#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن1
امتحان و آزمایش انسان ها از سوی خداوند متعال از سنت های الهی است كه در واقع هدف ابتدایی از خلقت انسان هم این دو عنصر بوده است. قرآن كریم می فرماید:
الم ـ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ: آیا مردم پنداشتهاند كه با گفتن این كه ایمان آوردیم رها میشوند و هرگز مورد آزمایش قرار نمیگیرند؟
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكاذِبِینَ[1] : ما امتهایی را كه پیش از آنان بودند، آزمایش كردیم، خدا راستگویان و دروغ گویان را كاملاً میشناسد.
✳ مسألهی امتحان و آزمایش، از جمله مسائلی است كه در قرآن مجید، روی آن، زیاد تكیه شده و مطالب مربوط به آن با تعبیرهای مختلف، مانند: «فتنه»، «بلاء»، «تمحیص»، «تمییز» و «امتحان» وارد شده است، و با مراجعه به «المعجم المفهرس» از طریق این مواد، میتوان به اهمیت و عنایت قرآن به موضوع امتحان و آزمایش پی برد.
✳ مسأله آزمایش الهی در قرآن به دو صورت مطرح گردیده است: گاهی به صورت كلی و این كه افراد در كشاكش زندگی، مورد آزمایش قرار میگیرند و محك امتحان، راستگو را از دروغگو جدا میسازد، و گاهی دیگر، به صورت ملموس و عینی، و با تشریح سرگذشت امتهای پیشین كه مورد آزمایش قرار گرفتهاند و گروهی رفوزه و گروهی نیز پیروز شدهاند.
✳ حقیقت امتحان پیوند خاصی با اموری دارد كه به وسیلهی آنها تحقق میپذیرد و از این امور میتوان به شرح زیر نام برد:
🔹 1ـ ممتحن یا امتحانگری كه فرد یا گروهی را به امتحان میكشد.
🔹 2ـ امتحان شدهای كه در قلمرو آزمایش قرار میگیرد.
🔹 3ـ وسائل امتحانی كه آزمایش، به وسیلهی آنها انجام میپذیرد و حقیقت به وسیلهی آنها آشكار میگردد.
🔹 4ـ انگیزهای كه فرد امتحانگر به خاطر آن دست به امتحان میزند.
◀ و هر چهار مسأله در قرآن، در ضمن آیاتی وارد شده است. اینك به شرح مختصر مباحث چهارگانه میپردازیم:
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن2
◀ 1ـ ممتحن كیست؟!
▪ از آنجا كه بحث ما دربارهی آزمایشهای الهی است، قهراً ممتحن خدا خواهد بود كه بندگان خود را در آزمایشهای مختلی قرار میدهد، و در آیه 155 سورهی بقره با جمله (ولنبلونكم) و در آیات دیگر به ممتحن بودن خود تصریح میكند و به خاطر روشن بودن مطلب در اینجا توقف زیادی نمیكنیم، چیزی كه هست، ممتحن بودن خدا، خود بحث انگیز است و پرسش زیر را به دنبال دارد و آن این كه آن كس دست به آزمایش میزند كه از حقیقت امر آگاه نباشد و خدای آگاه از درون و برون بندگان، واقف بر غیب و شهادت، چه نیازی به آزمایش دارد پاسخ این سئوال در بحث چهارم كه به عنوان «انگیزههای امتحان» مطرح میشود خواهد آمد.
◀ 2ـ آزمایش شدگان
امتحان شدگان، بندگان الهی هستند كه از دوران بلوغ تا لحظهی مرگ در بوته آزمایشهای مختلف قرار میگیرند، و برخی پیروز، و برخی دیگر با شكست از صحنهی امتحان خارج میگردند.
▪ گاهی قرآن از یك آزمایش عمومی كه متوجه تمام بندگان خدا میگردد نام میبرد و میفرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ»[2]: آیا مردم گمان كردند همین كه گفتند ایمان آوردیم رها میشوند و در بوته آزمایش قرار نمیگیرند.
▪ آیات در زمینه آزمایشهای عمومی بیش از آن است كه در این جا منعكس گردد.
گاهی قرآن از یك رشته آزمایشهای خصوصی پرده بر میدارد كه متوجه اشخاص و طائفه معینی بوده است، و این موضوع یك رشته از قصص و داستانهای قرآن را تشكیل میدهد و تشریح این نوع از آزمایشها بر عهده كتابهایی است كه قصص قرآن را گرد آوردهاند و ما به طور اشاره به بعضی موارد آنها، از این موضوع میگذریم.
✅ 1ـ ابراهیم خلیل الرحمان:
قرآن دربارهی وی میفرماید: «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً»[3] : بیاد آر زمانی را كه خداوند ابراهیم را با یك رشته امور آزمایش كرد و او نیز به خوبی از عهده آنها برآمد، و به او گفت من ترا پیشوای مردم قرار میدهم.
✅ 2ـ داود، پیامبر بزرگ بنیاسرائیل:
او با طرح سؤالی از جانب دو نفر كه مشروح آن در سورهی ص آیههای 23 ـ 24 وارد شده است مورد آزمایش قرار گرفت و قرآن در این مورد میفرماید: «وَ ظَنَّ داوُدُ أَنَّما فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ»[4] : داود تصور كرد كه ما او را در بوتهی امتحان قرار دادیم از خداوند جهان طلب آمرزش كرد و به ركوع افتاد و به خدا روی آورد.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن2
◀ ـ آزمایش شدگان
✅ 3ـ سلیمان فرزند حضرت داود:
او نیز مانند پدرش داود به طور خصوصی مورد آزمایش قرار گرفت و قرآن به این حقیقت در آیه زیر تصریح میكند: «وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمانَ وَ أَلْقَیْنا عَلى كُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنابَ»[5] ما سلیمان را آزمایش كردیم و جسد مردهای را بر تخت او افكندیم آنگاه او به سوی خدا بازگشت.
قرآن از طوایف و گروههایی كه مورد آزمایش قرار گرفتهاند نام میبرد، مانند:
✅ 4ـ قوم صالح:
این گروه از پیامبر خود درخواست كرد كه از طریق اعجاز شتری از كوه، بیرون آید، خداوند، به درخواست آنان به عنوان آزمایش پاسخ مثبت گفت، قرآن به این حقیقت در آیه یاد شده در زیر، اشاره میكند و میفرماید: «إِنَّا مُرْسِلُوا النَّاقَهِ فِتْنَهً لَهُمْ فَارْتَقِبْهُمْ وَ اصْطَبِرْ»[6] : ما به عنوان آزمایش شتری برای آنان میفرستیم، تو مراقب باش و صبر را پیشه خود ساز.
✅ 5ـ سپاهیان طالوت:
طالوت به سرپرستی گروهی از بنیاسرائیل مأمور گردید كه ستمگر زمان خود «جالوت» را سركوب كند، وی وقتی با سپاهیان خود از نهری كه میان اردن و فلسطین قرار دارد عبور میكرد، از جانب خدا مأمور گردید كه پآیه صبر و استقامت سربازان خود را بیازماید، از این جهت گفت: هر كس از این آب بخورد از من نیست و آن كس كه از آن جز یك كف نخورد، از من است، در این موقع گروهی رفوزه و گروه كمی از امتحان درآمد، و همان گروه از امتحان درآمده بودند كه در موقع مقابله با ستمگر زمان به نام «جالوت» گفتند: «كَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً كَثِیرَهً»: چه بسا گروه كمی كه به صبر و استقامت مجهز بودند، بر گروه زیادی پیروز شد.
قران جریان امتحان این گروه را در سورهی بقره آیههای 245 ـ 262 بیان كرده است.
✅ 6ـ حضرت موسی
موسی بن عمران از دوران تولد، تا روزی كه دیده از جهان بربست در بوته آزمایشهای مختلف قرار گرفت و قرآن بسیاری از مایههای آزمایش او را یاد كرده است، قرآن پس از بازگویی آنها، به موسی خطاب میكند و میفرماید: «وَ فَتَنَّاكَ فُتُوناً فَلَبِثْتَ سِنِینَ فِی أَهْلِ مَدْیَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلى قَدَرٍ یا مُوسى»[7] : ما تو را با آزمایشهایی آزمودیم آن گاه در میان مردم مدین اقامت گزیدی اكنون به مقام نبوت رسیدی.
✅ 7ـ آزمایش مسلمانان در جنگ احزاب
آیاتی از سورهی احزاب (آیههای 9 ـ 27) بیانگر اجمالی جنگ خندق است، جنگی كه قرآن كریم آن را آزمایش سخت مؤمنان میداند و میگوید: «هُنالِكَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِیداً»[8] : در آنجا افراد با ایمان مورد امتحان قرار گرفتند (و افراد ضعیف الایمان) سخت متزلزل شدند. ورود سپاه دشمن آنچنان رعب و ترسی در دل افراد ایجاد كرد كه قرآن از آن جمله زیر یاد میكند: «وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا»[9] : «آن گاه كه چشمها حیران شده و جانها به گلو رسید و به وعده خدا گمانهای مختلفی شد.»
در این موقع افراد حاضر بر دو دسته تقسیم شدند، گروهی با سمپاشی و ایجاد تزلزل در ایمان و افكار سپاهیان قصد فرار از معركه در سر پروراندند و آنان همان كسانی بودند كه میگفتند: «ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً»[10] وعده خداوند و پیامبر او فریبی بیش نبود، ولی گروهی دیگر كه با ایمان راسخ گام به میدان نبرد نهاده بودند وقتی چشمهای آنان به سپاهیان دشمن افتاد، گفتند: «هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إِیماناً وَ تَسْلِیماً»[11] گفتند: این همان جنگی است كه خدا و رسول او به ما وعده داده است و جز ایمان و انقیاد بر آنان، چیزی نیفزود.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(143)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#مقام_زن
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_زن_در_انديشه_حضرت_زهرا
🔅🔅🔅
📌 نگار مکتب نرفته
✅ اصل يكم. انديشه علمي و انگيزه عملي حضرت فاطمهٍّ با سيره و سنّت معصومانه او كشف مي شود؛ چه اينكه سريره و گوهر نهادينه شده هويت ملكوتي آن حضرت مصدر چنان جَزْم علمي و عَزم عملي شده است.
▪️ كسي كه به مكتب رفته باشد، انديشه هاي علمي خويش را از حوزه يا دانشگاه فرا مي گيرد و طعم طبيعي و بوي بشري چنين دانش مُكتَسَبي به ذائقه و شامه كارشناسان علوم عادي مي رسد، ولي انسان معصومي كه نگار مكتب نرفته باشد و غير از وحي پدر بزرگوارش كتاب و كتيبه و استادي نديده باشد و معجزه آسا صاحب مُصْحَفِ فاطمي گردد و از ملاحم و اخبار غيبي مطلع شود، دانش شهودي وي لدنّي، و طعم طيّبِ فراطبيعي و رائحه دل انگيز الهي چنان علمي، به كام و مشام ولي شناساني كه از اين ولايت هجرت نكردند، آشنا است.
▪️ لذا قبل از آنكه معلوم گردد، منزلت زن در انديشه فاطمي چيست، بايد روشن گردد كه عروج اوجِ انديشه وَلَوي آن حضرت تا كجا است و منبع دانش وي چيست، تا آشكار شود كه چگونه حضرت جبرئيل(عليهالسلام) كه جز بر گروهي از انبيا و اولياي بزرگ نازل نمي شود، مأمور اعلام و ابلاغ معارف نهاني غابر و مآثِر غيبي قادم به آن حضرت مي شود، تاعلوم منزّه از زمان و مبرّاي از مكان براي وي معلوم شود و آن حضرت از اموري خبر دهد كه نه متزمّن است و نه متمكّن؛ چنان كه قرآن حكيم كه معادل عترت طاهرين(عليهمالسلام) مي باشد، اين چنين است. بجا است كه فرهيختگان علوم ديني بسرايند:
هر آبروي كه اندوختم ز دانش و دين
نثار خاك ره آن نگار خواهم كرد[ديوان حافظ.] ادامه دارد....
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
063.mp3
6.87M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه63
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
#مدار_خرد
#شکوفایی_عقل
#سید_احمد_خمینی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
✅سفره امامت
🔹 اگر انبیا موفق شدند آن دفائن عقلی را شكوفا كنند و جامعه را به عقلانیت برسانند، آن وقت چنین جامعه ای كه به عقلانیت رسیده است آنها را كاملاً همراهی می كند و بر اساس این اصول اینها كاملاً موفق اند. هر وقت چنین توفیقی نصیب ولیی از اولیای الهی شده است آنجا تمدّنی پیدا شد كه در متن تدین نهادینه است. اگر جامعه عاقل بودند اداره كردنش سخت نیست این كار اصلی انبیاست كه میراث آنهاست و عالمان راستین, میراث بر چنین فضلیتی اند هرگز كار عوامی نكرده و نمی كنند هرگز حرف جاهلانه نزده و نمی زنند هرگز عوامی زندگی نكرده و نمی كنند از سوء فهم و عوامی كسی سوء استفاده نمی كنند از اقبال و ادبار دنیا رویگردان اند چنین آدمی را می گویند عاقل، وگرنه كسی كه جزء «أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ یمِیلُونَ مَعَ كُلِّ رِیحٍ»[1] باشد با این اوضاع هرگز پیشرفت نخواهد كرد. كسی می تواند جامعه را به عقلانیت برساند كه خودش عاقلانه زندگی كند در مدار خرد زندگی كند، نه بیراهه برود نه راه كسی را ببندد و هیچ مقامی هم برای او ارزش نداشته باشد، چون یك روز میآید یك روز می رود, بنابراین آدم عاقل نه به اقبال كسی نه به ادبار كسی اعتنا نمی كند وظیفه خودش را انجام می دهد اینكه فرمود وظیفهٴ ما, انجام تكلیف است بر اساس همین جهت است.
🔹 كاری كه بزرگان دیگر كه حشر همه آنها با انبیا و اولیای الهی باشد انجام دادند امام (رضوان الله علیه) تكمیل كرد در اوایل امر رابطه فقیه با توده مردم رابطه محدّث با توده مردم بود كه در صدر تشیع مردم احكام شرع را از فقهایشان سؤال می كردند فقها هم طبق حدیث همان را می گفتند اجتهاد به آن معنای فعلی نبود هر چه را از وجود مبارك امام معصوم شنیده بودند همان را می گفتند, بعد مقطع بعدی رابطه فقیه با توده مردم رابطه مجتهد شد با توده مردم, رابطه مرجع شد با توده مردم كه این كار به وسیله مرحوم آقا باقر وحید بهبهانی سامان پذیرفت، در برابر اخباری ها كه نمی گذاشتند كسی تقلید بكند فقط اصرار داشتند كه رابطه فقیه با مردم رابطه محدّث باشد با مستمع نه رابطه مرجع با مردم, مرحوم آقا باقر بهبهانی با به هم زدن اوضاع اخباری و طرح مسائل اصولی و اجتهاد فرمودند رابطه فقیه با مردم, رابطه مرجع تقلید است با مقلّد، تا این حد رسیده بودند، اما كاری كه امام (رضوان الله علیه) كرد این بود كه فرمود رابطه فقیه جامع الشرایط با مردم, رابطه امام است با امت، این یك چیز دیگر است! البته فقیهی كه مثل امام باشد كه رهبری همه جانبه را داشته باشد؛ یعنی احكام فقهی را بگوید, مسائل اخلاقی را بگوید, مسائل حقوقی را بگوید, مسائل سیاسی را بگوید, كشورداری را بگوید, مسائل مربوط به محلّی را بگوید, منطقه ای را بگوید, بین المللی را بگوید, این نظام را سامان بدهد؛ این كار, كار بی سابقه بود و اگر بعد از امام (رضوان الله علیه) ادامه دارد این در حقیقت شعاع همان كار امام است و در كنار مائده و مأدبه امام نشستن است، در كنار سفره امام نشستن است، این سفره امامت را ایشان پهن كرده است.
🔹 امیدواریم ـ انشاءالله ـ خدای سبحان این نظام را تا ظهور صاحب اصلی اش از هر خطری حفظ بفرماید! روح مطهر امام راحل, مرحوم حاج آقا مصطفی, یادگار بزرگوار امام, مرحوم حاج احمد آقا كه ایام سالگرد ایشان است و شهدای انقلاب و جنگ را با اولیایش محشور بفرماید!
[1] . نهجالبلاغه, حكمت 147.
📚 دیدار برگزارکنندگان سالگرد یادگار امام قدس سره با حضرت استاد
تاریخ: 1391/12/06
🆔 @rahighemakhtoom
32.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله جوادی آملی
✅ سفره امامت
@rahighemakhtoom
#باطن_اشیاء
#عفطة_عنز
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 نجات از دشمن داخلی
🔹 ما گرفتار یك دشمن داخلی هستیم كه این دشمن داخلی چند كار می كند، خوب را بد نشان می دهد, بد را خوب نشان می دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی كه آن دشمن بیرونی یعنی ابلیس هم همین كار را می كند, چندتا راه داریم: راه اوّل شناخت و علم است كه علم سهم تعیین كننده ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است و چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است و چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است و چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است و چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است. چیز دیگری که در کنار علم نافع است, ایمان و اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حَقٌ لاَ رَیبَ فِیهِ» است. راه سوم این است كه ما باطن اشیاء را بفهمیم.
🔹 برای ائمه (علیهم السلام) گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند كه بعد از این كیفر هست, نه تنها ایمان داشتند كه خدا حق می گوید؛ برای اینكه باطن كار را می دیدند. اگر كسی باطن كاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر وقتی به مقام خلافت رسید كلّ خاورمیانه در اختیار او بود, حضرت در برابر این حكومت وسیع خاورمیانه گفت این «عَفْطَةِ عَنْز»[1] است؛ اینها راحت هستند برای اینكه نه تنها می دانند باطن گناه بد است, نه تنها ایمان دارند كه خدا فرمود: باطن گناه بد است, باطن كار را هم می بینند؛ لذا زرق و برق دنیا نمی تواند درباره اینها اثر كند. این است كه خدا فرمود شما اگر زنده بشوید یا می فهمید یا باور دارید یا می بینید. اگر كسی به این مقام رسید؛ آن وقت راحتِ راحت است؛ ﴿اسْتَجیبُوا﴾[2] ما هم به اندازه خودمان می توانیم, حوزه ابتلای ما مگر چقدر است؟ ما در محدوده خاص، زندگی محدودی داریم، ما به همین اندازه می توانیم بفهمیم فلان کار باطن آن چیست یا بفهمیم یا باور كنیم یا ببینیم; اینها «مانعة الخلوّ» است, جمع را شاید.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه3.
[2]. سوره انفال، آیه24؛ ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله جوادی آملی
✅ نجات از دشمن داخلی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يا مقلب القلوب و الابصار
📌 بلوغ انسانی
آیت الله جوادی آملی
کانال قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_همزه
#سوره_همزه
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نکات تفسیر ی آیه 1 سوره همزه
الهمزة ١
✅ وَيْلٌ لِکُلِ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ
🔸 «وَیْلٌ»: وای! واویلا! بدبختی و نابودی. هلاک و عذاب.
🔸 «هُمَزَةٍ»: بسیار عیبجو.
🔸 «لُمَزَةٍ»: بسیار طعنهزن.
🔸 «هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»: این دو واژه صیغه مبالغهاند. از لحاظ معنی آن اندازه به هم نزدیکند که در موارد بسیاری به عنوان دو لفظ مترادف استعمال شدهاند. هرچند با یکدیگر فرق دارند ولی این تفاوت به گونهای است که عدّهای مفاهیم (هُمَزَة) را برای (لُمَزَة)، و عدّهای مقاصد (لُمَزَة) را برای (هُمَزَة) ذکر کردهاند
🔹 از قبیل: الف - هُمَزَة، بسیار غیبت کننده، و لُمَزَة سخت عیبجو. ب - هُمَزَة، عیبجوی با اشاره به دست، لَمَزَة با زبان. ج - هُمَزَة، آن که روبرو بدگوئی کند، و لُمَزَة آن که در غیاب. د - هُمَزَة، آن که آشکارا و به آواز بلند بگوید، لُمَزَة در پنهانی و با اشاره ابرو و چشم. و معانی دیگر .
🔹 پس هر که آبرو و حیثیّت مردم را به بازی گیرد، و ایشان را تحقیر کند و برای خوشایند خود یا دیگران کارهایشان را ناچیز شمارد و بدیشان بدیها نسبت دهد، و در حضور یا در غیاب، آنان را توهین و تحقیر نماید، و بزرگی خود را در کوچکی مردم ببیند، هُمَزَة و لُمَزَة است.
🔸 «شیخ طوسى» گویند: ابن عباس گوید: این سوره درباره یکى از مشرکین نازل شده که از مردم عیبجوئى میکرد.
عده اى گویند: درباره ولید بن مغیرة نازل گردیده، سدى گوید: درباره اخنس بن شریق نزول یافته که از پیامبر عیب جوئى مینمود و نیز گویند: درباره جمیل بن عامر الجهنى آمده ...
🔸 و مجاهد و ورقاء و ابن عباس گویند: درباره فرد به خصوصى نازل نشده بلکه سوره مزبور عمومیت داشته و عام مى باشد.[۱]
🔅🔅🔅
[1] ابن ابى حاتم در تفسیر خود از عثمان و عبدالله بن عمر روایت کرده که گویند: ما همه مى شنیدیم که این سوره درباره ابى بن خلف نازل شده و طبرى صاحب جامع البیان گوید: درباره جمیل بن عامر الجهنى نازل گردیده و ابن المنذر در تفسیر خود بنا به نقل از ابن اسحق گوید: درباره امیة بن خلف نزول یافته است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_همزه
#سوره_همزه
🔅🔅🔅
📌نگاشت8:نکات تفسیر ی آیه 1و2 سوره همزه
الهمزة ١
✅ وَيْلٌ لِکُلِ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ
✅ ۱ - کسانى که درباره دیگران سخن چینى و بدگویى کرده، آنان را با کنایه و اشاره مسخره مى کنند، گرفتار عذاب الهى خواهند شد. (ویل لکلّ همزة لمزة)
🔹 «هُمَزَة»، به معناى شخصى است که با چشم و پلک و ابرو، به دیگران اشاره کرده و براى رساندن شرّ به آنان، سعایت و سخن چینى کند (قاموس). این وزن براى مبالغه به کار مى رود و دلالت دارد که آن کار به صورت عادت درآمده است. (مجمع البیان)
✅ ۲ - جهنم، جایگاه عیب جویان و غیبت کنندگان است. (ویل لکلّ ... لمزة)
🔹 «لَمْز» (مصدر «لمزة»)، به معناى غیبت کردن و تلاش براى کشف عیوب دیگران است (مفردات). «ویل» کلمه اى است که براى تهدید به عذاب به کار مى رود. و نیز نام وادى یا چاه خاصى در جهنم و یا نام یکى از درهاى آن مى باشد. (قاموس)
✅ ۳ - حرمت فاش کردن عیب هاى مردم، در غیاب یا حضور آنان (ویل لکلّ همزة لمزة)
🔹 وعده عذاب، نشانه حرمت است. «هُمَزَة» نزد برخى از اهل لغت به معناى کسى است که در غیاب دیگرى از او خرده گیرد و «لمزة» به معناى کسى است که روبه روى دیگران، عیب آنان را فاش کند. (مجمع البیان)
✅ ۴ - طعن زنندگان به مردم با سخن یا اشاره، مورد نفرین خداوند و تهدید به عذاب جهنّم (ویل لکلّ همزة لمزة)
🔹 برخى از مفسران، کلمه «ویل» را نفرین دانسته و گفته اند: نفرین در این موارد، همان تهدید به عقاب است. برداشت یاد شده، علاوه بر بیان این نظر، گویاى تفاوتى است که برخى از اهل لغت، درباره «همزة» و «لمزة» بیان داشته و گفته اند: «همزة»; یعنى، کسى که همنشین خود را با الفاظ بد، بیازارد و «لمزة»; یعنى، کسى که با چشم یا سر، به همنشین خود اشاره کند. (مجمع البیان)
🔅🔅🔅
الهمزة ٢
✅ الَّذِي جَمَعَ مَالاً وَ عَدَّدَهُ
🔸 «مَالاً»: دارائی فراوان.
🔸 «عَدَّدَهُ»: آن را به کرّات و مرّات شمرده است و حساب آن را نگاه داشته است. باب تفعیل در اینجا برای تکثیر است.
✅ ۱ - انباشتن مال و ابراز علاقه به ثروت با شمارش مکرر آن، ناپسند و زمینه ساز گرفتارى به عذاب الهى است. (ویل لکلّ ... الذى جمع مالاً و عدّده)
🔹 «عدّده» یا از ریشه «عدّ» (شمردن) است و یا از ریشه «عدّة» (مال و اسلحه اى که براى حوادث روزگار ذخیره مى شود). برداشت یاد شده، ناظر به معناى اول است.
✅ ۲ - ثروت اندوزى، زمینه ساز تحقیر مردم و عیب جویى از آنان است. (ویل لکلّ همزة لمزة الذى جمع مالاً و عدّده)
✅ ۳ - دارایى هاى انسان، هر چند افزایش یابد، ناچیز و بى ارزش است. (مالاً) نکره آوردن «مالاً»، براى تحقیر آن است.
✅ ۴ - ذخیره سازى ثروت براى پیشگیرى از حوادث احتمالى زندگانى، ناپسند و زمینه ساز ریشخند کردن و بدنام ساختن دیگران است. (ویل لکلّ همزة لمزة . الذى جمع مالاً و عدّده) جمله «عدّده»; یعنى، آن را ذخیره روزگار ساخت. (قاموس)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_همزه
#سوره_همزه
🔅🔅🔅
📌نگاشت9:نکات تفسیر ی آیه 3 سوره همزه
الهمزة ٣
✅ يَحْسَبُ أَنَ مَالَهُ أَخْلَدَهُ
🔸 «أَخْلَدَهُ»: او را جاودانگی داده است. وی را سرمدی کرده است.
✅ ۱ - شیفتگان ثروت، بقاى خود را در گرو انباشتن آن دانسته و آن را نشانه جاودانگى مى نمایانند. (یحسب أنّ ماله أخلده)
🔹 جمله «یحسب...» استعاره است; یعنى، زراندوزان مانند کسى عمل مى کنند که خود را جاودان مى دانند.
✅ ۲ - انسان، خواهان بقا و پویاى عوامل آن است. (یحسب أنّ ماله أخلده)
🔹 آیه شریفه کسانى را ملامت مى کند که عامل جاودانه شدن را ثروت مى پندارند; ولى علاقه آنان به جاودانگى را مذموم ندانسته و وجود آن را مفروض گرفته است.
✅ ۳ - ثروت، زمینه ساز فراموشى مرگ و آخرت (یحسب أنّ ماله أخلده)
✅ ۴ - انباشتن ثروت، نشانه احساس کاذب جاودانگى است. (الذى جمع مالاً و عدّده . یحسب أنّ ماله أخلده)
✅ ۵ - دنیا براى هیچ انسانى، حتى در صورت برخوردارى او از ثروت هنگفت، جاودانه نخواهد ماند. (یحسب أنّ ماله أخلده)
✅ ۶ - بى توجهى به محدودیت عمر، زمینه ساز بى اعتنایى به شخصیت دیگران و ضربه زدن به اعتبار آنان است. (همزة لمزة ... یحسب أنّ ماله أخلده)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(77)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 گزيدهي تفسير
🔸 خداي سبحان مالك مطلق جهانها و جهانيان است و چنين مالكيت نامحدودي در قيامت ظهور مي كند، نه آن كه در معاد حادث شود. خداوند كه مدبّر و مربّي انسانهاست با برپا كردن قيامت، راه تكامل نهايي انسانها را مي گشايد و با اعتقادبه قيامت كه بهترين عامل رهايي انسان از تباهي است او را مي پروراند و در قيامت كه ظرف ظهور مالكيت مطلق خداست و در آن روز همگان به مالكيت حق اعتراف مي كنند، انسانها را پاداش مي دهد و چنين خدايي محمود است.
🔸 يوم در اين آيه به معناي ظهور است، نه پاره اي از زمان و در قيامت همهي ابعادِ دين مانند توحيد، اسماي حسناي خدا و اسرار و حقايقِ ديگر آشكار خواهد شد.
🔸 اين آيهي كريمه با تبيين نظام غاييِ آفرينش، دليلي ديگر بر انحصار حمد به خداوند است؛ چنانكه سندي براي معبود ومستعان بودن خداوند است و از اين رو با آيات گذشته و آينده مرتبط است.
✅ تفسير
:
🔹 مالك: مالك، مَلِك و مَليك، سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان است كه داراي ريشهي واحد (مِلْك يا مَلْك) و به معناي سلطهي خاصي است كه زمينه ساز هر گونه تصرف در شي ء مملوك باشد؛ همانند سلطه اي كه انسان بر مال خود دارد يا استيلا و سلطه اي كه حاكمان بر مردم دارند (و به آن مُلك گفته مي شود). مِلْك اعمّ از مُلْك است و از اين رو راغب مي گويد:
🔹 «مَلِك كسي است كه تصرف آمرانه و ناهيانه در توده هاي مردم داشته باشد... و مِلْك مانند جنس است براي مُلْك. پس هر مُلْكي مِلْك است، ولي چنين نيست كه هر مِلْكي مُلْك باشد»[ مفردات راغب، ص472، «ملك».].
🔹 معاني ديگري كه در فرهنگهاي لغت براي مِلْك ذكر شده، مانند: قوّت، شدّت، عزّت و... همه از لوازم و آثار سلطهي مالكي است و نه معناي اصلي مِلْك.
🔹 نامهاي مالك، مَلِك و مليك، هر سه در قرآن كريم آمده است: (قل اللّهم مالك الملك) [سورهي آل عمران، آيهي 26.]، (فتعالي الله المَلِك الحقّ) [سورهي مؤمنون، آيهي 116.]، (في مقعد صدق عند مليكٍ مقتدر)[ سورهي قمر، آيهي 55.].
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
❓ چرا پروژه تمدنسازی تمدن غرب شکست خورد؟
🔘 پاسخ را در باغ وحشی که فلسفه غرب از #انسان ترسیم میکند، ببینید:
▫️«ارسطو» انسان، حیوان ناطق
▫️«فروید» انسان، حیوان غیرقابل اعتماد
▫️«ریچ» انسان، حیوان قابل اعتماد
▫️«فرانسوا دورتیه» انسان، حیوان شگفتانگیز
▫️«آبراهام مازلو» انسان، حیوان خودشکوفا
▫️«ارنست کاسیرر» انسان، حیوان نمادین
▫️«ژانژاک روسو» انسان، وحشی نجیب
و...
🚫 نظام غرب در فلسفه و هستی شناسی انسان، به او به چشم یک #حیوان نگاه میکند. آنچه که رهبر انقلاب نیز بارها به آن اشکال گرفتند.
✅ آیا وقتش نرسیده که از این باغ وحش دست برداریم و به انسانی که شأنی افضل از ملائکه دارد، برسیم؟
#نظریه_حیات
#انسان_طراز
@rahighemakhtoom
✅جایی برای خلوت با خدا بگذاریم
یک جا را باید داشته باشیم که اگر گفتیم (الله)، بگوید (لبیک)! همه جا را نمی شود آلوده کرد! یک وقت است بعضی ها امکانات ضعیف دارند، اتاق هایشان متعدد نیست. اما آنها که چند اتاق دارند، یک اتاق معمولی یا اتاق کوچک را #مصلی (مصلی یعنی مصلی) قرار بدهند؛ خودش و زنش و بچه هایش آنجا #نماز بخوانند، آنجا #دعا بخوانند، آنجا #قرآن بخوانند، آنجا #دعای_کمیل بخوانند؛ آنجا نخوابند، غذا نخورند، نروند، نیایند؛ آنجا را فقط مصلی قرار بدهند که اگر یک وقتی #مشکل داشتند، بروند آنجا بگویند یا الله، جواب بشنوند. همه ما همیشه مشکل داریم؛ چرا خدا خدا نمی کنیم؟! اگر خدا خدا کردیم، باید یک جای پاک باشد یا نه؟ گرچه او همه جا مَعَکُم اَین مَا کُنتُم. گفتند: برو مصلایت بگو یا الله تا جواب بشنوی!
🔷️ ر.ک سوره حدید / آیه ۴
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۸/۰۴/۰۵
@rahighemakhtoom
روزگار عجیبی است، زمانی است که بیماری همه گیر #کرونا دنیا را بحران زده کرده و علم پزشکی هنوز راه حل و درمان قطعی برای مهار و نابودی آن نیافته است و جمع زیادی از مردم دچار تشویش و اضطراب گردیدهاند.
از طرف دیگر نوروز امسال مصادف با اواخر ماه رجب و اوایل ماه شعبان است که ماههای آمادگی برای درک فیوضات ماه خدا میباشد، این فرصت را اولیاء خدا هرگز از دست نمیدادند.
از دیگر سو برنامه #سمت_خدا که در ماههای اخیر در صدر پربیننده ترین برنامههای تلوزیون و شبکه ۳ است و از جمله در نظر سنجی همین ماه اسفند باز رتبه اول شبکه ۳ را کسب نموده، در برنامه های نوروزی امسال پخش نخواهد شد!!
یعنی در شبانه روز و از ۲۴ ساعت کمتر از ۵ درصد سهم مباحث دینی نیست، آن هم برنامهای که در طول بیش از ده سال هنوز مخاطبان فراوانی دارد.( و تحلیل چرایی آن، مجال دیگری میطلبد. کوچکترین آن ساعتها مطالعه برای هر جلسه و مشورتهای بسیار و احترام به شعور بیننده است)
اما این مخاطبان پایکار، فراوان و دهساله، ارزش احترام نداشتند؟ حتی پنج درصد؟
هزینه این برنامه در قیاس با برنامه های کم توفیقتر دیگر چگونه است؟
کدام شبکه مشتری ثابت خود را حفظ نمیکند؟
صبر کنیم ببینیم در ساعت این برنامه چه غولی هوا خواهد شد.
کاش میدانستیم شادی و نشاط مردم، فقط با طنازی و موسیقی نیست، حداقل برای جمع زیادی که برنامههای نشاطآور! سیما برایشان جذابیت ندارد، اما دل خوش به این یک ساعت بودند.
دینداری و ارتقاء فهم دینی امری موقتی و یک یا چند بار مصرف نیست، روندی مستمر و زمانبر است. اگر میخواهیم دینداران در شرایط سخت پای ارزشها و اصول بایستند و مثل امروز در ضدعفونی معابر و توزیع کمک به نیازمندان و گسترش مهرورزی و ... پیشقدم باشند، باید سیمای جمهوری اسلامی به دین نگاهی نه چنین داشته باشد.
#دین غریب است.
@kashani1395
@rahighemakhtoom
#ادعیه
#ماه_رجب
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 منافق غیر معروف
🔹 مطمئن باشید که خواندن بعضی از این دعاها که این را ما در جمع اصحاب خصوصی هم عرض کردیم، این یک سواد دقیق تری می خواهد، یک علم بیشتری می خواهد. این دعای نورانی پُربرکت ماه رجب این مثل «لَا تَنْقُضِ الْیقِینَ»[1] نیست که با چند سال درس خواند حلّ بشود. این یک جان کَندن می خواهد تا آدم برسد به این جمله هایی که «لَا فَرْقَ بَینَكَ وَ بَینَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُك فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِیدِكَ بَدْؤُهَا مِنْك...».[2] «لَا تَنْقُضِ الْیقِینَ [أَبَداً] بِالشَّكِّ» با چند سال درس خواندن حلّ می شود؛ اما این دعا دعایی نیست که با چند سال درس خواند حلّ بشود.
🔹 «لَا فَرْقَ بَینَكَ وَ بَینَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُك فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِیدِكَ بَدْؤُهَا مِنْك...»، برخی از بزرگان آمدند گفتند این دعا جعلی است، چون نتوانستند این را حلّ بکنند. مخصوصاً به این جمله که رسیدند: «مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ ... وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُود»؛[3] گفتند مگر خدا فاقد چیزی است؟ این جعلی بودنِ دعا را می رساند؛ او دیگر متوجه نشد که سلب در سلب موجب اثبات است، خدا هر چه که نداری است ندارد، هر نقصی را خدا ندارد، هیچ عیبی را خدا ندارد. این جمله سالبه که می گوییم خدا فاقد هر مفقود است، سلبِ سلب است، هر امر نداری را ندارد. خدا جهل ندارد، فقر ندارد.
🔹 وقتی که شما به این طلبه بگویید «زیدٌ جاهلٌ» را برای ما ترکیب بکن و این چه قضیهای است؟ میگوید این قضیه موجبه است. این نمی داند که این «موجبه معدولة المحمول» است. این چون درون خود را نمی داند، یک؛ درون دیگری را هم نمی داند، دو؛ درون کلمات را هم نمی داند، سه. گاهی نداری و ریا و رباخواری و مانند آن در درون انسان نفوذ می کند انسان خودش نمی داند. این یک منافق غیر معروف است. یک مرائی غیر معروف است، این ریا در درون او نفوذ کرده و او نمی داند. فرمود: ﴿وَ ما یؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ﴾[4] این کمبود در درون او وجود دارد ولی احساس نمی کند. گاهی عدم در درون کلمه حضور دارد او درک نمی کند، اگر بگویند «زیدٌ لیس بعالم» چه قضیه ای است؟ می گوید سالبه است. اگر بگویند «زیدٌ جاهل» چه قضیه ای است؟ می گوید موجبه است. او نمیداند که این «لیس» در درون این «جاهلٌ» رفته است، این «جاهلٌ» سلب را به همراه دارد. این قضیه «موجبه معدولة المحمول» است، ولی او چون سلب را نمی بیند خیال می کند که قضیه موجبه است.
🔹 این قضیه «فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُود» یعنی خدایا! آنچه نداری است تو نداری؛ آنچه فقدانی است تو نداری؛ آنچه نقص است تو نداری. اگر بگوییم «زیدٌ معیوبٌ» که قضیه موجبه محصّله نیست. اگر بگوییم «زیدٌ ناقصٌ» که موجبه محصّله نیست، گاهی عدم در درون خود محمول پیچیده می شود یکجا ذکر می شود، می گوییم: «زیدٌ ناقصٌ، زید معیوبٌ، زیدٌ جاهلٌ، زیدٌ فاسقٌ»، خیلی ها خیال می کنند اینها قضیه موجبه است. همین مشکل در درون خودشان هست، مشکل در درون دیگری هست. همین مشکلی که در کلمات است در متکلمان هست. غرض این است که بعضی از این دعاها دقیق تر، علمی تر، غنی تر و قوی تر از روایات فقهی ماست.
[1]. وسائل الشیعه، ج2، ص356.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص803.
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص804.
[4] . سوره یوسف، آیه106.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/01/17
🆔 @rahighemakhtoom
📌 عنايت رباني
بارالها! تو خود میدانی که در این دوران ما، جور و ستم مستکبران قدرتپرست و از خدا بیخبر بر ضعفا و بینوایان به چه حدی رسیده است! آهها و نالههای دردمندان، فضای کیهانی را پر کرده است؛ لطف و عنایت ربانیات را شامل حال این دردمندان فرما که برای آنها از پدیدۀ حیات چیزی جز اندوه و ناله نمانده است.
جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، چاپ اول، ۱۳۹۸، ج ۶، ص ۱۹۲
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #قرآن #امکان_فهم_قرآن #معارف_قرانی #آموزه_های_قرآنی #آزمون #امتحان #فتنه #تمحیص #بل
#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن3
✅ 3ـ ابزار آزمایشهای الهی
▪ در آیه 155 سورهی بقره، ترس و گرسنگی، زیانهای مالی و جانی و كمبود میوهها، ابزار آزمایش معرفی شده است، در حالی كه وسائل آزمایش، منحصر به این امور نیست و در آیههای دیگر، ثروت و فرزند، مایه آزمایش معرفی شدهاند، چنان كه میفرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَهٌ»[12] : بدانید: مالها و فرزندان شما مایه امتحان میباشند و باز میفرماید: «لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ»[13] ؛ دربارهی اموال و جانهایتان امتحان میشوید.
▪ در آیه دیگر خواب پیامبر به عنوان وسیله آزمایش معرفی شده است، چنان كه میفرماید: «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناكَ إِلاَّ فِتْنَهً لِلنَّاسِ»[14] : خوابی را كه برای تو نشان دادیم مایه امتحان برای مردم شد.
______________
[1] . عنكبوت / 2 ـ 3.
[2] . عنكبوت / 1.
[3] . بقره / 124.
[4] . ص / 24.
[5] . ص / 34.
[6] . قمر / 27.
[7] . طه / 40.
[8] . احزاب / 11.
[9] . احزاب / 10.
[10] . احزاب / 12.
[11] . احزاب / 22.
[12] . انفال / 28.
[13] . آل عمران / 186.
[14] . اسراء / 60.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #قرآن #امکان_فهم_قرآن #معارف_قرانی #آموزه_های_قرآنی #آزمون #امتحان #فتنه #تمحیص #ب
#بررسیهای_قرانی
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
#آزمون
#امتحان
#فتنه
#تمحیص
#بلاء
🔅🔅🔅
📌 امتحان و آزمایشهای الهی در قرآن4
✅ 3ـ ابزار آزمایشهای الهی
⏪ نگهبانان دوزخ
قرآن مجید دربارهی نگهبانان دوزخ و شماره آنان یادآور میشود که ۱۹ فرشته از آن نگهبانی میکند، آن گاه میافزاید:
این گزارش، وسیله امتحان و آزمایش است، آنان که ایمان قوی و نیرومندی به غیب و امور پوشیده از حس دارند، این گزارش را از صمیم دل میپذیرند ولی گروه دیگر به تکذیب آن میپردازند، چنان که میفرماید: «و ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة و ما جعلنا عدتهم الا فتنة للذین کفروا»[۱۸]: ما نگهبانان دوزخ را فرشته و تعداد آنان را نوزده نفر قرار ندادیم، جز برای آزمایش افراد کافر.
⏪ هر خیر و شری
قرآن دائره ابزار امتحان را بیش از پیش گسترش میدهد و یادآور میگردد که ما شماها را، با خوبیها و بدیها، با نعمتها و بلاها و به طور خلاصه با هر چیزی که نام آن شر و خیر است، آزمایش میکنیم چنان که میفرماید: «و نبلوکم بالشر و الخیر فتنة»[۱۹]: ما شماها را با شر و خیر میآزمائیم، زیرا همان طور که بلاها و مصیبتها مایه آزمایش است، همین نعمتهای الهی مانند جوانی و تندرستی، تمکن و ثروت، زیبایی و دل آرائی، مایه امتحان و وسیلهی آزمایش افراد میباشد.
⏪ وسایل موجود در روی زمین
و در آیه دیگر مجموع آنچه را که در روی زمین قرار دارد، مایه آزمایش دانسته آنجا که میفرمایند: «انا جعلنا ما علی الارض زینة لها لنبلوهم ایهم احسن عملا»[۲۰]: ما آنچه که در روی زمین است زیور آن قرار دادیم تا بیازمائیم که کدام یک نیکوکارتر است.
▪ ابزار امتحان بیش از آن است که یادآوری شد، بلکه با مراجعه به سرگذشت گروهی که در بوته امتحان قرار گرفتهاند، میتوان ابزار امتحان بیشتری را، که در این موارد در آیات قرآن وارد شده است به دست آورد. مثلا ابراهیم با وسائل گوناگونی از قبیل ذبح فرزند، ترک زن و فرزند در نقطهی بی آب و علف، آمادگی برای اعدام و سوختن در آتش و... مورد امتحان قرار گرفت و همچنین است افراد و با گروههای دیگر که با تامل در سرگذشت آنها روشن میگردد.
-------------------------------------
۱۵.انفال/سوره۸، آیه۲۸.
۱۶. آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۶.
۱۷. اسراء/سوره۱۷، آیه۶۰.
۱۸. مدثر/سوره۷۴، آیه۳۱.
۱۹. انبیاء/سوره۲۱، آیه۳۵.
۲۰. کهف/سوره۱۸، آیه۷.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(144)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#مقام_زن
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_زن_در_انديشه_حضرت_زهرا
🔅🔅🔅
📌 همراه با قرآن
✅ اصل دوم .ميلاد حضرت فاطمهٍّ مقارن اوائل بعثت رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم و نزول قرآن مجيد بود. شهادت آن حضرت مقارن ارتحال حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم و انقطاع وحي بود؛ يعني عمر شريف حضرت فاطمهٍّ تقريباً با نزول قرآن كريم شروع شد و با ختم قرآن پايان پذيرفت، زيرا چند سال اوّل بعثت آيات فراواني نازل نشد.
▪ بنابراين، مهمّ ترين عنصر معاصر براي آن بانوي ملكوت و جبروت همانا كلام خداست. لذا نام و ياد آن حضرت در بسياري از مواضع حسّاس قرآن حكيم مطرح شد؛ به عنوان نمونه مي توان آيه مباهله، آيه تطهير، آيات سوره دهر(هل أتي)، سوره كوثر و آيه اَجْر رسالت: (قُل لا أسئلكم عليه أجراً إلاّ المودّة في القربي) [سوره شوري، آيه 23.]را نام برد، و اگر چند صباحي تولّد آن حضرت بعد از نزول قرآن مجيد رخ داد، براي آن است كه هم زمان بعثت و طليعه تنزّل وحي، جريان معراج پديد آمد و زمينه تكّون آن بانو در معراج فراهم شد و پاسي از زمان نزول قرآن مقارن پيدايش و پرورش وي در صلب طاهر و شامخ و رحم طاهره سپري شد.
▪ بنابراين، تاريخ آغاز و انجام حيات ظاهري آن حضرت در بستر وحي خدا رقم خورد و چونان قرآن مجيد «مُلكي الحدوث و ملكوتيّ البقا» است و همسان قرآن كريم «تَجري مجري الشمسِ و القمرِ»، و هماره بدون آنكه افيون يا افسون يا افسانه گردد، حيات بخش جامعه بشري است.
⬅ ادامه دارد....
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
سال جدید، معلم ما
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سال_جدید
#سال_نو
#عید_نوروز
#نوروز
#باز_نشر
@rahighemakhtoom
#مباحث_قرآنى
برشی از کتاب
#مهر_تابان(چاپ جديد)
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌 برش12
📌 در خطابات قرآنيّه كه مصدَّر به لفظ قُلْ است
▪ تلميذ:
در بسيار از آيات قرآن، اوامري كه به رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم ميشود، مصدَّر به لفظ قُلْ است؛ مانند: قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَدٌ، [110] قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ،[111] قُلْ أَعُوُذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، [112] قُلْ يَـٰٓأَيـُّهَا الْكَـٰفِرُونَ،[113] قُلْ إِنَّ الاوَّلِينَ وَ الاخِرِينَ * لَمَجْمُوعُونَ إِلَي' مِيقَـتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ،[114] قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ،[115] قُلْ أَطِيعُوا اللَهَ وَ الرَّسُولَ،[116] قُلْ صَدَقَ اللَهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَ'هِيمَ حَنيِفًا،[117] قُلْ مَتَـٰـعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَ الاخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَي'.
و بسياري ديگر از آيات قرآن كه خود يك ستون مُعظَمي را تشكيل ميدهند.
🔹 و معلومست كه در اين خطابها آنچه مورد امر خداوند قرار گرفته است و رسول خدا بدان مُؤتمر بودهاند خود قول نيست، بلكه مَقول قول است. يعني چون به رسول الله خطاب شد: قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَدٌ؛ پيغمبر مأمور است كه بگويد: هُوَ اللَهُ أحَدٌ، نه قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَدٌ؛ و گرنه به امر خدا رفتار ننموده است، و مأمورٌ به را كه همان نفس مَقول قول است، انجام نداده است.
🔹 و در اين مطلب ابداً جاي شبهه و ترديد نيست. مثلاً اگر كسي بما امر كند كه در ميان مردم برو! و بگو: خدا يگانه است! ما بايد در ميان مردم برويم و بگوئيم: «خدا يگانه است.» نه آنكه بگوئيم: «بگو: خدا يگانه است.»
🔹 زيرا قول در اينجا بعنوان واسطه و حكايت از نفس مأمورٌ به كه متعلّق آنست ميباشد، نه آنكه خودش بعنوان استقلال نگريسته شده و مورد خطاب امر قرار گرفته باشد. و بنابراين در همين مثال اگر انسان بگويد: خدا يگانه است متعلّق امر را بجاي آورده است و اگر بگويد: بگو: خدا يگانه است متعلّق امر را بجاي نياورده است. و حقيقتِ مأمورٌ به، نفس متعلّق است؛ نه بزبان آوردن متعلّق.
🔹 و بنا بر آنچه گفته شد؛ رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم بايد بمردم بگويد: خدا يگانه است: هُوَ اللهُ أحَدٌ. و همچنين در سائر آيات بايد متعلّق قول را به مردم بگويد؛ در حاليكه ميبينيم در تمام قرآن كريم لفظِ قُلْ هم آمده؛ و عين آنچه كه به پيغمبر خطاب شده است، در قرآن منعكس گرديده است.
🔅 علاّمه:
بحث در دو مورد است:
⬅ اوّل: در قضيّۀ امر خدا به آنحضرت، و مأمور بودن او، و بجا آوردن مأمورٌ به در خارج.
و البتّه معلومست كه در اين قضيّه، رسول الله به امر خداوند مؤتمر بوده و متعلّق امر را كماكان بجاي ميآوردهاند. و مثلاً در همين خطابهائي كه در اوّل آن با قُلْ شروع شده است، رسول اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم متعلّق قول را اتيان مينمودهاند.
🔹 مانند سائر اوامري كه به آنحضرت ميشده است، گرچه با لفظ قُلْ نبوده است؛ مثل اين خطاب:
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ * إِنَّا كَفَيْنَـكَ الْمُسْتَهْزِءِينَ.
در اينصورت آنحضرت طبق اين امريّۀ الهيّه، اعلان توحيد را جهاراً مينمودند، و از مشركان اعراض مينمودهاند. و يا مثلاً در قضيّۀ قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَدٌ به مردم ميفرمودهاند: اوست خداوند، اوست يگانه.
.... ادامه سخن علامه در پست زیر👇👇👇
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom