eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نصیحت یعنی چه؟ اين بيان نوراني برخي از انبيا(عليهم السلام) که فرمود: ﴿وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحين‌﴾؛ فرمود من ناصح ملّت هستم، “ناصح” نه يعني سخن‌ران، نه يعني موعظه‌کننده، نه يعني کسي که درس اخلاق مي‌دهد، نصيحت چيزي ديگر است. “نَصاح” آن نخ بادوام را مي‌گويند “نصاح”. سوزن را مي‌گويند “مِنْصِحَة”. خياط را مي‌گويند “ناصح”. “نصيحت لأئمة المسلمين” برای کسي است که بتواند جامه تقوا را در بدن مسئولين، بدن مردم، بدن همه اين جامه تقوا را خياطي کند. با سخنراني خياطي نمي‌شود، با حرف زدن با مقاله نوشتن، خياطي يعني خياطي! يک سوزن مي‌خواهد، يک نخ مي‌خواهد، يک قلب پاک مي‌خواهد، به خياط مي‌گويند ناصح. آن کسي که جامه تقوا را بُرِش مي‌کند و به بدن مسئولين مي‌زند به بدن مردم مي‌زند که جامعه بشود ﴿وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِكَ خَيْر﴾،او مي‌شود ناصح. حالا معلوم مي‌شود که قرآن، پيغمبر را ناصح مي‌داند، مکتب را نصيحت مي‌داند، دين را نصيحت مي‌داند. حرف فردوسي اين است که: اگر بار خار است خود کِشته‌اي وگر اين پرنيان است خود رشته‌اي اين پرنيان را بايد جامه کني. غزالي مي‌گويد که خلاصه تلاش و کوشش چهل ساله مرا فردوسي در اين بيت خلاصه کرده است. تا ما خياط نباشيم جامعه عريان است، اين ﴿لِباسُ التَّقْوی﴾ را ما بايد بپوشيم، حوزه بايد خياطي کند، سخنراني کار آساني است يا سخن‌خواني است يک چيزي آدم مي‌نويسد مي‌خواند؛ يا سخنراني است. با سخنراني و سخن‌خواني جامعه برهنه بدنش جامه تقوا در بر نمي‌کند. اين پيغمبر که فرمود شعيب و اينها که من نصيحت مي‌کنم ﴿وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ﴾ من خياط هستم اميدواريم ـ إن‌شاءالله ـ همه ما اين چنين باشيم 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سوره انفال.mp3
5.23M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره انفال 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰بدترین و بهترین قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اَلا اِنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرارُ الْعُلَماءِ وَ اِنَّ خَيْرَ الخَيْرِ خيارُ الْعُلَماءِ. ♤♤♤ بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.[منية المريد، ص 137] ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶ – ۱ الی نباید به خاطر اعراض و دیگران از مقدس ، خود را ناراحت کند و متأثر باشد. بلکه فقط او به معروف و از منکر است. زیرا اگر آنها می داشتند و خدای تعالی را منظور می کردند و خدا که شامل همه می شود را ندیده نمی گرفتند، خدای تعالی همه آنها را می فرمود و اهل می شدند. ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 (۲۳) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ♤♤♤ رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَىْء رَّحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُواْ وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ.[آیه ۷ سوره غافر] ♤♤♤ پروردگارا، رحمت و علم تو همه چیز را فرا گرفته است، پس کسانى را که توبه کرده و راه تو را پیروى مى کنند بیامرز و آنان را از عذاب دوزخ نگاهدار. ♤♤♤ Our Lord! You embrace all things in mercy and knowledge. So forgive those who repent and follow Your way and save them from the punishment of hell. ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 مستجاب الدعوه ▪️ وجود مبارک فرمود البته از ائمه دیگر هم ممکن است رسیده باشد که فرمودند: «وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَه‏»[1] فرمود من ضامن‌ هستم، متعهد هستم که اگر کسی به رسیده است، به راضی باشد، او باشد، در قلب او جز رضا به قضای الهی چیزی خطور نکند، او «مستجاب الدعوه» است؛ یعنی دعای او به اجابت می ‌رسد. ☘☘☘ [1]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‏2، ص62; «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلَام قَالَ: لَقِيَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلَام عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَه‏». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/26 ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن و پژوهی @rahighemakhtoom
سوره توبه.mp3
4.5M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره انفال 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره توبه 🍃 با یک متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(179) 📋بحث روايى ⏪2- ريا شرك است - ان رسول الله (صلى الله عليه وآله) سئل: فيما النجاه غدا؟ قال: انما النجاه فى ان لاتخادعوا الله فيخدعكم فانه من يخادع الله يخدعه و يخلع منه الايمان و نفسه يخدع لو يشعر. فقيل له: و كيف يخادع الله ؟ قال: يعمل بما امر الله به ثم يريد به غيره فاتقوا الله واجتنبواالرياء فانه شرك بالله 👈🏼اشاره: براى ريا و نفاق و همچنين براى كفر، شرك و الحاد علل و اسبابى است كه به مناسبت، در تفسير آيات متنوع بازگو مى شود. يكى از علل مستور نفاق و مانند آن اين است كه انسان غافل يا جاهل، نمى داند خداوند از همه اعمال جوانح و جوارح آدمى آگاه است و تدبير همه امور آفرينش ‍ بدون واسطه يا با واسطه به مشيئت و قدرت اوست: (... ولكن ظننتم ان الله لا يعلم كثيرا مما تعملون). از اين رو چنين انسان غافل يا جاهلى به غير خداوند تكيه مى كند. اگر خداوند از برخى امور آگاه نباشد، قهرا به اداره و تدبير آن نيز نمى پردازد. ▫️اما سر ناآگاهى منافق رياكار از بازگشت خدعه او به خودش آن است كه خدعه و مكر او معلوم و مشهود خداست. از اين قبل از اين كه مكر او به چيزى يا كسى اصابت كند، خداوند مى تواند هما را به زيان وى تمام كند. ▫️آيه شريفه (وقد مكروا مكرهم و عندالله مكرهم و ان كان مكرهم لتزول منه الجبال) مى تواند برخى از مطالب ياد شده را بيان كند. همان طور كه جهل به علم مطلق خداوند و ذهول از حضور احاطى وى به باطن و ظاهر، زمينه نفاق ، ريا و مانند آن را فراهم مى كند، غفلت از قدرت مطلق الهى و جهل به نامحدود بودن اقتدار وى وسيله استكبار را مهيا مى سازد: (فاما عاد فاستكبروا فى الارض بغير الحق وقالوا من اشد منا قوه او لم يروا ان الله الذى خلقهم هو اشد منهم قوه و كانوا باياتنا يجحدون) در حقيقت منشا هر گناه، سلطه هوا بر عقل است كه يا سبب جهل انسان به علم مطلق خداوند است يا وسيله غفلت او از قدرت نامحدود الهى. گاهى نيز علم و قدرت مطلق خداوند معلوم انسان است، ليكن سلطه هوس بر عقل نمى گذارد چنين علمى اثر كند و مانع گناه گردد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 18.mp3
14.55M
💢جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آیا آنها در قرآن نمی‌کند؟ یا بر دلهایشان قفل هایی نهاده شده است؟ سوره محمد آیه ۲۴ در ادامه شما را به یک حدیث از امام صادق (ع) درباره این آیه قرآن دعوت می‌کنیم🌹 💠 سلیمان‌بن‌خالد گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: 🌱 «ای سلیمان! تو قلب و گوش داری، هرگاه خداوند اراده نماید که بنده‌ای را هدایت کند، گوش دل او را باز می‌کند و هرگاه امری غیر از آن را اراده کند، بر گوش دل او مهر زده و او را ناشنوا می‌گرداند. در نتیجه آن فرد هرگز اصلاح نخواهد شد. این امر مصداق أَمْ عَلی قُلوبٍ أَقْفَالهَا می‌باشد». 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۶۸ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖊 : برخی از بزرگان ، رساله هایی به نام رساله ی عهد نوشته اند . آنان در این رساله ها عهد می کنند که زبان جز به ذکر خدا باز نکنند و در مجالس گناه و محافلی که سودی ندارد حضور نیابند . پس مؤمن با خدای خود عهدی دارد و خدا آن قدر نزدیک است که مؤمن می تواند با او عهد ببندد . 📕حکمت عبادات ، ص ۱۰۱ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۹ – ۶۹ 🔰حضرت ابراهیم علیه السلام الی باید از قضیه حضرت علیه السلام پند بگیرد و به دستورات زیر عمل کند: ☑️اوّل: آن چه را که مورد خود قرار می دهد بداند که این را آن چیز دارد. ☑️دوّم: و هر کاری را که می کند بسنجد و اگر برای و است انجام دهد. ☑️سوّم: تنها به خاطر این که کاری است و گذشتگان انجام داده اند آن را انجام ندهد بلکه با توجّه به آنچه مورد قرار می دهد آن را لایق این کار بداند. ☑️چهارم: جز و راه خدای تعالی و کسانی که از طرف خدا سخن می گویند بقیه را که راههای دیگر و پرستشهای دیگر را به او ارائه می دهند خود تصوّر کند. ☑️پنجم: بداند خدایی که او را کرده همه موفقیتها را به قلبش می کند و می فرماید. ☑️ششم: باید بداند که خدای تعالی او را می دهد آن چنان که همه عالم را آب و غذا داده است. ☑️هفتم: باید بداند که وقتی خودش با ندانم کاریهایش بدنی و یا می شود خدای تعالی او را با راهنمایی هایش می دهد. ☑️هشتم: باید بداند که اگر خدای تعالی او را در این دنیا می میراند ابدی در آخرت به او عطا می فرماید. ☑️نهم: سالک الی اللّه باید به خدای تعالی در روز داشته باشد و از الهی نباشد. ☑️دهم: باید با نفس خودش را به برساند تا خدای تعالی قلبش را پر از کند و او را به بندگان شایسته خود ملحق فرماید. ☑️یازدهم: باید از خدای تعالی کمک بخواهد که در بین مردم با و درستی حرکت کند. دوازدهم: باید از خدای تعالی پر را طلب کند که همه خوبیها آن می باشد. ☑️سیزدهم: همیشه و نزدیکانش را باید دعا کند و برای آنها طلب آمرزش کند ولو آن که از باشند. ☑️چهاردهم: الی باید بین و دور اندیش باشد و دائما به فکر روز ، روزی که مال و فرزند برای مفید نیست و تنها سالم و روح مفید است، باشد. ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom