💐 🌹 💐
#امام_خمینی(ره):
🔅 تاریخ اسلام گواه احترامات بیحد #رسول_خدا(ص) به این مولود شریف است... / ۴ اردیبهشت ۱۳۶۰
🌸 فرارسیدن سالروز ولادت حضرت #فاطمه_الزهرا سلاماللهعلیها و حضرت #امام_روحالله مبارک باد
#حضرت_زهرا
#روز_مادر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مشاهدات حجتالسلام #راشد_یزدی
از زندگی #رهبر_معظم_انقلاب
حضرت #آیتالله_خامنهای: اگر بخواهم راجع به #همسرم یک چیزی بنویسم، به اندازه یک کتاب می شود.
🌀 چند سالی هست در پی پیشنهاد تولید اثری فاخر براساس زندگی همسر بزرگوار #مقام_معظم_رهبری هستیم.(مثل اینکه اینکار جز در سطح توصیفات حضرت آقا محقق نمیشود)
#زندگی_فاطمی
#همسر_انقلابی
#مادر_انقلابی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
🖇 سلسله نشستهای هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق #تولید_علم_دینی 📚 با محوریّتنقد و بررسیمجموعه #ک
1_408468901.pdf
3.55M
🔰 سلسله نشستهای هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق #تولید_علم_دینی با محوریت کتاب #علم_دینی اثر #حجةالاسلام_وکیلی
🖇 مقدمه و فهرست دورۀ چهار جلدی #کتاب(فایل پیوست)
3⃣ نشست سوم با حضور:
حجةالاسلام اسدپور(میهماننشست)
شیخ محمدحسن وکیلی (صاحب اثر)
🕧 زمان: جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹؛ ساعت۱۸:۳۰
لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🌷 🇮🇷
✍ #شهید_آوینی:
امام (ره) به ما آموخت که #انتظار در #مبارزه است و این بزرگترین پیام او بود، و پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده میدارد همین است که برای #ظهور آخرین #حجت_حق مبارزه کنیم.
حضرت #امام_خمینی ره
#دهه_فجر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔰 نگهداری انقلاب دشوارتر از ایجاد انقلاب
💥یک موهبت، نگهداشتنش از به دست آوردنش آسانتر نیست اگر نگوییم مشکلتر است.
خود ثروت، به دست آوردنش یک هنر می خواهد، خوب حفظ کردن و نگه داشتنش هنر بیشتری می خواهد.
این مخصوصا در مُلک گیری صادق است. در قدیم می گفتند جهانگیری از جهانداری آسانتر است.
☄ #انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسانتر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است و کم و بیش می شود گفت که الان قرائن و امارات نشان می دهد که آن گونه که انقلاب در وقتی که در حال کوبیدن دشمن بیرونی بود قدرت و قوّت و نشاط داشت و پیروزی بعد از پیروزی به دست می آمد، از وقتی که به حالت سازندگی افتاده است آن نشاط و آن قدرت و آن قوّت در آن نیست، یک نوع #تشتّت و تفرقه وجود دارد.
💥البته این تشتّت و تفرقه را یک امر غیر مترقَّب نباید تلقی کرد، پیش بینی میشد، خود ما این حرف را مکرر می گفتیم و خود من در پاریس همین مسئله را با #آقا در میان گذاشتم که این وحدت و یکپارچگی که امروز در میان مردم دیده می شود مسلّم با رفتن شاه به این شکل باقی نخواهد ماند، شکل دیگری پیدا میکند.
☄روی این جهات، بررسی ماهیت این انقلاب به معنای #شناخت این انقلاب به عنوان یک #پدیده_اجتماعی ضرورت دارد یعنی ما باید انقلاب خودمان را بشناسیم و بشکافیم و همه جنبههایش را در نظر بگیریم. با #شکافتن و #شناختن این انقلاب است که امکان نگهداری و حفظ آن و امکان #تداوم بخشیدن به آن پیدا خواهد شد.
📚 #کتاب
#آینده_انقلاب_اسلامی_ایران
#شهید_مطهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
کتاب پیش رفتهایم.pdf
26.14M
📚 #کتاب پر محتوای #پیش_رفتهایم
✍ مروری بر پیشرفت های اقتصادی چهل سالۀ نظام با وجود موانع و کاستی ها
🔹این کتابچه حاصل تلاش نخبگان اقتصادی دانشگاهی کشور از شرایط #اقتصادی جمهوریاسلامی در چهل سال اخیر است؛ پژوهشی قابل تقدیر و استفاده.
#توصیهاکیدخواندن
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🌸 🇮🇷 🌸 🇮🇷 🌸
#رهبر_معظم_انقلاب:
🔸بیست و دوم بهمن، #عید_حقیقی برای ملت ماست... بیست و دوم بهمن، در حکم #عید_غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که #نعمت_ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت. ۱۳۶۸/۱۱/۰۴
📸 تصویر حضرت #آیتالله_خامنهای در راهپیمایی 22 بهمن در ایام ریاست جمهوری و دوران دفاع مقدس
💐 چهل و دومین سالگرد پیروزی #انقلاب_اسلامی مبارک باد
#دهه_فجر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔸 اساساً هرگز #فتوا، واقعیت را تغییر نمیدهد. مثلاً کسانی که متخصص هستند و به اشتباه گمان کردند که در فلان محل، گنجی هست، آن متخصص و پیروانش پس از تلاش اگر چه معذور باشند، قطعاً به گنج نائل نمیگردند؛
🔹در نتیجه اگر ما در حجاب شرعی، تخفیف دهیم و در غنا، مواردی را مباح کنیم و در ربا، مواردی را حلال شمریم و در اقتصاد و استفاده از منابع عمومی، گروهی را فقیر و بی بهره و گروهی را ممتاز قرار دهیم و... چه آن کسی که خود را «مفتی» میداند، چه آن که مقلّد است و چه آن که کارگذار این امور است، هرگز در واقع و عالم تکوین، به آنچه مطلوب حق است نائل نخواهد شد. پس چنین انسانی، بر فرض معذور بودن از لحاظ علم کلام و اصول فقه، در واقع به تقوای الهی که قرآن کریم آن همه برایش ثمرات شمرده است، نائل نگشته و طبیعتاً به اقتضای ذاتش به کوری و کری معنوی گرفتار است.
📚 #کتاب
#عصمت (بررسی مسئله عصمت انبیاء -صلوات الله علیهم اجمعین- در قرآن کریم)، ص ۴۷ و ۴۸
✍🏻 آیتالله #حامد_وفسی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📃 #بیانیهگامدوم منشوری جامع برای ترسیم #نقشهراه چهل سال دوم انقلاب
📌 مروری بر سرفصلها و بخشهای مهم، همراه با تحلیل مختصر از بیانیه
✅ شامل سرفصلهای مهم زیر:
۱_ ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله #خودسازی، #جامعهپردازی و #تمدنسازی
۲_ #انقلاب_اسلامی آغازگر عصر جدید در عالم
۳_ شعارهای #جهانی فطری درخشان و همیشه زنده انقلاب اسلامی
۴_ دفاع ابدی از #نظریه #نظام_انقلابی
۵_ #جمهوریاسلامی و فاصله میان بایدها و واقعیتها
۶_ انقلاب اسلامی مایه سربلندی #ایران و ایرانی
۷_ برای برداشتن گام های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت
الف_ آغاز انقلاب اسلامی از نقطه صفر
ب_ تقابل دوگانه اسلام و استکبار پدیده برجسته جهان معاصر
🔻 #مدیریتجهادی و اعتقاد به اصل #مامیتوانیم عامل عزت و پیشرفت ایران در همه عرصه ها
✅ برکات بزرگ انقلاب اسلامی:
1⃣ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران
2⃣موتور پیشروان کشور در عرصه علم و فناوری
3⃣به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه خدمت رسانی
4⃣ارتقای شگفت آور بینش سیاسی آحاد مردم
5⃣سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور
6⃣افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه
7⃣ایستادگی روز افزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان
✅ #جوانان محور تحقق نظام پیشرفته ی اسلامی
🔰 توصیه های #رهبر_معظم_انقلاب در پرتو امید و نگاه خوش بینانه به آینده
شامل:
1⃣علم و پژوهش
2⃣معنویت و اخلاق
3⃣اقتصاد
4⃣عدالت و مبارزه با فساد
5⃣استقلال و آزادی
6⃣عزت ملی، روابط خارجی ، مرزبندی با دشمن
7⃣سبک زندگی
✅همانطور که در عناوین سرفصلهای بیانیه دیدیم این بیانیه یک نگاه جامع و دقیقی به مسائل جامعه داشته و برحسب آن توصیه های بسیار کارآمدی را برای ادامه مسیر ارائه کرده است
✅ابتدا رهبر معظم انقلاب ویژگی های انقلاب اسلامی را در ۷ بخش تبیین کردند که جوان امروز به انقلاب و کشورخود افتخار کند
✅بعد با توجه به گذشته ای که در دوران پهلوی و قبل تر از آن داشتیم، برکات انقلاب اسلامی و به عبارتی ثمرات ونتایج گام اول انقلاب را در ۷ بخش تحلیل کردند .تا جوان امروز قدر پیشرفت ها را بداند.
👈و دلیل پیشرفتها را هم مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل "ما میتوانیم" عنوان میکنند.
و در قسمت مهم بیانیه به جوانان اشاره کردند و ایشان را محور تحقق نظام پیشرفته عنوان کردند و ماموریت مهمی را در ابتدای کار به آنها محول کردند
✅ماموریت مهم ایجاد #امید و نگاه خوش بینانه به آینده و شکستن حصر رسانه ای دشمن در فضای مجازی بود .
چرا که ناامیدی که دشمنان با دروغ پردازی و تحریف حقایق ایجادمیکنند بزرگترین مانع حرکت رو به جلو ملت ایران است.
✅ در پایان بیانیه هم آقا باز در ۷ فصل ماموریتهای مهمی را برای مسیر راه انقلاب تعیین کردند .که هر یک از دغدغه مندان انقلاب در هر قسمتی که هستند این مسائل را توجه داشته باشند.
✅ مهمترین بخش این سرفصلها که متویان فرهنگی لازم است توجه کنند: بخش سبک زندگی بود که اشاره کردند که برای مقابله با سبک زندگی غربی، جهادی همه جانبه و هوشمندانه لازم است که باز چشم امید در آن به جوانان است
🌀 حضرت #آیتالله_خامنهای در دیدار رمضانی دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی هم در تبیین بیانیه فرمودند:
🔹️ بیانیه گام دوم، یک ترسیم کلی از گذشته و حال و آیندهی انقلاب است.
🔸️چهار نقطهی اصلی که در بیانیه مورد تأکید بوده:
1⃣«عظمت حادثهی انقلاب و ماندگاری آن»
2⃣ «عظمت راه طیشده و کارکرد انقلاب تا امروز»
3⃣ «چشمانداز پیش روی انقلاب» و
4⃣«عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است.
🔹️ ما یک #حرکت_عمومی لازم داریم برای رسیدن به #چشم_انداز. این حرکت طبعاً با محوریت #جوان_متعهد انجام میشود. جوان هم لزوماً ۲۲ و ۲۵ ساله نیست. منظورم این است که ۳۵سالهها و ۴۰سالهها هم جوانند.
🔺️ اینها میتوانند در نظام مدیریت کشور، تحول عظیم ایجاد کنند. ۹۸/۳/۱
✅ در یک کلام بیانیه گام دوم انقلاب که تبیین آن مورد تاکید رهبری نظام است و و بیشترین امیدواری برای عملی سازی آن را #جوانان میدانند. گامی است در جهت آماده سازی برای طلوع خورشید ولایت عظمی، حضرت ولیعصر(ارواحنافداه)
🇮🇷 #ایران_مقتدر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔅 وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون؟» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم!
🔹 یادم نمیرود که در مدرسه نیماورد اصفهان، بعدازظهر که از خواب بیدار شدیم یک وقت صدای مرحوم حاج میرزا علیآقا را شنیدم. ما در آن مدرسه غریبه بودیم. طلبهها از ایشان خواهش کرده بودند، آمده بود موعظه میکرد و بعد هم ذکر مصیبت.
🔸حدیث دارد که در قیامت فریاد میکشند: «أینَ الرَّجَبیون؟» رجبیون کجا هستند؟ این مرد با همان آهنگ و با آن حال و روحی که داشت این تعبیر را به کار برد:
آن وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ چیزی نداشته باشیم و اصلا جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟
✅ این ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و این سنتها در میان ما بهکلی دارد فراموش میشود. ماه رجب میآید، بزرگهایمان متوجه نمیشوند تا چه رسد به بچهها. کمکم اگر به بچهها بگوییم ماههای قمری را از محرم تا ذیالحجه بشمار، نمیتوانند؛ اصلا فراموش میکنند که یک چنین ماههایی هم وجود دارد.
📚 #کتاب
#آشناییبا_قرآن، ج۸، ص۲۳۴
#شهید_مطهری
🌸 حلول ماه مبارک #رجب و و ولادت حضرت #امامباقر(ع) مبارک باد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
📚 #کتاب #در_فرانسه_تک_درختی_هست...(تأملاتی در جهان انقلاب اسلامی) #وحید_جلیلی ✅ شامل 10 متن: 1⃣ «مک
🚫 #آمریکا مثل #اسرائیل شکل گرفت
سال ۱۴۹۲ م که پای آقای #کریستفکلمب به آمریکا رسید، ملتی داشتند آنجا زندگی می کردند. اروپایی ها به مرور آمدند و کشتار راه انداختند. قبایل را یکی بعد از دیگری از بین بردند. آنها در آمریکا به صورت کلنی های جدا از هم و عمدتا تحت پرچم #انگلستان ساکن شدند. حالا داستان خود این هم جالب است که تیپ هایی که به آمریکا میرفتند، چه تیپ هایی بودند. بخش مهمی از آنها قاتلها و جنایت کارها و مجرم های تحت تعقیب بودند. فرار میکردند و خودشان را به آمریکا میرساندند که آزاد زندگی بکنند...
کشتار سرخ پوستها و تصرف زمین های آنها، یکی از پایه های اصلی شکلگیری تمدن آمریکایی بود. امروز بعد از پانصد سال، تعداد سرخپوستها حدود ۲ میلیون نفر است، در حالی که طبق بعضی آمارها هنگام ورود کریستف کلمب به آمریکا، ۲۵ میلیون سرخپوست در این سرزمین زندگی میکردند.
📚 #کتاب
#در_فرانسه_تک_درختی_هست...(تأملاتی در جهان انقلاب اسلامی)
#وحید_جلیلی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
💠 اوج فعالیت تشکیلاتی #شیعه 🔅 آن طور که بنده استفاده کرده ام از روایات، اوج فعالیت تشکیلاتی شیعه از
#گفتار_دوم
اهمیت شناخت چهره و #سیرهی_حقیقی ائمه
🔰شواهدی به منظور #ابطالاحتمالسازشکار بودن ائمه علیهمالسلام
▪️تمام امامان، از #امام_سجاد به بعد -یعنی #امام_باقر، #امامصادق، #امامموسیبنجعفر، #امام_جواد، #امامهادی و #امام_عسکری علیهمالسلام -هرکدام یک بار، دو بار، سه بار زندان رفتند و تبعید شدند. البته امام هشتم به یک صورت دیگر تحت نظر قرار گرفت.
بنده سوال میکنم که اگر چنانچه واقعا امام هفتم آن قدر با قدرت زمانش صمیمی و یگانه است که به او میگوید قربانت بشوم و شری که به جان تو میخواهد بخورد، به جان من بخورد، خب آیا برای دستگاه، کار عاقلانه ای است که این شخصیت موافق خود را، این شخصیت خیرخواه خود را، این آدم را بکشد یا به زندان بیندازد؟ عقلای عالم این کار را میکنند؟ اگر تو جای هارون بودی، میکردی؟
... وسائل رنجش خاطر او را فراهم خواهی کرد؟ اگر بکنی، ممکن است به تو عاقل گفته شود؟ مسلما نه.
📚 #کتاب
#همرزمان_حسین علیه السلام
#رهبر_معظم_انقلاب
حضرت #آیتالله_خامنهای
🌱 ما سامرا نرفته گدای تو میشویم
ای مهربان امام فدای تو میشویم
🏴 عرض تسلیت سالروز #شهادت حضرتاماممحمدبنعلیالهادی علیهالسلام محضر حضرت ولیعصر(عج)، شیعیان و محبین اهل بیت(ع)
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#حدیث
🌷 عنْ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ عَلَیهَا السَّلامُ ... دَخَلَ عَلَی اَبی رَسُولُ اللَّهِ فی بَعْضِ الاْیامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیک
🌹از #فاطمه_زهرا(س): وارد می شد بر من پدرم در بعضی از روزها و فرمود: "سلام بر تو ای فاطمه"
✅ نکته: همیشه وارد شونده باید به حاضرین سلام کند.
📚 #کتاب
#ادبستان (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا)
#حدیث_کسا
#تربیت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
#رهبر_معظم_انقلاب:
برخی گفتهاند تأکید اینجانب بر #جوانگرایی به معنای #پیرزدایی است اما این برداشت غلط است و باید درباره معنای جوانگرایی #فکر و تعمق کرد./ ۹۷/۱۲/۲۳
#دولت_جوان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای #تأمل
#نظام_آموزش
#نظام_پرورش
#جامعهسازی
#نحوه_مواجهه
🔻از دو زاویه دید، نگریسته شود:
1⃣ تطبیق واقعیت؛ نیاز و تصورات #دانشآموز امروز
2⃣ نوع مواجهه سینما با مسائل اجتماعی (در مسیر تخریب یا اصلاح)
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🎯 دیگر دورهای بهنام #نوجوانی وجود ندارد
— نوجوانی در قرن بیستم، پلی از معصومیت کودکی به مسئولیتهای زندگی بزرگسالی بود، اما این پل دارد ویران میشود
📍نوجوانی مفهومی است ساختۀ قرن بیستم. پیش از این قرن، برای مردم ناشناخته بود و گویا برای زندگی امروز نیز فایدۀ چندانی ندارد. نوجوانی، در نگاه مصلحان و نظریهپردازانی که آن را صورتبندی کردند، همچون دورهای بین کودکی و بزرگسالی بود که، طی آن، نوجوانْ تحت نظارت نهادهایی مثل دبیرستان پا به بزرگسالی میگذاشت، اما در دنیای اینترنت دیگر نظارت مدرسه بیمعنا شده است و اقتصاد جهانی جایی برای فارغالتحصیلان دبیرستان ندارد.
🔻مارگارت میدِ انسانشناس در دهۀ ۱۹۲۰ گفت نوجوانیِ آمریکایی محصول سائقههای خاصِ زندگیِ آمریکایی است.
🔰گرچه ما هنوز واژۀ «نوجوانی» را به کار میبریم، اشارههای فرهنگیِ آن عمدتاً بیمعنا شدهاند. در قرن بیستویکم، این واژه دیگر توصیفگر دورهای از تمرین موردنیاز جهت رفتارکردن همچون بزرگسالان نیست، حتی خط شاخصی میان دانش کودکان و افرادِ بهبلوغرسیده هم نیست. والدین هم دیگر جهت درک نحوۀ بالغشدن فرزندان نوجوانشان نمیتوانند به مفهوم «نوجوانی» اعتماد کنند: آنها نمیتوانند بهدرستیْ فعالیتهای جنسی فرزندان نوجوانشان را به رابطۀ ثابتِ منجر به ازدواج پیوند دهند. والدین حتی نمیتوانند بفهمند که چگونه تحصیل در دورۀ نوجوانی موجب هدایت فرزندانشان بهسمت کاری مناسب در دورۀ بزرگسالی میشود. ایدۀ «مهلت آزمایشی»، یعنی همان ایدۀ اریکسون که با تثبیت هویتِ ثابت نوجوان به پایان برسد، بسیار بعید به نظر میرسد، چراکه هویت افراد در دهۀ دوم از عمر خود و گاهی حتی دهۀ سوم نیز همچنان در حال تغییر است. برخیْ سرپرستی هلیکوپتری را مقصر تأخیر طولانی در بلوغ فکری دانستهاند، اما صرفنظر از نقشِ آنْ مسیرِ رسیدن به بزرگسالی بسیار پیچیدهتر و نامطمئنتر شده است.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/8304/
#ترجمان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔻 #رهبر_معظم_انقلاب:
📜 «منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. #امام به معنای واقعی کلمه #حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد».
۱۳۹۸/۲/۱۸
📝 هر جمله منشور روحانیت نیاز به مباحثه دارد
🔸 حقیقتاً اگر انسان بخواهد دربارهى این پیام صحبت بكند و مطالب آن را شرح بكند، هر سطر سطر و جمله جملهى این پیام نورانى و پرمغز و معنوى و بسیار سنجیده و البته از لحاظ ادبى، زیبا و مرصّع، هر جملهاى از این پیام جا دارد كه انسان دربارهاش بحث كند و حرف بزند.
🔹 توصیه میكنم به مخاطبان آن پیام، یعنى به جامعهى علماى اسلام و #روحانیون و #طلاب، كه این پیام را مثل یك درس، مثل یك #كتاب، مثل یك لوح آسمانى مكرر بخوانند.
🔸 خود من واقعاً مكرر خواندم، مخصوصاً بعضى از بخشهاى این پیام را كه هرچه انسان میخواند، احساس میكند كه روى كلمه كلمهى او بایستى تأمل كند و التذاذ روحى و معنوى ببرد، تأمل كنند.
۱۲ اسفند ۱۳۶۷
حضرت #آیتالله_خامنهای
🌐 متن در قالب نسخه وب:
b2n.ir/Manshour
🗓 سوم اسفند، سالروز صدور #منشور_روحانیت از سوی حضرت #امام_خمینی (ره)
#حوزه_علمیه
#روحانیت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#رهبر_معظم_انقلاب
💠 این بزرگوار نمودار و نشانۀ مقاومت است. انسان بزرگیست که تمام دوران کوتاه زندگیاش با قدرت مزوّر و ریاکارِ خلیفۀ عباسی، مأمون، مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همۀ شیوههای مبارزۀ ممکن، مبارزه کرد.
اولین کسی بود که بهطور علنی بحث آزاد را بنیانگذاری کرد. در محضر #مأمون عباسی، با علما و داعیهداران و مدعیان و موجّهان، دربارۀ دقیقترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد.
#بحث_آزاد، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمۀ هدی رایج بوده است و در زمان #امام_جواد بهوسیلۀ آن امام بزرگوار با آن شکلِ نظیف انجام گرفته است.(١۳۶۰/۲/۲۵)
📚 #کتاب
حلقات #انسان_دویست_وپنجاه_ساله/حلقۀ دوم(فصل امامجواد، امامهادی و امامعسکری علیهمالسلام)
حضرت #آیتالله_خامنهای
امام #محمدبنعلیالجواد علیهالسلام:
🔰 سه خصلت جلب محبّت مىکند:
انصاف در معاشرت با مردم
همدردى در مشکلات آنها
همراه و همدم شدن با معنویات
#بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲
🌺میلاد با سعادتنهمین امامهمام دردانه علیبنموسیالرضا(ع) حضرت #جواد_الائمه(ع) تبریکو تهنیتباد✨
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
مبانی-ساختار-تشکیلات-اسلامی-در-المیزان.pdf
803.5K
💠 مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر #المیزان
🔻 “وَ رابِطُوا”: #مرابطه عبارت است از وصلکردن نیروها، نه تنها در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شئون زندگى.
◽️ اوّلین ندایى که از بشر برخاست و براى اوّلین بار، انسان را به امر #اجتماع دعوت نمود، ندایى بود که شارع اسلام و #خاتمانبیاء سر داد.
◽️ خاستگاه #کار_جمعی و گروهی در طول تاریخ، دوگونه بوده است:
یکم: #دین، که احیاءگر #فطرت است.
دوّم: حکومتهای رقیب دین که از این فطرت انسانی، سوء استفاده کردهاند و بدنبال برآوردن حاجات خود هستند.
◽️ برای حفظ شعائر و حدود، عنصر حکومت به تنهایی ناکارآمد است و باید فریضه #امربهمعروف و #نهیازمنکر نیز در جامعه رونق داشته باشد. در تشکّل نیز باید این عنصر، واجب و فراگیر باشد تا ارزشها و آرمانهای تشکیلات، حفظ شود. بسنده کردن به ساختار و مدیریت، یک نقص است.
◽️ مدار اداره تشکّلها، #حق_محوری است؛ نه اکثریتمحوری. این مهم باید در شکلگیری ساختار، رعایت شود.
◽️ تشکّلهایی که در #جامعه_اسلامی شکل میگیرند، باید نسبت خود را با ولیّ امر برقرار کنند و از او و منویّات او در افکار، گرایشات و اعمال خود بهره گیرند. این مهم باید در ساختار #تشکیلات، نهادینه شود.
#یادداشت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔅 #تقوا درجات و مراتب دارد...
🔹یک وقت انسان تقوایش در حدی است که از #گناهان_کبیره و از اصرار بر صغیره اجتناب میکند. این اولین درجه تقواست که به آن، عدالت محقَّق میشود. در اصطلاح #فقه اسلامی هست که مثلًا امام جماعت باید عادل باشد، شاهد باید #عادل باشد، قاضی باید عادل باشد، مرجع تقلید باید عادل باشد؛ معنی عادل این است که این درجه از تقوا یعنی خود نگهداری از گناهان کبیره و خود نگهداری از تکرار و اصرار بر #گناهان_صغیره را داشته باشد، که اگر این حد هم نباشد #فاسق است، «اولئِک هُمُ الْفاسِقون» که بعد میآید.
🔸درجه بالاتر این است که انسان خودش را از گناهان صغیره هم حفظ و نگهداری کند. بالاتر اینکه از مکروهات هم خود را نگهداری کند، یعنی طوری خودش را نگهداری میکند که هیچوقت مکروهی هم بجا نمیآورد. البته این بدون تنظیم کردن زندگی به دست نمیآید؛ یعنی انسان طوری عمل میکند که همیشه هرچه عمل کند یا واجب است یا مستحب یا مباح، و حتی مباح هم ممکن است نباشد؛ که #علامه_حلی میگوید من یازده سال با #خواجهنصیرالدینطوسی زندگی کردم، یک مباح از او ندیدم. نه اینکه یک آدم دوریگزین از همه چیز بود، بلکه آنچنان کارش را تنظیم کرده بود که همه کارها برایش یا واجب میشد یا مستحب.
🔹اگر میخوابید آن خواب برایش #مباح نبود، حتماً مستحب بود، چون در وقتی میخوابید که به خواب نیاز داشت. اگر غذا میخورد، آن غذا را وقتی میخورد و آنچنان میخورد که آن غذا را باید میخورد، خوردنش بر او واجب یا حداقل مستحب بود؛ و لباس که میپوشید و حرف که میزد [همینطور.] یک کلمه حرفش حساب داشت. حرفی که هیچ اثر نداشت نمیگفت. پس او حرف مباح نداشت؛ حرفی که میگفت یا واجب بود یا مستحب. البته بالاتر از این، این است که انسان تقوا داشته باشد حتی از غیر خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غیر خدا، تقوا داشته باشد از غفلت خدا. اینها همه مراتب تقواست.
📚 #کتاب
#آشناییبا_قرآن، ج۶
#شهید_مطهری
🔰 ۵ اسفند روز بزرگداشت #خواجهنصیر و روز مهندسی گرامی باد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #شهید_آوینی:
حقیقتوجود #علی علیهالسلام بیرون از دسترس معرفت ماست...
#سید_شهیداناهلقلم
•┈┈••✾••┈┈•
🕋 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ
💐 میلادبا سعادت یعسوبالدین، #امامالمتقین حضرت #امیرالمؤمنین علیهالسلام و روز بزرگداشت مقام #پدر مبارک باد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
#رهبر_معظم_انقلاب:
✨ انسانهای معمولی در #جبهه وارد صفا و #نورانیتِ_عرفان میشدند
🔆 #فتحالفتوح، تربیت این جوانان است
♨️ #شهید_همت و #شهید_خرازی اسطورههای تربیت شده در جنگ
جنگِ #انسانساز
#دفاع_مقدس
#کارخانه_آدم_سازی
حضرت #آیتالله_خامنهای
🔰 #شهید_آوینی:
✍️ آن آستین خالی که با باد اینسو و آنسو میشود، نشان مردانگیست. گاهی #باد باید فقط به افتخار حسین خرازی بوزد تا نامردهای روزگار رسوا شوند.
🗓 ۸ اسفند سالروز #شهادت سردار سپاه اسلام حاج #حسینخرازی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔰 ماجرای #علم و #دین
برخورد متدینین با علوم تجربی
🔹 از حدود قرن ۱۶ میلادی #علومتجربی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی فرانسیس #بیکن و #دکارت و تلاش جدی #نیوتون و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند.
🔸 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن #جهانبینی جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران #فتحعلیشاه، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد.
به نظر میرسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است:
1⃣ شیفتگی افراطی
بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح #معراج #نبیاکرم(ص) با ماده و انرژی انیشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از #ایسم های متعدد.
🔻تلاشهای #بازرگان، #رشید_رضا ی مصری، #علی_الوردی عراقی و... را نیز میتوان در همین فضا فهم کرد.(با تمام تفاوتها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید ۱۰ صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید.
2⃣ دشمنی افراطی
بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب #طب_اسلامی و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام ( #رنسانس) فراهم می آورد
برخی جریان ها مانند #فرهنگستان یا #فردیدیها تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند.
3⃣ نگاه واقع گرایانه
اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود.
🔻از نمادهای این جریان #شهید_مطهری است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است(دو دسته اول یا فاقد یکی یا هر دو هستند).
🌀 لذا اگر #اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیقتری با فرآوردههای غرب برقرار میکنیم.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✳ مدار مغناطیسیِ #علی علیهالسلام
🔹 یک آهن در حالت طبیعی فقط یک آهن است و وقتی به یک مدار مغناطیسی متصل میشود، خودش مدار مغناطیسی میگردد... به همین دلیل #شهید دارای اعجاز است.
🔸 هر كس به مدار مغناطيسی #علیبنابیطالب(ع) نزدیکتر شد، اين مدار بر او اثر میگذارد؛ او #کمیلبنزیاد میشود، او #ابوذر_غفاری میشود، او #سلمان پاک میشود.
🔻 سپهبد #شهید_قاسم_سلیمانی
▪️بخشی از سخنرانی در اختتامیهی کنگرهی ملی ۸هزار شهیدگیلان۹۵/۲/۱۴
#شهیدسلیمانی
#حاج_قاسم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha