eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام مهدی جانم ای داغداراصلی این روضه هابیا صاحب عزای ماتم کرب و بلابیا تنهاامیدخلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا بالاگرفته ایم برایت دودست را ای مردمستجاب قنوت و دعابیا اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای من ، مهدی جان وقتی قلبم در حرارت روضه‌ها گُر می‌گیرد و سیلاب اشک بی امان، پهنای صورتم را می‌پوشاند، با ذره ذره‌ی وجودم زیر لب زمزمه می کنم : این الطالب بدم المقتول بکربلا... ▪️اللّهُمَّ عَجِّل فَرجَ ▫️مُنتَِقمِ الزَّهرٰاء سَلٰامُ اللهِ عَلَیها @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥣غذاهامون نذر امـام سـجاد امـام باقـر و امـام صـادق علیهم السلام زیارت ایشان در روز سـه‌شنبـه 【اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْىِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعاد لاَِعْدآئِکُمْ مُوال لاَِوْلِیآئِکُمْ بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوالى آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ وَ اَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَة دُونَهُمْ وَاَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ یا مَوالِىَّ هذا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ وَ اَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکُمْ وَ آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ】 🌸🍃سلام بر شما اى گنجینه داران علم خدا سلام بر شما اى ترجمانان وحى خدا سلام بر شما اى پیشوایان هدایت سلام بر شما اى نشانه‌های پرهیزکارى سلام بر شما اى فرزندان رسول خدا من به حق شما شناسایى دارم و به شأن و مقامتان بینایى کامل دارم دشمنم با دشمنانتان دوستم با دوستانتان پدر و مادرم به فدایتان درود خدا بر شما خدایا من دوست دارم آخرین ایشان را چنانچه دوست دارم نخستین آنها را و بیزارى جویم از هر همدم باطل غیر از ایشان و به جبت و طاغوت (مدعیان دروغین مقام ایشان) و لات و عزّى کافرم درود خدا بر شما اى سروران من و رحمت خدا و برکاتش سلام بر تو اى بزرگ عابدان و نژاد پاک اوصیاء سلام بر تو اى شکافنده علم پیامبران سلام بر تو اى راستگوى تصدیق شده در گفتار و کردار اى سروران من امروز که روز سه شنبه است روز شماست و من در این روز مهمان شمایم و پناه جوى به شمایم پس از من پذیرایى کنید و پناهم دهید بدان مقامى که خدا در نزد شما و خاندان پاک و پاکیزه شما دارد ‍ @moassese_nooralyaghin
زیـارت روز سه‌شنبه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《 یااَرْحَــم‌َالرّاحِمیـــٖنْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یا قـابـض 903 مرتبہ 🌸🍃 ســوره روز ◽️⇦ سـوره مبـارکہ زخـرف کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید خداوند در قبر او را از حشرات زمین و فشار قبر ایمن باشد 🌸🍃 نـمــاز روز سـه‌شنبـه ◽️شش رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️آیـه امـن الرسول را تا آخر ◽️و یک مرتبہ سـوره زلـزلت ↶ حق تعالی گناهان او را بیامرزد و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است ‌‌@moassese_nooralyaghin
🔺صاحب مکیال المکارم می نویسد: 🔷 یکی از دوستان صالح من در عالم خواب مولا صاحب الزمان سلام الله علیه را دید که فرمود: 🔹 من دعاگوی هر مومنی هستم كه پس از ذكر مصائب حضرت سيدالشهدا سلام الله علیه برای تعجیل فرج و تایید من دعا كند! 📚 مکیال المکارم بخش۶ ذیل قسمت۲۹ 🔻 اولین دعای ما هنگام جاری شدن اشکها در مجالس عزا، دعای فرج منتقم است ... @moassese_nooralyaghin
شرکت امام زمان در مجالس عزای سالار شهیدان ‍ ▪️پرسید: دیشب کجا بودی؟ عرض کرد: کسی خبر آورد از رویت هلال محرم، یکی از دوستان شما مجلس عزا گرفته بود، مهمان مجلس او شدم، برای گریه بر جدّ غریبتان حسین علیه السلام. امام دعایش کرد و فرمود: وقت بیرون آمدن، مقابل درب خانه کسی را ندیدی؟ گفت: دیدم، ولی نشناختمش. شب بود و هوا تاریک! امام صادق علیه السلام فرمود: من بودم آنکه دیدی و نشناختی! عرض کرد: پس چرا نیامدید، تا صدرنشین مجلس عزا باشید؟! فرمود: ▪️ خواستم وارد شوم، ولی دیدم که رسول خدا، امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهم السلام در صدر مجلس حاضرند و اشک میریزند. 📚 برگرفته از احرام محرم، ص ۵۰ (به نقل از ثمرات الاعواد، ج۱، ص۱۱۶) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۲۱ سوره بقره 👈الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ کسانی که کتاب بر آنها فرستادیم آن را خوانده و حق خواندن آن را (در مقام عمل نیز) بجا آورند، آنان اهل ایمانند و آنها که به کتاب خدا کافر شوند (و حق شناسی نکنند) آن گروه زیانکاران عالمند. الَّذین: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، مبتدا اتینا: فعل ماضی، مبنی برسکون .ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هم: ضمیر متصل، مبنی، مفعول به اول، محلا منصوب الکتابَ: مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری یتلونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به حقَّ: مفعول مطلق تأکیدی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری تلاوتِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه اولئکَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یؤمنون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز « واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ه :ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر بِه: جارو مجرور، متعلق به «یؤمنون» وَ: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم شرط، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یکفر: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِهِ: جار و مجرور، متعلق به «یَکفُر» فَ: رابطه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اولئکَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا الخاسرون: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» هم الخاسرون: جمله اسمیه، خبر برای «اولئک» و محلا مرفوع •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: موارد وجوب آمدن «فاء» درجواب شرط 👈گاهی جمله ‏هاى جزا، صلاحيّت شرط شدن ندارند لکن واجب است با «فاء» بيايند که در این بحث به آن پرداخته می شود؛ 🔹در پنج مورد واجب است جواب شرط به همراه «فاء» جزائیه باشد: الف) هرگاه جزاء، فعل ماضی مقرون به «قَد» و یا فعل مضارع مقرون «سین- سوف» باشد. 🍃مثال۱:«مَنْ مَدَحَکَ بِما لَیسَ فیکَ فَقَدْ ذَمَّکَ» 🍃مثال۲:«وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» ب) هرگاه جزاء، فعل مضارع باشد که بوسیله «ما» یا «لَن »منفی شده باشد. 🍃مثال:«اِنْ جاء نی ضَیفٌ فَما اَطْرُدُهُ اَوْ فَلَنْ اَطْرُدَهُ» ج) هرگاه جزاء، فعل جامد باشد. 🍃مثال:«اِنْ اَساوُا فَبِئسَ ما فَعَلوُا» د) هرگاه جزاء، فعل طلبی باشد. (فعل طب: امر- نهی) 🍃مثال۱:«اِنْ سَقَطَ عَدُوُّک فَلا تَشْمَتْ به» 🍃مثال۲:«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ»  هـ) هر گاه جزاء، جمله اسمیه باشد. 🍃مثال:«اِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَديرٌ» •••┈✾~💠~✾┈••• ✅در آیه مورد ۱۲۱ سوره بقره: «وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» جزاء شرط، چون جمله اسمیه است پس واجب است همراه با «فاء» بیاید. (فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ) •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام سیاه پوشِ داغدارمان ، مهدی جان بساط روضه ها را گسترده ایم . بر سر هر کوی ، بیرق عزا برافراشته ایم و با اقتدای تو رخت ماتم به تن کرده ایم ... بیا و این محرم تو نوحه خوانمان باش . بیا و تو رخصت عزایمان بده . بیا و تو برایمان لهوف بخوان ... اَلَّلهُمـ ّعجِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا مسابقه است، قسمت اول.mp3
13.76M
«دنیا مسابقه است، قسمت اول» 👤 استاد 🔸 طراحی کلی دین برای بردن مسابقه هست... اباعبدالله فقط قیامش ویژه نیست... 🏴 ویژه @moassese_nooralyaghin
⚫️ چرا در عزاداری شرکت نمی‌کنید؟ ◾️مرحوم آیت الله حق شناس تهرانی می‌فرمودند:یک روز بنده در دهه اول محرّم، در یکی از حُجره های مسجد جامع تهران نشسته بودم با یکی از رفقا قرار گذاشته بودیم که درسی را مباحثه کنیم و بعد هم در مراسم عزاداری شرکت کنیم. ◾️همین که مشغول مطالعه شدم، چُرتم گرفت، آبی به صورتم زدم اما باز خوابم گرفت. در همین حال دیدم که دیوار حجره شکافته شد و هفت خانم که در مقابل آن‌ها، بانوی محترمهِ رشیده‌ای بود، وارد شدند. ◾️تشخیص دادم که ایشان حضرت زینب کبری هستند. حضرت به بنده فرمودند: ◾️چرا در عزاداری شرکت نمی‌کنید؟عرض کردم:هم مباحثه می‌کنیم و هم در عزاداری شرکت می‌کنیم، فرمودند: ◾️در این دهه مباحثه را تعطیل کنید و فقط در عزاداری شرکت کنید! در این هنگام به طرفِ در حرکت کردند و قبل از این که به آن برسند، کلونِ در افتاد و در، باز شد. ◾️حجره من در طبقه دوم بود. در این حال دیدم کفِ مسجدِ چهل ستون بالا آمد و با کفِ حجره، هم سطح شد و آن‌ها رفتند و در مجلس عزاداری شرکت کردند. وقتی از خواب بیدار شدم دیدم دو تن از دوستان مشغول عزاداری هستند. ◾️در عزاداری اباعبدالله شرکت کنید! حسین است!عزیزِ خداست، داداش جون! مبادا نسبت به این مجالس کوتاهی کنید! سلام صاحب زمان، صاحب من، مهدی جان ... و این آغازی دوباره است بر شوری بزرگ که هر سال در رگ‌های منجمد زمین می‌جوشد و جهان را جانی دوباره می‌بخشد ... و من همرنگ منتظران سیاهپوشتان ، دلخوشم که در عزای جد غریبتان با شما شال عزا بسته‌ام و به اقتدای شما بر سر و سینه می‌زنم ... ای کاش این محرم پایان عزاداری هایمان باشد پایان گریه های صبح و شب شما باشد، ای کاش ندای « ان جدی الحسین قتلوا عطشانا » بزودی به گوش جهانیان برسد ... بحق العطشان عجل لولیک الفرج @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم آیه ۳۲ 💫ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ این است [برنامه‌های حج و حدود و مقرّرات خدا] و هر کس شعایر خدا را بزرگ شمارد، بدون تردید این بزرگ شمردن ناشی از تقوای دل هاست. ⬅️«ذلک» به اعمال و مناسک حج اشاره می کند ❓منظور از شعائر الله چیست؟ و آیا شعائر فقط شامل مناسک حج و قربانی حج می باشد یا مفهوم وسیعتری دارد؟ ✍" ﺷﻌﺎﺋﺮ" ﺟﻤﻊ" ﺷﻌﻴﺮﻩ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ" ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻠَّﻪ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ" ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ" ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﺮ ﻓصلهاﻯ ﺁﺋﻴﻦ ﺍﻟﻬﻰ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﻛﻠﻰ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺮ ﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺁﺋﻴﻦ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺣﺞ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. 👈ﮔﺮ ﭼﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ" ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺣﺞ" ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺷﻌﺎﻳﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ 36 ﻫﻤﻴﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﺟﺰء ﺷﻌﺎﺋﺮ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ «وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ...» ﺟﺰء ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻋﻤﻮﻣﻴﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﺁﻳﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺑﻪ ﻗﻮﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻗﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺩﻟﻴﻠﻰ ﺑﺮ ﺗﺨﺼﻴﺺ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﻳﺎ ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺣﺞ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، 👈ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﺣﺞ ﺑﺎ ﺫﻛﺮ ﻛﻠﻤﻪ" ﻣﻦ" ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ" ﺗﺒﻌﻴﺾ" ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﮔﻮﺷﺰﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ" ﺻﻔﺎ ﻭ ﻣﺮﻭﻩ" ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ 158 ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻘﺮﻩ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ" ﺁﻧﻬﻢ ﺍﺯ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ" (ﺇِﻥَّ ﺍﻟﺼَّﻔﺎ ﻭَ ﺍﻟْﻤَﺮْﻭَﺓَ ﻣِﻦْ ﺷَﻌﺎﺋِﺮِ ﺍﻟﻠَّﻪِ). ⬅️ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺳﺨﻦ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻤﺎم ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﻨﻰ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﺁﺋﻴﻦ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﻘﻮﺍﻯ ﺩﻟﻬﺎﺳﺖ. ❓چه ارتباطی بین تعظیم شعائر الهی و تقوای قلوب وجود دارد؟ ✍ " ﺗﻌﻈﻴﻢ" ﺟﺰء ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﻗﺼﺪﻳﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻰ‌ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﻈﺎﻫﺮ ﻳﺎ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﻈﻴﻢ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﻣﻰ‌ﻛﻨﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﺍﻯ ﻗﻠﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻧﻤﻰ‌ﮔﻴﺮﺩ ﺑﻰ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ. 👈 ﺗﻌﻈﻴﻢ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﺍﻯ ﺩﻝ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺭﻭﺡ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻯ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﻬﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﺁﻥ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺁﺩﻣﻰ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺳﺮﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ⬅️ﻟﺬﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﻘﻮﺍﻯ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ . ⬅️تعظیم شعائر الهی از اخلاص سرچشمه می گیرد. اخلاص یعنی: انسان هر چه را که می گوید و انجام می دهد با قصد تقرّب به درگاه الهی و خاص و خالص برای خداوند باشد. امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم اخلاق اینگونه از خداوند درخواست میکنند: 💫اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ، وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْاَعْمَالِ، اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي (خدایا! نیّتم را به لطفت کامل گردان) 👌اعمال عبادی باید سبب رشد مومن شود. 🔸تقوای درونی باید آثار بیرونی هم داشته باشد، بی اعتنایی به شعائر الهی نشان از تقوای کم قلب است. 👈تقوای قلب سبب می شود که مومن به فداکاری برای دین و خرج کردن در راه دین عادت کرده و از بهترین سرمایه‌هایش برای پیشبرد اهداف اسلام و مسلمین انفاق کند، زیرا می داند انفاق و صدقه سبب تطهیر و تزکیه قلب او می گردد. خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها...؛ 103/توبه 💠💠💠💠💠💠 آیه ۳۴ 💫 وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ ﴿٣٤﴾ این مـنحصر به شما نيست كه مراسم ذبح و قربانى براى خدا داريد (ما براى هر امتى قـربـانـگـاهـى قـرار داديـم تـا نـام خـدا را بـر چـهار پايانى كه به آنها روزى داده‌ايم ببرند) و برای هر امتی عبادتی ویژه قرار داده ایم که مشتمل بر قربانی است تا نام خدا را بر آنچه که از دام های زبان بسته روزی آنان نموده ایم به هنگام قربانی ذکر کنند. پس بدانید که معبود شما خدای یکتاست؛ بنابراین فقط تسلیم او شوید. و فرمانبرداران فروتن را به لطف و رحمت خدا مژده ده. 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم آیا در مذاهب و ادیان دیگر مناسک حج و قربانی بوده است؟ در آیه ۳۴ می‌فرماید: این ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺭﻳﺪ؛ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﺍﻣﺘﻰ ﻗﺮﺑﺎﻧﮕﺎﻫﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﭼﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﺩﺍﺩﻩ‌ﺍﻳﻢ، ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻧﺪ. ❓ آیا منسک فقط به قربانی حج اشاره می‌کند؟ ⬅️ ﺭﺍﻏﺐ ﺩﺭ ﻣﻔﺮﺩﺍﺕ میﮔﻮﻳﺪ: "ﻧُﺴُﻚ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ "ﻧﺎﺳﻚ"ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﺎﺑﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺣﺞ ﻳﻌﻨﻰ ﻣﻮﺍﻗﻔﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺧﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ. ⬅️ ﻭﻟﻰ ﻃﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ"ﻃﺒﺮﺳﻰ" ﺩﺭ"ﻣﺠﻤﻊﺍﻟﺒﻴﺎﻥ" ﻭ"ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﺘﻮﺡ ﺭﺍﺯﻯ" ﺩﺭ"ﺭﻭﺡﺍﻟﺠﻨﺎﻥ" ﻣﻨﺴﻚ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻣﻨﺼﺐ) ﻃﺒﻖ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺧﺼﻮﺹ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺍﺳﺖ. 👈ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣَﻨﺴﻚ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﻔﻬﻮم ﻋﺎﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ‌ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺑﻪ ﻗﺮﻳﻨﻪ "... ﻟِﻴَﺬْﻛُﺮُﻭﺍ ﺍﺳْﻢَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ..." (...ﺗﺎ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺒﺮﻧﺪ...) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺧﺼﻮﺹ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ. ⬅️ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: "ﺧﺪﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺍﺳﺖ." (ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺍﺳﺖ، پیامبران همه یک برنامه الهی را پیاده می‌کنند و تنها در جزئیات تفاوت‌هایی وجود دارد.) (ﻓَﺈِﻟﻬُﻜُﻢْ ﺇِﻟﻪٌ ﻭﺍﺣِﺪٌ) ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ "ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﻮﻳﺪ" (ﻓَﻠَﻪُ ﺃَﺳْﻠِﻤُﻮﺍ). 👈تقدیم "ﻓَﻠَﻪُ ﺃَﺳْﻠِﻤُﻮﺍ" بجای اسلموا له نشانه حصر است؛ یعنی فقط تسلیم امر خدا باشید. "ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ ﻣﺘﻮﺍﺿﻌﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ فرمان‌های ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺭﺍ" (ﻭَ ﺑَﺸِّﺮِ ﺍﻟْﻤُﺨْﺒِﺘِﻴﻦَ). 👈بشارت‌های الهی،مخصوص کسانی است که متواضع و تسلیم خدا هستند. 🔷معنای «مخبتین»: ⬅️معنی لغوی: گرفته‌شده از ریشه «خبت» به معنی زمین وسیع و صاف است. ⬅️معنی اصطلاحی: این ماده بعدها به معنی اطمینان و خضوع آمده؛ چرا که راه رفتن در چنین زمینی با اطمینان توأم است. 👌انسان باتقوا از دردها و سختی‌های دین، به طور قلبی و روحی لذت می‌برد. 💫الإمامُ عليٌّ عليه السلام: "الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ؛ نماز وسيله تقرّب هر پرهيزگارى به خداوند است." آیه ۳۵ 💫"الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَاأَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ" ❇️صفات مخبتين (تواضع كنندگان): در این آیه به چهار صفت از صفات مخبتین اشاره شده است؛ دو صفت، جنبه معنوى و روانى دارد و دو صفت جنبه جسمانى: ⬅️1. الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ: آنها كـسـانـى هـسـتـنـد كـه وقـتـى نـام خدا برده شود، دل‌هایشان از خوف پروردگار مملو مى‌شود. ایشان تسلیم خدا هستند و از کوتاهی‌های خود در برابر دستورات الهی هراس دارند؛ نه اينكه از غضب او بى جهت بترسند و نه اينكه در رحمت او شك و ترديد داشته باشند، بـلكـه ايـن تـرس بـه دلیل مـسئوليت‌هایى است كه بر دوش داشته و شايد در انجام آن كـوتـاهـى كـرده‌انـد. ايـن تـرس بـه دلیل درک مـقـام بـا عـظـمـت خـداسـت كـه انـسان در مقابل این عظمت خائف مى‌‌شود. (جنبه معنوی) ⬅️ 2. وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَاأَصَابَهُمْ: آنـهـا در بـرابـر حـوادث دردناكى كه در زندگی‌شان رخ می‌دهد، صبر و شكيبایى پيش می‌گيرند.(جنبه معنوی) ⬅️ 3. وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ ؛ نماز را بر پا مى‌دارند.(جنبه جسمانی) ⬅️ 4. وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ و از آنچه به آنها روزى داده‌ايم انفاق مـى‌كـنـنـد. (جنبه جسمانی) 🔷 خداوند در آیات گوناگون، همراه اقامه نماز به انفاق امر فرموده است. 💠💠💠💠💠💠 آیه ۳۶: 💫"وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ ۖ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ." "و شترهاى چاق و فربه را براى شما از شعائر الهى قرار داديم که در آنها براى شما خـير و بركت است، (هنگام قربانى كردن) در حالى که آنها به صف ايستاده‌اند، نام خدا را ببريد، هنگامى كه پهلوی‌شان آرام گرفت (و جان دادند) از گوشت آنها بـخـوريـد و مـسـتـمـندان قانع و فقيران معترض را نيز از آن اطعام كنيد، اين‌گونه ما آنها را مسخرتان کردیم تا شكر خدا را به‌ جا آوريد." ✍ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ: از يـكسو از گوشت آنها، خود و دیگران استفاده می‌کنید و از سوى ديگر به سبب اين ايثار، گذشت و عبادت پروردگار، از نتایج معنوى آن بهره‌مند می‌شوید و به پيشگاه او تقرب مى‌جویيد. 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷كـيفيت قربانى كردن: قربانی کردن شتر را (نحر) می‌گویند در حالى كه صاف به صف ايستاده اند، با دست و پای محکم بسته. ⬅️واژه "صـوافّ" جـمـع صافه به معنى (صف كشيده) است، دو دست شتر قربانى را از مچ تا زانو در حالى كه ايستاده باشد با هم ببندند تا به هنگام نحر زياد تكان به خود ندهد و فرار نكند. طبيعى است هنگامى كه مقدارى خون از تن او مى‌رود دست‌هايش سست مى‌شود و به روى زمين مى‌خوابد لذا در ادامه آیه می‌فرماید: فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ جُنُوبُ: جمع جنب به معنی پهلو هنگامى كه پهلوى آن آرام گـرفـت (كـنـايـه از جـان دادن اسـت ) از آن بـخـوريـد و فـقـيـر قـانـع وسایل معترض را نيز اطعام كنيد. 🔷 فـرق مـيان "قانع" و "معتر": ⬅️ قانع: كسى كه اگر چيزى بـه او بـدهند قناعت مى‌كند و راضى و خشنود مى‌شود و اعتراض ، ايراد و خشمى ندارد. ⬅️ مـعـتـر: كـسـى كـه بـه سـراغ تـو مـى‌آيـد و سـؤال و تقاضا مى‌كند و اى بسا به آنچه مى دهى راضى نشود و اعتراض كند. ⬅️قـانـع : از ماده (قناعت ) و (معتر) از ماده (عر) (بر وزن (شر) و بر وزن (حـر)) در اصـل به معنى بيمارى جرب است كه عارض بر پوست بدن انسان مى شود. سـپـس بـه سؤ ال كننده اى كه به سراغ انسان مى آيد و تقاضاى كمك مى كند (و اى بسا زبـان بـه اعـتـراض مـى گـشـايـد) (معتر) گفته شده است . ⬅️مقدم داشتن (قانع) بر (مـعـتـر) نـشانه اين است كه آن دسته از محرومانى كه عفيف النفس و خويشتن دارند بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرند. ⬅️پایان آیه می فرماید:(اينگونه ما آنها را مسخر شما ساختيم تا شكر خدا را بجا آوريد) (كذلك سخرناها لكم لعلكم تشكرون ). 💠💠💠💠💠💠 آیه ۳۷ لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﻫﺮﮔﺰ ﮔﻮﺷﺖﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻭﺧﻮﻥﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ‌ﺭﺳﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻘﻮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ می‌رسد. ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍم ﻭ ﻣﺴﺨّﺮ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻜﺮﺍﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺪﺍﻳﺘﺘﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻩ. ❓خدا چه نيازى به قربانى دارد؟ و اصـولا فـلسـفـه قـربـانـى كـردن چـيـسـت ؟ مـگـر ايـن كـار نـفـعـى بـه حال خدا دارد؟ ۱. قربانی کردن برای این است که زمینه دلها برای ایثار و فداکاری در راه خدا آماده شود و به سختیها عادت کند تا دل پر از عشق و علاقه به خدا شود. 2. لن ينال الله لحومها و لا دمائها؛گوشتها و خونهاى اين قربانيان هرگز به خدا نمى رسد اصولا خدا نيازى به گوشت قربانى ندارد، او نه جسم است و نه نيازمند، او وجودى است كامل و بى انتها از هر جهت . ۳.و لكن يناله التقوى منكم؛ بـلكـه آنـچـه بـه خـدا مـى‌رسـد تـقـوا و پـرهـيـزكـارى و پـاكـى اعمال شما بندگان است (آیه 37/حج) ⬅️لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا ايـن تـعـبـيـر كـه خـون آنـهـا نـيـز بـه خـدا نـمـی‌رسـد بـا ايـنـكـه خـون قـابـل اسـتـفـاده نـيـسـت ظـاهرا اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلى است كه هرگاه حيوانى را قـربـانـى مى‌كردند خون آن را بر سر بتها و گاه بر در و ديوار كعبه مى پاشيدند، و بـعـضـى از مسلمانان ناآگاه بى ميل نبودند كه در اين برنامه خرافى از آنها تبعيت كنند، آيه فوق نازل شد و آنها را نهى كرد. 💠💠💠💠💠 آیه ۳۸ 💫إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ؛ از آنـجـاكـه مـقـاومـت دربـرابـر خـرافـات مـشـركـان، مـمـكـن است آتش خشم اين گروه متعصب و لجوج را برانگيزد و سبب درگيری‌هاى كوچك و بزرگ شود خداوند در آخرين آيه مورد بحث مؤمنان را به كمك خود دلگـرم سـاخـتـه مـى گـويـد: (خداوند از كسانى كه ايمان آورده اند دفاع مى كند) إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا 👌يكى از وعده‌ها و سنّت‌هاى الهى، نصرت و دفاع از مؤمنين است. إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» (دين خداوند امانتى در دست ماست كه نبايد به آن خيانت شود) روزی در کنار کعبه، هارون الرشید حضرت کاظم علیه‌السلام را ملاقات نمود و در ضمن سخنانی توهین آمیز به امام علیه السلام گفت: آیا تو هستی که مردم مخفیانه با تو بیعت می کنند و تو را به رهبری خویش برمی گزینند؟ حضرت با کمال شهامت فرمود: «اَنَا اِمامُ الْقُلُوبِ وَاَنْتَ اِمامُ الْجُسُومِ؛ من بر دل‌های مردم حکومت می کنم، و تو بر جسمهای آنان!» 🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسم به عصمت زهرا که تا زمان ظهور عزای غربتِ مهـدی کم از محرم نیست ▪️سلام داغ دارترین ▫️امام عصر علیه السلام ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
⚫️ اعمالی ویژه برای سلامتی امام زمان ارواحنا فداه در مصیبت ثارالله ◾️ ایام محرم هر چه به روز عاشورا نزدیک‌تر می‌شود بر قلب مبارک حضرت قائم عج غم و اندوه مصیبت و انتظار برای انتقام فشار زیادی وارد می‌شود. به‌جاست محبان و منتظران امام زمان عج برای سلامتی ایشان اعمالی از قبیل موارد ذیل را انجام دهند: ▪️دعای سلامتی:‌ اللهم کن لولیک.... ▪️صدقه برای سلامتی ایشان ▪️گریه برای امام حسین و یاران او که مرحم‌ بخش قلب حضرت است. ▪️تصمیم برای کنار گذاشتن یک عمل که حضرت را ناراحت می‌کند. ▪️و... @moassese_nooralyaghin
💬امام رضا علیه السلام فرمودند: ومن ذكر بمصابنا فبكى وأبكى لم تبك عينه يوم تبكي العيون ▪️هرکس یاد مصیبت ما کند، بگرید و بگریاند دیده اش گریان نشود، روزی که همه ی دیده ها گریان شود 📚 بحارالانوار جلد ۴۴ صفحه ۲۷۸ @moassese_nooralyaghin