eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
ایمانِ بدون تردید ابوطالب علیه السلام 💠 بیست و ششم رجب المرجب . سالروز وفات جناب ابوطالب ( عموی گرامی رسول اکرم (ص) و پدر امیر مومنان (ع) ) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مراتب یقین ۶۸.۱.mp3
3.95M
(۶۸) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 یقین ۱ 🕑 زمان:۳۲ دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره آیه ۶۰ : …وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَهٍ … … براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن باغهاى بهجت ‏انگیز رویانیدیم… 🔅🔅🔅 📌“اشاره قرآن به روان درمانی با طبیعت” طبق تحقیقات ، نگریستن روزانه یک ساعت به طبیعت و رنگهای ، گلها و درختان، بسیار آفرین بوده و روشی موثر برای درمان ، نا امیدی و بسیاری از اختلالات روحی می باشد که در آیه فوق به آن اشاره گردیده است. منبع : دانشگاه علوم پزشکی مشهد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نکته ها : 49 🔅🔅🔅 💢مثَل گردباد آتشبار 6 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . 🔅🔅🔅 📝 نکته ها : 3- اهمّیت تفکّر در قرآن قرآن مجید در حدود ((پنجاه )) مورد در باره تفکّر و اهمیّت آن و نکوهش اندیشه نکردن تاءکید کرده است. موارد تفکّر و دایره آن بسیار وسیع است ؛ تفکّر در نظام آفرینش ، در بعثت پیامبران ، در معاد و زندگی پس از مرگ در تاریخ و سرگذشتهای بشر ، در آفرینش انسان ، در این که از کجا آمده و آمدنش بهر چه بوده ؟ به کجا می رود و مسؤ ولیتش چیست ؟ و . . . . از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود : ((اءَفْضَلُ الْعِبادَةِ إِدْمانُ التَّفَکُّر فِی اللّهِ وَ فِی قُدْرَتِهِ ؛ برترین عبادتها ، تفکّر درباره خدا و قدرت اوست)). در روایت دیگر از آن حضرت وارد شده که فرمود : ((کانَ اءَکْثَرُ عِبادَةِ اءَبی ذَرٍ - رحمة اللّه علیه - خِصْلتین التَّفَکُّرُ وَ الاِْعتِبار ؛ بیشترین عبادت ابوذررحمه اللّه تفکر و عبرت گرفتن بود)) . از امام رضاعلیه السّلام روایت شده که می فرماید : ((لَیْسَ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصَّلاةِ وَالصَّوْمِ ، إِنَّماالْعِبادَةُ التَّفَکُّرُ فی اءَمْرِاللّهِ عَزَّوَجَلَّ ؛ عبادت به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست عبادت واقعی تفکّر در کار خداوند متعال و اسرار جهان آفرینش است )) . در روایت است که : ((عن الحسن الصیقل قال : ساءلت اباعبداللّه علیه السّلام عمّا یروی النّاس اءنّ تفکُّرَ ساعةٍ خَیْرٌ مِنْ قیامِ لیلةٍ ، قُلت : کیفَ یَتَفَکَّر ؟ قال : یَمرُّ بالْخَربَةِ اءو بالدّارِ فَیَقولُ : اءین ساکنوکَ ، اءین بانوکَ ، ما [با] لکَ لا تَتَکَلَّمین . ؛ ((حسن صقیل )) گفت : از امام صادق علیه السّلام پرسیدم : منظور از روایتی که می گوید : ((یک ساعت تفکر ، از یک شب عبادت بهتر است )) چیست ؟ و چگونه باید تفکّر کرد ؟ امام در پاسخ فرمود : هنگامی که از کنار ویرانه ، یا خانه مخروبه ای (که از ساکنان خالی شده ) می گذرد ، خطاب به آن بگوید : ساکنان تو کجا رفتند ؟بنیانگذارانت چه شدند ؟ چرا سخن نمی گویی ؟ )) 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏼👇🏼👇🏼
▫️از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده که فرمود : ((فِکْرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةٍ ؛ یک ساعت فکر کردن از یک سال عبادت بهتر است )) . ▫️و در حدیثی دیگر فرمود : ((فِکرَةُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سِتِّینَ سَنَةٍ ؛ ساعتی اندیشیدن ، بهتر از شصت سال عبادت کردن است )). ▫️اختلاف تعابیر به خاطر تفاوت مراتب تفکّر و اندیشه است ، یعنی تفکر نسبت به افراد و موارد آن متفاوت است ؛ بعضی از تفکّرها ، یک ساعتش بهتر از یک شب عبادت و بعضی بالاتر از یک سال عبادت و بعضی دیگر برتر از ((هفتاد)) سال عبادت است . بلکه بعضی از لحظه های تفکّر از هفتصد سال عبادت هم بالاتر است ، مانند لحظه تفکر حرّبن یزید ریاحی سلام اللّه علیه روز عاشورا در کربلا . ((حرّ)) اگر هزار سال هم عمر می کرد و همواره به عبادت خدا مشغول می بود ، هرگز به درجه و مقامی که بایک لحظه تفکّر صحیح نائل گشت ، نمی رسید . ▫️امام خمینی قدّس سرّه می فرمود : ((این وصیّت نامه هایی که این عزیزان [رزمندگان اسلام ] می نویسند ، مطالعه کنید . پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند ، یک روز هم یکی از این وصیّتنامه ها را بگیرید و مطالعه کنیدو تفکّر کنید)) بنا بر این تفکّر و اندیشه مایه تنبّه و بیداری و عبرت و بصیرت است . البته نه هر تفکّری ، اندیشه ای که در آن عمق نگری و حقیقت گرایی باشد ، نه سطحی نگری و ظاهر بینی و تواءم با دنیا پرستی و ریاست طلبی، مانند تفکّر ((عمر سعد)) که از سر شب تا صبح فکر کرد ، بعد به این نتیجه رسید که : ((آدم عاقل نقد را با نسیه معاوضه نمی کند ! )) دنیا و ریاست ملک ((ری )) نقد است و بهشت و دوزخ نسیه . لذا آماده جنگ با امام حسین علیه السّلام شد . قرآن کریم به این گونه متفکّران نفرین می کند ؛ (إِنَّهُ فَکَّرَ وَقَدَّرَ فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ) ؛ ((او (برای مبارزه با قرآن ) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت . مرگ بر او باد ! چگونه (برای مبارزه با حق ) مطلب را آماده کرد)) . 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
10 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔲 نمونه های قلب بیمار ▫️برخي از شواهدي كه دلالت مي كند بر اينكه منظور از قلب، همان روح مجرّد است، نقل مي شود. ⏪ ج. براي دل در فرهنگ قرآن كريم، سلامت و مرضي است كه هيچ ارتباطي به قلب مادّي ندارد و خداوند سبحان، بعضي از امور را مرض قلب مي داند و برخي از دلها را بيمار مي شمارد. گاهي عقيده‌ي تباه و جهان بيني باطل و ايمان ناصواب را مرض مي شمارد و گاهي روابط سياسي و برخوردهاي سوء آن را مرض قلب مي داند. مثلاً نفاق را مرض مي داند؛ (في قلوبهم مرض فزادهم اللّه مرضاً)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 10.]و همچنين گرايش مرد به آهنگ زن نامحرم و اجنبي را مرض مي شمارد و به همسران پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) دستور مي دهد كه در هنگام سخن گفتن، صدايتان را رقيق نكنيد تا مردي كه قلب او مريض است، طمع نكند؛ (فلا تخضعن بالقول فيطمع الّذي في قلبه مرض و قلن قولاً معروفاً).[ سوره‌ي احزاب، آيه‌ي 32.] ▫️ همين طور گرايش سياستمداران كاذب را به بيگانگان، مرض دل مي شمارد و به آنان كه رابطه‌ي مرموزي با بيگانگان دارند، اعلام مي نمايد كه اين گرايش سياسي مرض دل است و هشدار مي دهد كه همين مايه‌ي رسوايي آنها خواهد شد: (فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم يقولون نخشي أن تصيبنا دائرة فعسي اللّه أن يأتي بالفتح أو أمرٍ من عنده فيصبحوا علي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 52.]؛ ▫️ يعني مي بيني (تو اي پيامبر) كساني را كه در دلهاي آنان مرض است، به سَمْت كفّار و بيگانگانْ شتابزده گرايش دارند و بهانه‌ي آنان كه به عنوان منطق سوء آنها مطرح است، اين است كه مي گويند: ما مي ترسيم برگشت وضع سياسي به ما اِصابت كند و ما را آسيب برساند (احتمالاً وضع سياسي دگرگون مي شود و مشركان پيروز مي گردند و مسلمين شكست مي خورند). ▫️ خداوند در ابطال اين پندار و از بين بردن اين بيماري سياسي فرمود: اميد آن مي رود كه پروردگار، فتح مهمّي نصيب مسلمين كند يا كار ديگري پيش آورد و اين گروه بيمارْ دل بر آنچه در نهادشان مستور داشتند، پشيمان گردند. ▫️ در موارد ياد شده و مشابه آن كه فراوان است منظور از قلب، همان روح انساني است؛ وگرنه هيچ متخصص قلبي، اثر مرض را در دل منافق نمي يابد و هيچ قلب شناس حاذقي اثر بيماري را در دل مردي كه به زن نامحرم طمع دارد، مشاهده نمي كند و هيچ طبيب محققي كه ساليان متمادي در شناخت امراض گوناگون قلب كار كرده است، و راه هاي درمان آن را مي شناسد، اثر مرض را در قلب سياستمداري كه به بيگانگان گرايش سوء دارد، احساس نمي كند؛ بلكه گاهي همه‌ي اين گروههاي ياد شده يا در عنفوان شبابند و از سلامتي كامل قلب برخوردارند و يا اگر به دوره‌ي كهولت رسيده اند، از گزند مرضهاي مادّي قلب و از آسيب بيماريهاي قلب مادّي، مصون مانده اند. ▫️ معلوم مي شود كه منظور از قلب در اين موارد كه گاهي به مرض و زماني به سلامت متصف مي شود مانند: (إذ جاء ربّه بقلب سليم)[ سوره‌ي صافات، آيه‌ي 84.]، (إلاّ من أتي اللّه بقلب سليم)[ سوره‌ي شعراء، آيه‌ي 89.]همانا نفس ناطقه‌ي آدمي است؛ چنان كه در ذيل آيه اي كه گرايش سوء سياسي را مرض قلب مي داند، مي فرمايد: (فيصبحوا علي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 52.]؛ يعني بر آنچه در نفوسشان نهان كرده اند، پشيمان مي شوند. پس، مراد از قلب، همان روح مجرّد انساني است. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ ـ ۳ حضرت علیه السلام از این برای الی هفت پند وجود دارد که باید به آنها دقت کند: اوّل: الی باید مسائل خود را حتّی به برادرانش اگر اهل نفس نیستند نگوید، زیرا ممکن است آنها کنند، او را نمایند و موجبات او را فراهم بیاورند. دوّم: اگر کسی را دارید و در چهره او نور مشاهده می کنید، در مقابل کسانی که اهل نفس نیستند به او اظهار شدید نکنید. زیرا ممکن است آنها حتّی سبب کشتن# محبوب شما شود و او را از شما بگیرد. سوّم: به هیچ وجه به کسانی که اهل نفس نیستند اعتماد نکنید و به دست آنها نسپارید که خواهید شد. چهارم: کسانی که هستند و نفس نکرده به هیچ وجه ندارد و گفتارشان ولو با دلایل ظاهری معتبری باشد، ارزشی نخواهد داشت. پنجم: در تمام تنها چیزی که ممکن است انسان را آرامش بدهد و به مقصد برساند، خوب کردن و از خدای تعالی کمک گرفتن است. ششم: افرادی که نفس نمی کنند روز بروز بر قساوتشان افزوده می شود تا جایی که مثل را به قیمت بسیار ناچیزی می فروشند و او را دزد و معرفی می کنند. هفتم: ظالمین و آنهایی که نفس نکرده اند، فکر می کنند که با اظهار به اولیاء خدا به آنها وارد کرده و آنها را از بین می برند ولی از آن که خدای تعالی به آنها می کند، علم و حکمت بیشتری به آنها عنایت می فرماید و به نیکوکاران جزای وافری می دهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توبه۱۰.mp3
13.58M
۱۰ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(117) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 تفسير 💢تجلى قرآن ◽️تنزل اشيا از مكان يا مكانت بالا بر دو گونه است: يكى به نحو تجلى و ديگرى به گونه تجافى. تنزل اشياى مادى و جسمانى، مانند باران و ساير نزولات جوى از فضاى بالا، نه از مخزن غيب، به صورت تجافى است ؛ بدين معنا كه با فرود آمدن آن، جايگاه پيشين آن تهى (اجوف) مى شود و آن شى ء ديگر در بالا نيست. همان گونه كه وقتى در بالا، يعنى، در فضاى فوق بود در پايين حضور نداشت. ▫️اما تنزل قرآن، به نحو تجلى است بدين معنا كه با فرود آمدن، هرگز موطن اصلى خود را در عالم بالا رها و آن را تهى نمى كند، بلكه حقيقت آن همواره در موطن خود موجود است، ليكن جلوه و رقيقه آن نيز در مراحل نازلتر تحقق مى يابد، همانند تنزل دانش و انديشه عقلانى انسانى فرزانه كه از صحيفه جان او به صورت آهنگ گفتار يا نقوش نوشتار در فضاى خارج يا روى صفحه نگارش جلوه مى كند. در اين گونه موارد، هرگز مطلب عميق علمى از حوزه ذهن انديشور خارج نمى گردد، تا ذهن وى از آن خالى شود. ▫️قرآن كريم حقيقتى گسترده است كه مرتبه برين آن از دسترس انسانهاى عادى خارج و در مكانى والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم درآمده است، تا قابل گفتن، شنيدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهنى باشد: (انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدنيا لعلى حكيم). ▫️پس چنين نيست كه وقتى قرآن از لدن فرود آمد و در دسترس انسانها قرار گرفت، ديگر، مرتبه برين معارف آن در ام الكتاب يا كتاب مبين نباشد و همچنين مرتبه متوسط آن در دست فرشتگان حامل آن نباشد. 📃تذكر: چون معناى تنزل و تحدد به حد لفظ و تلبس به لباس كلميه ملفوظ و مسموع، براى برخى صعب است، فخر رازى با تكلف روبرو شده است ؛چنانكه صاحب المنار نيز، تصوير صحيحى از تنزل موجودهاى عينى و ملكى از مخزن غيبى و ملكوتى ندارد و اصل كلى مستنبط از آيه (وان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم) مغفول مانده است. از اين رو آنان معناى انزال حديد و انزال ازواج هشت گانه انعام را همان انزال احكام متعلق به آنها پنداشته اند. =================== 🍀🍀🍀 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 30:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 17سوره عبس قُتِلَ‌ الْإِنْسَانُ‌ مَا أَکْفَرَهُ‌(17) ای کشته باد انسان (بی ایمان) که تا این حد کفر و عناد می‌ورزد! 🔅🔅🔅 ۱ - کافران، مورد غضب و نفرین خداوند و مشمول شدیدترین توبیخ هاى او هستند. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️فعل ماضى (قتل الإنسان) براى نفرین بکار رفته است. مفاد نفرین هاى خداوند توبیخ و تهدید است; زیرا معناى حقیقى نفرین، درباره او قابل تصور نیست. «ال» در «الإنسان» - به قرینه «فلینظر الإنسان...» در آیات بعد - براى ماهیت است و جمله «ما أکفره» نشان مى دهد که در نفرین «قتل الإنسان»، تنها کافران مد نظر مى باشند. ۲ - کشته شدن و مرگ، سزاوارترین فرجام براى کفرپیشگان (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️کفر در «ما أکفره» مطلق است و هر کفرى، حتى ترک عبادت را نیز شامل است. البته به قرینه آیات بعد - که به بیان تدبیر خداوند پرداخته و در مقابل منکران این حقیقت موضع گیرى کرده است - بارزترین مصداق مورد نظر از آن، انکار ربوبیت خداوند است. ۳ - منکران معاد، فرو رفته در کفر و در اوج پافشارى بر پندار باطل خویش است .(ما أکفره) ▫️از آیات بعد - که توجّه به مبدأ خلقت انسان را مقدمه توجّه به معاد در «ثمّ إذا شاء أنشره» قرار داده است - استفاده مى شود که آیه شریفه بر منکران معاد نیز قابل تطبیق است. مفاد جمله «ماأکفره»، تعجّب از رسوخ کفر در کافران است تا آن حد که به هیچ نحو زایل نمى شود. این تعبیر ممکن است، صیغه تعجب و یا استفهام باشد. ۴ - پافشارى کافران بر کفر خویش، شگفت آور و توجیه ناپذیر است. (قتل الإنسن ما أکفره) ۵ - بخش عظیمى از انسان ها - با وجود دلایل فراوان بر ربوبیت خداوند - همچنان بر انکار آن اصرار مى ورزند. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️نفرین «قتل الإنسان» عموم انسان ها و افراد را مى گیرد زیرا حرف «ال» در آن یا براى استغراق است و یا بر ماهیت دلالت دارد و جنس انسان مورد نفرین قرار گرفته است. از آنجا که در این موارد عموم حقیقى مراد نیست، چنین تعبیرى بیانگر کثرت چشمگیر افراد مورد نظر خواهد بود. ۶ - کفران نعمت، مایه استحقاق شدیدترین عقوبت ها است. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️مراد از «کفر» در «ماأکفره» ممکن است کفران نعمت هاى خداوند باشد که آیات بعد به بعضى از آنها اشاره دارد. نفرین «قتل الإنسان» در معناى عرفى آن - که بیان استحقاق شدیدترین عقوبت ها مى باشد - استعمال شده است. ۷ - کسانى که خود را از رهنمودهاى خداوند و تذکرات قرآن بى نیاز مى پندارند، کافر و سزاوار سخت ترین کیفرهایند. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 31:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 18سوره عبس مِنْ‌ أَيِ‌ شَيْ‌ءٍ خَلَقَهُ‌(18) (نمی‌نگرد که) خدا و را از چه چیز خلق کرده است؟ 🔅🔅🔅 ۱ - خداوند، ترغیب کننده انسان ها به اندیشه و دقت در نخستین عنصر آفرینش خود (من أىّ شىء خلقه) ۲ - توجّه به ماده اولیه خلقت انسان و سیر پیدایش وى، مانع کفر به خداوند و قدرت او و زمینه ساز باور به معاد (قتل الإنسن ماأکفره . من أىّ شىء خلقه) ۳ - ماده اصلى در آفرینش انسان، ماده اى پست و ناچیز بوده است. (من أىّ شىء خلقه) ◽️استفهام در این آیه، براى تحقیر است. نکره بودن کلمه «شىء» نیز به قرینه سیاق آیات - که مراحل تکامل انسان از مرحله نطفه تا مرحله حشر را بر مى شمرد - مفید تحقیر است. ۴ - خداوند، خالق همه انسان ها است. (قتل الإنسن ... من أىّ شىء خلقه) ▫️فاعل «خلقه» خداوند است که سیاق آیه شریفه، از تصریح به آن بى نیاز ساخته است. ۵ - توجّه انسان به مراحل آفرینش خویش به دست خداوند، بازدارنده او از کفران نعمت هاى الهى (ما أکفره . من أىّ شىء خلقه) در برداشت یاد شده، مراد از کفر - در آیه قبل - کفران نعمت دانسته شده است. ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 32:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 19سوره عبس مِنْ‌ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ‌ فَقَدَّرَهُ‌(19) از آب نطفه (بی قدری بدین صورت زیبا) خلقتش فرمود. 🔅🔅🔅 ۱ - خداوند، آفریننده انسان ها است. (خلقه) ۲ - انسان ها، از نطفه آفریده شده اند. (من نطفة خلقه) ۳ - نطفه در مقایسه با جسم کامل انسان، ناچیز و غیر قابل توجّه است. (من نطفة خلقه) ◽️نکره بودن «نطفة» مفید تحقیر است. بى اهمیت خواندن نطفه - با وجود حیرت آور بودن بافت آن - بیانگر اهمیت جسم کامل انسان است که در مقایسه با آن، تمام ویژگى هاى نطفه هیچ انگاشته مى شود. ۴ - توجّه انسان به پیدایش او از نطفه اى ناچیز، بازدارنده وى از کفرورزى به خداوند و قدرت او و مایه باور به معاد است. (ما أکفره ... من نطفة خلقه) ۵ - توجّه انسان به دوران نطفه بودن و ناتوانى هاى خویش در آغاز پیدایش، از میان برنده احساس بى نیازى از رهنمودهاى خداوند است. (أمّا من استغنى ... من أىّ شىء خلقه . من نطفة خلقه) ۶ - توانمندى هاى انسان و ویژگى هاى جسمى، اخلاقى و رفتارى او، داراى میزانى تعیین شده از سوى خداوند (فقدّره) ▫️حدّ نهایى و اندازه هر چیزى را «قدر» آن مى گویند (مقاییس اللغة). بنابراین، تقدیر; یعنى، اندازه و مقدار چیزى را مشخص ساختن. ۷ - خداوند، در پى آفرینش انسان از نطفه، او را توانمند و مهیّا براى رسیدن به مصلحت هاى خویش قرار داد. (من نطفة خلقه فقدّره) ▫️برخى از اهل لغت، ضمن بر شمردن معانى متعددى براى «تقدیر»، دقّت و تفکر در متعادل ساختن امور و مهیّا ساختن آنها را، از جمله معانى آن قرار داده اند (لسان العرب). «فاء» در «فقدّره» گویاى این است که مهیّا شدن انسان براى مصالح خویش، از آثار و پیامدهاى سیستم خلقت او است. ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(57) 🔆🔆🔆 27- شناخت اهداف ،راهبردها ، برنامه وابزارها فرهنگی دشمن(تهدید نرم) وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُنَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتَبِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَبِ وَ مَا هُوَ مِنَ الْكِتَبِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ‏ (آل عمران/78) وهمانا از ايشان (اهل كتاب) گروهى هستند كه زبان خود به خواندن كتاب (ودست نوشته‏ى خودشان چنان) مى‏چرخانند كه شما گمان كنيد آن از كتاب آسمانى است، در حالى كه از كتاب نيست و مى‏گويند: آن (چه ما مى‏خوانيم) از جانب خداست، در حالى كه از جانب خدا نيست وآنها آگاهانه بر خداوند دروغ مى‏بندند. 🔅🔅🔅 ☑ گمراه كنندگان، مقدّسات مذهبى و كتب آسمانى را دستاويز خود قرار مى‏دهند. «بالكتاب» ☑ التقاط، يكى از حربه‏ هاى زهرآگين فرهنگى دشمن است. «لتحسبوه من الكتاب» ☑ اگر دشمن زمينه‏ ى پذيرش انحراف را در شما ببيند، ادّعاهاى خطرناك‏ترى مطرح مى‏كند. «لتحسبوه من الكتاب ...يقولون هو من عنداللّه» ☑ بزرگ‏ترين خيانت به فرهنگ وعقيده ‏ى انسان، تحريفِ آگاهانه ومغرضانه‏ ى علما و خواصّ است. «يقولون على‏اللّه الكذب و هم يعلمون» ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_886448952.mp3
7.14M
🔹اشِدّاٰءُ عَلَی الکُفّارِ 💢 بخش‌های سانسور شده از خوش‌خُلقی پیامبر | ۲ 📎 فایل کامل صوتی این جلسه را می‎توانید از سایت دریافت نمایید 🌺 ویژه سالروز مبعث پیامبر اکرم ص ✅ @Aminikhaah@rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۴۲ ـ ۲۳ الی باید به مسائل زیر که از این آیات استفاده می شود توجّه داشته باشد: اوّل: در مرحله مستقیم آنچنان خود را بسازد که اگر لذّت بخش ترین برای او آماده گردد، اعتنا نکند و بلکه از آن فرار کند. چنان که حضرت علیه السلام انجام داد. دوّم: الی باید در مرحله مستقیم حرکت کند، هوای نفسش را زیر پا بگذارد، خدا را منظور نماید، نمک مربّی خود را ادا کند و بداند که به هیچ وجه موفّق نمی شود. سوّم: سالک الی اللّه در این است که تمایل جنسی در او باشد ولی آن را برای و نفس خود نماید. چهارم: الی باید بکوشد تا می تواند خود را در معرض قرار ندهد و اگر تصادفاً شد، بداند که خدای تعالی به هر وسیله ای که باشد او را از دیگران نجات می دهد. چنان که حضرت علیه السلام را نجات داد. پنجم: الی باید از مردمان زننده و ولو به بیفتد، دوری کند و با آنها زندگی نکند. ششم: الی باید به هر وسیله ای که هست و در هر کجا که میسر باشد، دیگران را به راه راست کند و از و بت پرستی دوری نماید. هفتم: الی باید کوشش کند که در تمام امور از خدا کمک بخواهد و به دیگران نشود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
D1737725T13667844(Web).Mp3
820.7K
📌رسولان الهی های کامل هستند. حجت الاسلام و المسلمین استاد حمید ملکی @ostad_maleki @rahighemakhtoom
روزهای و در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom
حکمت 79 و 80 نهج البلاغه.mp3
1.58M
📚شرح و تفسیر حکمت ۷۹و ۸۰ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
شرح_صوتی_حکمت_۷۹_و_۸۰_و_۸۱.mp3
8.2M
📚شرح و تفسیر حکمت ۷۹تا ۸۱ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی (مدظله العالی) امروز در دیدار با وزیر کشور که مصادف با عید به شهر مقدس سفر کرده است، گفتند 💠 که در آیه "إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" آمده است، همین است که به دست هر کسی داده شد نباید در آن کند؛ لذا حفظ و در جلوگیری از ها و همچنین قطع دست ها از اهم امور است، دلال غده سرطانی است و این گونه داخل کشور باید هر چه زودتر حل شود. 💠 نظام مقدس با می گردد، کسی که با حق است همیشه است، پایگاه ما حق است، و دشمنان با تکیه بر باطل، هیچ جایگاهی ندارند. @rahighemakhtoom