eitaa logo
🔹رفیق
191 دنبال‌کننده
277 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 آیا ظهور (عج) احتیاج به زمینه سازی ندارد؟ 🔸 انسان است... از آغاز زندگی تا کنون در راه و ، حرکت کرده... این حرکت... در این زمان بر اثر رشد سریع ابزار پیشرفته ارتباطات جمعی... به صورت یک جهش حیرت انگیز در آمده. ❇️ فاصله های زمانی و مکانی برداشته شده... قافله انسانیت به سرعت به سوی جهانی شدن در حرکت است و جلوی این سیل عظیم را نمیتوان گرفت. 🔅 اما در اوضاع و شرایط کنونی چنین به نظر میرسد که جهانی شدن به نفع فرهنگ غرب تمام خواهد شد... فرهنگ اسلام در برابر فرهنگ مادی گری... در معرض تهدید جدی است. 🔹 توسعه و تکامل ارتباطات جمعی... از سوی دیگر بهترین فرصت ها را در اختیار مسلمانان قرار میدهد تا به سرعت در عرصه جهانی آشکار گردد. 💠 تنها راه حل این معضل فرهنگی اجتماعی این است که مسلمانان از بیدار شوند... خود را با وسایل پیشرفته ارتباطات جمعی مجهز سازند... مگر ما دین اسلام را دین جهانی نمیدانیم... که از فطرت نشأت گرفته؟... 🔸 آیا انتظار داریم اسلام خودبخود و به صورت یک معجزه گسترش یابد و جهانی شود؟ آیا مهدی... نیاز به زمینه سازی و تهیه مقدمات ندارد؟ 📕 مرحوم رحمة اللّه علیه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
📝 مؤسسه موضوع‌شناسی در مورد بازگشایی مساجد و مشاهد مشرفه 🔰 مراعات دستورالعمل‌های ابلاغی از مراجع ذیصلاح برای نحوه بازگشایی و اماکن مذهبی لازم و ضروری است. 🔸نماز خواندن با ماسک و دستکش اشکال ندارد و خللی به وارد نمی‌کند. 🔹علاوه بر استحباب مراعات حال أضعف مأمومین در نماز، نسبت به تعقیبات نماز هم با توجه به توصیه‌های بهداشتی، به أقلّ مقدار اکتفا شود. 🔸مراعات فاصله فیزیکی با افراد دیگر در این شرایط هنگام برپایی نماز جماعت، لازم و مورد تأکید است. بنابراین اساس، فاصله نمازگزار از محل سجده نسبت به فردی که در صف جلو ایستاده، تا اشکال ندارد. فاصله نمازگزار با کسانی که در طرفین وی ایستاده‌اند نیز تا یک متر اشکال ندارد. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹آیا مردم در انتخاب دین آزادند؟ معنای * لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ* «هيچ اكراهى در نيست، زيرا به تحقيق راه رشد از راه گمراهى، روشن و جدا شده است.» آیه ۲۵۶ 🌱 از این آیه نمیتوان استفاده كرد كه مردم در انتخاب دين و مختارند. 🌱زيرا اين آيه در مقام بيان اينست كه بگويد: دين و عقيده قلبى يك امر وجدانى است، و در آن نمیتوان كسى را مجبور كرد و اضطراراً به دينى در آورد. و بعد از آنكه رشد و سعادت از غىّ و گمراهى شناخته شد، خود مردم بايد به دنبال رشد و كمال بروند؛ 🌱امّا اينكه مردم در انتخاب و اختيار دين مختارند، چنين نيست. مردم از نقطه نظر ظاهر و احكام اجتماعى و دستورات اخلاقى حتماً بايد دين اسلام را بپذيرند، 🌱و خود اين پذيرش رفته رفته دلهاى آنها را هم به قبول كمالات معنوى اين دين می كشاند. 🌱خلاصه و محصّل مطلب آنكه: اين آيه در مقام بيان حكايت از حالات قلبى مردم است نه در مقام انشاء و اعطاء اختيار در عالم ظاهر؛ 📚 ج ۱۰ ص ۱۳۲ آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔸 اگر تقدیر چنین بود که آقای مطهری به نمیرسید، در آن صورت به نظر شما با تجربه‌و شناختی که جنابعالی در و از انقلاب دارید مناسب‌ترین مسئولیت را برای ایشان چه می دانستید؟ 🔅 : «اگر ایشان بودند یک رئیس جمهور خوب و مناسب برای این اجتماع بود.» 🔹 را ما با بعد فرهنگی و عقیدتی می شناسیم و از سوی دیگر هم در رییس جمهور و کارهای اجرایی به صورت کلی، نیازی به وجود پایه های عمیق فکری نمی بینیم. 🔸پاسخ به این سوال، نشان میدهد که چقدر در شناخت شخصیت این شهید بزرگوار غفلت شده و برخی از ابعاد ایشان به حجاب رفته و از سوی دیگر عیار مسئولیت اجرایی در کشور چقدر باید بالا باشد. 🔹 در توضیح مناسبت این مسئولیت برای این شهید عزیز، این طور استدلال کردند و هر دوی این تلقی ها را باطل می دانند: «حقیقت هم همین است که انقلابی که مثل انقلاب ما با ابعاد فکری و فرهنگی عمیق و قوی و با یک پیام معنوی و با یک رسالت فلسفی دارد می‌آید و اخلاقی توی جوامع و خودش را ظاهر میکند در رأس این نظام یک شخصیتی مثل آقای مطهری لازم است... یک حکیم، یک فیلسوف، یک فقیه میشد رئیس جمهور یک نظام و این خیلی برای این نظام ارزش داشت و ما میتوانستیم به وجود او در دنیا افتخار کنیم. واقعاً میتوانست یک باشد» 📚 گفتار ۱۰ اردیبهشت ۶۳ حضرت 🗓 12 اردیبهشت سالروز علامه مرتضی مطهری 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی ارزشمند ✅ آیت الله سیدمرتضی عسکری تولد: ۱۳ اردیبهشت ۱۲۹۳ (مطابق با ۱۸ جمادی الثانی ۱۳۳۲ ق) رحلت: ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ ( مصادف با ۴ رمضان ۱۴۲۸ ق) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨✨ شاهراهی از دانش است برای عبور اندیشه‌های سترگ فلسفی از سپهر عقل به واقعیت‌های روزآمد زندگی فردی و اجتماعی. از این رو، هدف از شناسایی آن، نیل به گزارشی تاریخی از اندیشه‌های حکیمان کهن نیست؛ بلکه شناسایی مسیر عبور به گستره نظامات پایدار زیست بشر و تمدن انسانی است. سابقه حکمت عملی در اندیشه ، و تا فلسفه معاصر در ایران و غرب قابل ردگیری است. این نوشتار در مقام ایجاد گفتگویی است علمی میان شرق و غرب، تا آشکار سازد چگونه فلسفه حکیمان مسلمان به شکلی متفاوت، جریان حکمت عملی را به پیش برده است. 📚 سیدحمید‌رضا حسنی و هادی موسوی نظارت وتعلیقات علی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه _ سازمان مطالعه و تدوین سمت 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
حضرت : قبل از فتح مدینه، یعنى قبل از آنکه مدینه‌اى در اختیارِ قرار بگیرد و زندگى‌اى، راحتى، حکومتى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. اینها مغفولٌ‌عنه مانده؛ حضرت، است. ۱۳۹۵/۲/۲۰ 🏴 دهم سال دهم بعثت 🌷رحمت و رضوان الهی نثار مادرمان حضرت ام‌البنین کبری علیهاالسلام که زندگی و مال و جانش را حضرت و اهداف الهی کرد. صلّی‌الله‌علیه‌و آله 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
💍 🌸 💍 🌸 ✅ سه خصلت برای تزویج زوج یا زوجه آیه ۳۲ ✍️ براساس احکام اسلامی وظیفه ولی است که برای فرزندش، زوج یا زوجه طلب کرده و امکان تشکیل زندگی مشترک را فراهم کند. ✍️ یکی از شرایط برای تزویج فرزند، این است که فرزند(مولی علیه)، صلاحیت لازم را داشته باشد؛ یعنی باید سه خصلت داشته باشد؛ نخست ، دوم باشد و سوم داشتن است؛ یعنی فرزندی که دین و اخلاق خوب ندارد حق ازدواجش بر گردن ولی او نیست. ✍️ براساس آنچه در مورد شروط وجوب تزویج گفته شد و تأکید آیه ذکر شده، فقر، مانع صلاحیت برای ازدواج نیست. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔸 🔹 🔸 چگونه می‌توان اباحه‌گرایانه و با نفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خدابنیاد انسانی از مسئولیت و شدن انسان سخن به میان آورد؟ با غایت‌زدایی و خدازدایی، ذات‌گرایی و در نتیجه، توجه به حقوق و نیازهای واقعی انسان فرو می‌پاشد و در بهترین حالت نیاز به خواسته تقلیل می‌یابد. خواسته‌هایی که می‌تواند بیگانه با نیازهای واقعی بوده و توسط صاحبان قدرت خط و ربط داده شود، اتفاقی که در جهان غرب با ظهور هیچ‌انگاری متأثر از ذات‌گرایی تقلیل‌گرایانه و اومانیستی خدا و غایت زدا صورت گرفت. با سه‌‌ گانۀ خدا، ذات و غایت است که غایت نهایی حیات اخلاقی و معنوی، ایمن و صلح‌آمیز مثبت، از مسیر توجه به نیازهای ذاتیِ و و در پرتو خدای قابلیت‌ساز، معنادار و با اندیشه و عمل انسانی محقق می‌شود. 📚 و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹چرا شیطان مخلَصین را اغواء نمی کند؟ فبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ- إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِين‏* [پس به عزّتت سوگند میخورم كه البتّه همه را گمراه میكنم جز بندگان پاک شده و خالص‏ شده تو را] ، آیۀ ۸۲ و ۸۳ 🌱 چون مخلَصین خود را برای خدا خالص نموده به هر چيز كه مى‏ نگرند خدا را می بينند و به هر قسم و كيفيّتى بر ايشان ظهور كند باز با نظر الهى در آن شى‏ء مى ‏نگرند و استفادۀ الهيّه مى‏ كنند، 🌱لهذا شيطان از اوّل امر نزد اين طايفه اعتراف به عجز و مسكنت خود نموده و سپر مى‏ اندازد 🌱و الّا شيطان ذاتش براى اغواء بنى ‏آدم است و كسى نيست كه بخواهد به كسى ترحّم نموده و دست از اضلال او بردارد. 📚 لبّ اللباب در سیر و سلوک أولی الألباب؛ ص ۴۴ آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🍀 💐 ☘ 💐 🍀 همه در دو چیز خلاصه میشود: یکی در و دیگر در میبینید در قرآن همیشه «صلوة» و در یکدیگر ذکر میشود. یا «صلوة» به عنوان عملی که مظهری است از ارتباط انسان با خدا، یعنی به وسیله نماز انسان در مقابل خداوند اظهار و اقرار به عبودیت میکند، و «زکات» چیزی است که انسان به آن وسیله رابطه خودش را با خلق خدا مشخص میکند. هر دوی اینها دو امر برای انسان است؛ یعنی انسان بالفطره مؤمن آفریده شده است و انسان بالفطره اخلاقی آفریده شده است. اگر انسان خودش باشد و فطرت خدادادی خودش، یعنی مانعی و سدی برای این فطرت به وجود نیاورده باشد، پیوندش با خدای خودش پیوند ایمانی و توحیدی است و پیوندش با خلق خدا هم براساس مهربانی و خیررسانی و کمک رسانی و جود و خدمت است... 🌸 امروز روز سلام الله علیه... یعنی و غیر از این معنایی ندارد. یَوْمَ نَدْعوا کلَّ اناسٍ بِامامِهِمْ /۷۱ روزی که هر گروهی از مردم را به همراه پیشوایان و مقتدایانشان میخوانیم... 🔅 وقتی واقعاً برای ما امام است که عملاً الگو و مقتدا باشد. یکی از خصوصیات زندگی این بزرگوار در همین مسئله «حضّ بر طعام مسکین» است. ایشان چند بار هرچه داشتند دو قسمت کردند، یک قسمت را به مصرف مساکین و فقرا رساندند و قسمت دیگر را برای خود نگهداری کردند. 📚 ج۹؛ چ سوم؛ ص۳۸_۴۱ 💐 ولادت کریم آقا مجتبی علیه السلام مبارک باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨🔅✨ ، موجب ترقّیات فوق العاده میشود ⭕️ اعتراف به اشتباه سخت است، اما اگر در انسان شده باشد، اعتراف به اشتباه آسان است، توبه کردن آسان است، عذرخواهی کردن آسان است، تواضع کردن آسان است. ✅ اگر انسان متوجه شد اشتباه کرده و برگشت و اشتباه خودش را تدارک کرد، خیلی فوق العاده ای خدا به او می‌دهد که اگر اشتباه نکرده بود هم اینقدر ترقی نمی‌کرد. 💠 چون اعتراف به اشتباه، از همه چیز انسان را بالاتر می‌برد. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
این با طرح سؤالاتی اساسی شروع می‌شود: چرا در نازل شده؟ چرا بهتر از هزار ماه است؟ چرا ملائکه در این شب نازل می‌شوند؟ چرا سلام است؟ و نویسنده در چند خط رازگشایی می‌نماید که: یک‌شب تقدیر از هزار ماه بی تقدیر بهتر است، چرا؟ چون آن‌ها که ندارند و ندارند، بهره نقشه دارها می‌شوند؛ چون ساختمانی که نقشه ندارد و عمله‌هایش از صبح تا شب‌کار می‌کنند و بی‌حساب خراب می‌کنند و بی‌حساب می‌سازند عاقبت توالتش میان آشپزخانه سبز می‌شود و... در این تفسیر از منظری نو به مسائل نگریسته می‌شود و آنگاه معلوم می‌شود چرا علیهم‌السلام فرموده‌اند این سوره بهترین برای است. 📚 استاد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
‌‌🏴 علیه‌السّلام در سحرگاه شب نوزدهم، آن وقتی كه دل حضرت لبريز از ياد خدا و خشيت خدا بود در ... شربت را نوشيد و ضربت ابن ملجم بر فرق حضرت وارد آمد. در آن هنگام، ناگهان فرياد يك منادی بين زمين و آسمان بلند شد: پايه‌های هدايت ويران و منهدم شد. دل مردم تكان خورد. همه گوشها را تيز كردند... ناگهان شنيدند كه همان فرياد باز مجدّداً ندا سر داد: ؛ علی مرتضی كشته شد! ‌ 📚 ص ۱۸۶ 🔻مروری بر زندگانی امیر‌المؤمنین علی‌(علیه‌السّلام) برگرفته از بیانات (مدّظلّه‌العالی) ‌ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
⁉️ اگر در آیه ولایت، مراد خدا یک نفر یعنی حضرت علی است چرا کلمه «الذین،کسانی» به صورت جمع آمده؟ می‌گویید از باب تکریم و احترام به حضرت علی است پس چرا در تمامی آیات قرآن که به پیامبر اسلام اشاره شده با ضمایر مفرد «ک» و «انت،تو» به پیامبر خطاب شده؟ آیا حضرت علی بالاتر از پیامبر است؟! 🌷 در این بحث چند سوال مطرح شده: چرا «الذین» در (55 ) به صورت جمع آمده است؟ درباره این آیه که دلالت بر ولایت حضرت علی بن ابی طالب-ع- دارد بحث‌های مفصلی هست که یک کتاب مستقل می‌طلبد و ما از این بحث صرف نظر می‌کنیم و فقط پاسخ اشکال در کلمه «الذین» که برای جمع به کار رفته ولی مقصود از آن فقط یک نفر می‌باشد، را بررسی می‌کنیم. پاسخ1: نظیر این مورد در قرآن آمده است که اهل سنت متفق هستند که جمع آمده ولی مقصود یک نفر بوده است مانند: آیه 1 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ... تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ... مرجع ضمیر در «الیهم» به یک نفر برمی گردد و آن حاطب بن ابی بلتعه است که با قریش و دشمنان اسلام مکاتبه سری داشت. آیه 8 : يَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ قائل این سخن «یقولون» فقط یک نفر است و آن جناب عبدالله بن ابی بن سلول است. آیه 215 و 219 : «یسئلونک ماذا ینفقون» در حالی که سائل فقط یک نفر است. آیه 274 : «الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً» در حالی که مقصود یک نفر می‌باشد. شیعیان می‌گویند: «الذین» درباره حضرت علی بن ابی طالب -ع- است(یک نفر) و برخی از بزرگان اهل سنت می‌گویند: درباره جناب ابوبکر است(یک نفر) جالب تر آن است که در آیه: يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ «52مائده» میگویند: گوینده آن جناب عبدالله بن ابی بن سلول است در حالی که این آیه هم درمیان همین آیات مورد بحث ما است یعنی آیه 52 سوره مائده که سه آیه قبل از آیه ولایت است. پس قرآن کریم از این اسلوب که جمع به کار ببرد و مقصودش یک نفر باشد استفاده کرده است حتی چند آیه قبل از آیه ولایت. البته این سخن در به صورت واضح تری به کار رفته(61 آل عمران) در آنجا هم «ندع» دعوت می‌کنیم، «ابناءنا» پسرانمان و «نساءنا» زنانمان، «انفسنا» خودمان (جانهایمان) همگی به صورت متکلم مع الغیر آمده ولی مراد از آن ها مفرد است یعنی در «ندع» شخص حضرت -ص- و در «نساءنا» فقط -س- و در «انفسنا» هم فقط حضرت علی-ع- مقصود می‌باشد و درباره «ابناء» نیز دو نفر می‌باشد که در عربی برای دو نفر صیغه جمع به کار نمی‌رود. 📚 آیت‌الله 📌 بررسی و تحقیق درباره مقام و منزلت حضرت ابن ابی طالب علیه السلام 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🏴 تَهَدّمت والله ارکانُ الهُدی، وانطمست والله نجوم السماء وأعلام التقى، وانفصمت والله العروة الوثقى، قُتِلَ ابن عم محمد المصطفى، قُتِلَ الوصي المجتبى، ، قُتِلَ والله سيد الأوصياء، قتله أشقى الأشقياء حضرت علی -علیه السلام- فرمودند: إِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا ▪ما ساخته پروردگارمان هستیم و مردم پس از آن ساخته ما هستند. 📚 نامه ۲۱ ⚫️ شهادت مولای متقیان، اسدالله الغالب، امام علی ابن ابی طالب -علیه آلاف التحیة والثناء- تسلیت باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨ ✨ ✨ کدام شب است؟ 🔹شب قدر حقيقتى است كه شبهاى مختلفى هر كدام به قدر خود از آن بهره دارد. حقيقت شب قدر نزول حقائق عالم و حوادث سال آتى بر عليهالسّلام است 🔹...مرتبه کامل شهود اين حقائق و نزولش بر قلب امام به حسب روايات، شب بيست وسوّم است، ولى براى استفاضه از آن شب بايد از قبل آمادگى لازم را تحصيل نمود. 🔹اعمال تمام شبهاى ماه رمضان در دريافت آثار و برکات شب قدر تأثير دارد و عبادت و إحياء شب نوزدهم و شب بيست ويکم نيز در استفاضه از شب قدر تأثير بسيار زيادى دارد؛ چون در هر يک از اين شبها مراتبى از حقائق شب قدر براى اولياء خدا منکشف مى شود و هر کدام حظّى از ليلةالقدر دارد؛ 🔹لذا ائمّه هدى عليهم السّلام در پاسخ راويان، اين شب را تعيين نفرمودند تا وسيله اى شود که مؤمنين هر سه شب را به عبادت مشغول باشند و بهره شان از حقيقت شب قدر أوفى و أکمل گردد. 📚 ج 2 ص 373 آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🎙 📚 (خاطرات حضرت از زندانها و تبعید دوران مبارزه با رژیم طاغوت) http://book-khamenei.ir/uploads/audio-player/index_audio.html این ترجمه‌ی فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت منتشر و توسط معرّفی شد.‌ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
آیا جنگ بیولوژیکی است در خدمت پروژه کنترل ؟ فیلسوف، مورخ و اندیشمند شهیر به عنوان یکی از نظریه‌پردازان طرح‌ها و توطئه‌های کاهش جمعیت جهان، در می‌نویسد: ما امروز ادعا نمی‌کنیم که تنها راه جهان است؛ تاکنون جنگ و کشتار نیز در این رابطه ناامیدکننده بوده است، اما شاید جنگ‌های و مؤثرتر باشد. اگر بتوان در هر نسل، یک‌بار «مرگ سیاه» را گسترش داد(مرگ سیاه اشاره دارد به اپیدمی در قرن ۱۴ میلادی که منجر به مرگ حدود ۲۰۰ میلیون انسان شد) آنگاه بازماندگان می‌توانند آزادانه زندگی و تولیدمثل کنند. بنابراین سه راه برای ثبات جمعیت جهان وجود دارد؛ کاهش بارداری، کشتن مردم با جنگ‌های بسیار مخرب بیولوژیکی و بدبخت کردن توده‌های مختلف به‌استثنای یک اقلیت قدرتمند. 📚 ۳۰ اردیبهشت 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨ ✨ ✨ بانو! زمانی که با زمانه ی خویش نساختی، و با مَسندنشینان و اَمربَرانِ ایشان کنار نیامدی، و آنچه را که جاهلان می ـگویند، جاهلانه باز نگفتی، لاجرم به تبعیدِ اَبَدیِ روح گرفتار خواهی شد ــ حتّی اگر در کُنجِ منزلی در شهری ساکن باشی؛ و اگر بر نپذیرفتن پای فشردی، آواره اَت خواهند کرد، یا به زندان َـت خواهند انداخت و به دارَت خواهند کشید. 📚 (براساسِ زندگیِ ملاصدرای شیرازی صَدرالمُتِألِّهین) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
جناب صدرالمتألهین... 📚 ص 456 (ره) —---— 🔸 مكتب فلسفی همچون شخصيت و زندگی خود او، مجموعه ی در هم تنيده و به وحدت رسيده ی چند عنصر گرانبهاست. در فلسفه ی او از يعنی ، و در كنار هم بهره گرفته شده و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهانی و ذوق و مكاشفه ی عرفانی و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه با هم دخيل گشته ( ۱خرداد ۷۸ مصادف با روز بزرگداشت ) 🔹 امام(رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى مكتب ملاصدراست(۸ آذر ۸۶) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌹وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ 🔰 ، خرمشهر دیگر می‌شود 📿 خدای جبهه ها، خدای خرمشهر و سالروز در عملیات (۱۳۶۱) و روز مقاومت، ایثار و پیروزی گرامی باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
شب عید 🔶 هر کس (فطر) و را احیا بدارد، قلب او در روزی که قلبها می‌میرد، نخواهد مرد. صلّی الله علیه و آله 📚 ثواب الأعمال ص ۷۷ ✅ آیا درباره روز مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. این‌طور که در نظر مراجع و بیان دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است.(حجت‌الاسلام موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبرمعظم انقلاب) 🔰 زیر فردا(دوشنبه) را عید فطر اعلام کرده اند. 🌸 عید سعید فطر 🌹 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨🔅✨ حضرت آیةالله سیدمحمدحسین طباطبایی استاد آیةالله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 منتخبی از متن پیام به مناسبت آغاز به کار عظیم‌الشّأن، را در دانستند؛ این را می‌توان جامع‌ترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفه‌ی آن را در یک جمله‌ی کوتاه اعلام می‌کند. اگر قانون را، راه و مسیر کشور به سمت قلّه‌ها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریل‌گذاری و رهگشاییِ حیاتی است. همه‌ی دستگاه‌های حکومتی و مردمی و همه‌ی آحاد، وظیفه دارند از این مسیر حرکت کنند. ضمانت اجرای این وظیفه نیز -علاوه بر قوّه‌ی قضائیّه که مسئولیّتش تضمین اجرای قانون است- در خود مجلس پیش‌بینی شده است که حقّ تحقیق و تفحّص، حقّ ردّ و قبول مدیران ارشد قوّه‌ی مجریّه، حقّ تذکّر و سؤال و استیضاح، از آن جمله است. پس اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانت‌های اجرای آن بدرستی استفاده شود، کشور به هدف‌های والای خود دست می‌یابد. این است شأن والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهمّ آن. نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّت‌های کشور و با کارشناسی و با حضور فعّال و منظّم و با پاک‌دستی و امانت‌داری، وظیفه‌ی قانون‌گذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطه‌ی امید مردم و نقطه‌ی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدف‌های والا، سهم بسزا خواهد داشت. آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار، یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، یا سهل‌انگاری در کار، یا دسته‌بندی‌های احیاناً ناسالم قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای و امثال آن است.  در حال حاضر، و در صدر فهرست اولویّت‌های کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده‌ی مشهود، باید اذعان کنیم که در دهه‌ی پیشرفت و عدالت، نمره‌ی مطلوبی در باب به ‌دست نیاورده‌ایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابه‌ی اولویت، وادار سازد. توصیه‌ی صاحب‌نظران به ما می‌گوید که راه درست برای این مقصود اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است.  سیاست‌های کلّی اقتصاد مقاومتی در این زمینه، راهنمای معتبری است. توجّه به تنظیم برنامه‌ی هفتم که در شمار وظایف نزدیک مجلس یازدهم است و نیز توجّه به کاهش نقش تعیین‌کننده‌ی نفت خام در منابع مالی دولت که خود فرصت مغتنمی برای ترسیم خطّ اقتصادی کشور است، توصیه‌ی دیگر اینجانب به شما عزیزان است.  در اقدام به وظیفه‌ی نظارتی، تأکید اینجانب بر و و شخصی و جناحی است. نه حقّی از مدیر و مجری خدوم و زحمت‌کش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بی‌مورد صورت گیرد. نمایندگان با یکدیگر، تجربه‌ی با شور و حرارت و تازه‌واردان، مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهمّ جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطق‌ها، تعامل برادرانه با قوای مجریّه و قضائیّه، نسخ قوانین زائد و مزاحم، و اجتناب از تکثّر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملّت است. مطمئنّم که رعایت این سرفصل‌ها به ثابت خواهد کرد که انتخاب آنان درست بوده است و میل به حضور در انتخابات را در آنان افزایش خواهد داد.(۷ خرداد ۹۹) 🏢 ۷ خرداد ۵۹ افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی 🇮🇷 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
السلام علیکم یا انصار الحسین علیه السلام امروز ۵ شوال سالروز ورود حضرت به کوفه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
حجت الاسلام 🔸يكي از ايرادهايی كه غالبا به و علماي حوزه های علميه گرفته میشود اين است كه در معرفی و تبيين دين بر متمركز هستند و همه چيز را از منظر محدود فقاهت و مسايل شرعي نگاه مي كنند. بسياری از مردم ميپرسند چرا در و از گستردگی و عظمت دين تنها جنبه های محدودی از احكام شرعی طهارت و نجاست يا عبادات و معاملات ديده میشود؟ 🔹بايد اين واقعيت را پذيرفت كه متأسفانه به صورت ناخواسته كه دارای ابعاد مختلف اخلاقی و اعتقادی و مناسكی است به اين ترتيب تنها از همين منظر معرفي ميشود و به دليل تمركز فقها بر جنبه های حقوقی و احكام شرعی گاهی از تبيين و معرفی ابعاد ديگر برای مخاطب عام غفلت شده است. 🔸بزرگان و عالمان خود اعتراف دارند كه در ميان جنبه های سه گانه دين (اخلاق و عقايد و احكام) كمترين نقش و سهم به احكام و مسايل عملی اختصاص يافته است و تأكيد پيشوايان دين نخست بر و است، اما به دلايل مختلف از جمله ضرورت نظام بخشی به روابط اجتماعب دينداران و ساختار آموزشی و تربيتی حوزه ها به مرور اين بخش حقوقی و فقهی از ساير ابعاد پررنگ تر و فربه تر شده است. 🔹شايد كساني كه اين انتقاد را مطرح ميكنند از اين جهت حق داشته باشند كه عموم مردم از آن اندازه احاطه علمي برخوردار نيستند كه بتوانند قرآن كريم و روايات و احاديث متنوع را بررسي كنند يا از كتابهاي متعدد اخلاقي و منابع گوناگون معرفتي بهره مند شوند. اين ضرورت از سالها پيش به صورت جدي احساس مي شد و نياز به تدوين كتابهايي در اين عرصه موجب شد تا آثاری همچون در اين زمينه منتشر شود. 🔸دكتر هم كه را برا جبران اين نقيصه تأليف كرده است در مقدمه اين كتاب به تأييد مرحوم و نظر ايشان برای انتشار اين اثر اشاره ميكند و مينويسد: "تمركز رساله های موجود بر احكام فقهي خود به خود پيام آور اصالت انحصاري فقه و موجب به حاشيه راندن عقيده و اخلاق شده است. بسياري از مردمان مؤمن و حقيقت جو گمان مي كنند تنها واجبات و محرمات فقهي است كه نبايد فراموش شود، در حالي كه اهميت و تأثير رعايت بايدها و نبايدهاي عقيدتي و اخلاقي براي ساختن فرد و جامعه بسيار بالاتر و بيشتر است و اصولا فقه منهاي عقيده و اخلاق، نه انسان مطلوب را مي سازد و نه اجتماع آرماني را" 🔹دكتر محسن اسماعيلی كه همزمان با تحصيل حقوق در دانشگاه و رسيدن به جايگاه عضو حقوقدان شوراي نگهبان، تحصيلات حوزوي خود را تا بالاترين مدارج طي كرده و به عنوان اولين و تنها عضو غير معمم وارد مجلس خبرگان شد مجتهد و طبيعتا سزاوار ترين كسي است كه مي تواند كتابي براي پركردن اين جاي خالي بنويسد. او اين كتاب را براساس حديثی نوشته كه از در بيان وظايف اخلاقي و حقوق اجتماعي نقل شده و در ساختار كتاب فضايي براي تبيين رهيافت هاي عملي قرار داده تا اصول اخلاقي را همچون احكام شرعي به عنوان دستورات دين براي زندگي اجتماعي تشريح كند. 🔸همچنين در پايان كتاب مجموعه ای از مسايل به عنوان احكام اخلاقی با همان سياق توضيح المسايل مراجع تقليد اضافه شده است، با اين تفاوت كه اگر در رساله های عمليه هر كسی تنها با برداشت و تشخيص فقهي مرجع تقليد خود مواجه است در اينجا با مجموعه اي از احكام اخلاقي و اجتماعي روبرو مي شود كه بر اساس دستورات دين براي همه مردم مشترك است و اختصاص به شخص يا گروه خاصي ندارد. 🔹برخي از فصول اين كتاب عبارتند از: "برآورده كردن نيازها، وساطت و ميانجيگري، خوش سخني، ارشاد و راهنمايي، ياري رساني در مقابل ظلم". غنای متن كتاب و شيوه كاربردي تدوين آن در كنار رويكرد جامع و همه جانبه نويسنده در ارائه الگويي براي زندگي مطلوب فرد و جامعه آرمانی باعث شده است كه اين كتاب برای عموم مردم مفيد و خواندنی باشد. 🔸خواننده "مهر و ماه" از سويی در فراگيری ابعاد مختلف زندگي را مشاهده ميكند و از سوی ديگر ميبيند كه دين در همه اين حوزه ها نقشه عملي دارد و با حكم صريح و روشن بايدها و نبايدهايي را در اين عرصه ها مشخص كرده است. مقدمه دقيق و مهم اين كتاب و نيز پيوست هاي پاياني آن هم براي مخاطبان خاص مانند طلاب و دانشجويان به صورت ويژه قابل استفاده خواهد بود. 🔹اگر بعد از اين كسی از رويكرد غالب رساله های شرعی گلايه داشت و پرسيد: چرا در رساله هايشان نمی نويسند كه دروغ و غيبت حرام است؟ اين كتاب را به او معرفی كنيد. 📚 عنوان فرعی"رساله ای در باب حقوق اجتماعی و احكام اخلاقی" 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا