✍ علوم مؤثر بر رفتار سازمانی
در طول چندین سده، از علوم مختلفی در #حوزه_رفتار_سازمانی بهره گرفته شده که به توسعه و پیشرفت چشمگیر آن کمک رساندهاند. در واقع باید گفت که به خاطر پیچیدگی سازمانیهای مدرن، نیازمند دانشی عمیق در حوزههای مختلف خواهید بود تا بتوانید کار خود را به عنوان یک پژوهشگر رفتار سازمانی به نحو احسن به انجام برسانید. برخی از این علوم را در ادامه آوردهایم:
▪اقتصاد
▪روانشناسی
▪مردمشناسی
▪علوم سیاسی
▪جامعه شناسی
▪روانشناسی اجتماعی
✅ چهار رویکرد مختلف نسبت به رفتار سازمانی
رویکردهای مختلف پژوهش روی #رفتار_سازمانی، نتیجه تحقیقات گستردهای هستند که از سوی متخصصان این حوزه پشت سر گذاشته شدهاند. این متخصصان به پژوهش گسترده مشغول شده و در صدد سنجش تحقیقات صورت گرفته پیرامون اعمال و واکنشهای کارمندان برآمدند، آن هم با درنظرگیری محیطی که کار در آن انجام میشود.
✅ چهار رویکرد مختلف نسبت به رفتار سازمانی را در ادامه آوردهایم:
▪رویکرد منابع انسانی (Human Resources Approach)
▪رویکرد بهرهوری (Productivity Approach)
▪رویکرد اقتضا (Contingency Approach)
▪رویکرد سامانهها (Systems Approach)
#رفتار_سازمانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل رفتار سازمانی
✅ #مدل_رفتار_سازمانی سه سطح مختلف را به ما نشان میدهد - سطح فردی، سطح گروهی و سطح سیستم سازمانی - و از این میگوید که این موارد چطور بر یکدیگر اثر میگذارند.
✅ در این مدل گفته میشود که سه سطح مختلف برای تحلیل رفتار سازمانی داریم و همینطور که از سطح فردی به سمت سطح سازمانی حرکت میکنیم، سامانمندی را به درک خود از #رفتار_سازمانی میآوریم.
✅ سازمانهایی که مردم در آنها کار میکنند، تاثیری گسترده روی افکار، احساسات و اعمال آنها میگذارد. این افکار، #احساسات و اعمال نیز از سوی دیگر، روی خود سازمان اثرگذار ظاهر میشوند.
✅ رفتار سازمانی به پژوهش روی مکانیزمهای حاکم بر این #تعاملات پرداخته و در صدد شناسایی و اصلاح رفتارهایی برمیآید که برای بقا و اثرگذاری سازمان به آنها نیاز داریم. گفتنی است که این سه سطح بنیادین را میتوان به بلوکهای سازندهای تشبیه کرد و هر بلوک، روی بلوک پیشین سوار میشود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مشخصکردن جایگاه برند
✅ ابتدا باید بدانید چه جایگاهی در #بازار دارید؛ پس از آن، جایگاهی را که میخواهید به آن برسید، مشخص کنید و استراتژی مدیریت برند را براساس این جایگاه میچینید.
✅ برای چیدن #استراتژی جایگاهیابی خود باید ببینید در حال حاضر برندتان چه جایگاهی را در بازار هدف اشغال کرده است یا میخواهید چه جایگاهی را از آن خود کنید.
✅ پس از آن، باید رقبا و جایگاه آنها را بررسی کنید. در ادامه هم باید گزاره #ارزش منحصربهفرد خودتان را تعیین کنید.
✅ نکته: شما زمانی میتوانید جایگاهی برای برندتان دستوپا کنید که کاری قابلتوجه و متمایز انجام دهید. مثلاً ممکن است نقطهٔ ضعف #رقبا، نقطهٔ قوت شما باشد؛ روی همان دست بگذارید!
#برند
#مدیریت_برند
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ارزش ویژه برند
✅ منظور از Brand Equity، میزان تاثیری است که یک #برند در ذهن بازار هدف میگذارد. به زبان سادهتر، رشد ارزش ویژه برند به این معناست که بازار موردنظرتان برند شما را بهتر از محصولات سایر برندها میدانند که برندتان قیمت بیشتر محصول را توجیه میکند.
✅ میتوانید انتظار داشته باشید که در طول زمان، در صورت خلق تجربۀ مثبت برای #مشتری و از طریق همکاران و ارزشهایی که نمایش میدهید، بتوانید یک ارزش ویژه برای برندتان خلق کنید.
✅ نکته: #ارزش_ویژه_برند یکی از عوامل مهمی است که باعث میشود حساسیت نسبت به قیمت کاهش پیدا کند و مشتری آن را بهپای نام قدرت برند بنویسد. شما هم با مدیریت درست برندتان، درک مخاطبان از آن را بهبود میبخشید تا به این نقطه برسید.
#Brand_Equity
#برند
#مدیریت_برند
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدیریت برند دیجیتال #برند #مدیریت_برند #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مدیریت برند دیجیتال
✅ جبههٔ دوم مدیریت برند، نظارت و کنترل داراییهای دیجیتال برند است. در اینجا شما باید روی شهرت برند در فضای آنلاین و شکلگیری جامعهٔ آنلاین وفاداران برند با هدف ایجاد اعتبار و #اعتماد به برند تمرکز کنید.
✅ توجه داشته باشید که استراتژی دیجیتال باید حول محور #مخاطب و برقراری ارتباط احساسی با او شکل بگیرد. اغلب فکر میکنند تنها عنصر مدیریت برند دیجیتال، راهاندازی سایت است؛ ولی اینطور نیست و سایت یکی از ۴ عنصر اصلی است.
✅ هدف کلی شما در اینجا شکلگیری تجربهٔ منسجم و ثابت در تمام کانالهای #دیجیتال است؛ پس ۵ عنصر اصلی آن عبارتاند از:
🔴 وبسایت شما
▪به #وب_سایت به چشم مرکز فرماندهی و پایگاه اصلی نگاه کنید. سایت شما نهتنها باید کاربرپسند باشد، بلکه باید حاوی اطلاعات ضروری دربارهٔ برندتان هم باشد. از طرفی، مطمئن شوید سایت شما در موبایل هم بهخوبی نمایش داده شود.
▪همچنین داشتن وبسایت به شما کمک میکند از طریق #تبلیغات_بنری یکتانت، آگاهی از برند را بهخوبی ایجاد کنید و افزایش دهید.
🔴 موتورهای جستوجو
▪مردم برای یافتن پاسخ پرسشها و مشکلات خود از کجا شروع میکنند؟ موتورهای جستوجو و بهخصوص #گوگل! آیا برندتان در نتایج جستوجو مرتبط با خود ظاهر میشود یا نامرئی هستید؟
▪#سئو و بازاریابی محتوایی در اینجا به کمک شما میآیند تا هم تصویر خوبی از برند بسازید و هم در بالای صفحهٔ نتایج ظاهر شوید. حضور در صفحهٔ نتایج بهمرور به افزایش آشنایی با برند و ایجاد #اعتبار و اعتماد منجر میشود.
🔴 شبکههای اجتماعی
▪نداشتن #استراتژی مشخص برای حضور موثر در شبکههای اجتماعی به شکست شما در مدیریت دیجیتال ختم میشود. این شبکهها برای ایجاد رابطهٔ دوطرفه و افزایش تعامل هم آگاهی از برند را افزایش دهید و هم تصویر خوبی از خودتان در ذهن مخاطب ایجاد کنید.
🔴 نظرات آنلاین
قرارمان این بود برند خودتان را #کنترل کنید؛ پس نادیدهگرفتن نظرات مردم دربارهٔ برندتان و بررسی آنها چیزی بهغیر از شکست برایتان به ارمغان نمیآورد. وقتی امتیاز و تعداد نظرات مثبت زیاد باشد، اعتبار بیشتری کسب میکنید و تصویر بهتری از برندتان شکل میگیرد.
🔴 محتوای ویدئویی
#ویدئو_مارکتینگ بهترین و موثرترین راه برای نشاندادن برند و ایجاد اعتماد است. طبق آمار و شواهد، مخاطبان شما از محتواهای ویدئویی بیشتر استقبال میکنند. میتوانید از آنها برای آموزش مشتری و همچنین ایجاد آگاهی از برند استفاده کنید.
✅ ۵ عنصر اصلی مدیریت برند دیجیتال
این ۵ عنصر در کنار هم قرار دهید تا استراتژی #مدیریت_برند_دیجیتال را بچینید و موفق شوید. همچنین، در این راستا، توجه به موارد زیر هم ضروری است:
▪جمعیتشناختی مخاطبان
▪تلاش برای بهبود تجربه مشتری
▪استفاده از نرمافزارهای مدیریت پروژه
▪تولید محتوا ارزشمند و مفید برای مخاطبان
▪تمرکزکردن روی کلمات کلیدی مرتبط با برند
▪تجزیهوتحلیل دادهها از حجم جستوجوی برند گرفته تا ویژگیهای رفتاری و جمعیتشناختی مخاطبان
#برند
#مدیریت_برند
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ شاخص کیفیت زندگی #Qulality_of_Living #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ شاخص کیفیت زندگی
✅ #شاخص_کیفیت_زندگی هرساله توسط مؤسسه تحقیقاتی مرسر ارائه میشود که براساس آن به ارزیابی و رتبهبندی شهرها براساس کیفیت زندگی میپردازد.مؤسسه تحقیقاتی مرسر هر سال شاخص کیفیـت زندگی را منتشر و شهرهایی را که بهترین کیفیت زندگی را دارند، معرفی میکند.
✅ #مرسر بزرگترین مرکز مشاوره جهان در زمینه سرمایهگذاري، بازنشستگی و سلامت است. این مؤسسه در سال ۲۰۱۹ تعداد ۴۵۰ شهر را ارزیابی کرده اما به رتبهبندي ۲۳۱ شهر پرداخته است و در این میان، شهر تهران نیز بررسی شده است که رتبه ۱۹۹ را بین ۲۳۱ شهر کسب نمود.
✅ مولفههای تشکیلدهنده شاخص کیفیت زندگی
مؤلفههاي تشکیلدهنده رتبهبندي شاخص #کیفیت_زندگـی در تصوير زیر نمایش داده شده است. این مؤلفهها متشکل از ۳۸ نماگر عبارتاند از:
▪محیط اقتصادي (۲ نماگر)،
▪محیط اجتماعی/ فرهنگی (۲ نماگر)،
▪ملاحظات پزشکی و سلامت (۸ نماگر)،
▪مدارس و آموزشوپرورش (۱ نماگر)،
▪خدمات عمومی و حملونقل (۷ نماگر)،
▪تفریح و سرگرمی (۴ نماگر)،
▪کالاهای مصرفی (۵ نماگر)،
▪مسکن (۳ نماگر)،
▪محیط سیاسی و اجتماعی (۵ نماگر) و
▪محیط طبیعی (۲ نماگر).
✅ مولفههای کیفیت زندگی
هدف ارزيابي و دفاتر نمايندگي مؤسسه مقر اصلی این شرکت در #نیویورک است. حدود ۱۸۰ دفتر در دورترین نقاط جهان دارد که دفاتر خاورمیانهای این شرکت شامل ریاض، دبی، ابوظبی است. از میان 231 شهر بررسی شده، تعداد زیادی شامل شهرهای آسیایی است که به طور خلاصه صد شهر برتر این فهرست شامل کوب، توکیو، یوکوهاما، اوزاکا، دبی، سئول، ابوظبی، تایپه، کوالالامپور و بوسان است. درخور یادآوری است که این شاخص تهران را نیز ارزیابی کرده است.
#Qulality_of_Living
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مدل تحلیلی اثر زیرساخت های سبز شهری بر ارتقا مولفه های پایدرای محیطی
✍ #دکتر_محمد_رضا_بمانیان
✅ #زیرساخت_سبز_شهری با سلامت انسان و تنوع زیستی در مناطق شهری مستقیما در ارتباط است و نقش مهمی را در اکولوژی شهری ایفا میکند. اخیرا، تحقیق در مورد چگونگی مدیریت شهرها و سیستم های اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی افزایش یافته تا بتواند در جهت ارتقا مدیریت پایدار شهرها قدم بردارد.
✅ زیر ساخت های #سبز_شهری علاوه بر حفظ و گسترش طبیعت و ایجاد یک اکوسیستم فعال شهری میتوانند مزایای اقتصادی و اجتماعی نیز برای شهر به همراه داشته باشند و می توانند در مقیاس های مختلف ، از سطح خانه یا ساختمان، تا سطح چشم انداز وسیع تر مورد استفاده قرار گیرند.
✅ عدالت در تقسیم #فضای_سبز_شهری، ارتقا سطح بهداشت و سلامت، آموزش عمومی و شهروندی ، بهبود کیفیت محیطی شهرها، توسعه حمل و نقل پاک، تنوع محیطی، زیبایی بصری را میتوان به عنوان دیگر مزایای فضاهای سبز شهری نام برد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل چرخه حرفه ای اعضای هیأت علمی و پیامدهای رفتاری آن
✍ #دکتر_بتول_جمالی_زواره
✅ امروزه مؤسسات آموزش عالی با چالشهای زیادی از جمله انتظارهای فزاینده در مورد کیفیت برنامههای آموزش عالی مواجه هستند. توسعه حرفهای اعضای #هیئت_علمی، کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی است.
✅ #خود_توسعه_ای حرفه ای اعضای هیأت علمی به صورت یک مدل یکپارچه مشتمل بر مجموعه عواملی است که در کنار یکدیگر، خودتوسعه ای را امکان پذیر می کنند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل چرخه توانمندی های حرفه ای مورد نیاز در مراحل مختلف فعالیت های اعضای هیأت علمی
✍ #دکتر_بتول_جمالی_زواره
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل مفهومی قابلیت های حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه
✍ #دکتر_بتول_جمالی_زواره
✅ #اعضای_هیأت_علمی، به عنوان رکن اساسی مراکز آموزشی و پژوهشی به شمار می روند توجه به این جایگاه، به منزله توجه به سرمایهانسانی در سازمان ها است و در صورت توجه به این مهم رسالت سازمان ها و به ویژه سازمان های آموزشی بسیار باکیفیت تر به انجام خواهد رسید.
✅ #توسعه_حرفه_ای_اعضای_هیات_علمی یکی از عوامل مهم برای حفظ کیفیت خدمات و محصولات دانشگاه می باشد. از آنجاکه در اختیار داشتن اساتید برخوردار از مهارت های سطح بالا، هسته اصلی اثربخشی موسسات آموزش عالی است، بنابراین براییک موسسه آموزش عالی غیرممکن است که در غیاب اعضا هیات علمی بهره مند از علم و دانش، توان، قابلیت حرفه ای، تعهد وانگیزه واقعی بتواند آموزش و پژوهش با کیفیت ارائه کند.
✅ آموزش های دانشگاهی بالاترین سطح آموزشی در هر کشور محسوب می شوند که به موازات توسعه کمی می بایست در جهت ارتقای #توسعه_کیفی آنها نیز گام های اساسی برداشت. توجه به کیفیت لازمهپویایی و تمرکز نظام آموزش عالی است و توفیق در این راه اثربخشی و افزایش کارآیی و بهره دوری را به همراه خواهد داشت.
✅ اعضای هیات علمی بزرگترین نقش را در #بهبود_کیفیت آموزش های عالی ایفا می کنند به همین دلیل توسعه اعضاء هیات علمی در سال های اخیر به یک موضوع مهم در آموزش عالی تبدیل شده است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar