🔹رفیق
📚 #کتاب #در_فرانسه_تک_درختی_هست...(تأملاتی در جهان انقلاب اسلامی) #وحید_جلیلی ✅ شامل 10 متن: 1⃣ «مک
🚫 #آمریکا مثل #اسرائیل شکل گرفت
سال ۱۴۹۲ م که پای آقای #کریستفکلمب به آمریکا رسید، ملتی داشتند آنجا زندگی می کردند. اروپایی ها به مرور آمدند و کشتار راه انداختند. قبایل را یکی بعد از دیگری از بین بردند. آنها در آمریکا به صورت کلنی های جدا از هم و عمدتا تحت پرچم #انگلستان ساکن شدند. حالا داستان خود این هم جالب است که تیپ هایی که به آمریکا میرفتند، چه تیپ هایی بودند. بخش مهمی از آنها قاتلها و جنایت کارها و مجرم های تحت تعقیب بودند. فرار میکردند و خودشان را به آمریکا میرساندند که آزاد زندگی بکنند...
کشتار سرخ پوستها و تصرف زمین های آنها، یکی از پایه های اصلی شکلگیری تمدن آمریکایی بود. امروز بعد از پانصد سال، تعداد سرخپوستها حدود ۲ میلیون نفر است، در حالی که طبق بعضی آمارها هنگام ورود کریستف کلمب به آمریکا، ۲۵ میلیون سرخپوست در این سرزمین زندگی میکردند.
📚 #کتاب
#در_فرانسه_تک_درختی_هست...(تأملاتی در جهان انقلاب اسلامی)
#وحید_جلیلی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
💠 اوج فعالیت تشکیلاتی #شیعه 🔅 آن طور که بنده استفاده کرده ام از روایات، اوج فعالیت تشکیلاتی شیعه از
#گفتار_دوم
اهمیت شناخت چهره و #سیرهی_حقیقی ائمه
🔰شواهدی به منظور #ابطالاحتمالسازشکار بودن ائمه علیهمالسلام
▪️تمام امامان، از #امام_سجاد به بعد -یعنی #امام_باقر، #امامصادق، #امامموسیبنجعفر، #امام_جواد، #امامهادی و #امام_عسکری علیهمالسلام -هرکدام یک بار، دو بار، سه بار زندان رفتند و تبعید شدند. البته امام هشتم به یک صورت دیگر تحت نظر قرار گرفت.
بنده سوال میکنم که اگر چنانچه واقعا امام هفتم آن قدر با قدرت زمانش صمیمی و یگانه است که به او میگوید قربانت بشوم و شری که به جان تو میخواهد بخورد، به جان من بخورد، خب آیا برای دستگاه، کار عاقلانه ای است که این شخصیت موافق خود را، این شخصیت خیرخواه خود را، این آدم را بکشد یا به زندان بیندازد؟ عقلای عالم این کار را میکنند؟ اگر تو جای هارون بودی، میکردی؟
... وسائل رنجش خاطر او را فراهم خواهی کرد؟ اگر بکنی، ممکن است به تو عاقل گفته شود؟ مسلما نه.
📚 #کتاب
#همرزمان_حسین علیه السلام
#رهبر_معظم_انقلاب
حضرت #آیتالله_خامنهای
🌱 ما سامرا نرفته گدای تو میشویم
ای مهربان امام فدای تو میشویم
🏴 عرض تسلیت سالروز #شهادت حضرتاماممحمدبنعلیالهادی علیهالسلام محضر حضرت ولیعصر(عج)، شیعیان و محبین اهل بیت(ع)
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#حدیث
🌷 عنْ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ عَلَیهَا السَّلامُ ... دَخَلَ عَلَی اَبی رَسُولُ اللَّهِ فی بَعْضِ الاْیامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیک
🌹از #فاطمه_زهرا(س): وارد می شد بر من پدرم در بعضی از روزها و فرمود: "سلام بر تو ای فاطمه"
✅ نکته: همیشه وارد شونده باید به حاضرین سلام کند.
📚 #کتاب
#ادبستان (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا)
#حدیث_کسا
#تربیت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
#رهبر_معظم_انقلاب:
برخی گفتهاند تأکید اینجانب بر #جوانگرایی به معنای #پیرزدایی است اما این برداشت غلط است و باید درباره معنای جوانگرایی #فکر و تعمق کرد./ ۹۷/۱۲/۲۳
#دولت_جوان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای #تأمل
#نظام_آموزش
#نظام_پرورش
#جامعهسازی
#نحوه_مواجهه
🔻از دو زاویه دید، نگریسته شود:
1⃣ تطبیق واقعیت؛ نیاز و تصورات #دانشآموز امروز
2⃣ نوع مواجهه سینما با مسائل اجتماعی (در مسیر تخریب یا اصلاح)
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🎯 دیگر دورهای بهنام #نوجوانی وجود ندارد
— نوجوانی در قرن بیستم، پلی از معصومیت کودکی به مسئولیتهای زندگی بزرگسالی بود، اما این پل دارد ویران میشود
📍نوجوانی مفهومی است ساختۀ قرن بیستم. پیش از این قرن، برای مردم ناشناخته بود و گویا برای زندگی امروز نیز فایدۀ چندانی ندارد. نوجوانی، در نگاه مصلحان و نظریهپردازانی که آن را صورتبندی کردند، همچون دورهای بین کودکی و بزرگسالی بود که، طی آن، نوجوانْ تحت نظارت نهادهایی مثل دبیرستان پا به بزرگسالی میگذاشت، اما در دنیای اینترنت دیگر نظارت مدرسه بیمعنا شده است و اقتصاد جهانی جایی برای فارغالتحصیلان دبیرستان ندارد.
🔻مارگارت میدِ انسانشناس در دهۀ ۱۹۲۰ گفت نوجوانیِ آمریکایی محصول سائقههای خاصِ زندگیِ آمریکایی است.
🔰گرچه ما هنوز واژۀ «نوجوانی» را به کار میبریم، اشارههای فرهنگیِ آن عمدتاً بیمعنا شدهاند. در قرن بیستویکم، این واژه دیگر توصیفگر دورهای از تمرین موردنیاز جهت رفتارکردن همچون بزرگسالان نیست، حتی خط شاخصی میان دانش کودکان و افرادِ بهبلوغرسیده هم نیست. والدین هم دیگر جهت درک نحوۀ بالغشدن فرزندان نوجوانشان نمیتوانند به مفهوم «نوجوانی» اعتماد کنند: آنها نمیتوانند بهدرستیْ فعالیتهای جنسی فرزندان نوجوانشان را به رابطۀ ثابتِ منجر به ازدواج پیوند دهند. والدین حتی نمیتوانند بفهمند که چگونه تحصیل در دورۀ نوجوانی موجب هدایت فرزندانشان بهسمت کاری مناسب در دورۀ بزرگسالی میشود. ایدۀ «مهلت آزمایشی»، یعنی همان ایدۀ اریکسون که با تثبیت هویتِ ثابت نوجوان به پایان برسد، بسیار بعید به نظر میرسد، چراکه هویت افراد در دهۀ دوم از عمر خود و گاهی حتی دهۀ سوم نیز همچنان در حال تغییر است. برخیْ سرپرستی هلیکوپتری را مقصر تأخیر طولانی در بلوغ فکری دانستهاند، اما صرفنظر از نقشِ آنْ مسیرِ رسیدن به بزرگسالی بسیار پیچیدهتر و نامطمئنتر شده است.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/8304/
#ترجمان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔻 #رهبر_معظم_انقلاب:
📜 «منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. #امام به معنای واقعی کلمه #حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد».
۱۳۹۸/۲/۱۸
📝 هر جمله منشور روحانیت نیاز به مباحثه دارد
🔸 حقیقتاً اگر انسان بخواهد دربارهى این پیام صحبت بكند و مطالب آن را شرح بكند، هر سطر سطر و جمله جملهى این پیام نورانى و پرمغز و معنوى و بسیار سنجیده و البته از لحاظ ادبى، زیبا و مرصّع، هر جملهاى از این پیام جا دارد كه انسان دربارهاش بحث كند و حرف بزند.
🔹 توصیه میكنم به مخاطبان آن پیام، یعنى به جامعهى علماى اسلام و #روحانیون و #طلاب، كه این پیام را مثل یك درس، مثل یك #كتاب، مثل یك لوح آسمانى مكرر بخوانند.
🔸 خود من واقعاً مكرر خواندم، مخصوصاً بعضى از بخشهاى این پیام را كه هرچه انسان میخواند، احساس میكند كه روى كلمه كلمهى او بایستى تأمل كند و التذاذ روحى و معنوى ببرد، تأمل كنند.
۱۲ اسفند ۱۳۶۷
حضرت #آیتالله_خامنهای
🌐 متن در قالب نسخه وب:
b2n.ir/Manshour
🗓 سوم اسفند، سالروز صدور #منشور_روحانیت از سوی حضرت #امام_خمینی (ره)
#حوزه_علمیه
#روحانیت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#رهبر_معظم_انقلاب
💠 این بزرگوار نمودار و نشانۀ مقاومت است. انسان بزرگیست که تمام دوران کوتاه زندگیاش با قدرت مزوّر و ریاکارِ خلیفۀ عباسی، مأمون، مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همۀ شیوههای مبارزۀ ممکن، مبارزه کرد.
اولین کسی بود که بهطور علنی بحث آزاد را بنیانگذاری کرد. در محضر #مأمون عباسی، با علما و داعیهداران و مدعیان و موجّهان، دربارۀ دقیقترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد.
#بحث_آزاد، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمۀ هدی رایج بوده است و در زمان #امام_جواد بهوسیلۀ آن امام بزرگوار با آن شکلِ نظیف انجام گرفته است.(١۳۶۰/۲/۲۵)
📚 #کتاب
حلقات #انسان_دویست_وپنجاه_ساله/حلقۀ دوم(فصل امامجواد، امامهادی و امامعسکری علیهمالسلام)
حضرت #آیتالله_خامنهای
امام #محمدبنعلیالجواد علیهالسلام:
🔰 سه خصلت جلب محبّت مىکند:
انصاف در معاشرت با مردم
همدردى در مشکلات آنها
همراه و همدم شدن با معنویات
#بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲
🌺میلاد با سعادتنهمین امامهمام دردانه علیبنموسیالرضا(ع) حضرت #جواد_الائمه(ع) تبریکو تهنیتباد✨
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
مبانی-ساختار-تشکیلات-اسلامی-در-المیزان.pdf
803.5K
💠 مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر #المیزان
🔻 “وَ رابِطُوا”: #مرابطه عبارت است از وصلکردن نیروها، نه تنها در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شئون زندگى.
◽️ اوّلین ندایى که از بشر برخاست و براى اوّلین بار، انسان را به امر #اجتماع دعوت نمود، ندایى بود که شارع اسلام و #خاتمانبیاء سر داد.
◽️ خاستگاه #کار_جمعی و گروهی در طول تاریخ، دوگونه بوده است:
یکم: #دین، که احیاءگر #فطرت است.
دوّم: حکومتهای رقیب دین که از این فطرت انسانی، سوء استفاده کردهاند و بدنبال برآوردن حاجات خود هستند.
◽️ برای حفظ شعائر و حدود، عنصر حکومت به تنهایی ناکارآمد است و باید فریضه #امربهمعروف و #نهیازمنکر نیز در جامعه رونق داشته باشد. در تشکّل نیز باید این عنصر، واجب و فراگیر باشد تا ارزشها و آرمانهای تشکیلات، حفظ شود. بسنده کردن به ساختار و مدیریت، یک نقص است.
◽️ مدار اداره تشکّلها، #حق_محوری است؛ نه اکثریتمحوری. این مهم باید در شکلگیری ساختار، رعایت شود.
◽️ تشکّلهایی که در #جامعه_اسلامی شکل میگیرند، باید نسبت خود را با ولیّ امر برقرار کنند و از او و منویّات او در افکار، گرایشات و اعمال خود بهره گیرند. این مهم باید در ساختار #تشکیلات، نهادینه شود.
#یادداشت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔅 #تقوا درجات و مراتب دارد...
🔹یک وقت انسان تقوایش در حدی است که از #گناهان_کبیره و از اصرار بر صغیره اجتناب میکند. این اولین درجه تقواست که به آن، عدالت محقَّق میشود. در اصطلاح #فقه اسلامی هست که مثلًا امام جماعت باید عادل باشد، شاهد باید #عادل باشد، قاضی باید عادل باشد، مرجع تقلید باید عادل باشد؛ معنی عادل این است که این درجه از تقوا یعنی خود نگهداری از گناهان کبیره و خود نگهداری از تکرار و اصرار بر #گناهان_صغیره را داشته باشد، که اگر این حد هم نباشد #فاسق است، «اولئِک هُمُ الْفاسِقون» که بعد میآید.
🔸درجه بالاتر این است که انسان خودش را از گناهان صغیره هم حفظ و نگهداری کند. بالاتر اینکه از مکروهات هم خود را نگهداری کند، یعنی طوری خودش را نگهداری میکند که هیچوقت مکروهی هم بجا نمیآورد. البته این بدون تنظیم کردن زندگی به دست نمیآید؛ یعنی انسان طوری عمل میکند که همیشه هرچه عمل کند یا واجب است یا مستحب یا مباح، و حتی مباح هم ممکن است نباشد؛ که #علامه_حلی میگوید من یازده سال با #خواجهنصیرالدینطوسی زندگی کردم، یک مباح از او ندیدم. نه اینکه یک آدم دوریگزین از همه چیز بود، بلکه آنچنان کارش را تنظیم کرده بود که همه کارها برایش یا واجب میشد یا مستحب.
🔹اگر میخوابید آن خواب برایش #مباح نبود، حتماً مستحب بود، چون در وقتی میخوابید که به خواب نیاز داشت. اگر غذا میخورد، آن غذا را وقتی میخورد و آنچنان میخورد که آن غذا را باید میخورد، خوردنش بر او واجب یا حداقل مستحب بود؛ و لباس که میپوشید و حرف که میزد [همینطور.] یک کلمه حرفش حساب داشت. حرفی که هیچ اثر نداشت نمیگفت. پس او حرف مباح نداشت؛ حرفی که میگفت یا واجب بود یا مستحب. البته بالاتر از این، این است که انسان تقوا داشته باشد حتی از غیر خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غیر خدا، تقوا داشته باشد از غفلت خدا. اینها همه مراتب تقواست.
📚 #کتاب
#آشناییبا_قرآن، ج۶
#شهید_مطهری
🔰 ۵ اسفند روز بزرگداشت #خواجهنصیر و روز مهندسی گرامی باد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #شهید_آوینی:
حقیقتوجود #علی علیهالسلام بیرون از دسترس معرفت ماست...
#سید_شهیداناهلقلم
•┈┈••✾••┈┈•
🕋 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ
💐 میلادبا سعادت یعسوبالدین، #امامالمتقین حضرت #امیرالمؤمنین علیهالسلام و روز بزرگداشت مقام #پدر مبارک باد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
#رهبر_معظم_انقلاب:
✨ انسانهای معمولی در #جبهه وارد صفا و #نورانیتِ_عرفان میشدند
🔆 #فتحالفتوح، تربیت این جوانان است
♨️ #شهید_همت و #شهید_خرازی اسطورههای تربیت شده در جنگ
جنگِ #انسانساز
#دفاع_مقدس
#کارخانه_آدم_سازی
حضرت #آیتالله_خامنهای
🔰 #شهید_آوینی:
✍️ آن آستین خالی که با باد اینسو و آنسو میشود، نشان مردانگیست. گاهی #باد باید فقط به افتخار حسین خرازی بوزد تا نامردهای روزگار رسوا شوند.
🗓 ۸ اسفند سالروز #شهادت سردار سپاه اسلام حاج #حسینخرازی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔰 ماجرای #علم و #دین
برخورد متدینین با علوم تجربی
🔹 از حدود قرن ۱۶ میلادی #علومتجربی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی فرانسیس #بیکن و #دکارت و تلاش جدی #نیوتون و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند.
🔸 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن #جهانبینی جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران #فتحعلیشاه، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد.
به نظر میرسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است:
1⃣ شیفتگی افراطی
بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح #معراج #نبیاکرم(ص) با ماده و انرژی انیشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از #ایسم های متعدد.
🔻تلاشهای #بازرگان، #رشید_رضا ی مصری، #علی_الوردی عراقی و... را نیز میتوان در همین فضا فهم کرد.(با تمام تفاوتها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید ۱۰ صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید.
2⃣ دشمنی افراطی
بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب #طب_اسلامی و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام ( #رنسانس) فراهم می آورد
برخی جریان ها مانند #فرهنگستان یا #فردیدیها تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند.
3⃣ نگاه واقع گرایانه
اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود.
🔻از نمادهای این جریان #شهید_مطهری است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است(دو دسته اول یا فاقد یکی یا هر دو هستند).
🌀 لذا اگر #اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیقتری با فرآوردههای غرب برقرار میکنیم.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✳ مدار مغناطیسیِ #علی علیهالسلام
🔹 یک آهن در حالت طبیعی فقط یک آهن است و وقتی به یک مدار مغناطیسی متصل میشود، خودش مدار مغناطیسی میگردد... به همین دلیل #شهید دارای اعجاز است.
🔸 هر كس به مدار مغناطيسی #علیبنابیطالب(ع) نزدیکتر شد، اين مدار بر او اثر میگذارد؛ او #کمیلبنزیاد میشود، او #ابوذر_غفاری میشود، او #سلمان پاک میشود.
🔻 سپهبد #شهید_قاسم_سلیمانی
▪️بخشی از سخنرانی در اختتامیهی کنگرهی ملی ۸هزار شهیدگیلان۹۵/۲/۱۴
#شهیدسلیمانی
#حاج_قاسم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 🌿 🍀
#رهبر_معظم_انقلاب:
ضرورتشناختسیرهائمهبهعنوانیک #انسان_دویست_وپنجاه_ساله
🔸ما این #یازده_امام را #یکانسان فرض میکنیم - یک انسان ٢٥٠ ساله- برای خاطر اینکه خودشان فرمودهاند که همه ما در حکم انسان واحدیم. گاهی فرمودهاند که آنچه از ما شنیدید، میتوانید به امام دیگر نسبت دهید. این در روایات ما وجود دارد و معمول به هم هست. اگر شما سخنی را از #امامصادق علیهالسلام شنیدید و در ذهنتان نبود، مانعی ندارد که آن را به امام باقر نسبت دهید، چون اینها دو نفر نیستند و در حقیقت یک نفرند. ملاک وحدت در اینهاست و آن، وحدت فکر و وحدت شخصیت است. و «کلهم نور واحد»؛ اینها همه یک نورند.
یعنی به سوی یک طرف، انسانها را هدایت میکنند؛ چون نور، هدایتگر است. اینها شاخص راه انسانیتاند به یک جهت و به یک طرف. بنابراین اینها یک انسانند.
🔹اگر ما چنانچه در زندگی #امیرالمؤمنین علیهالسلام مثلا یک نقطه ای پیدا کردیم که در زندگی امامصادق یک چیز ضد آن را دیدیم، این بنظر ما تناقض میآید و واقعا تناقض است؛ همچنان که اگر در زندگی خود #علی علیهالسلام دو چیز متناقض ببینیم، برای ما قابل قبول نیست؛ اگر در زندگی او و در زندگی فرزندش #امامحسن، فرزندش #امامحسین، فرزندش امامصادق دو چیز متناقض دیدیم، واقعا تناقض فرض میکنیم؛ چون اینها دو نفر نیستند؛ اینها افراد و عناصر اصلی یک گروه رهبری هستند؛ آن هم یک گروه رهبری ای که پیوند آن ها به یک دیگر، اصیلترین پیوندهاست؛ یعنی #پیوند خدایی.
🔸بنابراین ما وقتی که میخواهیم زندگی #ائمه علیهمالسلام را در نظر بگیریم و رویش مطالعه کنیم، دوازده امام را تک تک و جدا جدا مورد بحث قرار نمیدهم؛ بلکه یک نفر را فرض میکنیم که در روز رحلت #پیغمبر صلیاللهعلیهوآله ولادت یافت و در سال٢٦٠ - سال رحلت #امامعسکری - از دنیا رفت. ما یک انسان ٢٥٠ ساله را در نظر میآوریم.
📚 #کتاب
#همرزمان_حسین علیهالسلام
حضرت #آیتالله_خامنهای
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✂️ برشی از یک کتاب
#سرگرمی یا #تفقّه
بر #عالِم_اسلامی، که خود را #دانشمند و متخصص در امور اسلامی میداند و از اسلام #سخن میگوید و به راهنمایی پیروان اسلام میپردازد واجب است... تصوری #جامع و فراگیر نسبت به اسلام پیدا کند و دین را همچون مجموعهای واحد که هیچ پارهای از آن بریدۀ از پارۀ دیگر نیست بفهمد؛ و این است معنی #تفقّه_در_دین.
یعنی شناخت بخشهای گوناگون دین در حالت پیوستگی و ارتباط با یکدیگر و به صورت مجموعه ای یگانه... نه به صورت فصلهایی پراکنده و بخشهایی از هم جدا. بنابراین، آن کس که از اسلام بدین صورت آگاه باشد و آن را به همین شکل معرفی کند. دانشمند اسلامی و #نمایندۀ_اسلام و #سخنگوی آن است. نه آن کس که #علم_فقه بداند و از سیاستِ اسلامی بیخبر باشد، یا آن کس که از علم و عقاید آگاه است ولی از مسائل#اجتماعی در اسلام چیزی نمیداند یا آن کس که از حدیث و علومِ آن با خبر است ولی از دستگاه اداری دین خبری ندارد... این گونه کسان، #تفقّه در دین #ندارند، بلکه هر یک از جزئی از دین، جدا از دیگر جزئهای آن آگاهی پیدا کردهاند.
📚 #کتاب
#الحیاة، جلد ۱، ص ۵۱
#محمدرضا_حکیمی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✨ ✨ ✨
حضرت #امام_خمینی(ره):
🔹خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال #محرومان جامعه است.
#رهبر_معظم_انقلاب:
🔸امام طرفدار جدی حمایت از #مستضعفان و #عدالت_اجتماعی بود.
🍀١۴ اسفند روز #احسان و #نیکوکاری و تأسیس #کمیتهامداد امامخمینی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 🌳 🍀
🌿 اسلام و #محیطزیست
💠 کسی که #انسانیت خود را نشناسد نمیتواند حرمت محیط زیست را رعایت کند
🔸 دو غده در #تفکر_غرب وجود دارد و آنچه غرب را گرفتار کرده همین دو غده است؛ یکی #انکار_معاد و دیگری #انکار_تجرد_روح.
🔹 متاسفانه غرب با وجود تحمیل کردن #جنگجهانی اول و دوم بر جهان، هنوز بیدار نشده و اکنون نیز جنگهای نیابتی را به راه انداخته است، چرا که آنها بشر را همین میدانند که در تالار تشریح خلاصه میشود و مرگ را پایان خط میدانند، در حالی که جامعه جهانی را با این تفکر باطل، نمیتوان اصلاح و اداره کرد.
🔸 این #نظاماسلامی که به برکت خون شهدا و تلاش های #امامراحل(ره) و ایثارگری ایثارگران به ثمر رسید، حرف قرآن را زنده کرد؛ قرآن میگوید انسان مرگ را میمیراند، نه اینکه بمیرد، در فرهنگ دین، انسان ثابت است و نه ساکن؛ لذا اگر ما این حرف انبیاء را بفهمیم و باور کنیم که ابدی هستیم، شرافت، #کرامت و انسانیت خود را ارزان نخواهیم فروخت.
🔹 #قرآن جایی که از علم، فهم، ادب و امانت سخن میگوید نام انسان را در کنار نام فرشتگان ذکر میکند و در جایی که حرف از خوردن است، نام انسان را در کنار نام حیوانات میآورد؛ درک این معارف قرآنی، انسان را متوجه جایگاه خود میکند و او را به او می شناساند؛ بیماریهایی مانند اختلاس، بی آبرو کردن دیگران، حقوقهای نجومی و غرور که جامعه را تکه تکه می کنند، ریشه در همین نکته دارند که انسان خود را نشناخته است.
🔸 این انسان است که فضا و محیط پیرامون خود را میسازد، ما وقتی حرمت محیط زیست را رعایت خواهیم کرد که نخست حرمت بدن خود را حفظ کنیم، انسان وقتی انسانیت خود را نشناسد هرگز نمی تواند حرمت محیط زیست را رعایت کند.
🔹 زمین و آسمان از انسان جدا نیست، ما به هم وابسته ایم، شما اگر به آسمان و زمین بد کنید، زمین و آسمان نیز به شما بد خواهد کرد، ما سخن خدا را باور نکردیم در حالی که خداوندی که خالق زمین و آسمان و دریا است به ما فرمود از این طبیعت چگونه استفاد کنیم، لذا باید فرهنگ دین و معرفت نفس در جامعه بیش از گذشته ترویج شود، آنگاه دیگر لازم نیست به انسانی که خود را شناخته است، بگوییم در جایی زباله نریزد و یا طبیعت را حفظ کند، چون او ابتدا برای خود احترام قائل است و بعد برای دیگر مخلوقات خدا.
🔸 #تغذیه مناسب و خودداری از اسراف، گام بلندی در حفظ محیطزیست است؛ انسانی که بیرویه میخورد و #اسراف می کند، نمیتواند زمین و محیط زیست را حفظ کند.(۱۹ بهمن ۹۵)
حضرت #آیتالله_جوادیآملی
🌳 ۱۵ اسفند، #روز_درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی
#درخت_برای_زندگی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔅 تعریف من از طلبیده شدن این است که بی قرار شوم به رفتن!
✨ صبح زود، يا بهتر است بگويم هنگام سحر، لايهی #نفاق به شدت ضعيف است؛ و #دروغ گفتن و خود را پشت ديگری پنهان كردن سختتر از ساعات ديگر روز است. برای همين است كه #دعا بيشتر اثر دارد!
📚 #کتاب
#احضاریه
#علی_مؤذنی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مسئولیت #رهبری حفظ نظام و انقلاب است. وظیفه اصلی رهبری این است که مراقب باشد بخشهای مختلف، آهنگ ناساز با #نظام و #انقلاب نزنند. هر جا چنین آهنگی بوجود بیاید جای حضور رهبری است.
📚 #کتاب
#از_نیمه_خرداد (طرحی از #اندیشه و رهبری حضرت #آیتالله_خامنهای)
#مصطفی_غفاری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴. 🏴. 🏴.
🔰 #شیعه ما چنین است
🔹شخصی به #امامکاظم علیهالسلام گفت: شیعیانِ شما در فلان جا زیاد هستند، چنین و چنان هستند. حضرت فرمود: اینها که از ایشان تعریف میکنی در چه حد هستند؟ گفت: خیلی مثلًا مؤمناند خیلی چناناند.
🔸فرمود: آیا در این حد هستند که اگر یکی از اینها به پول احتیاج پیدا کند نیازی نباشد از دیگری اجازه بگیرد، برود پول از جیب او بردارد و خرج کند و او هم هیچ ناراحت نشود، مثل این که خودش خرج کرده؟ گفت: نه، در این حد که نیست. فرمود: پس اینها با یکدیگر برادر نیستند.
📚 #کتاب
#فلسفه_تاریخ، ج۳، ص۳۲۳
#شهید_مطهری
اَللّهُمَ صَلِّ عَلىٰ موسیَٖ بنِ جَعفَرﷺ
اَلمعذَّبِ فی قَعرِ السُجون و ظُلَمِ المَطامیرِ
ذِی السّاقِ المَرضُوضِ بِحَلَقِ القُیودِ
والجِنازَة المُنادىٰ عَلیها بِذُّلِ الاِستِخفاف...
▪️عرض تسلیت شهادت حضرت #بابالحوائج امام موسیبنجعفر علیهالسلام
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حزبالله
🔻 نکات قابل تأمل مرحوم حضرت #آیتالله_حائریشیرازی(ره) درباره #انقلاب_اسلامی ایران و جنگ #یمن و #امامزمان(عج)
#باهم_برای_یمن
#TogetherForYemen
#معا_من_اجل_الیمن
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
👈 راه مقابله با دشمنان و محافظت از مومنان
✔️ #تواصی به صبر و بصیرت
حضرت #آیتالله_خامنهای:
🌀 #بعثت و #وحی الهی، برای بشریت حقایقی را روشن کرد. این حقایق به نحوی است که اگر آحاد بشر به این حقایق ایمان بیاورند و عملا ملتزم بشوند، #حیاتطیبه به اینها خواهد رسید، حیات طیبه یعنی زندگی شیرین و پرفایده و مطلوب، حیات پاکیزه
🔰 محوریابی بیانات #رهبر_معظم_انقلاب به مناسبت روز مبعث(۲۱ اسفند ۹۹)
🌸 تبریک #عید_سعید_مبعث به همه #امت اسلامی و همه #آزادگان جهان
🔹تاکید بر بزرگی عید #مبعث بدلیل برگزیده شدن حضرت رسول(ص) برای هدایت مردم جهان
🔸برجستهسازی عظمت نقش پیامبر اکرم در برانگیختن مردم بسوی خداوند یکتا(اصل توحید)
🔹بازنمایی و تشریح معنای کلمه توحید که به معنای حاکمیت مطلق خداوند بر جهان است
🔸تاکید بر نقش معلمی پیامبر و تعلیم انسانها و از سویی تعالی #عدالت در جامعه توام با تکامل معنوی و روحی انسان بعنوان اهداف اصلی بعثت پیامبر(ص)
🔹تشریح برنامهریزی #پیامبر برای تحقق بخشیدن به اهداف رسالت و نحوه ایجاد مناسبات اجتماعی و سیاسی
🔸برجستهسازی همراهی اهداف بعثت با استقرار یک نظام سیاسی برای تحقق بخشیدن اهداف
🔹بازنمایی چگونگی ایجاد یک نظام سیاسی توسط پیامبر اکرم(ص) و متصل بودن این نظام بر آیات الهی خداوند در قرآن و تاکید بر قرآن به عنوان منبع و منشا اصلی حکمرانی
🔸تاکید بر اصل مدیریت و راهبری قوانین حکمرانی در جامعه توسط پیامبر(ص)
🔻اشاره به امکان وجود انتخاب حاکمی از سوی یک پیامبر با تکیه بر آیات مبارکه سوره #بقره در #قرآن کریم
🔸تشریح دین به عنوان مجری برنامههای اجتماعی انسان
🔹بیان چرایی دشمنی دشمنان دین به دلیل جنبه هدایتگری و راهبری مردم به سوی راستی
🔸تاکید بر وجود دشمنان برای هر دین با تکیه بر آیات قرآنی
🔹برجستهسازی دلایل مخالفت امروزه دشمنان با #اسلامسیاسی با توجه به نقش هدایتگری و نجاتبخشی انسانها در دین
🔸تاکید بر متصل بودن برانگیختگی انسانها به برانگیختگی و بعثت #پیامبراکرم(ص)، با بهرهگیری از کلام نورانی #حضرتعلی(ع)
🔹تشریح بر اقدامات پیامبر در ایجاد مرحم برای جامعه و در کنار آن حدود برای مجازات گناهکاران
🔸تاکید بر پیروی انقلاب اسلامی از بعثت نبوی و تشریح اصل حمایت انقلاب از مردم مستضعف هر دینی و در کنار آن هدایت مردم به سوی اسلام
🔹بازنمایی چرایی صف آرایی اشرار عالم در برابر انقلاب اسلامی با توجه به سابقه تاریخی مقابله ظالمان با #اسلامناب محمدی
🔸تاکید بر پیروی #انقلاباسلامی از اصل قرآن کریم بر عدم مقابله با کفاری که سر ستیزه و جنگ با حکومت اسلامی ندارند
🔹برجسته سازی اصل مقابله با کسانیکه روی دشمنی با انقلاب و دین اسلام دارند
🔸تاکید بر عدم همپیمانی با دشمنان اسلام و مواجهه با دشمنان فعال
🔹برشماری توطئه دشمنان انقلاب اسلامی در راس آنها آمریکا
🔸بازنمایی دو اصل #بصیرت و #صبر و استقامت بعنوان عنصرهای اصلی شکست دشمنان در برابر امت مسلمان
🔹تشریح اصل بصیرت به عنوان شناسایی و تیزبینی در شناخت راه درست در غبار فتنهها
🔸بیان اصل صبر و استقامت و معرفی آن به عنوان پافشاری و ایستادگی بر صراط مستقیم
🔹تاکید بر اصل تواصی با اشاره به سوره مبارکه #والعصر به عنوان اصل اساسی حفظ #جامعهاسلامی در برابر تحرکات دشمنان
🔸بازنمایی اهداف دشمن در #جنگنرم و اشاره به وارونه نمایی حقایق برای از بین بردن رشته صبر و تواصی در بین مومنان
🔹تاکید بر ناامیدی در مردم و جدایی بین آنها برای جلوگیری از تواصی به عنوان هدف نهایی دشمن در جنگنرم
🔺لزوم امید آفرینی در جامعه از سوی جوانان به عنوان افسران جنگنرم با استفاده از ظرفیت ویژه #فضایمجازی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (احزاب/۲۳)
🔸 از ميان مؤمنان مردانىاند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند. برخى از آنان به #شهادت رسيدند و برخى از آنها در همين انتظارند و عقيده خود را تغییر ندادند.
#علامه_طباطبایی:
✨ شهادت یکی از حقایق قرآنی است که در موارد متعدد یاد شده، دارای معنای وسیعی است. حواس عادی ما و نیروهای وجودی ما تنها صورت افعال را تحمل میکند. حقایق اعمال و معانی نفسانیه، کفر و ایمان، شقاوت و سعادت، خیر و شر، حسن و قبح و آنچه از دسترس حس مخفی است، تنها با قلوب کسب میشود.
📚 تفسیر #المیزان
🌿 🇮🇷 💐 🇮🇷 🌿
🔅 ۲۲ اسفند روز بزرگداشت #شهدا گرامی باد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha