eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
728 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تلاوت قرآن بدون عمل 🔰 روايات ديگري در اهميت تلاوت قرآن و انس با آن وارد شده است كه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم: ـ قرآن كريم در قيامت، اولين مهمان خداي سبحان است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن كريم، برترين موجود خدا و اهانت به آن، شكستن حريم خداست. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن، كتاب نجات بخش و تأمين كنندة زندگي سعادتمندانه است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن، قائد و پيشواي بهشتيان و بيزاري جواز دوزخيان است. كساني كه قرآن را پشت سر اندازند، به سمت آتش مي‌رانند. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ـ قرآن، عامل صعود بهشتيان در درجات بهشت است. (امام سجاد ـ عليه السلام ـ) ـ درجات بهشت، به عدد آيات قرآن است. (امام كاظم ـ عليه السلام ـ) ـ تلاوت قرآن، عامل بلند آوازگي در آسمان و نورانيت در زمين است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن، ماية خرمي و بهار دلها ست. (امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ). ـ قرآن، درياي بي‌كران معرفت است. (امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ). 🔹بدون شك، پيام اصلي روايات اين است كه فرد مسلمان، به دور از همة وسوسه‌ها و براي بهره بردن از آيات قرآن كريم، در درجه اول بايد به تلاوت و انس با قرآن اهتمام ورزد و در تلاوت آن قصدش اين باشد كه با نورانيت آيات آن، در اين مكتب انسان سازي، ساخته شود. 🔹 ذكر كردن اين روايات براي اين بود كه انگيزه بيشتري جهت تفكر در قرآم ايجاد شود و هيچكدام دليلي بر بي اهميت بودن تلاوت قرآن بدون تدبر و عمل نيست، بلكه قرائت قرآن حتي بدون فهم معناي الفاظ آن نيز مفيد است و روايتي كه مي‌فرمايد: «رب تالي القرآن و القرآن يلعنه»؛ مصداق آن در جايي است كه فرد قرآن خوان، از اول تلاوت آيات، قصدش بهره بردن از آيات نباشد، بلكه انگيزة خواندن آيات در نزد او، غير از انگيزه هدايت و بهره بردن از آيات آن باشد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. تفسير تسنيم، آيت الله جوادي آملي، ج ۱، ص ۲۴۱ ـ ۲۵۳. ۲. اعجاز قرآن، سيد رضا مؤدب، ص ۲۹. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢زیان کارترین آدمیان 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أخْسَرُ النّاسِ مَن قَدَرَ على أنْ يَقولَ الحقَّ و لَم يَقُلْ.(غرر الحكم : 3178) امام على عليه السلام زيانكارترين مردم كسى است كه بتواند حقّ بگويد، ولى نگويد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Document (4).pdf
101.4K
٤٠ 📌زمان و وقت استحباب قرائت سور قرآن مقاله ای کوتاه و کاربردی ازمنابع مستند 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجری (۷) 🔰انوار نبوت از سـیـد عـبـاس (1318 ق - 1404 ق) فرزند سید حبیب معروف به مدرس حاج سید جوادی، از مجتهدان و علمای قزوین. تفسیر مورد بحث به زبان فارسی است. 🔹مفسر پس از ذکر هر آیه به شرح و بیان آن می پردازد و در بعضی موارد از روایات بهره گرفته است و تفسیری است تحت لفظی و غالبا ترجمه فارسی آیات را دربردارد. مـجـلد اول شامل تفسیر سوره حمد تا پایان سوره نساء است و این تفسیر در تهران به چاپ رسیده است. 📚 منابع : تفسیر انوار نبوت ؛ یادداشتهای شخصی. 🌱🌱🌱 🔰اضواء علی متشابهات القرآن اثـر شـیخ خلیل یاسین (1328 - 1405 ق) فرزند شیخ ابراهیم عاملی، از علما و مفسران شیعه در لبنان. تفسیر مورد بحث به زبان عربی و تفسیری گزینشی و به ترتیب سوره های قرآن کریم است. مـفـسـر در هر سوره از قرآن که دارای آیه متشابه است آنرا یاد کرده سپس اشکال و اعتراض را به عنوان سؤال مطرح می نماید و بعد تحت عنوان جواب تفسیر آیه را بطرز محققانه و به سبک بسیار قانع کننده و استدلالی و موجز بیان می دارد. ایـن تـفـسیر در دو جلد در 1600 سؤال و جواب در بیروت چاپ گردید و سپس در 1651 سؤال و جواب تجدید چاپ شد. 📚مـنـابـع : اضواء علی متشابهات القرآن ؛ مستدرکات، اعیان الشیعة، 1/40؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 21. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آیه در قرآن به چند معنا آمده است و آیا آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد؟ 🔰أیه در لغت به معنای نشانه است (مفردات راغب، واژه آیه) و در قرآن در معناهای گوناگونی به کار رفته است، مانند: ۱.فرازهای قرآن که با نشانه های ویژه ای از هم جدا شده، به «آیه» مشهورند، چنان که خود قرآن می فرماید: «تِلْکَ ءَایَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیْکَ بِالْحَقِّ;(بقره، ۲۵۲) این ]جمله ها[ آیه های خداوند است که به حق بر تو تلاوت می کنیم.» ۲. معجزه ها نیز به عنوان آیه معرفی شده اند، چنان که قرآن درباره معجزه معروف ید بیضای موسی(علیه السلام)می فرماید: «وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلَی جَنَاحِکَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوء ءَایَةً أُخْرَی;(طه،۲۲) دستت را در گریبان تا زیر بغل فرو بر، به هنگامی که خارج می شود، سفیدی و درخشندگی بی عیب و نقصی دارد و این معجزه دیگری است.» ۳. آیه به معنای دلیل و نشانه خداشناسی و دیگر معرفت ها نیز آمده است: «وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ وَ النَّهَارَ ءَایَتَیْنِ;(اسراء،۱۲) ما شب و روز را دو دلیل ]برای شناسایی خدا[قرار دادیم.» و درباره استدلال برای شناخت رستاخیر می فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَی الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتی‏ إِنَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر;(فصلت،۳۹) از نشانه های او این است که زمین را پژمرده و خاموش می بینی، ولی هنگامی که آب ]باران[ بر آن فرو می ریزیم، به جنبش می آید و گیاهان آن می روید، همان کسی که زمین را زنده کرد مردگان را نیز زنده می کند. او بر همه چیز قادر است.» ۴. به معنای چیزهای چشم گیر، مانند بناهای مرتفع و عالی نیز آمده است، همان گونه که قرآن کریم می فرماید: «أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیع ءَایَةً تَعْبَثُونَ;(شعراء،۱۲۸) آیا در هر مکان بلندی، بنایی می سازید و در آن سرگرم می شوید.»۱ بنابراین، آیه در قرآن به یک معنا نیامده است و به طور قطع معنای اول و دوم آیه، ویژه عاقلان نیست، بلکه عوام از مردم نیز هر یک به مقدار ظرفیت خود می توانند از آن ها بهره بگیرند; برای مثال، از عبارت های قرآن که آیه های آن هستند، هم عاقلان و متفکران جامعه بهره می گیرند و معارف الهی را استنباط می کنند و هم عوام با تدبر، از مضمون آن ها تأثیر می پذیرند، همان گونه که امام حسین(علیه السلام)می فرماید: «کتاب خداوند عزوجل بر چهارچیز (و رتبه) است: عبارت و اشاره و لطایف و حقایق، پس عبارت برای عوام است و اشاره برای خواص و لطایف برای اولیا و حقایق برای انبیا.»۲ اما معنای سوم آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد و تنها آنان می توانند از این راه به معارف الهی و حقایق هستی پی ببرند و مراحل تکامل را بپیمایند; به این معنا که شرط آغازین استدلال، دارا بودن توانایی قوه تعقل و تفکر است و اما بهره مندی از آن، تنها با داشتن این توانایی میسّر نیست، زیرا به بسیار متفکرانی که در عین دانایی، با حق در افتاده، راه گمراهی را در پیش گرفته اند; از این رو قرآن کریم در جاهای گوناگون می فرماید: «إِنَّ فِی ذَ لِکَ لاََیَةً وَ مَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِین;(شعراء،۸) به حق که در رویش گیاهان، آیه و نشانه ای ]بر رستاخیز[ است، ولی بیش تر آنان مؤمن نیستند.» ________________ ۱. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۳۹۲. ۲. کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، شیخ شریفی، ص ۵۵۱. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جلسه چهارم.MP3
13.82M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه چهارم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(158) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️بحث روايى بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود. ▫️2- شاهدان دلهاى مختوم - عن العسكرى (عليه السلام) انه قال فى قوله تعالى: (ختم الله...): اى وسمها بسمه يعرفها من يشاء من ملائكته فيعرفونهم بها و يبصرها رسول الله (صلى الله عليه وآله) و يبصرها خير خلق الله بعده على بن ابيطالب (عليه السلام).... 👈🏼👈🏼اشاره: همه موجودهاى مجرد و عالى كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با اعلام الهى از مهر شدن قلب مختوم دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاى كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه مى شود با تعليم خداوند، باخبرند و امام هر عصر كه مسئول ويژه هدايت ارواح و نفوس ‍ مستعد است، با تعريف الهى مستحضر است و مقربان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب فجار آگاهند. بنابراين، آنچه مزبور آمده، بيان برخى مصاديق شاهد است، نه همه آنها. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(94) 🔆🔆🔆 ⏪ 65- درکارفرهنگی نیرو،بودجه و امکانات شرط لازم است نه کافی * قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ‏ وَ فُرَادَى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِكمُ مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَينْ‏َ يَدَىْ عَذَابٍ شَدِيدٍ(سبا/46) بگو: شما را به يك چيز اندرز مى‏دهم: دودو و يك يك براى خدا قيام كنيد. سپس بينديشيد، تا بدانيد كه در يار شما ديوانگيى نيست. اوست كه شما را از آمدن عذابى شديد مى‏ترساند. 🌱🌱🌱 1. آن چه مهم است قيام خالصانه براى خدا است، تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏» 2. قيام سه عنصر لازم دارد: 🔹 خلوص، «لِلَّهِ» 🔹 رهبر، «بِصاحِبِكُمْ» 🔹 فكر و برنامه. «تَتَفَكَّرُوا» حركت‏ها و انقلاب‏هايى كه براى خدا نباشد و برخاسته از عقده‏ ها و هوس‏ها و براى كسب ثروت باشد به جايى نمى‏رسد. اگر انقلاب همراه با فكر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابيون نباشد به نتيجه‏اى نمى‏رسد و بقا و بركاتى نخواهد داشت. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف ۶.mp3
12.85M
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 ثقَل اكبر ▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت ، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم به جابر بن ‌یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی‏ تَرْغِیبِهِ‏ خَائِفاً مِنْ‏ تَخْوِیفِهِ‏ فَاثْبُتْ‏ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می ‌آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق‌ ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می ‌آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. [1] . تحف ‌العقول، ص284. 📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع) تاریخ: 1389/10/18 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
محمد بن منکدر می‌گفت: «فکر می‌کردم که علی بن الحسین (السجاد علیه السلام) جانشینی بهتر از خودش به جا نمی‌گذارد تا آن که پسرش محمد بن علی (الباقر علیه السلام) را دیدم که خواستم او را وعظ کنم، اما او من را وعظ کرد.» یارانش به او گفتند: «چه وعظی به تو کرد؟» گفت: « به سوی برخی نواحی مدینه در ساعتی گرم خارج شدم که ابو جعفر، محمد بن علی (باقر ع) من را دید… با خودم گفتم: «سبحان الله. بزرگمردی از بزرگان قریش در این ساعت [گرم] با این حال اما در طلب دنیا؟! حتما او را موعظه می‌کنم.» به او نزدیک شدم و سلام کردم و او با سختی و در حالی که عرق می‌ریخت، جواب سلامم را داد. گفتم: «خدا امورت را به صلاح بیندازد. بزرگی از بزرگان قریش در این ساعت، با این حال آن هم در طلب دنیا؟! اگر اجلت بیاید و تو بر این حال باشی چه کار می‌کنی؟» گفت: «اگر مرگ سراغم بیاید و من بر این حال باشم، مرگ درحالی سراغم آمده که در حال طاعتی از طاعات الهی هستم. خودم و عیالم را از [امثال] تو و از مردم بی‌نیاز می‌کنم و من همواره از این می‌ترسیدم [و بر این فکر بوده‌ام] که اگر مرگ سراغم بیاید و من بر معصیت از معاصی خدا بودم [چه می‌شود].» گفتم: «راست گفتی. خواستم تو را وعظ کنم ولی تو وعظم کردی.» 📚 منابع: ✅ کلینی، محمد بن یعقوب؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 73 ✅ شیخ مفید، محمد بن محمد؛ الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 161 ✅ شیخ طوسی، محمد بن الحسن؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 325 ✅ نقل شده توسط علامه عسکری در کتاب تالیفی ایشان: مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین، چاپ مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، ص ۲۲ 🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا 💠@alaskari_farsi 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
مسلمان بمیرید 💠 وجود مبارک به وصی خود (علیهما السلام) فرمود: در صدر من این جمله یعقوب، جدّ ما را بنویس که: (لا تموتنّ الا و انتم مسلمون)؛* بمیرید، مسلمان کار آسانی نیست! با اینکه الفبای دین را در می کنند، برخی زبانشان بند می آید که جواب سئوالات فرشته ها را بدهند! نمازخوان و بی نماز، هر دو کتابشان، قبله شان و پیغمبرشان را می دانند؛ اما انسان وقتی مُرد، تمام اعضاء و جوارح او در اختیار ملکات اوست. اگر ملکات تیره بود، زبان گویا نیست و بی نماز نمی تواند بگوید ما مسلمانیم! لذا امام (ع) می کند کاری کنید که را با خود به ببرید و مسلمان بمیرید. ________________________________________________ * سوره آل عمران / آیه ۱۰۲ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
کرامتي که خداي سبحان براي مؤمنين قرار مي‌دهد به انبيا هم در دنيا دستور مي‌دهد که آن کرامت را نسبت به مؤمنان يا فرشتگان اعمال بکنند و خودش هم همين کار را مي‌کند. در پذيرايي آنچه را که انبيا از مهمان‌هاي خود پذيرايي مي‌کردند اين نبود که يک مقدار غذا يا ميوه در اتاقي بگذارند و مهمان را نزد غذا ببرند که الآن اين‌چنين رسم است، بلکه غذا و مائده و سفره و ميوه هر چه بود، آن را نزد مهمان مي‌آوردند نه بر عکس. در جريان ضيافت وجود مبارک ابراهيم خليل(سلام الله عليه) که آن مهمانان ناشناس آمدند و حضرت ﴿جاءَ بِعِجْلٍ حَنيذٍ﴾؛[1] تعبير قرآن کريم اين نيست که “فَقَرَّبَهُم إلَيهِ”، بلکه فرمود: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛[2] يعني غذا را نزد مهمان برد، نه مهمان را نزد غذا. سفره را نزد مهمان پهن کرد، نه مهمان را نزد سفره برد: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛ نه “قَرَّبَهُم إلَيهِ يا إلَيها”. اين ادب انبيا در پذيرايي از مؤمنان و مهمانان است. ذات اقدس الهي هم چه در ماه مبارک رمضان که صائمان جزء “ضيوف الرحمن” هستند، چه در مراسم حجّ و عمره که زائران حرم الهي جزء “ضيوف الرحمن” هستند، کاري هم که انجام مي‌دهد اين است که بهشت را نزد اينها مي‌برد، نه اينکه اينها را نزد بهشت ببرد: ﴿وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقينَ﴾؛ يعنی سفره بهشت را نزد مؤمنين و نزديک آنها مي‌برد، نه اينکه مؤمنين را نزديک بهشت بياورد. تفسیر سوره قاف95/10/05
📌بندگی خالص الإمامُ عليٌّ عليه السلام: العِبادَةُ الخالِصَةُ أنْ لا يَرجوَ الرّجُلُ إلاّ رَبَّهُ، و لا يَخافَ إلاّ ذَنْبَهُ عبادت خالص اين است كه آدمى جز به پروردگار خويش اميد نبندد و جز از گناه خويش نترسد. غرر الحكم : 2128 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۳ – ۱۱ 📌 الی باید بندگی خدا را روی انجام دهد نه آن که اگر به او رسید داشته باشد ولی اگر برای او منظور شد روی برگرداند که در این صورت هم در می کند و هم در آخرت بر می دارد. بلکه باید همه کارهایش باشد و کاری که دارد نکند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
اگر شخص جنب قرآن همراه داشته باشد ، اشکالی دارد ؟ اگر با بدن خود آنرا لمس نکند ، اشکال ندارد. ( همه مراجع ) 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری (٨) 🔰تفسیر اثـر اسـتـاد مـحـمـدتقی مزینانی (م 1366 ش - 1408 ق) از بنیانگذاران نهضت فکری اسلامی در ایران پدر و مربی دکتر علی شریعتی. ایـن تـفـسـیر در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه ادبی و علمی نوین شامل بخشی از قرآن کریم می باشد. 🔹معروفترین اثر مؤلف همین تفسیر است که اختصاص به شرح و تفسیر جزء سی ام قرآن از آغاز سوره عم تا پایان است. و شـامـل مـقدمه مفصل و نیز مباحثی از تاریخ قرآن مخصوصا اثبات عدم تحریف و اینکه قرآن به جـمـع و تـدوین عثمان بی کم و کاست محفوظ مانده است و همچنین اثبات اینکه ترتیب کنونی قـرآن فرموده رسول اکرم (ص) در زمان ایشان گردآوری شده و تاکنون بی زیادت و نقصان باقی مانده است و نیز دارای شرحی از اعجاز و بلاغت قرآن می باشد. و نـیـز در زمینه ترتیب کلمات و نظم کلی و انحصاری ترتیب حروف و انتخاب کلمات و الفاظ در قرآن و عدم اختلاف در مطالب گوناگون آن اظهارنظر می کند. 🔹در ایـن تـفـسـیـر مـنتهای کوشش به عمل آمده است که برای عموم قابل استفاده باشد تا مردم مسلمان با مانوس شدن به قرآن به صلاح و تقوی نزدیک شوند به همین دلیل حتی الامکان از طرح مطالب مشکل و به کار بردن اصطلاحات علمی و فلسفی خودداری گردیده است. مؤلف پس از ذکر هر آیه ترجمه فارسی روان آن را می آورد. سپس هر عبارت قرآنی را با بیانی ساده و شیوا شرح و تفسیر کرده است. این تفسیر بیش از بیست بار تاکنون تجدید طبع یافته است. منابع : تفسیر نوین (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1353 ش)؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 40 - 42 و 151 - 161؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1400. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰چند آیه به مخالفان غدیر اختصاص دارد؟ و کدام آیه به کیفر مخالف غدیر اختصاص دارد؟ ⏺ از میان شیعه و غالب اهل تسنن کسی با اصل موضوع غدیر مخالفتی ندارد و راویان اهل تسنن وجود موضوع غدیر را مسلم می دانند و داستان آن را در منابع روایی و حدیث خود آورده اند ،بلکه با ولایت حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام)مخالفت کردند و به خاطر منافع گروهی، شخصی، و حزبی خود موضوع ولایت حضرت علی(علیه السلام) را توجیه کردند. 🔹در برخی روایات اسلامی آمده است که ثلث قرآن ۳۱ درباره اهل بیت(علیهم السلام) و دشمنان آن ها است چنان که حضرت علی(علیه السلام)می فرماید: «نزل القرآن اثلاثاً: ثلث فینا و فی عدونا و ثلث سنن و امثال و ثلث فرائض و احکام; قرآن بر سه قسمت نازل شد، یک سوم آن درباره ما و درباره دشمنان ما است و یک سوم آن درباره آداب و رسوم و امثال و یک سوم آن درباره واجبات و احکام می باشد.»۱ 🔹از جمله آیات که بر اساس روایات در شأن منکران ابلاغ ولایت حضرت علی(علیه السلام) در غدیر می باشد آیه ۳۲ سوره انفال است. 🔹حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «پس از آن که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) حضرت علی(علیه السلام) را در غدیر خم به خلافت منصوب کرد... این مسأله درهمه جا منتشر شد، نعمان بن حارث فَهری ]که از منافقان بود[ خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد و گفت: به گفتی شهادت به توحید و نفی بت ها بدهیم و به رسالت تو گواهی دهیم و... همه را پذیرفتیم; ولی به این قناعت نکردی و این پسر ]حضرت علی(علیه السلام) [را خلیفه کردی و گفتی «من کنت مولاه فعلی مولاه» آیا این سخن از تو است یا دستوری از طرف خداوند است؟! پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: به خدایی که جز او معبودی نیست از ناحیه خداست، نعمان برگشت در حالی که آیه ۳۲ سوره انفال را بر زبان جاری کرد که می فرماید: «وَإِذْ قَالُواْ اللَّهُمَّ إِن کَانَ هَـذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِندِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنَا حِجَارَةً مِّنَ السَّمَآءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَاب أَلِیم ; زمانی را که گفتند: «پروردگارا اگر این حق است و از طرف توست، بارانی از سنگ از آسمان بر ما فرود آر یا عذاب دردناکی برای ما بفرست.» چیزی نگذشت که سنگی بر او سقوط کرد و کشته شد.۲ 🔹امام باقر(علیه السلام) در روایتی در ذیل آیه ۱۶۶ و ۱۶۷، سوره بقره می فرماید: «این عده به هنگام مرگ عذاب های شدید خود را می بینند و این ها همان اصحاب سقیفه و مخالفان ولایت علی بن ابیطالب(علیه السلام) هستند.» اصحاب سقیفه برخی از مسلمانان بودند که در صدد مقابله با تصمیم پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در نصب امام علی(علیه السلام) به جانشینی خود برآمدند و عهدنامه ای با هم در این باره نوشتند.۳ و... 🌱🌱🌱 ___________ ۱. ر.ک: الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج ۳، ص ۶۲۷، دارالکتب الاسلامیة، تهران. ۲. ر.ک: مجمع البیان، مرحوم طبرسی، ج ۲، ص ۵۳۸، داراحیاء التراث العربی، بیروت. ۳. ر.ک: مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۱۴، مطبعة الحیدریة فی النجف 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم، ترازوی سنجش اعمال 💠 در تحف، از بیانات نورانی (سلام الله علیه) است، فرمود که: شما خودتان را بر عرضه کنید، است؛ با این خودتان را بسنجید.* اگر با ترازو سنجیدیم، دیدیم به اینکه وقتی نام خداست، ما خوشحالیم؛ باید شاکر باشیم. اما اگر _ معاذ الله _ اینطور شد که گفتند این کار را برای رضای خدا بکنید، می بینیم ابرو تُرش می کنند؛ بگوئیم صرف نظر کنید برای رضای خدا، می بینیم حاصر نیستند؛ بگوئیم این اقدام را برای رضای خدا بکنید، می بینیم حاضر نیستند؛ این مشکل دارد. ________________________________________________ * تحف العقول / صفحه ۲۸۴ _ ( وصیته (ع) لجابر بن یزید الجعفی) ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بهترین علوم و معارف ▪️ امام باقر (سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه‏) فرمود: «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك‏»![1] این بیان‌ ها نشان می ‌دهد که معرفت ‌شناسی و فطرت ‌شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت ‌شناسی از هستند که هم دنیای ما را و هم آخرت ما را تأمین می‌ کنند. هرگز نگوییم فلان شخص چنین می‌ گوید؛ همواره بگوییم خدا چنین فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی(صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند. [1]. تحف العقول، ص286. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 6.docx
37.3K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت69: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 6.pdf
882.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت70: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
An-Nazi'at 06 ss.mp3
5.9M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت71: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
39 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از: 🔹4. تفسير و نسبت غافلانه به اراده جدّي متكلم، در حالي كه اصل مطلبِ برداشتْ شده از آيه‌ي محل بحث صحيح باشد و متكلم نيز همان مطلب درست را اراده نموده باشد؛ ليكن مفسِّرْ راهي براي اثبات اراده‌ي متكلم نداشته باشد و يا آن را نپيموده باشد كه در اين حال، با اينكه حُسْنِ فعلي محفوظ است، ليكن حُسْنِ فاعلي محفوظ نيست؛ زيرا فاعل يعني مفسّر، بدون تحقيق از جهت استناد مطلب مزبور به متكلم، آن را به وي نسبت داده است. اين كار دوم روا نبود؛ گرچه كار اول يعني اصل استنباط مطلبِ معهود از آيه‌ي محل بحث درست بوده است. از اينجا مي توان گفت كه مفسّر، دو فعل انجام داد كه اوّلي واجدِ حُسن بود و دومي فاقد حُسن؛ زيرا كار دوم، گرچه تصادفاً مطابق با واقع شد، ليكن مفسّر در اين كار، برهاني فراهم نكرد و نابينايانه حركت كرد. گرچه بدون تصادم به مقصد رسيده است، ليكن از توبيخ تجرّي و سرزنش سركشي مصون نيست. 🔹5. تفسير غافلانه نسبت به اصل محتوا، در حالي كه هم آن مطلب معهود، «في نفسه» صحيح مي باشد و هم آن محتواي صحيح را متكلم اراده نموده است؛ ليكن مفسّر مزبور، نه تنها درباره‌ي صحت صدور و استنادِ مطلبِ معيّن به متكلم، تحقيقي نكرده است، بلكه در صحت اصل مطلب نيز هيچ گونه تحقيقي ننموده است و صرفاً به خرصْ و تخمين خود، هم آيه را معنا نموده است و هم معناي تخميني خود را به متكلم اسناد داده است. چنين تجرّي وبي باكي به نوبه‌ي خود مي تواند مشمول تفسير به رأي باشد كه شاهد بي مبالاتي مفسّر و محروميّت وي از قياط احتياط وبي بهره وري او از حزام حزم لازم خواهد بود؛ زيرا چنين مفسّري، هم در استنباط مطلب از آيه، به رأي خود بسنده مي نمايد و به ادلّه‌ي آن نمي پردازد و هم در اسناد محتواي آن به متكلم، به پندار خويش مراجعه مي كند؛ نه به شواهد عقلي يا نقلي. يعني او رأي پسند مي باشد و بدون علم سخن مي گويد؛ خواه مطابق با واقع قرار بگيرد و خواه نگيرد و در اين بي مبالاتي فرقي بين اصل استنباط مطلب از آيه و بين اسناد آن به متكلم قائل نيست. پس او به رأي خود تفسير مي كند؛ نه به دليل و به رأيِ خويش اسناد مي دهد، نه به شاهد و اطلاق دليلِ «مَن فسّر القرآن برأيه...»[تفسير برهان، ج 1، ص 18.]يا اطلاق دليلِ «من قال فى القرآن برأيه أو بما لا يعلم...»[تفسير طبري، ج 1، ص 27.]، از برخي جهاتْ شامل صورتهاي ياد شده خواهد شد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
75 🔅🔅🔅 ⏪مثَل آب و کف (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.) ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کف هایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولی آنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) . آب را نازل نمود او ز آسمان رودها ز ان پس به هر سو شد روان در هر آن وادی به قدر وسع و تاب نی فزون زاندازه تا سازد خراب پس کفی را حمل کرد آن سیل بر یعنی آورد از تموّج (214) بر زَبَر(215) و ز هر آنچه بر فروزند آن به نار بهر زیور یامطاعی اهل کار هست چون آن کف که باشد روی آب همچنان که ذکر شد در انتصاب حق زند مر حقّ و باطل را مَثَل بر چنان آبی که آید در محل در منابع می رود بعضی از او در عروق ارض هم بعضی فرو هست بالای فلز یا روی آب قول باطل چون کفی در انقلاب پس رود کف ساقط و مطروح و پست وان فلزّ ماند به قعر اندر نشست وان چه باشد نفع مردم را در آن پس بماند در زمین صافی روان حق مثلها را زند این سان تمام تاکه عبرت باشد آن بر خاص و عام (216) 📋وجه تشبیه خداوند متعال در اینجا برای حقّ و باطل مثلی زده و حق را به آب صاف زلال (و ماده خالص طلا و نقره ) تشبیه کرده که همیشه مفید و سودمند است و باطل را به کفهای روی آب (و اجرام بی خاصیّت فلزّات ) تشبیه نموده است . وجه شباهت در حقّ ((سودمندی و ثبات و پایداری )) و در باطل ((بی خاصیتی و ناپایداری )) است . ==================== 214-((تموّج )): یعنی موج زدن آب . 215-((زَبَر)): یعنی بالا. 216-تفسیر صفی ، ج 1، ص 554. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom