eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هبوط ادم ----- 🔹آری اگر پدر و مادر بشر، به زمين نمی‌آمدند، كی ميتوانستند متوجه فقر، و ذلت، و مسكنت، و حاجت، و قصور، خود شوند؟ و چگونه بدون برخورد با تعب و زحمت و رنج زندگی، به روح و راحت در حظيرة القدس، و جوار ربّ العالمين می‌رسيدند؟ و برای جلوه كردن اسماء حسنای خدا، از عفو، و مغفرت، و رأفت، و توبه، و ستر، و فضل، و رأفت، و رحمت، موردی يافت نمي شد چون مورد اين اسماء حسنای خدا، گنه‌كارانند، و خدا را در ايام دهر نسيم‌های رحمتی است، كه از آن بهره‌مند نميشوند، مگر گنه‌كارانی كه متعرض آن شوند، و خود را در معرض آن قرار دهند. پ.ن :حَظیرةُ القُدْس مکان ممنوعه‌ای است که تا کسی به مقام قدس و طهارت نرسد نمی‌تواند داخل آن شود. 📚بخشی از کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی رضوان الله علیه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (5) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ ⏪۲ـ خود سوز بودن پلورالیزم به نظر می‏رسد نظریه پلورالیزم و پذیرش حقانیت ادیان، وقتی پایش به قلمرو دین اسلام برسد یعنی مطابق مبنای خود بخواهد حقانیت اسلام را نیز بپذیرد، دست به انتحار زده است. توضیح این‏که پذیرفتن حقانیت دین یهود یا مسیح هیچ منافاتی با پذیرش حقانیت ادیان دیگر ندارد بلکه چه بسا مطابق اصول یهود و مسیح نیز باشد چرا که در آن‏ها وعده و بشارت ظهور دین بر حق پسین داده شده است و شخص معتقد به پلورالیزم می‏تواند بعد از پذیرش حقانیت یهود و مسیح سراغ ادیان دیگر برود؛ امّا وقتی آیین اسلام را نیز یکی از ادیان بر حق معرفی می‏کند معنای آن این است که اسلام و اصول مسلم آن نیز برخاسته از حقیقت است. در اینجاست که با یکی از اصول مسلم اسلام یعنی اصل "نسخ" ـ که بر انقضاء حقانیت ادیان پیشین دلالت می‏کند ـ مواجه می‏شود. در این صورت، اگر آن را نیز بپذیرد، لازمه‏اش دست کشیدن از ادعای تعدد ادیان است. شهید مطهری در این زمینه گفته است: "لازمه ایمان به همه پیامبران این است که در هر زمانی تسلیم شریعت همان پیامبری باشیم که دوره اوست، و قهرا لازم است در دوره ختمیه آخرین دستورهایی که از جانب خدا به وسیله آخرین پیامبر رسیده است عمل کنیم و این لازمه اسلام یعنی تسلیم شدن به خدا و پذیرفتن رسالتهای فرستادگان اوست."۱۲ ⏪۳ـ حکم عقل به پیروی از پیام آخر بعد از پذیرفتن حقانیت ادیان در عرض هم، عقل دلیلی دیگر برای انتخاب اسلام می‏یابد و آن این‏که عقل حکم می‏کند که مکلّف، پیام و تکلیف آخر مولی را برای خود مبنای عمل و حجت قرار دهد. از این رو می‏باید اسلام را برگزید. "لازمه تسلیم خدا شدن پذیرفتن دستورهای اوست و روشن است که همواره به آخرین دستور خدا باید عمل کرد و آخرین دستور خدا همان چیزی است که آخرین رسول او آورده است."۱۳ ادامه دارد... ======== ۱۲. عدل الهی، ص ۲۶۸. ۱۳. عدل الهی، ص ۲۷۱. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (4) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) ✅نبوت عامه مولف اثر در جلد هفت کتاب «پیام قرآن» اهمیت نبوت عامه را مورد توجه قرار می دهد و توجه به اصول کلی دعوت انبیا را یکی از نکات مهم بر می شمرد که از هماهنگی خاصی برخوردار بوده، و نشان میدهد تا چه حد سلسله جلیله پیامبران خدا به صورت یک خیل عظیم متحد و منسجم در میان انسانها عمل می کرده اند. 🔹به تعبیر دیگر: میتوان آنها را با هیئت علمی یک دانشگاه تشبیه کرد که با برنامه ریزی دقیق، تعلیم دانشجویان را از نخستین تا آخرین کلاس به طور منسجم و هماهنگ کلاس به کلاس انجام میدهند. 🔹مسلم است که این هماهنگی هرگز منافاتی با نسخ ادیان به وسیله یکدیگر ندارد، همانگونه که برنامه های کلاسی یک دانشگاه سال به سال عوض میشود، کتابهای سال اول کارآیی برای سال دوم ندارد و کتابهای سال دوم مناسب سال سوم نیست، در عین حال اصول کلی تمامی آنها هماهنگ است، همچنین این مسئله منافاتی با تفاوت درجات انبیا به خاطر تفاوت مسئولیت های آنها ندارد. 🔹به بیان معظم له این هماهنگی در اصول کلی از یکسو ما را به خطوط اساسی ادیان الهی آشنا می سازد، و بر آنها تاکید میکند، و از سوی دیگر حقانیت دعوت آنها را واضح میکند و از سوی سوم این مسئله میتواند معیاری برای شناخت پیامبران راستین از مدعیان دروغین باشد، زیرا هماهنگی آنها با پیامبران شناخته شده پیشین به عنوان یک قرینه قابل قبول مطرح خواهد شد. 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 ۱۱۳ ⏪31- مَثَل اصحاب قریه قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ(یس 19)آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید)) ☑️1- فال بد و نحوست حربه ضدّ دیانت (ادامه نکته اول) اتّهام ((نحوست )) از حربه های دیرینه ای است که دشمنان در طول تاریخ ، در برابر پیامبران و پیروانشان بدان متوسّل شده و مردم ساده لوح و سطحی نگر را نسبت به رهبران الهی و مبلّغان و مروّجان دینی ، دلسرد و بدبین می کنند ؛ رژیم منحوس پهلوی نیز ، برای مقابله با روحانیّت از همین حربه استفاده می کرد و تا اندازه ای این سوژه برای پیشبرد اهداف شومشان مؤ ثر واقع شده بود ، چنانکه امام خمینی قدّس سرّه در کتاب ((کشف الاسرار)) که در زمان طاغوت آن را نوشته اند ، در این باره می فرماید : ((ملاّها از همان روزهای اوّل تصدّی ، رضاخان را بر خلاف مصالح کشور تشخیص دادند و تا توانستند عمومی و وقتی نشد مخفیانه و خصوصی فسادهای خانمان سوز او را به مردم گوشزد کردند ولی تبلیغات آن دسته به توسط روزنامه های آن روز که ننگ ایران بودند و امروز نیز بعضی از آنها بازیگر می دانند آنها را ، از نظر مردم ساقط کرد تا آنجا که آنها را سوار اتومبیل نمی کردند و هر عیبی اتومبیل می کرد از قدم آخوند می دانستند)) . امام امّت رحمه اللّه بعد از پیروزی انقلاب نیز در موارد مختلف ضمن سخنانشان به این مطلب اشاره نمودند ، از جمله در سال 1357 طی سخنان مبسوطی دراین زمینه فرمودند : ((مقالاتی که می نوشتند مقالاتی بود که به ضدّ روحانیّت بود و آن وقت با کمال وقاحت می نوشتند و تبلیغات می کردند ، همه گروه ها را وادار کرده بودند که به ضدّ این طایفه انجام وظایف خودشان را بدهند . . . در آن وقت این نقشه ای که آنها (بر ضدّ روحانیّت ) کشیده بودند و احتیاط این بود که مبادا آخوندها یک کاری بکنند ، حالا که دیدند آخوندها با دعوت خودشان و با همراهی همه قشرهای ملّت از دانشگاه گرفته تا بازار ، تا کارگر و تا کشاورز ، همه اینها باهم بودند و یک همچو کار بزرگی را کردند ، حالا بیشتر از آن وقت در صدد هستند . . . که ملّت را از این طایفه (روحانیت ) جدا کنند و دانشگاه را از مدرسه (علمیّه ) جدا کنند و بلکه همه قشرها را باهم بد بین کنند و به جان هم بیندازند)) ادامه دارد.... 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس پنجم:كاتبان وحى (ادامه درس) 🔹ظاهراً اين افراد از جمله كسانى بودند كه در ميان عرب آن روز با سواد بودند و خواندن و نوشتن مى‌دانستند و در مواقع ضرورت، گاه و بى گاه حضرت براى نوشتن از آنان استفاده مى‌كردند؛ ولى كاتبان رسمى سه نفر ياد شده و ابن ارقم بودند. ابوعبدالله زنجانى تا بيش از چهل تن را جزء كاتبان وحى شمرده ٢ كه ظاهراً هنگام ضرورت از وجود آنان استفاده مى‌شد. 🔹شيوۀ كتابت در عهد رسالت بدين‌گونه بود كه بر هرچه يافت مى‌شد و امكان نوشتن روى آن وجود داشت، مى‌نوشتند؛ مانند: ١. عُسُب: (جمع عَسِيب) جريدۀ نخل، چوب وسط‍‌ شاخه‌هاى درخت خرما كه برگهاى آن‌را جدا مى‌ساختند و در قسمت پهن آن مى‌نوشتند؛ ٢. لِخاف: (جمع لَخْفه) سنگ‌هاى نازك و سفيد؛ ٣. رِقاع: (جمع رُقعه) تكه‌هاى پوست، برگ و يا كاغذ؛ ٤. ادُم: (جمع اديم) پوست آماده شده براى نوشتن؛ 🔹آيات پس از نوشته شدن، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و در خانۀ ايشان ضبط‍‌ و نگهدارى مى‌شد. گاهى برخى از صحابه مى‌خواستند سوره يا سوره‌هايى داشته باشند، آنها را استنساخ كرده و بر روى تكه‌هاى برگ يا كاغذ مى‌نوشتند و نزد خود نگه مى‌داشتند و معمولاً در محفظه‌هاى پارچه‌اى به ديوار مى‌آويختند. ١آيه‌ها به‌گونه‌اى منظم و مرتب در هر سوره ثبت مى‌گرديد و هر سوره با نزول بسم‌اللّه آغاز يافته و با نزول بسم‌اللّه جديد، ختم آن سوره اعلام مى‌شد و سوره‌ها با اين رويه، هر يك جدا و مستقل از يكديگر ثبت و ضبط‍‌ مى‌گرديد. البته در عهد رسالت، هيچگونه ترتيبى بين سوره‌ها صورت نگرفت و سوره‌ها مستقل از هم نگهدارى مى‌شدند. 🔰پرسش ١. امّى بودن به چه معناست‌؟ و توضيح دهيد كه آيا امّى بودن به‌معناى ناتوانى پيامبر صلى الله عليه و آله در خواندن و نوشتن است‌؟ ٢. كاتبان تراز اول وحى را نام ببريد. ٣. اولين كاتب وحى در مكه و اولين كاتب وحى در مدينه چه كسانى هستند؟ ٤. شيوه كتابت در عهد رسالت چگونه بود و بر چه چيزهايى مى‌نوشتند؟ ٥. چه كسى آيات را پس از نزول، نگهدارى مى‌كرد؟ آموزش علوم قرآنی، صفحه 38 ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
03-mohebbat be khoda va baraye oo.mp3
6.66M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع محبت به خدا 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
📌نماز --------------------------------------- ◾️امام علی عليه السلام :  لَو يَعلَمُ المُصَلِّي ما يَغشاهُ مِن جَلالِ اللّه ِ ما سَرَّهُ أن يَرفَعَ رَأسَهُ مِن سُجودِهِ . اگر نمازگزار بداند كه چه هاله اى از جلال خدا او را فرو مى پوشاند، هرگز دوست ندارد كه سر خود را از سجده اش بر دارد ◽️پ.ن : همه‌کس‌ کشیده محمل به جناب‌ کبریایت من و خجلت سجودی که نکرده ام برایت نه به خاک دربسودم نه به سنگش آزمودم به‌کجا برم سری راکه نکرده‌ام فدایت؟! @rahighemakhtoom 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 نتیجه سر باز زدن از بندگی خدا 💠 اینکه یک کسی می گوید: من هر چه بخواهم می کنم، یعنی دل من هر چه فتوا داد، من اطاعت می کنم‌؛ اینجاست که حضرت فرمود: (عبد الشّهوه اذّل من عبد الرّق)*. یعنی اگر کسی بنده زرخرید دیگری باشد، گاهی ممکن است یوسف وار از چاه به جاه برسد؛ ولی اگر عبد الشّهوه بود، حتماً از جاه به چاه می افتد! بنابراین انسان نمی تواند بگوید من برابر با کار نمی کنم؛ اگر را به عنوان نپذیرفت، یعنی تحت ربّ مطلق نبود؛ ناچار به ارباب و رعیتی هوا و هوس تن در می دهد، هر چه را که هوای او تدوین کرد اطاعت می کند؛ لذا می گوید: من هر چه میل دارم، می کنم!! ----------------------------------------------- 📌 عوالی اللآلی / جلد ۱ / صفحه ۲۷۳ 📋 برنامه تلویزیونی (قرآن و زمان) 📆 قم ؛ ۱۳۷۹ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر دو سوره تکویر و تکاثر جهت مسابقه کتابخوانی.pdf
1.4M
🔆مسابقه کتابخوانی 🔳 زمان مسابقه : روز جمعه ۲۴ دی 🎁 شش جایزه چهارصد هزار ریالی معادل چهل هزار تومن وجه رایج مملکت به قید قرعه 💠خیر مقدم به اعضای جدید صفحه قرآنی رحیق که بهترین مجموعه قرآنی ، در زمینه تفاسیر و پژوهش های قرآنی در ایتا را انتخاب کردند.💐 سطح مسابقه : آسان 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💥 در محضر قرآن باشیم انشاءالله به حول و قوه الهی بدین صورت برنامه داشته باشیم که شبانه‌روز یک وقتی خاص را در محضر قرآن باشیم ... حال ، هر کسی یک وقتی را خودش قرار بدهد که در آن وقت مخصوص، به مراتب شدیدتر از این درس [متعارف و کلاسی] در محضر قرآن باشید که آن کتاب الهی با این کتاب‌ها اصلاً به قیاس در نمی‌آید و در آن وقت خاص قرآنی‌تان هر چه که پیش آید ، بگویید که : کار دارم. مثل این‌که برای این درس و درس های دیگر تقیّد دارید در آنجا شدیدتر از این را تقیّد داشته باشید و به هر کسی به راحتی بگویید که : درس دارم. وقتی پرسیدند که : در این ساعت چه درسی داری ؟ در جواب بگو : قرآن دارم. قرآن میخوانم و با آن محشور می‌شوم. اگر گفتند : استادتان کیست؟ بگویید : خداست. و واقعاً در پیشگاه خداوند تعالی به قرائت و حشر با کتاب او بپردازید . .... . درس قرآن برای شما همیشه ادامه داشته باشد و تعطیلی نداشته باشید .... اگر به کام دلتان نرسیده‌اید ، دیگر هرچه میخواهید به من بفرمایید ، بفرمایید!! 📚دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری / علامه حسن‌زاده آملی / جلد۲/ فصل۷ 💥💥💥 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(208) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪5- نمونه اى از فروش جان و خريد رضوان فداكارى بزرگ اميرمومنان (عليه السلام) در ليله المبيت كه از هستى خود گذشت و به استقبال ضربه هاى شمشير مهاجمان چهل قبيله حجاز رفت، بهترين نمونه فروختن جان براى رسيدن به رضوان و لقاى الهى بود و از اين رو آيه كريمه (و من الناس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات الله...) درباره او نازل شد. در اين داد و ستد، آن حضرت (عليه السلام) جان شريف خود را به بهاى لقاى مهر و رضوان الهى فروخت و چون اين فداكارى از بهترين عبادات حضرت بود كه خود درباره عباداتش مى فرمايد: ما عبدتك خوفا من نارك ولا طمعا فى جنتك لكن وجدتك اهلا للعباده فعبدتك خداى سبحان نيز در تبيين آن هرگز سخنى از دسيابى به بهشت يا رهايى از آتش به ميان نياورد، بلكه هدف آن را ابتغاء مرضات الله دانست. ⏪6- معبد، بازار تجارت با خدا بيشترين تعبير درباره تجارت معنوى انسانها با خدا در قرآن كريم به صورت بيع، شراء و اشتراء است و شايد تعبير بيع از معابد ترسايان نيز ناظر به همين معنا باشد: (ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهمدت صوامع وبيع وصلوات و مساجد) مراكز عبادى، بازارى است كه انسانها جان و مال خود را در آن جا مى فروشند و لقاى خدا را مى خرند و اگر قانون نباشد تا مانع تجاوز متجاوزان گردد، آنان با منهدم ساختن مراكز عبادت، انسانها را به بردگى و بندگى خود مى كشاند؛ زيرا تنها پايگاهى كه مانع سلطه پذيرى انسان است، مراكز عبادت است. اگر تهاجم متجاوزان گرفته نشود، نه صومه اى باقى مى ماند تا راهب منزوى در آن به رهبانيتش بپردازد و نه بيعه تا ترسيان در آن جا با خدا بيعت كنند و به داد و ستد با خدا بپردازد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 05 ss.mp3
6.03M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 5.docx
28.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 5.pdf
1.01M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌پیمان شکنان ...فرمود ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إيمان لهم،» نه چون ايمان ندارند کافر هستند بجنگيد ما با هر کافري که نمي‏جنگيم. ما با کسي مبارزه مي‏کنيم که «لاَ أَيْمَانَ لَهُ»؛ أيمان جمع يمين است يعني کسي امضا مي‏کند پاي امضايش مي‏زند، تعهد مي‏سپارد پاي عهدش نيست، قرارداد، ميثاق، مواثيق، بين‏الملل کنوانسيون امضا مي‏کند طرف قرارداد او را هم به رسميت مي‏شناسد زير امضايش مي‏زند. فرمود با اينها که نمي‏شود زندگي کرد. تمام تلاش و کوشش شما اين است که با اينها رابطه داشته باشيد بسيار خوب! يک پيمان تجاري يا غير تجاري مي‏بنديد بسيار خوب! طرفين امضا مي‏کنيد بسيار خوب! شما امضا مي‏کنيد ولي او زير امضايش مي‏زند فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ﴾، چرا؟ نه براي اينکه اينها کافرند بسيار کافر در عالم هستند. ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ﴾، نه «لا إيمان لهم» لذا نمي‎توانيد با اينها زندگي کنيد ﴿لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلّاً وَ لاَ ذِمَّةً﴾ هيچ تعهد هيچ ميثاق هيچ روابط بين‎الملل هيچ امضا، اينها هيچ چيزي را به رسميت نمي‎شناسند. اين گروهي از مشرکين در صدر اسلام هم همين طور بودند که ﴿لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلّاً﴾ اين «إلّا» يعني تعهد يعني امضا ﴿وَ لاَ ذِمَّةً﴾، قراردادها امضاها مواثيق هيچ کدام را به رسميت نمي‎شناند نمي‎شود با اينها زندگي کرد. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۶ استاد صادقی.mp3
4.53M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۶(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 136 نهج البلاغه.mp3
7.43M
📚شرح و تفسیر حکمت 136(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 143.mp3
9.24M
185 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 143 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 144.mp3
8.36M
186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 144 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 185 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 143 وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي 📌قلب گشاده و باز ▫️مراشد دین: مراشد صیغۀ جمع «مَرْشَد» است. و مَرشَد صیغۀ مصدر میمی، اسم مکان و اسم زمان است: مصدر میمی: مَرشد= مکان رشد= محل رشد= مورد رشد. مراشد= موارد رشد. مراشد دینک= موارد دینت که رشد دهنده هستند. ▫️همه جای دین و همۀ موارد دین هم «رشد» است و هم «رشد دهنده». پس مراد امام علیه السلام که می گوید: قلب مرا به مراشد دینت بازکن. چیست؟ مراد مراتب و درجات فهم و برداشت افراد است، نه تقسیم دین به موارد رشد و موارد غیر رشد. مراشد: جمع مرشد یعنى مقصود. 🔹شرح صدر ‌و‌ قلب یعنى گشاده گى آنها. سئوال ‌شد‌ ‌از‌ حضرت ختمى مآب (ص) شرح صدر ‌چه‌ چیز است؟ فرمود: نورى است ‌که‌ خداى عزوجل ‌در‌ قلب مومن داخل کند عرض نمودند: ‌او‌ ‌را‌ علامتى هست؟ فرمودند: بلى میل ‌به‌ آخرت داشتن ‌و‌ ‌بى‌ میل بودن ‌به‌ دنیا، اسباب مردن پیش ‌از‌ اینکه مردن بیاید مهیا نماید یعنى گشاده ‌کن‌ ‌تو‌ براى اینکه قبول نماید مقاصد دین ‌تو‌ ‌را‌ ‌از‌ روى میل ‌و‌ نشاط ‌نه‌ ‌از‌ روى کسل ‌و‌ ضجر ‌و‌ ‌بى‌ میلى. قلبم را برای پذیرش هدایت‌های دینت گشاده ساز. شرح صدر داشته باشم. وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ” مراشد یعنی مقاصد .شرح بده دلم را برای مقاصد دین خودت . گشایش بده . شرح صدر داشته باشم. 🔹خب در این فراز بعد از زبان میگوید قلب من را شرح بده. قلب من را رشد بده . قلب من آن قدر بزرگ شود که لایق این باشد که یعنی این گنجایش در آن به وجود بیاید که بتواند آن مقاصد عالی را درک کند و تحمل کند. قلب من زمینه‌ساز تکامل من بشود. این با تنگی جور درنمی‌آید. شرح صدر می‌خواهد. گشایش دل می‌خواهد. هر قلبی یک گنجایشی دارد .همه گنجایش همه چیز را ندارند .در روایات دارد بین ابوذر و سلمان خیلی فرق هست. ایمانی که ابوذر دارد با ایمانی که سلمان دارد با هم خیلی فرق دارد. ظرفیت‌های وجودی افراد با همدیگر متفاوت است. هر مطلبی و هر مفهومی را نمی‌شود به هر کسی یاد داد. افراد کم ظرفیت از درک مطالب بلند و مطالب عمیق عاجز هستند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 144 وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي 🔹رابطۀ انسان با دین (و نیز با هر بخشی از دین، و همچنین با هر گزاره ای از دین) بر دو نوع است: 1- رابطه با قلب باز و «شرح صدر». 2- رابطه با قلب بسته و بدون شرح صدر. 🔹و البته هر قلبی با هر سخن و متن پر معنی، چنین است و مسئله منحصر به رابطه با دین نیست.قلب بسته نیز با شنیدن یک سخن و پیام، معنای آن را می فهمد لیکن از درک «جان معنی» محروم می ماند؛ می شنود، می خواند، معنی می کند اما روح پیام آن را درک نمی کند. 🔹خداوند از نعمت هائی که به پیامبرش داده دو نعمت را به حدی برتر و ارجمند تر شمرده که برای هر کدام از آن ها یک سوره نازل کرده است: 1- اولاد و اهل بیت ارجمند و والامقام؛ که سورۀ کوثر را در تمجید این نعمت فرستاده است. 2- شرح صدر؛ که سورۀ شرح را به آن اختصاص داده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏- أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ: آیا سینه ات را برایت باز نکردیم؟ وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ: و بار سنگین تو را از تو برنداشتیم؟ الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ: باری که کمرت را می شکست-؟ وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ: و پیام تو را رسا نکردیم؟ گشادگی و بستگی قلب، نسبی است از کودن ترین فرد تا گیرنده ترین قلب. 🔹پیش از هر بحثی باید به این پرسش پرداخته شود: آیا صحت، سلامت و نیرومندی پیام مهمتر است یا نیروی گیرندگی مخاطب؟-؟اگر قلب بسته باشد؛ در غلافی غلافمند باشد، نیروی پیام گرچه خیلی قوی باشد، مفید فایده نمی شود، بل در مواردی نتیجۀ معکوس می دهد؛ چه پیامی قوی تر، پر نفوذ تر و بالاتر از کلام الله که خود می گوید «يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً». بنابراین گیرندگی پیام از خود پیام در نتیجه دهی و مثمر ثمر بودن، مهمتر است و لذا قرآن را بر انسان نازل کرده اند نه بر حیوان. ▫️انسان به هر نسبتی که از شرح صدر برخوردار باشد به همان نسبت در درجۀ انسانیت بالاتر است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⁉️ آیا رجعت و بازگشت به دنیا در قرآن بیان شده و سابقه‌ای در امت‌های قبلی داشته است یا خیر؟ 🔰 قرآن کریم بیان می‌کند یکی از اموری که در میان امت‌های پیشین رخ داده، رجعت است که در این نوشتار به نمونه‌هایی از آن در قرآن کریم و روایات اشاره می‌کنیم: 1️⃣ خدواند متعال می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ الله مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ الله لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ[بقره/243] آيا از [حال] كسانى كه از بيم مرگ از خانه‌هاى خود خارج شدند و هزاران تن بودند، خبر نيافتى؟ پس خداوند به آنان گفت: تن به مرگ بسپاريد، آن‌گاه آنان را زنده ساخت، آرى خداوند نسبت به مردم صاحب بخشش است، ولى بيشتر مردم سپاس‌گزارى نمى‌كنند.» ✅ امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «این کسانی که زنده شدند، هفتاد هزار خانواده از اهالی یکی از شهرهای شام بودند که بر اثر طاعون نابود شدند... .» 2️⃣ قرآن کریم می‌فرماید: «وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى الله جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ثُمَّ بَعَثْنَاكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ[بقره/55-56] و چون گفتيد اى موسى تا خدا را آشكارا نبينيم، هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد؛ پس در حالى كه مى‌نگريستيد صاعقه شما را فرو گرفت. سپس شما را پس از مرگ‌تان برانگيختيم، باشد كه شكرگزارى كنيد.» 3️⃣ رجعت ارمیا 👈 قرآن کریم می‌فرماید: «فَأَمَاتَهُ الله مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَام [بقره/259] پس خداوند، او را (به مدت‏) صد سال ميراند. آن‌گاه او را برانگيخت‏، (و به او) گفت‏: (چقدر درنگ كردى‏؟) گفت‏: (يك روز يا پاره‏‌اى از روز را درنگ كردم‏) گفت‏: (نه‏) بلكه صد سال درنگ كردى‏... .» یعنی خداوند متعال او را بعد از صد سال زنده کرد. 4️⃣ زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی(علیه‌السلام) 👈 حضرت كاظم(علیه‌السلام) فرمودند: «خداوند در زمانى كه امراض فراوان شده بود و مردم به طب احتياج شديد داشتند، حضرت عيسى را فرستاد، نظير مطالب اطبا را آورد، و مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيسی را باذن خدا شفا داد ... .» 5️⃣ ماجرای گاو بنی اسرائیل و زنده شدن مرده 👈 حضرت رضا(علیه‌السلام)‏ فرمودند: «يك نفر اسرائيلى يكى از خويشانش را كشت، و گفت: قاتل او كيست؟ موسى علیه السلام دستور داد گاوى بياوريد، سرش را بريدند، و دمش را به كشته زدند، فورا زنده شد و گفت: اى پيغمبر خدا پسر عمويم من‌را كشت، نه آنان كه متهم‌شان كرده‏... .» _____________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/106667 📎 📎 📎 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom