🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 27.عبداللهی رمضان 1401.mp3
14.01M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 27)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
.
🌙فصل رهایی
🔰عید جهانی در اسلام
💠 (( #عید )) در اسلام مربوط به #عبادت و قُرب خداست. عید رسمی آن است که با او امت بتواند یک ستونی را زیر یک خیمه نگه بدارد. رسمیت عید به این نیست که انسان جامه نُو در بر کند و مانند آن. روزی در #اسلام عید است که وظیفه رسمی را به عهده امت اسلامی قرار بدهد، و آن (نماز) است؛ #نماز ستون دین است*، این ستون را باید زیر خیمه دین نگه داشت. روزی که پیغمبر به دنیا می آید، عید ما نیست؛ روزی که امام به دنیا می آید، عید ما نیست. آن نشاط و سُرور هست، امُا یک وظیفه رسمی دین به عهده ما نگذاشت! نفرمود روزی که پیامبر به دنیا آمد نماز رسمی دارد، نفرمود روزی که امام به دنیا آمد نماز رسمی دارد؛ آن تبریک گفتن، نمازهای فردی، نافله های مستحبی جزء برنامه های رسمی دین نیست!
این دو عید است در اسلام که گفتند از هر فرصتی استفاده کنید و بشتابید و این نماز را شرکت کنید؛ یکی بعد از فراغ از عبادت #ماه_مبارک_رمضان است، یکی هم بعد از فراغ از عبادت های #حج است. هر عبادتی هم عید ندارد؛ عبادت هایی که انسان #مهمان_خدا شد، وقتی #مهمان شد با دست پُر بر می گردد! سالی دو بار خدا #ضیافت خاص دارد، مهمانی خاص دارد؛ گرچه تمام لیل و نهار ما در کنار سفره خدا نشسته ایم، ولی آن ضیافت و مهمانی چیز دیگر است! ما در ماه مبارک رمضان، مهمان خدائیم؛ در سرزمین وحی حج و عمره انجام می دهیم، مهمان خدائیم.
این یک عید جهانی است، (جعلته للمسلمین عیداً)*؛ یک #عید_جهانی است. آن عید جهانی بعد از میزبانی جهانی است. در میزبانی جهانی؛ باید ببینیم در این مهمانی چیزی عائد ما شد یا عائدمان نشد!!
--------------------------------------------------
📌 ر.ک مستدرک الوسائل / جلد ۳ / صفحه ۳۱
📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۱ / صفحه ۵۱۳ _ باب صلاه العیدین
📋 خطبه نماز عید سعید فطر
📆 دماوند ؛ ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#عید_فطر
#عید_سعید_فطر
#نماز_عید
#نماز_عیدین
#صلاه_العیدین
💠 ثمره بندگی
🔸 عید سعید فطر بر امت اسلامی و شما بزرگواران، برادران و خواهرانِ مهمانان الهی، تهنیت و تبریک!
🔸 دین به ما فرمود تا می توانید، #ادیبانه و #ظریفانه سخن بگویید. به پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود؛ به بندگان من بگو: ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾؛ فرمود تا می توانید در گفتارتان، در رفتارتان و در نوشتارتان نسبت به یکدیگر #احترام بکنید!
🔸 حرف تلخ نزنید! حرف تُند نزنید! نه در داخله منزل، نه در خارج منزل، کاری و حرفی و نوشتنی که بعد پشیمانی می آورد، آن کار را نکنید! این را صریحاً در قرآن فرمود: #احترام یکدیگر را حفظ بکنید! #کرامت یکدیگر را حفظ بکنید! ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه عید سعید فطر
تاریخ: 1396/04/05
🔷🔸💠🔸🔷
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
🔈عبده عبدالراضی
آیاتی از سوره احزاب
🔈بسیار زیبا و شنیدنی
✅پسندیده شد لطفا با رفقای قرآنی تون به اشتراک بگذارید.
@rahighemakhtoom
#عید_فطر
#عید_سعید_فطر
16_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_01_30_Mashhade_Moghaddas.MP3
15.05M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
🔰 نگاهی به زندگی پس از مرگ
(قسمت شانزدهم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 28.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.14M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 28)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.29بهار 1401.mp3
19.75M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت ۲۹)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۴۴ بخش دوم.استاد صادقی.mp3
10.88M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۴ بخش دوم (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌#خلاقیت_مومنانه
هیچ فکر کردیم اگر این سبک زندگی ایمانی فراگیر بشه چه اتفاقی خواهد افتاد.
لطفا هرکس هر چقدر می تونه این کلیپ رو در گروهها و کانال های خودشون به اشتراک بگذاره...
نیت انجام چنین کاری مشارکت در آن کار است.
متشکرم.🌷🌷
حکمت 155 نهج البلاغه.mp3
1.31M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 155(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت 156 نهج البلاغه.mp3
1.45M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 156(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 158.mp3
11.33M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای رسیده از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 158
🔈 خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 36.mp3
8.41M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 36)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_حمد
#نکته_های_قرانی
📋#نکته_های_ماندگار از صفحه یک قرآن کریم
🌷🌷
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت على عليه السلام فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است.
1. «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوتها ونه جلوه ها و نه هوسها. «بِسْمِ اللَّهِ»،
2. همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست. زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «الْحَمْدُ لِلَّهِ»
3. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مى گوييم : «نَعْبُدُ» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مى گوييم: «نَسْتَعِينُ» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.
4. انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نيروگاه مى گيرد. «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ»
5. درخواست هدايت به راه مستقيم، مهمترين خواسته ى يكتاپرستان است. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ»
6. انسان در تربيت، نيازمند الگو مى باشد. انبيا، شهدا، صدّيقين وصالحان، نمونه هاى زيباى انسانيّتاند. «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»
7. آنچه از خداوند به انسان مى رسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مى آوريم. «أَنْعَمْتَ، الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ»
8. ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه را در برابر پذيرش حكومت آنان، مقاوم و پايدار مى كند. «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ»
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
🌷🌷🌷
🔹قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمى است که به ما مسائلى مى فهماند، من جمله اینکه براى یک همچو کار بزرگى که در تمام دنیا عدالت به معناى واقعى اجرا بشود، در تمام بشر نبوده کسى الاّ مهدى موعود ـ سلام اللّه علیه ـ که خداى تبارک و تعالى او را ذخیره کرده است براى بشر.
🔹 ...در زمان ظهور مهدى موعود ـ سلام اللّه علیه ـ که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اوّلین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط براى حضرت مهدى موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزى که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه براى آن خدمت آمده بودند، خداى تبارک و تعالى ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایى که همه انبیا آرزو داشتند؛ لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.
🔹...وقتى که ایشان ظهور کنند ان شاءاللّه (خداوند تعجیل کند در ظهور او) تمام بشر را از انحطاط بیرون مى آورد، تمام کجیها را راست مى کند «یَمْلَأُ الاْرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً» همچو نیست که این عدالت همانکه ماها از آن مى فهمیم که نه یک حکومت عادلى باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست.
🔹 معنى «یملأ الارض عدلاً بعد ما مُلئت جوراً» الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام نفوسى که هستند انحرافات در آنها هست حتى نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتى هست ولو خودش نداند.
🔹در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایى هم که بشر مى کند انحرافش معلوم است، و ایشان مأمورند براى اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند «یملأ الارض عدلاً بعد ما ملئت جوراً».
📚(صحیفه امام؛ ج 12، ص 481)
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
📌اصول دین (امامت)
امام باقر علیه السلام:
وَاللَّهِ، ما تَرَكَ اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ عليه السلام إلّا وفيها إمامٌ يُهتَدى بِهِ إلَى اللَّهِ ، وهُوَ حُجَّتُهُ عَلى عِبادِهِ ، ولا تَبقَى الأَرضُ بِغَيرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِِ عَلى عِبادِهِ .
به خدا سوگند، خداوند از هنگامى كه آدم عليه السلام را قبض روح كرد، زمين را بدون امامى كه با او به خدا ره جويند، رها نكرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمين، بدون امامى كه حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقى نمىماند.
الكافى : ج 1 ص 178 ح 8
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
آن شاعر دانا که به دلخواه تو گفته است
بر خوی تو عاشقترم از روی تو ای ماه
او عاشق رویت شده، نی عاشق خویت
خواهد که به دام آوردت، لیک ازین راه
بشر، کلمۀ «عدالت»، «دادگری»، «دادپروری» و «دادستانی» را در جملاتی بسیار فصیح و بلیغ به کار میبرد، ولی انگیزهای جز به زنجیر کشیدن ظالمانۀ بینوایان ندارد. از دانش دم میزند، ولی تنها انگیزهاش غوطهور ساختن مردم در حماقت و نادانی است! از الفاظش تحرک و جوش و خروش میبارد، ولی انگیزهاش تخدير مردم است.
آری، بشر این حقیقت را در قاموس خود ثبت کرده است که میتوان ارزش همۀ قوانین را با سخنوری دربارۀ قانون پایمال کرد، در صورتی که عمل خارجی، استعداد اینهمه تحریف و پیچش را ندارد؛ خصوصاً با در نظر گرفتن اینکه اعمال منحرف و ریاکارانه، اغلب از اعمال ناشی از خلوص، دیر یا زود به وسیلۀ نمودهای مربوط تفکیک میشوند و پردۀ ابهام از روی کار کنار میرود. حتی در مواردی که سخن به انگیزۀ ابراز مفاهیم به طور مستقیم صادر شود و انحرافی در هدفگیری وجود نداشته باشد، باز میبینیم دفاع قولی و گفتاری از دادگری، اگرچه در یکصد مجلد کتاب انجام بگیرد، با پرداخت عملی مبلغ ده ریال ناچیز که به انگیزۀ عدالت محض صورت میگیرد، از نظر ارزش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، زیرا آن یکصد مجلد کتاب جامد و مرده، مقداری کاغذ و مرکب را از صحنۀ انتفاع انسانها برکنار کرده است، ولی آن ده ریال به عنوان جزئی از هدف حیات انسانی که وسیلهای برای تحقق بخشیدن به هدف کلی حیات است، به جریان افتاده است.
بیپرده بگوییم که تكیۀ انسانها اغلب به صد مجلد گفتار دربارۀ عدالت، آنان را از عمل به عدالت باز داشته است.
جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق و تعلیم و تربیت. ص ۲۰۹
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 2 قرآن کریم
🌷 🌷🌷
1. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره مندى و نورگيرى او از قرآن بيشتر است. بقره ۲
2. قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مى كند: عالم غيب و عالم شهود.بقره ۳
متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مى كنند كه برايشان محسوس باشد.
3. ایمان از عمل جدا نیست انجام وظایف وتکالیف عملی نیز لازم است. «يُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ» ، بقره ۳
4. ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نيست، «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ»
5. برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ»
6. در انفاق نيز بايد ميانه رو باشيم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
7. تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمى كند. «بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»
8. ايمان وتقوا، انسان را به فلاح و رستگارى مى رساند. «لِلْمُتَّقِينَ، يُؤْمِنُونَ، الْمُفْلِحُونَ»
📚منبع :کتاب نکته های تفسیری
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 24 و25
📝نگاشت: (24)
إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26)
23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى.
🌱🌱🌱
🔹گرچه بعضى از مفسران آثم را به عتبة بن ربيعه و كفور را به وليد بن مغيره يا ابو جهل كه هر سه از مشركان عرب بودند تفسير كردهاند ، ولى روشن است كه آثم ( گنهكار ) و كفور ( كافر و كفران كننده ) مفهوم وسيع و گستردهاى دارد كه همه مجرمان و مشركان را شامل مىگردد ، هر چند اين سه نفر از مصداقهاى روشن آن بودند.
▫️اين نكته نيز قابل توجه است كه آثم مفهوم عامى دارد كه كفور را نيز شامل مىشود ، بنابر اين ذكر كفور از قبيل ذكر خاص بعد از عام و براى تاكيد است.ولى از آنجا كه صبر و استقامت در برابر هجوم اين مشكلات عظيم كار آسانى نيست ، و پيمودن اين راه را دو توشه خاصى لازم دارد.
🌱🌱🌱
🔹در آيه بعد مىافزايد : نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور ( و اذكر اسم ربك بكرة و اصيلا).و شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدار زيادى از شب او را تسبيح گوى ( و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا).
تا در سايه آن ذكر و اين سجده و تسبيح ، نيروى لازم و قدرت معنوى و پشتوانه كافى براى مبارزه با مشكلات اين راه فراهم سازى.
▫️بكرة ( بر وزن نكته ) به معنى آغاز روز است و اصيل نقطه مقابل آن يعنى شامگاهان و آخر روز است .
▪️بعضى گفتهاند اطلاق اين واژه بر آخر روز با توجه به اينكه از ماده اصل گرفته شده ، به خاطر آن است كه آخر روز اصل و اساس شب را تشكيل مىدهد.
▫️از بعضى از تعبيرات استفاده مىشود كه اصيل گاه به فاصله ميان ظهر و غروب اطلاق مىگردد ( مفردات راغب).
▫️و از بعضى ديگر بر مىآيد كه اصيل به اوائل شب نيز گفته مىشود ، زيرا كه آن را به عشى تفسير كردهاند و عشى آغاز شب است چنانكه نماز مغرب و عشا را عشائين مىگويند ، حتى از بعضى كلمات استفاده مىشود كه عشى از زوال ظهر تا صبح فردا را نيز شامل مىشود .
▫️ولى با توجه به اينكه اصيل در آيه شريفه در مقابل بكرة ( صبحگاهان ) قرار گرفته ، و بعد از آن نيز سخن از عبادت شبانه به ميان آمده ، روشن مىشود كه منظور همان طرف آخر روز است.به هر حال اين دو آيه در حقيقت بيانگر لزوم توجه شبانه روزى و مستمر به ذات مقدس پروردگار است.
▫️بعضى آنرا به خصوص نمازهاى پنجگانه ، يا به اضافه نماز شب ، يا خصوص نماز صبح و عصر و مغرب و عشا تفسير كردهاند ، ولى ظاهر اين است كه اين نمازها مصداقهائى از اين ذكر مستمر الهى ، و تسبيح و سجده در پيشگاه مقدس اوست .
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom