برشی از کتاب #سروش_هدایت(136)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
✅ اصل سوم. مجاهدان نستوه و مدافعان مخلص، توفيق رهيابي راه خدا را به طور ويژه مي يابند؛ (الذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا) [سوره عنكبوت، آيه 69.]، و اين راهِ مخصوص همان صراط مستقيمي است كه روندگان آن انبيا، صدّيقون، شهدا و صالحان اند.[ سوره نساء، آيات 68 ـ 69.]
▪ همه اين راهيان طيّب و طاهر، توفيق مظهرّيت خداي سبحان را در احياي سنّت صحيح و حسن و تداوم بر آن يافتند و همانطوري كه خداي سبحان تمام كارهاي خود را براساس صراط مستقيم تنظيم مي فرمايد: (إنّ ربّي علي صراط مستقيم) [سوره هود، آيه 56.]و هرگز آن را تغيير نمي دهد، به نحوي كه آن را بدون بدل ترك كند يا كژ راهه اي را بدل آن قرار دهد ...؛ (فلن تجد لسنّت الله تبديلاً ولن تجد لسنّت الله تحويلاً).[ سوره فاطر، آيه 43.]
▪ اين گروه، يعني سالكان صادق كه مبارزان با اخلاص نيز از اينان اند، هرگز خيالِ تبديل در دل و توّهمِ تحويل در سر نپرورانده و به آن اصلاً فكر نمي كنند: (مِن المؤمنين رِجالٌ صَدَقوا ما عاهدُوا اللّه عليه فمنهم من قضي نحبه ومنهم من ينتظر و ما بدلّوا تبديلاً)؛[ سوره احزاب، آيه 23]نه پيشگامان از رفتن نادم مي شوند و نه راهيان از اقتداي به آنان نگران، زيرا هم راه خود را به خوبي شناختند و هم همراهان خوب را به رفق و مدارا دريافتند؛ (وحَسُنَ أولئك رفيقاً).[ سوره نساء، آيه 69.]
▪ در چنين فضايي، علم و شهود مجالي براي ندامت و تغيير منهج وجود ندارد؛ نه نصحِ دوستان خام و نه طعنِ دشمنان پخته، هرگز توان نفوذ به سرّ سويداي دل آنان ندارد؛
يك پرده برانداخته آن شاهد اعظم
از پرده برون رفته همه اهل زمانه
كي سرد شود عشق زآواز ملامت
هرگز نَرَمد شير زفرياد زنانه
پركن تو يكي رطل ز مي هاي خدايي
مگذار خدايان طبيعت به ميانه[ديوان شمس تبريزي.]
▪ راز استواري دليرمردان عرصه جهاد و صحنه دفاع، دلدادگي آنان به خداي سبحان است كه (له مقاليد السموات والأرض).[ سوره زمر، آيه 63.]
▪ آشنايي با صاحب كليد، عاشقِ آشنا را كليددار درهاي بسته مي كند. آنگاه راه مسدود و درب مَغْلوق براي او وجود ندارد، بلكه تمام راه هاي صحيح به روي او مفتوح و همه درب هاي گنجينه، به چهره او گشاده است؛
يك دسته كليدست به زير بغلِ عشق
از بهر گشاييدن ابواب رسيده[ديوان شمس تبريزي.]
🔅🔅🔅
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom
#مباحث_قرآنى
برشی از کتاب
#مهر_تابان(چاپ جديد)
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌 برش8
🔅 تفسير «{وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ»
▪ {تلميذ}: در آيه آخر از سوره طلاق وارد است:
{اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً. «1»
مراد از اين فقره{وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَ} چيست؟ و چگونه از زمين مانند آسمانها، هفت عدد آفريده شده است
🔸 { علّامه:} در تفسير اينكه از زمين مثل هفت آسمان خداوند خلق فرموده است، دو قسم وارد شده است:
⏪ اوّل آنكه: همانطور كه آسمانها را خداوند هفت عدد آفريده است، زمين را نيز مانند آسمانها هفت عدد آفريده است؛ و بنابراين، هفت آسمان و هفت زمين داريم.
⏪ دوّم آنكه: خلق فرمود از زمين، موجودى را كه آن مانند هفت آسمان است؛ و آن انسان است. و اينگونه تفسير ظاهراً به ابن عبّاس نسبت داده شده است.
🔹 و چون گفتهاند كه: در انسان{سَبْعِ شِداد} با جميع قوايش موجود است، و همه در تحت تسخير انسان است، بنابراين مىتوان گفت كه: انسانى كه داراى هفت آسمان است، و همه در وجود او منطوى است؛ از زمين آفريده شده
...
▪ و اين تفسير قدرى بحسب ظاهر بعيد بنظر مىرسد؛ گرچه تعبير از انسان به{وَ مِنَ الْأَرْضِ} بُعدى ندارد، چون اصل خلقت او از روئيده شدن از زمين است، و پس از روئيده شدن از زمين رشد پيدا مىكند و بمقام تجرّد روحى و نفسى مىرسد.
{وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً.
«و خداوند شما را رويانيد از زمين، رويانيدنى.»
▪ و در هر حال همان تفسير اوّل بنظر اقرب است؛ و شواهدى از روايات و ادعيه نيز بر آن دلالت دارد***
📝 پانویس:
(1) آيه 12، از سوره 65: الطّلاق: «خداوند آن كسى است كه هفت آسمان را بيافريد، و از زمين نيز مثل آن هفت آسمان بيافريد. و امر خدا به تدريج و مهلت در بين آنها فرود مىآيد، تا بدانيد كه حقّاً خداوند بر هر چيزى تواناست؛ و اينكه خداوند بر هر چيزى احاطه علمى دارد.»است.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
047.mp3
زمان:
حجم:
12.5M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه47
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
.
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
اگر اسلام نبود اثری از یهودیّت و مسیحیّت نبود!
🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «لضربة عليٍّ لعمرو يوم الخندق تَعدل عبادة الثقلين»؛ خُب درست است شهادت، يك مقام برجستهاي است اما بالاتر از شهادت آن فتحي است كه اين شهادتها در دامنه و در سايه آن سفره فتح به ثمر ميرسد.
🔸فرمود پيروزي حضرت امير معادل عبادت جن و انس است؛ اگر ـ معاذ الله ـ آن روز وجود مبارك حضرت امير آن شمشير را نميزد و او را به هلاكت نميرساند آنها ميآمدند مدينه را قتلعام ميكردند، غارت ميكردند، ديگر اثري از اسلام نبود.
🔸اسلام نه تنها خودش را حفظ كرد، نبوّت انبياي ابراهيمي را هم حفظ كرد.
🔸خدا غريق رحمت كند مرحوم كاشفالغطاء را! اين را ما چند بار در همينجا به عرضتان رسانديم؛ مرحوم كاشفالغطاء ميفرمايد اگر قرآن نبود، اسلام نبود، اهل بيت نبودند، اثري از يهوديّت و مسيحيّت نبود.
🔸براي اينكه اين انجيل تحريفشده، اين تورات تحريفشده، اين كتابي كه ـ معاذ الله ـ شُرب خمر را به انبياء اسناد ميدهد، اين كتابي كه ـ معاذ الله ـ آمدن خدا از آسمان به زمين و كُشتيگيري با يعقوب و امثال اينها را نسبت ميدهد، اين ديني نيست كه با پيشرفت علم بماند.
🔸مختصري علم پيشرفت كرده اينها كليسا را زدند كنار؛ اگر قرآن نبود، عترت نبود، اثري از تورات و انجيل نبود.
🔸اما وجود مبارك پيغمبر و همچنين قرآن آمده عظمت ابراهيم را، عظمت موسي را، عظمت عيسي را، مبارزات با آلفرعون را، جريان فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ را، طهارت عيسي را، عَذرا بودن مريم را، قداست مريم را، قدّيس بودن اين دودمان را تثبيت كرد و گفت و گفت و گفت تا مسيحيت را زنده كرد، يهوديت را زنده كرد؛ فهميدند انبياي الهي از هر آسيب و گزندي مصوناند، موسي آن نيست كه آنها ميپندارند، عيسي آن نيست كه آنها ميپندارند، مريم آن نيست كه ـ معاذ الله ـ به خلاف متّهم بشود.
🔸اين قرآن، انبياي ابراهيمي را، وجود مبارك موسي را، وجود مبارك عيسي را، وجود مبارك مريم(سلام الله عليهم) را به عظمت معرفي كرد تا به اين روز اينها را نگهداشت.
اگر قرآن نبود اثري از دين الهي نبود! چه يهوديّت، چه مسيحيّت!
🔸لذا فرمود: «لضربة عليٍّ لعمرو يوم الخندق تَعدل عبادة الثقلين» حتي شهادت خود حضرت امير(سلام الله عليه) هم در سايه بركت همين پيروزي است.🔸اگر اسلام رفته بود خُب اگر كسي را ميكشتند ديگر مسأله شهادت مطرح نبود، جريان كربلا هم مديون همين فتح خندق است.
🔸اگر اسلامي نبود ميشد جنگ طايفهاي! جنگ طايفهاي كه ديگر سيّدالشهداء در خود ندارد!
🔸لذا گاهي ممكن است يك پيروزي معادل چندين شهادت و برتر از چندين شهادت باشد؛ همانطوري كه مِداد علما بالاتر از دماء شهداست. 🔸بعضي از اعلاميههاي امام بالاتر از دِماء شهدا بود، الآن هم همينطور است.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله #جوادی_آملی /سوره احزاب، آيات 21 الي 27
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 وظیفه خطیر مسئولین
🔹قرآن كریم قبل از اینكه ما را به جهنم و آتش بترساند ما را به «حیا» دعوت كرده است، این در سورهٴ مباركهٴ «علق» است كه جزء عتایق سور است، یعنی جزء سوره هایی است كه در اوایل بعثت نازل شده، فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛[1] انسان نمی داند مگر اینکه خدا او را می بیند؟! بعدها سخن از جهنم و بگیر و ببند شروع شد. خب آدم بی حیا را می زنند، بله؛ اما خدا كه اول سخنی از جهنم و عذاب و بگیرد و ببند نگفت! اول فرمود این شخص نمی داند كه من او را می بینم؟! بنابراین ما باید در گزارش هایمان كه چندتا دو دوتا چهارتا داشته باشیم؛ اینکه این گزارش حق است و خدا می بیند، باند بازی نكردم، كم و زیاد نكردم، آبرو ریزی نكردم و كتمان هم نكردم. دو تا كار را خدا به پیامبر فرمود ما هم امت اوییم و باید انجام بدهیم، نه آن چه هست كتمان بكنید و نه آن چه نیست اظهار بكنید؛ فرمود پیامبر این دو تا صفت را دارد: ﴿ما هُوَ عَلَی الْغَیبِ بِضَنینٍ﴾؛[2] ما هر چه گفتیم او بخل نمی ورزد که كتمان بكند و بعضی از چیزها را نگوید، نه! هر چه ما گفتیم میگوید، از آن طرف هم ﴿ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی ٭ إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْی یوحی﴾؛[3] هر چه هم كه می گوید گفته ماست، یعنی چه؟ هر چه ما گفتیم همان را می گوید بدون كتمان یك، و هر چه او می گوید گفته ماست و از خود نگفته است دو.
🔹ما هم باید همین طور باشیم، هر چه حق است و دیدیم همان را می گوییم و هر چه هم كه ندیدیم نمی گوییم. نه دیده ها را كتمان می كنیم، نه ندیده ها را اضافه می كنیم، این می شود «صراط مستقیم»، آن وقت هر لحظه انسان بخواهد مسافرت كند ـ چون این مرغ باغ ملكوت است، این از پوست درآمده است نه پوسیده ـ همیشه هم راحت است؛ پیش خدا راحت است، پیش انبیا راحت است، پیش اولیا راحت است، پیش شهدا راحت است، راحت! سبكبال! برای اینكه آنچه حق بود گفت، آنچه را هم كه ندیده بود نگفت، نه آن ندیده ها را اضافه كرد، نه این دیده ها را كم كرد. در بُعد سلب و اثبات دو وظیفه برای پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است، همان دو تا وظیفه را هم ما باید انجام بدهیم هم ﴿ما هُوَ عَلَی الْغَیبِ بِضَنینٍ﴾ هست، هم ﴿ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾، آن وقت آدم راحت است.
🔹خودمان را باید با اماممان و شهدایمان بسنجیم؛ منتها آنها یك قدری جلو و ما یك قدری دنبال، با دیگران نسنجیم! وجود مبارك امام علی (سلام الله علیه) فرمود در كارهای آخرت همیشه خود را با بهتر از خود بسنج، در كارهای دنیا با پایین تر از خود بسنج كه راحت باشی،[4] برای اینكه خیلی ها هستند كه امكانات ما را ندارند و ضعیف تر از ما زندگی می كنند، بنابراین ما اگر ـ ان شاء الله ـ بخواهیم این نظام را به صاحب اصلی اش تحویل بدهیم كه باید این كار را بكنیم، باید ﴿لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی﴾[5] باشیم، بعدها می شود ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی مِنَ اللّهِ وَ رِضْوانٍ خَیرٌ﴾[6] تا ما پایگاهی نداشته باشیم كجا می توانیم ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی﴾ بشویم؟ تا به طهارت مهر نورزیم و عشق نورزیم كجا می توانیم ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی﴾ بشویم؟ به اینجا كه رسیدیم، [در پناه] تكیه گاهی عظیم و با قدرت غیبی است.
[1]. سوره علق، آیه14.
[2]. سوره تکویر، آیه24.
[3]. سوره نجم، آیات 3 و 4.
[4]. نهج البلاغه، نامه69؛ «وَ أَکثِرْ أَنْ تَنْظُرَ إِلَی مَنْ فُضِّلْتَ عَلَیهِ».
[5]. سوره توبه، آیه108.
[6]. سوره توبه، آیه109.
📚 سخنرانی در جمع مسئولان وزارت اطلاعات
تاریخ: 1383/06/12
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ماعون
#سوره_ماعون
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی سوره ماعون
▪ سوره ماعون یا أَرَأَيْتَ الَّذِي صد و هفتمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است.
▪ واژه ماعون از کلمه آخر این سوره گرفته شده و به معنای زکات یا هر چیز مفیدی است.
▪ در این سوره صفات منکران قیامت آمده است. قرآن میگوید این افراد انفاق نمیکنند، نماز را سَرسَری میگیرند و ریا میکنند.
▪ گفته شده است سوره ماعون درباره ابوسفیان نازل شد.
▪ فضیلتهایی برای تلاوت این سوره ذکر شده است، از جمله اینکه هر كس سوره ماعون را پس از نماز عشا قرائت کند، خداوند او را میبخشد و تا وقت اذان صبح او را حفظ میكند.
🔹 این سوره را ماعون و سوره «أَرَأَيْتَ الَّذِي» نامیدهاند. ماعون از انتهای سوره و «أَرَأَيْتَ الَّذِي» از آغاز سوره گرفته شده است.
🔹 درباره معنای ماعون گفته شده است، در زمان جاهلیت به هر منفعتی (یا هر وسیله مفید) ماعون گفته میشد و بعد از اسلام به زکات، ماعون گفتند.
🔹 نامهای دیگر این سوره را «دین» و «تکذیب» گفتهاند. زیرا این دو موضوع، از مضامین این سورهاند.
🔹 سوره ماعون جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، هفدهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و هفتمین سوره است. و در جزء سیام قرآن جای دارد.
🔹 سوره ماعون ۷ آیه، ۲۵ کلمه و ۱۱۴ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مُفصّلات (دارای آیات کوتاه) است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ماعون
#سوره_ماعون
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوی کلی سوره ماعون
به نام خداوند رحمتگر مهربان
آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مىخواند، ديدى؟ (۱) اين همان كس است كه يتيم را بسختى مىراند، (۲) و به خوراكدادن بينوا ترغيب نمىكند. (۳) پس واى بر نمازگزارانى (۴) كه از نمازشان غافلند، (۵) آنان كه ريا مىكنند، (۶) و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مىورزند. (۷)
🔅🔅🔅
در این سوره صفات و اعمال منکران قیامت در پنج مرحله بیان شده است، اینکه به دلیل انکار این روز بزرگ، از انفاق در راه خدا و کمک به یتیمان و مسکینان سر باز میزنند و نماز را سَرسَری میگیرند و ریاکارند و به نیازمندان کمک نمیکنند.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(59)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 6 ـ اختصاص حمد به خدا
▪ عن السّجاد (عليه السلام): «ولو دلّ مخلوق مخلوقاً من نفسه علي مثل الذى دللت عليه عبادك منك كان محموداً فلك الحمد»[ صحيفه سجّاديه، دعاي 45.].
▪ عن الباقر (عليه السلام): «... وأنت جمال السماوات والأرض فلك الحمد وأنت زين السماوات والأرض فلك الحمد»[ بحار، ج84، ص258، دعاي پايان نماز شب.].
▪ عن أبى الحسن الأوّل (عليه السلام): «إذا فرغت من صلاة الليل فقل: اللهم ماعملتُ من خير فهو منك لا حمد لى فيه وما عملت من سوء فقد حذّرتنيه، لا عذر لى فيه. اللهم إنّى أعوذ بك أن أتكل علي ما لا حمد لى فيه»[ همان، ص221].
... «... ولك الحمد... واستخلصت الحمد لنفسك وجعلت الحمد من خاصتك ورضيت بالحمد من عبادك وفتحت بالحمد كتابك وختمت بالحمد قضائك ولم يعدل إلي غيرك ولم يقصر الحمد دونك، فلامدفع للحمد عنك ولامستقر للحمد إلاّ عندك ولاينبغى الحمد إلاّ لك»[ بحار، ج87، ص129، دعاي روز جمعه.].
🔅 اشاره: هر يك از اين كلمات نوراني حاوي برهاني بر اختصاص حمد به خداي سبحان است. در حديث اوّل امام سجاد (عليه السلام) پس ازبرشمردن نعمت هدايت الهي و علوم ارزشمندي كه بدون تعليم الهي، بشر را ياراي رسيدن به آن نيست، به خداي سبحان عرض مي كند: بار خدايا اگر مخلوقي بتواند از جانب خود چنين هدايتها و معارفي را در اختيار ديگران بگذارد، آن گونه كه تو خلقِ خود را هدايت و تعليم مي كني، او نيز سزاوار حمد خواهد بود، ليكن چون همهي نعمتها و علوم از جانب توست، پس ستايش نيز ويژهي توست. در جملهي «فلك الحمد» با تقديم «لك» بر «الحمد»، حمد در خداي سبحان حصر شده است. اين حديث ناظر به برهاني است كه حد وسط آن اِنعام الهي است.
🔅 حديث دوم اشاره به برهاني دارد كه حدّ وسط آن جمال است و در براهين اختصاص حمد بدين شرح بيان شد: سراسر عوالم هستيِ امكاني از آن جهت كه مخلوق خداي سبحان است، زيبا و نيكوست و چون حمد در برابر جمال و كار زيباست، حمدْ ويژهي خداي جميل جمال آفرين است.
🔅 در حديث سوم بر اساس توحيد افعالي همهي كارهاي نيك آدمي را ازخداي سبحان و هر حمدي بر هر كار نيكي را از او مي داند. بر اساس توحيد افعالي و ربوبيّت مطلق خداي سبحان، كارهاي نيك صالحان نيز جز ظهور و تجلي فيض و فعل او نيست و از اين رو محمود حقيقي تنها ذات اقدس الهي است.
🔅 چهارمين حديث نيز با تصريح به اين كه حمد جز حريم و ساحت قدس خداي سبحان هيچ قرارگاهي ندارد و حمد جز براي او سزاوار نيست، به روشني بر انحصار حمد در خداي سبحان دلالت دارد.
🔸 تذكّر: اگر بعضي از نصوص ديني ظهور دارد كه حمد غير خدا رواست، ولي حمد خدا بهتر است، اين گونه ظواهر را بايد به معناي تعيين حمد خدا تفسير كرد، نه تفضيل حمد وي؛ مانند آنچه در طليعهي دعاي سحر امام سجاد (عليه السلام) به نقل ثابت بن دينار (ابوحمزهي ثُمالي) آمده است: «... فَرَبّى أحمدُ شى ء عندى وأحَقُّ بحمدى»[ إقبال الأعمال، ج1، ص157.].
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 امنیت پایدار
🔹ما بهتر از این می توانیم باشیم و شدنی است، این بیان نورانی قرآن را نگاه كنید فرمود: ﴿فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَأَنتُمُ الأعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾؛[1] فرمود وهن نداشته باشید یك، پیشنهاد سازش هم ندهید دو، چرا؟ چون ﴿وَأَنْتُمُ الأعْلَوْنَ﴾، چرا ﴿وَأَنْتُمُ الأعْلَوْنَ﴾؟ چون ﴿وَاللَّهُ مَعَكُمْ﴾، چرا ﴿وَاللَّهُ مَعَكُمْ﴾؟ برای اینكه ﴿وَلَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾ خون دادید، این پنج جمله است که هركدام حدّ وسط یك برهان است. چرا ﴿أَنْتُمُ الأعْلَوْنَ﴾؟ برای اینكه خدا با شماست، چرا خدا با شماست؟ برای اینكه كار كردید! شما در این تعبیرات اصولی می بینید می گویید این حرف، «مَوْتُوْر» است ادّعای بدون دلیل را میگویند «وَتْر»، «مَوْتُوْر»، تك! اما آن آقا می گوید آن حرف «مشفوع است»؛ یعنی حرف را زده، برهان در كنارش هست این «وَتْر» نیست، پس می گوید «مَشْفُوعٌ بِالْبُرْهَان» است. فرمود كارتان «مَوْتُوْر» نیست، كار كردید ما نتیجه می دهیم! این خداست!
🔹یك وقت این را به عرض دوستان رساندم؛ در همین قم، خدا رحمت كند مرحوم آقای دیباجی! یك وقت با هم رفته بودیم امیدیه، جای دیگر هم با هم رفته بودیم، ایشان یك سفری تنها رفته بود كردستان که آمد و گزارش میداد، خدا رحمتش كند! گفت رفتیم كردستان، گفت یك قدری آب بردیم كه فقط تشنه نمانیم، تمام نمازهای ما با تیمّم بود ـ ایشان از كردستان ما را باخبر كرد ـ زمستان شد، برف آمد و این عزیزانی كه اینجا در سنگر بودند ماندند، ماندند، یخ زدند و مُردند! من آن شب رفتم در مسجد اعظم [مراسم] تا آخر خجالت كشیدم و گریه كردم، اینها بودند! خیلی حرف است! آخر می داند كه دیگر خبری نیست و بیگانه هم نمی تواند بیاید، این طور نیست كه برای این سرد باشد و برای او سرد نباشد كه بتواند بیاید، اصلاً راه نیست بیاید! یك كسی بخواهد آنچا را منفجر کند راه نیست! روز راه نیست، چه رسد به شب! او گفت نه، چون «سنگر» است من باید باشم، این «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتی فیها دُفِنْتُمْ»[2] نیست؟! آن ﴿وَالْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾[3] نیست؟! استكبار را اینها حل می كنند، این یك كتابی می خواهد!
[1]. سوره محمد، آیه35.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص723.
[3]. سوره اعراف، آیه58.
📚 دیدار اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه با حضرت استاد
تاریخ: 1398/02/03
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
@mrranjbar3048.mp3
زمان:
حجم:
6.92M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه48
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
1.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اعلام خطر قرآن نسبت به ادامه راه طاغوت
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) در جلسه درس خارج تفسیر که پیش از ظهر امروز در مسجد اعظم قم با حضور طلاب و فضلای حوزه برگزار شد، فرمودند:
الآن ما در آستانه چهل و یکمین سال #نظام_اسلامی ، #انقلاب_اسلامی ، برکات خون #شهدا هستیم. این اعلام خطری است برای ما که (قرآن) فرمود: شما به جای #ظالمین نشسته اید. یعنی آنها چون #ظلم کردند رفتند، نماندند، نگذاشتیم بمانند؛ و شما به جای آنها نشسته اید. شما اگر بخواهید بمانید، باید راه آنها را نروید. یک وقت است کسی (خدای ناکرده) با #نظام الهی مشکل جدّی دارد، آن جور خیلی کم هستند. امّا اکثری #مردم وقتی ببینند یک کسی #عالم_دینی است و #عامل به #دین است، دین را رها نمی کنند. نه تنها #دین_ستیز نیستند، #دین_گریز هم نیستند. اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی کردیم، #اختلاسی نبود، #نجومی نبود؛ ما مشکلی نداشتیم!! 🔷️ ر.ک سوره ابراهیم / آیه ۴۵
✅ درس خارج تفسیر _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 آزادمردان علوی
🔹یک بیان نورانی حضرت امیر دارد، فرمود حواستان جمع باشد شما رفتید در این کاخ ها و زمین ها نشستید، آنچه به نام پهلوی بود که الآن در دست شماست مواظب باشید! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ»،[1] این حکم رادمردی و آزادگی است. خود حضرت فرمود بعضی ها که کار خلاف نمی کنند، برای اینکه به جهنم نروند یا به بهشت بروند معصیت نمی کنند، اما بعضی آزاد از بهشت و جهنم هستند، ولی الهی هستند، «قُرْبَةٌ إِلَی اَللَّه» و « لِقَاء اَللَّهِ» این کار را می کنند. فرمود چرا مردان آزاده پیدا نمی شوند که از «لُمَاظَة» صرف نظر کنند. این «لُمَاظَة» با «طاء ظاء» مانده لای دندان است.[2] فرمود پهلوی ها و امثال پهلوی ها تا آنجا که ممکن بود از این باغ و راغ ایران استفاده کردند؛ آنچه لای دندان اینها مانده بود را درآوردید و گذاشتید زمین، آزادمردانی می خواهم که از این «لُمَاظَة» بگذرند؛ اینها دست دوم است، دست اول که نیست! همه این کاخ ها، همه این نیاوران ها، همه اینها دست دوم است، اینها «لُمَاظَة» پهلوی است. فرمود من یک آزادمرد می خواهم، این کتاب بوسیدنی نیست؟! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ». آن بحث های حرام است و جهنم و حلال است و بهشت آنها در نهج البلاغه کم نیست، اما این کلمات هم در نهج البلاغه برجستگی دارد، یک آزادمرد می خواهم که از مانده لای دندان پهلوی بگذرد، این بزرگواری است!
🔹 این شهدا کم مقامی ندارند. بارها به عرض شما رسید این شهدای گمنام کسانی نبودند که مثلاً بی نشان رفته باشند، نه! خدا این سراینده تبریزی را غریق رحمت کند! این تبریز چه برکاتی دارد! وقتی ادیبی پیدا میشود چه می کند! آن کسی که جریان کربلا را به آن صورت گفت، فرمود جریان وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) را گفت، با اینکه اینها آذری زبان هستند، وقتی فارسی شعر می گویند چقدر غنی و قوی است!
نسیم قدسی دمی گذر کن به بارگاهی که لرزد آنجا ٭٭٭ خلیل را دست ذبیح را دل مسیح را لب کلیم را پا[3]
🔹وقتی حرم امام رضا می روی این [اشعار] است! ایشان درباره کربلا چه گفت؟ یک «عابس بن ابی شبیب شاکری» بیشتر نبود که جوشن و زره خود را گرفت و لخت به میدان رفت. ما در این دفاع مقدس هشت ساله چندین نفر مثل «عابس بن ابی شبیب شاکری» داشتیم، اینها که پلاک ها را گرفتند یعنی چه؟ ما شهدای گمنام نداریم، همه آنها پلاک داشتند، مشخص بود، حساب و کتابی داشتند؛ اما خیلی ها در شب های عملیات این پلاک ها را کنار گذاشتند! آن یک نفر بود در کربلا بقیه مسلّح می رفتند؛ اما در این شب های عملیات بسیاری از عزیزان این پلاک گردنشان را دور انداختند، اینها هستند! پس بیان نورانی حضرت امیر مستمع فراوانی دارد، صدها بلکه هزارها نفر! ما چرا [چنین] نباشیم؟! جهنّم نرفتن و بهشت رفتن خیلی مهم نیست، «آزاد بودن» خیلی مهم است، «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ» فرمود این کاخ نیاوران، این دستگاه پهلوی، این ثروت پهلوی، این بجا مانده ها، اینها دست دوم است، اینها مانده لای دندان دودمان پهلوی است، ننگ شما است، مبادا خودتان را آلوده کنید! اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی کردیم، اختلاسی و نجومی نبود ما مشکلی نداشتیم؛ خیلی ها هستند که از این کار ما می رنجند!
🔹 غرض این است که این ایام، به واقع «ایام الله» است، به واقع برکات الهی است، به واقع عنایت الهی است. حضرت فرمود: «أَلَا حُرٌّ»، یک آزادمرد می خواهم که نگاهی به این «لُمَاظَة» نکند.
[1]. نهج البلاغه، (للصبحی صالح)، حکمت 456.
[2]. کتاب العین، ج8، ص164؛ «اللَّمْظُ: ما تَلَمَّظُ به بلسانك علی أثر الأكل و هو الأخذ باللسان مما یبقی فی الفم و الأسنان و اسم ذلك الشیء لُمَاظَةٌ».
[3]. اشعار نیر تبریزی.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه غاشیه جلسه 2
تاریخ: 1398/11/19
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom