#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌هماهنگی نظام #تکوین و #تشریع
🔹جايگاه نظم در آفرينش جهان و ارتباط موجودات با همديگر خصوصاً آسمانها و زمين و گردش شب و روز آشكار است، جهان تكوين صفحاتي منظم از اراده الهي است.
🔹هماهنگي در نظام تكوين وجود نظم را در نظام تشريع ضروري ميسازد. با اندك دقتي در دستورات دين اين هماهنگي جلوهگر ميشود كه نظم در عبادات (مثل نمازها) از جمله آنهاست.
امام علي ـ عليه السّلام ـ در آخرين لحظات حيات خود در وصيتي دلسوزانه همه را به نظم در امور فرا ميخواند.
🔹 آيات الهي قرآن كه به صورت مكتوب فراروي بشريت نهاده شده، از اين قاعده همگاني، يعني «نظم پذيري» مستثني نيستند. لذا خداي سبحان دستور به تلاوت قرآن به صورت ترتيل ميدهد: «و رتّل القرآن ترتيلاً» يعني كلمات قرآن را منظم، منسجم و هماهنگ بخوان. بدون اينكه حرفهاي آن مبهم باشد. يا اينكه بين كلمات فاصله بيندازي تا آنها را از انتظام و انسجام بازداشته و جدا كند. بايد نظم ظاهريش مانند: انتظام معنوي آن محفوظ بماند.
🔹براي بيان اين نظم در تلاوت از واژه ترتيل استفاده ميشود، زيرا واژه ترتيل از ماده رَتَل (بر وزن قمر) به معني منظم بودن و مرتب بودن است. لذا كسي كه دندانهايش خوب و منظم و مرتب باشد، عرب به او «رَتَل الاسنان» ميگويد. از اين جهت ترتيل به معني پي در پي آوردن سخنان يا آيات روي نظام و حساب ميباشد.
🔹لذا آيات قرآن گر چه با فاصله و در مدت ۲۳ سال نازل شده، امّا اين نزول #تدريجي نيز روي نظم و حساب و برنامه بوده، به گونهاي كه در افكار رسوخ كند و دلها را مجذوب خود سازد.
🔹در تفسير #مجمع_البيان از پيامبر نقل شده كه به ابن عباس فرمود: «اذا قرأت القرآنَ فرتّله ترتيلاً» هنگامي كه قرآن مي خواني آن را با ترتيل بخوان، ابن عباس ميگويد پرسيدم ترتيل چيست؟ پيامبر ـ صلّي اللّه عليه و آله و سلم ـ فرمود: «بينه تبييناً و لا تنثره نثر الدغل (الرمل) و لا تهذه هذا الشعر قفوا عند عجائبه و حركّوا به القلوب و لا يكوننّ همّ احدكم آخر السورة: حروف و كلمات آن را كاملاً روشن ادا كن، نه همچون خرماي خشكيده (يا ذرات شن) آن را پراكنده كن، نه آن را همچون شعر پشت سر هم بخوان، به هنگام برخورد با عجائب قرآن توقف كنيد و بينديشيد و دلها را با آن تكان دهيد و هرگز نبايد همت شما اين باشد كه به سرعت سوره را به پايان رسانيد.»
🔹بنابراين همانگونه كه قرآن منظم نازل شده، بايد منظم تلاوت شود و اين نظم در تلاوت از تلاوت به صورت ترتيل استفاده ميشود. خداوند به ما توفيق تلاوت با تدبر به صورت ترتيل و عمل به دستورات اين كتاب حيات بخش آسماني را عطا فرمايد.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي، ج ۱۵.
۲. تفسير موضوعي قرآن كريم، آيت الله جوادي آملي، ج ۹.
۳. تفسير موضوعي قرآن كريم، آيت الله جوادي آملي، ج ۱.
۴. پژوهشي پيرامون تدبر در قرآن، دكتر نقي پور فرد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفي إجمالي #تفاسیر قرن پانزدهم هجري(۴)
🔰تفسیر الکاشف
اثر شیخ محمد جواد (1321 - 1401 ق) فرزند شیخ محمود مغنیه عاملی از علمای شیعه در لبنان و از محققین بلند آوازه معاصر (- آل مغنیه). این تفسیر در هفت مجلد به زبان عربی و شیوه ادبی شامل تمام قرآن کریم است.
🔹مؤلف در اثر خود پس از ذکر آیه، نخست به لغت و اعراب کلمات و بعد به معنی آیه می پردازد و آن را به نحو وافی شرح می کند. این کتاب کرارا تجدید طبع یافته است. اثـر دیـگر محمد جواد مغنیه تفسیر المبین نام دارد و آن در یک مجلد به زبان عربی و شیوه ادبی شامل تمام قرآن کریم است.
🔹مـؤلف در این اثر مانند تفسیر شبر یا جلالین مختصرا به شرح موجز آیات و عبارات قرآنی پرداخته است. این تفسیر مکررا در ایران طبع گردیده است.
📚منابع : تفسیر الکاشف، تفسیر المبین ؛ معجم الدراسات القرآنیه، 239.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
#تلاوت
#قرائت
#راغب_مصطفی_غلوش
📌#شاهکار_تلاوت
🔰آیاتی از سوره مبارکه حج
التماس دعا
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب
📌#معرفی کتب #تفسیری
🔹کتاب «تفسیر قرآن برای جوانان» اثر ارزشمندی است که نویسنده سعی کرده به زبانی روان و شیوا، فهم آیات قرآنی را برای نسل مخاطب خود آسان کند، وی در مقدمه کتاب خود می گوید:«آیا می شود پذیرفت، خدایی که ما را بر اساس رحمت و محبت آفریده، به حال خود رهایمان کرده و راه رسیدن به خوشبختی را برای ما روشن نساخته باشد؟ «قرآن» آخرین کتابی است که خداوند به عنوان دفترچه راهنمای بشر فرستاده و راه سعادت و نیکبختی و همچنین عوامل هلاکت و بدبختی او را بیان فرموده است.»
🔹کتاب براساس تفسیر نور آقای محسن قرائتی نگارش یافته است و فعلا جلد اول آن منتشر شده است.روش نویسنده برآن است که مجموعه آیات مرتبط به هم را در بخشی مستقل و تحت عنوانی خاص به صورت یک درس ارایه کند، مثلا بعد از آنکه سوره حمد را به صورت یک درس ارایه کرده است، آیات 1 100 سوره بقره را در یازده درس جداگانه تحت عناوینی خاص که هر کدام بخشی از آیات را در بردارد به رشته تحریر درآورده است. عناوین درس ها عبارت اند از:
🔹 شناخت مومن و کافر، شناخت منافق، اعجاز قرآن، کرامت انسان، فرمان های الهی، نعمت آزادی و... نکته بسیار جالب کتاب آن است که بعد از هر آیه تحت عنوان «از این آیه می آموزیم که» نکاتی دسته بندی شده به خواننده عرضه می گردد. مثلا در ذیل آیه سوم سوره حمد (الرحمن الرحیم) چنین می گوید:
🔹از این آیه می آموزیم که: خداوند، موجودات را با رحمت و محبت خود تربیت می کند، زیرا قبل از«رب العالمین» و بعد از آن، خود را«الرحمن الرحیم» معرفی کرده است، یعنی تربیت با رحمت بخشایش آغاز، و به انجام می رسد. پس معلمان و مربیان جامعه، اگر بخواهند موفق باشند بر اساس محبت و دلسوزی عمل کنند.
🔰مشخصات کتاب:
محمود #متوسل، قم: مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن، چاپ اول، زمستان 1377، تیراژ:5000 نسخه، قطع: پالتویی.
📚منبع:
مجله #بشارت خرداد و تیر 1378، شماره 11
📎مدرسه تفسير و علوم
@rahighemakhtoom
عفاف و حجاب، با زور و فشار شدنی نیست
💠 گاهی نامه می نویسند که شما چرا ساکت هستید، درباره #حجاب حرفی نمی زنید، درباره #عفاف حرفی نمی زنید.
درباره #عفاف_و_حجاب ؛ بر فرض با فشار انسان این #روسری را یک قدری جلو بیاورد، این که عفاف و حجاب نیست! این، آن #فساد را جلوگیری نمی کند!! (النکاح سنّتی)* است که جلوگیری می کند، (من تزوّج فقد احرز نصف دینه)* جلوگیری می کند.
چرا #همسر نمی گیرید؟ چرا #طلاق می دهید؟! این شیوع طلاق، این #افسردگی و #پژمردگی طرفین؛ این خطر نیست؟! با #بگیر_و_ببند ، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود.
________________________________________________
* بحار الانوار / جلد ۱۰۰ / صفحه ۲۲۰
* الامالی للطوسی / صفحه ۵۱۸ و بحار الانوار / جلد ۱۰۰ / صفحه ۲۱۹
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
🔷️ بیست و یکم تیر ماه. روز عفاف و حجاب
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#ازدواج
#نکاح
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (157)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️بحث روايى
بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود.
▫️1- ختم كيفرى دلهاى كافران
- عن الرضا (عليه السلام) فى قول الله عزوجل: (...ختم الله على قلوبهم و على سمعهم)، قال: الختم هو الطبع على قلوب الكفار عقوبه على كفرهم كما قال تعالى: (بل طبع الله عليها بكفرهم فلا يومنون الا قليلا (589) و (590).
👈🏼👈🏼اشاره:
معناى استثناى قليل (فلا يومنون الا قليلا) يا ناظر به اين است كه امكان ايمان تا آخرين لحظه حيات محفوظ است و در نتيجه آيه محل بحث تقييد مى شود، يا اين كه ناظر به تبدل كفر به نفاق است كه در بعضى از نصوص وارد درباره ايمان قليل منافقان آمده است كه آنها براى دنيا و در حضور مردم ايمان مى آورند و اين گونه ايمان منافقان نه اندك و كم و بى ارزش است.
عنوان، ختم، طبع، اغفال و مانند آن كه در قرآن كريم به خداوند اسناد داده شده با امور ويژه اى هموار است كه آشنايى به آنها در بحثهاى تفسيرى سودمند است:
🔹الف. عناوين مزبور عدمى است ؛ نظير عنوان عمى، جهل عجز و...، كه اگر هر كدام از اينها محمول قضيه اى قرار گيرد، آن قضيه موجبه معدوله خواهد بود، نه محصله.
🔹ب. عناوين ياد شده هرگز در ابتدا به خداوند اسناد داده نمى شود، بلكه از باب كيفر است و آن هم بعد از تماميت نصاب امهال.
🔹ج: معناى قضايايى كه در آنها يكى از عناوين مزبور به خداوند اسناد داده شده، امساك فيض خاص و عدم اعطاى نوال مخصوص است، نه آن كه خداوند امر وجودى خاصى را مثلا، به عنوان ختم يا طبع به كافران عطا مى كند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (93)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪64- تاکتیک های دشمن را بشناسیم
وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
(آل عمران/72)
و جمعى از اهل کتاب (از يهود) گفتند: «(برويد در ظاهر) به آنچه بر مؤمنان نازل شده، در آغاز روز ايمان بياوريد؛ و در پايان روز، کافر شويد (و باز گرديد)! شايد آنها (از آيين خود) بازگردند! (زيرا شما را، اهل کتاب و آگاه از بشارات آسمانى پيشين مىدانند؛ و اين توطئه کافى است که آنها را متزلزل سازد).
🌱🌱🌱
1 . دشمنان براى انحراف مسلمانان، برنامهريزى مىكنند. در آيه 69 خوانديم كه اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف سازند، اين آيه به نقشهى آنان براى رسيدن به آن هدف مىپردازد. «يُضِلُّونَكُمْ»، «قالَتْ طائِفَةٌ»
2 . چه بسا گروهى با نام اسلام، در صفوف مسلمانان نفوذ كرده و از پشت خنجر بزنند، لذا بايد هشيار بود. «آمِنُوا»، «وَ اكْفُرُوا»، «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»
3 . مسلمان نبايد ساده انديش و زودباور بوده و به هر اظهار ايمانى، اعتماد كند.
«آمِنُوا»، «وَ اكْفُرُوا»
4 . خداوند در مراحل حسّاس، از اسرار و توطئههاى دشمنان پرده برمىدارد.
«آمِنُوا»، «وَ اكْفُرُوا»
5 . بايد در مرحلهاى از ايمان قرار بگيريم كه بازگشت برخى مسلمانان از دين، مايهى تزلزل ما نگردد. «وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»
6 . يكى از سياستهاى دشمن، ايجاد ارتباط و سپس قطع آن، به منظور ايجاد تزلزل در جامعه است. «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
An-Nazi'at 04 ss.mp3
5.44M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت63: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 4.docx
35.9K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت64: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 4.pdf
941.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت65: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یوسف ۴.mp3
15.52M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یوسف #یوسف
#جلسه 4
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
ازدواج در اسلام.mp3
2.47M
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 ازدواج در اسلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۴ – ۹۲ #سوره_انبیاء
📌#عبودیت وبندگی
#سالکین الی #اللّه باید خود را به مقام #عبودیت برسانند و بدانند که همه به طرف خدای تعالی بر می گردند و اگر کارهای #شایسته کنند اجرشان ندیده گرفته نمی شود و همه آنها در حسابشان #واریز می شود.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌عبارت "صدق الله العلي العظيم "در پایان تلاوت!
🔹عبارتي كه براي تأييد كلام الهي، در پايان قرائت قرآن، گفته مي شود «صدق الله العلي العظيم» است.
🔹طبق آنچه در «قاموس قرآن» در عبارت آمده است: واژه «علي» هشت بار و «عظيم» شش مرتبه وصف خداي متعال در قرآن آمده است؛ كه در دو مورد: «و هو العلي العظيم و او (خدا) بلند مرتبه و با عظمت است با هم آمدهاند».
🔹گفتن آن عبارت در پايان قرائت قرآن، در ضمن دو روايت تأييد شده است؛ كه از هر كدام، قسمتي كه مربوط به بحث است خلاصهوار ذكر ميشود:
🔰۱. از ابن عباس نقل شده كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به امام علي ـ عليه السلام ـ دستور دادند تا به كفار، يهوديان و مسيحيان، براي دعوت به اسلام نامه بنويسد؛ وقتي نامه به دست يهوديان رسيد، عبدالله بن سلام تصميم گرفت به خدمت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ برسد و سؤالات مشكلي از تورات، بپرسد، و در صورت شنيدن پاسخ صحيح مسلمان شود؛ وقتي به حضور حضرت رسيد، يكي از پرسشهاي او چنين بود: «به من خبر بده آغاز و پايان قرآن به چيست؟ حضرت پاسخ دادند: «يابن سلام! ابتداؤه بسم الله الرحمن الرحيم و ختمه صدق الله العلي العظيم: ابن سلام! آغاز قرآن (بسم الله الرحمن الرحيم) و پايان آن (صدق الله العلي العظيم) است.»
🔰۲. امام صادق ـ عليه السلام ـ به ام داود سفارش كرد، نيمه ماه رجب بعد از بجا آوردن نماز مخصوص و خواندن سورههايي از قرآن، رو به قبله بگويد: «بسم الله الرحمن الرحيم صدق الله العلي العظيم لا اله الا هو الحي القيوم ذوالجلال و الاكرام...».
🔹ولي فراموش كردن كلمه «علي» در پايان قرائت قرآن اشكالي ندارد. امّا اميدواريم هيچگاه فراموش نكنيم.
🔹خداوند توفيق تلاوت قرآن و عمل به دستورات حياتبخش آن را به همة ما عطا فرمايد. ان شاء الله
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفي إجمالي #تفاسیر قرن پانزدهم هجري(۴)
🔰المیزان فی تفسیر القرآن🔰
اثـر عـلامـه سـیـد محمد حسین طباطبائی (1321 - 1402 ق) فرزند سید محمد طباطبائی، از اعاظم حکما و مفسران امامیه.
🔹تفسیر مورد بحث در #بیست_مجلد به زبان عربی شامل تمامی قرآن کریم است. تـرجمه فارسی آن نخستین بار در چهل مجلد توسط افاضل اساتید و محققین حوزه علمیه قم به عـمل آمده سپس استاد محمدباقر #موسوی_همدانی کل این اثر را به فارسی #ترجمه کرده است که کرارا در 40 جلد به طبع رسیده است. مؤلف در این تفسیر اساس کار خویش را بر #قاعده (القرآن یفسر بعضه بعضا) قرار داده است. و نیز در مقدمه خود تصریح می کند:
🔹 در این تفسیر به منظور اینکه به #طریقه اهل بیت (ع) تفسیر کرده باشیم تنها در جهات زیر بحث می کنیم :
🔹1) معارفی که مربوط است به اسماء خدای سبحان و #صفات او از حیات و #علم و قدرت و سمع و بصر و یکتایی و امثال آن.
🔹 2) مـعارف مربوط به #افعال خدایتعالی چون خلق و امر و اراده و مشیت و هدایت و اضلال و قضاء و قدر و جبر و #تفویض و رضا و غضب و امثال آن.
🔹 3) معارفی که مربوط است به واسطه هایی که بین باری تعالی و انسان هستند مانند حجابها و #لوح و قلم و #عرش و کرسی و بیت العمور و آسمان و زمین و #ملائکه و #شیطانها و #جن و غیر ذلک. 4) معارفی که مربوط است به خود انسان در زندگی قبل از دنیا.
🔹5) معارفی که مربوط است به #انسان در #دنیا.
چـون تـاریخ پیدایش نوع او و خودشناسیش و شناسایی اصول اجتماعی و مساله نبوت و رسالت و وحـی و الـهـام و کـتـاب و دیـن و شریعت که از این باب است مقامات انبیاء که از داستانهای آنان استفاده می شود.
همان داستانهایی که قرآن کریم از آن حضرات حکایت کرده است.
🔹 6) معارف مربوط به انسان در عوالم بعد از دنیا به معنی عالم #برزخ و #معاد.
🔹 7) مـعـارف مـربـوط به اخلاق نیک و بد انسان که مقامات اولیاء در #صراط بندگی یعنی اسلام و ایمان و احسان و اخبات و اخلاص و غیر ذلک مربوط به این معارف است. و امـا آیـاتـی که مربوط است به #احکام دینی در این تفسیر پیرامون آنها بحث نشده چون که بحث پیرامون آنها مربوط به کتاب #فقه است نه تفسیر.
🔹سـپـس در هر چند آیه بعد از تمام شدن بحثها و بیانات تفسیری بحث هایی متفرق از روایات قرار داده ایـم و در آن به آن مقدار که برایمان امکان داشت از #روایات منقوله از رسول خدا (ص) و ائمه اهل بیت (ع) هم از طرق #عامه و هم #خاصه نموده ایم.
🔹 #مـؤلـف نخست چند آیه از قرآن کریم را آورده سپس به طور مزجی قسمت قسمت از آیه را مجدد یـاد مـی کـنـد و بـه تـفسیر آن می پردازد و نیز اول تحت عنوان بیان بحثهایی #فلسفی، اجتماعی، تـاریخی، علمی و #اخلاقی پیش می آورد سپس با بحث #روائی و نقل روایات سخنان خویش را پایان می بخشد. تـفـسیر المیزان از مهمترین و جامعترین تفسیرهای شیعه در عصر جدید و به طور مطلق یکی از چند تفسیر عمده و اساسی در #قرن اخیر است و امروزه #مشهورترین تفسیر نزد #امامیه است. مؤلف از تالیف این تفسیر گرانقدر در 1392 ق فراغت یافت.
🔹 مـجـلـد اول در 1375 ق و مـجـلـد بیستم آن در 1392 ق در تهران توسط دارالکتب الاسلامیه و همزمان در بیروت توسط موسسه اعلمی طبع گردید و پس از آن در بیروت و تهران تجدید طبع گردیده است. ترجمه های #فارسی نیز بارها تجدید طبع یافته است.
📚مـنـابـع : تـفسیر #المیزان، 1 - 20؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 115؛ مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی، 2/863.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 74
#مثل
#کف_دست #آب #کر #دعوت_حق #دعوت #حق #کافران #گمراهی #پاسخ #دهان #بت
🔅🔅🔅
⏪مَثَل کف دست و آب
(لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِی لاَیَسْتَجِیبُونَ لَهُم بِشَیْءٍ إِلا کَبَسِطِ کَفَّیْهِ إِلَی الْمَاَّءِ لِیَبْلُغَ فَاهُ(207) وَمَا هُوَ بِبَلِغِهِ ی وَمَا دُعَاَّءُ الْکَفِرِینَ إِلا فِی ضَلَلٍ) . (رعد / 14.)
((دعوت حق از آن اوست و کسانی که (مشرکان ) غیر از خدا را می خوانند به دعوت آنها پاسخ نمی گویند ! آنها همچون کسی هستند که کفهای (دست ) خود را به سوی آب می گشاید تا آب به دهانش برسد ، و هرگز نخواهد رسید . و دعای کافران ، جز در ضلال (و گمراهی ) نیست )) .
🌱🌱🌱
📋وجه تشبیه :
طبق نظر اکثر مفسّران ، خداوند متعال در این آیه ، مشرکان و افرادی که غیر خدا را می خوانند ، به آدم تشنه ای تشبیه کرده است که بر کنار آبی که سطح آن از دسترس او دور است ، نشسته و به آن اشاره می کند ، به این امید که آب به دهان او برسد ! بدیهی است که هرگز آب به دهانش نخواهد رسید .
این آرزو چون خواب و پندار بیهوده ای بیش نیست ، چنین کاری جز از یک انسان ساده لوح و دیوانه سر نمی زند !
🔹این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که خداوند متعال ، بت پرستان را به آدمی تشبیه نموده که کف دستان خود را کاملاً صاف و افقی گرفته ، وارد آب می کند و انتظار دارد آب در دست او بند شود ، درحالی که به محض این که دست را از آب بیرون آورد ، قطرات آب از لابلای انگشتان و کفّ دست او بیرون می ریزد و چیزی باقی نمی ماند .
🔹تفسیر سوّمی نیز برای آیه کرده اند و آن اینکه بت پرستان که برای حل مشکلاتشان به سراغ بتها می روند ، مانند کسی هستند که می خواهد آب را در مشت خود نگاه دارد ! آیا هیچ گاه آب را می توان در مشت نگاه داشت ؟
🔹از ضرب المثل معروفی در میان عرب گرفته شده که وقتی می خواهند برای کسی که کوشش بیهوده می کند ، مثالی بزنند می گویند :
((هُوَ کَقابِضِ الْماءِ بِالْیَدِ ؛ اومانند کسی است که می خواهد آب را بادست خود بگیرد)) .
🔹شاعر عرب می گوید :
فاءَصْبَحْتُ فیما کانَ بَیْنی و بَیْنَها
مِنَ الودِّ مِثْلُ قابِضِ الْماءِ بِالْیَدِ
((کار من به جایی رسیده که برای حفظ محبّت میان خود و او مانند کسی بودم که می خواست آب را در دست نگاه دارد)) . (210)
🔹بیت ذیل منسوب به امام علی علیه السّلام است که می فرماید :
وَمَنْ یَصْحَبُ الدُّنْیا کَمَنْ مِثْلُ قابِضٍ
عَلَی الْماءِ خانَتْهُ فُرُوجُ الاَْصابِع (211)
((کسی که با دنیا رفاقت و همنشینی کند مانند آدمی است که آب را در لابلای انگشتان باز خود نگه دارد)) .
🔹در فارسی نیز مثل ((آب در غربال )) در این باره به کار رفته می شود ، چنانکه گفته اند :
قرار در کفّ آزادگان نگیرد مال
نه صبر در دل عاشق نه آب در غربال
به هر حال وجه شباهت در این تشبیه ((بیهودگی عمل و ناکامی )) است .
🔹خداوند در پایان آیه برای تاءکید این مطلب می فرماید :
(وَمَا دُعَاَّءُ الْکَفِرِینَ إِلا فِی ضَلَلٍ ) ؛ ((درخواست کافران (از بتها چیزی ) جز (گام برداشتن ) در گمراهی و ضلالت نیست )) .
چه ضلالتی از این بالاتر که انسان سعی و کوشش خود را در راهی که هرگز او را به مقصد نمی رساند ، به کار برد ، خسته و ناتوان شود ، امّا نتیجه و بهره ای نگیرد . (212) زیرا کسی که غیر حقّ را می خواند و از باطل که چیزی جز پندار و توهّم نیست ، حل مشکلش را می جوید ، رابطه دعا را از دست داده و در حقیقت دعایش را گم کرده است .
بو العجب وردی به دست آورده ای
لیک سوراخ دعا گم کرده ای
بنا بر این خواستن از خدا که هم آگاهی دارد و هم قدرت بر انجام خواسته ، حق است و تقاضا از غیر خدا ، باطل و پوچ و بیهوده است .
====================
210-تفسیر نمونه ، ج 10، ص 155 156، (با اندکی تصرف ).
211-امثال قرآن ، ص 179.
212-تفسیر نمونه ، ج 10، ص 156، (با اندکی تصرّف ).
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 38
#قرآن_شناسی
#تفسیر
#جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از:
🔹3. تفسير جاهلانه نسبت به ارادهي جدّي متكلم و اسناد ارادهي احتمالي به وي؛ يعني مطلبي از آيه برداشت شود كه مطابق با برهانِ مناسب با فنّ خود مي باشد؛ ليكن دليل عقلي يا نقلي معتبر قائم است بر اينكه متكلم در خصوص آيهي محل بحث، حتماً آن را اراده نكرده است؛ بلكه محتواي ديگر را اراده نمود كه در اين حال، نه تنها اسناد قطعي مطلب مزبور به متكلم نارواست و از قبيل تفسير به رأيِ مذموم است، بلكه اسناد احتمالي آن به متكلم هم از اين قبيل خواهد بود؛ زيرا با قيام شاهد عقلي يا نقلي معتبر بر عدم ارادهي مطلب مزبور از طرف متكلم و ارادهي مطلب ديگر، نمي توان محتواي ياد شده را جزء معاني احتمالي آيه دانست.
🔹به هر تقدير، همهي اينها از نظر قرآن كريم ممنوع اند و دليل قرآني آن بر منع امور ياد شده، يكي آيهي (...ألم يُؤخذ عليهم ميثاق الكتاب أن لا يقولوا علي اللّه إلاّ الحقّ و درسوا ما فيه و الدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون)[ سورهي اعراف، آيهي 169.]مي باشد؛ زيرا در اين آيه اسناد مطلب به خداوند در صورتي كه عالمانه نباشد، روا نيست و عالمانه نبودن آن به دو قسم است: يكي آنكه اصل مطلبْ مطابق علم نيست. دوم آنكه گرچه اصل مطلبْ صحيح و علمي مي باشد؛ ليكن اسناد مطلب علمي به خداوند بدون شاهد روا نيست.
🔹زيرا گرچه خداوند هر چه مي فرمايد عالمانه و علمي است، اما در خصوص آيهي محل بحث، آيا فلان مطلب علمي را اراده كرده يا مطلب علمي ديگر را، نيازمند به دليل جداگانه است. اگر دليلي بر حصر مطلب صحيح اقامه شد، فقط همان مطلب محصور به صورت تعيين به خداوند اسناد داده مي شود؛ وگرنه به صورت احتمال به خداوند مستند خواهد بود.
🔹آيهي ديگر بر منع اسناد چيزي به خداوند با عدم علم به استناد، آيهي (... أتقولون علي اللّه ما لا تعلمون)[ سورهي اعراف، آيهي 28 و سورهي يونس، آيهي 68.]مي باشد؛ زيرا چيزي را كه معلوم نيست خداوند گفته باشد، نمي توان به ذات اقدس وي اسناد داد؛ هرچند آن مطلب در جاي خود صحيح باشد؛ ولي اثبات ارادهي جدّي خداوند نسبت به آن مطلب معيّن از آيهي محلّ بحث، نيازمند به دليل است و بدون دليل نمي توان چيزي را به خداوند اسناد داد.
🔹البته اگر آن مطلبْ باطل باشد، نظير شرك و بت پرستي، اسناد صحت آن به خداوندْ افتراء مهم و ظلم افحش است؛ وگرنه يعني اصل مطلب درست باشد، ولي در خصوص آيهي محلّ بحث بدون دليل به خداوند اسناد داده، شود ظلم فاحش خواهد بود. تنها موردي كه مي توان به خداوند اسناد داد، جايي است كه اصل مطلبْ «في نفسه» صحيح باشد و استناد صدور آن به خداوند احراز شده باشد.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
جلسه اول.mp3
10.45M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه اول
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش باورهای دینی در حفظ مرز و بوم
💠 بارها به عرضتان رسید؛ این #پرچم سه رنگ برای ما خیلی محترم است، برای حفظ او کشته می شویم، و این را هم #شهید می دانیم؛ اما این پرچم سه رنگ، این حرف ها به ما نگفته؛ این پرچم سه رنگ آن عُرضه را ندارد که خودش را حفظ بکند! این پرچم #یا_زهرا و #یا_علی و #یا_حسین ؛ این هم آن (پرچم سه رنگ) را حفظ می کند، هم خودش را حفظ می کند.
و گرنه ما این پرچم سه رنگ را در #جنگ_جهانی_اول هم داشتیم، در #جنگ_جهانی_دوم هم داشتیم، در به توپ بستن #مسجد_گوهرشاد هم داشتیم، در آن کوتای ننگین #۲۸_مرداد هم داشتیم! از این سه رنگ کاری ساخته نیست.
این ب س ی جی ها که پنجاه نفری می آمدند که از زیر قرآن رد بشوند یا دعا بکنیم (که به جبهه بروند)؛ وقتی می دیدیم پنجاه پرچم دارند، یک دانه اش سه رنگ نبود؛ همه یا زهرا، یا حسن، یا حسین؛ این می شود ( #اراده )!
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پرچم_ایران
#پرچم_یا_حسین
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۷ – ۱۰۵ #سوره_انبیاء
📌جدیت و #شایستگی
#سالک الی #اللّه باید مراحل سیر و #سلوک را با جدیت کامل بگذراند تا جزء #صالحین محسوب بشود که در این صورت از #یاران امام عصر روحی فداه خواهد بود و جزء #بندگان واقعی #خدا و مورد مهربانی خدای تعالی و #رسول اکرم صلی الله علیه و آله خواهد بود.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌ادب #تلاوت ١
🔹قرآن تجلي خاص خداوند بر خلق است. هر كس شوق ديدار خدا دارد و بخواهد با پروردگارش صحبت كند. بايد قرآن بخواند.هر كس هم نشين با قرآن شد با افزايش يا كاهشي برميخيزد، افزايشي در هدايت يا كاهشي از كوري و ضلالت، ظاهرش بسيار جذاب و دلربا و باطنش ناپيداست، عجايب آن هيچ گاه كهنه نميگردد، در آن چراغ هاي هدايت و منار حكمت قرار دارد، تفكر در قرآن سبب حيات دل فرد بيناست همان گونه كه شخص در تاريكيها با استمداد از نور گام برميدارد.
🔹رسول گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ يكي از اساسيترين مأموريتهاي خود را تلاوت قرآن ميداند. تا از فروغ آن شعله گيرد و از چشمه آب حياتش جرعهها نوشد بديهي است، اولين مرحله استفاده و بهرهمندي از قرآن تلاوت آيات آن است، زيرا قرآن تكلم خداوند با ماست.
⏺#آداب تلاوت #قرآن:
دقت در شرايط و آداب تلاوت قرآن از ديدگاه قرآن و معصومان ـ عليهم السّلام ـ خاصيت تلاوت كلام الهي را براي ما روشن ميسازد كه با رعايت اختصار به پارهاي از اين شرايط و آداب اشاره مي كنيم:
🔰۱. رعايت حق تلاوت:
مؤمنان راستين، انديشه در معاني و درك مفاهيم اين كتاب بزرگ را مقدمهاي براي عمل ميدانند. لذا با تلاوت قرآن روح تازهاي در كالبد آنها دميده ميشود. امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: در آية «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» منظور اين است كه آيات آن را با دقت بخوانند و حقايق آن را درك كنند و به احكام آن عمل نمايند، به وعدههاي آن اميدوار و از وعيدهاي آن ترسان باشند، از داستان هاي آن عبرت گيرند، به اوامرش گردن نهند و نواهي آن را بپذيرند. به خدا سوگند منظور حفظ كردن آيات و خواندن حروف و تلاوت سورهها و ياد گرفتن اعشار و اخماس آن نيست. آنها حروف قرآن را حفظ كردند، اما حدود آن را ضايع ساختند منظور تنها اين است كه در آيات قرآن بينديشند و به احكامش عمل كنند چنان كه خداوند ميفرمايد: اين كتابي است پر بركت كه ما بر تو نازل كرديم تا در آياتش تدبر كنند.»
🔰۲. انتخاب زمان مناسب براي تلاوت قرآن
«يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَلِيلاً نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً» تلاوت قرآن و خضوع در حضور خداوند، و محاسبه اعمال گذشته و تصميم قطعي براي آينده در دل شب آسان تر است، لذا مردان الهي حداكثر بهره را از شب ميبرند. زيرا حالت زندهداري شب و مناجات و دعا و خضوع در شب، حال خاصي است كه با خضوع و مناجات در روز فرق دارد: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً» رسيدن به مقام والاتر و حركت به سوي خدا، فقط در شب ميسر است، لذا انسانهاي تقوي پيشه شب را به تلاوت قرآن زنده ميدارند.
🔰۳. تلاوت قرآن همراه با تدبّر و تفكّر
بهرهگيري از قرآن نيازمند تدبّر و انديشه در آيات آن است، حاملان واقعي قرآن، ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ فضيلت تلاوت قرآن را زياد خواندن آن نميدانند، بلكه فضيلت را خوب خواندن و تدبر و انديشه در آيات الهي ميدانند. علي بن موسي الرضا از جدش نقل ميكند: «آن مقدار قرآن بخوانيد كه در آن خشوع قلب و صفاي باطن و نشاط روحاني و معنوي باشد.» زيرا هدف اصل تلاوت، تعليم و تربيت است.
پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نيز، تلاوت بدون تدبر را بيبهره ميدانند و ميفرمايند: «ويلٌ لمن لاكها و لم يتدبّرها. واي بر كسي كه آيات قرآن را بين دو فك و چانهاش بگرداند و دربارة آن تدبّر نكند.»
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌ادب #تلاوت ۲
🔰۴. رعايت ادب در تلاوت قرآن
رعايت ادب در تلاوت قرآن زمينهساز بهرهوري بيشتري از اين مائده الهي است. آدابي همچون طهارت ظاهري و باطني، ترتيل در تلاوت، پناه بردن به خدا از شيطان رجيم،تدبر در آيات قرآن، گوش دادن و سكوت در برابر كلام خدا، همگي ناظر به تلاوتي از روي توجه و حضور است.
🔰۵. برطرف كردن موانع فهم قرآن
چهرة حقيقت، هر قدر آشكار و درخشان باشد تا در برابر ديده بينا قرار نگيرد درك آن ممكن نيست و به تعبير ديگر براي شناخت حقايق دو چيز لازم است:
۱. آشكار شدن چهره حق
۲. دارا بودن وسيله ديد و درك، حال چه چيز مانع ميشود انسان قدرت شناخت را از دست دهد؟ بدون شك در درجه اول پيش داوريهاي غلط، هوي و هوسهاي نفساني، تعصبهاي كوركورانه و افراطي و هر چيز كه صفاي دل و پاكي روح انسان را بر هم زند مانع درك حقيقت است. در حديث ميخوانيم: «لولا انَّ الشياطين يحومون حول قلوب بنيآدم لنظروا الي ملكوت السموات» اگر شياطين در اطراف قلب هاي فرزندان آدم دور نميزدند آنها ميتوانستند ملكوت و باطن آسمانها را ببينند.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. قرآن در قرآن، جلد اول (تفسير موضوعي قرآن) آيت الله جوادي آملي.
۲. تفسير نمونه، آيتالله مكارم شيرازي، مجلدات، ۹، ۲۱، ۱، ۲۵، ۱۱.
۳. تفسير الميزان علامة طباطبايي، جلد اول، ذيل آية ۱۲۱، سورة بقره.
۴. تفسير موضوعي قرآن كريم، جلد ۹، آيت الله جوادي آملي.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom