💠ومَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ
🔸و هر کس از حدودی که خدا تعیین نموده تجاوز کند به خود ستم می کند.
👈 #سوره_طلاق، آیه ۱
https://eitaa.com/joinchat/1888288816Cd5eb7becec
@ostad_maleki
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
تنگی معیشت در آیه 124 طه.استاد ملکی.Mp3
603.7K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢 منظور از معیشت در آیه ۱۲۴ سوره طه چیست؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
آیت جهانی.mp3
1.26M
💢آیت جهانی #میلاد_حضرت_عیسی_علیه_السلام
#تذکره_انبیاء
#ذُکر_و_ذِکر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مریم ـ جلسه 13
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
💢آیت جهانی #میلاد_حضرت_عیسی_علیه_ا
آیت جهانی
🔹 ﴿وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾،[1] در قرآن كریم از راه های متعدّدی معارف الهی به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) القا می شود تا از آن راه جامعه بشری هم به #علوم_گوناگون از راه های مختلف برخوردار بشود؛ یكی از آن معارف قصص انبیای الهی است و بازگویی جریان انبیاء و اولیای الهی از راه اعلام به غیب به وجود مبارك آن حضرت رسیده است، هم آن حضرت عالِم شد، هم به امّت اسلامی اعلام كرد و هم #اسوه ای برای دیگران شد. #تذكره_انبیاء چندین خاصیت دارد؛ برجسته ترین خاصیتش آن است كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم #عالم_به_غیب می شود و هم مطمئن است كه #امدادهای_غیبی او را تنها نمی گذارد، هم مطمئن می شود كه در سایه استقامت #پیروزی قطعی است و هم مطمئن می شود كه #پیام او «الی یوم القیامه» می ماند.
🔹 یكی از آن جریان ها مربوط به عیسی (سلام الله علیه) است، چون عیسی و مادرش (سلام الله علیهما) مجموعاً #یك_معجزه جهانی اند كه خدا درباره این دو بزرگوار فرمود: ﴿وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیمَ وَأُمَّهُ آیةً﴾،[2] همان طوری كه طوفان نوح آیت جهانی است، این مادر و فرزند دوتایی با هم #آیت_جهانی اند ﴿وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیمَ وَأُمَّهُ آیةً﴾. عیسی (سلام الله علیه) بدون پدر به دنیا بیاید معجزه است، مریم (سلام الله علیها) بدون همسر مادر بشود معجزه است، مجموعه این دو معجزه یك #اعجاز_جهانی است. درباره معجزات انبیای دیگر چنین تعبیری نشده است، فقط درباره طوفان حضرت نوح است.
🔹 فرمود در قرآن یا در این سوره كه جزئی از قرآن است جریان مریم را متذكّر باش؛ یعنی هم به #ذُكرت می آوریم كه تو عالِم می شوی، هم به #ذِكرت می آوریم كه این الفاظ را باید بگویی، خودت توجه كنی و جامعه را هم به اینها متوجّه كنی، اینها را یادآور باش ﴿وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾.
[1] . سوره مریم، آیه 16.
[2] . سوره مؤمنون، آیه 50.
#میلاد_حضرت_عیسی_علیه_السلام
#تذکره_انبیاء
#ذُکر_و_ذِکر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مریم ـ جلسه 13
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا از خود پرسیده ایم این همه مدت آیا سرباز بوده ایم یا سربار؟
@rahighemakhtoom
😘حواریون مسیح (ع)، الگوی مسلمانان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مسیح
#عیسی_مسیح
#حضرت_مسیح
#حضرت_عیسی
#حواریون
#مسیحیت
#سوره_صف
#مبارزه
#ستم_ستیزی
#معیشت
#جنگ
#صلح
#حکومت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌در پیمانه دیگران کم نگذارید!
در آیات (1 ـ 6) سوره «مطفّفین» می خوانیم: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ * الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَى النّاسِ یَسْتَوْفُونَ * وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ * أَ لایَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ * لِیَوْم عَظِیم * یَوْمَ یَقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ»؛ (واى بر کم فروشان! * آنان که وقتى براى خود پیمانه مى کنند، حق خود را به طور کامل مى گیرند. * اما هنگامى که مى خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى گذارند. * آیا آنها گمان نمى کنند که برانگیخته مى شوند. * در روزى بزرگ؟! * روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان مى ایستند).
#شان_نزول
◀️در حدیث آمده است: بسیارى از اهل «مدینه» تاجر بودند و در کار خود کم فروشى مى کردند و بسیارى از معاملات آنها معاملات حرام بود، این آیات نازل شد و پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را براى اهل «مدینه» تلاوت فرمود، سپس افزود: «خَمْسٌ بِخَمْس»؛ (پنج چیز در برابر پنج چیز است)!
عرض کردند: اى رسول خدا: کدام پنج در مقابل کدام پنج است؟!
پیامبر فرمودند:
👈🏾هیچ قومى عهدشکنى نکردند، مگر این که خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط ساخت.
👈🏾هیچ جمعیتى به غیر حکم الهى حکم نکردند، مگر این که فقر در میان آنها زیاد شد.
👈🏾در میان هیچ ملتى فحشاء ظاهر نشد، مگر این که مرگ و میر در میان آنها فراوان گشت!
👈🏾هیچ گروهى کم فروشى نکردند، مگر این که زراعت آنها از بین رفت و قحطى آنها را فرو گرفت!
👈🏾و هیچ قومى زکات را منع نکردند، مگر این که باران از آنها قطع شد).(2)
◀️مرحوم «طبرسى» نیز در «مجمع البیان» در شأن نزول این آیات نقل کرده است: مردى در «مدینه» بود به نام «ابو جهینه» که دو پیمانه کوچک و بزرگ داشت، به هنگام خریدن از پیمانه بزرگ استفاده مى کرد و به هنگام فروش از پیمانه کوچک (این سوره نازل شد و به او و امثالش هشدار داد).(3)، (4)
🗓پی نوشت:
(2). «تفسیر کبیر فخر رازى»، ج 31، ص 88 ـ همین مضمون را «ابوالفتوح رازى» و «مراغى» در تفسیرشان آورده اند؛ «بحار الانوار»، ج 70، ص 370؛ «قرطبى»، ج 19، ص 253.
(3). «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «بحار الانوار»، ج 66، ص 116؛ «قرطبى»، ج 19، ص 250.
(4). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 487.
#شان_نزول
#قرآن
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢نقص علم بدون دین و دین بدون علم
🔹 فرمود: ﴿وَلُوطاً﴾ یعنی «أرسلنا لوطاً» [که] لوط هم می شود جزء #مرسلین ﴿إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِینَ﴾؛[1] فرمود آنها به یك سیئه بی سابقه ای مبتلا بودند، این كار را شما چرا انجام میدهید؟! شما آن راه كه حفظ نسل است ـ ﴿نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ﴾[2] برای #فرزند_صالح است ـ آن را رها كردید و از طرفی هم ﴿وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾[3] هم كه به همین معنا ذكر شده است مناسب است، [البته] برخی ها گفتند اینها گذشته از اینكه به یكدیگر اكتفا می كردند، رهگذرها و عابرین را هم مورد صدمه قرار می دادند و راهزنی هم داشتند كه ﴿وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾ به آن معنا هم ذكر شده است،[4] اینها مقابل هم نیستند كه ما بگوییم یا آن معناست یا این معناست، ممكن است به هر دو جنایت تن در داده باشند؛ هم راهزنی كرده باشند و راه دیگران را گرفته باشند، راه افراد را می بستند و به آنها اهانت می كردند و هم اینكه راه تولید را می بستند ﴿أَءِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾
🔹 می بینید اگر #علم باشد و #دین نباشد چه خطر دارد، #دین باشد و #علم نباشد هم چه خطر دارد؛ اگر دین باشد و علم نباشد جریان گالیله سوزی و رسوایی قرون وسطا را به همراه دارد. علم باشد و دین نباشد جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم را به همراه دارد، انسان جرأت نمی كند بگوید تلفات این دو جنگ چقدر بود! اینكه می بینید الآن اروپا به حسب ظاهر #دموكراسی را پذیرفته این بر اساس #ترس است، نه بر اساس #عقل! از بس آدم كشتند نرم شدند! دینِ بی علم گالیله را می سوزاند، علمِ بی دین دو جنگ جهانی را ایجاد می كند. اینكه انسان قبر انبیا را می بوسد و در و دیوار این حرم را می بوسد برای همین جهت است، اینها انسان را #آدم كردند! الآن مگر ژاپن از نظر صنعت عقبافتاده است؟ ولی بدترین خرافات و بت پرستی در گوشه و كنار همین ژاپن هست، در چین هست، اینكه آدم این كتاب را بالای سر می گذارد [برای همین جهت است]. این بالای سر گذاشتن [قرآن] تنها برای شب های قدر نیست، همیشه #قرآن_بالای_سر ماست، اینها آمدند بشر را آدم كردند! فرمود این كارها چیست كه شما می كنید؟ کارهایی است که حیوانات هم نمی کنند! فرزند را شما باید حفظ بكنید، #نسل_آینده را حفظ بكنید ﴿أَءِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾.
[1]. سوره عنکبوت، آیه28.
[2]. سوره بقره، آیه223.
[3]. سوره عنکبوت، آیه29.
[4]. ر.: التبیان فی تفسیر القرآن، ج8، ص202; ر.ك: مجمعالبیان، ج8، ص440.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت ـ جلسه 8
تاریخ: 1391/09/20
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
💢نقص علم بدون دین و دین بدون علم 🔹 فرمود: ﴿وَلُوطاً﴾ یعنی «أرسلنا لوطاً» [که] لوط هم می شود جزء #
نقص علم بدون دین و دین بدون علم.mp3
1.27M
💢نقص علم بدون دین و دین بدون علم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت ـ جلسه 8
تاریخ: 1391/09/20
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_انفطار #تکویر
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢نگاشت12:تفسیر صوتی آیات26تا 29 سوره تکویر
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ «26» إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ «27» لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ «28» وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ «29»
پس به كجا مىرويد؟ آن (قرآن) جز پند و تذكّرى براى جهانيان نيست. براى هر كس از شما كه بخواهد راستى و درستى پيشه كند. و شما نمىخواهيد جز آنچه خداوند، پروردگار جهانيان بخواهد.
☑️انسان بىهدف و بىمكتب نداريم، حتى كفار ومشركان براى خود راه و مرامى دارند، «لكم دينكم» آنچه مهم است، انتخاب راه درست است. «فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ»
☑️قرآن، بهترين وسيله پند، تذكّر و موعظه است. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ»
☑️ قرآن، براى همه جهانيان است و به زمان و مكان و نژاد خاصى وابسته نيست.«لِلْعالَمِينَ»
☑️در شيوه تبليغ، تذكّر آرى ولى اجبار نه. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ»
☑️راهيابى به راه راست و پايدارى در آن، در گرو خواست خود انسان است.«لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ»
☑️راه قرآن، راه مستقيم است و به دور از هرگونه افراط و تفريط و اعوجاج مىباشد. «لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ»
☑️ خواست ما در مدار خواست خداست، نه به اجبار او، كه در اين صورت، خواست ما بى معنا مىشود. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ»
☑️ انسان، نه بى اراده است و نه خود مختار. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ»
☑️مشيّت خداوند بر مبناى ربوبيّت اوست. «يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ»
☑️ چون خداوند ربّ العالمين است و بر همه امور تسلّط دارد، پس خواست انسان نيز مشروط به خواست اوست. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ»
مثلًا در ماشينهاى تعليم رانندگى، دو دستگاه گاز و ترمز وجود دارد؛ يكى زير پاى كارآموز و ديگرى زير پاى مربّى. در اين ماشين كارآموز مىتواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده كند، ولى به شرط آنكه مربّى هم بخواهد. يا نظير چكهاى دو امضائى كه هر يك از دو صاحب امضا مىتواند امضا كند، اما اثر و پرداخت چك زمانى است كه ديگرى نيز آن را امضا كرده باشد.
«والحمد للّه ربّ العالمين»
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
81.Takwir.26-29.mp3
2.63M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_انفطار #تکویر
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
نگاشت13: تفسیر صوتی آیات26تا 29 سوره تکویر
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (29)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
🔆🔆🔆
✳ محیط عامل اثرگذار بر فکروفرهنگ
وَ جَاوَزْنَا بِبَنىِ إِسْرَ ءِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلىَ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلىَ أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَامُوسىَ اجْعَل لَّنَا إِلَاهًا كَمَا لهَُمْ ءَالِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تجَهَلُونَ(اعراف/138)
و بنى اسرائيل را از دريا گذرانيديم. و بر قومى گذشتند كه به پرستش بتهاى خود دل بسته بودند. گفتند: اى موسى، همان طور كه آنها را خدايانى است براى ما هم خدايى بساز. گفت: شما مردمى بىخرد هستيد.
🔅🔅🔅
1.محيط جبرآور نيست، ولى تأثيرگذار هست. «فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ ...» پس تا در اعتقاد و ايمان قوى نشده ايم، از محيط و فرهنگ فاسد دورى كنيم، زيرا گاهى مشاهده ى يك صحنه (از فيلم، عكس، ماهواره و يا اجتماع) چنان در انسان تأثيرگذار است كه تمام زحمات تربيتى رهبران را متزلزل و خراب مىكند.
2. تقاضاى مردم، هميشه صحيح نيست و اكثريّت و خواست آنان همه جا يك ارزش نيست. «قالُوا» ... «اجْعَلْ لَنا إِلهاً» الگوپذيرى، تقليد و مدلبردارى، از خصلتهاى انسان است. «اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ»
3. جهل، ريشه ى بت پرستى و بت پرستى، عملى به دور از عقل است. «تَجْهَلُونَ» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، يعنى به كار غير.
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (84)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢لطايف و اشارات
☑️3- بهره هاى راهيان كوى معرفت قرآن
🔹قرآن كريم حبل ممدود الهى است كه مراتب فراوانى دارد. انسانها نيز بر اساس مراتب گوناگون طهارت دل از مراتب متنوع قرآن بهره هاى متفاوت دارند: كتاب الله عزوجل على اربعه اشياء: على العباره والاشاره واللطائف و الحقائق ؛ فالعباره للعوام والاشاره للخواص واللطائف للاولياء والحقايق للانبياء. (310)
🔹كسانى كه با مراتب نازله قرآن (مشاراليه هذا القرآن) ارتباط دارند، به علوم حصولى و مدرسه اى دست مى يابند كه در معرض نسيان و زوال قرار دارد، اما انسانهاى كامل كه با مراحل عاليه قرآن (مشاراليه ذلك الكتاب) مرتبطند، حقايق قرآن را از عندالله و لدى الله فرا مى گيرند و از اين رو بهره علمى آنان به علم لدنى موسوم شده است: (وانك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم). (311) هر اندازه انسان بهره مند از قرآن، از مرحله طبيعت تنزيه شود، استفاده او از عمق قرآن بيشتر مى شود.
============
310- بحار، ج 89، ص 20 و 103
311- سوره نمل ، آيه 6
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۸ #سوره_انفال
📌#امتحان
#سالک الی #اللّه باید بداند که اگر دارای #اموال و اولادی شد و خدای تعالی #محبّت آنها را برای حفظ و #تربیت آنها در #دل او انداخت اینها برای او #امتحان اند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
#مثالهای_قرآن 28
#مثل
#منافقان
🔅🔅🔅
💢مثَل #پشه 1
(إِنَّ اللَّهَ لاَیَسْتَحْیِی اءَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا(23) بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَاءَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَیَعْلَمُونَ اءَنَّهُ ا لْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَاءَمَّا الَّذِینَ کَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذَ آ اءَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاًیُضِلُّبِهِی کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِی کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِی إِلا ا لْفَسِقِینَ) . (24بقره)
((خداوند از این که (به موجودات ظاهراً کوچکی مانند) پشه و حتی کمتر از آن ، مثال بزند ، شرم نمی کند . (در این میان ) آنان که ایمان آورده اند ، می دانند حقیقتی است از طرف پروردگارشان ، و امّا آنها که راه کفر را پیموده اند ، (این موضوع را بهانه کرده ، ) می گویند : منظور خداوند از این مثل چه بوده است ؟ ! (آری ، ) خدا جمع زیادی را با آن گمراه و گروه بسیاری را هدایت می کند ، ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می سازد ! )) .
⏹جمعی از مفسّران از ((ابن عباس )) درباره شاءن نزول آیه فوق چنین نقل کرده اند :
هنگامی که خداوند در آیات گذشته پیرامون اوصاف منافقین ، دو مثال (آتش و باران ) را بیان کرد ، منافقین گفتند : خداوند برتر و بالاتر از این است که چنین مثالهایی بزند ، و به این طریق در ((وحی )) بودن قرآن اظهار تردید کردند . در این موقع ، آیه بالا نازل شد و به آنها پاسخ داد .
📚در #مثنوی ابیات ریبایی در باره آیه فوق آمده است
زد به لا یَسْتَحْیی آن شاه اجل
بر بعوضه اهل دنیا را مثل
پس به مافوقش که آن بال بقّ است
نیست ممنوع آن مثالی کز حقّ است
کافران گویند زان مقصود چیست
غیر دنیا و اهل آن مقصود نیست
یعنی این دنیا کم از بال بقّ است
نزد حقّ وان کس که او اهل حقّ است
هست مغبون آن که او بربال بقّ
قانع آمد شد حسود اهل حقّ
گمرهان را زان فزاید اشتباه
یافت زان اهل هدایت انتباه
زان یضِلُّ گفت سلطان نصیر
بهر قومی هم به یَهْدی کثیر
زان نشد گمره کس اِلاّ فاسقون
که بود آن قلب دونشان واژگون
فاسق از دنیا نگیرد جز وبال
هم فزایدشان ز قرآن بر ضلال
سرکش از رحمان و با شیطان خوشند
وَز دَمِ شیطانی اندر آتشند
شد صفات نفسشان غالب به قلب
گشتشان نور قبول از قلب سلب
بعدشان بر بعد ، از قرآن فزود
منظلم تر شد دل ظلمت نمود
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (11)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
آن كس كه در نماز انگيزه اي جز اسقاط تكليف، راحت شدن، بار سنگيني را بر زمين نهادن و مانند آن ندارد هرگز نمي تواند حال كسي را دريابد كه خود را در حضور مالك و ملك بي چون و چراي هستي مي بيند، بلكه تصور هم نمي تواند بكند.
📂پيشوايان معصوم (عليهمالسلام) در نماز حالات خوشي داشتند كه به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:
▫️نماز پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم: از عايشه نقل شده است: همواره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم چنين بود كه هنگام گفت وگوي با ما اگر متوجه داخل شدن وقت نماز مي شد، اشتغال به عظمت خدا و ياد او چنان دگرگونش مي كرد كه گويا ما را نمي شناسد و ما او را نمي شناسيم: كان رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم يحدّثنا و نحدّثه فإذا حضرت الصلاة فكأنّه لم يعرفنا و لم نعرفه اشتغالاً بعظمة الله. [بحار الانوار، ج 81، ص 258.]
▫️نيز آمده است: هنگامي كه به نماز مي ايستاد از خوف خدا رنگش دگرگون مي شد و صدايي چون صداي ديگ در حال جوشش از قلب آن حضرت شنيده مي شد: كان النبي صلي الله عليه و آله و سلم إذا قام إلي الصلاة يربدّ وجهه خوفاً من الله تعالي و كان لصدره أو لجوفه أزيزٌ كأزيز المِرجَل [بحار الانوار، ج 81، ص 248.]
▫️و همانند لباسي افتاده در گوشه اي بي حركت مي شد: إنّ النبي صلي الله عليه و آله و سلم كان إذا قام إلي الصلاةكأنّه ثوبٌ ملقي [فلاح السائل، ص 289؛ بحار الانوار، ج 81، ص 248.]،
▫️چنان كه مشتاقانه انتظار داخل شدن وقت آن را مي كشيد و مراقب آن بود و هنگامي كه وقتش داخل مي شد به بلال مي فرمود: با اذان گفتن خود ما را راحت كن: رُوي أنّ النبي صلي الله عليه و آله و سلم كان ينتظر دخول وقت الصلاة و يقول: أرحنا يا بلال![ مفتاح الفلاح، ص 182. نيز ر. ك: بحار الانوار، ج 80، ص 16.]
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
#تسنیم
#امام_زمان
📌جامعه عقل محور عدل را تحمل می کند
🔹وجود مبارك امام زمان*ارواحنا فداه* دو كار ميكند كه يكي مهم است و ديگري أهم آن كار مهم, كار اجراي عدل و داد است كه =يَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا=،كار مهمي است و آن به عهده مسئولين است، همه ما هم در اين جهت سهيم هستيم و كاري هم أهمّ از عدل و أهمّ از داد می كند كه فرمود به بركت حضرت, ذات اقدس الهي =وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم=،به بركت دست حضرت با ذات اقدس الهي عقل مردم زياد ميشود؛ اين به مراتب بالاتر از عدل است! چون جامعهاي عدلمدار است كه عقلمحور باشد؛جامعه عقلمحور است كه عدل را تحمل ميكند! نه بيراهه ميرود و نه راه كسي را ميبندد, نه اختلاس ميكند و نه بيعرضگي نشان ميدهد.
🔹حضرت كار اهمّش اين است كه اول جامعه را عاقل ميكند، بعد كار مهمّش اين است كه عدل و داد را در جامعه گسترش ميدهد، آن روايات را حتماً ملاحظه بفرماييد كه چگونه وجود مبارك حضرت دست الهي ايشان به سر مردم كشيده ميشود که =فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم=. جامعه عاقل را، ميشود به عدل و داد دعوت كرد؛ امّا اگر عاقل نباشند، چطور شما ميخواهيد عدل پياده كنيد؟ اين طرف را ببنديد،آن طرف زيرميز؛ اين طرف را ببنديد، آن طرف روي ميز؛ جامعه عاقل را ميشود عادل كرد، وگرنه با زور و بگير و ببند اين بسيار مشكل است كه انسان بتواند جامعهاي را پُر از عدل و داد كند؛ آن وقت 313 تن هم شاگردي مثل امام دارد، اين البته ميتواند جامعه را اداره كند. چه قدرتي را ذات اقدس الهي به اين ذخيره اوّلين و آخرين داد، خدا ميداند! اين است كه وجود مبارك امام رضا*سلام الله عليه* وقتي نام مبارك حضرت برده ميشود به احترام نام حضرت بلند ميشود و دست بر بالاي سر ميگذارد براي همين است!امام رضا اين كار را كرد! وقتي نام مبارك حضرت را در حضورش بردند، به احترام وجود مبارك وليّ عصر برخاست و دست بر بالاي سر گذاشت، اين كار عادي نيست! كلّ اين جهان را اول عاقل ميكند, بعد عادل ميكند: =بأبي أنت و امّي يا حجّة الله=. درس تفسیر سوره شوری جلسه 18
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 25.mp3
15.03M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 25
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برداشت از آیه ۲۹#سوره_انفال
📌سودمندي #تقوی
#سالک الی #الله باید تقوایش را کامل کند تا به نتایج زیر برسد:
۱ – دریچه دلش به سوی #حقایق و #حکمت باز شود.
۲ – گناهانش #جبران شود.
۳ – خدا #بدی هایش را بپوشاند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (85)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢لطايف و اشارات
☑️4- اسم اشاره دور، براى تعظيم قرآن و خداوند
🔹معيار اشاره دور و نزديك، حال متكلم است، نه مخاطب و مستمع، و در قرآن كريم متكلم، خداوند سبحان است كه در همه حال براى خود حاضر است. از اين رو تعبير به اسم اشاره دور (ذلك) براى تعليم و توجه انسانها به تعظيم مقام شامخ كتاب است وگرنه استعمال اسم اشاره دور نسبت به خداوندى كه اشاره مى كند صحيح نخواهد بود.
▫️همان گونه كه قرآن كريم هنگام اشاره به خداى سبحان، براى تعليم و توجه بندگان به تعظيم مقام رفيع و منيع ربوبى، تنها با اسم اشاره دور ياد مى كند: (ذلكم الله ربكم له الملك) (312) و هرگز با اسم اشاره نزديك، مانند هذا ياد نكرده است، با اين كه خداوند همواره حاضر است و در اين باره مى فرمايد: (... و ما كنا غائبين). (313)
📝تذكر:
بحث غياب و حضور در استعمال ضمير يا اسم ظاهر غير از بحث نزديك و دور در استعمال اسماى اشاره است. از اين رو در كاربرد ضمير يا اسم ظاهر، تعبير قرآن كريم درباره خداى سبحان گاهى به نحو حضور است، با استفاده از ضمير متكلم ؛ مانند (اننى انا الله لا اله الا انا فاعبدنى) (314) و يا ضمير مخاطب ؛ مانند: (اياك نعبد) (315) و گاهى به نحو غياب است با استفاده از اسم ظاهر؛ مانند (واعبدوا الله) (316) و يا ضمير غايب ؛ مانند: (فاعبدوه هذا صراط مستقيم) (317) و چون خداوند، بسيط و نامتناهى است، همه انحاى تعبير (اشاره يا ضمير) درباره او به نحو دفعى و آنى صحيح است و نيازى به تدريج يا تناوب ندارد؛ چون حقيقت نامحدود، دورى او عين نزديكى، حضور او عين غياب، عُلُوّ او عين دُنُوّ و بيرون بودن او عين درون بودن است ؛ زيرا با هيچ موجودى متحد نمى شوند تا حكم خاص آن را بپذيرد. از اين رو همه تعبيرها به نحو دفعى (نه تدريج و تناوب) صحيح خواهد بود.
============
312- سوره زمر، آيه 6
313- سوره اعراف ، آيه 7
314- سوره طه ، آيه 14
315- سوره حمد، آيه 5
316- سوره نساء، آيه 36
317- سوره زخرف ، آيه 64
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (30)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔆🔆🔆
تامین نیازهای مادی و معیشتی، عامل مهم در انجام فعالیت های فرهنگی
فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ*الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ (قریش/3و4)
پس (بشکرانه اين نعمت بزرگ) بايد پروردگار اين خانه را عبادت کنند،
همان کس که آنها را از گرسنگى نجات داد و از ترس و ناامنى ايمن ساخت.
☑ تا مسائل اقتصادى و امنيّتى جامعه حل نشود، نمىتوان مردم را به عبادت و مسائل اعتقادی و فرهنگی دعوت كرد. فَلْيَعْبُدُوا ... الَّذِي أَطْعَمَهُمْ ... وَ آمَنَهُمْ
☑ تلاش براى ایجاد امنیت، و رفاه اجتماعی پیش از تبلیغ خداپرستى، کارى الهى و از بین برنده بهانه مردم در ترک عبادت است. (فلیعبدوا ... و ءامنهم من خوف)
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 صراحت فاطمی
▪️ در بخش هايي از قرآن کريم درباره عزت مسلمين آمده است که مسلمان ها عزيز هستند مؤمنين عزيز هستند و اين عزّت و اعتلا به پيروزي در سايه #عدل_و_عقل است. صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) فرمود پدرم در اثر داشتن چنين کتاب قانوني شما را عزيز کرده و جامعه اسلامي را جامعه برين کرده است و پيام «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَي عَلَيْه»[1] را همگان از پدرم شنيده ايد و پدرم هم هر چه داشت و دارد از قرآن کريم است و اين قرآن امانتي بود که به دست شما قرار داد، شما با اين قرآن چه کرديد؟!
▪️ بعد از قرآن جريان #غدير مطرح است و اگر غدير را شما پاس مي داشتيد و #سقيفه را بر غدير مقدم نمي داشتيد اين گونه از خطرات دامنگير شما نمي شد! جريان شاهد خواستن از «ذو اليد» يکي از سنّت هاي سوء جاهلي بود ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾،[2] فرمود آنجا که به قرآن عمل نمي شود و به نام قرآن حکم مي شود آن #جاهليت است! اين آيه را صريحاً وجود مبارک صديقه کبري (سلام اله عليها) در مسجد النّبي تلاوت کرد: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾، اين ﴿أَحْسَنُ﴾ «أحسن» تعييني است و نه تفضيلي، نه اينکه حکم غير خدا حسن است و حکم خدا أحسن! بلکه نظير ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَي بِبَعْضٍ﴾[3] نظير ﴿النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[4] اولويت تعييني است، أحسن بودن قرآن أحسن تعييني است! فرمود اگر من «ذو اليد» هستم از «ذو اليد» بيّنه خواستن يک #حکم_جاهلي است! در شرق و غرب عالَم اين حکم يک حکم فطري است و بناي عقلا بر اين است و دين هم امضا کرده که يد أماره مالکيت است. #فدک در دست من بود و از من شاهد خواستيد و دليل خواستيد، مگر از «ذو اليد» کسي دليل مي خواهد؟! خود يد بيّنه است و أماره است و شما از کسي که دليل در دست اوست و أماره همراه اوست دليل خواستيد اين حکم، #حکم_جاهلي است.
▪️ در بخش هاي فرمود بر فرض مسئله «نحله» را نپذيريد مسئله ارث را بايد بپذيريد، در قرآن کريم پيغمبري از پيغمبر ديگر ارث برد ﴿وَ وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُدَ﴾[5] شما بر اين #امر_باطل هستيد که پيامبران ارث نمي گذارند، بعد سرانجام در حال گريه اين حادثه تلخ را تذکر داد؛ گرچه جريان دَر به پهلو زدن و ساير آسيب هاي بدني هم توان فرسا است، اما اين #جگر_سوز است که صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) در آن محفل فرمود اول نحله بودن را شما انکار کرديد، بر فرض در جدال أحسن من از نحله بودن صرف نظر کنم و بخواهم از راه ارث وارد بشوم «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِي»، آن گاه ناله کرد و فرمود: «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ»،[6] اين جمله #جگر_سوز از آن کار در به پهلو زدن «و لست أدری خبر المسمار»[7] و مانند آن سرودن خيلي دردناک تر است. فرمود سرّ اينکه مرا وارث پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نمي دانيد و اجازه نمي دهيد که من از مال پدرم ارث ببرم شايد براي اين باشد که «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ» ـ معاذ الله ـ در اسلام من شک بکنيد و بگوييد که پيغمبر يک دين داشتند و شما دين ديگري داريد و با تعدد دين و تخالف دين هيچ کسي از ديگري ارث نمي برد! چنين فرمايشي را گفت و ناله زد و ساکت شد.
▫️ ما اميدواريم ذات اقدس الهي به برکت صديقه طاهره و عترت معصومين (صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين) جامعه اسلامي را عزيز و سرفراز و سربلند کند و آيات قرآني که فرمود: ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾،[8] ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾،[9] ﴿وَ كَفَي بِاللَّهِ شَهِيداً﴾[10] را ابدي کند و عملي کند!
[1]. من لا يحضره الفقيه، ج4، ص334.
[2]. سوره مائده، آيه50.
[3]. سوره انفال، آيه75.
[4]. سوره احزاب، آيه6.
[5]. سوره نمل، آيه16.
[6]. بحار الأنوار (ط ـ بيروت)، ج29، ص227.
[7]. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج3، ص33؛ «و لست أدري خبر المسمار ٭٭٭ سل صدرها خزانة الأسرار».
[8]. سوره توبه، آيه33؛ سوره فتح، آيه28؛ سوره صف، آيه9.
[9]. سوره توبه، آيه33؛ سوره صف، آيه9.
[10]. سوره فتح، آيه28.
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#حکم_جاهلی
#ابدی_و_عملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش ملی ریحانه النبی
تاریخ: 1398/11/27
🆔 @a_javadiamoli_doross