✍ چارچوب چابک
✅ چارچوب به منزله قلب معماری سازمانی است. #چارچوب_ساختاری منطقی برای دسته بندی مسائل معماری ارائه می کند که از طریق آن جامعیت و تعامل پذیری محصولات معماری از یک سو و همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار سازمان از سوی دیگر تضمین می شود #معماری_سازمانی چابک هم از این قاعده مستثنی نیست.
#معماری_سازمانی_چابک
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ لطفاً سكوت را رعايت فرماييد!
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ کافیست چند دقیقه چشمان خود را ببندیم و با دقت به صداهای اطراف خود گوش کنیم! تالار بورس، ایستگاه اتوبوس، ورزشگاه ها، مساجد و یا حتی محیط های خصوصی مثل داخل آپارتمان! جامعه امروزی مالامال از شلوغی و سرصداست. علاوه بر صدای ماشین و بوق و سایر اتفاقات #عصر_صنعتی صدای بی شماری از انسان ها به صورت همزمان به گوش می رسد. کاش می شد چند دقیقه ای همه سکوت کنیم، فکر کنیم و از آرامش اجتماعی لذت ببریم. رعايت فرهنگ سخن گفتن، يعني «بيان» در جاي خود و «سكوت» در جاي خود از مهمترين اصول رفتار اجتماعي است.
✅ در خيلي از مسائلي كه در جامعه ايجاد مي گردد سكوت كردن بهتر از سخن گفتن بوده است. چه بسا در موارد بسياري سكوت به موقع مي توانست از بروز خيلي مسائل و #مشکلات_اجتماعي و يا اختلاف هاي شديد خانوادگي جلوگيري نمايد. هر چند بيان اين نكته بسيار مهم است كه مسلماً سكوت هم بايد در جايگاه مناسب خود انجام پذيرد و الا در برخي از رخدادها سكوت كردن گناهي نابخشودني است. بايد در آنجايي كه سخن ما مي تواند آبرويي از مؤمني بريزد، ميان مسلمانان تفرقه و دشمني بوجود آورد، كينه وعداوت را زياد كند و يا جامعه را به التهاب بكشاند سكوت را رعايت نماييم.
✅ آنچه درباره #اهميت_سكوت و آثار سازنده و مثبت آن در تعميق تفكر آدمي و جلوگيري از اشتباهات و مصون ماندن از انواع گناهان و حفظ شخصيت و ابهت و وقار، و عدم نياز به عذر خواهي هاي مكرر و مانند آن در جاهای مختلف آمده است، به اين معني نيست كه سخن گفتن همه جا نكوهيده و مذموم باشد و انسان از همه چيز لب فرو بندد، چرا كه اين خود آفت بزرگ ديگري است. هدف از ستايش سكوت در آيات و روايات اسلامي، باز داشتن از پرگويي و سخنان لغو و بيهوده و گفتارهاي اضافي و غير لازم است وگرنه در موارد بسياري، سخن گفتن، واجب و لب فرو بستن و سكوت، حرام مسلم است.
✅ با توجه به اثرات كلام، اهميت چگونگي استفاده از آن همواره در #ارتباطات_اجتماعي مورد توجه قرار دارد. نعمت «بيان» از ويژگي خاصي برخوردار است، لكن از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه زبان داراي دو بُعد مثبت و منفي است و نمي توان گفت چون زبان نعمت الهي است پس بايد هر چه بيشتر آن را به كار انداخت و بدون حساب هر سخني را بر زبان جاري ساخت بلكه بايد در موارد ضروري و مفيد از آن بهره برداري كرد. در ارتباط با اثرات سكوت در روابط اجتماعی نكته هاي دقيق و فراواني بيان شده و آثار و نتايج آن با تعبيرات جالبي ارائه گرديده است كه بخشي از آن عبارتند از:
▪️دستیابی به وقار،
▪️سلامت از لغزشها،
▪️كليد ورود به بهشت،
▪️بارور شدن فكر و انديشه،
▪️تعميق تفكر و استواري عقل،
▪️راهنمایی به سوي خير و نيكي.
✅ هدف اصلي از توصیه های #سكوت اين نيست كه انسان بايد هميشه و در همه حال لب فرو بسته و زبان به سخن نگشايد و حتي در مقام احقاق حق خود و ديگران سكوت اختيار كند و به دفاع از خود برنخيزد، بلكه مقصود جلوگيري از هرزه گويي و فضول كلام است. از جمله مواردي كه زمینه ساز سكوت مي باشد اين است كه آدمي آنچه را كه نمىداند نگويد و همه آنچه را كه مي داند نيز به زبان نراندكه اين خود برآمده از عقل كامل شخص مي باشد.
🔺منبع: #روزنامه_رسالت،
🔻شماره ۷۲۰۴
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#حدیث_نگار
✍ #امام_صادق(ع)
📖 #مصباح_الشریعه ۵۲۱
۞ آن که کارهای خود را به خدا بسپارد، همواره در زندگی به آرامش می رسد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ اعتماد به نفس
🔴 تعریف اعتماد به نفس
#اعتماد_به_نفس به معنی باور داشتن به تواناییها و مهارتهایمان است. اینکه یک فرد بداند میتواند کنترل شرایط را در دست بگیرد و اجازه ندهد که شرایط بر او چیره شود. یک فرد با اعتماد به نفس به خود و تواناییهایش باور دارد و نسبت به نتایج کارهایش خوشبین است و میداند که میتواند آنها را مدیریت کند. برای مثال یک سخنران با اعتماد به نفس، میداند که به خوبی میتواند از پس یک سخنرانی بر آید و اوضاع هر چقدر هم سخت شود میتواند آن را مدیریت کند.
🔴 چه راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد؟
متاسفانه در جامعهای زندگی میکنیم که در آن، #آموزش_عمومی در مورد اعتماد به نفس، مورد کملطفی قرار گرفته شده است؛ بنابراین، راهی نمانده جز اینکه خودمان در جهت تقویت اعتماد به نفسمان تلاش کنیم. تبدیل شدن به فردی با اعتماد به نفس بالا، امر محال و دور از دسترسی نیست. کافی است خودتان اراده کنید، آستینهایتان را بالا بزنید و با استفاده از روشهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، مغزتان را بازنویسی کنید تا اعتماد به نفستان بیشتر شود. جالب است بدانید اعتماد به نفس، شبیه به یک عضله عمل میکند و هر چه بیشتر برای تقویتش تلاش کنید، قویتر میشود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ برنامه ریزی چیست؟
✅ #برنامه_ریزی معمولا در برابر واژه انگلیسی Planning به کار می رود. در مکاتب مدیریتی معمولا دو واژه Programming و Planning معمولا به جای یکدیگر به کار رفته اند.
✅ در #علم_مدیریت از واژه strategic planning برای برنامه ریزی بلندمدت و از واژه medium range programming برای برنامه ریزی میان مدت استفاده می شود.
🔴 برنامه ریزی و پیشرفت
✅ امروزه بدون داشتن طرح های دقیق نمی توان انتظار رشد و #پیشرفت در کسب و کارهای مختلف را داشت. انسان در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه ریزی در کسب و کار و زندگی خود پی برده است.
✅ #برنامه_داشتن در نظام های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان ابزاری برای کمک به مدیران و رهبران سازمان ها محسوب می شود. اساس این موضوع بر آگاهی از فرصت ها و تهدیدات آتی و چگونگی استفاده از آنها استوار است.
✅ #تنظیم_اهداف به عنوان یک نگرش و یک راه تضمین شده برای تعهد به وظایف و مسئولیت ها پذیرفته شده است. با کمک برنامه ریزی امکان تفکر آینده نگر و نظم در انجام امور امکان پذیر خواهد بود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ پنج رویکرد به استراتژی #استراتژی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ پنج رویکرد به استراتژی
1⃣ حیطه سنتی
🔴 (وضعیت محیط را می توانم پیش بینی کنم، اما نمی توانم آن را تغییر دهم):
✅ استراتژیستهایی که چهارچوب های سنتی را برای #تحلیل_استراتژیک انتخاب می کنند، اعتقاد دارند که محیط کسب و کار پیش بینی پذیر، مبانی رقابت ثابت و مزیتی که سازمان ایجاد می کند پایدار است.
✅ اما #سازمان از هیچ قابلیتی برای اثر گذاری بر محیط برخوردار نیست حال سازمان باید جایگاه بهینه خود را در این فضا ایجاد و تثبیت نماید.
✅ بر اساس اینگونه از تحلیل ها سازمان باید ابتدا محیط رقابتی خود را شناسائی کند و سپس قابلیت های استراتژیکی را برای خود ایجاد نماید که در این محیط بتواند به سهم بیشتری از #بازار دست بیابد.
2⃣ حیطه انطباق پذیری
🔴 (وضعیت محیط را نمی توانم پیش بینی کنم و نمی توانم آن را تغییر دهم):
✅ #مدیران وقتی از چهارچوب های انتطباق پذیر استفاده می کنند که نگرش آنان نسبت به محیط آنگونه است که نه آن را می توان پیش بینی کرد و نه آن را تغییر داد.
✅ وقتی #مزیت_های_رقابتی_سازمان بصورت کوتاه مدت اثر می کند و پیش بینی آینده محیط نیز سخت است، روش عاقلانه برای سازمان ها آن است که از استراتژی هایی تبعیت کنند که خود را به سرعت با وضعیت محیط منطبق کند و از قابلیت تغییر بالایی برخوردار باشد.
✅ بر مبنای این نگرش، #یادگیری_سازمانی باید بسیار تقویت گردد و سازمان یادگیرنده بتواند به سرعت خود را با ویژگی های جدید تطبیق دهد.
3⃣ حیطه بلند پروازانه
🔴 (وضعیت محیط را می توانم پیش بینی کنم و نیز می توان آن را تغییر دهم):
✅ رهبرانی که از این سبک از تحلیل استراتژیک استفاده می کنند، اعتقاد دارند با انجام رویکردهایشان از توان تاثیر گذاری بالایی بر محیط و تغییر آن برخوردارند. آنها چشم اندازی روشن برای #تغییر_محیط را درفراروی دیدگاه خود می بینند. آنها معمولا اولین نوع از محصول را به بازار عرضه می کنند و رویکردهای آنها مبتنی بر روش های خلاقانه است.
✅ البته ممکن است همین محیط برای دیگران کاملا غیر قابل پیش بینی و تاثیر گذاری به نظر برسد اما آنها قابلیت #خلق_بازار جدید برای سازمان خود را احساس می کنند. رویکرد استراتژیک در این حالت مبتنی بر خلق محیط جدید به جای منطبق نمودن سازمان خود با آن است که این دیدگاه با چهارچوب های سنتی در تعارض و تقابل کامل است.
4⃣ حیطه شکل پذیر
( وضعیت محیط را نمی توانم پیش بینی کنم اما می توانم آن را تغییر دهم):
✅ وقتی که وضعیت #محیط غیر قابل پیش بینی اما شکل پذیر است، وضعیت بسیار مناسبی برای ایجاد محیط کسب و کار جدید فراهم خواهد بود. البته این شکل دهی باید ابتدا به ساکن توسط سازمان انجام گردد و تبعیت از قوانین بازار شکل داده شده با این رویکرد امکان پذیر نیست.
✅ در این #وضعیت_سازمان باید قابلیت های همکاری مشترک با دیگر بنگاه ها را در خود ایجاد نماید. چون این شکل دهی دامنه ای بسیار گسترده تر از بازار و در سطح اکوسیستم کسب و کار را شامل می شود و ریسک پذیری انجام آن باید میان بنگاه های متعدد تقسیم گردد.
✅ رهبرانی که اینگونه از #راهبردها را دنبال می کنند باید از قدرت بالای به اشتراک گذاری اهداف بین بنگاه های مختلف با ارزش ها و رویکردهای متفاوت برخوردار باشند. بنیاد استراتژی های شکل پذیر با استراتژی هایی رویایی، شکل پذیر و سنتی کاملا متفاوت است.
5⃣ حیطه بازآفرینی
🔴 (فضای کسب و کار بسیار بغرنج و نامساعد):
✅ کاربرد #چهارچوب_های_استراتژیک مبتنی بر بازآفرینی، زمانی است که سازمان ناگذیر است تمهیداتی را برای استمرار بقا و رقابت در شرایط بسیار دشوار و آزاردهنده کسب و کار بیاندیشد. در این وضعیت موانع و هزینه های خروج از صنعت برای بنگاه کسب و کار بسیار سنگین است و مدیران سازمان باید بتوانند این هزینه ها و ریسک ها را با توجه به منافع سهامدارانشان به حداقل کاهش دهند.
✅ وضعیت نامساعد این چنینی ممکن است در اثر بروز یک #شوک_محیطی به صنعت یا بحران داخلی ایجاد شده و رویکردهای استراتژیک، ارزش پیشنهادی و مدل کسب و کار سازمان را در تقابل با وضعیت محیطی و نیازمندی های آن قرار داده باشد. این وضعیت نشان می دهد که ادامه کسب و کار با روش فعلی نمی تواند پایدار بماند و چهارچوب استراتژیکی مورد نیاز است که بتواند ضمن بیرون آوردن بنگاه از این وضعیت شانس دیگری را برای ادامه تلاش سازمان فراهم آورد.
✅ این گونه از تحلیل ها و رویکردهای #استراتژیک مبتنی بر بررسی دقیق و سریع وضعیت محیطی، تلاش برای کاهش هزینه های سازمان و کوچک و چابک سازی آن و بازنگری در تخصیص منابع خواهد بود. بحران های اقتصادی اخیر، کاربرد استراتژی های مبتنی بر بازآفرینی را افزایش داده است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ رویکرد طراحی استراتژیک
✅ #هنری_مینتزبرگ یکی از کارشناسان بزرگ و مطرح مدیریت و استراتژی، میگوید: انتخاب یک استراتژی درست بسیار دشوار است.
✅ #مینتزبرگ خاطرنشان میکند که استراتژی یک اقدام عملی در نظر گرفتهشده یا آگاهانه است که مدیران با انجام آن حس خوبی پیدا میکنند.
✅ بسیاری از انسانها بهطور غریزی به انجام برنامهریزی تمایل دارند. این #استراتژی قبل از اجرای آن ساختهشده است و پیادهسازی و توسعه واقعی آن دنبال میشود.
✅ #برنامه_ریزی بخشی ضروری و اساسی در فرآیند تدوین استراتژی است. هرچه با جزئیات بیشتر به برنامهریزی ورود پرداخته شود، نتایج بهتری نیز حاصل میشود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چهار الگوی مواجهه با کسب و کار
گونه شناسی تحلیل استراتژیک، چهار الگوی مواجهه با بازار را برای شرکت های موجود در یک صنعت پیشنهاد می دهد که هر یک از آنها هم از نظر نوع استراتژی کسب و کار و هم از نظر ویژگی های مولفه های سازمانی با یکدیگر متفاوت است،
1⃣ مدافعین (Defenders)
2⃣ مکتشفین (Prospectors)
3⃣ تحلیل گران (Analyzers)
4⃣ واکنش گرها (Reactors)
#کسب_و_کار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ: شایستگی های تصمیم سازان حوزه فناوری اطلاعات
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدیر منابع انسانی چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
✅ یک #مدیر_منابع_انسانی برای انجام تمام وظایف مذکور در قسمت قبل باید از الزامات، ویژگیها و مهارتهای مرتبطی برخوردار باشد. این مهارتها و الزامات عبارتاند از:
• رهبری ارتباط محور
• توانایی طراحی استراتژی
• آشنایی کامل با اصول جذب و استخدام
• مهارت در برنامههای کامپیوتری مرتبط
• تجربه و مهارت در خصوص آنالیز دادهها
• داشتن مهارتهای ارتباط زبانی و نوشتاری
• داشتن مهارت گوش دادن فعال، مذاکره و ارائه مطلب
• دانش عمیق قانون کار و بهترین شیوههای منابع انسانی
• تجربه کاری مفید و سابقه کاری در سمت های میانی مرتبط
• مهارت مدیریت مؤثر روابط بینفردی در تمام سطوح شرکت
• توانایی ایجاد تنوع فرهنگی، فراگیری، همکاری و کار تیمی در مجموعه
• تجربه کار با سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) مانند:
Workday، Zoho People، Cloud HR، SmartRecruiters
#منابع_انسانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
#مدیریت_منابع_انسانی
www.modiryar.com
@modiryar