برداشت از آیه ۵۵ #سوره_نور
💢وعده الهی تحقق می پذیرد
#سالک الی #اللّه باید بداند و #یقین داشته باشد که خدای تعالی به کسانی که #ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده #جانشینی آنها را در زمین داده است. همان گونه که با گذشتگان انجام داده است و به آنها امکانات و #امنیت و #عدالت بخشیده است و باید همه مردم فقط خدا را #عبادت کنند و چیزی را #شریک خدا قرار ندهند.
☘☘☘
🔅تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۶۳تا۱۶۵.استاد صادقی.mp3
6.8M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۳تا ۱۶۵(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
قدرت و مبارزه نرم راهبرد امام سجاد(ع).عبداللهی.11.6.400.mp3
37.41M
#نگاشت_صوتی ۱۴۱
#امام_سجاد #شهادت #محرم #عبداللهی
💢مبارزه و قدرت نرم امام سجاد علیه السلام
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه دهم.MP3
22.28M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه دهم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 6.mp3
9.18M
#نگاشت_صوتی ۱۳۹
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
#فریضه_عمومی
☑️ یاد گیری و دانش اندوزی (۶)
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 116.mp3
14.16M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۴۰
🛄 قسمت: صد و شانزدهم ۱۱۶
📌واکاوی دعای ۲۳ #صحیفه_سجادیه
☑️ موضوع دعا:
طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران
📼 خادم صفحه قرآنی #رحیق
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه چهارم.mp3
6.02M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای چهاردهم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
طلب یاری از خدا در مقابل ستمکاران، محفوظ ماندن از ستمکاری
⏺جلسه چهارم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#صوتی
@rahighemakhtoom
#نکته
✅محکم کاری
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ اِذا عَمِلَ اَحَدُكُمْ عَمَلاً اَنْ يُتْقِنَهُ.
♤♤♤
خداوند دوست دارد كه وقتى يكى از شما كارى انجام مى دهد در آن محكم كارى كند.[نهج الفصاحه، ح 726]
☘☘☘
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۱۵)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
☘️☘️☘️
رَبِّ إِنِّی مَسَّنِىَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرّٰاحِمینَ[آیه ۸۳ سوره انبیاء]
♤♤♤
پروردگارا، ناراحتى (و مشکلات شدید) به من روى آورده و تو مهربان ترین مهربانانى.
♤♤♤
And [remember] Job, when he called out to his Lord, ‘Indeed distress has befallen me, and You are the most merciful of the merciful.’
☘☘☘
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
#مهجوریت
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(175)
📝 لطايف و اشارات
⏪2- خودگرايى و خود فروشى منافقان
▫️قرآن كريم گاهى از خودگرايى تبهكاران سخن مى گويد: (وطائفه قد اهمتهم انفسهم) سر اين دوگانگى در تعبير آن است كه انسان موجودى تك بعدى نيست تا مانند حيوان فقط با شهوت و غضب يا مانند فرشته تنها با تسبيح و تقديس حياتش تداوم يابد، بلكه او هم داراى قواى طبيعى و حيوانى و هم داراى قواى روحانى و الهى است كه از اولى به نفس و از دومى به عقل تعبير مى شود و همواره در درون او بين دو جناح عقل و نفس درگيرى است.
▫️عقل و نفس، دو مرتبه از مراتب حقيقت آدمى است. تبهكاران و منافقان كه خود الهى خويش را فراموش كرده اند، تنها به فكر خود حيوانى خويش هستند و محصول مشئوم آن، درنده خويى آنان است. پس آنچه بر منافقان حاكم شهوت و غضب است و عقل آدمى اسير هواى نفس آنهاست: و كم من عقل اسير تحت هوى امير. او خود الهى و حقيقت انسانيش را زنده به گور كرده است و از اين رو هم پايه حيوان بلكه فروتر از آن است: (ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا). آنچه در جريان مكر و خدعه منافقان و بر اثر خدعه آنها آسيب مى بيند خود الهى آنان است: (و ما يخدعون الا انفسهم).
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت10:تفسیر کلی آیه 40 سوره نباء
إِنَّا أَنْذَرْناكُمْ عَذاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً «40»
همانا ما شما را از عذابى نزديك بيم داديم، روزى كه انسان به آنچه از پيش فرستاده بنگرد و كافر گويد: اى كاش خاك بودم.
🌱🌱🌱
1- براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «إِنَّا أَنْذَرْناكُمْ»
2- دليل غفلت آن است كه مردم، قيامت را دور مىپندارند. «عَذاباً قَرِيباً»
3- پشيمانى، دليل بر اختيار انسان است. «يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً»
4- در قيامت، انسان ناظر بر عملكرد خويش است. «يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ»
5- سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ»
6- خاك يك دانه مىگيرد، يك خوشه مىدهد، ولى كفّار صدها دليل و برهان مىشنوند ولى يكى را نمىپذيرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كُنْتُ تُراباً»
«والحمد للّه ربّ العالمين»
🗓توجه: با پایان یافتن تفسیر عمومی سوره نباء به حول و قوه الهی از نوبت بعد به تفسیر تخصصی آیه به آیه آن خواهیم پرداخت.
(تفسیر نور جناب آقای قرائتی)
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 15.mp3
12.69M
#استاد_رنجبر #تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف #یوسف
💢جلسه پانزدهم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (۱۰۶)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
💢۱۲-خستگی ناپذیری و تلاش مستمر
قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً (نوح/5)
(نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم.
🌱🌱🌱
☑ ارشاد و تبليغ و کارهای فرهنگی برای گروههای هدف و عموم مردم بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً»
☑ انبيا در رسالت خود كوتاهى نكردند. فعالان فرهنگی نیز نباید در برنامه های دینی کوتاهی کنند.«دعوت قومى ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهاراً... اسررت لهم اسرارا»
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #قرآنی
#ابلیس #ضلالت #اخلاص #عجز #پیشگویی
🔅🔅🔅
✅با توجه به آیه ۴۰ سوره «حجر» ابلیس، ، از کجا می دانست که نمی تواند بندگان مخلص خدا را گمراه کند؟ مگر می توانست آینده را ببیند ، اگر می توانست آیا خودش را ندید که از ملکوت طرد شد؟
🔰در آیه ۴۰ و قبل از آن ، شیطان چنین قسم می خورد: «و همگی را گمراه خواهم ساخت * مگر بندگان مخلصت را .» ذکر چند نکته روشنگر است:
▫️ «مخلَصین» کسانی هستند که در راه معرفت و بندگی خداوند از روی اخلاص و صفا و صدق گام برداشته و خود خداوند ، آن ها را پذیرا گشته و خالص شان گردانیده و در حوزه حفاظت خویش قرارشان داده . همین بندگان خاص اویند که به هیچ قیمتی در منطقه نفوذ و حوزه وسوسه شیطان قرار نمی گیرند .
و رسیدن به این مرحله در سایه ایمان و عمل و تربیت و مجاهده با نفس است .۱
▫️ البته ، خداوند رحمان ، در پاسخ شیطان ، علاوه بر «مخلصین» ، کلیه بندگان خود (عبادی) را نیز از دایره نفوذ و اغواء شیطان خارج کرده و فرمود: «تو هیچ گونه تسلطی بر بندگانم نخواهی یافت ، مگر گمراهانی که خود از تو پیروی کنند .»(حجر ،۴۲)
▫️و شیطان نیز در اثر شیطنت خود ، از مقام مخلصین و بندگان ویژه خداوند آگاهی داشت و متوجه بود که با وجود چنین امتیازی نمی تواند در حریم آنان وارد شده و به وسوسه گری بپردازد .
▫️مثلا اگر شخصی با دیدن سنگری بسیار محکم بگوید: سربازی که درون این سنگر قرار گیرد از تیررس دشمن در امان خواهد بود . این علم به آینده نیست بلکه نشانه توجه و آشنایی او به امور نظامی است .
☘☘☘
۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۱، ص ۷۳ و ج ۱۹، ص ۳۴۴، دارالکتب الاسلامیة / تفسیر المیزان، علامه طباطبایی رحمهالله، ج ۱۲، ص ۱۶۵، ذیل آیه ۴۰ حجر نشر اسماعیلیان.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 3.mp3
11.04M
#استاد_طاهرزاده #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢جلسه سوم
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
بسم الله الرحمن الرحیم
👈[نخستین پست این صفحه و پس از چهار سال به توفیق الهی همچنان بر این عهد و پیمان استواریم .]👉
🌿🌿🌿
به حول و قوه الهی مصمم هستیم نگاشته هایی مفید و کاربردی در باره قرآن شریف با استفاده از دیدگاههای بزرگان تفسیر و علوم قرآنی از متقدمین و معاصرین و حاضران ارائه دهیم.
چشم و دل دوخته ایم به لطف حضرت دوست
تا یار که را خواهد و چه پسندد
لطفا برای حمایت از فعالیت های قرآنی ما را در لینک زیر دنبال کنید
👇👇👇
Eitaa.com/rahighemakhtoom
#نکته
📌دوستان قدیمی
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
اِنَّ اللّه َ تعالى يُحِبُّ الْمُداوَمَةَ عَلَى الاِْخاءِ الْقَديمِ فَداوِمُوا.
🌱🌱🌱
خداوند تداوم دوستى ديرينه را دوست دارد، پس در دوستى مداومت ورزيد.[نهج الفصاحه، ح 751]
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (16)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
☘️☘️☘️
لاٰ اِلٰهَ اِلّٰا اَنْتَ سُبْحـٰانَکَ اِنّى کُنـْتُ مِـنَ الظـّٰالِمینَ.[آیه ۸۷ سوره انبیاء]
☘️☘️☘️
جز تو معبودى نیست، تو را تسبیح مى گویم، من از ستمکاران بودم.
☘️☘️☘️
There is no god except You! You are immaculate! I have indeed been among the wrongdoers!’
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی #پرسش #قرآنی
#ابلیس #شیطان
🔰در قرآن کریم در بعضی جاها از شیطان به نام «ابلیس» یاد شده است.
▫️در متون اسلامی دو عنوان «ابلیس» و «شیطان» فراوان به کار رفته است.
«ابلیس» اسم خاص و همان است که با امر خداوند بر سجده بر حضرت آدم (علی نبینا وآله وعلیه السلام) مخالفت نمود و از سجده بر حضرت آدم امتناع ورزید. با این که ۶ هزار سال خدا را عبادت کرده بود، به جهت تکبّر ورزیدن در برابر خداوند متعال، از درگاه الهی رانده شد.۱
سپس از خداوند خواست تا به او تا روز قیامت مهلت داده، او را زنده بدارد. خداوند متعال به او فرمود: تو تا روز معلوم از مهلت داده شدگانی هستی. ابلیس، به عزّت الهی سوگند یاد کرد که همه بندگان را ـ به جز مخلَصین ـ گمراه خواهم کرد.(حجر، ۳۸ ـ ۴۰) گرچه او این سخن را از روی گمان و تخمین گفت; ولی این گمان سرانجام به واقعیت پیوست و مگر اندکی از مؤمنان، از ابلیس پیروی کردند (سباء، ۲۰).۲
▫️بنابراین «ابلیس» که نام دیگر او «عزازیل» است، هم اکنون زنده و از «جنّ» هم می باشد. در این مورد قرآن کریم می فرماید: «فَسَجَدُوا إِلآَّ إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ;(کهف،۵۰) همگی سجده کردند جز ابلیس که از جنّ بود.»
«شیطان» اسم عام و به معنای هر موجود شرور است که شرارت در او ملکه شده باشد. «ابلیس» یکی از مصادیق کامل شیطان است و سر سلسله شیاطین است.
▫️شیاطین انسی و جنّی داریم (شیاطین از جنس انسان واز جنس جنّ) در این مورد قرآن کریم می فرماید: «وَکَذَ لِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الاِْنسِ وَالْجِنِّ; (انعام، ۱۱۲) این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم.»
▫️«نفس امّاره» یکی از وسوسه گرها است که به آن شیطان درونی گفته می شود. ابلیس از راه های گوناگونی انسان را وسوسه و گمراه می کند، یکی از آن ها از طریق نفس امّاره است واز راه وعده به فقر، امر به فحشاء و کار ناشایست، ترساندن، به فراموشی انداختن یاد خدا و... آدمی را به انحراف و گمراهی می کشاند.۳
▫️ابلیس نه تنها خودش به اغواگری آدمی و گمراه کردن او می پردازد، بلکه لشکریانی دارد که آن ها نیز در گمراهی و اغواگری آدمی نقش آفرین هستند.(اعراف، ۲۷)
▫️با این که شیطان در گمراه کردن آدمی مصمّم و مصّر است و از پیش رو، پشت سر، راست و چپ نزد آدمی می آید تا او را گمراه کند (اعراف، ۱۷) امّا هیچ گاه آدمی مجبور نیست و از او سلب اختیار نمی شود.
▫️آدمی اگر با تقوا باشد می تواند راه را از چاه تشخیص دهد «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا» (انفال،۲۹) و با یاد خدا، بینا شود و از وسوسه های شیطان رها گردد. «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ»(اعراف،۲۰۱)۴
🌱🌱🌱
۱. ر.ک: نهجالبلاغه، تحقیق صبحی صالح، خطبه ۱۹۳، خطبه قاصعه.
۲. ر.ک: تفسیر نمونه، آیتاللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۸، ص ۷۲، دارالکتب الاسلامیة.
۳. بقره، ۲۶۸ ؛ آلعمران، ۱۷۵ ؛ نور، ۲۱ ؛ انعام، ۶۸.
۴. ر.ک: معارف قرآن، آیتاللّه مصباح یزدی، ص ۲۹۷ ـ ۳۱۷، مؤسسه در راه حق.
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (3)
3. انواع ارتباط بین اجزای قرآن
ارتباط میان اجزای قرآن را میتوان به چندین صورت فرض کرد. در این جا ضمن شمارش آنها، برای هریک نمونهای ذکر میکنیم.
3 1. ارتباط میان اجزای یک آیه: طبیعی است که میان اجزای یک آیه ارتباطی باشد و در مواردی چون آیهی 26 سورهی رعد که ظاهرا بین «الله یبسط الرزق لمن یشا و یقدر» با آیهی قبل و دیگر بخشهای آیه به ظاهر ارتباطی وجود ندارد، وجوه ارتباطی را میتوان در نظر گرفت.
3 2. ارتباط میان آیات یک سوره با ابتدای آن: ارتباط آیات 127 سورهی نسا: «و یستفتونک فی النسا...» و آیه 176: « یستفتونک قل الله...» را با آیات 1 تا 13 این سوره، میتوان به عنوان نمونهی این نوع ارتباط ذکر کرد.
3 3. ارتباط میان آیات مجاور در یک سوره: همانند آیات سورهی حمد و یا سورهی ناس.
3 4. ارتباط بین آیات غیرمجاور در یک سوره: مانند آیات 48 و 123 در سورهی بقره.
3 5. ارتباط میان ابتدای یک سوره با انتهای سورهی قبل: مانند ابتدای سورهی حدید (57) و انتهای سورهی واقعه(56).
3 6. ارتباط بین بخشی از یک سوره با ابتدای سورهی بعد: مانند آیات 7 و 8 سورهی محمد (47) و آیات ابتدای سورهی فتح (48).
3 7. ارتباط میان بخشی از یک سوره با بخشی از سورهی بعد: نمونهی این ارتباط در سورهی 27 (آیات 7 تا 14) و سورهی قصص (28) آیات ابتدای سوره تا آیهی 48 و آیات 76 تا 82 مشاهده میشود.
3 8. ارتباط بین بخشی از یک سوره با سورهی بعدی: مانند آیهی 2 سورهی عصر (103) و سورهی همزه (104).
3 9. ارتباط میان بخشی از یک سوره با سورهی دیگر: مانند سورهی هود (11) آیات 25 تا 48 و سورهی نوح(71).
3 10. ارتباط بین بخشی از یک سوره با بخشی از سورهی دیگر: این نوع ارتباط برای نمونه میان آیات 10 تا 11 سورهی حدید (57) با آیات 16 و 17 سورهی تغابن (64) مشاهده میشود.
3 11. ارتباط میان یک سوره با سورهی دیگر: برای نمونه میان سورهی ضحی (93) با انشراح (94) به حدی که برخی گفتهاند: ممکن است این دو سوره جمعا یک سوره باشد.
=============
===ادامه دارد===
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
Seyr & slook(SHOJAEE).94.mp3
4.57M
#سیر_و_سلوک (94)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:تجلی اسماء الهی برای سالک
🕑 زمان:37دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 84
#مثل #درخت #پاکیزه #ناپاک #اصل #ثابت #فرع #ایمان #عمل #صالح #توحید
🌱🌱🌱
22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (2)
( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.)
((آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیّبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ ! ((این درخت )) میوه های خود را هر زمان به اذن پروردگارش می دهد و خداوند برای مردم مَثَلها می زند ، شاید متذکر شوند (و پند گیرند و همچنین ) کلمه خبیثه (و سخن آلوده ) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده و قرار و ثباتی ندارد خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ، استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر ! و ستمگران را گمراه می سازد (و لطف خود را از آنها می گیرد) خداوند هر کار را (بخواهد و مصلحت بداند) انجام می دهد)) .
🔰بعضی دیگر در وجه این تشبیه گفته اند :
همانگونه که درخت در زمین ثابت و راسخ گشته و ریشه هایش را در اعماق زمین رسانیده و آب از آن می خورد و شاخه های آن برافراشته و سر به فلک کشیده است ، همچنین معنای کلمه شهادت در دل مؤ من ثابت و راسخ شده و از سرچشمه تصدیق آب می آشامد ، و شاخه آن که عبارت از گفتار به زبان است ، چون از زبان بر آید بدون هیچ مانعی به آسمان رسد چنانکه خداوند می فرماید : ( . . . إِلَیْهِ یَصْعَدُ ا لْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَا لْعَمَلُ الصَّلِحُ یَرْفَعُهُ . . . )؛ ((سخنان پاکیزه به سوی او صعود می کند ، و عمل صالح را بالا می برد)) .
▫️در تفسیر ((کاشفی )) آمده است که :
خداوند متعال درخت ایمان را که اصل و ریشه آن در دل مؤ من ثابت است و اعمال او به جانب اعلی علّیّین بلند است و در هر زمان ثواب و پاداش به او می رسد ، به درخت خرما تشبیه کرده است که ریشه آن در زمین مستقرّ و شاخه آن به طرف آسمان برافراشته ، و همیشه مردم از آن بهره برند .
🔹مؤ ید این نظریه ، حدیثی است که مرحوم شیخ کلینی از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده که می فرماید :
((الْمُؤ مِنُ کَمِثْلِ شَجَرَةٍ لا یَتَحاتُّ وَرَقُها فی شِتاءٍ وَلا صَیْفٍ ، قالُوا : یا رَسوُلَ اللّهِ ، وَما هِیَ ؟ قالَ : النَّخْلَةُ ؛ مؤ من مانند درختی است که برگش در زمستان و تابستان نمی ریزد ، پرسیدند : ای رسول خدا ، آن چه درختی است ؟ فرمود : درخت خرما)) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom