📔 عنوانکتاب: #بابا_لنگ_دراز
✍ نوشته: #جین_وبستر
⇦ جودی! کاملاً با تو موافق هستم که عده ای از مردم هرگز زندگی نمی کنند و زندگی را یک مسابقه دو می دانند و می خواهند هرچه زودتر به هدفی که در افق دوردست است دست یابند و متوجه نمی شوند که آن قدرخسته شده اند که شاید نتوانند به مقصد برسند و اگرهم برسند ناگهان خود را در پایان خط می بینند. درحالی که نه به مسیر توجه داشته اند و نه لذتی از آن برده اند.
⇦ دیر یا زود آدم پیر و خسته می شود درحالی که از اطراف خود غافل بوده است. آن وقت دیگر رسیدن به آرزوها و اهداف هم برایش بی تفاوت می شود و فقط او می ماند و یک خستگی بی لذت و فرصت و زمانی که ازدست رفته و به دست نخواهد آمد. جودی عزیزم! درست است، ما به اندازه خاطرات خوشی که از دیگران داریم آنها را دوست داریم و به آنها وابسته می شویم.
⇦ هرچه خاطرات خوشمان از شخصی بیشتر باشد علاقه و وابستگی ما بیشتر می شود. پس هرکسی را بیشتر دوست داریم و می خواهیم که بیشتر دوستمان بدارد باید برایش خاطرات خوش زیادی بسازیم تا بتوانیم در دلش ثبت شویم. دوستدار تو: بابالنگ دراز
📨 " از نامه های بابا لنگ دراز به #جودی_ابوت "
#کتابنگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
دو دلیل عمده برای خوب کار نکردن وجود دارد:
➊ نبود مهارت
➋ نبود میل به کار
🔺اولی با #آموزش
🔻دومی با #انگیزش
قابل حل است!
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔺 مقصر عملکرد ضعیف کارکنان کیست؟
🔻 مدیر یا کارمند؟!
✍ #پایگاه_جامع_مدیریار
💢 خانم Sunny Bonnell یکی از مؤسسان Motto (آژانسی که به مدیران در ساخت و گسترش شرکتهای برجسته و عظیم کمک میکند) درباره دلیل استعفای کارمندان این گونه میگوید: امروز به طور اتفاقی این جمله را در جایی خواندم:
"مردم با آرزو بر سر کار میآیند و به دلیل #مدیریت_ضعیف آنجا را ترک میکنند."
💢 این جمله من را به یاد تمام دفعاتی که برای مشاوره به شرکتهای بزرگی رفتهام انداخت. من و شریک کاریام Ashleigh مانند #شرلوک_هولمز و دکتر واتسون به همراه هم به شرکتها میرویم و آنجا را موشکافانه نگاه میکنیم. ما تحقیق و آزمایش میکنیم و سئوالاتی را از کارمندان میپرسیم. به خوبی میدانیم که هر چه هست در خود شرکت است نه بیرون از آن. از این رو تمام وقتمان را در داخل شرکت میگذرانیم.
💢 اگر شکایت شما اینست که افرادتان کم انرژی هستند، تمام تلاششان را نمیکنند، به اهداف تعیین شده دست نمییابند یا به کار علاقه نشان نمیدهند، باید بگویم که مشکل شما هستید نه دیگران. اغلب عملکرد ضعیف شرکت به ضعف مدیریت آن برمیگردد. زمانی کارمندان به کار اهمیت نمیدهند که مدیر به خاطر برخی رفتارهای خاص به این مسئله متهم شود. ۱۰ رفتاری که ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت است عبارتنداز:
⓵ مشغولیت شما آنقدر زیاد است که وقتی برای آشنا شدن با افراد تیم تان نمی گذارید.
⓶ در تصمیم گیریها هیچ اهمیتی به اثر آن بر کارمندان نمیدهید.
⓷ همیشه کارهایی که محول میکنید فوری هستند. از این رو کارمندان منابع و زمان لازم برای رسیدگی بدون استرس به کارها را ندارند.
⓸ اهداف شرکت را به خوبی برای کارمندان توضیح نمیدهید به همین خاطر آنها با بیمیلی به کار میپردازند.
⓹ محیط کاری شلوغ، کهنه، عمومی و قدیمی را برای کارمندان فراهم کردهاید.
⓺ هر کسی که ایدهی شما را به چالش بکشد با حالت دفاعی یا پرخاش گونهی شما مواجه میشود.
⓻ زمانی که کارمندان به کمک شما نیاز دارند به آنها میگویید که باید خودشان راه حل را بیابند.
⓼ موفقیت کارمندان یا شرکت را جشن نمیگیرید.
⓽ هرگز از دیگران برای کار خوبی که انجام دادهاند تشکر نمیکنید.
⓾ همه تمرکز شما به بالا رفتن عدد درآمدتان است و کار را از نظر کارمندانتان نگاه نمیکنید.
💢 کاپیتان #مایکل_آبراشوف فرمانده سابق نیروی دریایی در این باره میگوید:
"یک مدیر بیدقت میتواند باعث گسستگی اتحاد نیروها، بیعلاقگی آنها به کار و نهایتاً استعفای سریعشان شود."
اگر شما نیز مدیر هستید و مواردی از این لیست را انجام میدهید به سرعت کار خود را ارزیابی کنید و تاثیر آن بر کارمندان را مشاهده کنید.
www.modiryar.com
@modiryar
تمایل مدیران به انتخاب افرادی شبیه خودشان
✍ #پایگاه_جامع_مدیریار
در یک شرکتی آزمون شخصیت #مایرز و #بریگزیا همان mbti را برگزار کردیم. مدیرعامل شخصیتش estj بود یعنی؛
حسی و برونگرا منضبط و تفکری.
جالب است بدانید که از کل افراد سازمان بالغ بر ۸۲٪ افراد هم همین تیپ شخصیت را داشتند. از مدیرعامل سئوال کردم آقای مهندس چرا همه این افراد شخصیت شبیه شما دارند؟ با افتخار جواب داد دکتر جان من برای انتخاب افراد و حضورشان در سازمان خیلی اهمیت قائلم و همه را خودم می بینم و برایم مهم است که همکارانم شخصیتی شبیه خودم داشته باشند به همین خاطر خودم حتماً مصاحبه میکنم و آنها را با وسواس انتخاب میکنم که مثل من فکر کنند و عمل کنند. به ایشان گفتم؛ بزرگوار آخه این چه کاریه، اینجایی که رسیدین باید دوبرابر جلوتر بودین اگر تضادهای سازنده شخصیت و رفتار و افراد با شخصیت های متفاوت را در سازمانت می پذیرفتید.
www.modiryar.com
@modiryar
#ریسک_فرار_کارکنان چیست؟
✍ #پایگاه_جامع_مدیریار
#ریسک_فرار یعنی احتمال اینکه یک کارمند عادی یا رده بالا سازمان را ترک کند، با این فرض که فرصت شغلی بهتری در یک سازمان دیگر پیدا کرده باشد. یکی از انگیزههای اصلی ریسک فرار، افزایش حقوق است، اما انگیزههای غیرمالی دیگری نیز وجود دارند که میتوانند یک کارمند را به ترک سازمان ترغیب کنند، از جمله:
• #کار_کسل_کننده است و کارمند را به چالش نمی کشد.
• از کارمند به خاطر موفقیت هایش #قدردانی نمی شود.
• هیچ امیدی برای رشد و #پیشرفت شغلی وجود ندارد.
• #کارمند با یکی از مدیران، مدیران ارشد یا همکاران خصومت دارد.
• سیاستهای #مدیریت_ذرهبینی که آزادی عمل و خلاقیت کارمند را محدود میکنند.
• نگرانی کارمند درباره #ثبات_مالی_سازمان یا ترس از آنکه مبادا شرکت فروخته یا ادغام شود.
• #شفافیت_سازمانی وجود ندارد، در نتیجه کارمند نمیداند که میان فعالیتهایش با اهداف سازمانی چه ارتباطی وجود دارد.
💢 هزینههای گزاف از دست دادن یک کارمند:
پیش از آنکه هزینههای ناشی از استعفای یک کارمند را تخمین بزنید، باید بدانید که ریسک فرار از دو منظر قابل بررسی است:
⓵ انگیزههای مالی و غیرمالی که کارمند را متقاعد میکند به دنبال کار جدید بگردد.
⓶ استخدام نیروی کار نالایق که اخراج او اجتنابناپذیر است و نهایتاً به جابهجایی نیروی کار منجر میشود.
مورد دوم به انگیزهها و گرایشهای کارمند ارتباطی ندارد، بلکه در سوء مدیریت و تصمیمگیریهای نادرست ریشه دارد. به گزارش انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM)، از دست دادن یک کارمند پربازده که دارای حقوق ثابت است و جایگزینی او با یک نیروی جدید، به اندازه مجموع ۶ تا ۹ ماه درآمد او هزینه دارد. برخی محققان ادعا میکنند که این رقم بیشتر از اینهاست. عوامل ناملموس بسیاری وجود دارند که در هزینههای گردش نیروی کار موثرند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
در #سوئد انجمنی هست به نام؛
«دستِکم روزی یک آشغال از روی زمین بردار».
• دبیر افتخاری انجمن، #پادشاه_سوئد است. روزی در تلویزیون با یکی از مسئولان انجمن گفتوگو داشت. خبرنگار پرسید: شما فکر میکنید اگر روزی یک آشغال از روی زمین بردارید، سوئد تبدیل به بهشت میشود؟
• پادشاه گفت: نه. ما، انسانهای متوهمی نیستیم. اما به این اعتقاد راسخ داریم که اگر کسی روزی یک آشغال از روی زمین بردارد خودش هرگز آشغال روی زمین نمیاندازد. ما آموزش میدهیم آن هم نه در تئوری که با عمل.
#آموزش_عملی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📔 عنوانکتاب: #هنر_شفاف_اندیشیدن
✍ نویسنده: #رولف_دوبلی
#The_art_of_thinking_clearly
🔴 آیا تابهحال …
زمان صرف چیزی کردهای که در آینده احساس کنی ارزشش را نداشته؟ پول زیادی برای خرید اینترنتی پرداخت کردهای؟ به انجام کاری که میدانی برایت مضر است اصرار کردهای؟ سهام خود را خیلی زود یا خیلی دیر فروختهای موفقیت را نتیجهی کار خود و شکست را نتیجهی تاثیر عوامل بیرونی دانستهای؟ روی یک اسب به اشتباه شرط بستهای؟ اینها نمونههایی از خطاهایی هستند که همهی ما در تفکر روزمرهی خود دچارشان میشویم. اما با شناخت چیستی آنها و دانستن نحوهی شناساییشان، میتوانیم از آنها دوری کنیم و تصمیمهای هوشمندانهتری بگیریم.
🔴 #پاپ از #میکل_آنژ پرسید:
«راز نبوغت را به من بگو. چگونه مجسمه داوود، شاهکار تمام شاهکارها، را ساختی؟» جواب میکل آنژ این بود «ساده است. هر چیزی را که داوود نبود تراشیدم.» بیا صادق باشیم. ما بهدرستی نمیدانیم چه چیزی عامل موفقیت ماست. نمیتوانیم بهدقت بگوییم چه چیزی خوشحال مان میکند. ولی با قطعیت میتوانیم بگوییم چه چیزی موفقیت و شادی ما را نابود میکند. این درک، با وجود سادگیاش، بسیار اساسی است: #دانستن_منفی (شناخت نبایدها) بسیار قدرتمندتر از #دانستن_مثبت (شناخت بایدها) است. شفافاندیشی و زیرکانه عمل کردن به معنای به کارگیری شیوهی میکلآنژ است: بر داوود تمرکز نکن. به جای آن، بر هر چیزی که داوود نیست تمرکز کن و آن را بتراش. در مورد ما: تمام خطاها را کنار بزن. در این صورت شفافاندیشی ظاهر میشود.
🔴 هیچوقت به افراد #حقوق_ساعتی ندهید:
💢 #تصمیم:
حاکمان مستعمرات فرانسوی در هانوی، در قرن نوزدهم میلادی، برای مهار هجوم موشها قانونی تصویب کردند: شکارچی، به ازای هر موش مرده ای که به مسئولان مربوطه تحویل می دهد، پاداش دریافت خواهد کرد.
💢 #نتیجه_تصمیم:
بله، بسیاری از موشها نابود شدند، اما یک شغل جدید هم به همین منظور بصورت پنهانی ایجاد شد و عده ای به کار پرورش موش پرداختند و در سطح شهر رها کردند تا این کسب و کار جدید تعطیل نشود.
🔴 انسانها طوری به #پاداش واکنش نشان می دهند که بیشتر به نفعشان است. نکته قابل توجه این که:
➊ وقتی پاداشها وارد کار می شود یا نوع آن تغییر می کند، رفتار کارکنان، بسرعت، تغییر می کند.
➋ انسانها تنها به خود پاداش ها و (نه در برابر اهداف بزرگ تر پشت آنها) پاسخ می دهند.
#کتابنگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
خفاش خوردن چینیها و نظم نوین جهانی
✍ #محمد_اسلامی
← آقای #فرانسیس_فوکویاما در کتاب "نظم و زوال سیاسی"، ناکارآمدی و فساد در نهادهای مالی، سیاسی و قانونگذاری را خاستگاه بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ معرفی میکند. واقعیت تلخی که فوکویاما در دولت دوم #اوباما بهش اشاره کرد، منجر به انتخاب یکی از افرادی شد که هویت خودش را در مخالفت با تمامی نهادها، بلکه رویههای حاکم تعریف کرد:
#Establishment
← #ترامپ بیش و پیش از هرکسی از موج بیاعتمادی به طبقه حاکم در #آمریکا استفاده کرد و برنده انتخابات شد. #رئیس_جمهور ایالات متحده همین رویه را در نگاه به نهادهای معظم بینالمللی از قبیل سازمان بهداشت جهانی هم ادامه داده است. توقف کمکهای مالی آمریکا به نهادهایی مثل سازمان بهداشت جهانی یا #یونسکو و از این قبیل، استمرار همان سیاست در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ هست.
← #بحران_اقتصادی کنونی که با شیوع #کووید۱۹ همزمان شده و منجر به یکی از بزرگترین رکودهای اقتصادی دوره معاصر شده، اما فراتر از این حرفهاست. #بحران_انرژی این بار نه در سوی عرضه، بلکه در سوی تقاضا رخ داده است.برآورد سازمان تجارت جهانی این است که تجارت در سال جاری میلادی، ۱۳ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا میکند. اگر اوضاع همین طور پیش برود، ذخایر نفت دنیا لبریز شده و طلای سیاه کم ارزشتر و کم ارزشتر میشود.
💢 و اما بعد ...
← سالهای پیش رو اندیشمندان زیادی با ذائقههای گوناگون باید درباره علل وقوع این بحران و پیامدهای بعدیاش کتابها بنویسند. این وسط ۲ چیز مشخص است:
➊ موضوع خیلی بیشتر از #خفاش_خوردن چینیهاست.
➋ #نظم_جهانی واقعاً دارد تغییر میکند. نه الزاماً به سمت یک نظم جدید. شاید هم یک بینظمی جدید یا یک نظم chaotic.
.........................................................
💢 پینوشت:
← در روزهای قرنطینه، پی در پی به کتابهایی سر میکشم که هر کدام ناتوانتر از دیگریست در توضیح سال و بلوایی که آغاز شده است. در تحلیل این همه مولفه عدم قطعیت. در کمک برای داشتن برآوردی اندک از روزهای پر غبار پیش رو. واقعیت #جهل_انسان خیلی خیلی عمیقتر از تصورش درباره میزان جهل اش هست.
#کتابنگار
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
نظم خشن و مدیریت پادگانی!
✍️ #دکتر_حسین_تهرانی
💢 #مدیریت_ژاپنی
تشبیه ژاپنی ها به ساعت برای ما ایرانی ها یک مثل قدیمی است و تداعی کننده کار منظم و دقیق همه اجزای یک سیستم؛ جامعه ای که افراد محترم آن در انتظار مترو روی یک خط نامرئی به صف می شوند و اگر ازشان خطایی سر بزند تا آخر دنیا مشغول تعظیم هستند و شاید از شدت ناراحتی #سامورایی وار دست به #هاراگیری بزنند اما زیر پوست این جامعه ای که به ظاهر متمدن است و شخصیت انسانی و وجدان افراد آن را بالا برده است، ماجرای دیگری در جریان است. شرایط کار در شرکت های ژاپنی به طرز باور نکردنی بسیار بسیار سخت است. کار با کسی شوخی ندارد و ترحم و انعطافی هم در کار نیست. زمانبندی ها کاملا سفت و سخت هستند. مدیریت ژاپنی سیستمی کارآمد است که ۲۰ سال قبل کره ای ها و سپس چینی ها، آن را از روی ژاپن کپی کردند و می بینید که صنعت و اقتصاد این کشورها به سرعت چه رشد و تحول عظیمی پیدا کرده است.
💢 جریمه #تخلف مرگ است
سیستم شرکت های ژاپن کاملاً پادگانی، سلسله مراتبی و ساده است؛ همراه با «شست و شوی مغزی» با تکرار هر روزه قوانین پایه این فرمانبری «ترس شدید» است؛ نه مفهوم اعتراض وجود دارد و نه اتحادیه کارگری. همه موظفند شرایط را بپذیرند و اگر کسی شرایط را نپذیرد به سختی جریمه خواهد شد. در صورتی که کسی اخراج شود، به طور کلی از جامعه، خانواده و دوستانش طرد خواهد شد و انزوا و تنهایی و افسردگی پس از اخراج آنقدر شدید است که به احتمال زیاد فرد دست به خودکشی می زند. یعنی هزینه ای که بابت سرپیچی از قوانین باید بپردازند این قدر سنگین است که اصلا به سرپیچی کردن نمی ارزد. فشار روانی اخراج و اشتباه خیلی بالاست و این طور نیست که از اینجا اخراج شوید بروید و به راحتی شرکت دیگر کار پیدا کنید.
💢 باهوشی و کلاهبرداری
مشکلی که ما هم اکنون در #صنعت داریم ولنگاری، از هم گسیختگی، نپذیرفتن مسئولیت و جدی نبودن است تا نبود تکنولوژی و ماشین آلات و دانش فنی. همانطور که این #سیستم من را وادار کرد که مطابق آن عمل کنم و مهره موثری باشم؛ منی که در ژاپن هیچ آموزشی ندیده بودم. مطمئن باشید اگر یک ژاپنی را بیاورید ایران، از ما بسیار بهتر و زیرکانه تر از زیر کار فرار خواهد کرد، چون #باهوش هستند، هر چند سعی می کنند این هوش را بروز ندهند اما این هوش بالا در سطح دانش فنی، #تکنولوژی و ثروت شان کاملاً عیان است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
همکلاسی نامرد !
✍ #دکتر_بهزاد_ابوالعلائی
← بچه که بودیم، هر وقت در مدرسه ما را به دفتر #مدیر یا #ناظم فرامیخواندند، می ترسیدیم، چرا که می فهمیدیم خطائی از ما سرزده، دسته گلی به آب داده ایم، کسی از ما شکایت کرده یا یکی از همکلاسی های نامرد، زیر آب ما را زده و ما را فروخته است!
← نمی دانم در سازمان های ما هم وقتی کارمندی را به #دفتر_مدیر فرا میخوانند چه حالی پیدا می کند و چه حدسی می زند. آنقدر با کارکنان کم گفت و گو می کنیم و آنقدر این گفت و گوها را به زمان هائی که مشکل و گرفتاری بروز کرده محدود کرده ایم که در چنین مواقعی بوجود آمدن همین حس و حال در کارکنان دور از ذهن نیست.
← یکی از توصیه هائی که به #مدیران شده است و کمک می کند تا فرهنگ بازخورد سازنده و انتقاد هنرمندانه در سازمان ها رشد کند این است که : " کاری کنید تا به جای آن که کارکنانی که برای گفت و گو با #مافوق و ارزیابی عملکرد ودریافت بازخورد دعوت می شوند نگران شوند، کارکنانی که برای این گفت و گوها دعوت نمی شوند نگران شوند. "
← اگر گفت و گو میان #مدیران و #کارکنان به یک رویه سازمانی منظم و مفید تبدیل شود و در مورد کارکنان خوب و شایسته انجام و تکرار شود، کارکنانی که از شمول این رویه کنار گذاشته می شوند احساس می کنند که مافوقشان نه تنها از رفتار و عملکردشان رضایت ندارد بلکه از آنها قطع امید کرده، آنها را به حال خودشان رها کرده و احتمالا به زودی تکلیف شان را روشن خواهد کرد.
← گفت وگوهائی از جنس بازخوردهای مفید و سازنده را همراه با رویکرد مربی گری در سازمان رواج دهیم و کاری کنیم که این گفت و گوها نشانه #کارائی_کارمند، رضایت ما از او، امیدواری ما به بهبود رفتار و عملکرد او، برنامه ما برای رشد و ارتقاء او و به طور کلی یک ابزار پرورشی- انگیزشی تلقی شود نه نشانه ای برای ترس، ضعف و نگرانی.
#تجربه_نگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar