✍ مقایسه رویکردهای محدود و گسترده نظام ملی نوآوری
#نوآوری
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مدل عوامل انگیزشی و سازمانی مؤثر بر شکل گیری رفتار تسهیم دانش
✍ #دکتر_پیمان_اخوان
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#تسهیم_دانش
#مدیریت_دانش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
📖 #غررالحكم، ۳۲۴۱
در باب رعایت حدود
۞ أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ
۞ برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود.
#مدیریت_رفتار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ عادتهایی که میتواند افسردگی را کاهش دهد
✅ وقتی بیدار میشوید درجا از تخت خارج شوید.
✅ تخت خود را مرتب کنید.
✅ پنجره را باز کنید تا هوا عوض شود و آفتاب بزند.
✅ غذا را آماده کنید.
✅ لیستی از کارهایی که میخواهید در روز انجام دهید را بنویسید.
✅ فعالیت داشته باشید.
✅ روزانه چیزهایی را بنویسید که برایش شکرگزاری کنید.
✅ دستاوردهای روزانه و اهداف فردا را بنویسید.
✅ هر شب سر یک ساعت مشخص بخوابید.
#افسردگی
#مدیریت_رفتار
#درمان_افسردگی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
🔺 مدل کتزنباخ و اسمیت 🔻 مدل اثربخشی یک تیم #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
🔺 مدل کتزنباخ و اسمیت
🔻 مدل اثربخشی یک تیم
✅ #یان_کتزنباخ و #داگلاس_اسمیت این مدل اثربخشی تیمی را در سال ۱۹۹۳ و پس از بررسی تیمهای مختلفی که در محیط کاری خود با چالشهایی مواجه بودند، ارائه کردند.
✅ آنها #تیم را به این صورت تعریف میکنند: «گروه کوچکی از افراد با مهارتهای مکمل که به مقصود، اهداف کاری و رویکرد مشترکی تعهد و مسئولیت دارند.»
🔴 این مدل برای تیمهایی که اعضای آن نمیتوانند به راحتی ذهنیت کار فردی خود را به ذهنیت کار گروهی تبدیل کنند مناسب است. بر اساس این مدل چهار سطح از #کار_گروهی وجود دارد:
1⃣ کارگروه:
اعضای تیم جدا از هم #فعالیت میکنند نه در کنار هم.
2⃣ شبهتیم:
#اعضای_تیم باور دارند در قالب یک تیم فعالیت میکنند، اما در واقع به صورت انفرادی کار میکنند.
3⃣ تیم بالقوه:
اعضای تیم #همکاری با یکدیگر را آغاز میکنند.
4⃣ تیم واقعی:
تیم به هدف مشترک دست پیدا کرده است.
5⃣ تیم پرقدرت:
اعضای تیم پا را از همکاری فراتر گذاشته و به #پیشرفت یکدیگر کمک میکنند.
✅ این مدل، #اثربخشی تیمها را به کمک یک نمودار مثلثی به نمایش میگذارد که نتایج بالقوه آن (مواردی که تیم باید برای رسیدن به آنها تلاش کند) در سه گوشه این مثلث قرار میگیرند: ثمرات تلاش جمعی، رشد شخصی و نتایج عملی.
🔴 برای دستیابی به این نتایج، اعضا باید روی سه عامل #اثربخشی_تیمی کار کنند که ضلعهای این مثلث را تشکیل میدهند:
✅ #مهارت_ها:
مهارتهای حل مساله، فنی و بینفردی چند نمونه از مهارتهایی هستند که همه اعضای تیم باید از آنها برخوردار باشند.
✅ #مسئولیت_پذیری:
در کارها و پروژههای گروهی، مسئولیتپذیری متقابل و فردی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
✅ #تعهد:
وقتی همه اعضای تیم برای رسیدن به اهداف گروه مشارکت و تمرکز کنند، راحتتر میتوان کارها را به سرانجام رساند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
بحران؛ ماهیتی جدایی ناپذیر از سازمان ها
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔴 #انواع_بحران
1⃣ #انواع_بحران_طبیعی
① سیل
② زلزله
③ آتش سوزی
2⃣ #انواع_بحران_غیرطبیعی
① بحران مالی:
▪️اختلاس
▪️شیوع رشوه
▪️عدم تحقق درآمدها
▪️فسادمالی سیستمی
▪️خسارات مالی شدید
▪️بلوکه کردن داراییها
▪️جعل اسناد مالی مهم
▪️مفقود شدن اسناد مالی
▪️افزایش غیر مترقبه هزینهها
▪️نابودی منابع تأمین وجوه مالی
② بحران امنیتی اطلاعاتی:
▪️بمب گذاری
▪️ناکارآمدی نرمافزار
▪️عدم تبادل اطلاعات
▪️هک شدن سیستم ها
▪️افشای اطلاعات حساس
▪️استراقسمع در ارتباطات
▪️گم شدن مدارک و دادهها
▪️تقلب و دسترسی غیرمجاز
③ بحران انسانی:
▪️تحصن
▪️اپیدمی
▪️تحریم کار
▪️آشوب کارکنان
▪️اشغال محلکار
▪️اعتصاب نوبتی
▪️اعتصاب ناگهانی
▪️اعتصاب تهدیدی
▪️اعتصاب همدردی
▪️خرابکاری در محل کار
▪️بحران امنیت نیروی انسانی
▪️کمبود علم و تجربه درکنار هم
④ سایر موارد:
▪️جنگ
▪️قطع خطوط ارتباطی
▪️شورش و بلوای عمومی
🔺منبع: #انجمن_مدیریت_ایران،
🔻#ماهنامه_علمی_پژوهشی_مدیریت، شماره ۱۰۱
#مدیریت_بحران
#بحران_سازمانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
آنچه مدیریت فرهنگی کشور لازم دارد
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #قدس_آنلاین،
🔻سهشنبه ۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر ۷۷۸۱۷۱
http://www.qudsonline.ir/print/778171
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
آنچه مدیریت فرهنگی کشور لازم دارد
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ مقدمه
حتماً وقتش رسیده و شاید دیر هم شده تا بپذیریم مجبور هستیم و باید در شیوه های سیاستگذاری و مدیریت #امور_فرهنگی کشور تغییرات گسترده ای انجام دهیم و آنرا به روزسانی کنیم. بیایید یکبار هم که شده واقع بینانه نگاه کنیم و بپذیریم دیگر روش های غیرهنرمندانه، مبتنی بر محرومیت و پاک کردن صورت مسأله، فیلترینگ، همراه با اجبار و اکراه و ... در حوزه فرهنگ پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی نیست و باید اقدامی عاجل و جدی در ارتباط با ساماندهی امور مختلف فرهنگی و هنری در کشور صورت پذیرد.
✅ برداشتی کوتاه از وضعیت موجود
چندی قبل از سوی رهبر انقلاب ترکیب جدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد. بعد از مدتی که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم کلاً بی خیال فرهنگ بود و در هیاهوی سیاست و اقتصاد آن را به حاشیه رانده و حتی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را برگزار نمی کرد، یا مصوباتش را بجای ابلاغ بایگانی می کرد و یا با برخی اعضای شورا علناً مقابله و مخالفت می کرد اکنون در دولت سیزدهم که رویکرد فرهنگی پررنگ تری دارد گمان مثبت بر این است که نسبت به این حوزه توجه بیشتری شود. اما کار به این سادگی نیست آنقدر چالش های فرهنگی و دغدغه های مبتنی بر آن جدی است که به تعبیر رهبری معظم «خواب را از چشم انسان می رباید».
✅ آن چه نیاز داریم
آنچه در مورد #مدیریت_فرهنگی کشور بعنوان دغدغه مطرح می گردد ماهیت آن نیست. چون فرهنگ ما مبتنی بر آموزه های ایرانی و اسلامی است هم با فطرت مردم ارتباط دارد و هم مورد علاقه و توجه آنها است. مسأله مهم در این راستا نحوه ی ارائه #خدمات_فرهنگی، سیاستگذاری، تقنین و اجرا در حوزه فرهنگ است. امور فرهنگی آمیخته با هنر، ادبیات، نرمی، زیبایی، طراوت، لطافت، خلاقیت و روح متعالی مفاهیم اخلاقی و اسلامی است. پس زبانی که به ترویج آن می پردازد باید «قول لین» باشد با عقلی سلیم و منطقی. فکری باز می خواهد و دستانی هنرمند و مدیریتی که آن را می فهمد و قبل از هر اقدام و تصمیمی مراقب لطافت و حساسیت آن است. وقتی صحبت از ساخت و ساز و ترافیک است تخصص حرف اول و آخر را می زند ولی نمی دانم چرا آن جا که سخن از فرهنگ به میان می آید گویی اصلاً تخصصی نیاز نیست یا همگان در این امر صاحب تخصص اند؟! فرهنگ همان عرصه مظلومی است که هر مدیری خود را در آن متبحر می داند و جای خوبی به عنوان حیات خلوت و حاشیه نشینی های برخی مدیرانی است که بنا به دلایلی (عمدتاً سیاسی) قرار نیست خیلی در متن امور باشند. پس نتیجه اش همانی می شود که الان رخ داده است.
✅ آنچه نمی خواهیم
باید در این عرصه از سپردن امور به چند گروه به شدت پرهیز نمود؛
▪️اول همانهایی که امام راحل از آنها به عنوان مقدس نمایان بی هنر یاد کردند.
▪️دوم افرادی که تخصص و تعهد لازم را ندارند.
▪️سوم افرادی که با مجاهدت و کار شبانه روزی در این عرصه بیگانه اند.
▪️چهارم گروهی که دچار افراط و تفریط هستند همان هایی که یا معتقدند کلاً فرهنگ را نمی شود مدیریت کرد و باید رها نموده و به اتفاقات جاری جهانی تن دهیم یا آن هایی که رویکرد کاملاً بسته و مبتنی بر اجبار و اکراه دارند.
✅ ارائه چند راهکار
خلاصه کلام اینکه چند راهکار مهم برای تحول در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد:
1⃣ بپذیریم راهی که تاکنون آمده ایم پاسخ نداده و باید حتماً در رویکردها و روش ها تغییرات اساسی ایجاد کنیم.
2⃣ زبان و نیاز جوانهای امروز را شناسایی کنیم و با ابزار هنر، اخلاق، ادبیات و سنتهای متعالی فرهنگ را عرضه کنیم نه با اکراه و اجبار، قواعد، قوانین و بخشنامه ها.
3⃣ جوانان و نسل جدید انقلاب را در فرایند مدیریت، تصمیم سازی و سیاست گذاری مشارکت دهیم و به علایق و سلایق آنها توجه جدی داشته باشیم.
4⃣ مدیران امتحان پس داده و ناموفقی که معلوم نیست بر چه اساسی سال هاست آدم های فرهنگی شناخته می شوند و در پست های مختلف ناکارامد هستند کنار گذاشته و به چهره های جدید، خلاق و خوش فکر توجه کنیم.
✅ کلام آخر
فرهنگ نه سرهنگ می خواهد نه حقوقدان، نه ریاضیدان نه مهندس اینجا متخصص خاص خود را نیاز دارد، بحث آدم و آدمیت است. قبل از هر چیزی مجاهدانی لازم دارد که دغدغه اخلاق دارند در حالیکه خود اخلاق مدارند، به نیازهای فرهنگی جامعه فکر می کنند ولی کاسه داغتر از آش نمی شوند، بجای پرداختن به عیوب دیگران اول کاستی های خود را رفع می کنند و رفتار، تصمیم و عملکردشان بالاترین ابزار اعمال مدیریتشان است. همانند آن شهید بزرگواری که هرگز ادعای #مدیر_فرهنگی را نداشت ولی سردار دل ها نام گرفت و اکنون رفتار و گفتار و کردارش اثری جاویدان در بسیاری از رویکردهای فرهنگی جامعه دارد.
🔺منبع: #قدس_آنلاین،
🔻سهشنبه ۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر ۷۷۸۱۷۱
http://www.qudsonline.ir/print/778171
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
@modiryar
✍ خدمات شهری چگونه باید باشد؟
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۳۸
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12335/337861#
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar