ ﭘﺎﻙ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺁﮔﺎﻩ می‌شوﺩ، ﺑﻨﺎﺑرﺍﻳﻦ ﺍﻭ ﺷﺎﻫﺪ و گواه ﺍﻣﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻣﺖ،ﻃﺒﻖ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺮﺩم هستند. 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 《مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ.》 《از كفّارات (سبب هاى آمرزش) گناهان بزرگ،دادرسى ستمديده و شاد نمودن غمگين است.》 ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ سؤال3) بخش اعظم آثارمثبت دستگیری متوجه گرفتار است یا گره گشا؟ 👈ادخال سرور در دل غمدیدگان و یاری درماندگان جزو اعمالی است که چه بسا فاعل بیشتر از مفعول سود می برد چرا که تلاش برای شادی و آرامش هم نوعان موقعیتی است که شخص می تواند استعدادها و توانمندی های وجودی و بالقوه خود را به فعلیت برساند و زمینه رشد وسعادت خودرا فراهم کند.یکی ازآثار مهم اغاثه و تنفیس،پوشیده شدن گناهان کبیره است که امیرمؤمنان در این حکمت امیدبخش به آنها اشاره فرموده اندعلاوه براثرات نامبرده،موارددیگری رانیزمیتوان ذکر کرد: 🔸معطوف شدن توجه الهی قالَ الصّادِقُ عليه السلام: اَرْبَعَةٌ يَنْظُرُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ اِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ: مَنْ اَقالَ نادِما، اَوْ اَغاثَ لَهْفانا... امام صادق عليه السلامفرمود: چهار كس در روز قيامت مورد توجّه خداوند هستند: ۱ ـ كسى كه خريد وفروش شخص نادمى را فسخ كند. ۲ ـآنكه اندوه زده اى رافريادرسى كند... [وسائل الشيعه جلد 12/4] 🔸در امان ماندن از عواقب سوء گناهان انسان معصیت کار با فریادرسی ستمدیده گان و رهاسازی گرفتاران از عواقب هلاکت بار گناهانش در امان خواهد بود. در دعای کمیل به برخی از آثار گناه اشاره شده است:«اللّهمّ اغفر لى الذّنوب الّتى تهتك العصم، اللّهمّ اغفر لى الذّنوب الّتى تنزل النّقم، اللّهمّ اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النّعم، اللّهمّ اغفر لى الذّنوب الّتى تحبس الدّعاء، اللّهمّ اغفر لى الذّنوب الّتى تنزل البلاء...». 🔸تدبیر امور امدادگر از جانب خداوند خداوند نیازمندی های کسی را که در پی برآوردن حاجت دیگران است تدبیر می کند؛ «مَنْ‏ كَانَ‏ فِي‏ حَاجَةِ أَخِيهِ‏ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ وَ مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ سَرَّ [سَتَرَ] مُسْلِماً سَرَّهُ [سَتَرَهُ‏] اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ هرکس در پی دربرآوردن حاجت برادر خود باشد خداوند نیز در تدبیر نیازمندیهای اوست». ( وسائل الشیعه، ج16، ص367) 🔸استواری گام ها رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن مَشى مَع مَظْلومٍ حتّى يُثْبِتَ لَهُ حَقَّهُ ، ثَبّتَ اللّه ُ تعالى قدَمَيهِ يَومَ تَزِلُّ الأقْدامُ؛ هر كس براى اثباتِ حقِّ ستمديده اى، با او همراهى كند ، خداوند متعال در آن روزى كه گامها مى لغزند، گامهايش را استوار گرداند. (كنز العمّال، ج3، ص505) 🔸منفعت گسترده گستره آثار تربیتی و سازنده ی یاری مظلومان چندان وسیع است که می تواند علاوه بر منافع یاری رسان و ستمدیده، در صورت کارگر افتادن نهی از منکر منافع ستمگر را نیز در برگیرد. چنانچه پیغمبر اکرم (ص) میفرماید : (( یاری کن برادر مسلمانت را ستمگر باشد یا ستمدیده ، گفته شد یا رسول الله (ص) اگر ستمی بر او شود او را یاری می کنیم اما اگر ستم کند چگونه او را یاری کنیم فرمود : دو دستش را بگیرید و نگذارید ستم کند اگر چنین کردید در حقیقت او را یاری کرده اید )) { انوار نعمانیه جلد 3 صفحه 44 } یعنی مانع آلوده شدنش به وزر و گناه شده اید. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه‌‌‌نورالیقین مرکزتخصصیی‌تفسیروعلوم‌قرآنی @moassese‌_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا