eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مهربان و محترم ✅ سال هاست روانشناسان، جامعه شناسان، مردم شناسان و بسیاری از متخصصانی که در و مرتبط با حوزه های مختلف ارتباطات اجتماعی سخن می گویند یا اظهار نظر علمی دارند در تلاش هستند شیوه هایی از ارتباط میان مردم را ترسیم نموده یا ارائه دهند که بر اساس آن چالش ها به حداقل ممکن برسد و گرما و صمیمیت و روحیه همکاری، تعامل و تعاون بین گروه های مختلف تا حداکثر ممکن افزایش یابد. ✅ بر همین اساس طبق اصول مختلف علمی و تجربی توصیه ها و راهکارهایی ارائه می شود که نتیجه نهایی آن تحقق مواردی است که بدان اشاره گردید. اگر در این رابطه بین نظرات کارشناسان مختلف بررسی و کنکاشی داشته باشیم با وجود بسیاری تفاوت ها و اختلاف نظرهای طبیعی که در حوزه های نظری مشاهده می شود دو کلید واژه اصلی مورد توجه همه ی آن ها قرار دارد که به صورت فراگیر به آن اشاره می شود. ✅ به بیان ساده تر تقریباً اکثر آن ها دو نکته مهم را مورد توجه قرار داده و توصیه کرده اند که در ارتباط با دیگران باید «مهربان و محترم» باشید. البته این دو کلید واژه در نظام ارتباطی دارای تفسیر و چهاچوب هایی است که باید به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد. زمانی که می گوییم در ارتباط با مردم «مهربان» باشید بدین معناست که؛ آنچه برای خود می پسندید برای آن ها نیز محترم شمارید، آن چه باعث آزار دیگران می شود انجام ندهید، گذشت، صبر، پرهیز از حسد، روحیه کینه جویی و انتقام، دست و دلبازی و و تعامل مثبت از دیگر کلیدواژه های عملیاتی مهربانی با مردم است که باید مورد توجه قرار گیرد. ✅ اما هنگامی که توصیه می شود در خود «محترم» باشید یعنی؛ حقوق دیگران را تضییع نکنید، حریم خصوصی آن ها را رعایت کنید، در امور اجتماعی و آنجایی که اولویت و نوبت مطرح می شود خود و عزیزانتان را از دیگران ارجح و برتر ندانید، در کار مردم جستجو و کنکاش نداشته باشید، هرگز دیگران را قضاوت نکنید، نظر خود را به دیگران تحمیل نکنید، در زمین با کبر و غرور قدم بر ندارید، حدود را رعایت کنید و به قوانین اجتماعی که روابط شما با مردم را تنظیم می کند احترام بگذارید. ✅ شاید در نگاه اول بسیاری از ما احساس کنیم این مسائل بدیهیاتی است که ما نسبت به آن آگاهی داریم اما وقتی کمی در رفتار، گفتار و ارتباطات خویش با مردم دقیق تر شویم در خواهیم یافت که مم توان موارد بسیاری را برشمرد که از دو اصل «مهربان و احترام» فاصله دارد. نگاه توأم با مهربانی و احترام با مردم سبب می شود انسان دلرحم و مردم دار باشد و هرگز به خود اجازه ندهد برای دستیابی به منافع یا لذت های شخصی و خانوادگی را تضییع نماید یا باعث آزار و رنجش آن ها شود. بدین صورت سلامت رفتاری و گفتاری در جامعه فراگیر می شود و انسان ها از دست و زبان یکدیگر آسیب نیم بینند. ✅ و محترم با دیگران در اختیار انسان است و او می تواند بی آن که نسبت به دیگری احساسات مثبت قلبی داشته باشد، با او مهربانی کند. انسان موجودی است اجتماعی که علاقه به زندگی توام با رفاقت و دوستی و انس با دیگران یکی از ضرورت های سازمان وجودی او یا به بیان دیگر فطرت است. همچنین حس خوب احترام گذاشتن و مورد احترام قرار گرفتن، دقیقاً حس آرامش همان لحظه‌ای است که به محض ورودتان به یک مکان، افراد حاضر در آنجا همه تلاش‌شان را می‌کنند تا نظرتان را جلب کنند. مانند زمانی که حرف‌هایتان شنیده می‌شود و از لمس حس طلایی عزت و احترام لذت می برید. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۱۰۰۲ www.modiryar.com @modirya
28.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من مردی را می‌شناسم ... ⛱ من مردی را می‌شناسم که برعکس خیلی مردها لبریز از عاطفه و مهر است، در اعماق وجودش شور و احساس موج می‌زند، مهربان و باصفاست، لازم باشد بلند بلند می‌خندد، گریه می‌کند، دلسوز است، کلام محبت دارد و در مهربانی و عشق ورزی شهره خاص و عام و بی همتاست. ⛱ او دل بی‌قرار دارد و رنج بی‌شمار، غم را می‌فهمد، حرمت اشک را نگه می‌دارد، حق نان و نمک را می‌داند، محبوب و معشوق خویش را می‌پرستد، با این که سراسر درد و رنج است کماکان امیدوار و شادمان است، به زمین و زمان بد و بیراه نمی‌گوید، صبر را شرمنده خویش ساخته است، رنج خود را پذیرفته و در آغوش کشیده و بی قراری هایش پنهان از دیگران است. ⛱ او زخم‌هایش را تحمل نمی‌کند درک می‌کند، مرهم می‌گذارد، مدارا و مداوا می‌کند و بعد از هر زمین خوردنی دوباره رعنا و رشید می‌ایستد‌. در کنار معشوق خود درست، مابین سایه و روح است و بی آنکه او بداند چگونه، از کی و از کجا او را بی محابا دوست دارد! ساده و بی تکلف، بی هیچ پیچیدگی و غروری زندگی می‌کند، عشق می ورزد و مهربانی را به دیگران هدیه می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
مهارت و شجاعت تغییرمگه مهارت است؟! اجازه بدهید بدون هیچ مقدمه‌ای برویم سراغ این که اصلاً چرا تغییر؟ مگه تغییر مهارت است؟ آخر مگر می شود تغییر کردن را یاد گرفت؟ جواب مثبت است! وقتی میگوییم مهارت است، پس حتماً قابل یادگیری نیز هست! یعنی تمام چیزهایی که ما می‌دانیم و نیاز داریم به نظر قابل یادگیری هستند! ✅ ما توانمندی تغییر را داریم از گذشته تا امروز، توانمندی‌های ما بیشتر شده و اگر به هر دلیلی یک‌جایی به‌خاطر عدم هوشمندی خود یا آموزش ندیدن و درست آموزش ندادن خانواده و جامعه‌ این مسیر متوقف شده است معنایش این نیست که همیشه همین است! باید اراده کرد و انجام داد تا ببینید که توانمندی را دارید و می‌تواهنید حتی اگر مسیر مسئله دارد، خودرو تغییردهی به آدمی که می‌تواند از این مسیر، با لذت عبور کند و چالش‌ها را حل کند. www.modiryar.com @modiryar
گام های تعریف یک مسیر شغلی در سازمان ها برای مدیریت منابع انسانی خود، و ایجاد توسعه شغلی کارکنان ارزش بسیاری قائل اند. ترسیم مسیر شغلی کارکنان، مسائل مربوط به ارتقا و ترفیع آنها و برنامه ریزی برای تربیت و پرورش نیروی انسانی کارآمد از وظایفی است که سازمان ها در راستای مدیریت منابع انسانی انجام می دهند. ✅ در این مسیر مشخص می کند که هر کدام از کارکنان بسته به استعداد ها و توانایی هایش می تواند چه مسیر شغلی را طی کند. همچنین تعیین می کند که برای پیمودن این مسیر و گرفتن ترفیع، باید چه مهارت های جدیدی کسب کند. همچنین مشخص می کند که کارکنان بسته به مسیر ترسیم شده به چه توانایی ها و دانش جدیدی نیاز دارند. ✅ در این حوزه می تواند باعث شود که سازمان ها ضمن حفظ انگیزه های کارکنان آن ها را به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کنند. یکی از عواملی که باعث ایجاد انگیزه در کارکنان می شود امکان گرفتن ارتقا، پاداش و ترفیع شغلی است. در ضمن ارتقا، کارکنان می توانند با فرا گرفتن دانش های مورد نیاز سازمان به پیشرفت و توسعه آن نیز کمک کنند. ✅ برای کلیه این روند ها یعنی ترسیم مسیر شغلی، تعیین ملزومات بر اساس نیازهای سازمان و ظرفیت های کارکنان می توان از سامانه ها و سیستم هایی استفاده کرد. این سیستم ها و نرم افزارها می توانند مدیریت و پیگیری این روند های سازمانی را تسریع بخشند. www.modiryar.com @modiryar
انواع زندگی شغلی و طراحی مسیر شغلی مناسب www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ انواع زندگی شغلی و طراحی مسیر شغلی مناسب #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
انواع زندگی شغلی و طراحی مسیر شغلی مناسب به طور کلی، چهار مدل وجود دارد. یعنی هر کسی در هر جایی که شغلی دارد، حتماً جزو یکی از این چهار حالت است: کارمندی، خویش فرمایی، کارفرمایی و سرمایه گذاری. در این مقاله به توضیح این چهار نوع زندگی شغلی می پردازیم. در آخر نیز بهترین مسیر شغلی را به شما پیشنهاد می کنیم. اینکه از کجا شروع کنید و چطور در نهایت به یک کسب و کار بزرگ و سودآور برسید. 🔴 انواع زندگی و مسیر شغلی 1⃣ مدل کارمندی انواع زندگی شغلی - کارمند در این مدل، ما برای دیگران کار می کنیم و دستمزد می گیریم. این دستمزد می تواند ماهانه، روزانه یا هر شکل دیگری باشد. فرقی نمی کند یک کارگر ساده باشیم یا یک کارمند عالی رتبه؛ در بخش خصوصی کار می کنیم یا در یک سازمان دولتی؛ در هر حال شیوه زندگی شغلی ما کارمندی است و اصطلاحاً ما «حقوق بگیر» هستیم. ✅ مثال هایی از مدل کارمندی ▪پزشکی که هر روز صبح به بیمارستان می رود و از آنجا حقوق می گیرد. ▪معلمی که در مدرسه تدریس می کند و حقوق بگیر آموزش و پرورش است. 2⃣ مدل خویش فرماییانواع زندگی شغلی - خویش فرما ▪ما برای خودمان کار می کنیم. یعنی یک کسب و کار شخصی داریم که معمولاً به آن شغل آزاد می گوییم. مالک و مدیر کسب و کار یک نفر است. ▪کسب و کار به شدت وابسته به یک یا دو نفر (شریک) است. ▪در خویش فرمایی، حضور فرد در کسب وکار بسیار پررنگ است و اگر نباشد، کسب و کار تعطیل شده یا رشد نمی کند. ✅ مثال مدل خویش فرمایی ▪پزشک علاوه بر کار در بیمارستان، در مطب خودش هم فعالیت می کند. ▪معلم در هفته تعدادی شاگرد خصوصی دارد و منبع درآمد جدیدی برای او به حساب می آید. ▪این نوع کسب و کارها چندان قابل توسعه نیستند و هدف اصلی صاحب کار استقلال است. یعنی خودش مدیر خودش باشد. اصطلاحاً آقا بالاسر نمی خواهند. 3⃣ مدل کارفرمایی انواع زندگی شغلی - کارفرما دیگران برای ما کار می کنند. تفاوت عمده کارفرمایی با خویش فرمایی در این است که در خویش فرمایی سیستم وجود ندارد و کسب و کار به مالک آن وابسته است. اما در کارفرمایی ساختار کاملاً مشخص بوده و به حضور فرد وابسته نیست. این همان مدل از کسب و کار است که به آن کارآفرینی می گوییم. ✅ مثال مدل کارفرمایی ▪پزشکی که یک مجتمع پزشکی دارد و پزشکان دیگر در آنجا طبابت می کنند. (ساختمان پزشکان) ▪معلمی که یک موسسه آموزشی تاسیس کرده و تعدادی معلم در آن تدریس می کنند. ▪هدف کارآفرینان تغییر دنیا و تاثیرگذاری بر زندگی دیگران است. بازارهای آنها ملی یا حتی بین المللی است. اما در کسب و کارهای کوچک و خویش فرمایی، هدف امرار معاش و داشتن یک شغل مستقل است. بازارشان نیز عموماً محلی است. ▪شرکت های خصوصی بزرگ در کشور خودمان و در همه دنیا، حاصل تفکر کارآفرینی هستند. 4⃣ مدل سرمایه گذاریانواع زندگی شغلی - سرمایه گذار برای ما کار می کند. می توانیم فرصت های سرمایه گذاری را تشخیص داده و با در پیاده سازی ایده های جدید مشارکت کنیم. در عوض، در سهام، منافع و موفقیت ها (یا شکست های احتمالی) آن آنها شریک خواهیم شد. ✅ مثال مدل سرمایه گذاری ▪پزشک سهام یک بیمارستان خصوصی را خریده است. ▪معلم کتابی را تالیف و منتشر کرده و بارها تجدید چاپ شده است. (سرمایه الزاماً پول نیست) پس با ۴ نوع زندگی شغلی آشنا شدیم: کارمندی، خویش فرمایی، کارفرمایی و سرمایه گذاری. حالا سوال اینجاست: چه مسیری را برای زندگی شغلی خودمان انتخاب کنیم؟ 🔴 مسیر درست چیست؟ ▪توصیه می کنیم از شروع کنید. تا در این راه، تجربه کسب کنید و اطلاعات و ارتباطات مناسب پیدا کنید. ▪بعد از آن کسب و کاری برای خودتان ایجاد کنید ( شوید). حالا یاد می گیرید یک کسب و کار چطور پا می گیرد و به چه چیزهایی نیاز دارد. ▪سپس آن را به یک تبدیل کنید. با این کار عملاً یک کارآفرین شده اید و می توانید کسب و کار خود را توسعه بدهید. ▪در مرحله بعد می توانید در همان حوزه کسب و کار به عنوان ، در کسب و کارهای دیگر سرمایه گذاری کنید. www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ شنیدن و فعال یکی از مولفه‌های اصلی ارتباط بین فردی است و در صورت عدم وجود آن، ارتباطات سطحی و پر از سو تفاهم خواهد شد. تفاوت مهم گوش دادن با شنیدن در این است که در گوش دادن فعال فرد عمیقا حرف‌های گوینده را درک می‌کند؛ ولی در شنیدن صرفا اصوات دریافت می‌شود و به معنای صحبت‌های گوینده توجه نمی‌شود. ✅ به خودی خود رخ نمی‌دهد و برای کسب این مهارت باید از یکسری تکنیک‌ها برای گوش دادن فعال استفاده کرد. روانشناسان افراکلینیک در این مقاله نحوه گوش دادن فعال را به خوبی توضیح می‌دهند. اگر می‌خواهید در گوش دادن فعال مهارت پیدا کنید با ما همراه باشید. ✅ گوش دادن فعال ترکیبی از شنیدن گفته‌های طرف مقابل و درگیری فکری- عاطفی با فرد در حال صحبت است. گوش دادن موثر چهار مولفه اصلی دارد که شامل موارد زیر است: ▪توجه کردن ▪درگیر شدن ▪انعکاس دادن ▪پیـــگیــری کردن برای و موثر بودن، توجه کردن اولین و مهم‌ترین مولفه است. www.modiryar.com @modiryar
از رقابت تا همکاری تیمی یکی از اصلی‌ترین مواردی است که به پیشبرد اهداف فردی و سازمانی کمک می‌کند. آگاهی از روش‌های تقویت مهارت همکاری برای هر فرد و گروهی ضرورت دارد. این امر، علاوه بر پیشرفت شغلی افراد به توسعه عملکرد تیمی و دستیابی به نتایج بهتر منجر خواهد شد. ✅ مهارت همکاری تیمی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در هنگام انجام فعالیت‌های گروهی باید مورد توجه قرار گیرد. این امر، علاوه بر فرد می‌تواند به توسعه عملکرد گروهی کمک کرده و نتایج شگفت‌انگیزی را به همراه داشته باشد. لازم است، افراد و سازمان‌ها در جهت تقویت مهارت همکاری گام برداشته و اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنند. www.modiryar.com @modiryar
واقعیتی برای پیشرفت 🔺بدون پایین رفتن 🔻نمی توانی بالا بروی www.modiryar.com @modiryar
خطای اثر کنکورد ✅ اما هواپیماهای حرکت فراتر از سرعت صوت را وارد فضای پروازهای مسافری کرد. هواپیمای کنکورد حاصل همکاری فرانسه و انگلیس بود و بسته به طراحی می‌توانست حدود ۹۲ تا ۱۲۸ نفر مسافر را با دو برابر سرعت صوت جابجا کند و سرعت ۲۱۸۰ کیلومتر در ساعت برای پروازهای آن ثبت شده بود. اگر چه از همان ابتدا بحث بود که این هواپیما نمی‌تواند چندان اقتصادی باشد و بازار زیادی برای آن وجود ندارد، اما این نقدها نتوانست تولید و عرضه‌ی هواپیمای کنکورد را متوقف کند. ✅ (Sunk Cost Fallacy) یا ؛ هرچه هزینه‌ای که برای آن کرده اید بیشتر باشد رها کردن آن برای شما سخت تر می شود. ماندن در یک رابطه عاطفی اشتباه به دلیل زمان و احساسی که هزینه کرده‌اید از نمونه های دیگر این خطا می باشد. به این خطا، خطای تشدید تعهد (Escalation of commitment) نیز می گویند. ادامه رشته تحصیلی یا شغلی که از آن لذت نمی بریم تنها به این دلیل که چند سال عمرمان را صرف آن کرده ایم از نمونه های گرفتاری در دام هزینه هدر رفته می باشد. www.modiryar.com @modiryar
آمادگی برای بهره برداری از فرصت ها ✅ تنها گروهی از افراد کشف فرصت ها را دارند. دو دسته از عوامل تاثیرگذار جهت شناسایی فرصت ها وجود دارند که؛ ▪دسته اول مسیر اطلاعات می باشد که را ملزم به داشتن اطلاعات کامل و کافی برای شناخت فرصت ها می داند و ▪دسته دوم ویژگی های شناختي لازم براي ارزش گذاري فرصت ها شامل شناسايي ارتباطات معنا دار می باشد که كه اين روابط به قابليت های افراد بر مي گردد. ✅ در واقع توانايي افراد براي تركيب و دستيابي به ايده هاي جديد متفاوت است که ارزش گذاری فرصت ها را از نظر آن ها متفاوت می سازد. ✅ پس از شناسایی فرصت ها، مرحله ی بعدی بهره برداری از فرصت ها خواهد بود که مرحله ی بسیار مهمی است. ✅ از ویژگی های اصلی فرصت، افزایش اشتیاق و انگیزه شخصی افراد جهت بهره برداری از می باشد. ✅ بنابراین باید بررسی شود که چرا، چه زمانی و چه کسانی از فرصت ها بهره برداری و جهت نیل به آن تلاش می کنند. www.modiryar.com @modiryar
روانشناسی احساسات ✅ در این کلمه معمولاً برای آگاهی ذهنی تجربه از احساسات به‌کار می‌رود. احساسات، تجربه‌های پدیداری خودکفای ذهنی هستند. بر اساس فرهنگ لغت روان‌شناسی APA، یک احساس «یک تجربه پدیدار مستقل» است و احساسات «ذهنی، ارزشی و مستقل از احساسات، افکار یا تصاویری هستند که آنها را برمی‌انگیزند». ✅ (emotion) بخش جدایی‌ناپذیر انسان‌بودن ماست. لبخندی را که در هنگام تماشای گلی زیبا روی لبتان می‌آید، هیجان سوارشدن بر ترن هوایی، لذت در آغوش کشیدن عزیزان و … را پیش چشمتان مجسم کنید. آیا می‌توانید بدون وجود این عواطف و حس قشنگی که در دلتان ایجاد می‌کنند زندگی کنید؟ طبیعتا خیر! ✅ البته ما همیشه لذت‌بخش نیستند و ممکن است در طول روز احساسات ناخوشایند زیادی را تجربه کنیم. اما از آن‌جایی که این‌ها هر لحظه و هر ثانیه همراهمان هستند، درک عواطف، آشنایی با روش‌های کنترل و تجربه آن‌ها و تعادل برقرار کردن بین عقل و منطق، ضروری است. www.modiryar.com @modiryar