eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
توفیق زیارت امام رضا علیه‌السلام 🔵 حجت‌الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری : 👈به منظور فراهم شدن زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خواندن این آیه مفید است: 🌹 بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (چون به آتش رسيد، ندايش دادند كه بركت داده شده، آن كه درون آتش است و آن كه در كنار آن است. و منزه است خداى يكتا، آن پروردگار جهانيان. نمل_8) ♦️کسی که این آیه را بخواند، برکاتش زیاد میشود. 🔸سوال: باعث توفیق تشرّف می‌شود یا...؟ 🔹پاسخ: باعث توفیق تشرّف می شود؛ یعنی آن کسی که ادامه دهد، مانند پر کاه او را می برند. اگر آن آیه را چند بار، با حال بخواند، ساز در می آید و متناسب و موافق با روحش می شود. 🔸سوال: آیا این برنامه را برای زیارت عتبات عالیات و بقیه‌ی معصومین علیهم السلام هم می توان انجام داد؟ 🔹پاسخ: شاید حالا جای دیگر هم بشود؛ ولی یکی از مصادیق تام و تمامش، زیارت امام رضا علیهالسلام است. شجره که همان شجره است و جلوه‌ی خدای متعال هم همان است. 🔸سوال: عدد ندارد؟ 🔹پاسخ: نه؛ ولی فکر کنم انسان وقتی شروع کند، دلش گواهی می دهد. هر تعدادی را که میلش می آید بگوید ؛ مخصوصاً این قسمت آیه یک‌طوری است که یک چیزهایی در آن هست: بُورِک مَنْ فِی النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَها وَ سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعالَمِین. 🔸سوال: در خود حرم هم باید مشغول باشند؟ 🔹پاسخ: نه؛ قبل از ورود به حرم. اگر انسان درست بگوید، وقتی که به حرم رفت، نتیجه باید حاصل شود. همان طوری که «بسم اللّه الرحمن الرحیم» با حرف «باء» شروع می شود، این آیه هم همین طور است. 🔸سوال: وقت هایی که زمزمه‌ی مشهدرفتن می شود، همان موقع باید گفت؟ 🔹پاسخ: نه؛ گاهی هم انسان می بیند، خیلی وقت است نشده برود یا توفیق پیدا نکرده که برود، خوب است که گفته شود. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهید✨ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مرور آیات قبل رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي (۲۵) وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي (۲۶) وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِن لِسَانِي (۲۷) يَفْقَهُوا قَوْلِي (۲۸)طه موضوع : شرح صدر از وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) سؤال كردند كه شرح صدر چيست، حضرت طبق اين روايت فرمود: «نورٌ يَقذِفُهُ اللّه ُ في قَلبِ المؤمنِ فَيَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و يَنفَسِحُ » عرض كردند كه علامتش چيست؟ فرمود علامت اين شرح صدر و علامت اين نور اين است كه «الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ، و التَّجافي عن دارِ الغُرورِ ، و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ؛ روى آوردن به سراى جاودانى و دورى گزيدن از سراى پوچى و فريب و آماده شدن براى مرگ، پيش از فرا رسيدن آن. » در دعای شب ۲۷ ماه مبارک رمضان وجود مبارك امام سجاد از اول شب تا آخر شب و اول صبح اين دعا را مي‌خواندند: « اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ‏؛ بار خدايا دورى گزيدن از خانه غرور و فريب را روزى من فرما و هم بازگشت بسوى خانه جاويدان و هم آمادگى براى مرگ را پيش از فرا رسيدنش روزى من گردان. » اصل شرح صدر يك نور الهي است كه در سوره مباركه «زمر» آيه ي ۲۲ به اين صورت ذكر شده است: «أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ؛ آیا کسی که خدا سینه‌اش را برای اسلام گشاده است و بر فراز مرکبی از نور الهی قرار گرفته (همچون کوردلان گمراه است؟!)»   اگر كسي داراي نور بود و روي نور مستقر بود از شرح صدر برخوردار است. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ ظرفهاي مادّي با آمدن مظروف جايشان تنگ مي‌شود ولي ظرفهاي مجرّد با آمدن مظروف مجرّد وسعت و ظرفيّت آنها بيشتر مي‌شود. بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) كه در نهج‌البلاغه آمده ناظر به همين مطلب است كه فرمود: «كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ» هر ظرفي با آمدن مظروف جاي او تنگ مي‌شود مگر ظرف دانش كه اگر دانش بيايد، علم بيايد ظرفيّت آن ظرف بيشتر مي‌شود. اگر ظرفي ظرفيّت ده ليتر آب داشت وقتي پنج ليتر آب در آن ريختند، ظرفيت پنج ليتر را دارد مقداري از ظرفيت او گرفته شد اما اگر انساني چه در حوزه چه در دانشگاه فعلاً ظرفيت‌ یادگيري ده مطلب را دارد، اگر پنج مطلب را ياد گرفت نه تنها جاي مطالب ديگر تنگ نشده است بلكه الآن آماده است براي فراگيري بيست مطلب.  شرح صدر نیز از همين قبيل است اگر مقداري نور در صدر و در دل بتابد ظرفيّت آن دل براي پذيرش نورهاي بيشتر وسيع‌تر خواهد بود. موضوع : درخواستهای حضرت موسی علیه السلام وجود مبارك موساي كليم(سلام الله عليه) بعد از دريافت وحي و دو معجزه از معجزه‌هاي بزرگ الهي (جريان عصا و ديگري يد بيضا) مأموريتي را از طرف ذات اقدس الهي دریافت كرد كه خداي سبحان به او فرمود به طرف فرعون برو كه او طغيان كرد يعني برو طغيان او را برطرف بكن. حضرت موسی علیه السلام عرض كرد كه به من شرح صدر بده تا به مبارزه كسي كه خودش بنده‌اي از بندگان توست اما ادعای اولوهیت کرده است قیام کنم گاهي مي‌گويد: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى؛ منم خدای بزرگ شما(نازعات/24)» گاهي مي‌گويد : «مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرِي؛ من خدایی جز خودم برای شما سراغ ندارم. (قصص/38)» به من شرح صدر بده تا به تدريج استضعاف محرومان را از آنها زدوده كنم، به من شرح صدري بده تا قدرت بي‌جاي قبطيها را از اينها بگيرم و كار را بر من آسان بكن براي اينكه ما هيچ ابزاري نداريم و به نبرد كسي مي‌رويم كه او مدّعي الوهيّت است. بعد عرض كرد «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِن لِسَانِي» مهم‌ترين ابزار كار انبيا همان بَنان و بيان است بايد بگويند يا بنويسند و مانند آن. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع : حکومت واحد جهانی هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ . او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند هر چند مشرکان خوش نداشته باشند.(۳۳/توبه) ⁉️ منتظران راستین تحقَّق وعده حاکمیت اسلام بر جهان چه وظایفی به عهده دارند؟ در آيه مورد بحث خداوند سبحان بشارت عالمگير شدن اسلام را به مسلمانان داده و با آن ، بحث آيه گذشته را دائر بر اينكه تلاشهاى مذبوحانه دشمنان اسلام به جائى نمى رسد، تكميل مى كند و با صراحت مى گويد: "او كسى است كه رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر تمام اديان پيروز و غالب گرداند، هر چند مشركان را خوشايند نباشد." منظور از هدايت 👈دلائل روشن و براهين آشكارى است كه در آئين اسلام وجود دارد. منظور از دين حق👈 همين آئينى است كه اصولش حق و فروعش نيز حق و بالاخره تاريخ و مدارك و اسناد و نتيجه و برداشت آن نيز حق است. ⬅️ بدون شك آئينى كه هم محتواى آن حق باشد و هم دلائل و مدارك و تاريخ آن روشن ، بايد سرانجام بر همه آئينها پيروز گردد. با گذشت زمان ، و پيشرفت علم و دانش ، و سهولت ارتباطات ، واقعيتها چهره خود را از پشت پرده هاى تبليغات مسموم بدر خواهد آورد و موانعى را كه مخالفان حق بر سر راه آن قرار ميدهند در هم كوبيده خواهد شد، و به اين ترتيب آئين حق همه جا را فراخواهد گرفت هر چند دشمنان حق نخواهند و از هيچگونه كار شكنى مضايقه نكنند، زيرا حركت آنها حركتى است بر خلاف مسير تاريخ و بر ضد سنن آفرينش ! ✍باید توجه داشت: انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن و نگران بودن است. 🔺از نظر روان شناسی، کیفیتی روحی است که سبب پیدایش حالت آمادگی است برای آنچه انتظار میرود و نقطه مقابل آن یأس و نومیدی است. ⬅️مفهوم انتظار در اصطلاح کلامی اش همان چشم داشتن به وعده الهی است همراه با سعی وتلاش در آماده ساختن روح و جسم خود و جامعه برای روزی که با طلوع خورشید عالم تاب حضرت مهدی علیه السلام گشایش در همه شئون زندگی بشر پدید آید. ⬅️ اکنون با توجَّه به مفهوم انتظار میتوان گفت که انسان منتظر نه تنها منفعل نیست بلکه انتظار، مسئولیت آفرین است. ⬅️ درست است که خداوند متعال حاکمیَّت دین اسلام بر پهنای گیتی را وعده قطعی داده است و اراده خداوند سبحان شکست ناپذیر و حتمی الوقوع است ولی تحقَّق آن منوط به حرکت و تلاش انسانهاست که راه را برای ظهور و بروزچنین حاکمیتی هموار سازند. 🔴 در این راستامنتظران حقیقی وظایفی به عهده دارند که به برخی از آنها عبارتنداز: 1⃣اصلاح فردی: 🔶 تهذیب نفس: جامعه متشکل از تک تک افراد است وهر فرد در این مجموعه از اهمیَّت خاصی برخوردار است. فردی که منتظر یک حکومت صالح و امام عادل است دروهله اوَّل باید خود انسانی صالح وعادل باشد. 🔶 آمادگی روحی و جسمی: انقلاب عظیم حضرت مهدی علیه السلام نیازمند عناصر آماده، بصیر و نیرومندیست که بتوانندبار سنگین اصلاحات جامعه مهدوی را به دوش بکشند، پس لازم است هم در عقیده محکم و استوار باشند ."إِنَّ الْمُؤْمن أَشَدُّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِیدِ" هم اهل عمل و پایبند به عهد و پیمانشان باشند"مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْه" 🔶 اطاعت پذیری: یکی از مسائل مهم و اساسی در جامعه اسلامی داشتن بصیرت کافی برای اطاعت پذیری محض از امام است و کسی میتواند ادَّعا کند که بعد از ظهور، مطیع محض امامش خواهد بود که هم اکنون دعوی خود را با اطاعت پذیری از نایبش به اثبات رسانده باشد. 2⃣اصلاح جامعه: 🔸امر به معروف و نهی از منکر: برای رسیدن به انقلاب جهانی جامعه نیز باید آمادگی لازم را کسب کند و برای آماده سازی جامعه، لازم است فرد منتظر نسبت به اطراف خود و افراد دیگربیتفاوت نباشد و علاوه بر اصلاح خود، در اصلاح دیگران نیزبکوشد و در هر کجا مشکل و نقصی میبیند در صدد اصلاح و رفع آن برآید. 🔷امید به آینده، عنصر حرکت آفرین: یکی از عواملی که انسان را به حرکت و تلاش وامیدارد امید به آینده ای روشن و مطلوب است. سخن گفتن از جامعه آرمانی مهدوی و اطمینان دادن به تحقَّق آن در آینده ای نزدیک اثرات بسیار زیادی در ایجاد روحیه نشاط و کار دارد. شاید یکی از فلسفه های مشخص نبودن زمان تحقَّق وعده الهی و ظهور حضرت مهدی (عج)همین مطلب باشد که هر کس به امید اینکه همین هفته ظهور اتفاق می افتد همیشه خود را آماده نگه دارد"إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا وَنَرَاهُ قَرِیبًا" ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای ما ، مهدی جان ای تمام آرزوی ما ... ای اوج دلخوشی های ما ... ای مهربانترین پدر ... سالهاست که جز دیدارتان آرزوی دیگری نداریم و جز شنیدن صدایتان ، حسرت دیگری نچشیده ایم ... خدا شما را برساند و چشم های ما را روشن کند . ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماه ربیع الاول، بهار زندگی است ⭕️مقام معظم رهبری: بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع‌الاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبداللّه جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. @moassese_nooralyaghin
صدقه اول ماه فراموش نشود در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است : 🔺صدقه دادن به قصد سلامتی امام 🔺 صدقه دادن به نیابت از امام عصر @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : درخواست های حضرت موسی علیه السلام ۱- «وَاجْعَل لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي» به تنهايي نمیتوان مشكلات مملكت را حل كرد وزیر به كسي می گویند كه بخشي از سنگيني كارهاي مملكت را به عهده بگيرد حضرت موسی عرض كرد «وَاجْعَل لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي» آن هم هارون باشد در بين اهل من هم هارون باشد. ۲- «اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي» يعني معاونت و كمك را به وسيله هارون زياد كن. ۳- «وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي» او را شريك كار من قرار بده. آن امرِ رسالت را كه به من سپردي او را شريك در اين كار قرار بده يعني در وحي‌يابي شريك من است در ابلاغ وحي هم شريك من است. موضوع : حدیث منزلت  اگر در حديث تبوك در جريان سفر تبوك وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) به حضرت امير(عليه السلام) فرمود: «يا علي! أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی » يعني تمام اين اوصافي كه وجود مبارك هارونِ برادر موساي كليم داشت وجود مبارك حضرت امير دارد منهاي مسئله نبوّت. در مقام تشريع تنها گيرنده وحی پيامبر است از اين به بعد دو نفر مي‌رسانند. زمانی كه پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مطلبي را فرمودند بعد از آن ديگر همه مردم موظّف‌اند به ديگران ابلاغ كنند اين ديگر مخصوص حضرت امير نيست. قبل از اينكه به مردم برسد (كلّ وحي را وجود مبارك پيغمبر مي‌گيرد) در اين محدوده وجود مبارك حضرت امير آگاه مي‌شود، امام علی علیه السلام يافته و گفته پيغمبر را كه هنوز به دست احدي نرسيده است به مردم مي‌رساند نه بعد از اينكه پيغمبر گفته به ديگران مي‌گويد.  اينكه ما در زيارت حضرت حجّت عرض مي‌كنيم «السلامُ عليك يا شريك القرآن براي اين است که: -   اهل بيت يك نورند -   و وجود مبارك حضرت امير وقتي به منزله هارون نسبت به موسي شد يعني اين دوازده امام به منزله  هارون نسبت به موسي هستند  هارون(سلام الله عليه) «وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي» بود و امر پيغمبر قرآن است. «شريك القرآن» معنايش اين نيست فرموده قرآن را اهل بیت به ديگران منتقل مي‌كنند، همه علما اين كار را مي‌كنند. اين احكامي كه اهل بيت مي‌گويند مثل آن است كه پيغمبر گفته باشد آنچه را كه ذات اقدس الهي داد فقط، فقط: ۱-   پيغمبر مي‌گيرد ۲-   در اين محدوده‌اي كه پيغمبر گرفته و هنوز به دست كسي نرسيده اهل بيت آگاه مي‌شوند و به ديگران مي‌رسانند. حديث منزله ثابت مي‌كند كه قرآن و عترت دو جناح يك حقيقت‌اند و به هم مرتبط‌اند اگر كسي بگويد من حرف موساي كليم را قبول دارم حسبنا الكليم، مثل آن است كه بگويد حسبنا كتاب الله ديگر هارون را رها كرده ديگر حرف خدا را رها كرده است اگر در حدیث ثقلین فرمود: «لن يفترقا» يعني قرآنِ منهاي عترت ديگر آن قرآن نيست چه اينكه عترتِ منهاي قرآن ديگر آن عترت نيست. اگر كسي بينشان جدايي انداخت يكي را گرفت و ديگري را ترك كرد در حقيقت هر دو را ترك كرده است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موضوع : تسبیح و ذکر «كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً» راز موفقيّت ما سلاح نيست ما رازمان اين است و خدا هم دستور داد كه اين‌چنين باشيد«كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً» براي اينكه فراعنه را از تخت پایین بكشيم باید: ۱-     سبّوح و قدّوس‌گوي تو باشيم ۲-   وَنَذْكُرَكَ كَثِيراً نظام سبّوح و قدّوس است كه نظام موفّق و پایدار است. موضوع : تسبیح قبل از ذکر تسبيح قبل از ذكر است اول ما بايد «لا إله» بگوييم بعد «إلاّ الله» را شكوفا كنيم. اول تسبيح بكنيم شرك را برداريم بگوييم «لا إله» ديگر فرعون و امثال فرعون سِمت الوهيّت ندارند بعد نام و ياد تو را بلندآوازه كنيم لذا تسبيح مقدّم بر ذكر شده است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ وَ اللهُ‌ أَعْلَمُ بِإيمانِكُمْ ❓ عبارت «وَ اللهُ‌ أَعْلَمُ بِإيمانِكُمْ» به کدام موضوع اخلاقی اشاره دارد؟ ✍ در جمله «مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ»، قيد ايمان، در متعلق حكم قيد شده است، و از آنجائى كه ايمان امرى قلبى است لذا كسى نمى تواند به حقيقت ايمان ديگرى اطلاع پيدا كند، چون براى اين آگاهى ميزانى مانند ميزان الحراره و ساير موازين مادى وجود ندارد، 🔸 چه بسا مردمى توهم كنند كه خداى تعالى با آوردن اين قيد كار مسلمانان را دشوار كرده، و بلكه اصلا جلو آن را گرفته، مسلمانان مكلف را دچار عسر و حرج ساخته، 👈 چون نمى توانند تشخيص دهند آيا زنى كه مى خواهند بگيرند ايمان قلبى دارد يا نه، لذا در اين جمله كه مى فرمايد: خدا به ايمان بندگان مؤمنش آگاه است به طور كنايه فهمانده، شما مكلفين مامور به تشخيص واقع و حقيقت ايمان زنان نيستيد، اين كار خدا است و بس. 👈 بلكه تنها ماموريد بر طبق اسباب ظاهرى عمل كنيد اسبابى كه نظير 👈شهادتين، و 👈 شركت در جماعت مسلمين، و 👈 انجام وظائف عمومى دين دلالت بر ايمان صاحبش مى كند، 💥 و همين ايمان ظاهرى معيار است نه ايمان باطنى. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✋ دلم تنگ است ...هلاک یک دیدار ... عطشناک یک لبخند ... بیقرار یک صوت دل انگیز ... نمیشود این جان خسته را با پایان این انتظارِ طولانی، آرام کنی؟... نمی شود این چشمان به راه مانده را به جمال زهرایی ات روشن کنی ؟ ... تو آن عزیزترین عزیز مصر وجودی و من آن فقیرترین و بینواترین مشتاقِ منتظر ... 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹آیا امام زمان به تمام نقاط جهان سر می‌زنند؟ ✍امام ‌زمان،از آن جهت که مظهر علم غیب خداوند است،از همه ‌جا و همه چیز اطلاع دارد؛به ‌عبارت ‌دیگر امام ‌زمان هر گاه بخواهد همه چیز نزد او حاضر است و به تمام موضوعات خارجی اطلاع داشته و از آنها آگاهی دارد.[۱] از طرفی دیگر،گاهی حضرت،مطابق مصالح خاص و یا عام،از طرف خداوند متعال مأمور به ملاقات،دست‌گیری و رفع گرفتاری‌ها می‌شوند؛گاهی احساس می‌کنند که باید فلان مکان و نزد فلان شخص رفته و گرفتاری او را برطرف سازند؛گاهی در فلان سرزمین حاضر شده تا از اهالی آن دفع بلا گردد و یا شخصی توجیه شده و هدایت شود.از این‌ رو حضرت هر مکان و زمانی را که مصلحت ببینند خود را در آنجا حاضر می‌کنند. 📚۱. کافی، ج۱، ص۲۶۲.. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا برخی نمازخوان ها اینهمه معصیت می کنند؟! پس اثر نماز کجاست؟؟؟ 🥀استاد_رنجبر @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : پاسخ خداوند متعال خداوند متعال به موساي كليم فرمود آنچه را كه خواستي «قَدْ أُوتيِتَ» به تو داده شد. تاکیدهای به کار رفته در این آیه عبارتند از : «قَدْ أُوتيِتَ سُؤْلَكَ» ۱- کاربرد فعلِ ماضي مجهول ۲- کاربرد حرف تحقيق ۳- کاربرد جمله خبريه كه در افاده ي انشاء است. ما هم در ادبيات فارسي داريم اينكه كسي ديگري را مشاور خود يا معاون خود قائم‌مقام خود يا سِمتي براي او قرار مي‌دهد مي‌گويد من شما را براي آن كار منصوب كرده‌ام اين جمله ي خبريه است يعني هم‌اكنون منصوب شدي اين جمله‌هاي خبريه چه در ادبيات فارسي، چه در ادبيات عربي به داعي انشاء القا مي‌شود. با اين سه نكته خداوند فرمود گرفتي، خواستنت همان و دادن همان خداوند براي تثبيت اين مطلب مي‌فرمايد كه خيلي از نعمتها را نخواسته ما به تو داديم چه رسد به نعمتهاي خواسته, خيلي از نعمتهايي كه جزء مقدّمات دور نبوّت بود دربارهٴ تو اِعمال كرديم چه رسد به مقدّمات نزديك نبوّت اين جريان معجزات, مسلّح بودن به اموري كه تو را در هدايت آل‌فرعون كمك مي‌كند مقدّمات قريبه است دوران كودكي و نجات در دوران كودكي جزء مقدّمات بعيده است ما دربارهٴ مقدّمات بعيده بدون خواستن این همهٴاحسان را نسبت به تو روا داشتيم اما دربارهٴ مقدّمات قريبه، با خواستن تو حتماً خواهيم داد ﴿قَدْ أُوتيِتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَي﴾ موضوع : نعمت های عطا شده به حضرت موسی (ع) وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَي هر نعمتي را هم منّت نمي‌گويند نعمتهاي مهم را منّت مي‌گويند «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت(آل عمران/164)» براي اينكه نبوّت جزء نعمتهاي بزرگ الهي است اينجا هم فرمود: «وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَي» بار ديگر، نه يعني بار دوم يعني «ما ليس بأوّل»، در تعبيرات عرفي هم مي‌گويند دست دوم، دست دوم نه يعني دست دوم يعني «ما ليس بأوّل» ممكن است دست پنجم و ششم باشد «مَرَّةً أُخْرَي» يعني غير اول، حالا بار دوم است، بار سوم است، بار چهارم است، چون چندين بار محبّت الهي را اينجا بازگو مي‌كند: - دوران شيرخوارگي - دريا انداختن - گرفتن آل فرعون - نگهداري آل فرعون از او - موفقيّت حضرت در دربار فرعون - رفتن به مدين همه اينها جزء منّتهاي الهي است ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موضوع: وحی به مادر موسی علیه السلام «إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي» درست است كه ما به مادر تو وحي فرستاديم اما در حقيقت اين منّت و عنايت نسبت به تو بود «إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي» وحيي كه به مادرت فرستاديم از سنخ وحيي نيست كه به تو يا برادرت هارون فرستاديم اينها كه به شما داديم وحي تشريعي است، وحي علمي است، توحيد و عقايد ديگر است، اما وحيي كه به مادرت فرستاديم از سنخ علم نيست از سنخ عمل است، از سنخ حكم نيست از سنخ تصميم است، فرمود ما به مادر تو وحيِ عملي فرستاديم يعني در آن محور تصميم‌گيريِ او وحي رسانديم كه اين كار را بكن آن كار را بكن، وحیی که به مادر تو فرستاديم از سنخ «وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ» است گاهي انسان يك تصميم خوبي مي‌گيرد اين معلوم مي‌شود به الهامات فرشته‌هاست، گاهي يك تصميم بدي مي‌گيرد اين معلوم مي‌شود بر اساس وسوسه‌هاي شیطان است. أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِی وَعَدُوٌّ لَهُ .‌‌...(۳۹) آیه بالا شامل دو امرِ حاضر و دو امر غايب است. 👈 دو امر حاضر نسبت به مادر موسی علیه السلام ۱- «أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ» ۲- «فَاقْذِفِيهِ» با «فاء» تفريع «فِي الْيَمِّ» 👈دو امر غايب نسبت به دريا و آل‌فرعون ۳- «فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ» ۴- «يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَهُ» ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیضناسیه (مساله ۴۹۹) ✍ناسیه چنانچه بیشتر از ۱۰ روز خون ببیند:👇👇 1⃣ اگر بتواندمدت حیض را از نشانه‌های آن تشخیص داده همین مدت،حیض وبقیه ی آن استحاضه است. 2⃣ اگر نتواند تشخیص دهد، بنابر احتیاط واجب،باید۷ روز اول را حیض وبقیه را استحاضه قرار دهد. 👈ناسیه خون بیشتر از ده روز↪️ الف: خونها یکسان است⬅️ از ابتدای خونریزی تا ۷ ب):خونها مختلف است ⬅️ رجوع به صفات 👈خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض ↪️ از ابتدای خون صفت دار تا انتهای آن 👈خون صفت دار کمتر از۳ روز یا بیشتر از ۱۰ روز باشد ⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا ۷ روز •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🔹مثال ناسیه 🌹مثال اول: 👈خانمی از نهم ماه تا بیستم خون میبیند↪️ 👈خونها بیشتر از ده روز ویکسان است↪️ از ابتدای خونریزی تا ۷ روز حیض وبقیه استحاضه است. 🌹مثال دوم: 👈خانمی از بیست وپنجم ماه خون میبیند۲ روز خون زرد ۵ روز سرخ و۴ روز زرد ↪️ 👈خونها بیشتر از ۱۰ روز ومختلف است وخون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز است↪️ از ابتدای خون صفت دار (۲۷ ماه)تا انتهای آن(یکم ماه) حیض وبقیه استحاضه می باشد. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا