سیر و سلوک.حدیث نفس .استاد شجاعی 84.mp3
4.71M
#سیر_و_سلوک (84)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:حدیث نفس 2
🕑 زمان:38دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
تاریخچه تدبر در قرآن.pdf
276.1K
علوم مورد نیاز مفسران.pdf
677.1K
عباد الرحمن.mp3
6.4M
🔹 بندگان خدا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۷ – ۱۲۴ #سوره_طه
📌#یادخدا
#سالک الی #اللّه باید بداند که اگر خدای تعالی را فراموش کند #رزق مادی و معنویش #تنگ می شود و روز #قیامت#کور محشور می شود و#خدا او را ندیده می گیرد.
سالک الی اللّه باید از #اسراف کاملاً بپرهیزد و ایمانش را تقویت کند تا خدای تعالی او را به $کمالات روحی برساند.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
#تدبر
📌آیا صامت خوانی (مطالعه)#قرائت قرآن است!
🔰در #قرآن آمده است: "فاقرؤا ما تيسّرمن القرآن؛ آن قدر كه ميسّر است قرآن بخوانيد". اقرؤا فعل امر از ريشه قَرَأ است و آن طبق تعريف كتب #لغت چنين است:
"1ـ تتّبع كلماته نظراً و نطق بها.
2ـ تتبّع كلماته و لم ينطق بها و سميت حديثاً بالقرائه الصامته".
🔰قرائت از نظر گذراندن كلمات و خواندن آن ها با صدا يا بي صدا است كه در اين حالت به آن "حديث" مي گويند. احتمال دارد كه بر اين حالت صامت كه به آن دو حديث مي گويند،قرائت اطلاق نشود.
▫️ظاهر رواياتي كه به مسئله قرائت اشاره مي كنند، خواندن با صدا و ناطق خواني است.
🔰البته نبايد فراموش كرد كه خواندن قرآن به منظور اُنس با آن به منظور بهره گيري از دستورهاي آن و عمل كردن به آن ها است.
🔰اين كه در بعضي روايات آمده كه "نگاه كردن به خط قرآن هم ثواب دارد" ناظر به اُنس و تدبر و عمل است، نه صرف نگاه كردن كه در آن دل غافل و فكر مشغول به هزار چيز ديگر است.
🔰در قرآن تصريح شده كه در آيات قرآن تدبر و تفكّر كنيم: "أفلا يتدبرون القرآن...". و "إنّا جعلنا قراناً عربياً لعلكم تعقلون" يا "إنّا انزلناه قرآناً عربياً لعلكم تعقلون". در نتيجه #قرائت قرآني داراي ثواب خواهد بود كه انسان در آن انگيزة رشد داشته و حداقل نيت #تدبر و #تفكر و #تعقل داشته باشد و بخواهد به فرامين آن عمل كند وگرنه بهترين و زيباترين #تلاوت ها هم داراي فايده و بهره نخواهند بود.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌نگاهی اجمالی به #تفاسیر قرن اول (۱)
🔅تفسیر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) (تفسیر ستین نوعا من انواع علوم القرآن)، از املای حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) (13 رجب 23 پ ه ـ 21 رمضان 40 ق) (دایرة المعارف تشیع، 2/334)
🔅علامه محمدباقر مجلسی در بـحارالانوار و سید حسن صدر در تاسیس الشیعة و سید محسن امین در اعیان الشیعه می نویسند تـفسیر امیرالمؤمنین (ع) کتابی است که حضرت (ع) شصت نوع از انواع علوم قرآن کریم را در آن تفسیر و از برای هر نوع از انواع علوم قرآن مجید مثالی را یاد فرموده اند که مختص به همان نوع از علم است.
🔅 این تفسیر سند و منبع اصلی برای کسانی است که در انواع علوم قرآن تالیف و تصنیف نموده اند.
🔅 عـلامـه مـجلسی در بحارالانوار تمامی این تفسیر را به نقل از ابی عبداللّه بن محمد بن ابراهیم بن جـعـفر نعمانی و نعمانی از حافظ بن عقده به سند متصل به حضرت امام جعفر الصادق (ع) نقل و روایت کرده است.
🔅 ایـن تـفـسـیـر تا عصر حاضر محفوظ مانده است و در مجلد 19 بحارالانوار به چاپ رسیده است و نسخه های خطی آن متعدد است.
🔅سـید محسن امین عاملی پس از ذکر طریق روایت این تفسیر به واسطه استادش شیخ محمد طه نجف تمامی تفسیر حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) را ذکر نموده و چاپ کرده است (اعیان الشیعه، 91).
📚مـنابع :
جز آنچه در جلد دوم دایرة المعارف تشیع ص 332 آمده است، اعیان الشیعة، 1/88 به بعد؛ تـاسـیـس الـشـیعة لعلوم الاسلام، 316؛ الاتقان فی علوم القرآن، ترجمه فارسی، 2/589؛ الذریعة، 4/233؛ الـشـیعة و فنون الاسلام، 49؛ مفسران شیعه، 61؛ کنز العرفان فی تفسیر القرآن (خطی)؛ بحر العرفان و معدن الایمان (خطی).
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 48: نکات تفسیری آیه 32 تا 34 سوره نازعات
وَ الْجِبَالَ أَرْسَاهَا
و کوه ها را محکم و استوار نمود
۱ - خداوند، کوه ها را استوار و پابرجا قرار داد. (و الجبال أرسیها) فعل «أرسى»; یعنى، ثابت و استوار ساخت (لسان العرب).
۲ - آفرینش کوه هاى پایدار و تزلزل ناپذیر، نشان قدرت خداوند بر احیاى دوباره انسان ها است. (ءأنتم ... و الجبال أرسیها)
🌱🌱🌱
مَتَاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعَامِکُمْ
تا مایه بهره وری شما و دام هایتان باشد.
۱ - سودمندى آسمان، شب، روز، زمین، آب، گیاه و کوه ها براى انسان و دام، هدف خداوند از آفرینش و سامان بخشى آنها است. (متعًا لکم و لأنعمکم) «متاعاً» مفعول له است. این کلمه گرچه اسم است براى هر چیزى که سودمند باشد (لسان العرب); ولى در این آیه جایگزین مصدر شده است; یعنى، «تمتیعاً لکم».
۲ - ارزش انسان، برتر از آسمان و زمین و نعمت هاى موجود در آن (متعًا لکم)
۳ - حق مالکیت انسان بر دام ها (شتر، گاو و گوسفند) و بهره بردارى از آنها، از حقوق پذیرفته شده در اسلام (لأنعمکم) «أنعام» (جمع «نَعَم») به شتر، گاو و گوسفند گفته مى شود. کلمه «نَعَم» به شتر اختصاص دارد; زیرا بزرگ ترین نعمت نزد عرب است (مفردات راغب). اضافه شدن «أنعام» به ضمیر «کم»، حاکى از حق تصرف و مالکیت انسان بر دام ها است.
۴ - کشاورزى و دامدارى، از منابع درآمد مردم در عصر بعثت (ماءها و مرعیها ... متعًا لکم و لأنعمکم)
🌱🌱🌱
فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْکُبْرَى
«الطّآمَّةُ»: حادثه عظیم. مصیبت طاقتفرسا. بلای سخت و فراگیر. مراد قیامت است. «الْکُبْری»: بزرگترین. معلوم است هیچ مصیبت و واقعهای بزرگتر از قیامت نیست.
۱ - رخداد قیامت، برترین حادثه ناگوارى که حوادث دیگر را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. (الطامّة الکبرى) «طامّة»; یعنى، رخدادِ مصیبت بارى که بر هر رخداد دیگر غالب آید (لسان العرب).
۲ - «الطامّة الکبرى»، از اسامى قیامت (الطامّة الکبرى)
۳ - وقوع قیامت، حتمى و غیر قابل انفکاک از آفرینش دنیا است. (فإذا جاءت) حرف شرط «إذا»، در مواردى به کار مى رود که فعل شرط محقق خواهد شد. گفتنى است که «فاء» بر ترتب آن بر آفرینش دنیا - که آیات پیشین بیانگر آن بود - دلالت دارد.
۴ - پیدایش آسمان، زمین، شب، روز، آب، گیاه و کوه، حوادثى نابرابر با حادثه بزرگ قیامت (الطامّة الکبرى) «کبرى» اسم تفضیل است و قیامت را - در برابر آنچه در آیات پیشین ذکر شد - برترین و بزرگ ترین حادثه معرفى مى کند.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 49: نکات تفسیری آیه 35 تا 37 سوره نازعات
وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرَى
و دوزخ رابرای هر بیننده ای آشکار سازند،
۱ - جهنّم در قیامت، بر همگان آشکار بوده و در معرض دید تمام بینندگان قرار داده خواهد شد. (و برّزت الجحیم لمن یرى) مراد از «من یرى» (شخصى که مى بیند)، هر کسى است که توان دیدن داشته باشد. مفاد چنین تعبیرى، شدّت ظهور است.
۲ - جهنّم، مکانى بس داغ و سوزان و داراى آتشى برافروخته و متراکم (و برّزت الجحیم لمن یرى) «جحیم» به مکانى گفته مى شود که حرارت شدیدى دارد. این کلمه بر آتش متراکم و پرزبانه نیز اطلاق مى گردد. (قاموس)
۳ - «جحیم»، از نام هاى جهنم (و برّزت الجحیم)
۴ - جهنم، پیش از ظهور در صحنه قیامت، آفریده شده و موجود است. (و برّزت الجحیم) تعبیر «ظاهر شدن» - و نه آفریده شدن - حاکى از وجود سابق جهنم است.
🌱🌱🌱
فَأَمَّا مَنْ طَغَى
و اما کسی که طغیان و سرکشی کرده
۱ - طغیان گران با حضور در صحنه قیامت، کردار خویش را به یاد آورده و جهنم را حاضر خواهند یافت. (یوم یتذکّر ... و برّزت الجحیم لمن یرى . فأمّا من طغى)
۲ - طغیان گرى، سرکشى در برابر دستورات خداوند و زیاده روى در هواپرستى، در پى دارنده مجازات در آخرت (فأمّا من طغى) «طغیان»; یعنى، از حد گذراندن (لسان العرب). متعلق «طغى» - به قرینه «من خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى» (در آیات بعد) - بى اعتنایى به پروردگار و پیروى از هواى نفس است. جمله «فإنّ الجحیم هى المأوى» در آیات بعد - که جزاى «فأمّا» است - بر مجازات اخروى دلالت دارد.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (88)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
59⏪- کیفیت بخشی فعالیت های فرهنگی
فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنىِّ وَ مَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنىِّ إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةَ بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَ جُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُواْ اللَّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّبرِِينَ(بقره/249)
چون طالوت سپاهش را به راه انداخت، گفت: خدا شما را به جوى آبى مىآزمايد: هر كه از آن بخورد از من نيست، و هر كه از آن نخورد يا تنها كفى بياشامد از من است. همه جز اندكى از آن نوشيدند. چون او و مؤمنانى كه همراهش بودند از نهر گذشتند، گفتند: امروز ما را توان جالوت و سپاهش نيست. آنانى كه مىدانستند كه با خدا ديدار خواهند كرد، گفتند: به خواست خدا چه بسا گروه اندكى كه بر گروه بسيارى غلبه كند، كه خدا با كسانى است كه پاى مىفشرند.
🌱🌱🌱
1.یكى از وظايف فرمانده نظامى آن است كه نيروهاى رزمى را از تماشاچيان جدا سازد. «فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ» يكى از راههاى آزمايش، ممنوعيّتهاى موسمى است. راحت طلبى و عدم تحمل فشارها و سختىهاى موسمى و موقّتى، با سلحشورى سازگارى ندارد. «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ»
2.قبل از برخورد و مقابله با دشمن، بايد تمرين مقاومت كرد. «مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ»
3.مدير بايد نيروهاى غير مفيد را طرد كند. «فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي»
4.تسليم فرمانده بودن، رمز موفقيّت است. «مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي»
5.حسابِ نيازِ ضرورى، از حسابِ رفاه كامل جداست. «إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ»
6.كسانى كه از ميدان امتحان پيروز بيرون آيند، اندك هستند. «إِلَّا قَلِيلًا»
7.انقلابى بودن مهم نيست، انقلابى ماندن مهم است. در اين ماجرا شعار دهنده بسيار بود، ولى آنان كه در آزمايشات موفق شدند، اندك بودند. «إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ»
8.ايمان به معاد و وعدههاى الهى، توانايى ايستادگى در برابر سختىها و مشكلات را ايجاد مىكند. «مُلاقُوا اللَّهِ» ايمان، درجاتى دارد. با اينكه گروهى همراه با طالوت بودند و به او ايمان داشتند و از نوشيدن آب هم گذشتند «آمَنُوا مَعَهُ» ولى هر مؤمنى رزمنده نيست، تنها مؤمنانى رزمنده هستند كه به لقاء اللَّه ايمان داشته باشند. «يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ»
9.فراوانى عِدّه و عُدّهى دشمن در برابر ارادهى خداوند چيزى نيست. «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ»
10.نيروهاى كيفى بر نيروهاى كمّى برترى دارند. «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ»
11.مؤمن مخلص، پيروزى را از خدا مىداند. «بِإِذْنِ اللَّهِ»
12.مسلمانان اگر صبور و پايدار باشند، نبايد از تعداد زياد دشمن هراس داشته باشند. زيرا خداوند با صابران است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ»
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (152)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️لطايف و اشارات
⏪3- مراتب مختوم شدن دل
بسته شدن و واژگونى دل، ويژه كافران و منافقان نيست، بلكه به هر ميزانى كه دل آدمى به زنگار گناه آلوده گردد، واژگون و مختوم گشته، به همان اندازه از فهم آيات الهى محروم مى گردد و اين واژگونى دل را از آلودگى به مكروهات آغاز مى شود و به گناهان صغيره و سپس به كبيره مى رسد و از اكبر كباير كه كفر به خداست، سربر مى آورد. معيار سنجش بيمارى قلب نيز مقدارى بى توجهى انسان به فهم آيات الهى يا انزجار از آنهاست.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
هود14.mp3
11.77M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 14
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۳۱ – ۱۳۰ #سوره_طه
📎#بیداری بین الطلوعین
#سالک الی #اللّه باید قبل از #طلوع خورشید #بیدار باشد و خدای تعالی را #تسبیح بگوید و قبل از #غروب نیز خدا را از همه #ظلم ها و بدی ها و #ضعف و ناتوانی ها #پاک بداند و او را تسبیح بگوید و در همه حال او را #ستایش کند تا #خشنود شود و به فرحی که #اولیاء خدا در آن هستند برسد.
#سالک الی #اللّه نباید #چشم خود را به #تجمّلاتی که دیگران دارا هستند بدوزد و #آمال و آرزوهای زیادی داشته باشد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌نخستین کسی که قرآن را با صدای بلند تلاوت فرمود!
🔰اولين کسی كه قرآن را بلند تلاوت كرد حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)است؛ زيرا او آياتي را كه از جبرئيل شنيده بود، براي خود و ديگران باز خواند.
🔰 همچنين اولين كسي كه قرآن را براي مشركان مكّه آشكارا تلاوت كرد، ابن مسعود بود.(دانشنامة قرآني، به كوشش بهاءالدين خرمشاهي، ج 1، ص 129، انتشارات دوستان ـ ناهيد.)
🔰و چنانچه مقصوداولين كسي باشد كه صدايش ضبط شده است: گفتني است: اولين فرد شيخ محمد رفعت، استادِ استاد عبدالباسط می باشد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#رازهای_زندگی
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام
مَن حَسُنَ خُلقُهُ كَثُرَ مُحِبّوهُ، و أنِسَتِ النُّفوسُ بهِ(غرر الحكم: 9131)
🔰امام على عليه السلام
آن كه خوى نيكوداشته باشد، دوستانش زياد شوند و دلها با او انس و الفت گيرند.
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 34
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
⏪چهاردهم. همان طوري كه از لحاظ صنعتِ فصاحت و بلاغت و هنر ادبي، واژگان قرآن هم آواي هم اند و از لحاظ مبادي تصوّريْ مفاهيم الفاظ قرآن، همسوي هم اند و از جهت مبادي تصديقي، مقاصد آيات قرآن همسان هم اند و بالاخره از جنبهي تفسير ظاهر، مطالب قرآنْ مفسّر يك ديگراند، از جهت باطن نيز تمام معارف قرآني در همهي مراحل باطني آن همسوي يك ديگر بوده و مفسّر يك ديگرند و هرگز اختلافي بين باطن ها و مراحل دروني قرآني وجود ندارد؛ زيرا مراحل دروني آن مانند مظاهر بيروني آن كلام خداست و اگر از نزد غير خدا تنزّل مي يافت، حتماً باهم مختلف بودند.
بنابراين، سراسر مطالب قرآن از تمام جهت هماهنگ اند، يعني هم ظاهرها باهم، هم باطنها باهم، هم پيوند هر ظاهر با باطن برتر از خودهمچنان محفوظ است...
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 71
#مثل
#زندگی #آب #آسمان #گیاهان #مردم #چهارپایان #تفکر #شب #درو #صاعقه #کشتزار
🔅🔅🔅
⏪مثَل زندگی و آب 3
(إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ الاْرْضِ مِمَّا یَاءْکُلُ النَّاسُ والاْنْعَمُ حَتَّیَّ إِذَ آ اءَخَذَتِ الاْرْضُ زُخْرُفَهَا(174) وَازَّیَّنَتْ(175) وَظَنَّ اءَهْلُهَاَّ اءَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَیْهَاَّ اءَتَیهَاَّ اءَمْرُنَا لَیْلاً اءَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَهَا حَصِیدا(176) کَاءَن لَّمْ تَغْنَ(177) بِالاْمْسِ کَذَا لِکَ نُفَصِّلُ الاْیَتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) . (یونس / 24.)
((مثل زندگی دنیا ، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده ایم ؛ که بر اثر آن گیاهان (گوناگون ) زمین که مردم و چهارپایان از آن می خورند ، می روید تا زمانی که زمین ، زیبایی خود را (از آن )گرفته و تزیین می گردد ، و اهل آن مطمئن می شوند که می توانند از آن بهره مند گردند ؛ (ناگهان ) فرمان ما شب هنگام یا در روز (برای نابودی آن ) فرا می رسد ؛ (سرما یا صاعقه ای را بر آن مسلّط می سازیم ) و آنچنان آن را درو می کنیم که (گویی ) هرگز (چنین کشتزاری ) نبوده است این گونه آیات خود را برای گروهی که تفکر می کنند ، شرح می دهیم )) .
🌱🌱🌱
▫️گفته اند : چون آب باران به زمین رسد در یک جا قرار نمی گیرد ، بلکه به اطراف و جوانب روان می گردد و مال دنیا نیز در یک محل قرار ندارد و به یک کس آرام نمی گیرد و هر روز در دست کسی است و هر شب با کسی عقد مواصلت بندد نه عهد او را وفایی است و نه وفای او را بقائی .
کنج امان نیست دراین خاکدان
مغز و وفانیست در این استخوان
کهنه سرائیست به صد جا گرو
کهنه و اندر گرو نو به نو
▫️در تفسیر ((کشف الاسرار)) منسوب به خواجه عبداللّه انصاری آمده است : ((دنیا همچون آب است و خدای متعال مال دنیا را مثل به آب زده که چون به اندازه خویش بود سبب صلاح خلق باشد ، و اگر از حدّ و اندازه خویش در گذرد ، جهان را خراب کند ، همچنین است مال اگر به قدر کفاف باشد دارنده آن منعّم شود و اگر از حدّ خود تجاوز کند و فزونی گیرد موجب کفران و طغیان گردد .
🔹و نیز گفته اند :
آب هر گاه جاری باشد خوشبو ماند و اگر به جای ماند تغیّر پذیرد . مال نیز چنین است ، اگر آن را ببخشند ، دارنده آن را ستایش کنند و اگر امساک و بخل پیش گیرند ، صاحب آن مذموم و نکوهیده شود .
مال چون آبیست تا باشد روان
فیض می یابند ازو اهل جهان
چند روزی چون کند یکجا درنگ
گنده و بی حاصل است و تیره رنگ
🔸و نیز گفته اند :
آب اگر طاهر و پاک باشد در خور آشامیدن است و اگر نجس و ناپاک بود شرب و طهارت را نشاید ، چنین است مال اگر حلال باشد به کار آید و اگر حرام باشد ناپاکی فزاید)) .
🔅و عدّه ای گفته اند : این تشبیه مرکّب است یعنی زندگی دنیا هم به آب تشبیه شده و هم به گیاه که دوران خرّمی و طراوتش بسیار کوتاه است :
منگر به آن که روی زمین فصل نو بهار
مانند نقش خانه مانی مزیّن است
وقت خزان به برگ ریاحین چه بنگری
منصف شوی که لایق بر باد دادنست
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 85.mp3
4.84M
#سیر_و_سلوک (85)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:خطورات شیطانی 1
🕑 زمان:33دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
قرآن اولین منبع تفسیر.pdf
879.6K
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌خانه ای مبارک
🔰درباره قرآن و فضيلت و عظمت آن، سخنان فراواني در آيات و سخنان نبيّ مكرّم اسلام(ص) و ائمه معصومين(ع) وجود دارد. خداوند در سوره يونس مي فرمايد: "اي مردم! اندرزي از سوي پروردگارتان براي شما آمده، و درماني براي آنچه در سينه ها است، (درماني براي دل هاي شما) و هدايت و رحمتي است براي مؤمنان".1
🔰رسول خدا(ص) فرمودند: "قرآن راهنماي گمراهي است و بينايي از هر كوري است، و سبب گذشت از لغزش ها است، و روشني در هر تاريكي است، و در پيش آمد ها و بدعت ها پرتو است، و نگاهدارنده از هر هلاكتي است و ره جويي در هر گمراهي است. قرآن بيان كننده هر فتنه و اشتباهي مي باشد و انساني را از دنياي پست به سعادت آخرت رساند. در آن كمال دين شما است. هيچ كس از قرآن رو گردان نمي شود جز اين كه به سوي دوزخ رود".2
🔰امام صادق(ع) فرمود: "امير المؤمنين علي(ع) فرمودند: خانه اي كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خدا در آن بشود، بركتش بسيار گردد، و فرشتگان درآن بيايند و شياطين از آن دور شوند و براي اهل آسمان مي درخشند، چنان كه ستارگان براي اهل زمين مي درخشند. خانه اي كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خدا در آن نگردد، بركتش كم شود، و فرشتگان از آن دور شوند و شياطين در آن حاضر گردند".3
📋پی نوشتها:
1. زمر (39) آيه 42.
2. نهج البلاغه (فيض الاسلام)، ص 1131، ص 114.
3. ذاريات (51) آيه 56.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌نگاهی اجمالی به #تفاسیر قرن اول(۲)
📚تفسیر ابن مسعود.
🔹اثر عبداللّه بن مسعود (30 پ ه ـ 32 یا 33 ق) از مشاهیر مفسران قرن اول و شیوخ قراء و از خواص اصحاب رسول اللّه (ص) او نخستین کسی بود که جهرا و با صدای رسا قرآن خواند و قریش به شکنجه اش پرداخت (دایرة المعارف تشیع، 1/363).
🔹وی از شاگردان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در تفسیر و علوم قرآنی بود. تـفـسـیـر وی به شیوه روائی است و اکثر مفسران شیعه و سنی آن را طی تفسیرهای خود هنگام تفسیر آیات قرآن کریم نقل نموده اند از جمله فرات کوفی در تفسیر خویش. و نیز پس از ابن عباس اکثر روایات در تفسیر قرآن کریم از ابن مسعود است.
مشهورترین شاگردان و روات تفسیر از ابن مسعود مسروق بن الاجدع همدانی و اسود بن یزید و علقمة بن قیس نخعی می باشند.
و نـیـز بخاری در صحیح خود سه طریق نقل نموده است : نخست طریق الاعمش از ابی الضحی از مسروق بن الاجدع همدانی از ابن مسعود و طریق دوم از مجاهد از ابی معمر از ابن مسعود و طریق سـوم طـبـری طریق ابی روق از ضحاک از ابن مسعود را انتخاب نموده است و این تفسیر در طی تفاسیر سنی و شیعه چاپی و خطی ماثور است.
📚 مـنـابـع : جز آنچه در جلد اول دایرة المعارف تشیع ص 367 آمده است، اعلام، 4/137؛ اسد الغالة، 3/384؛ تاریخ بغداد، 1/147؛ تفسیر، فرات الکوفی، 206 به بعد؛ التفسیر و المفسرون، 1/83؛ تاریخ دمشق ابن عساکر، 14/43؛ تذکرة الحفاظ، 1/31؛ رجال، طوسی، 23؛ شذرات الذهب، 1/38؛ الجرح و الـتـعـدیل، 149؛ حلیة الاولیاء، 1/124؛ سیر اعلام النبلاء، 1/461؛ معجم رجال الحدیث، 10/322؛ طبقات القراء، ذهبی، 1/33؛ العبر، 1/33؛ النجوم الزاهرة، 1/89.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom