#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مدیران #جامعه #مردم #وظایف #روابط
🔅🔅🔅
🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟
🗂اصول حاکم بر کارگزاران و زمامداران حکومت اسلامی از نظر قرآن کریم چنین است:
«الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّـهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّکَوةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَ لِلَّهِ عَـقِبَةُ الْأُمُورِ؛(حج،۴۱) آنان که اگر در زمین به آنان قدرت و تمکن بدهیم، نماز به پای میدارند و زکات میدهند و مردم را به کارهای خوب امر و از کارهای زشت باز میدارند و سرانجام همه کارها با خداوند است.»
همچنین از نظر قرآن کریم و روایات امامان معصوم علیهمالسلام، برخی وظایف مقامات اجرایی و کارگزاران حکومت نسبت به مردم و جامعه چنین است:
۱. سعه صدر و گشادگی فکر و آمادگی پذیرش حوادث مختلف؛ امیرمؤمنان علی علیهالسلام در اینباره میفرماید: «آلة الرّیاسة سعة الصّدر؛ ابزار ریاست و مدیریت، سعه صدر و گشادگی روح و فکر و تحمل فراوان است.»۱
۲. رعایت عدالت و عدم تبعیض در میان مردم؛ قرآن کریم در اینباره میفرماید: «وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْل...؛(نساء،۵۸) و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، از روی عدالت داوری کنید»؛ «یَـدَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَـکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَق؛ (ص، ۲۶) ای داود، ما تو را بر روی زمین خلیفه قرار دادیم؛ پس در میان مردم به حق حکومت و داوری کن.»
در حدیثی میخوانیم: امام امیرالمؤمنین علیهالسلام به عمر بن خطّاب فرمود: «سه چیز است اگر به خوبی حفظ و عمل کنی تو را از امور دیگر بی نیاز میکند و اگر ترک نمایی چیزی غیر از آن تو را سود نمیدهد. عمر عرض کرد: آنها چیست ای ابوالحسن؟! فرمود: اجرای حدود الهی نسبت به افراد دور و نزدیک و حکم بر طبق کتاب خدا در خشنودی و غضب و تقسیم با عدالت در میان سیاه و سفید. عمر عرض کرد: به راستی مختصر گفتی و حق مطلب را ادا کردی!»۲
۳. توجه به پاداش نیکوکاران و گذشت و اغماض نسبت به گنهکارانی که به بازگشت و توبه آنها امید است.
امام صادق علیهالسلام در اینباره میفرماید: «سه کار است که بر حاکم اسلامی لازم است، در مورد عوام و خواص انجام دهد: نیکوکاران را پاداش نیک دهد تا برای انجام دادن نیکیها تشویق شوند و زشتی گنهکاران را پرده پوشی کند تا از گناه خود توبه کنند و از گمراهی خویش بازگردند و همه را زیر چتر احسان و انصاف جمع کند.»۳
۴. منافع مردم و خویش را یکسان دیدن؛ از جمله دستورهایی که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به محمد بن ابی بکر ـ هنگامی که او را به زمامداری مصر برگزید ـ چنین بود: «برای عموم مردم چیزی را دوست بدار که برای خود و خانواده خود دوست میداری و برای آنها چیزی را ناخوش دار که برای خود و خانواده خودناخوش داری؛ چرا که این کار منطق تو را قویتر میکند و مردم را به صلاح و اصلاح نزدیکتر میسازد.»۴
۵. پیوند عاطفی با مردم؛ طبق آنچه از روایات استفاده میشود بین مسئول اجرایی و مردم، باید رابطه عاطفی نیرومند ـ آن گونه که میان پدر و فرزند است ـ بر قرار باشد.
امام موسی بن جعفر علیهالسلام میفرماید: «سلطان عادل به منزله پدر مهربان است؛ پس دوست بدارید برای او آنچه را برای خود دوست میدارید و ناخوش دارید برای او آنچه را برای خود ناخوش میدارید.»۵
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مدیران #جامعه #مردم #وظایف #روابط
🔅🔅🔅
🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟(ادامه پاسخ)
۶. دوری از بخل، جهل، نادانی، جفا و ستم؛
۷. دوری از سازشکاری و هماهنگی با اهل باطل؛
۸. به مقام و منصب خویش به چشم امانت نگریستن؛
۹. پرهیز از تجمل گرایی و ساده زیستی؛ ۱۰. تلاش در جهت تعلیم و تربیت مردم؛ ۱۱. پرهیز از به همکاری طلبیدن گمراهان؛ «وَ مَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا؛(کهف،۵۱) من هرگز گمراهان را دستیار خود قرار نمیدهم.»
۱۲. پرهیز از همکاری با سفیهان و بی خردان؛ «وَلاَ تُؤْتُوا السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَـمًا؛(نساء،۵) اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده به دست سفیهان نسپرید.»
۱۳. پرهیز از پیروی هوای نفس؛ «فَلاَ تَتَّبِعُوا الْهَوَی أَن تَعْدِلُوا؛(نساء،۱۳۵) از هوا و هوس پیروی نکنید؛ مبادا از حق منحرف شوید.»؛
۱۴پرهیز از همکاری با اسرافکاران؛ (شعرا،۱۵۱) «فرمان مسرفان را اطاعت نکنید.»
و...
💠وظیفه امت نسبت به حکومت در نظام اسلامی آن است که به آن کمک نموده، در تأیید و تقویت آن کوشش نمایند. امیرالمؤمنین علی علیهالسلامفرمود: «بر امام واجب است طبق قوانین الهی حکم کند؛ او مانند یک امین، امانت دار قدرت عمومی میباشد. آن گاه که امام به این وظیفه عمل کرد، بر مردم واجب است به سخن او گوش کنند و از او اطاعت نمایند و چون فرمان بدهد، اجابت نمایند.»۶
🔅🔅🔅
۱. نهج البلاغه، کلمات قصار ۱۷۶.
۲. بحار الانوار، علامه مجلسی رحمهالله، ج ۷۲، ص ۳۴۹، داراحیاء لتراث العربی.
۳. همان، ج ۷۵، ص ۲۳۳.
۴. همان، ج ۷۲، ص ۲۷.
۵. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی رحمهالله ج ۱۸، ص ۴۷۲، دارالتعارف للمطبوعات.
۶. کتاب الاموال، حافظ ابی عبید بن سلام بن القاسم، ص ۹ / ر.ک: پیام قرآن، آیتاللّه مکارم شیرازی و دیگران؛ ج ۱۰، ص ۱۲۹ـ۱۳۸، دارالکتب الاسلامیة.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت پنجم)
🌷🌷🌷
🍃 بسنده کردن به صورت ظاهری نماز و محروم ماندن از بركات و كمالات باطني آن، پس از خروج از دنیا و وارد شدن به صحنه محاسبه الهي، حسرتهايى را به دنبال دارد كه عقل ما از ادراك آن ناتوان است و از بالاترین مراتب ضرر و زیانکاری است.
🍃 کمالات باطنی نماز، انسان را به سعادت ابدي و حتی بالاتر، همنشینی پروردگار عزیز است و سکوی پرواز به مقام وصال محبوب میمحسوب میشود.
🍃 وصال محبوب آرزوی نهایی اوليای الهی و اصحاب معرفت و بلكه نور چشم پیامبر ختمی صلّى اللّه عليه و آله است.
🍃 ما تا در حجاب عالم مُلك و خدر طبيعت هستيم، نمیتوانيم عالم بالا را ادراك نماييم و دستى از دور بر آتش داريم.
🍃 كدام حسرت، ندامت، زيان و خسارت بالاتر از آن است كه چيزى كه وسيله كمال و سعادت انسان و دواى درد نقصهای قلبي است و در حقيقت صورت كمالي انساني است، پس از چهل پنجاه سال خستگی در راه آن، از آن به هيچ وجه استفاده روحي نشود.
🍃 واضح است که استفاده نکردن، مايه كدورت قلبي و حجابهاى ظلماني میشود.
🍃 و آنچه نور چشم رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم است، موجب ضعف بصيرت ما گردد.
♦️🔸 «يا حسرتى على ما فرّطت في جنب اللّه؛ زمر-۵۶
دريغا كه در نزديك شدن به خدا، كوتاهى نمودم.»🔸♦️
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس هشتم:جمع و تأليف قرآن
▫️جمع و تأليف قرآن به شكل كنونى، به مرور زمان و بهدست افراد و گروههاى مختلف انجام شدهاست. ترتيب، نظم و تعداد آيات در هر سوره به دستور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده است. هر سوره با فرود آمدن «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ *» آغاز مىشد و آيات به ترتيب نزول در آن ثبت مىگرديد، تا موقعى كه «بِسْمِ اللّهِ... *» ديگرى نازل مىشد و سورۀ ديگرى آغاز مىگرديد.
اين نظم طبيعى آيات و رويۀ معمول ثبت آنها بود. گاهى اتفاق مىافتاد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله - با اشارۀ جبرئيل - دستور مىداد تا آيهاى بر خلاف نظم طبيعى در سورۀ ديگرى قرار دادهشود مانند آيۀ «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ » ١ - كه گفتهاند از آخرين آيات نازل شدهاست - پيامبر صلى الله عليه و آله دستور فرمود آنرا بين آيات «ربا» و آيۀ «دَيْن» در سورۀ بقره آيۀ ٢٨١ ثبت كنند. بنابراين ثبت آيات در سورهها، چه با نظم طبيعى و چه برخلاف نظم طبيعى، با نظارت و دستور خود پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله انجام گرفته و اصطلاحاً توقيفى است.
▫️ولى اهل نظر دربارۀ نظم و ترتيب بين سورهها با يكديگر اختلاف دارند؛ سيّد مرتضى علمالهدى، بسيارى از محققين و از معاصرين، آيتاللّه خويى رحمهم الله برآنند كه قرآن كنونى - به همين شكل و روش - در زمان حيات رسول خدا صلى الله عليه و آله شكل گرفتهاست؛ زيرا بسيار بعيد مىنمايد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مسألهاى با اين اهميت را رها كردهباشد تا پس از وى نظم و ترتيب دادهشود، در حالى كه بيشتر محقّقان و تاريخنويسان برآنند كه «جمع و ترتيب سورهها پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله و براى نخستين بار به دست اميرمؤمنان على عليه السلام و سپس ديگر صحابۀ بزرگوار انجام گرفته است». در مجموع شايد بتوان گفت كه: «عمل جمع قرآن بهدست صحابه، پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از امور مسلّم تاريخ است».
▫️على عليه السلام نخستين كسى بود كه پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله به جمع قرآن مشغول شد. بر حسب روايات، مدت شش ماه در منزل نشست و اينكار را به انجام رساند. ابن نديم مىگويد: «اولين مصحفى كه گردآورى شد مصحف على بود و اين مصحف نزد آل جعفر بود». سپس مىگويد: «مصحفى را ديدم نزد ابو يعلى حمزۀ حسنى كه با خط على بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسنبنعلى آنرا به ميراث گرفتهبودند» ١. محمدبنسيرين از عكرمه نقل مىكند: «در ابتداى خلافت ابوبكر، على در خانه نشست و قرآن را جمعآورى كرد. از عكرمه پرسيدم: آيا ترتيب و نظم آن مانند ديگر مصاحف بود؟ آيا رعايت ترتيب نزول در آن شدهبود؟ گفت: اگر جنّ و انس گرد آيند و بخواهند مانند على قرآن را گردآورند، نخواهند توانست». ابن سيرين مىگويد: «هرچه دنبال كردم تا بر آن مصحف دست يابم، ميسورم نگرديد» ٢. ابن جزى كلبى گويد: «اگر مصحف على يافت مىشد، هرآينه در آن علم فراوان يافت مىگرديد» ١.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 انسان قرآنی
🔹 در جریان حیات و ممات قرآن یک عده را مُرده می داند، #شهدا زنده اند اما آنهایی که در دنیا در این مسیر نیستند اینها مُرده اند؛ برای اینکه اینها حرف قرآن را گوش نمی دهند و قرآن هم #حیات_بخش است، فرمود ما قرآن را نازل کردیم و اگر کسی قرآنی فکر کند و #قرآنی_عمل_کند زنده است این قرآن او را زنده می کند: ﴿إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ﴾، اول سخن از تثنیه است خدا هست و پیغمبر؛ ولی فعل، فعل مفرد است چون وجود مبارک حضرت حرف «الله» را می زند؛ فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکم﴾ نه «دَعَوا»! دو تا دعوت نیست دو نفر نیستند، یک مولاست و یک بنده و وجود مبارک حضرت هم حرف «الله» را نقل می کند ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُم﴾. حالا اگر کسی استجابت نکرد حیات ندارد، #حیات از کجا بیاید؟! درباره آنها که استجابت کردند فرمود: ﴿لا تَحْسَبَنَّ﴾ که اینها مُرده هستند بلکه اینها شهیدند.
🔹 پس انسان از نظر #قرآن_و_عترت یا زنده است یا مُرده است، این بخش اول . بخش دوم این است که حالا واقعیت او انسان است یا حیوان؟ درباره آن هم در قرآن دارد: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعام﴾؛ اگر به صورت حصر ذکر کرده یعنی واقعیت او این است.
🔹 در مسئله سوم و چهارم قرآن می فرماید بعضی ها دست دارند بعضی ها چشم دارند، ابراهیم دست دارد ابراهیم چشم دارد که در سوره مبارکه «صافات» فرمود: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصار﴾؛ آن که #اهل_قلم نباشد اثر علمی از او صادر نشود چیزی ننویسد و چیزی به جامعه ندهد او دستی ندارد؛ یا دست کسی را نگیرد #کار_خیری انجام ندهد او دستی ندارد. حالا یا اهل حوزه و دانشگاه است با قلم کار می کند یا جزء افراد عادی است، #دست_خیر دارد، فلان مسجد را بسازد، فلان دارالایتام را درست کند، فلان #مشکل_جامعه را حل کند، این می شود دست!
🔹 بنابراین اول فرق بین زنده و مُرده است که چه کسی زنده است و چه کسی مُرده؛ دوم فرق بین انسان و غیر انسان است؛ سوم درباره مجاری ادراکی است که چه کسی چشم دارد و چه کسی ندارد؛ چهارم درباره بخش تحریکی است که چه کسی دست دارد و چه کسی ندارد؛ این تنظیم قرآن کریم است. کسی زنده است که الهی بیندیشد، کسی انسان است که #الهی_فکر_کند، کسی دست دارد که کار خیر انجام بدهد یا علمی یا مانند آن و کسی چشم دارد که حق ببیند که امیدواریم خدای سبحان این توفیق را نصیب همه ما بفرماید!
#بیست_و_دوم_اسفند_روز_بزرگداشت_شهدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه28
تاریخ: 1399/09/26
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دعوت و دعای شهید
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌دعوت و دعای شهید 🌴🌴🌴 قدر #وقت ار
.
🔰 دعوت و دعای (شهید) برای ما
💠 اگر #شهید در راه رضای الهی خون داد، هم اکنون پیامش پیام ماست و به ما توجه رسمی دارد و ما را دعوت می کند. مستحضر باشید که شهید زنده است و مواظب ماست و پیام دارد. دعای شهید بیش از خون او اثر دارد، توجه شهید بیش از خون او اثر دارد. با ما چه کار دارند؟ به ما چه می گویند؟ از ما چه می خواهند؟ از این به بعد معلوم می شود.
(و یستبشرون)، این فعل مضارعی است که مفید استمرار است. (اِستبشر) یعنی مژده من را بده، (یستبشرون) یعنی مژده من را بده! به چه کسی می گویند؟ به خدا می گویند، با خدا گفتگو دارند. (و یستبشرون بالّذین لم یلحقوا بهم)*. (استبشر) یعنی مژده من را بده، من خون دادم، جان دادم، تلاش کردم؛ مژده من را بده اینها چه شدند؟! با چه کسی کار دارند؟ با آن کسی که در خانه افتاده، کاری به #شهادت و نظام و امثال ذلک ندارد، با آنها کار دارند؟ شهید که با آنها کار ندارد!
شهید با راهیان راه شهادت کار دارد. #شهدا با (الّذین)، (الّذین یعنی الّذین)؛ با (الّذین لم یلحقوا بهم) کار دارند، یعنی کسانی که راهی راه آنها هستند؛ ولی در راهند، هنوز نرسیدند. به خدا می گویند: مژده به ما بده اینها کجایند، چرا کمک نمی کنی، چرا یادشان نیستی؟! پس دعای شهید هست، شهید زنده است یعنی به فکر ماست، معلّم ماست، مبلّغ ماست، رهبر ماست؛ ما وظیفه داریم چه کار بکنیم؟
مرتّب به خدا می گویند: اینها که در راه ما هستند، چه کار می کنند؟ چرا به یاد اینها نیستند، چرا ملائکه کمک شان نمی کنند، چرا مسئولین کمک شان نمی کنند، چرا و چرا و چرا و چرا و چرا؟! مژده به من بدهید، من نمی خواهم خبر تلخ اینها را بشنوم! کسی که تمام حیثیتش را داد تا قرآن و عترت حفظ باشد، همین است؛ تمام حیثیتش را داد تا دین حفظ بشود، همین است!!
--------------------------------------------------
📌 سوره آل عمران / آیه ۱۷۰
📋 یادمان حماسه ششم بهمن آمل
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
✴️ بیست و دوّم اسفند . روز بزرگداشت شهداء ( سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی _ ۱۳۵۸ )
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#روز_بزرگداشت_شهدا
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
.
✔️زمینه را فراهم کنید
#امام_خمینی(ره) :
«ما تڪلیف داریم آقا!
اینطور نیـست ڪہ حالا ڪہ ما
منتــظر ظهور امام زمــان- سلام الله علیـہ- هستیم
پس دیگر بنشــینیم تو خانہ هایـمان،
تسبیح را دست بگیریـم
و بگوییـم «عَجّلْ عَلی فَرَجِهِ».
عجّــل، با ڪــار شماباید تعجیل بشود،
شما باید زمیــنہ را فراهـم ڪنید
برای آمدن او
و فراهـم ڪردن اینڪہ
مسلمیـن را با هم مجتـمع ڪنید.
همـہ با هـم بشوید.»
📝 ۱ دی ۱۳۶۲
🌿 السلام علیک یا صاحب الزمان
.
.
#منتظران_واقعی
#ظهور
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
مدثر-جلسه اول.mp3.mp3
11.96M
استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مدثر #مدثر
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
◽️ جلسه اول تفسیر آیات 1 تا 10
📝 فهرست مباحث جلسه
☑️ ولادت حضرت فاطمه (س)
☑️ فضیلت سوره مدثر
☑️ شأن نزول سوره مدثر
☑️ لطف خداوند نسبت به پیامبر(ص)
☑️ جایگاه انذار و بشارت در تعالیم انبیاء
☑️ دستورالعمل خداوند به پیامبر(ص) و مومنین
☑️ مفهوم تکبیر نظری خداوند
☑️ مفهوم تکبیر عملی خداوند
☑️ مفهوم پاکیزه جامه بودن
☑️ دستور قرآن به تواضع و اجتناب از کبر
☑️ تاثیرگناه در وجود انسان
☑️ لازمه تطهیر عمل در قرآن
☑️ معنا و مفهوم منّ
☑️ پیامدهای بزرگ بینی عمل و شخصیت
☑️ وضعیت قیامت برای کافرین و مومنین
☑️ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مدثر #مدثر 🌴🌴🌴 ⏪
⏪ تفسیر صوتی سوره مدثر استاد دکتر محمد علی #انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔰توضیحی کوتاه درباره سوره #مدثر
سورۀ مبارکۀ مدثر از اولین سورههایی است که بر نبی مکرم(ص) در مکه نازل شده است و گروهی معتقدند نخستين سوره بعد از دعوت آشكار ایشان است. اهم موضوعات این سوره عبارت است از: دعوت پيامبر (ص) به قيام و انذار و ابلاغ آشكار و صبر و استقامت در این راه، اشاره به دشواری قیامت برای کافران، طرح مشرکان برای مقابلۀ با قرآن، بیان گوشهای از ويژگيهاى دوزخ برای انذار كافران ، تأكيد خداوند بر بعث و قیامت از طريق سوگندهاى مكرر، تأثیر اعمال انسان در سرنوشت او، پارهای از خصوصیات بهشتيان و دوزخيان و سرنوشت هر كدام از آنها ، چگونگى فرار افراد جاهل و بيخبر و مغرور و خود خواه از حق .
📼استاد دکتر محمد علی انصاری
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حجر.1.mp3
8.85M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_حجر #حجر
💢جلسه اول تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #حجر را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (16)
فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَٰلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا(11)
(بخاطر این عقیده و عمل) خداوند آنان را از شرّ آن روز نگه میدارد و آنها را میپذیرد در حالی که غرق شادی و سرورند!
🌱🌱🌱
▫️در آخرین آیه مورد بحث، به نتیجه اجمالى اعمال نیک و نیات پاکى که ابرار دارند اشاره کرده، مى فرماید: به خاطر همین ها خداوند آنها را از شرّ آن روز نگهدارى مى کند، و در حالى که با طراوت، مسرور و شادمان هستند از آنها استقبال مى کند (فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ وَ لَقّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً).
▫️ نَضْرَةً به معنى طراوت و خرمى و شادابى خاصى است که بر اثر وفور نعمت و رفاه به انسان دست مى دهد، آرى، رنگ رخسار آنها در آن روز از آرامش و نشاط درونى آنان خبر مى دهد.
بنابراین اگر در دنیا به خاطر احساس مسؤولیت از آن روز بیمناک بودند، خداوند در عوض آنها را در آن روز غرق شادمانى و سرور مى کند.
▫️تعبیر به لَقّاهُم از تعبیرهاى بسیار جالبى است که نشان مى دهد: خداوند بزرگ از این میهمانان گران قدر با لطف خاصش استقبال مى کند، و آنها را که غرق شادى و سرورند در سایه رحمتش جاى مى دهد.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (16)
فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَٰلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا(11)
(بخاطر این عقیده و عمل) خداوند آنان را از شرّ آن روز نگه میدارد و آنها را میپذیرد در حالی که غرق شادی و سرورند!
🌱🌱🌱
📝نکته تفسیری آیات 1 تا 11 سوره انسان
🔰سیر کردن گرسنگان از بهترین حسنات است
نه تنها در آیات مورد بحث اطعام طعام را یکى از کارهاى برجسته ابرار و عباد اللّه مى شمرد، که در بسیارى از آیات قرآن روى این معنى تکیه و تأکید شده است، و نشان مى دهد این کار در پیشگاه خدا محبوبیت خاصى دارد.
و اگر به دنیاى امروز نگاه کنیم که طبق اخبار منتشره، هر سال میلیون ها نفر از گرسنگى مى میرند، در حالى که در مناطق دیگر دنیا آن قدر غذاى اضافى به زباله دان ها مى ریزند که حسابى براى آن نیست، اهمیت این دستور اسلامى از یکسو، و دورى دنیاى امروز از موازین اخلاقى از سوى دیگر، روشن مى گردد.
🔹در روایات اسلامى نیز تأکید بسیار در این زمینه دیده مى شود که به عنوان نمونه چند حدیث را در اینجا مى آوریم:
▫️در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آمده است: مَنْ أَطْعَمَ ثَلاثَةَ نَفَر مِنَ الْمُسْلِمِینَ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثَلاثِ جِنَان فِی مَلَکُوتِ السَّماواتِ:
کسى که سه نفر از مسلمانان را اطعام کند، خداوند او را از سه باغ بهشتى در ملکوت آسمان ها اطعام خواهد کرد .
▫️و در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً حَتّى یُشْبِعَهُ
لَمْ یَدْرِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللّهِ ما لَهُ مِنَ الأَجْرِ فِی الآخِرَةِ لا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ، وَ لا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ، إِلاَّ اللّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ:
کسى که مؤمنى را اطعام کند تا سیر شود، احدى از خلق خدا نمى داند چقدر در آخرت پاداش دارد، نه فرشتگان مقرب الهى، و نه پیامبران مرسل، جز خداوند که پروردگار عالمیان است .
▫️در حدیث دیگرى از همان امام آمده است: لاَ َنْ أُطْعِمَ مُؤْمِناً مُحْتاجاً أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَزُورَهُ، وَ لاَ َنْ أَزُورَهُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ عَشْرَ رِقَاب:
اگر مؤمن نیازمندى را اطعام کنم نزد من محبوبتر است از این که فقط به دیدار او بروم، و اگر بدیدار او بروم نزد من محبوبتر است از این که ده برده را آزاد کنم !.
▫️قابل توجه این که در روایات، تنها روى نیازمندان و گرسنگان تکیه نشده بلکه در بعضى صریحاً آمده است: اطعام مؤمنان هر چند بى نیاز باشند، همچون آزاد کردن برده است، و این نشان مى دهد: هدف از این کار، علاوه بر رفع نیازمندى ها جلب محبت و تحکیم پیوندهاى دوستى و صمیمیت است.
به عکس آنچه در دنیاى مادى امروز معمول است که گاه دو دوست نزدیک، یا دو خویشاوند به مهمانخانه اى مى روند هر کدام باید سهم خود را بپردازد، گوئى مسأله میهمانى کردن، مخصوصاً نفرات بسیار براى آنان بسیار شگفت آور است.
🔹در بعضى از روایات نیز تصریح شده: اطعام گرسنگان به طور مطلق (هر چند مؤمن و مسلمان هم نباشند) از افضل اعمال است، چنان که در روایتى از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) آمده است: مِنْ أَفْضَلِ الأَعْمالِ عِنْدَ اللّهِ إِبْرادُ الْکِبادِالْحارَّةِ وَ إِشْباعُ الْکِبادِ الْجائِعَةِ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّد(صلى الله علیه وآله) بِیَدِهِ لا یُؤْمِنُ بِی عَبْدٌ یَبِیتُ شَبْعانَ وَ أَخُوهُ ـ أَوْ قالَ جَارُهُ ـ الْمُسْلِمُ جائِعٌ:
یکى از برترین اعمال نزد خدا خنک کردن جگرهاى داغ است، و سیر کردن شکم هاى گرسنه، سوگند به کسى که جان محمّد در دست او است بنده اى که شب سیر بخوابد و برادر ـ یا فرمود همسایه ـ مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است !.
ذیل حدیث فوق، گرچه درباره سیر کردن مسلمانان است، ولى آغاز آن هر تشنه و گرسنه اى را شامل مى شود، و بعید نیست گستردگى مفهوم آن حتى حیوانات را نیز شامل شود.
و در این زمینه روایات بسیار است.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 جوان
🔸 جوانِ برومند چالاكِ راست قامت چونان تیر تیز و صاف و مستقیم است كه اگر از حمایت و هدایت كمانِ منحنی بهره نگیرد، هرگز به هدف نمی رسد و غزالی را شكار نمی كند؛ البته آن كمان منحنی پیر فرزانه و تجربه اندوخته است، نه صرف كهن سال و فرتوت؛
پیر گردون نی، ولی پیررَشاد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سروش هدایت، ج1، ص79
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #المیزان
#آیت_الله_سید_محمد_حسین_طباطبایی #علامه_طباطبایی #طباطبایی
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت اول)
« تفسير الميزان»، اثرى است در 20 جلد به زبان عربى در تفسير قرآن كريم، نوشته علامه سید محمد حسين طباطبايى( 1281- 1360 ش.).
انگيزه شروع اين تفسير از هنگام تدريس علامه در حوزه علميه قم براى طلاب علوم دينى شكل گرفت كه وى در نهايت با اصرار شاگردانش به جمع آورى آن دروس پرداخت.
علامه طباطبايى تفسير قرآن را در 1333 ش. آغاز كرد و در 23 رمضان 1391 ق. / 2 آبان 1350 ش. به پايان برد.
🔳ساختار كتاب المیزان
جلد نخست اين تفسير داراى مقدمه اى به قلم مولف و مشتمل بر تفسير سوره حمد و آيات 1 تا 182 سوره بقره است و ساير مجلدات آن تفسير آيات ديگر قرآن كريم را در برمی گيرد.
🔳محتوای کتاب
تفسير الميزان يكى از منابع اصيل فرهنگ و معارف اسلامى در قرن اخير به شمار می رود. اين كتاب عظيم در واقع موسوعه اى است جامع، مشتمل بر مباحث عميق قرآنى، حديثى، فلسفى، عرفانى، ادبى، اخلاقى، تاريخى، اجتماعى و غيره كه با طرحى بی سابقه و شيوه اى محققانه به رشته تحرير درآمده است. اين تفسير ارزنده از نظر صورى و معنوى، رعايت موازين صحيح قرآنى، تفكيك مباحث تفسيرى و روائى و علمى از يكديگر، نقد و بررسى و تحليل آراء برخى از مفسران و ديگر موارد مشابه، آنچنان بديع است كه می توان گفت، در طول تاريخ تفسير قرآن، كتابى بدين دقت و ظرافت و جامعيت تاليف نشده است.
🔳علامه طباطبايى، پس از نقد و بررسى تمام روشهاى تفسيرى در مقام استنتاج بر اين باور است كه كه تمامى اين روشها از نقيصه اى بزرگ رنج می برند و آن عبارتست از تحميل نتايج بحثهاى علمى يا فلسفى از خارج بر مدلول آيات كه در اين صورت، تفسير به تطبيق تغيير يافته و تطبيق، تفسير نام گرفته است و بسيارى از حقايق قرآن مجاز جلوه داده شده و شمارى از آيات تأويل گرديده است.
🔳علامه با آگاهى از نقايص روش مفسران پيشين و با عنايت به رعايت ظرايف و دقايق لازم در تفسير صحيح كتاب خدا و نيز با در نظر داشتن هدفى متعالى، اين تفسير را به نگارش درآورد.
علامه در آغاز تفسير مقدمه اى نگاشته و در آن نگاهى اجمالى به سير تطور تفسير و روشهاى آن دارد. در اين مقدمه ديدگاه خود را درباره تفسير و چگونگى برخورد با آن و تفاوت كلى اين برخورد با روش گروهى از اخبارى مسلكان و حشويه كه قرآن را از حجيت ساقط می كنند و تفسير را تنها از زاويه حديث قابل استناد می دانند و حتى گاه می گويند، قرآن قابل فهم براى ما نيست، نگاهى انتقادى می اندازد و به دلايلى كه برمی شمارد، آن را رد می كند. در پايان اين مقدمه روش خود را بازگو می كند. ايشان روش اهل بيت(علیهم السلام) را در تفسير، تفسير قرآن به قرآن می داند و در اين زمينه به نمونه هايى از تفسير اهل بيت( ع) در جاى جاى كتاب ارجاع می دهد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بررسی اجمالی #پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مدیران #جامعه #مردم #وظایف #روابط #منکر #ناهنجاری #گناه
🔅🔅🔅
🔰آثار منکرات و ناهنجاری ها در جامعه و زندگی را از دیدگاه قرآن کریم
یکی از مصادیق منکر که آیات قرآن کریم و روایات معصومان(علیهم السلام) بیش تر به آن نظر دارند، «گناه» است. گناه، منکر شرعی است که افزون بر مجازات اخروی دارای آثار در دنیا نیز می باشد به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
⏪۱. گناه، منشأ و ریشه نقمت و بدبختی و نابسمانی های گوناگون برای جوامع انسان ها
«وما اَرسَلنا فی قَریَة مِن نَبِیّ اِلاّ اَخَذنا اَهلَها بِالبَأساءِ والضَّرّاءِ لَعَلَّهُم یَضَّرَّعون ثُمَّ بَدَّلنا مَکانَ السَّیِّئَةِ الحَسَنَةَ حَتّی عَفَوا وقالوا قَد مَسَّ ءاباءَنَا الضَّرّاءُ والسَّرّاءُ فَاَخَذنـاهُم بَغتَةً وهُم لا یَشعُرون ولَو اَنَّ اَهلَ القُرَی ءامَنوا واتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکات مِنَ السَّماءِ والاَرضِ ولـکِن کَذَّبوا فَاَخَذناهُم بِما کانوا یَکسِبون* أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُری أَنْ یَأْتِیَهُمْ بَأْسُنا بَیاتاً وَ هُمْ نائِمُون* اَوَ اَمِنَ اَهلُ القُرَی اَن یَأتِیَهُم بَأسُنا ضُحیً وهُم یَلعَبون...(اعراف، ۹۴ـ ۱۰۲);
و ما هیچ پیامبری را به هیچ قریه ای نفرستادیم مگر آن که ساکنانش را به سختی و بیماری گرفتار کردیم، باشد که تضّرع کنند. آن گاه جای بلا و محنت را به خوشی و خوبی سپردیم، تا شمارشان افزون شد و گفتند: آن پدران ما بودند با سختی و بهروزی ناگهان آنان را بی خبر فرو گرفتیم. اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزگاری پیشه کرده بودند، برکات آسمان و زمین را به روی آن ها می گشودیم، ولی پیامبران را به دروغ گویی نسبت دادند، ما نیز به کیفر اعمالشان مجازات کردیم. آیا اهل این آبادی ها، از این ایمن هستند که عذاب ما شبانه به سراغ آن ها بیاید، در حالی که در خواب باشند؟! آیا اهل آبادی ها، از این ایمن هستند که عذاب ما به هنگام روز به سراغشان بیاید، در حالی که سرگرم بازی هستند...».
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
08-dosti bafoghara.mp3
8.96M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع دوستی با فقرا (8)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 125
#مثل #زندگی #دنیا #آب #باران
🔅🔅🔅
35- مَثَل زندگی دنیا و آب باران
( اعْلَمُوَّاْ اءَ نَّمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی ا لاَْمْوَا لِ وَا لاَْوْلَدِ کَمَثَلِ غَیْثٍ اءَعْجَبَ ا لْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَلهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَمًا وَفِی ا لاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٌ وَمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَآ إِلا مَتَعُ ا لْغُرُورِ ) . (آیه 20 سوره حدید)
((بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخر فروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می برد ، سپس خشک می شود به گونه ای که آن را زرد رنگ می بینی ؛ سپس تبدیل به کاه می شود ! و در آخرت ، عذاب شدید است ، یا مغفرت و رضای الهی ؛ (به هر حال ) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست )) .
🔰وجه تشبیه
خداوند متعال در این آیه زندگی دنیا را در پنج مرحله ((بازی )) ، ((سرگرمی )) ، ((تجمّل پرستی )) ، ((تفاخر)) و ((تکاثر)) ترسیم نموده و آنگاه آن را به بارانی تشبیه نموده که از آسمان نازل می شود و چنان زمین را زنده می کند که گیاهانش حتّی زارعان را در شگفتی فرو می برد ، سپس زرد و خشک و درهم شکسته و به کاه تبدیل می گردد .
🔹از شیخ بهائی قدّس سرّه نقل شده که گفته است :
((این پنج خصلتی که در آیه شریفه ذکر شده ناظر به سنین عمر آدمی و دوران زندگی اوست .
نخست دوران ((کودکی )) است که در این دوره علاقه شدیدی به ((لعب )) و بازی دارد .
سپس وارد دوره ((نوجوانی )) می شود ، در این دوره به ((لهو)) و سرگرمیها روی می آورد .
بعد دوره ((جوانی )) فرا می رسد که در این دوره به ((زینت )) و تجمّل و آرایش می گراید و همواره به فکر این است که لباس فاخری تهیّه کند ، مرکب جالب توجّهی سوار شود ، منزل زیبایی داشته باشد و . . . و از این مرحله که بگذرد ، دوره ((پیری وکهولت )) فرا می رسد . در این دوره بیشتر به فکر ((تفاخر)) به حسب و نسب می افتد و حسّ فخر طلبی در او زنده می شود .
و سر انجام به مرحله پنجم یعنی دوره ((سالخوردگی )) می رسد که در این دوره ((تکاثر)) و فزونی در اموال و فرزندان فکرش را به خود جلب می کند)) .
▫️(( . . . بعضی معتقدند که هر دوره ای از این دوره های پنجگانه هشت سال از عمر انسان را می گیرد ، و مجموعاًبه چهل سال بالغ می گردد ، و هنگامی که به این سنّ رسید شخصیّت انسان تثبیت می گردد .
این امر نیز کاملاً ممکن است که بعضی از انسانها شخصیت شان در همان مرحله اوّل و دوّم متوقّف گردد و تا پیری در فکر ((بازی و سرگرمی و معرکه گیری )) باشند و یا در دوران تجمّل پرستی متوقّف گردد ، و ذکر فکرشان تا دم مرگ فراهم کردن خانه و مرکب و لباس زینتی باشد ، اینها کودکانی هستند در سنّ کهولت و پیرانی هستند با روحیه کودک ! )) .
لازم به یادآوری است که تشبیه زندگی دنیا به آب ((باران )) در ((سوره یونس )) آیه 24 (مثل 17) و در ((سوره کهف )) ، آیه 45 (مثل 26) نیز آمده است .
بعضی گفته اند : در این سه تمثیل عنصر اصلی ((گیاه )) است و ((آب )) در درجه دوّم قرار دارد ، زیرا خلاصه معنای هر سه مثل چنین است که زندگانی این جهان ، همانند حیات گیاهان ، کوتاه مدّت و زود گذر و فانی است .
▫️در ((سوره یونس )) پایان زندگی گیاهان را ((حصید)) (درو شده ) ، در ((سوره کهف )) ((هشیم )) (در هم شکسته شده ) و در آیه مورد بحث ((حُطام )) (اجزای پراکنده کاه ) تعبیر کرده است .
ادامه دارد....
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
recording-20220315-235501.mp3
7.47M
📌آزمون زندگی
💢مقام #رضا در مکالمه امام باقر(ع) با جابر بن عبدالله انصاری
🌀جناب خواجه #نصيرالدين_طوسى قدس سره الشريف در فصل پنجم باب سوم رساله شريف #اوصاف_الاشراف آورده كه:
🔹در آثار آوردهاند كه جابر بن عبد الله انصارى كه يكى از اكابر صحابه بود در آخر بضعف پيرى و عجز مبتلا شده بود.
🔹محمد بن على بن الحسين عليه السلام المعروف بالباقر به عيادت او رفت و او را از حال او سؤال فرمود گفت: «در حالتىام كه پيرى از جوانى و بيمارى از تندرستى و مرگ از زندگانى دوستتر دارم». محمد(ع) گفت كه: «من با #وى چنانم كه اگر مرا پير دارد پيرى دوستتر دارم و اگر جوان دارد جوانى دوستتر دارم و اگر بيمار دارد بيمارى و اگر تندرست دارد تندرستى و اگر مرگ دهد مرگ و اگر زندگانى زندگانى را دوستتر ميدارم.
🔹جابر چون اين سخن شنيد به روى محمد(ع) بوسه داد و گفت صدق رسول الله (ص) كه مرا گفت كه: «يكى از فرزندان مرا ببينى هم نام من و هو يبقر العلم بقرا كما يبقر الثور الارض و به اين سبب او را باقر علوم الاولين و الاخرين گفتند
🔹و از معرفت اين مراتب معلوم شود كه جابر در مرتبه اهل #صبر بوده است و محمد(ع) در رتبه #رضا.
💥چگونگی ارتباط با امام زمان(عج)
تشرف بیواسطه و مستقیم به محضر نورانی امام زمان(عج) لیاقت و شایستگیهایی ویژه میخواهد، از اینرو تنها اوحدی از موحدان به باریابی محضر مطهرش توفیق مییابند.
هر خارق عادت یا کرامتی که به دست ناشناسی صورت میگیرد و فیضی از ناحیه او به دیگران میرساند، از سرچشمه فیاض امام عصر(عج) جاری میگردد؛ اما چنین نیست که آن ناشناس لزوماً وجود مبارک ولیعصر(عج) باشد بلکه آن حضرت شاگردان صالحی دارد که به امر ایشان گره از کار فروبسته دیگران میگشایند و واسطه رسیدن فیض امام به آنان میشوند.
آنچه برای همگان ضروری و میسور است، ایجاد و حفظ ارتباط روحی و معنوی با آن حضرت است که در پرتو رعایت ادب حضور و ارتباط با آن حضرت تحصیل خواهد شد.
انجام دادن مستحبات و اعمال صالح به نیابت از آن حضرت و اهدای ثواب آن به ارواح طیّب عترت طاهره(علیهمالسلام) از بهترین راههایی است که میتواند ارتباط انسان با آن وجود مبارک را تأمین کند و بهترین حالت در چنین نیابتی، آن است که انسان در برابر عمل خویش از آن امام خواستهای نداشته باشد، چرا که از قدر عملش میکاهد: چون خواسته ما به قدر ادراک ماست و ادراک ما بیشتر به حجاب تمنیات ما محجوب است، مطلوب متوقّع ما نیز محدود خواهد بود، پس بهتر است که برابر این ادب، به پیشگاه آن حضرت چیز خاصی را پیشنهاد ندهیم، زیرا او از آن دسته است که سجیّتهم الکرم4، بنابراین شایسته آن است که در انتظار عطای او باشیم، چرا که آنچه آن حضرت به اقتضای سجیّه کریم خویش عطا میکند ماندنی است.
البته این سخن بدین معنی نیست که انسان اگر مشکل خاصی دارد، با امام خویش در میان نگذارد و از او نطلبد بلکه مقصود آن است که در انجام دادن اعمال صالح به نیابت از آن حضرت، طلبی نداشته باشد و پیشنهادی ندهد تا آنان درخور خویش عطا کنند؛ نه در اندازه مطلوب محدود ما. آنان چون درخور خویش عطا کنند، هم قابلیت و ظرفیت میبخشند و هم مقبول و مظروف؛ و گاه گرچه به شخص عطا میکنند، ظهور و فضل عطایشان جامعهای را بهرهمند میسازد؛ مانند آنچه حضرت رضا(علیهالسلام) به شاگرد خویش جناب زکریّا بن آدم در برابر استجازه او برای خروج از قم فرمود: شما در قم بمانید. خدای سبحان به برکت شما عذاب را از مردم قم برمیدارد، آنگونه که به برکت مزار پدرم عذاب را از ساکنان آن منطقه برداشته است.5 این نمونهای از آن عطایاست که به شخصی چنان لطفی میکنند که چون پیکرش در زمینی مدفون شود، آن برکت در تمام آن شهر جریان یابد.
از دیگر آداب حسنه در ارتباط با امام عصر(عج) ادب برخاستن به احترام نام مبارک ولیعصر(عج) است که در میان شیفتگان و پیروان خاندان عصمت(علیهمالسلام) سنّتی دیرپاست.
فرازی از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی
💥💥💥
🔆 به جای تلاش و اصرار بر دیدن امام معصوم، تلاش کنیم تا مورد نظر امام(ع) قرار گیریم، ما اصرار نکنیم امام(ع) را ببینیم تمام تلاش و کوشش ما این باشد که امام، ما را ببیند وگرنه کسانی بودند که مدتهای مدید پیغمبر(ص) را دیدند، پشت سرش نماز پنج وقت را میخواندند، آن هم در مسجدالنبی که بعد از مسجدالحرام بهترین مسجد روی زمین است، ولی مشکلشان حل نشد.
خداوند نسبت به بندگان خود دو نوع نگاه و نظر دارد، وجود مبارک امام چون خلیفةالله است دو نگاه دارد چون مستخلفعنهاش، یعنی الله دو نگاه دارد، خدای سبحان یک نگاه عمومی دارد که «و الله بکل شیء بصیر» خب همه را میبیند و هر کاری ما بکنیم ذات اقدس الهی می بیند، اما یک نگاه خصوصی که خدا بعضیها را نگاه نمیکند با بعضیها حرف نمیزند آن نگاه مهم است، در بخشهایی از آیات مربوط به معاد دارد که «لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ» خدا با بعضیها حرف نمیزند بعضیها را نگاه نمیکند، خب آن نگاه، نگاه تشریفی است.
باید تلاشمان این باشد که ولی خدا به ما نگاه لطف آمیز خود را داشته باشد،
وجود مبارک ولی عصر(عج) دو نگاه دارد، یک نگاه عمومی است که ما هر کاری بکنیم اعمال را به عرض حضرت میرسانند و ایشان میبیند، ولی عمده آن نگاه تشریفی و فیض و عنایت است، از این رو تمام تلاش و کوشش ما این باشد که حضرت، به ما یک نگاه لطفآمیز و تشریفی بکند.
♻️فرازی از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی
حکمت ۲۴۴بخش ۱استاد صادقی.mp3
10.23M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۴ بخش اول (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از موسسه قرآنی حضرت معصومه س
30.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نماهنگ #مَه_زیار 🔴
یار از او گله ها داشت پس از بیست سفر
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔻 گاهی دلشوره ای شیرین، دلارام مان می کند، اگر دلزده از دنیای #مجازی به آغوش #موعود (عج) برگردیم...
▫️کارگردان: محمدحسین کارگر شورکی
▫️شاعر و نویسنده: سیدجواد امامی میبدی
▫️تصویر و تدوین: سعید شیرغلامی
▫️بازیگران:
وحید کریم زاده / سمانه دهقانی / امیرحسین امیری / ستایش شیرغلامی / زینب سقایی
🔹تهیه شده در دارالقرآن حفاظ النور
با همکاری
بسیج دانش آموزی و ناحیه مقاومت بسیج میبد یزد
📥دانلود نسخه با کیفیت خوب( آپارات )
https://aparat.com/v/Z68Gb
📥دانلود نسخه اصلی( حجم بالا )
https://b2n.ir/k34935
رسانه باشید...❣️
#نماهنگ #نیمه_شعبان #امام_زمانی_ام #نوروز_مهدوی #بهار_مهدوی #امام_زمان
#آخرین_جمعهسال #مهدویت #فضای_مجازی #سواد_رسانه
#استودیوصوتتصویرشهیددانش #دارالقرآنحفاظالنور #میبد #یزد
#موسسه_قرآنی_حضرت_معصومه_میبد
▫️▫️▫️▫️🔻▫️▫️▫️▫️
@masumah