#بررسیهای_قرانی
#ساده_و_عمیق
#بیان
#ویژگی_های_بیان_معارف
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 ویژگی های بیان معارف در قرآن-1-
▪️ برای فهم محتوای هر كتابی نخست لازم است خصوصیّات زبانی و بیانی آن را بشناسیم و بر همین اساس، در استفاده از معارف قرآن كریم ضروری است كه با ویژگیهای قرآن در بیان معارف خود، آشنا باشیم تا اوّلاً بتوانیم آن معارف بلند را به خوبی و در سطحی والا دریابیم، و ثانیاً به ابهاماتی كه دربارهی شیوهی بیان قرآن در برخی اذهان وجود دارد، پاسخ داده شود. در ذیل، چند ویژگی از ویژگیهای تفهیم معارف در قرآن نشان داده میشود؛ گرچه به بعضی از آنها در ضمن مباحث گذشته اشارهأی شده است.
✅ 1ـ بیان ساده و بیان عمیق
▪️ انسانها فرهنگی مشترك به نام «فطرت الهی» دارند، لیكن در هوشمندی و استعدادهای فكری و ذهنی یكسان نیستند، بلكه: «النّاس معادن كمعادن الذّهب و الفضّه»[1] مردم مانند معادن طلا و نقره هستند.
كتابی كه جهان شمول است باید معارف فطری را با روشهای متفاوت و در سطوح متعدد بیان كند تا هیچ محقّقی به بهانهی سطحی بودن مطلب، خود را از آن بینیاز نپندارد و هیچ ساده اندیشی به بهانهی پیچیدگی و عمیق بودن معارف، خود را از آن محروم نبیند.
▫️ از این رو قرآن كریم گذشته از راه حكمت وموعظه و گفتگوی نیكو ره آورد خویش را نشان میدهد: « ادْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»[2] میكوشد تا از راه «مثال آوردن» بسیاری از معارف بلند را پایین بیاورد تا مردم عادی بتوانند در سایهی چنگ زدن به «مَثَل» بالا روند و از «موعظه» بهرهمند گردند و از «گفتگوی نیكو» طرفی بندند و از «حكمت» سرشار شوند و از معقول به مشهود و از حصول به حضور و از غیب به شهود و از علم به عین و از منزل اطمینان به مقصد ملاقات خدای سبحان رسند و از آنجا سیر بی كران «من اللهِ الی اللهِ فی اللهِ» را با نوای «آه من قلّهی الزّاد و بُعد السفر و طول الطریق»[3] و با مشاهدهی مقصود و حیرت ممدوح «ربّ زدْنی فیك تحیّراً» ادامه دهد و با درخواست امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ هماهنگ شوند كه فرمودند: «إلهی هبْ لی كمال الانقطاع إلیك و أنِر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیك حتی تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلی معدن العظمه و تصیر أرواحنا معلّقهً بعزّ قُدسك».[4]
▪️ قرآن كریم برای متوسّطین مردم از برهان و حكمت استفاده میكند و از این طریق معارف را بدانها میرساند ولی برای انسانهای ساده اندیشی كه برهان و استدلال برایشان قابل هضم نیست، از مثال آوردن برای رقیق و ساده شدن معارف سنگینْ استفاده میكند؛ این خصوصیّت غالباً در كتابهای عقلی و استدلالی وجود ندارد. راه « مثال آوردن» همانطور كه درمنطق آمده، غیر از راه «حدّ» و «رسم» است؛ زیرا نه ذاتیات شیء مورد تعریف در آن میآید و نه عوارض ذاتی آن، بلكه برخی از نمونههای مشابه یاد میشود مثل اینكه در تعریف نفس آدمی میگویند: نفس در بدن همانند ناخدا در كشتی است. تا این مثال زمینهأی برای بازشناسی نفس باشد.
📝 پی نوشت ها:
[1] ـ بحار، ج 58، ص 65 و 106.
[2] ـ سوره نحل، آیه 125؛ باحكمت و اندرز، به راه پروردگارت دعوت نما؛ و با آنها به روشی كه نیكوتر است، استدلال و مناظره كن.
[3] ـ نهج البلاغه، حكمت 77؛ آه! از كمی خرجی و دوری سفر و طولانی بودن راه.
[4] ـ مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه؛ ای خدا مرا از ؟؟؟ كامل به سوی خود عطا فرما و دیدههای دل ما را به نوری كه به آن نور تو را مشاهده كنم روشن ساز، تا آن كه دیده بصیرت ما حجابهای نور را بردارد و به نور عظمت واصل گردد و جانهای ما به مقام قدس عزّتت به به پیوندد.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(114)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#دهمین_گردهمایی_اساتید_علوم_عقلی
#سی_و_هشتمین_سالگرد_ارتحال_علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
🔅🔅🔅
✳️ معبر فلسفه
▪️ باید بدانیم که یونان، معبر فلسفه است نه مبدا آن؛ ابراهیم خلیل که دست به تبر برد و به قول سعدی «همه بت های آذری بشکست» و بعد ماجرای «بَرْداً وَ سَلاماً» رخ داد، یونانی های خوش فهم این پیام ابراهیم خلیل را که از بابل به یونان رسیده بود را دریافت کردند که ابوریحان بیرونی در کتاب شریف خود به نام «تحقیق ماللهند» به این نکته اشاره می کند که سقراط این پیام الهی را شنید و فهمید که انسان موجودی ابدی است که بعد از مرگ به جهان ثبوت می رود، لذا در پای عقیده خود ماند و سم را نوشید. پس میشود کسی راه ابراهیم خلیل را طی کند و بشود سقراط و افلاطون و ارسطو.
✳️ حاکمیت جهانی قرآن
🔸 در سورههایی مثل توبه و فتح، قرآن کتابی معرفی شدهاست که بر تمامی مکتبهای جهان حکومت دارد. در چند جای قرآن می فرماید «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» یعنی اسلام باید بر همه مکاتب دیگر پیروز باشد و کل شرق و غرب عالم باید زیر پوشش قرآن قرار بگیرد، چون این کتاب علاوه بر آنچه دیگر کتب الهی دارند، دارای «هیمنه» است «الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ»؛ یعنی قرآن بر كتب آسمانی ديگر برتری و تسلط دارد. هیمنه قرآن یعنی سیطره و سلطنت قرآن بر تمامی کتب و مکاتب عالم، فلذا قرآن کتابی جهانی است و اقتضای آن جهانی فکر کردن است.
✳️ ویژگی های منتظر حقیقی ظهور
🔸 اگر حضرت صاحب(عج) امروز ظهور فرمودند و عالمی فرمودند برای تبلیغ به فلان کشوربرو! آیا این توان در ما هست؟، ما باید کتب کشورهای دیگر و مکاتب دیگر را بدانیم تا اگر به شرق رفتیم شرقی حرف بزنیم و اگر به غرب رفتیم غربی حرف بزنیم و سخن خود را به أنها برسانیم و حقانیت خود را بر ایشان اثبات نماییم، این معنای جهانی فکر کردن است.
🔸 ما اگر جهانی حرف بزنیم باید جهانی هم فکر کنیم و اگر محدوده فکر ما قم یا ایران یا حتی خاورمیانه باشد، آنگاه عملمان با آیه شریفه هماهنگ نیست، فلذا منتظر واقعی کسی است که جهانی فکر می کند جهانی حرف می زند و جهانی عمل می کند.
✳️ مبلغ کیست؟
🔸 جریان فتح خیبر برای مسلمانان مدینه و جامعه اسلامی بسیار مشکل گشا و حائز اهمیت بود که عظمت این فتح و آن حماسه آفرینی حضرت امیر(ع) بر کسی پوشیده نیست، از سوی دیگر در همین روز جعفر پسرعموی پیامبر(ص) از حبشه به مدینه بازگشت، پیامبر(ص) با شنیدن این خبر فرمود نمی دانم از فتح خیبر خوشحال تر باشم یا از بازگشت جعفر؟!
🔸 جعفر یک روحانی و مبلغ بود، در واقع یک روحانی به حبشه رفته و آنجا را طی چند سال متحول کرده و حرف اسلام را به آنجا منتقل کرده، این در نظر پیامبر(ص) معادل با فتح خیبر است تا جایی که می فرماید نمی دانم از فتح خیبر خوشحال تر باشم یا از بازگشت جعفر؟ در نتیجه فتح، فقط با وسیله شمشیر به دست نمی آید بلکه با قلم نیز می توان فاتح شد و یک روحانی می تواند کاری کند که معادل با فتح خیبر باشد، کسی نمی تواند خود را با اهل بیت(ع) مقایسه کند، اما جعفر یک روحانی مبلغ بود که در حبشه به تبلیغ اسلام پرداخت و به این مقام رسید، چرا شما مانند او نباشید و کاری معادل با فتح خیبر نکنید؟!
☘️☘️☘️
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#بنده_خدا
#ائمه
#مظهر_اسماء_الهی
🔅🔅🔅
📌مظهر اسمای الهی
زمان:5/09دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#سبک_زندگی
#بیماری
#عوامل_بیماری
#عوامل_غیر_مادی
🔅🔅🔅
📌 عوامل بیماری
(بخش چهارم)
🍂 عوامل غیر مادی:
🌱به فرموده امام رضا (ع) : هرگاه مردم گناه تازه ای مرتکب شوند که در گذشته انجام نمی دادند، خدا آنان را به گرفتاری (و بیماری) تازه و بی سابقه مبتلا کند.
🌱امام صادق (ع) نیز فرمود: خدا پیامبری را برانگیخت و به او فرمود: به قومت بگو: براستی هرگاه مردمی یا خانواده ای که بر طاعت من بودند، و بر اثر آسیبی که به آنان رسیده از عمل به آنچه محبوب من است تغییر روش دهند و به آنچه ناخوشایند من است روی آورند ، خوشی ها آنان را به نا خوشی ( و بیماری) تغییر می دهم.
🌱و نیز فرمود: اثر کار زشت در انجام دهنده آن سریع تر از تاثیر کارد در گوشت است.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#حدیث
#قرآن
#شیعه
#پیامبر
#ابی_ذر
#مجلس
#مسئولیت
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه38
🔅🔅🔅
📌پذیرش مسئولیت
عَن اَبی ذَرٍّ (سَلامُ اللّهِ عَلَیهِ) اَنَّ النَّبیَّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم.
امالی طوسی، مجلس سیزدهم، ص ۳۸۴؛
«از ابوذر روایت است که رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرمود: ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست میدارم برای تو نیز دوست میدارم؛ همانا تو را ناتوان میبینم، پس هیچ گاه به دو نفر امر نکن و به هیچ وجه عهدهدار مال یتیم مباش.»
☘️☘️☘️
◽️قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی
خود جناب ابیذر این توصیهی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابیذر بزند چیست؟
◽️انّی اَراکَ ضَعیفا
من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فیسبیلاللّه، رُکگو، و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده، زمین راستگوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی.
◽️فلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَین
حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همهی ما نه؛ بعضیمان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. حالا بحث اسمنویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این تواناییای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر تواناییای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.
◽️و لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم
هیچ مال یتیمی را هم شما به عهده نگیر. نه از باب اینکه احتمال این وجود دارد که خدای نکرده مثلاً ایشان دستدرازی میکند به مال یتیم. خب مقام ابیذر خیلی بالاتر از این حرفها است، نزدیک مقام عصمت است مقام او؛ پس این احتمال در او نیست. علّت اینکه میگویند تولیّت مال یتیم را قبول نکن، این است که نمیتوانی حقّ یتیم را به او بدهی؛ دیگران میآیند دستدرازی میکنند، جنابعالی هم آدم ضعیفی هستی، تدبیر لازم را نداری و نمیتوانی. برجستگیهای نظام اسلامی و نظام ارزشهای اسلامی اینها است؛ یعنی در درجهی اوّل، من و شما خودمان مسئولیم که ببینیم این کار را قبول بکنیم؟ نکنیم؟ میتوانیم؟ نمیتوانیم؟ این بسیار مسئلهی مهمّی است.
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
جاهلیت #مرگ به جاهلیت #حیات وابسته است
آیت الله #جوادی_آملی
📌 فضایل حضرت #عبد_العظیم_حسنی علیه السلام
🔹 حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که معاصر امام هادی علیه السلام بود، مهمترین مطالب اعتقادی و ایمانی خود را به محضر امام زمان خود عرضه داشت و خدمت امام هادی علیه السلام عرض کرد من عقایدم را به حضور شما گزارش می کنم تا اگر کاستی در آنها وجود دارد مرا راهنمایی کنید که آن حضرت پس از شنیدن عقاید حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن معرفی امامان بعد از خود، عقاید وی را تایید کرد و فرمود دین تو دینی است بر حق لذا بر آن ثابت بمان.
🔹 این حدیث نشان می دهد انسان باید همواره عقیده خود را بر کتاب و سنت الهی یعنی بر ثقلین عرضه کند تا نواقص و زواید اعتقادی هر کس برای خودش آشکار شود.
🔹 حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امام هادی علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمود هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است، این حدیث علاوه بر تاکید بر این نکته که هر کس موظف است امام زمان خود را بشناسد نشان می دهد که جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است.
🔹 اگر زندگی انسان زندگی جاهلی باشد، مرگ او نیز مرگ جاهلی خواهد بود و اگر زندگی انسان زندگی عقلانی باشد مرگ او نیز مرگ عقلانی خواهد بود .
میلاد با سعادت حضرت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
را تبریک عرض میکنیم.🌹
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(36)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌بحث روايي در باره "بسم الله"
✅ 3 ـ «بسم الله» اولين آيهي هر سوره
🔹 عن اميرالمؤمنين (عليه السلام): «كان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) يقرؤُها [بسم الله الرحمن الرحيم] ويعدّها آية منها... »[ نورالثقلين، ج 1، ص 9.]. «والتمسية فى أوّل كلّ سورةٍ آيةٌ منها وإنما كان يعرف انقضاء السورة بنزولها ابتداء للا قخري وما أنزل الله كتاباً من السماء إلا وهى فاتحته»[ تفسير صافي، ج1، ص70.].
🔹 عن ابى داود عن ابن عباس قال: كان النبي (صلي الله عليه و آله و سلم) لا يعرف فصل السورة حتي ينزل عليه (بسم الله الرّحمن الرحيم)[ درّالمنثور، ج1، ص20].
▪ اشاره: مقصود آن است كه چون با آغاز سورهي جديد، سورهي قبلي منقضي مي شد، نازل شدن «بسم الله... »، كه اوّلين آيه سورهي بعدي است، نشانهي انقضاي سورهي قبلي بود، نه آن كه «بسم الله»، آيهي پاياني سورهي قبلي باشد وگرنه لازم بود براي انقضاي آخرين سورهي قرآن نيز «بسم الله...» نازل گردد.
🍀🍀🍀
✅ 4 ـ تبيين رحمت رحمانيّه و رحيميّه
🔸 عن الصادق (عليه السلام): «الرّحمن بجميع خلقه والرحيم بالمؤمنين خاصة»[ نورالثقلين، ج1، ص12].
«الرحمن اسم خاص بصفة عامة والرحيم اسم عام بصفة خاصة»[ همان، ص14.].
🔸 عن النبي (صلي الله عليه و آله و سلم): «أن عيسي بن مريم قال: الرحمن رحمن الدنيا والرحيم رحيم الآخرة»[ مجمع البيان، ج 1 ـ 2، ص 93.].
🔸 عن الرضا (عليه السلام) أنه قال فى دعائه: «...رحمن الدنيا والآخرة ورحيمهما... »[ نورالثقلين، ج1، ص14].
🔸 عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «الرحمن الذى يرحم ببسط الرزق علينا»[ تفسير صافي، ج1، ص69.].
«الرحمن... العاطف علي خلقه بالرزق لايقطع عنهم موادّ رزقه وإن انقطعوا عن طاعته»[ بحار، ج89، ص248].
«... وأما الرحمن فهو عون لكلّ مَن آمن وهو اسم لم يسمّ به غير الرحمن تبارك وتعالي وأما الرحيم فرحم مَن عصي وتاب وآمن وعمل صالحاً»[ همان، ج10، ص61.].
▪ اشاره: چون رحمان به معناي مبدأ رحمت بي كران است: (رحمتي وسعت كلّ شي ء) [سورهي اعراف، آيهي 156.] ، همهي اشيا و اشخاص ملكي و ملكوتي، مرحوم خواهند بود، نه رحمان؛ از اين رو نام رحمان براي هيچ كس جز خداوند شايسته نيست. اما رحيم، چون بي كراني رحمت در آن مأخوذ نيست، ممكن است موجود محدودي كه خود نيز مرحوم رحمان است، از جهتي مصداق رحيم قرار گيرد و برخي از حقوق از دست رفته خود را عفو كند، ليكن رحيم حقيقي خداوند است؛ زيرا همهي حقوق و احكام مختص اوست و اگر تضييعي رخ دهد، نسبت به حقوق الهي رخ داده است.
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره فلق
▪ سوره فَلَق صد و سیزدهمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است. سوره فلق جزو چهارقل است. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور میدهد از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، زنان افسونگر و شر حسودان. برخی از مفسران اهل سنت گویند این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر(ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیاتی از آن بر پیامبر(ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کردهاند و گفتهاند سحر و جادو بر پیامبر(ص) اثر نمیکند.
▪▪ سوره فلق و ناس را مُعَوِّذتین گویند؛ چراکه برای تعویذ خوانده میشوند. در فضیلت تلاوت سوره فلق، از جمله نقل شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتابهای پیامبران الهی را قرائت کرده است. همچنین نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره فلق و ناس را محبوبترينِ سورهها نزد خداوند میدانست.
▪ یاد آوری:
✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم
✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:معرفی اجمالی سوره فلق
▪ این سوره را فَلَق نامیدهاند که از آیه اول آن گرفته شده است. فلق به معنای صبح و سپیدهدم است.نام دیگر این سوره، «مُعَوِّذَة» (پناه بردن) است که از واژه «عوذ: پناه بردن» در آیه اول گرفته شده است.
سوره فلق و سوره ناس را مُعَوِّذَتین گویند. این دو سوره را به دلیل اینکه آنها را در مواقع احساس خطر میخوانند، مُشَقشَقَتَین نیز گفتهاند.
🌿🌿🌿
▪ سوره فلق جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، بیستمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و سیزدهمین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
🌿🌿🌿
▪ سوره فلق ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۷۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مُفصَّلات است. سوره فلق جزو چهار قل است، یعنی چهار سورهای که با «قُل» آغاز میشوند.
▪ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مینویسد دلیلی وجود ندارد که پيامبر(ص) از نظر جسمی در برابر سِحر و جادو مقاوم باشد و جادو نتواند در بدن او مریضی ایجاد کند؛ بلکه آیات قرآن بر این دلالت دارند که دل و جان، و عقل و انديشه پيامبر(ص) از سحر و نفوذ شياطين در امان است.
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#سر
#راز
#قلب
#مالک_اشتر
#امام_علی
#نهج_البلاغه
🔅🔅🔅
📌قفل صدر مشروح
زمان:1/42دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#جان
#ابدی
#مرگ
🔅🔅🔅
📌جان ابدی
زمان:1/40دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
تنها برای چند دقیقه!.mp3
12.97M
#آوای_زندگی
#اجتماعی
#مذهبی
#انسان
#ذهن
#تمرکز_ذهن
#حضور_قلب
#نماز
#نگاشت_صوتی 6
#کانال_قرآنی_رحیق
🔅🔅🔅
📌تنها برای چند دقیقه
زمان9 دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 در مدار عقل و عدل
🔹 آنچه از علوم وحیانی بر می آید و عقل در معرفت شناسی های گوناگون به دست می آورد این است كه انسان یك هویت ممتدی است كه بخش فوقانی او ملكوتی و مجرّد است و بخش نازل او مُلكی و مادّی است. انسان مركب از دو جزء نیست كه این دو جزء تركیبی باشد انضمامی و بیگانه از هم, انسان یك هویت ممتد دارد كه بالای آن مجرّد است, میانهٴ آن تجرّد وهمی و خیالی دارد, ذیل و دامنه آن تجرّد حسّی دارد و كف آن مادّی است؛ یك بخش آن مادی است، یك بخش آن تجرّد حسّی است، یك بخش آن تجرّد وهمی و خیالی است، یك بخش آن هم تجرّد عقلی است؛ چنین موجودی هم با ملكوت در ارتباط است هم با مُلك, هم با غیب هم با شهادت, هم با گذشته هم با حال هم با آینده, اگر كسی خواست او را بپروراند باید همه ابعادش را بداند و بپروراند.
🔹 پرورش انسان كه رَهین شناخت ابعاد گوناگون اوست، مخصوص انسانآفرین است؛ زیرا مبانی فراوانی در علوم انسانی هست یكی از آنها عدل است، عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن, انسان باید در مدار عقل و عدل بیندیشد و حركت كند و علومش هم در مدار عقل و عدل تدوین بشود. عدل هم معنایش روشن است كه «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه»؛[ر.ک: نهج البلاغة، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیا كجاست و جای اشخاص كجاست را انسان نمی داند، اشیا آفرین می داند، اشخاص آفرین می داند.
📚 پیام برای همایش علوم وحیانی
تاریخ: 1391/04/07
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#ساده_و_عمیق
#بیان
#ویژگی_های_بیان_معارف
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 ویژگی های بیان معارف در قرآن-2-
▪ خدای سبحان در قرآن كریم میفرماید: « وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ»[5] یعنی ما در این قرآن برای مردم از هر گونه مَثَل میآوریم تا آنان متذكّر شوند. در استفادهی از مَثَل این نكته را باید در نظر داشت كه نباید در محدودهی مَثَل توقف كرد بلكه باید آن را روزنهأی به جهان وسیع «مورد مثال» دانست و از این مسیر گذشت و از مرحلهی علم، به قلّهی عقل سفر كرد و سپس از آن سكّوی رفیع و بلند، به كنگرهی مشاهده كردن پرواز نمود و فقط به مقام مقدّس خداوندی تعلّق یافت و دیگر هیچ:
غلام همّت آنم كه زیر چرخ كبود
ز هر چه رنگ تعلق «تعیّن» پذیرد آزاد است
▪ در قرآن كریم آیاتی وجود دارد كه غیر از افراد مخصوص كسی آنها را نمیفهمد، ولی هیچ مطلبی در قرآن نیست جز اینكه برای همگان قابل فهم است؛ زیرا محتوای همان آیات بلند را خدای سبحان در آیات دیگری ترقیق فرموده و به طور ساده، به صورت مَثَل، یا داستان و یا با بیان سادهی همه كس فهم، بیان كرده است.
🔹 به عنوان نمونه دربارهی علم غیب خود میفرماید « وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ»[6] یعنی كلیدهای غیب نزد ذات مقدّس خدا است و هیچ كس جز او، علم بدانها ندارد، این آیه را تودهی مردم نمیفهمند كه «مفاتح غیب» یعنی چه. ولی خدای سبحان پس از این فراز از آیه، مسئله را به صورتی بیان میكند كه همگان میتوانند بفهمند: « وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ إِلاَّ یَعْلَمُها»[7] یعنی خداوند به آنچه كه در خشكی و دریاست آگاه است و هیچ برگی از درختی نمیافتد جز اینكه او خبر دارد. اگر چه عموم مردم آن فراز بلند آیه را نمیفهمند ولی همان محتوا را در سطحی نازلتر و رقیقتر در جملات بعدی درك میكنند، البته باید اعتراف كرد كه قدرت مَثَل همانند قدرت حدّ یا رسم نیست تا به خوبی مُعرَّف را بشناساند،
لیكن سهم زیاد آن در تفهیم مورد مثل قابل انكار نیست.
📝 پی نوشت ها:
[5] ـ سوره زمر، آیه 27.
[6] ـ سوره انعام، آیه 59.
[7] ـ سوره انعام، آیه 59
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(115)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#دهمین_گردهمایی_اساتید_علوم_عقلی
#سی_و_هشتمین_سالگرد_ارتحال_علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
🔅🔅🔅
✳️جهانی بودن قرآن
▪️ ذات اقدس اله گفت قرآن باید جهانی باشد و پیامبر مسئول جهانی کردن این کتاب بود وعلما، وارثان انبیا هستند و این غیر از آن است که اولاد وارث پدر است زیرا در ارث مادی، باید پدر بمیرد تا ارث به وارث برسد اما در ارث معنوی ابتدا وارث باید بمیرد تا ارث نصیبش شود و این معنای «موتوا قبل ان تموتوا» است.
▪️ رسول اکرم(ص) یک زبان محلی دارد که مربوط به مسلمانان است ویک زبان منطقه ای دارد که مربوط به موحدان است و یک زبان جهانی و بین المللی دارد که آن زبان عقل و فطرت است که برهانی و دلیل محور است لذا باید با حکمت با جهانیان سخن گفت.
✳️ نقش فلسفه در حل مسائل دینی
▪️ تا علوم عقلی و کلام و فلسفه نباشد بسیاری از معارف و اعتقادات دینی قابل حل نیست، در ادعیه نیز نیازمند فهم فلسفی هستیم، اگر بخواهیم یک دعا را تنها از طریق فهم ادبی بفهمیم کمتر به عمق آن پی می بریم، گاهی یک سطر از زیارت نامهها و احادیث وقتی به دست بزرگان بیفتد و بخواهند تدریسش کنند میشود چندین جلد کتاب.
▪️ مناجات «شعبانیه» از غنیترین و قویترین مدارک دینی ماست، اولِ مناجات «شعبانیه» منادات است، بعد وقتی انسان احساس قُرب الهی کرد میشود مناجات و با خدا نجوا میکند. بعد وقتی نفسش تمام شد در همین مناجات «شعبانیه» به ما میگویند به خدا بگو من نفسم تمام شد حالا تو مناجات بکن من گوش بدهم «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَناجَیتَهُ سِرّاً» خدایا من حرفم تمام شد حالا تو با من حرف بزن که لذت حرف تو را من بشنوم و مدهوش بشوم نه بیهوش! «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ»، بعد ناز شروع میشود و آن ناز این است که به ما در مناجات «شعبانیه» گفتند به خدا بگو خدایا «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ»؛ خدایا اگر تو در معاد یا در دنیا در یک فرصت دیگری به من اعتراض کنی بگویی چرا گناه کردی؟ من هم میگویم تو که بزرگ بودی چرا نبخشیدی؟! این راه نیاز نیست این راه ناز است. این مساله همان ناز کردن است که توضیح آن مستلزم علوم عقلی است.
▪️ آب فقط می تواند نجاسات ظاهری را پاک کند اما ما یک سلسله غدههای بدخیم داریم مانند حرف حرام یا استعمار خارجی که آب نمی تواند آنها را پاک کند این آلودگی ها را تنها خون شهید پاک می کند؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» همین بود که امام گفت؛ «خون بر شمشیر پیروز است».
▪️ کشوری که خون داد زمین آن طیب و طاهر است و زمین طیب و طاهر میوههای پاک میدهد؛ امروز زمین این کشور پاک است لذا ما باید در این زمین، میوهای را به ثمر بنشانیم که غرب را در برابر حکومت جهانی دین محکوم نماید اما تا فلسفه و علوم عقلی مهجور باشد، این اتفاق نخواهد افتاد.
☘️☘️☘️
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#محور
#عقل
#عدل
🔅🔅🔅
📌در مدار عقل و عدل
زمان:2/19دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
Tafsir_120.mp3
7.79M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه14
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_121.mp3
8.47M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه15
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_122.mp3
14.49M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه16
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#سبک_زندگی
#بیماری
#درد
#درمان
#تحمل_درد
🔅🔅🔅
📌دارو و درمان
🌀 تحمل درد در حد امکان:
🌱رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: چهار چیز از گنج های بهشتی اند: پنهان داشتن بیماری، پنهان داشتن درد، پنهان داشتن صدقه و پنهان داشتن مصیبت.
🌱امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: با دردت چندان که با تو راه آید همراهی کن [تا زمانی که تحمل پذیر است به درمان مپرداز]
🌱همان حضرت سلام الله علیه می فرماید: مسلمان بیماری های [ساده] خود را تا سلامتی اش غلبه دارد درمان نکند.
🌱رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: دُمَل های بدن را ناپسند نشمارید، چرا که از پیسی نگه می دارد.
🌱امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم زکامش را مداوا نمی کرد و می فرمود: هر کس رگه ای از جذام دارد و هرگاه زکام می گیرد آن را سرکوب می کند.
🌱امام صادق سلام الله علیه می فرماید: تا بدنت تحمل درد دارد از مصرف دارو بپرهیز.
🌱امام صادق سلام الله علیه می فرماید: کسی که سلامتی او بر بیماری اش غلبه دارد و با این حال دارویی مصرف کند و بر اثر آن بمیرد من نزد خدا از او بیزاری می جویم.
🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: دارویی نیست مگر اینکه دردی را تحریک می کند، از این رو تا آنجا که ممکن است از مصرف دارو پرهیز شود که برای بدن سودمند تر است.
🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: پرهیز بیش از هفت روز برای بیمار سود ندهد.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#آیات
#خلقت
#نشانه_ها
#خداوند
#قرآن
#کوهها
✅ شگفتی های کوه ها از نظر قرآن
از نظر قرآن کریم، کوهها از آیات بزرگ خداوند هستند که در خود اسراری دارند که نهایتاً باعث آرامش زمین و قابل سکونت بودن برای انسان هاست. لقمان (۳۱) ۱۰- نحل ۱۵
یکی از تعابیری که در قرآن برای کوهها برده شده است واژه رواسی است که به معنای ثابت و استواری است (حجر۱۹) و این اشاره لطیفی است که آنها هم خود ثابتند و هم مایه ثبات پوسته زمین و زندگی انسان هایست (نمونه ج ۱۱ ص ۵۳)
قرآن کریم کوه ها را مانند میخ های فرورفته در زمین دانسته است (نبا(۷۸)۷ کوهها ریشه های عظیمی در اعماق زمین دارند و در آنجا به هم پیوسته اند و همچون زرهی پیوسته زمین را در برابر زلزله ها، فشارهای ناشی از مواد مذاب زمین حفظ می نمایند همچنین در برابر فشار جاذبه ماه و خورشید مقاومت کرده و زمین را از فشار جزر و مد آنها نگه می دارد.
- آنها زمین را از طوفان های در هم شکننده حفظ می نمایند(نمونه ، ج ۱۷ ص ۳۰)
- علامت های مهم برای پیدا کردن راه ها هستند. نحل ۱۵ ، انبیاء (۲۱)۳۱
- محل مهی برای ذخیره کردن آبهاست نحل ۱۵
- کوه ها سیستم آبیاری جالبی برای زمین هستند (نمونه ج ۱۰ ص ۱۱۴)
- در قرآن به حرکت کوه ها اشاره شده است که این می تواند اشاره به حرکت زمین باشد. این اشاره در عصر خود از معجزات علمی بوده است. نحل ۸۸، نمونه ج۱۵ ص ۵۶۹
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(36)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌بحث روايي در باره "بسم الله"
✅ 5 ـ شروع كار با نام خدا
🔹 عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «فقولوا عند افتتاح كل أمر صغير أو عظيم: بسم الله الرحمن الرحيم»[ نورالثقلين، ج1، ص13.].
«إن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) حدثنى عن الله عزّ وجلّ أنه قال: كل أمر ذى بالٍ لم يذكر فيه بسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر»[ بحار، ج89، ص242.].
🔹 عن الصادق (عليه السلام): «لاتَدَعْ بسم الله الرحمن الرحيم وإن كان بعده شعر»[ نورالثقلين، ج1، ص6].
«ولربما ترك بعض شيعتنا فى افتتاح أمره بسم الله الرحمن الرحيم فيمتحنه الله عزّ وجلّ بمكروه لينبّهه علي شكر الله تبارك وتعالي عليه ويمحق عنه وصمة تقصيره عند تركه بسم الله... »[ همان، ص8]..
🔸 اشاره: چنانكه آغاز هر چيز، خداوندي است كه (هو الأوّل) است، ثمر دادن هر كاري نيز رهين آغاز كردن آن با نام خداست وگرنه آن كار با واقعيّت خاص خود هماهنگ نخواهد شد و به ثمر نرسيده، اَبْتَر مي گردد. در اين حال، خداي سبحان برخي افراد را از راه آزمونهاي مخصوصي بيدار مي كند تا نقصِ تقصير و عيبِ تفريط خود را ترميم كنند؛ مگر اين كه خداوند آنان را به حال خود واگذار كرده باشد.
✅ 6 ـ بركات آيه كريمهي بسم الله...
🔹 عن الباقر (عليه السلام): «... وينبغى الإتيان بها (بسم الله...) عند افتتاح كلّ أمرعظيم أو صغير ليبارك فيه»[ تفسير صافي، ج1، ص70.].
عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «إن العبد إذا أراد أن يقراي أو يعمل عملاً فيقول بسم الله الرحمن الرحيم فإنه تبارك له فيه»[ بحار، ج89، ص242.].
🔸 اشاره: كاري كه با نام خداوند شروع شد نه تنها اَبْتر نيست و به ثمر مي رسد، بلكه مورد بركت نيز قرار گرفته، بيش از مقدار متوقّع، نتيجه مي دهد و معناي بركت در هر چيزي، ظهور خداوند سبحان با وصف «مبارك» بودن خود در آن است و هر جا كه صفت فعلي مبارك بودن خداوند تجلّي كند آن جا بيش از اندازهي پيش بيني شده ثمر مي دهد.
🔸 از برخي احاديث مرسل چنين بر مي آيد كه اشتغال به قرائت «بسم الله...» مايهي نجات است گرچه به عنوان شروع در كاري نباشد؛ مانند آنچه از حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) روايت شده كه آن حضرت فرمود: «هر كه خواهد كه حق تعالي او را از زبانيه دوزخ كه نوزده اند نجات دهد، بايد كه به قرائت (بسم الله الرّحمن الرحيم) اشتغال نمايد؛ زيرا كه آن نوزده حرف است، تا حق تعالي هر حرف از آن را سپري و حاجبي گرداند از جهت دفع هر يك از ايشان چه آن نوزده زبانه نشانهي غضب الهي اند... »[ منهج الصادقين، ج1، ص100 ـ 101.]
. نوزده نفر بودن از آيهي (عليها تسعة عشر) [4 سورهي مدثر، آيهي 30.] استفاده مي شود.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:معرفی محتوای کلی سوره فلق
▪ خداوند در سوره فلق به پیامبر(ص) دستور میدهد که از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، شر زنان افسونگر و شر حسودان.
▪ بنابر تفسیر المیزان مراد از «النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ» فقط زنان ساحر نیستند بلکه هر شخصی است که سحر و جادو انجام میدهد.
به گفته تفسیر نمونه، سوره فلق به پیامبر و مسلمانان تعلیم میدهد در برابر هر شری به خدا پناه ببرند و خود را به او بسپارند.
▪ سید رضی (درگذشته ۴۰۶ق) در تفسیر آیه چهارم سوره فلق (و از شرّ دمندگان افسون در گرهها) مینویسد: این [آیه] استعاره است و مراد از آن پناه بردن به خدا از شر زنانی است که تصمیمهای راسخانه مردان را [که از شدت استواری به گره تشبیه شده است] با مکرشان از بین میبرند و توان آنان را با نیرنگشان سست میکنند.برخی از مفسران اهل سنت نیز سحر و چشم زخم را نپذیرفتهاند.[در عین حال علامه طباطبایی مینویسد این آیه و آیه ۱۰۲ سوره بقره نشان میدهند قرآن واقعیتداشتن سحر و جادو را تصدیق کرده است.
📝 پی نوشت:
9.خامهگر، محمد، ساختار سورههای قرآن کریم، تهیه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین، قم، نشر نشرا، چ۱، ۱۳۹۲ش.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 حدیث قدسی #قرب_نوافل
🔹 حدیث شریف «قرب نوافل» را كه مكرّر ملاحظه فرمودید، تبرّكاً چند سطرش را بخوانیم. این را به عنوان حدیث قدسی در جوامع روایی نقل می كنند، در نوع جوامع روایی ما هست از كافی[1] تا وسائل[2] و در نوع جوامع روایی اهل سنّت[3] هم هست. ابان بن تغلب از امام باقر (علیه السلام) نقل می كند «فِی حَدِیثٍ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ قَالَ مَا یتَقَرَّبُ إِلَی عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَیءٍ أَحَبَّ إِلَی مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیهِ وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَة»؛ فرمود عبد من به وسیله فرایض به من نزدیك می شود. قُرب فرایض را اصطلاحاً بالاتر از قرب نوافل می دانند و از قرب فرایض كاری ساخته است كه از قرب نوافل ساخته نیست. بعد از اینكه در صدر مسئله قرب فرایض را ذكر فرمود، آنگاه فرمود: «وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ»؛ هر چیزی كه هر عبادتی كه زاید بر واجب باشد می گویند نافله، چون «نَفل» یعنی زاید. «انفال» را هم كه انفال گفتند به همین نکته است. دربارهٴ نوهٴ حضرت ابراهیم و دیگران فرمود كه ما به او یعقوب دادیم ﴿وَ یعْقُوبَ نَافِلَةً﴾؛[4] او از ما فرزند خواست ما گذشته از اینكه به او فرزند دادیم نوه هم دادیم. نوه، نافله است. نوه از ما نخواست ﴿وَ یعْقُوبَ نَافِلَةً﴾ «نافله» یعنی زاید بر فرض. «وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ» تا من بشود محبّ و او بشود محبوب؛ یعنی این بنده بشود محبوب و حق سبحانه و تعالی بشود مُحب. «فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ»؛ اگر من محبّ او شدم و او محبوب من شد، «كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ وَ یدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُ».[5]
🔹 اگر عبدی با فرایض و نوافل محبوب حق شد و خدای سبحان زبان او شد، این «لسان الله» هست كه می گوید «أنا المحیی، أنا الممیت، أنا الحق أنا كذا أنا كذا» نه زید، زید نیست! زید، زید است «یأكل و یمشی فی الأسواق». آنكه حرف می زند زید نیست، آنكه می شنود زید نیست. فرمود: همهٴ كارهای ادراكی و تحریكی او را من به عهده می گیرم «كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ». عبد صالح سالك به اینجا می رسد، اگر به اینجا رسید گوینده دیگری است! این مقام، مقام فعل است همین حقّی است كه ﴿كَذلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلَ﴾[6] نه آن حقّی كه ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾[7] آن حق جا برای احدی نمی گذارد، اگر اشتراك لفظی حق حل بشود اگر صفت ذات از صفت فعل جدا بشود آنگاه معلوم می شود كه چه كسی این حرف را می زند، گوینده این زید است «بما أنّه یأكل و یمشی فی الأسواق» یا «بما أنّه عبدٌ صالحٌ محبوبٌ لله سبحانه و تعالی و صار فعل الله فعله و سمع الله سمعه و لسان الله لسانه»؛ او می گوید، كدام یك از اینهاست؟!
📚 سوره مبارکه حشر ـ جلسه 25
📝 پی نوشت ها:
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص352.
[2] . وسائل الشیعة، ج4، ص72.
[3] . صحیح البخاری، باب التواضع، ج8، ص105، ح6502.
[4] . سوره انبیاء، آیه72.
[5] . وسائل الشیعة، ج4، ص72.
[6] . سوره رعد، آیه17.
[7] . سوره حج، آیه62؛ سوره لقمان، آیه30.
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
🆔@rahighemakhtoom