سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_فقه_دوشنبه_97/10/3
#جلسه_48
#فصل_فی_النجاسة_نجاست_دم
@ostadahadi
ادله نجاست دم از جهات مختلفی خواهد بود هم از نظرآیات و هم روآیات دلالت بر نجاست دم دارند دو آیه در این زمینه است :
145 انعام : (قُلْ لٰا أَجِدُ فِي مٰا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلىٰ طٰاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلّٰا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً ..)
محتوای آیه این است که دربارۀ حرمت طعام در سه مورد وحی نازل شد یکی دربارۀ میته که اکلش حرام است و یکی درباره خونی که از بدن حیوان می ریزد و یکی هم درباره گوشت خوک است که اکلش حرام است چون هریک از این سه تا رجس و خبیث اند .
#تقریب_استدلال: متوقف بر 3 امر است
1- امراول؛ ضمیر فانّه به هریک از این سه تا برگردد و فقط به قسم آخر برنگردد دراین صورت کلمۀ رجس قید هرسه می شود هم میته و خون و هم گوشت خوک رجس اند
2- امردوم؛ رجس به معنای نجس باشد
3- امرسوم؛ شأن این دم باید مسفوح باشد گرچه بالفعل مسفوح نیست ولی شأنیت جاری شدن را دارد
#مرحوم_خوئی: به امر اول و دوم اشکال کرده و آیه را از استدلال انداخت . می فرماید
اولا: ضمیر انه به کل واحد بر نمی گردد فقط خصوص لحم خنزیر است یعنی گوشت خوک رجس است
ثانیا : رجس به معنای خبیث و پلید است نه به معنای نجس شاهدش این است که گاهی در قرآن رجس بر اعمال و کارهای انسان هم اطلاق می شود مثل قمار بازی که قرآن در سوره مائده آیه 90 می فرماید انما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام ....همگی این سه قسم قمارند و با عبارت رجس بیان شده اند مگر قمار و اسباب و الات قمار نجس اند؟ نه پس رجس به معنای پلیدی و خباثت است نه نجاست.
#استاد_احدی: هردو اشکال ایشان مخدوش است.
اما اشکال اول ایشان که ضمیر به خنزیر برمی گردد نه به کل واحد واحد این اشکال مردود است چون استثنا، متصل است نه منقطع. یعنی خداوند هرسه تا را رجس می داند وحی برای هرسه نازل شد هرسه داخل در مواد غذائی اند که هرسه تا رجس اند. َ
اما اشکال دوم ایشان نیز مخدوش است چون آیه 90 سوره مائده اگر قمار را رجس می داند و رجس به معنای نجاست نیست بخاطر این است که در انجا قرینه وجود دارد که «من عمل الشیطان» دلالت بر خبث باطنی این اشیاء دارند خباثت شیطانی دارند یعنی روح انسان را کدر و کثیف می کند .
استاد: بعد از مخدوش شدن این دلیل نیاز است که 4 مطلب را بررسی کنیم تا آیه مشخص شود
مطلب اول: احکام بردو قسم اند تکلیفی که همان خمسه اند و دیگری وضعی اند که همان صحت و بطلان و طهارت و نجاست است درباره احکام وضعیه دو نظریه است برخی می گویند احکام وضعیه مجعول مستقیم شارع نیست و نیازبه جعل ندارد بلکه از احکام خمسه انتزاع می شوند مثلا اگر قرآن امر می کند که از گناهان کبیره اجتناب کنید از این وجوب اجتناب حکم وضعی فهمیده می شود که ارتکاب معصیت، نافرمانی خداست و عقاب و عذاب دارد
#مرحوم_شیخ_انصاری همین را قائل است و #مختار_استاد هم همین است مثلا از احل الله البیع انتزاع می کنیم که ربا حرام است پس صحت و بطلان جعل مستقل ندارند بلکه از حلیت مطلق بیع و حرمت بیع ربوی انتزاع کردیم. این مبنا در آیه شریفه جاری نیست . چون رجس، دلالت مطابقی اش پلیدی است ولی دلالت التزامی اش حرمت است وقتی اکل دم حرام شد از این حرمت نجاست انتزاع می شود مگراینکه دلیل خاصی بیاید و نجاست را از دم بردارد.
شاهدش این است که؛ قرآن در سوره مدثر می فرماید« والرجز فاهجر» رُجز مطلق پلیدی است امر به هجر و ترک از مطلق پلیدی دارد ایا این امر وجوب را می رساند یا نه؟ بله وجوب را می رساند لازمه وجوب هَجر این است که ارتکاب رجز حرام است وقتی ارتکابش حرام شد، نجاست را از او انتزاع می کنیم الاماخرج بالدلیل. پس حکم نجاست و طهارت از احکام وضعیۀ انتزاعیه است و نیازی به دلالت مطابقی ندارد تا اینکه نقد کنید رجس در قرآن به معنای پلیدی است و به معنای نجس نیست.
شاهد دیگر اینکه: کلمه فاجتنبوه که در ادامه آیه امده امر فاجتنبوا به معنای وجوب اجتناب از قمار است آیا به همین دلالت مطابقی اش اکتفا کنیم ؟ نه بلکه دلالت التزامی اش این است که قمار حرام است از این حرمت قمار حکم وضعی به دست می اید که همان معصیت است و عقاب دارد و پول از راه قمار باطل است همه اینها از فاجتنبوا به دست امد. پس چرا باید آیه را کنار گذاریم وبگوئیم آیه مال پلیدی در حالی که وجوب اجتناب دلالت بر حرمت می کند مثل فالرجز فاهجر است.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
خارج فقه نجاسات جلسه48.mp3
6.39M
خارج فقه #نجاسات. دوشنبه جلسه48
خارج اصول خبر واحد جلسه49.mp3
6.95M
خارج اصول خبر واحد. دوشنبه جلسه49
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_اصول_سه شنبه_97/10/4
#جلسه_50
#حجیت_خبر_واحد_استدلال_به_روایات
@ostadahadi
گذشت که آخوند تواتر اجمالی را پذیرفت
نائینی منکر تواتر اجمالی است چون روی هر خبری از این اخبار انگشت گذاریم احتمال صدق و کذب درآن خبر داده می شود
بین طوائف اربعه اشتراک لفظی نیست اشتراک معنوی نیست لذا همین اندازه که احتمال اشتباه و خطا درصدور خبر بدهیم عادتا یقین به صدور برخی از این اخبار برای ما پیدا نمی شود لازمه اش این است که تواتر اجمالی حاصل نمی شود چون تواتر اجمالیآن است که از مجموعه روایات قطع به صدور برخی صادر شود وقتی احتمال صدق و کذب را در هر خبری می دهیم قاعدتا قطع به صدور برخی حاصل نمی شود
مرحوم خوئی در مصباح الاصول پاسخ می دهد که: در جائی که تواتر لفظی است یا معنوی است در انجا هم وقتی انگشت روی هر خبری بگذاریم محتمل الصدق و الکذب است نتیجه اش این می شود که باید منکر تواتر لفظی و معنوی در اخبار شویم در حالی که فقها و علما قائل به تواتر لفظی و معنوی هستند
استاد: این جواب درست نیست چون در تواتر لفظی قدر مشترک و جامع دارد جامع همان لفظ واحدی است که همه نقل کردند در تواتر معنوی هم جامع دارد جامع همان یک معنائی است که همه نقل کردند احتمال صدق و کذب در جائی مضر است که جامع نباشد مثل تواتر اجمالی و مرحوم نائینی همین را می گوید ایشان منکر تواتر اجمالی است چون جامع ندارد قدر مشترک ندارد لذا با اندک احتمال خطا و اشتباه در هر خبری نمی توان تواتر را اثبات کرد.
مرحوم امام هم منکر تواتر اجمالی است لکن نه از راه نائینیبلکه راه دیگری فرمودندکه در هرمرتبه از مراتب هدایت باید در سلسلۀ سند تعداد روایت به حدی باشد که عادتا تبانی راویان بر کذب محال باشد حلقه وصل ما به روات مشایخ ثلاثه اند کلینی و صدوق و طوسی .تعداد روات در این مرتبه یعنی مرتبه مشایخ ثلاثه به حدی نیست که ما به تواتر اجمالی برسیم و اگر کلینی نقل تواتر کند نقل او خبر واحد است و مفید علم نیست پس در این مرتبه نمی توانیم به تواتر اجمالی برسیم چون اینها 3نفرند و تعداد روایات به حدی نیست که ما یقین به صدور برخی پیدا کنیم. تنقیح الاصول ج 3 ص 190
به نظر استاد اشکال امام هم وارد نیست: چون ایشان یکی از مراحل قطع به صدور روایت را در کتاب فقه الحدیث کثرت الروایه می داند یعنی اگر از یک راوی روایات زیادی نقل می شود ولو اینکه برخی از اسناد روایت ضعیف باشد یقین به صدورآن روایت پیدا می شود از دیدگاه ایشان کثرت الروایه قرینه قطعیه است بر قطع صدور روایت . با توجه به این مبنا در فقه الحدیث، به ایشان عرض می کنیم مجموعۀ روایات متعارض در این طوائف اربعه 200تاست تقریبا نزدیک 82 روایتش در وسائل هست (در ج 18از 20 جلدی ها باب 11 و 12 در صفات قاضی و رجوع به حاکم.) لذا بر اساس مبنای شما اگر هم احتمال اشتباه یا خطا دهیم تواتر اجمالی حاصل می شود چون تعداد نقل بالاست این همه نقل امکان ندارد که بعضی از این روایات مقطوع الصدور نباشد.
از #نظر_استاد: روایات مثبت حجیت خبر واحد است.
چون تعداد روایات به حدی است که اجمالا یقین پیدا میکنیم به اینکه برخی از این روایات درباره حجیت خبر ثقه تاکید میکند از میان روایات مرحوم آخوند ارجاع به روایت صحیح اعلائی داد یعنی #سه_خصوصیت در راوی باشد؛ امامی مذهب باشد، عادل باشد، توثیق هم داشته باشد. ما گفتیم لابد منظور ایشان احمد بن اسحاق است که در سرپل ذهاب مدفون است . در این روایت تأکید شده #مطلق_ثقه_حجت است.
اما به #نظر_استاد صحیح اعلائی #چهار_ویژگی دارد اینجا با مرحوم آخوند فاصله میگیریم:
1- امامی بودن
2- عدالت
3- وثاقت
4- مجمع علیه آنوقت میشود صحیحه اعلایی یعنی این راوی اتفاق نظر همه فقها است شاید از همین باب است که 400 حدیث را جدا کردند و نامش را اصول اربعمأة گذاشتند.
دلیل استاد روایت رشید از امام موسی بن جعفر (ع) است امام فرمود: جمیع امور الادیان اربعة:
أ. امر لا اختلاف فیه و هو اجماع الامة علی الضرورة التی یضطرّ ون الیها.
ب. الاخبار المجمع علیها و هی الغایة المعروض علیها لکل الشبهة و المستنبط منها کل حادثة.(این قسمت ناظر به شرط چهارم استاد برای صحیحه اعلایی است)(وسائل الشیعه ج 18) در میان 200 روایت باید ببینیم کدام حدیث درباره حجیت خبر ثقه وارد شده است و راوی حدیث هم امامی هم عادل و هم مجمع علیها است.
عن محمد بن نصیر (کشی گوید بانه ثقة و کثیر العلم) عن محمد بن عیسی ( مقبول است) عن عبدالعزیز بن مهتدی ( در مورد ایشان فضل بن شاذان از اصحاب امام رضا (ع) میگوید من در میان رواة قمی بهتر از ایشان ندیدم و اعیان قمی ها ست و هم اعدل است) عن علی بن یقطین عن الرضا 0ع) قلت: اگر کاری برای ما پیش آمد و شما نیستید و بخواهیم نیازهای خودمان را بگیریم از چه کسی بگیریم: افيونس ثقة آخذ عنه فقال الرضا (ع ) نعم.
پس #تقریب_استدلال این شد که مطلق ثقه حجت است.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
4مطلب درباره ایه
اولین مطلب گذشت
#مطلب_دوم: در ادامۀ ایۀ شریفه قسم 4 از گوشت های حرام را فرمودند اگر نام غیر خدا را در وقت ذبح ببرید حرام است بجای کلمه حرام از واژه فسقا استفاده شد اوفسقا احل لغیر الله. 145 انعام. فسق یعنی خارج شدن از اطاعت خدا قراردادن کلمۀ فسق در کنار رجس اشاره به این است که گوشت های حرام دو دسته اند:
1- یک دسته تحریم گوشت ها بخاطر این است که ضررهای جسمانی دارد که از ان به عنوان رجس نام می برد
2- دسته بعدی گوشت هایی هستند که ضررهای معنوی دارند که از ان به فسق نام می برد
پس تعبیر به رجس و فسق هدف از تحریم گوشت را می رساند. چون استفاده از گوشت های حرام هم ضرر جسمانی دارد و هم ضرر روحی دارد.
#مطلب_سوم: مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان در معنای رجس فرمودند أی نجس انگاه فرمود والرجس اسمٌ لکل شیئٍ مستقذر منفور عنه یعنی هم ریشه رجس را بررسی می کند که رجس نام برای هرچیزی است که قذارت دارد مثل بول و غائت و طبع انسان از ان نفرت دارد از این تعبیر هم استفاده می شود به اینکه اگر رجس را به معنای نجس می گیرند بخاطر این است که مستقذر است و قذارت دارد و طبع انسان ازا ن متنفر است.
#مطلب_چهارم: واژه دما مسفوحا قرینه است براینکه منظور از رجس نجاست خون است چون دم مسفوح ان است که رگی از رگها را ببرند و خون به بیرون بجهد یا اینکه خون از بدن جاری شود ولو اینکه جهش نداشته باشد مثل خون جراحت اما خون پشه را فرمودند دم مسفوح نیست یا خونی که بعد از ذبح گوسفند می ماند خون مسفوح نیست یا خونی که درون دم چرکین هست انهم جزو دم مسفوح نیست یا خونی که در تُخامه (خونی که دراخلاط دهان است) دم مسفوح نیست. مسفوح قید احترازی است اما غیر مسفوح نیاز به اجتناب ندارد .
#دلیل_دوم: بر نجاست دم : روایات
دربارۀ روایات مهمترین تحقیق این است که ایا از مجموعۀ روایات می توانیم اطلاق و عموم را استفاده کنیم؟ به نام کل دم نجس؟ بطوری که اگر نسبت به خونی شک کردید که نجس است یا نه و روایتی یا اجماعی هم بر نجاست نبود برای اثبات نجاست خون به عموم کل دم نجس مراجعه کنیم ایا چنین چیزی داریم؟
روایات ما دو دسته اند:
دسته اول: روایات خاص: در چندین مورد از موارد خاص سوال شد و ائمه جواب دادند
1-اگر کسی در حال نماز بود و لکه خونی را در لباسش دید ایا این نماز را اعاده کند؟ راوی هم ابی بصیر است که موثق است ایشان هم از امام صادق پرسید امام صادق ع تفصیل داد و فرمود ان اصاب ثوبَ الرجل الدمُ فصلا فیه و هو لا یعلم فلا اعاده علیه اگر خون به لباس مرد اصابت کرد در ان لباس نماز خواند در حالی که نمی دانست لباس خونی است امام فرمود اعاده لازم نیست وان هو علم قبل ان یصلی فنسی و صلا فیه فعلیه اعاده و اگر قبل از نماز علم به خونی بودن لباس داشت منتهی فراموش کرد و دران نماز خواند باید اعاده کند
ایا از این روایت استفاده می شود که مطلق دم نجس است؟ باید بررسی شود
2-چه مقداری از خون در نماز معفو است و مبطل نماز نیست؟ امام ع فرمودند که : به اندازه ای که از درهم بیشتر نباشد کمتر از درهم معفو است وماکان اقلَ من ذلک فلیس بشیئ ان خونی که کمتر از یک درهم است اشکالی ندارد و نیاز به اعاده نیست این روایت هم صحیحه محمدبن مسلم است ایا از این روایت به دست می اید که خون کمتر از یک درهم پاک است؟ یا اینکه نجس است بر اساس کل دم نجس؟
3- در دعائم الاسلام از امام صادق و امام باقر عهما نقل شده که اگر خون به لباس اثابت کند باید شسته شود همانطوری که سایر نجاسات باید شسته شوند عن الصادقین ع انهما قالا .....از این روایت استفاده می شود که کل دم نجس چون روایت مطلق است و اندازه مشخص نکرد
4- زراره از اما صادق پرسید که اگر درون چاه قطره خونی یا شرابی بریزد چه حکمی دادر امام فرمود نزح اب واجب است و باید 20 دلو اب از چاه بکشد و بیرون بریزد ینزح منه عشرون دلوا در اینجا هم امام تفصیل نداد و بطور مطلق نزح را واجب کرد پس کشف می کند که مطلق دم نجس است
اما طائفۀ 2 روایات
روایاتی اند که کلمۀ دم بطور مطلق ذکر شد و تفصیل نداد که منظور از دم دم حیوان است یا مردار یا دم درون گوشت گوسفند هیچ تفصیلی نداد.مثلا
1-موثقه عماربن موسی که از امام صادق پرسید: فرمود گاهی پرنده های اسمانی از جایی اب می خورند مثل کلاغ و باز و عقاب و ..می توانیم از ان اب وضو بگیریم؟ شرب کنیم؟ فرمود که فان رایت فی منقاره دما فلا توضا منه و لا تشرب. بطور مطلق فرمود دما دما نکره است یعنی مطلق خون نجس است و تفصیل نداد و نفرمود که چگونه است که از جیفه می خورد یا نه بلکه مطلقا منع فرمود.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
33.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدار علامه حسن زاده آملی با مرحوم آیت الله شیخ هادی تالهی از عرفای همدان که بیش از ۹۰ سال عمر کردند در تیر ماه سال ۱۳۷۳
21.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضور علامه حسن زاده در آرامگاه بوعلی سینا و اقامه نماز در آنجا
قبلا به دلیل کیفیت پایین فیلم عذرخواهی می کنم.