eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
652 دنبال‌کننده
598 عکس
100 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://www.wsti.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 ؟ 👇🏼 تسلط بر چرخه تحریک فکر اولین لازمه پیاده‌سازی دین است. 👌🏼بهترین نوع مدیریت، مدیریت مبتنی بر مخاطبین است. ⭕️بر اساس استظهار فقهی، برای تحقق این نوع از مدیریت به ترتیب چهار نوع فعالیت شامل ۱.مدیریت خبر ۲.مدیریت تضارب ۴.مدیریت کتابت ۴.مدیریت نمونه‌سازی توصیه می‌شود. ❌بدون تسلط به فرآیند چرخه تحریک فکر، مجبور به استفاده از و جبری خواهیم بود و اقامه دین را از دست می‌دهیم... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در حوزه‌های علمیه 👌 در یک تقسیم بندی کلی مباحثات حوزوی درباره حکومت را به چند دسته تقسیم می‌کنیم... 👌دسته اول مباحثات با موضوع اصل است؛ که هر کس بر اساس مبنائی به مسئله پرداخته است. برخی هنوز حکومت فقیه را عقلائی می‌دانند و برخی دیگر از باب سعه در امور حسبه و برخی دیگر با استناد به برخی از روایات و آیات مانند مقوله مقبوله عمر بن حنظله و... به این موضوع پرداخته اند؛ ما هم در مباحثات، حکومت را می‌دانیم؛ که بدون آن امکان پردازش فراهم نمی‌آید و حتی در مواردی هم بدون حکومت به تقیه و تنزل مبتلا می شود. 👌دسته دوم مباحثات مرتبط با حکومت به بیان پیشنهادهای فقهی و کلی برای تبیین اختصاص دارد. در این دسته از مباحثات حوزه تکلیف فرد در قبال حکومت را در مصادیق مختلف تبیین می‌کند و مثلا می‌دهد و یا را برای فرد واجب می‌کند و یا پذیرش یک کنوانسیون را منع می‌کنند و.... در این دسته از مباحثات برنامه‌ریزی و نظام‌سازی امری عقلائی و عرفی است. این دسته از مباحثات به برای حمایت فکری از حکومت ختم نمی‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢چرا را به تفویض می‌کنید؟ 👌دسته سوم مباحثات حوزوی درباره حکومت موضوعش و است. در این دسته از مباحثات حوزوی، فرد تحت تاثیر نظامات اجتماعی مانند نظام آموزشی، نظام اقتصادی، نظام قانونی، نظام سیاسی و... تصویر می‌شود. دسته سومِ مباحثات اشکالش به دسته دوم مباحثات این است که چرا را به تفویض کنیم؟ چرا شأنی برای دین در حوزه ایجاد نظم جامعه قائل نیستید؟! مبتنی بر این دیدگاه با اتکاء به قواعد اصولی فعلی مانند مجموعه قواعد لفظیه نمی‌توان چگونگی ایجاد نظم را از دین استنباط کرد.. 👌مباحث مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی در دسته سوم طبقه‌بندی می‌شود. در این مباحث نظم را تابعی از عمق و گسترده هدایت می‌دانیم و اصول دستیابی به استنباط‌های مرتبط با نظم اجتماعی را در بحث می‌کنیم... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
بر اساس معارف الهی، امام منشاء ۱.علم ۲.نظم ۳.خودکنترلی ۴.تزکیه و تربیت ۵.نفی سبیل ۶.تعیین شاخص و ارزیابی ۷.بیان حکیمانه ۸.معیشت ۹.مدیریت مبتنی بر علم و عدالت و در یک جمله است. وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : يَا كُمَيْلُ ! لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا. کتاب وسائل الشیعه/ج۲۷/ص۱۰۳ ای ، همه‌چیز را فقط از ما فرابگیر تا از ما و تحت ولایت و سرپرستی ما باشی. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه دید فقیه نسبت به کلمات وحی ارتقاء می‌یابد؟ در مدرسه تمدنی بینات تعاریف فقه تقسیماتی مانند و و و یا ندارد. آنچه که در فقه رقم خورده است این است که تعاریف مشهور فقاهت تکامل یافته است و این هم دامنه دید و هم دامنه تصرف فقیه را کامل می‌کند و دیگر این تقسیمات و تقسیمات مشابه رنگ می‌بازد. به عنوان مثال با اضافه شدن اصل "" و تعریف استظهاری و فقهی "" و همچنین استنباط "شاخصه‌های تشخیص هر مرتبه از ظرفیت" در مخاطب؛ فقیه اولین کارش این است که متن آیه و روایت را با قرائن لفظی و مقامی و سایر قرائن، در یک درجه ظرفیتی طبقه‌بندی کند. مثلا به اشتباه از یک آیه و یا روایت مرتبط با درجه تدبر، برای مخاطب مرحله تعقل استفاده نکند. اگر این اصل در رعایت شود هم دید فقیه به کلمات وحی ارتقاء می‌یابد -و کلمات وحی را مثل هم نمی‌بیند- و هم تصرف و اش به دلیل رعایت ارتقاء می‌یابد... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
به عنوان مثال ۹ امر است و تحقق سایر احکام و معارف وابسته به تحقق این امور ۹ گانه دانسته شده است. مثلا بدون اساساً انتظار هدایت و فهم حکمتِ احکام و انجام خالصانه آنها ممتنع است و لذا فقیهی که به دنبال است باید برنامه پردازش تزکیه داشته باشد. درباره باقی زیر ساخت های هدایت هم مسئله به این شکل است. یعنی فقیه نظامی از ارتباط میان گزاره‌های دین در ذهنش به محوریت زیرساخت‌های هدایت شکل می گیرد که این خودش مصداق بزرگی از است. این موضوع هم درک فقیه از مسئله نظام احکام و معارف را تکامل می‌دهد و هم قدرت تصرف او را. 👌آنچه در مدرسه تمدنی بینات در مسئله فقه تئوریزه شده است در واقع بیان قواعدی است که دید فقیه نسبت به نقل را توسعه می‌دهد و ظرفیت استضائه بیشتر فقیه به نقل را ممکن می‌سازد. اعتقاد ما این است تا زمانی که فقاهت با ذره‌بین تعاریفی مانند و و و و... داخل در دریای نقل می‌شود پاسخگوئیش در حد باقی می‌ماند و نمی‌تواند مدیریت تحولات مرتبط با هدایت را فهم و عهده‌دار شود. با استظهار از وحی ده‌ها اصل مانند "بیان مبتنی بر تامل" "بیان مبتنی بر مکث" "بیان مبتنی بر منزلت" "بیان مبتنی بر انفتاح" و ....  تأسیس شده است که نتیجه اش است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در مدرسه فقهی بینات خیلی از دو‌گانه‌های فعلی رنگ می‌بازد. مثلا دیگر فقیه فقه را به فقه فردی و حکومتی تقسیم نمی‌کند و آنچه برایش مهم است، است. در مسئله هدایت هم گاهی امور زیر ساختی مانند تزکیه مطرح است و گاهی امور خرد و گاهی کسب اختیارات اجتماعی. از هدایت به همه استلزاماتش منتقل می‌شویم و به همه حوزه‌های مرتبط ورود می‌کنیم. این در حالی است که با تعاریف و اصول تفقه موجود اولا در تعریف ابواب جدید فقهی معرکه الاراء ایجاد شده است و هم اینکه همه- تحقیقات- در مقام تعریف باقی مانده‌اند خروجی های حوزه در نظریه‌پردازی محدود به است و نه . . . مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
نماز و روزه جزئی از هستند. اینکه نماز و روزه را از بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی ( آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم ) کجا؟! امام صادق علیه السلام در حدیث تبیین جنود عقل و جهل می‌فرمایند: والصَّلاة و ضدُّها الاضاعه و الصوم و ضدُّه الافطار. 👌این حدیث در مقام تحلیل مسئله عقل است ولی از مفاهیم آن تحلیل برخی مسائل دیگر هم متولد می‌شود. به عنوان مثال امام علیه السلام نماز را از جنود عقل می‌داند و در واقع می‌فرمایند که عقل بدون نماز کامل نمی‌شود. همچنین روزه را از جنود عقل شمرده‌اند؛ که بدون آن عقل ناقص است. بنابر ظهور این حدیث، افطار دائمی توسعه دهنده جهل است. 👌وقتی باب سوم را در استنباط به کار می‌گیریم درک ما از شریعت و مناسکش ارتقاء می‌یابد. اینکه نماز و روزه را از جنود عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی (آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم)کجا؟! 👌تحلیل استظهاری و فقهی یک حکم، جزئی از و البته زمینه‌ساز پذیرش آن حکم است که در مغفول است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود نتیجه اش توسعه درک درباره خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر و اختصاص یابد. آیا مفهوم اقامه همان است؟ و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راه‌گشا است. بررسی استظهاری و فقهی به ما می‌گوید که و یک اَبَر کلید دارد و آن افراد است. برای افراد هم باید چهار موضوع ۱. ۲. ۳. ۴. را جدی بگیریم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود نتیجه اش توسعه درک درباره خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم دسته دوم گفتگوها را در و حوزه های مبتلا به در عصر حاضر متمرکز کنیم. طلبه ها باید درک دقیقی از خود داشته باشند. آشنا کردن طلاب با در حکم است و تدریس و مباحثه را در حوزه جهت‌دار می‌کند. در حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کرده‌ایم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود نتیجه اش توسعه درک درباره خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم دسته سوم گفتگوهای مورد نیاز برای تحول در حوزه‌های علمیه گفتگو درباره در استنباط‌های مورد نیاز باشد. به عنوان مثال اگر ما به مجموعه اصول لفظیه(اصول مرادیه) شامل أصالة الحقیقة أصالة عدم التقدیر أصالة العموم أصالة الإطلاق أصالة الظهور أصالة التطابق بین الإرادة الاستعمالیّة و الإرادة الجدیّة أصالة الجدّ و عدم الهزل أصالة عدم التقیّة و التوریة أصالة عدم الاشتراک أصالة عدم النقل أصالة عدم الاستخدام و... اکتفاء کنیم آیا می‌توانیم برای حل مسائل مطرح شده در سطح دوم گفتگوها راه حل پیدا کنیم؟ ما در مدرسه تمدنی بینات در مباحث گفته‌ایم که برای که عامل اصلی و است نیازمند قواعد دیگری مانند به کارگیری ۱.بیان مبتنی بر ظرفیت ۲.بیان مبتنی بر تأمل ۳.بیان مبتنی بر مکث ۴.بیان مبتنی بر نظام مقایسه ۵.بیان مبتنی بر رفق ۶.بیان مبتنی بر منزلت ۷.بیان مبتنی بر انفتاح و... هستیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
فقاهت یعنی بررسی یک موضوع در پنج مرحله تفکر یک فقیه باید قدرت بررسی یک موضوع در پنج سطح را داشته باشد. اساسا فقاهت به معنای و اصول مورد نیاز برای در است. در واقع یک فقیه درباره باید بتواند در مخاطب خود ایجاد کند. البته قبل از آن فقیه باید براساس تشخیص دهد که مخاطب در چه درجه ظرفیتی قرار دارد... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
زبان شارع، نه زبان امضاء است و نه زبان تأسیس زبان شارع، زبان انحلال در جهت است ، « » است. یعنی شارع مقدس ظرفیت‌های متفاوت را در یک جهت واحد -که ما از آن جهتِ واحد به توحید تعبیر می‌کنیم- منحل می‌کند. از جمله این است که می‌تواند بحث را با ظرفیت‌های مختلف آغاز کند؛ یعنی می‌تواند خود را در عمق‌های مختلف و راجع به طراحی و برنامه‌ریزی کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 👇🏼 برای بررسی _صدوری یک روایت به معنای تکاملی به ترتیب پنج مرحله زیر را طی می‌کنیم. اولین گام برای دستیابی به مجوز بررسی است. دومین گام است. آیا سند باید با محوریت خبر به معنای عرفی و جامعه شناسی معنا شود؟ و یا اینکه با علیه السلام است؟ سومین گام بررسی ساختار اتکاء به اشراف به صورت استظهاری و فقهی و متناسب با شرایط مخاطبین است. چهارمین گام بررسی شرایط زمانی و مکانی فقیه که مورد خدشه است پنجمین گام چگونگی استفاده از حدیث در ساختار ذکر شده در گام چهارم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 ؟ درباره بررسی ۱۲ سؤال و پاسخ‌های مرتبط است. و همه کسانی که به فکر نگهبانی قوی‌تر از نظام اسلامی هستند؛ می‌توانند میان "نظریات حاکم بر قوانین" و "نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی" را در برنامه‌های خود بگنجانند.... چرا شورای نگهبان و دلسوزان انقلاب، به نظریات حاکم بر توجه ندارند و آن‌ها را از حیث تطابق با اسلام بررسی نمی‌کنند. الان نظریات فراوانی همچون (Human Development Index) و شاخصه‌های wdi و نماگرهائی مانند (GDP) و نظریه بهبود فضای کسب‌وکار و مجموعه نظریات مطرح در ۲۰۳۰ علی الخصوص دیدگاه‌های معیوب بخش سلامت و.... مبنای تقنین و برنامه‌ریزی کشور است. پرسش اصلی این است که آیا این نظریات و است و یا اینکه مصداق ضلالت و التقاط ؟ اگر مصداق التقاط است چرا با گسترش آن در میان مدیران و نخبگان با روش مقابله نمی‌کنیم؟! در بخش تبیین بیگانه و طاغوتی را جزء انقلاب اسلامی می‌داند ولی مبنای تصمیم سازی در دولت، مجلس و برخی نهادهای دیگر همان نظریات بیگانه و طاغوتی است. 🔆 مدرسه تمدنی بینات https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
📢 با 👇🏼 👌در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه می‌خوانیم که: فَضَعْ كُلَّ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ یعنی هر امری را در جایگاهش قرار ده و همچنین امیرالمومنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام در کتاب بحارالانوار-ج ۷۲ می فرمایند: اَلْعَدْلُ يَضَعُ اَلْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا یعنی عدل به معنای قرار دادن امور در جایگاهش است و همچنین ایشان در کتاب بحارالانوار-ج ۱ می فرمایند: وَ قِيلَ لَهُ: صِفْ لَنَا اَلْعَاقِلَ، فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: هُوَ اَلَّذِي يَضَعُ اَلشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ یعنی عاقل کسی است که اشیاء را در جایگاهش قرار دهد. حال سوال این است که را چگونه تشخیص دهیم؟ آیا تشخیص آن به عهده است؟ و یا اینکه جایگاه و منزلت امور را باید از امام پرسید؟ علی الخصوص اگر آن امر و شئ از باشد تشخیص جایگاه آن هم بدون فقه قابل تشخیص نیست. به عنوان مثال در مجموعه‌ای از روایات و آیات به تبیین جایگاه و منزلت امور پرداخته شده است. در زیارت جامعه می خوانیم که: اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ و یا می خوانیم: اَلسَّلامُ عَلى مَحآلِّ مَعْرِفَةِ اللهِ. یعنی اهل‌بیت‌ پیامبر و هستند. پس این دو موضوع را نباید در جایگاه و محل دیگری دنبال کرد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
آیا تاکنون نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی را مطالعه کردید؟! در نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی به اصلی‌ترین سؤال الگوی پیشرفت پاسخ داده‌ایم! مهم‌ترین سؤال الگوی پیشرفت اسلامی چگونگی جمع میان و است. جامعه بدون نظم و نظام و همچنین فرد بدون اختیار مطلوب نیست در نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی چگونگی نظم اختیاری را تحلیل کرده‌ایم! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 👇🏼 در مجموع درباره ۸ سؤال اصلی مطرح شده است. ۲ سؤال به واکاوی در ایران و جهان می‌پردازد. ۳ سؤال را تشریح می‌کند. ۳ سؤال را تبیین می‌کند. در بخش مربوط به با سه دسته عامل شامل: ۱.قوانین محرومیت‌زا مانند قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع ۲.نظریات محرومیت‌زا مانند ۳.فرهنگ‌های محرومیت‌زا مانند تمایل عمومی به پذیرش مشاغل اداری روبرو هستیم. در بخش تبیین جلوگیری از را شاهراه مقابله با محرومیت می‌داند. در نظریه تَعَرُّف ساختار روابط انسانی و چگونگی تکامل روابط انسانی در ۱۳ بخش موضوع مباحثه است. ۱.بهینه شدن رابطه انسان با امام ۲.بهینه شدن رابطه انسان با معلم ۳.بهینه شدن رابطه انسان با همسر و فرزندان و اعضای خانواده ۴.بهینه شدن رابطه انسان با همسایه ۵.بهینه شدن رابطه انسان با رفیق ۶.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در موضوع تجارت ۷.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در مسئله تولید و... از جمله مصادیق روابط انسانی برطرف کننده فقر و محرومیت در جامعه است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
آیت الله بهجت : علم و سواد بشر بدون وحی و تعلیم انبیا (علیهم السلام)، ضررش بیشتر از نفع آن است. ؛ ج ١ ص ٣٤١ مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
مهم‌ترین بخش به تبیین مهارت‌های مورد نیاز برای فرد فعال در این حوزه می‌پردازد. مهارت‌های مورد نیاز برای محرومیت‌زدائی در قالب سه سؤال بحث شده است که مهم‌ترین آنها مهارت "ارتباطات اقامه‌ای" برای فرد محرومیت‌زدا است. یکسان انگاری ارتباطات اقامه‌ای با لابی‌گری‌های سیاسی و تعاملات فرهنگی، آفتی بزرگ برای رفع محرومیت در کشور است. با قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا به دست می‌آید. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در لایه اول به بررسی و اصلاح تحلیل‌های مخالف با تعاریف وحی در حوزه پرداخته‌ایم. به عنوان مثال در لایه اول، را با مقایسه می‌کنیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در لایه دوم به بررسی و اصلاح تحلیل‌های مخالف با تعاریف وحی درباره تقدیر می‌پردازیم. به عنوان مثال مسئله و در بر اساس مفهوم ناقص تحلیل می‌شود. این در حالی است که بیان خاصیت و وراثت تابعی از و جزئی از است. تحلیل براساس تصرف در نظام ژنوم و مقایسه آن با چگونگی ارتقاء ظرفیت براساس یکی از مسائل لایه دوم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در لایه سوم به بررسی و اصلاح با درباره خلقت می‌پردازد. به عنوان مثال در موجود براساس قانون ثابت تحلیل می‌شود. این در حالی است که قرآن می‌فرماید: و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر (اعراف ۴۹) براساس و مقایسه آن با تحلیل نظم کائنات براساس یکی از مسائل لایه سوم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
"فقه نباشد، اسلام نمی‌تواند به راهش ادامه دهد" 🔹اسلام اگر خدای نخواسته هرچیز از دستش برود، ولی فقهش به طریقه‌ی موروث از فقهای بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد. 🔹ولی اگر همه‌چیز به دستش آید و خدای نخواسته فقهش به همان طریقه‌ی سلف صالح از دستش برود، راه حق را نمی‌تواند ادامه دهد و به تباهی خواهد کشید. 🗓1361/11/26 مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
احیای بهره‌برداری صیانتی از و در قالب ، برنامه آغازین "نظریه تَعَرُّف" است. در این طرح، مدیریت مردمی در حفظ جنگل و مراتع جایگزین مدیریت نهادهای دولتی می‌شود.  احیای بهره‌برداری صیانتی و و طرح‌های مشابه، را از سامانه‌های صنعتی به سامانه‌های محلی و مرتع محور تبدیل می‌کند... رفع فقر از مراتع افزایش زاد ولد گونه‌های بومی دام کاهش هزینه‌های دامداری در نهایت تحقق قاعده نفی‌سبیل بخشی از فوائد مطرح در طرح قُری است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir