.📌مولای #آزادی ها 8
#علامه_جعفری
#علامه_محمد_تقی_جعفری
☑️تاریخ اسلام دربارۀ داستان غدیر غوغایی دارد و هیاهویی.
به نظر میرسد قضیۀ غدیرخم به وسیلۀ ۱۱۰ صحابی و ۸۴ تابعی و ۳۶۰ نفر علمای عالیمقام اسلامی، جای تردیدی در این داستان سازنده باقی نمیگذارد.
☑️همچنین، هزاران شاعر عرب و غیر عرب، قضیۀ غدیر و مولویت علی(ع) را در اشعاری که از صمیم قلب سرودهاند، مجالی به تردید در وجود چنین حادثهای بزرگ باقی نمیگذارد. اگر کسی به خود اجازه بدهد که در ثبوت چنین حادثهای با وجود نقل فوق متواتر تردید کند، او میتواند همۀ حوادث یقینی و قطعی تاریخ را مورد انکار قرار بدهد.
☑️از طرف دیگر، داستان غدیر میگوید: پیامبر اکرم(ص) در آن روز، علی(ع) را به مردم نشان داد و گفت: جبرئیل از طرف پروردگارم به من دستور داده است در این جایگاه که جمعیت انبوهی از مردم حاضرند، بایستم و به هر انسان سفید و سیاه اعلام کنم: علیبن ابیطالب، برادر و وصی و خلیفه و پیشوای مسلمین بعد از من میباشد... محکمات قرآن را بفهمید و در متشابهاتش سرگردان نشوید.
☑️این قرآن را (متشابهاتش را)، کسی پس از من تفسیر نخواهد کرد، جز این شخص که از دستش گرفته و بازویش را بلند کردهام.
هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست...
☑️در این جمله، عدهای از گذشتگان که به قول
جلالالدین: مغز باعظمتشان را در باز و بسته کردن و دوباره باز کردن و بستن گره مستهلک میسازند کلمۀ «مولا» را مانند جنازۀ بیصاحب گورستان، به آن خرابه کشانده و با این بلاتکلیفی، محصول داستان غدیر را به شکل یک حادثۀ خندهآور درآوردهاند.
☑️تاکنون ۲۷ معنی برای «مولا» پیدا کردهاند تا مقصود از جملۀ: من کنت مولاه فهذا علی مولاه، برای ابد در تاریکی محض فرو رود! گفتهاند: مولا به معانی زیر آمده است:
۱- خدا، ۲- عمو، ۳- پسرعمو، ۴- پسر، ۵- پسرخواهر، ۶- آزادکنندۀ برده، ۷- بردۀ آزادشده، ۸- برده، ۹- مالک، ۱۰- پیرو، ۱۱- کسی که به او نعمت داده شده است، ۱۲، شریک، ۱۳، همپیمان، ۱۴- رفیق، ۱۵- همسایه، ۱۶- کسی که به جایی وارد شده باشد، ۱۷- داماد، ۱۸- نزدیک، ۱۹- سردهندۀ نعمت، ۲۰- کسی که مرده یا مفقود شده است، ۲۱- ولی، ۲۲- کسی که به چیزی از همه شایستهتر است، ۲۳- شریف و آقا، نه مالک و آزادکنندۀ برده، ۲۴- دوست، ۲۵- یاور، ۲۶- متصرف در امر، ۲۷- متولی امر.
🌱🌱🌱
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💐 #عید_سعید_غدیر را به تمامی همراهان گرامی تبریک عرض میکنیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#غدیر
#غدیر_خم
#عید_غدیر
#امیرالمومنین
#عیدتون_مبارک
#livelikeali
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غدیر، الگوی ولایت
#غدیر ، الگوی #ولایت است؛ همانطوری که #لیله_قدر مخصوص #قرآن_کریم است و علوم وحیانی به وسیله #قرآن در #شب_قدر نازل شده است، جریان غدیر هم اینچنین است. علوم #اهل_بیت عصمت و طهارت، علوم اولیای الهی، اسرار اولیای الهی در غدیر تجلی کرده است. لذا سخن از #کمال_دین مطرح است، #تمام_نعمت مطرح است. آن #دین خدا پسند با غدیر تحصیل شده است، که ذات اقدس اله فرمود: چون به کمال و تمام رسیده است، (رَضیتُ لَکُمُ الاسلامَ دیناً).
🔷️ ر.ک سوره مائده / آیه ۳
✅ درس اخلاق _ قم ؛ دی ۱۳۸۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عید_غدیر
#عید_غدیر_خم
#غدیر_خم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (9)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2
📈 فضيلت فراگيرى و تلاوت
⏪ 2- آنچه درباره فضيلت قرائت سوره ها و آيات وارد شده بايد با پيام قرآن از يك سو و با راهنمايى سنت اهل بيت (عليه السلام) از سور ديگر مطابق باشد. آنچه از قرآن استنباط مى شود اين است كه استعاذه به خداوند از شيطان، ادب تلاوت است و كسى كه به گناه آلوده است به شيطان گرايش دارد، نه اين كه از او گريزان باشد و قرآن كريم در آيات فراوانى، كيفر تلخ تبهكارى را گوشزد مى كند. بنابراين، نمى توان گفت اگر تبهكار قرآن را (كه گناه را تقبيح و گناهكار را توبيخ مى كند) تلاوت كند، ثواب مى برد.
▫ مستفاد از سنت معصومين (عليه السلام) نيز اين است كه: رب تال القرآن والقرآن يلعنه، (48) ليس القرآن بالتلاوه و لا العلم بالعروايه ولكن القرآن بالهدايه والعلم بالدرايه، (49) اقراء القرآن ما نهاك فان لم ينهك فلست تقراه. (50) از اين جا روشن مى شود كه در احاديث وارد در فضيلت قرائت قرآن، صرف تلاوت مطلوب نيست، بلكه حق تلاوت آن است كه در آيه 121 سوره بقره به آن اشاره شده است: الذين اتيناهم الكتاب يتلونه حق تلاوته اولئك يومنون به و من يكفر به فاولئك هم الخاسرون، زيرا همه كتابهاى آسمانى و تلاوت هر يك از آنها در اين اصل جامع يكسان است.
▫ بنابراين، تلاوت قرآن بدون ايمان و عمل صالح، سودى ندارد؛ گرچه عدالت قارى شرط صحت قرائت نيست، بلكه شرط كمال آن است، ليكن براى كسى كه در صراط بهره ورى از اين مائده الهى باشد. البته درجات تلاوت ممدوح به تفاوت درجات ايمان و مراتب عمل قارى صالح وابسته است كه نمونه اى از حق تلاوت در آيات 107 تا 109 سوره اسراء و آيه 58 سوره مريم و آيه 16 سوره حديد و... آمده است.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (10)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2
📈 فضاى نزول
▫ آشنايى با فضاى نزول هر يك از سوره هاى قرآن كريم، راهگشاى تفسير آيات، تشخيص هدف سوره و تبيين پيوند آيات آن سوره با يكديگر است ؛ چنانكه آشنايى با شان نزول معتبر، در كيفيت تطبيق مفهوم جامع بر مصداقها و اندراج جزئى تحت كلى فراگير موثر است. همان گونه كه بررسى دقيق مفاهيم آيات سوره، راهنماى مناسبى براى حدس به فضاى نزول خواهد بود. بنابراين، هم آگاهى به فضاى نزول از بيرون، شاهد خوبى براى استنباط دقيق مضامين سوره است، و هم اجتهاد كامل از درون، زمينه مساعدى براى حدس فضاى نزول.
▫ غرض آن كه، آشنايى با فضاى نزول سوره و همچنين شان نزول آيات، مفسر را در گزينش مناسبترين احتمالها در تفسير هر آيه و نيز تبيين صحيح مطالب جامع و كلى سوره يارى مى كند.
▫ از اين رو پيش از تفسير سوره بقره، بايد از راه جمع بندى شان نزولهاى معتبر آيات و بررسى مسائل مهم فرهنگى، اعتقادى و تاريخى مقطع نزول سوره، با فضاى نزول سوره آشنا شويم.
▫ نزول بسيارى از سوره ها مانند سوره بقره، با رخدادهاى دوران رسالت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) ارتباط دارد. ترسيم مجموعه شرايط، مناسبتها، حوادث و ويژگيهاى مقطع نزول سوره، همان ترسيم فضاى نزول است.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت20:نکته های تفسیری آیه11 سوره بروج
✅ إِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذٰلِکَ الْفَوْزُ الْکَبِيرُ
🔅🔅🔅
✅ ۱ - مؤمنان داراى عمل صالح، برخوردار از بوستان هایى متعدد، در آخرت (إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم جنّ-ت)
✅ ۲ - توأم بودن ایمان و عمل صالح، شرط پاداش آفرینى آن دو است. (إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم جنّ-ت)
✅ ۳ - بهشت، داراى بوستان هاى متعدد است. (لهم جنّ-ت)
✅ ۴ - مؤمنانى که زیر شکنجه کافران جان دادند و در آتش آنان سوختند، مالک بوستان هاى بهشت خواهند شد. (إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم جنّ-ت) ارتباط این آیه با آیه قبل، بیانگر برداشت یاد شده است.
✅ ۵ - توبه سوزانندگان مردان و زنان مؤمن، به ایمان آوردن و انجام دادن اعمال صالح است. (ثمّ لم یتوبوا ... إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم جنّ-ت) تقابل «اصحاب اخدود»، با «الذین آمنوا و عملوا الصالحات»، بیانگر این است که مراد از «لم یتوبوا» (در آیه قبل)، ترک توبه از کفر است.
✅ ۶ - بوستان هاى بهشت، داراى نهرهایى فراوان که از زیر آن بیرون زده و جریان مى یابد. (لهم جنّ-ت تجرى من تحتها الأنهر) حرف «من» براى ابتداى غایت است و دلالت دارد که آب نهرها، از منابع زیر زمینى بوستان ها تأمین مى شود. این احتمال نیز وجود دارد که با تقدیر گرفتن کلمه «اشجار»، مراد از «من تحتها»، «من تحت اشجارها» باشد.
✅ ۷ - ایمان به خداوند و اعتقاد به عزّت، ستودگى، حاکمیت، مالکیت و گواه بودن او و انجام دادن تمامى اعمال صالح، مایه بهره بردن از مناظر سبز و پر درخت و زمین آب خیز بهشت است. (إلاّ أن یؤمنوا باللّه العزیز ... إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم جنّ-ت تجرى من تحتها الأنهر)
✅ ۸ - تهدید و ترغیب، از روش هاى قرآن براى هدایت انسان ها است. (فلهم عذاب جهنّم ... لهم جنّ-ت تجرى من تحتها الأنهر)
✅ ۹ - برخوردارى از بوستان هاى آب خیز بهشت، دستاوردى عظیم و آزادى بزرگ است. (ذلک الفوز الکبیر) «فاز به»; یعنى، به آن دست یافت و «فاز منه»; یعنى، از آن نجات پیدا کرد.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جان نبی.mp3
1.2M
📌 جان نبی
▫ وجود مبارک پیغمبر اصرار دارد که بگوید علی جان من است! یکی از اصحاب در جلسه رسمی سؤال کردند که صحابه شما چطور هستند؟ حضرت درباره صحابه سخن گفت، بعد گفتند یا رسول الله چرا از علی حرف نزدی! فرمود شما از صحابه و اصحاب من سؤال کردی، از خود من که سؤال نکردی! علی خود من است! این گونه روشن کرد، در حضور جمع! از حضرت سؤال کردند اصحاب شما چگونه می باشند؟ حضرت شرح داد، همین شخص گفت پس از علی چرا اسم نبردی؟ فرمود آخر شما سؤالتان از اصحاب من بود، از خود من که نبود! علی نفس من است! این گونه بود، آن وقت این را آمدند انکار کردند! این است که این روزها گفتند ذکر و دعا مستحب است؛ اگر این کارها و احیای شما بزرگواران نباشد، فراموش می شود!
▫ اصلاً دنیا جای بدلی سازی است، این جا بازار بدلی سازی است، از توحید گرفته تا ایمان؛ یکی می گوید من خدایم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَیرِی﴾ یکی می گوید من پیغمبرم، آمار متنبّیان کمتر از انبیا نیست! یکی می گوید من امامم که سقیفه را به جای غدیر می نشاند. یکی می گوید من عالمم، جزء مشایخ سوء است و جزء علما قرار می گیرد. یکی منافق است و می گوید من مؤمن هستم. این دنیا کارگاه بدلی سازی است؛ لذا آدم باید حواسش جمع باشد.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 24
تاریخ: 1394/07/13
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
J-2980 1399-05-13 ss.mp3
6.07M
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 همتایی غدیر و قدر
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 همتایی غدیر و قدر
🔸 شب عید غدیر از یك نظر شبیه «لیلة القدر» است. توضیح مطلب این است كه در جریان غدیر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی اهل بیته آلاف التحیة و الثناء) بعد از نصب وجود مبارك حضرت علی (سلام الله علیه) این حدیث معروف ثقلین را خواند: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»،[1] بعد هم فرمود اینها همتای هم اند كفو هم اند، فرمود این دو «ثقل» از هم جدا نیستند و جدا نمی شوند، اینها با هم اند هم قرآن جامعه را به عترت دعوت می كند و هم عترت مبینان و مفسران و حامیان و مدافعان و مجریان حدود قرآن كریم است نه آنها از قرآن جدایند و نه قرآن از آنها جدا، این اصل اول.
🔸 اگر عترت همتای قرآن است و اگر طلیعه عترت در غدیر پایه گذاری می شود و اگر علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) اولین عنصر طیب و طاهر عترت است و اگر این سیزده معصوم را بخواهید یكجا خلاصه كنید به نام علی بن ابی طالب ظهور می كند. درباره این علی وارد شده است ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛[2] آنچه درباره ولایت علی، خلافت علی، امامت علی، همتایی علی با قرآن نازل شده است به مردم ابلاغ بكن.
🔸 اگر عترت به منزله قرآن است و اگر در غدیر جریان ولایت عترت نازل می شود و اگر شبی كه قرآن نازل می شود «لیلة القدر» است و ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾،[3] چرا شب و روزی كه ولایت نازل می شود، آیه ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾ نازل می شود «لیله قدر» نباشد؟! روز قدر نباشد؟! ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ نباشد؟!
🔸 ما اگر بتوانیم یوم غدیر را لیله غدیر را باور كنیم كه به منزله «لیلة القدر» است آن وقت چقدر از ولایت استفاده می كنیم؟! مگر نفرمود اینها همتای هم اند؟ مگر نفرمود اینها هرگز از هم جدا نیستند؟ اگر قرآن یك حقیقتی داشته باشد كه عترت طاهرین ـ معاذ الله ـ فاقد آن حقیقت باشند «فَافْتَرقَا». هر حقیقتی كه در قرآن است اینها دارا هستند، هر چه را اینها دارا هستند از قرآن گرفته اند، اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان در بیاید می شود علی و اولاد علی، اگر علی و اولاد علی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) بخواهند به صورت كتاب تدوینی ترسیم بشوند می شوند قرآن، فرمود: ««أَنَا كِتَابُ اللَّه النَّاطِق»[4] خب اگر اینچنین است آن وقت ﴿إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾[5] ما را به اهمیت شب نزول آگاه می كند ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾ ما را به اهمیت شب غدیر و روز غدیر آگاه نكند؟! پس ما این راه را هم داریم، این راه هم جلوی ما باز است.
[1]. دعائمالاسلام، ج1، ص28.
[2]. سوره مائده، آیه67.
[3]. سوره قدر، آیه3.
[4]. وسائل الشیعة، ج27، ص34؛ «وَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ هَذَا كِتَابُ اللَّهِ الصَّامِتُ وَ أَنَا كِتَابُ اللَّهِ النَّاطِق».
[5]. سوره قدر، آیه1.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1383/11/09
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 عید سعید #غدیر_خم
🔸 تاريخ پخش پیام: 1399/05/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
J-2980 1399-05-13 ss.mp3
6.07M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 عید سعید #غدیر_خم
🔸 تاريخ پخش پیام: 1399/05/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📁 فایل متنی و ویدیویی پیام استاد را می توانید در همین کانال ببینید.
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
1399-05-13 _2980 p2 - پیام غدیر.pdf
2.03M
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 عید سعید #غدیر_خم
🔸 تاريخ پخش پیام: 1399/05/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✍ یکی از دلایل قاطعانهای که عظمت و برتری ائمه را بر تمام انسانها اثبات میکند، این است که مجهول ماندن امتیازات الهی آنان و بیاعتنایی مردم به مقام رهبریشان، موجب نشد که مانند بیگنجایشهای زودشکن، به اولاد آدم بدبین شوند و حالت منفی به خود بگیرند و در صورت امکان درصدد انقامجویی برآیند. یک متفکر انسانشناس میگوید: «اگر امور و شئون اجتماعی آن دوران و وضع روانی انسانهای آن زمان را در نظر بگیریم و عظمت شخصیت علیبن ابیطالب(ع) را به طور دقیق درک کنیم، باید بگویم: علیبن ابیطالب در آن دوران و جامعه، هر روز چند بار کشته میشد و زنده میگشت! ناهمواری محیط و اجتماع، فقدان الگوهای صحیح برای واقعیات و جریانات عمومی افراد روی خودمحوریها، هر لحظه تصادم جدی با حیات هدفدار علی داشته است». با این حال علی(ع) زندگی میکند و اندک سستی در تکاپوی او راه پیدا نمیکند و عدالت را پیش پای همهٔ دوست و دشمن، یکسان میگستراند و دربارهٔ عدالت الهی با تمامی شکوفایی سخن میگوید و به طور کلی میسوزد و از پرواز باز نمیماند.
📖 استاد #علامه_جعفری
ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۲، ص ۲۸۳ و ۲۸۴
🍀🍀🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴ ـ ۱۵ #سوره_آل_عمران
📌ترك شهوات
طبيعتاً براى #انسان #شهوت هاى جنسى، #محبّت به فرزند و ظروف #طلا و #نقره و اموال فراوان از #كشاورزى و #دامدارى و به طور كلى آنچه #انسان از زندگى #دنيا لذّت مى برد، او را از همه چيز غافل مى كند ولى #سالك الى #اللّه بايد حواسش جمع باشد و بداند كه #تقوا، بهشت، همسران پاك و پاكيزه در بهشت و رضايت پروردگار از همه آنچه در دنيا از لذائذ وجود دارد بهتر است و #خدا به قلوب بندگانش و آنچه مى كنند بينا است...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مرده های متحرک
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_علی
#امیر_المومنین
#نهج_البلاغه
#ترامپ
#آمریکا
#غرب
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
18. Samareh resalat.mp3
1.42M
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 ثمره رسالت
▫ چه حادثه ای در هجدهم ذی حجه در سرزمین غدیر رخ داد كه این روز را برای ابد عید كرد؟ آیه ای در قرآن كریم سوره مباركه مائده چنین پیامی را به رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) می دهد كه ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاس﴾؛[1] یعنی تو گرچه دارای مقام ولایتی و گرچه دارای مقام نبوتی اما در این پیام آسمانی رسالت تو مطرح است ﴿یا أَیهَا الرَّسُول﴾! در آن بخش های قرآنی كه ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾ مطرح است، حساب خاص خود را دارد؛ اما در این گونه از آیات كه رسالت رسول گرامی معنون است، حساب مخصوص خود را داراست ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾؛ یعنی آنچه از طرف ذات اقدس الهی و ربّ تو به سوی تو نازل شده است آن را ابلاغ بكن! اگر آنچه را كه از طرف پروردگارت به سوی تو نازل شده است آن را به مردم ابلاغ نكردی، رسالت خدا را ابلاغ نكردی!
▫ تو رسول گرامی «الله» هستی و این رسالتت كم كم به پایان می رسد، تقریباً بیش از بیست سال را گذرانده ای، تو به عنوان سید مرسلین شناخته شده ای، اگر این حادثه مهم غدیر را ابلاغ نكنی، اصلاً آن رسالت الهی را ابلاغ نكرده ای! دیگر در صف مُرسلین نخواهی بود ﴿وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾؛ یعنی دیگر سمت رسالت نخواهی داشت، زیرا حادثه غدیر تضمین كننده اصل دین است.
[1]. سوره مائده، آیه67.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 15
🌴🌴🌴
⏪ 40. ثمردادن ادب و اخلاق حسنه: «لن ينجع الأدب حتّي يقارنه العقل»[ شرح غررالحكم، ج5، ص63.]؛ ادب منفعت نميبخشد، جز آنكه با عقل همراه گردد.
⏪ 41. بياعتنايي به دنيا: «لو عقل أهل الدنيا لخربت الدّنيا»[ همان، ص111.]؛ اگر اهل دنيا تعقّل ميكردند، دنيا خراب ميشد. «من سخت نفسه عن مواهب الدّنيا فقد استكمل العقل»[ همان، ص394.]؛ كسي كه نفس او مواهب دنيا و زخارف آن را سخاوتمندانه ترك كند و بدان بياعتنا باشد، عقلش به كمال رسيده است. «ثمرة العقل مقت الدنيا و قمع الهوي»[ همان، ج3، ص334.]؛ حاصل عقل، دشمن داشتن دنيا و سركوبي هواي نفس است.
⏪ 42. استفاده از فرصت: «لو صحّ العقل لاَغتنم كلّ امرءٍ مهَلَه»[ همان، ج5، ص112.]؛ اگر عقل، سالم باشد، هر انساني فرصتها را غنيمت ميشمارد.
43. ادراك و فهم: «من عقل فهم»[ همان، ص135.]؛ هر كس كه عاقل شد، راه نجات را ميفهمد.
⏪ 44. درخواست عفو و گذشت: «من عقل استقال»[ همان، ص140.]؛ هر كس كه عاقل شد، طلب عفو و گذشت [از خدا و مردم] ميكند.
⏪ 45. جود و بخشندگي: «من عقل سمح»[ همان، ص145.]؛ هر كه عاقل شد، اهل جود و بخشش ميشود.
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 41
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 226
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها
بسم اللّه الرحمن الرحيم
▫ نماز كه ستون دين است، لذا به اقامه آن امر شد؛ نه به قرائت او، زيرا عمود را اقامه مي كنند؛ نه آنكه بخوانند به عنوانِ «قُربَانُ كلّ تَقِيّ» [نهج البلاغه، حكمت 136.]طرح شد و سجده كه بهترين حالت نماز است، سبب اقتراب[سوره علق، آيه 19.]ياد شد. همچنين تولّي انسان كامل معصوم(عليهالسلام) كه خليفه خدا، رسول يا جانشين منصوص و منصوب الهي اوست، از بهترين وسايل تقرب است؛ چه حضرت امام سجّاد(عليهالسلام) به همگان آموخت: «اللهمّ فإنّي أتقرّب إليك بالمحمّديّة الرّفيعة والعلويّة البيضاء وأتوجّه إليك بهما» [صحيفه سجاديه، دعاي 49.]
▫ و چون تقرّب به خداوند سبب محبوبيّت سالك متقرّب مي شود و محبوبيّت بهترين وسيله مظهريّت خداي سبحان خواهد بود و حديث معروف و معتبر قرب نوافل، شاهد صدق آن است، هر چه در مدار محبت دائر است و وسيله محبوب خدا شدن است، بهترين وسيله تقرّب به خداست و نشان آن انفاق محبوب مجازي در راه محبوب حقيقي است تا زمينه پيروي تامّ از حبيب خدا فراهم گردد، آنگاه وسيله محبوب خدا شدن فراهم خواهد شد: (قل إن كنتم تحبّون الله فاتّبعوني يحببكم الله).[ سوره آل عمران، آيه 31.]
▫ سرّ چنين برنامه اي اين است كه نه انسان داراي دو قلب است: (ما جعل الله لرجلٍ من قلبين في جوفه) [سوره احزاب ، آيه 4.]، نه در يك دل بيش از يك محبوب مي گنجد و معناي توحيد عملي جز اين نيست كه محبوب، همانند معروف و معبود، بي نَديد باشد.
▫ مقرّبان كه در ظلّ معرفت صائب و عبادت خالص، به چنين مقامي دست يافتند، الگوي سالكان كوي تقرّب اند. از حضرت اميرمؤمنان(عليهالسلام) رسيده است: «عليكم بصدق الإخلاص و حسن اليقين فانّهما أفضل عبادة المقرّبين».[ غرر الحكم، ج 1، ص 407، ح 6159.]رعايت حق در مسائل فردي و جمعي و در نفع و ضرر از بهترين راههاي قرب الهي است: «أقرب العباد إلي الله تعالي أقولهم للحقّ و إن كان عليه و أعملهم بالحقّ و إن كان فيه كرهه».[ همان، ج 2، ص 1216، ح 3243.]
تذكر اين نكته سامي، سودمند است كه سالك صالح با خداي سبحان نسبت موافق دارد؛ نه مخالف، يعني هم او به خداوند نزديك است و هم لطف خداوند به او؛ بر خلاف منافق مدْبر كه وي از خدا دور است، ليكن احاطه قيّومي خداوند به او نزديك و چون ايمان و عمل صالح سبب قرب به خداوند و خداوند نيز نسبت به متقرّبان آستان خود عنايت قرب آور دارد و از سوي ديگر، هر عمل خيري داراي پاداش مضاعف است:
(من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها) [سوره انعام، آيه160.]، پس هر سالكي كه به خداوند مقداري متقرّب گردد، لطف الهي نسبت به او چند برابر نزديك مي شود، چنان كه از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيده است كه خداوند فرمود: «من اقترب إليّ شبراً اقتربتُ إليه ذراعاً و من اقترب إليّ ذراعاً اقتربت إليه باعاً و من أتاني يمشي، أتيته هرولةً».[ كنز العمّال، ص133.]البته مقدار تقواي سالك و خلوص او در تعيين درجه تقرّب مؤثّر است و عنايت خداوند نيز بر محور حكمت عمل مي كند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 13.mp3
11.23M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 13
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۲۱ ـ ۲۲ #سوره_آل_عمران
📌(نتيجه #كفر)
#كفران هدايتهاى الهى آن قدر #انسان را به بدبختى مى كشاند كه بدون جهت دست به كشتن اولياء #خدا و انبياء كه مردم را به #عدل و قسط دعوت نموده دراز مى كنند. اينها بدانند كه اعمال خوبشان هم در #دنيا و #آخرت از بين مى رود و هيچ كس به آنها كمك نمى كند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مولود با برکت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#موسی_بن_جعفر
#امام_موسی_کاظم
#امام_کاظم
#باب_الحوائج
#امام_صادق
#برکت
#قرآن_کریم
#قرآن
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
📌حـیـات مـعـقـول
مشاهدۀ عینى نتایج غوطهور شدن در «زندگى طبیعى محض»، چیز دیگرى جز گرفتن چیزهایى از طبیعت و بازگرداندن به آن را نشان نمیدهد؛ به این معنا که: آدمى با محدود شدن در زندگى طبیعى محض که از کانال یک نر و یک ماده عبور کرده، چشم به دنیا گشوده است، حاصلى جز پیچیدن و باز شدن در گردبادهاى قوانین طبیعت نیست.
نتیجۀ دردناکتر و بلکه مهلکتر از نتیجۀ مذکور، این است: محصولى که زندگى طبیعى محض براى انسانها به ارمغان آورده، تکاپو و تنازع در راه بقاء بوده که تا امروز اجازه نداده است اکثریت چشمگیر مردم جوامع، از تاریخ طبیعى حیوانات به تاریخ انسانىِ انسانها گام بگذارند.
این، یک جریان تصادفى و سطحى نیست که ما هیچ صفحهای از صفحات تاریخ بشرى را نمیبینیم، جز اینکه در میان همۀ سطرهاى صفحات آن، یک سطر با مایع خون نوشته شده است. حتى سطرهایى هم که زندگى بدون تضاد و تزاحم را نوشته، بیشتر کلماتش با مفاهیم «جبرى» یا «چه باید کرد؟» پر شده است.
«حیات معقول» از اندیشههاى متأخر استاد محمدتقى جعفرى محسوب میشود که نخستینبار در جلد دوم تفسیر نهجالبلاغه مطرح شده است و در تفسیر مثنوى حضور ندارد. بنابراین، فکروارهاى است که در دهۀ پنجم حیات ایشان صورت پذیرفته است.
روشن است که این موضوع در ملاحظۀ مجموعى افکار یک متفکر میتواند اهمیتى خاص و معنادار داشته باشد. البته این اثر، دربردارندۀ تمام دیدگاههاى مؤلف دربارۀ این موضوع نیست، بلکه یکى از آنها ولى جامعترین و مفصلترین آنهاست.
#علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#علامه_محمدتقی_جعفری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom