eitaa logo
🔹رفیق
192 دنبال‌کننده
277 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
این با طرح سؤالاتی اساسی شروع می‌شود: چرا در نازل شده؟ چرا بهتر از هزار ماه است؟ چرا ملائکه در این شب نازل می‌شوند؟ چرا سلام است؟ و نویسنده در چند خط رازگشایی می‌نماید که: یک‌شب تقدیر از هزار ماه بی تقدیر بهتر است، چرا؟ چون آن‌ها که ندارند و ندارند، بهره نقشه دارها می‌شوند؛ چون ساختمانی که نقشه ندارد و عمله‌هایش از صبح تا شب‌کار می‌کنند و بی‌حساب خراب می‌کنند و بی‌حساب می‌سازند عاقبت توالتش میان آشپزخانه سبز می‌شود و... در این تفسیر از منظری نو به مسائل نگریسته می‌شود و آنگاه معلوم می‌شود چرا علیهم‌السلام فرموده‌اند این سوره بهترین برای است. 📚 استاد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
‌‌🏴 علیه‌السّلام در سحرگاه شب نوزدهم، آن وقتی كه دل حضرت لبريز از ياد خدا و خشيت خدا بود در ... شربت را نوشيد و ضربت ابن ملجم بر فرق حضرت وارد آمد. در آن هنگام، ناگهان فرياد يك منادی بين زمين و آسمان بلند شد: پايه‌های هدايت ويران و منهدم شد. دل مردم تكان خورد. همه گوشها را تيز كردند... ناگهان شنيدند كه همان فرياد باز مجدّداً ندا سر داد: ؛ علی مرتضی كشته شد! ‌ 📚 ص ۱۸۶ 🔻مروری بر زندگانی امیر‌المؤمنین علی‌(علیه‌السّلام) برگرفته از بیانات (مدّظلّه‌العالی) ‌ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
⁉️ اگر در آیه ولایت، مراد خدا یک نفر یعنی حضرت علی است چرا کلمه «الذین،کسانی» به صورت جمع آمده؟ می‌گویید از باب تکریم و احترام به حضرت علی است پس چرا در تمامی آیات قرآن که به پیامبر اسلام اشاره شده با ضمایر مفرد «ک» و «انت،تو» به پیامبر خطاب شده؟ آیا حضرت علی بالاتر از پیامبر است؟! 🌷 در این بحث چند سوال مطرح شده: چرا «الذین» در (55 ) به صورت جمع آمده است؟ درباره این آیه که دلالت بر ولایت حضرت علی بن ابی طالب-ع- دارد بحث‌های مفصلی هست که یک کتاب مستقل می‌طلبد و ما از این بحث صرف نظر می‌کنیم و فقط پاسخ اشکال در کلمه «الذین» که برای جمع به کار رفته ولی مقصود از آن فقط یک نفر می‌باشد، را بررسی می‌کنیم. پاسخ1: نظیر این مورد در قرآن آمده است که اهل سنت متفق هستند که جمع آمده ولی مقصود یک نفر بوده است مانند: آیه 1 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ... تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ... مرجع ضمیر در «الیهم» به یک نفر برمی گردد و آن حاطب بن ابی بلتعه است که با قریش و دشمنان اسلام مکاتبه سری داشت. آیه 8 : يَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ قائل این سخن «یقولون» فقط یک نفر است و آن جناب عبدالله بن ابی بن سلول است. آیه 215 و 219 : «یسئلونک ماذا ینفقون» در حالی که سائل فقط یک نفر است. آیه 274 : «الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً» در حالی که مقصود یک نفر می‌باشد. شیعیان می‌گویند: «الذین» درباره حضرت علی بن ابی طالب -ع- است(یک نفر) و برخی از بزرگان اهل سنت می‌گویند: درباره جناب ابوبکر است(یک نفر) جالب تر آن است که در آیه: يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ «52مائده» میگویند: گوینده آن جناب عبدالله بن ابی بن سلول است در حالی که این آیه هم درمیان همین آیات مورد بحث ما است یعنی آیه 52 سوره مائده که سه آیه قبل از آیه ولایت است. پس قرآن کریم از این اسلوب که جمع به کار ببرد و مقصودش یک نفر باشد استفاده کرده است حتی چند آیه قبل از آیه ولایت. البته این سخن در به صورت واضح تری به کار رفته(61 آل عمران) در آنجا هم «ندع» دعوت می‌کنیم، «ابناءنا» پسرانمان و «نساءنا» زنانمان، «انفسنا» خودمان (جانهایمان) همگی به صورت متکلم مع الغیر آمده ولی مراد از آن ها مفرد است یعنی در «ندع» شخص حضرت -ص- و در «نساءنا» فقط -س- و در «انفسنا» هم فقط حضرت علی-ع- مقصود می‌باشد و درباره «ابناء» نیز دو نفر می‌باشد که در عربی برای دو نفر صیغه جمع به کار نمی‌رود. 📚 آیت‌الله 📌 بررسی و تحقیق درباره مقام و منزلت حضرت ابن ابی طالب علیه السلام 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🏴 تَهَدّمت والله ارکانُ الهُدی، وانطمست والله نجوم السماء وأعلام التقى، وانفصمت والله العروة الوثقى، قُتِلَ ابن عم محمد المصطفى، قُتِلَ الوصي المجتبى، ، قُتِلَ والله سيد الأوصياء، قتله أشقى الأشقياء حضرت علی -علیه السلام- فرمودند: إِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا ▪ما ساخته پروردگارمان هستیم و مردم پس از آن ساخته ما هستند. 📚 نامه ۲۱ ⚫️ شهادت مولای متقیان، اسدالله الغالب، امام علی ابن ابی طالب -علیه آلاف التحیة والثناء- تسلیت باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨ ✨ ✨ کدام شب است؟ 🔹شب قدر حقيقتى است كه شبهاى مختلفى هر كدام به قدر خود از آن بهره دارد. حقيقت شب قدر نزول حقائق عالم و حوادث سال آتى بر عليهالسّلام است 🔹...مرتبه کامل شهود اين حقائق و نزولش بر قلب امام به حسب روايات، شب بيست وسوّم است، ولى براى استفاضه از آن شب بايد از قبل آمادگى لازم را تحصيل نمود. 🔹اعمال تمام شبهاى ماه رمضان در دريافت آثار و برکات شب قدر تأثير دارد و عبادت و إحياء شب نوزدهم و شب بيست ويکم نيز در استفاضه از شب قدر تأثير بسيار زيادى دارد؛ چون در هر يک از اين شبها مراتبى از حقائق شب قدر براى اولياء خدا منکشف مى شود و هر کدام حظّى از ليلةالقدر دارد؛ 🔹لذا ائمّه هدى عليهم السّلام در پاسخ راويان، اين شب را تعيين نفرمودند تا وسيله اى شود که مؤمنين هر سه شب را به عبادت مشغول باشند و بهره شان از حقيقت شب قدر أوفى و أکمل گردد. 📚 ج 2 ص 373 آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🎙 📚 (خاطرات حضرت از زندانها و تبعید دوران مبارزه با رژیم طاغوت) http://book-khamenei.ir/uploads/audio-player/index_audio.html این ترجمه‌ی فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت منتشر و توسط معرّفی شد.‌ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
آیا جنگ بیولوژیکی است در خدمت پروژه کنترل ؟ فیلسوف، مورخ و اندیشمند شهیر به عنوان یکی از نظریه‌پردازان طرح‌ها و توطئه‌های کاهش جمعیت جهان، در می‌نویسد: ما امروز ادعا نمی‌کنیم که تنها راه جهان است؛ تاکنون جنگ و کشتار نیز در این رابطه ناامیدکننده بوده است، اما شاید جنگ‌های و مؤثرتر باشد. اگر بتوان در هر نسل، یک‌بار «مرگ سیاه» را گسترش داد(مرگ سیاه اشاره دارد به اپیدمی در قرن ۱۴ میلادی که منجر به مرگ حدود ۲۰۰ میلیون انسان شد) آنگاه بازماندگان می‌توانند آزادانه زندگی و تولیدمثل کنند. بنابراین سه راه برای ثبات جمعیت جهان وجود دارد؛ کاهش بارداری، کشتن مردم با جنگ‌های بسیار مخرب بیولوژیکی و بدبخت کردن توده‌های مختلف به‌استثنای یک اقلیت قدرتمند. 📚 ۳۰ اردیبهشت 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨ ✨ ✨ بانو! زمانی که با زمانه ی خویش نساختی، و با مَسندنشینان و اَمربَرانِ ایشان کنار نیامدی، و آنچه را که جاهلان می ـگویند، جاهلانه باز نگفتی، لاجرم به تبعیدِ اَبَدیِ روح گرفتار خواهی شد ــ حتّی اگر در کُنجِ منزلی در شهری ساکن باشی؛ و اگر بر نپذیرفتن پای فشردی، آواره اَت خواهند کرد، یا به زندان َـت خواهند انداخت و به دارَت خواهند کشید. 📚 (براساسِ زندگیِ ملاصدرای شیرازی صَدرالمُتِألِّهین) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
جناب صدرالمتألهین... 📚 ص 456 (ره) —---— 🔸 مكتب فلسفی همچون شخصيت و زندگی خود او، مجموعه ی در هم تنيده و به وحدت رسيده ی چند عنصر گرانبهاست. در فلسفه ی او از يعنی ، و در كنار هم بهره گرفته شده و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهانی و ذوق و مكاشفه ی عرفانی و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه با هم دخيل گشته ( ۱خرداد ۷۸ مصادف با روز بزرگداشت ) 🔹 امام(رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى مكتب ملاصدراست(۸ آذر ۸۶) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌹وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ 🔰 ، خرمشهر دیگر می‌شود 📿 خدای جبهه ها، خدای خرمشهر و سالروز در عملیات (۱۳۶۱) و روز مقاومت، ایثار و پیروزی گرامی باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
شب عید 🔶 هر کس (فطر) و را احیا بدارد، قلب او در روزی که قلبها می‌میرد، نخواهد مرد. صلّی الله علیه و آله 📚 ثواب الأعمال ص ۷۷ ✅ آیا درباره روز مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. این‌طور که در نظر مراجع و بیان دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است.(حجت‌الاسلام موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبرمعظم انقلاب) 🔰 زیر فردا(دوشنبه) را عید فطر اعلام کرده اند. 🌸 عید سعید فطر 🌹 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨🔅✨ حضرت آیةالله سیدمحمدحسین طباطبایی استاد آیةالله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 منتخبی از متن پیام به مناسبت آغاز به کار عظیم‌الشّأن، را در دانستند؛ این را می‌توان جامع‌ترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفه‌ی آن را در یک جمله‌ی کوتاه اعلام می‌کند. اگر قانون را، راه و مسیر کشور به سمت قلّه‌ها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریل‌گذاری و رهگشاییِ حیاتی است. همه‌ی دستگاه‌های حکومتی و مردمی و همه‌ی آحاد، وظیفه دارند از این مسیر حرکت کنند. ضمانت اجرای این وظیفه نیز -علاوه بر قوّه‌ی قضائیّه که مسئولیّتش تضمین اجرای قانون است- در خود مجلس پیش‌بینی شده است که حقّ تحقیق و تفحّص، حقّ ردّ و قبول مدیران ارشد قوّه‌ی مجریّه، حقّ تذکّر و سؤال و استیضاح، از آن جمله است. پس اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانت‌های اجرای آن بدرستی استفاده شود، کشور به هدف‌های والای خود دست می‌یابد. این است شأن والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهمّ آن. نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّت‌های کشور و با کارشناسی و با حضور فعّال و منظّم و با پاک‌دستی و امانت‌داری، وظیفه‌ی قانون‌گذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطه‌ی امید مردم و نقطه‌ی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدف‌های والا، سهم بسزا خواهد داشت. آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار، یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، یا سهل‌انگاری در کار، یا دسته‌بندی‌های احیاناً ناسالم قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای و امثال آن است.  در حال حاضر، و در صدر فهرست اولویّت‌های کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده‌ی مشهود، باید اذعان کنیم که در دهه‌ی پیشرفت و عدالت، نمره‌ی مطلوبی در باب به ‌دست نیاورده‌ایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابه‌ی اولویت، وادار سازد. توصیه‌ی صاحب‌نظران به ما می‌گوید که راه درست برای این مقصود اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است.  سیاست‌های کلّی اقتصاد مقاومتی در این زمینه، راهنمای معتبری است. توجّه به تنظیم برنامه‌ی هفتم که در شمار وظایف نزدیک مجلس یازدهم است و نیز توجّه به کاهش نقش تعیین‌کننده‌ی نفت خام در منابع مالی دولت که خود فرصت مغتنمی برای ترسیم خطّ اقتصادی کشور است، توصیه‌ی دیگر اینجانب به شما عزیزان است.  در اقدام به وظیفه‌ی نظارتی، تأکید اینجانب بر و و شخصی و جناحی است. نه حقّی از مدیر و مجری خدوم و زحمت‌کش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بی‌مورد صورت گیرد. نمایندگان با یکدیگر، تجربه‌ی با شور و حرارت و تازه‌واردان، مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهمّ جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطق‌ها، تعامل برادرانه با قوای مجریّه و قضائیّه، نسخ قوانین زائد و مزاحم، و اجتناب از تکثّر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملّت است. مطمئنّم که رعایت این سرفصل‌ها به ثابت خواهد کرد که انتخاب آنان درست بوده است و میل به حضور در انتخابات را در آنان افزایش خواهد داد.(۷ خرداد ۹۹) 🏢 ۷ خرداد ۵۹ افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی 🇮🇷 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
السلام علیکم یا انصار الحسین علیه السلام امروز ۵ شوال سالروز ورود حضرت به کوفه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
حجت الاسلام 🔸يكي از ايرادهايی كه غالبا به و علماي حوزه های علميه گرفته میشود اين است كه در معرفی و تبيين دين بر متمركز هستند و همه چيز را از منظر محدود فقاهت و مسايل شرعي نگاه مي كنند. بسياری از مردم ميپرسند چرا در و از گستردگی و عظمت دين تنها جنبه های محدودی از احكام شرعی طهارت و نجاست يا عبادات و معاملات ديده میشود؟ 🔹بايد اين واقعيت را پذيرفت كه متأسفانه به صورت ناخواسته كه دارای ابعاد مختلف اخلاقی و اعتقادی و مناسكی است به اين ترتيب تنها از همين منظر معرفي ميشود و به دليل تمركز فقها بر جنبه های حقوقی و احكام شرعی گاهی از تبيين و معرفی ابعاد ديگر برای مخاطب عام غفلت شده است. 🔸بزرگان و عالمان خود اعتراف دارند كه در ميان جنبه های سه گانه دين (اخلاق و عقايد و احكام) كمترين نقش و سهم به احكام و مسايل عملی اختصاص يافته است و تأكيد پيشوايان دين نخست بر و است، اما به دلايل مختلف از جمله ضرورت نظام بخشی به روابط اجتماعب دينداران و ساختار آموزشی و تربيتی حوزه ها به مرور اين بخش حقوقی و فقهی از ساير ابعاد پررنگ تر و فربه تر شده است. 🔹شايد كساني كه اين انتقاد را مطرح ميكنند از اين جهت حق داشته باشند كه عموم مردم از آن اندازه احاطه علمي برخوردار نيستند كه بتوانند قرآن كريم و روايات و احاديث متنوع را بررسي كنند يا از كتابهاي متعدد اخلاقي و منابع گوناگون معرفتي بهره مند شوند. اين ضرورت از سالها پيش به صورت جدي احساس مي شد و نياز به تدوين كتابهايي در اين عرصه موجب شد تا آثاری همچون در اين زمينه منتشر شود. 🔸دكتر هم كه را برا جبران اين نقيصه تأليف كرده است در مقدمه اين كتاب به تأييد مرحوم و نظر ايشان برای انتشار اين اثر اشاره ميكند و مينويسد: "تمركز رساله های موجود بر احكام فقهي خود به خود پيام آور اصالت انحصاري فقه و موجب به حاشيه راندن عقيده و اخلاق شده است. بسياري از مردمان مؤمن و حقيقت جو گمان مي كنند تنها واجبات و محرمات فقهي است كه نبايد فراموش شود، در حالي كه اهميت و تأثير رعايت بايدها و نبايدهاي عقيدتي و اخلاقي براي ساختن فرد و جامعه بسيار بالاتر و بيشتر است و اصولا فقه منهاي عقيده و اخلاق، نه انسان مطلوب را مي سازد و نه اجتماع آرماني را" 🔹دكتر محسن اسماعيلی كه همزمان با تحصيل حقوق در دانشگاه و رسيدن به جايگاه عضو حقوقدان شوراي نگهبان، تحصيلات حوزوي خود را تا بالاترين مدارج طي كرده و به عنوان اولين و تنها عضو غير معمم وارد مجلس خبرگان شد مجتهد و طبيعتا سزاوار ترين كسي است كه مي تواند كتابي براي پركردن اين جاي خالي بنويسد. او اين كتاب را براساس حديثی نوشته كه از در بيان وظايف اخلاقي و حقوق اجتماعي نقل شده و در ساختار كتاب فضايي براي تبيين رهيافت هاي عملي قرار داده تا اصول اخلاقي را همچون احكام شرعي به عنوان دستورات دين براي زندگي اجتماعي تشريح كند. 🔸همچنين در پايان كتاب مجموعه ای از مسايل به عنوان احكام اخلاقی با همان سياق توضيح المسايل مراجع تقليد اضافه شده است، با اين تفاوت كه اگر در رساله های عمليه هر كسی تنها با برداشت و تشخيص فقهي مرجع تقليد خود مواجه است در اينجا با مجموعه اي از احكام اخلاقي و اجتماعي روبرو مي شود كه بر اساس دستورات دين براي همه مردم مشترك است و اختصاص به شخص يا گروه خاصي ندارد. 🔹برخي از فصول اين كتاب عبارتند از: "برآورده كردن نيازها، وساطت و ميانجيگري، خوش سخني، ارشاد و راهنمايي، ياري رساني در مقابل ظلم". غنای متن كتاب و شيوه كاربردي تدوين آن در كنار رويكرد جامع و همه جانبه نويسنده در ارائه الگويي براي زندگي مطلوب فرد و جامعه آرمانی باعث شده است كه اين كتاب برای عموم مردم مفيد و خواندنی باشد. 🔸خواننده "مهر و ماه" از سويی در فراگيری ابعاد مختلف زندگي را مشاهده ميكند و از سوی ديگر ميبيند كه دين در همه اين حوزه ها نقشه عملي دارد و با حكم صريح و روشن بايدها و نبايدهايي را در اين عرصه ها مشخص كرده است. مقدمه دقيق و مهم اين كتاب و نيز پيوست هاي پاياني آن هم براي مخاطبان خاص مانند طلاب و دانشجويان به صورت ويژه قابل استفاده خواهد بود. 🔹اگر بعد از اين كسی از رويكرد غالب رساله های شرعی گلايه داشت و پرسيد: چرا در رساله هايشان نمی نويسند كه دروغ و غيبت حرام است؟ اين كتاب را به او معرفی كنيد. 📚 عنوان فرعی"رساله ای در باب حقوق اجتماعی و احكام اخلاقی" 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 🏴 🏴 در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه -عليهم‏ السّلام- تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان ‏الله ‏تعالى عليه‏ واعلی الله‏ مقامه ‏الشريف، به جامعه‏ ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد. خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می ‏دانم. اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار بود، نه از نوع كار علما؛ اگر چه علما ورثه‏ ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم. شما مقايسه كنيد اينها را(علمای بزرگ نظیر سیدمرتضی و سیدبن طاووس) با امام. ببينيد اصلاً فاصله، فاصله ‏ى زمين و آسمان بگوييم؟! فاصله ‏ى بين انسانهاى معمولى با پيغمبران بگوييم؟! چه جورى تعبير كنيم اين فاصله را؟ اصلاً اين فاصله ‏ى معنوى بين امام و ساير علما را چه جورى می ‏شود ترسيم كرد و چه كسى را می ‏شود با امام مقايسه كرد در اين زمينه‏ ها؟! اصلاً يك چيز عجيبى است، شخصيت امام واقعاً يك . نه پيش از او چنين كسى آمده و نه بعد از او من گمان می ‏كنم بتواند چنين كسى بيايد. يا تا آن حدود كسى پرواز كند. مثل او كه هيچ، به آن حدود هم كسى نمی ‏تواند پرواز كند.(۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم ارتحال) 📚 بیانات منشور حوزه روحانیت جلد ۸ ص ۱۴۹ به بعد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
نظر درباره بنیانگذار کبیر انقلاب: اگر اسم کار مرا لوس‌بازی نمی‌گذاشتند، اسم کتابم را می‌گذاشتم «عیون خمینی» ▫️زمانی ایشان [علامه حسن‌زاده آملی] می‌فرمود اگر اسم كار من را لوس‌بازی نمی‌‌گذاشتند و اگر تلقیِ خوشی صورت می‌‌گرفت و مصون بود از تلقی‌های ناخوش، من این را - که در مسائل نفس است و كتاب مهمی است - و كتاب سر پیری من است، مال ایام جوانی‌‌ام نیست، یعنی یك عمر كار كرده‌ام و حاصلش این شده است، اسم این كتاب را می‌گذاشتم «عیون خمینی». از شاگردان علامه حسن زاده آملی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
➕/🔻اخبات و انکسار باطنی است که انسان را به وصال رحمت حق می رساند. 🔻اگر روزى به ما بگویند آیا حاضرى نبى یا امامی را بکشى؟ جواب ما منفى است و حتى از این سؤال، وحشت هم مى کنیم. احساس مى کنیم که این گناهان، گناهان ما نیست و بین ما و آنها، حائل ها و واسطه هاى زیادى وجود دارد. اما حقیقت این است که انسان از هیچ یک از ذنوب و سیئات و گرفتارى ها دور نیست؛ آدمى با هیچ یک از اینها فاصله اى ندارد. 🔻اعتقادم این است که ما هنوز در فضاى این گناهان قرار نگرفته ایم. هنوز مجبور نشده ایم که به خاطر محبوب هامان دست به هرکارى بزنیم. همه فرعونیم، فقط مصرهاى ما کوچک و بزرگ مى شود. من در محدوده خانه ام، مادر و پدرم، فرزند و عیالم، فرعونى هستم و «أَنَا رَبُّکُمُ الاعْلى» را در آن حد دارم و در این زمینه قدم برمى دارم. ما باید این حالت را براى خود تصور کنیم که ممکن است در همین مجلس، شرایط طورى شود که تصمیم بگیریم ولىّ خدا را تکه تکه کنیم. 🔻اگر این معنا را از خود دور ندیدیم، این سؤال مطرح مى شود که پس چه چیزى ما را سر پا نگاه مى دارد و به ما استقامت مى دهد؟! 📚 استاد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
سوفی! اگر من می خواستم در اين درس ها تنها يك چيز به تو ياد دهم، آن بود كه : " در عجله نكن " 📚 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
۱۱گفتار در باب تولید علوم انسانی.فرحانی.pdf
2.18M
📚 (جلداول) 👈 یازده گفتار در باب تولید 🔰 استاد 🔅🔅🔅🔅🔅 ✅ فهرست گفتارها: 1- تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی 2- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی 3- علوم انسانی بدون پیش فرض 4- استخلاف و دین 5- فقه علم یا فلسفه علم؟ 6- اعتبار و تعبد در دین 7- پله پله تا ملاقات خدا 8- اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان 9- فلسفه اجتهاد 10- فقه جواهری کدام است؟ 11- جایگاه و اهمیت کتاب مناهج الوصول (ره) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌀 ضعف 💠 ما در اوایل انقلاب جوانهایی را داشتیم که اینها مردمان مسلمانی بودند و برای اسلام وارد میدان شده بودند امّا چون مبانی معرفتی‌شان ضعیف بود، پایه‌های معرفتی‌شان محکم نبود ــ حالا به هر دلیلی محکم نبود ــ اینها جذب گروه‌های شدند و از یک سالمِ اسلام‌طلب و مؤمن تبدیل شدند به کسانی که بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند، جوان را، پیر را، کاسب بازاری را هدف قرار دادند و آماج حمله‌ی خودشان قرار دادند و آن فجایع را، آن جنایات را به وجود آوردند؛ به خاطر جذب آن گروه‌های ناسالم شدند و به این راه‌ها کشانده شدند؛ آخر هم سر از زیر پرچم صدّام درآوردند؛ یعنی آخرش هم کارشان به اینجا رسید؛ منشأ همه‌ی اینها همان بود. 🔸 کسان دیگری در همان زمان بودند ــ ما می‌شناختیم افراد را، بنده قبل از انقلاب با خیلی از این افراد آشنا بودم در همین مجموعه‌های گروهی و مانند اینها ــ که قرص و محکم ایستادند؛ چون مبانی فکری‌شان درست بود، با کتابهای مرتبط بودند، با تفکّرات آشنا بودند، با حرفهای مرحوم آشنا بودند، مبانی فکری و معرفتی‌شان محکم بود، [لذا] قرص و محکم ایستادند؛ بعضی هم مبانی معرفتی‌شان ضعیف بود و متأسّفانه رفتند. 🔘 یا بعدها در اوایل انقلاب کسانی کارهای انقلابی کردند و بعد از مدّتها جزو پشیمانها شدند -جمع پشیمانها- که یکی از مسائل انقلاب ما عبارت از همین مسائل است که یک روز انقلابی بودند و بعد، از انقلابی‌ بودن پشیمان شدند.(١٣٩٩/٠٢/٢٨) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha