مطلقسازی از بشر، غذایی است که مردم هرچند آن را به زور و حیلههای لطیف و شیرین بخورند، در نهایت، محال است آن را استفراغ نکنند.
اين یک قضيۀ ادعایی محض نیست، بلکه دلایل اثباتکنندۀ این قضیۀ کلیه، سرگذشت بسیار طولانی تاریخ ما انسانهاست. آیا فراعنۀ مصر، خود را در مراتب معبودهایی برای مردم جوامع خویش درنیاورده بودند؟ آیا امپراتوران رم و خودکامگان قدرتپرست و مستبد سرزمینهای آسیا، به عنوان معبودهایی در سرزمینهای خود، مردم را بردههای بیاختیار خود نکرده بودند؟ آیا امثال سزار بورژیا، معاویه، یزید و هممکتبان آنان با پرچم ماکیاولیسم - که بدون ارزیابی وسایل قربانیشده و هدف، همه چیز را به عنوان وسیله، قربانی هدفی می کند که خود تشخیص داده است - معبودهای جوامع خویش نشده بودند؟ با این حال، مردم نه تنها پس از گذشت روزگار سلطه و سيطرههای نابکارانۀ آنان، با کمال بیاعتنایی آنان را استفراغ کردند، بلکه حتی مردم همزمانشان هم به خوبی میدانستند که این مجسمههای رعبانگیز که همۀ مردم و همۀ قوانین را بازیچۀ خودکامگیهای خود قرار دادهاند، چند روز دیگر جای خود را به هویتهای حقیقی آنان خواهند داد. یعنی مردم هویتهای حقیقی آن نابکاران را خواهند شناخت.
پیمانشکنیهای آلامیه، چیزی است که هیچ احدی تردیدی در آن ندارد. به اتفاق همۀ تواریخ، معاویه همۀ پیمانهایی را که با امام حسن مجتبی(ع) بسته بود، نقض کرده است؟ در جایی که این انسان که باید گفت روش او ماکیاولیتر از دیگر خودکامگان تاریخ بوده و به خود اجازه داده است که معاهده با امام حسن مجتبی(ع) را نقض کند و آن را زیر پا بگذارد، قطعاً هیچ معاهده و پیمانی برای او ارزش نداشته است؛ در صورتی که موضوع سراسر تاریخ، موضوع قانون و سنت انسانیت بوده است. حتی کسانی که متکی به دین و اعتقادی نبودند، احترام و عمل به معاهده را مراعات میکردند؛ چنان که در فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر آمده است.
جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. ج ۷، ص ۶۶. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (4) تفسیر آیه 1و 2سوره مدثر
🔅🔅🔅
یا ایها المدثر(1)برخیز و انذار کن و عالمیان را بیم ده
قم فانذر(2) پس به انذار و هشدار (مردمان)قیام کن
🔰تفسیر :
🔻برخیز و جهانیان را انذار کن !
بدون شک مخاطب در این آیات شخص پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) است ، هر چند تصریحی به این عنوان در آن نشده ، ولی قرائن موجود در این آیات بیانگر این واقعیت است .
نخست می فرماید : ((ای در بستر خواب آرمیده ، و جامه خواب به سر کشیده )) ! (یا ایها المدثر) .
((برخیز و انذار کن و عالمیان را بیم ده )) (قم فانذر) .
که وقت خواب و استراحت گذشته ، و زمان قیام و تبلیغ فرا رسیده است .
تکیه بر خصوص انذار با اینکه پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) هم بشیر است و هم((نذیر)) به خاطر آن است که ((انذار)) مخصوصا در آغاز کار تاءثیر عمیقتری در بیدار کردن ارواح خفته دارد .
در اینکه چرا پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در بستر آرمیده بود که این خطاب او را دعوت به قیام کرد مفسران احتمالات زیادی داده اند :
1️⃣ مشرکان عرب در آستانه موسم حج جمع شدند ، و سران آنها مانند ابوجهل ، و ابوسفیان ، و ولید بن مغیره ، و نضر بن حارث ، و . . . به مشورت پرداختند که در برابر سؤالات مردمی که از خارج به مکه می آیند ، و جسته گریخته مطالبی درباره ظهور پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) شنیده اند چه بگویند ؟
▫️اگر هر کدام بخواهند جواب جداگانه ای بدهند ، یکی کاهنش خواند ، و دیگری مجنون ، و دیگری ساحر ، این تشتت آراء اثر منفی خواهد گذاشت ، باید با وحدت کلمه به مبارزه تبلیغاتی بر ضد پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بر خیزند ! بعد از گفتگو به اینجا رسیدند که بهتر از همه این است که بگویند ساحر است زیرا یکی از آثار پدیده سحر جدائی افکندن میان دو همسر ، و پدر و فرزند است ، و پیامبر با عرضه آئین اسلام چنین کاری را انجام داده بود !
▫️این سخن به گوش پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) رسیده سخت ناراحت شده و بیمار گونه ، غمگین به خانه آمد و در بستر آرمید که آیات فوق نازل شده و او را دعوت به قیام و مبارزه کرد .
2️⃣این آیات از نخستین آیاتی بود که بر پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نازل شد ، زیرا از جابر بن عبدالله از پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده که فرمود : من بر کوه حرا بودم که صدائی برخاست گفت ای محمد ! ((تو رسول خدائی )) ! به راست و چپ نگاه کردم چیزی ندیدم به بالای سر نگاه کردم ، فرشته ای را بر عرش در میان آسمان و زمین دیدم ترسیدم ، و به سوی خدیجه بازگشتم ، و گفتم : مرا بپوشانید مرا بپوشانید ، و آب سرد بر من بریزید ، در این هنگام بود که جبرئیل نازل شد و ((یا ایها المدثر)) را آورد .
▫️ولی با توجه به اینکه آیات سوره بیانگر دعوت آشکار است مسلم می شود که این آیات حداقل بعد از سه سال دعوت پنهانی نازل شده ، و این با آنچه در روایت فوق آمده است سازگار نیست ، مگر اینکه گفته شود چند آیه آغاز این سوره در آغاز دعوت نازل شده و آیات بعد مربوط به چند سال بعد است !
3️⃣پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در حال خواب بود و جامه بر خود افکنده بود ، جبرئیل نازل شد و او را بیدار کرد و این آیات را بر او خواند که بر خیز و بستر و خواب را کنار بگذار و به انجام رسالت پرداز.
4️⃣ منظور از پوشیدن جامه ، جامه ظاهری نیست بلکه لباس نبوت و رسالت است ، همانطور که درباره پرهیزگاری لباس تقوی گفته شده است .
5️⃣ منظور از ((مدثر)) کسی است که در گوشه عزلت قرار گرفته ، و در انزوا و تنهائی به سر می برند ، بنابراین آیه می گوید از انزوا و عزلت به در آی ، و به انذار خلق و هدایت بندگان خدا پرداز .**فخررازی این تفسیرهای پنجگانه را به اضافه بعضی از احتمالات دیگر در تفسیر کبیر خود آورده است و بعضی دیگر از مفسران از او اقتباس کرده اند (تفسیر فخررازی جلد 30 صفحه 189-190)***
☑️تفسیر اول از همه این تفسیرهای پنجگانه مناسبتر به نظر می رسد .
🔹قابل توجه اینکه جمله ((فانذر)) (انذار کن ) بیان نمی کند درباره چه چیز ؟ و چه موضوع ؟ انذار کند، و این در حقیقت برای بیان عمومیت است ، یعنی درباره بت پرستی و شرک و کفر و ظلم و بیدارگری و فساد ، درباره عذاب الهی و حساب محشر و . . . به مردم هشدار ده (و به اصطلاح حذف متعلق دلالت بر عموم دارد) در ضمن هم شامل عذاب دنیا می شود و هم عذاب آخرت و هم نتائج سوء اعمال انسان که دامنگیر او خواهد شد .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 05 s.mp3
6.35M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور
#صفحه_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌دین تعدیل کننده و دین تعطیل کننده
🔹شيطان رابطه دروني ما را با قطب ما که عقل است، به هم ميزند تا اين شهوت و غضب را حاکم کند تا سقيفه درون را بر غدير درون پيروز کند. رابطه بيروني ما را به هم ميزند تا سقيفه بيرون را بر غدير بيرون پيروز کند، اين تلاش و کوشش اوست، وگرنه انسان طبعاً و فطرتاً منظّم آفريده شد، طبق آن اصول پنجگانه، نقصي در دستگاه نيست.
🔻فرمود اين نمازی که ما خوانديم، براي اين است که شما تعديل کنيد نه تعطيل. فرمود: «رَهْبَانِيَّةُ أُمَّتِي الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّه»؛نگفتند ترک ازدواج بکن، نگفتند گوشهنشين باش!
🔺وجود مبارک حضرت امير هم فرمود: من با شما فرق دارم، من چون رهبر مردم هستم، بايد ساده زندگي کنم؛ ولي وقتي آن کسي آمده بود، مرتّب نمازهاي مستحبي، روزه مستحبي، فرمود اين چه کاري است که داريد ميکنيد و به زن و بچهات فشار ميآوري؟ چرا مرا نگاه ميکني؟ من که امام مسلمين هستم، يک وظيفه دارم، شما که آدمهاي عادي هستيد، چرا به زن و بچه خودتان آسيب ميرسانيد؟ اين را جدّاً نهي کرد.
🔸آن عثمان بن مظعون مقداري رفته راهبانه زندگي کند، عيالش آمده به عيال پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) گِله کرده، حضرت روي منبر فرمود: «مَا بَالُ أَقْوَامٍ يُحَرِّمُون»، چرا به زندگي خود و به زن و بچه خود سخت ميگيريد؟ شما چرا ما را نگاه ميکنيد؟ پس اگر عقل پيروز شد، نه بيرون را تعطيل ميکند، نه درون را تعطيل ميکند، هر کدام را تعديل ميکند، سر جاي خودش نگه ميدارد.
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#غدیر #عید #امامت #امیرالمومنین
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(236)
⏪بحث روایایی آیات 19و 20
🔰منافقان از دیدگاه امیر المومنین علی علیه اسلام
اميرمومنان (عليه السلام) كه فرمان استنطاق را به مفسران و پژوهندگان معارف قرآن مى دهد و خود را هم، گزارشگر قرآن صامت و هم قرآن ناطق مى داند و قرآن كريم را حاوى علوم گذشته و آينده و شفابخش بيماريهاى انسان مى داند، درباره منافقان مى فرمايد:
🔹آنان گمراه و گمراه كننده اند و لغزيده و لغزاننده. به رنگهاى گوناگون درآمده هر روز با حيله و فن تازه اى به ميدان مى آيند.
🔸با هر عامل كوبنده به سراغ شما مى آيند تا نابودتان كنند و در هر كمينگاهى در كمين شما نشسته اند.
🔹بيماردلانى بد باطنند، ولى در چهره شان هيچ نشانى از بيمارى نيست. مخفيانه براى فريب مردم گام برمى دارند.
🔸گفتارشان به ظاهر شفابخش، اما كردارشان دردى است درمان ناپذير و خسته كننده. بر آسايش ديگران حسد مى برند و اگر بلايى براى مومنان پيش آيد را دو چندان مى كنند.
🔸روزنه هاى اميد را مى بندند. اينان در هر راهى زمين خورده و كشته اى دارند (بسيارى را به ورطه مرگ كشانده اند). و در تلاشند تا به هر دلى راهى بيابند و بر هر مصيبتى اشكى آماده دارند.
▪️ مدح و تمجيد را به يكديگر قرض مى دهند و انتظار پاداش و جزا (توقع ثنا) دارند.
▪️ در رسيدن به خواسته هايشان اصرار مى ورزند و اگر در پى ملامت كسى برآيند پرده درى مى كنند و اگر حكومت به دستشان بيفتد اهل تعدى و ستم و اسرافند.
🔸در برابر هر حقى باطلى آماده كرده اند و در برابر هر ستون قائمى، ستونى انحرافى (تا تكيه كننده همراه آن سقوط كند؛ يعنى در برابر هر دليلى، شبهه اى دارند).
▪️براى هر زنده اى قاتلى گماشته اند و براى هر درى كليدى ساخته اند و براى هر شبى چراغى افروخته اند (تا مردم را بفريبند، همانند قرآنى كه در صفين بر سر نيزه ها كردند.)
🔸 با اظهار زهد و ياس از دنيا درپى دستيابى به مطامع خويشند و مى خواهند بازار خود را گرم سازند و كالاى خويش را به فروش مى رسانند.
🔸سخن مى گويند، اما شبيه حق (نه حق). وصف مى كنند، ولى را آراستن ظاهر. لباس حق بر اندام باطل مى پوشانند. آنان راه باريك و سخت را آسان معرفى مى كنند و در عين حال همين راه باريك را منحرف مى كنند تا رهروان را متحير سازند. اينان دار و دسته شيطانند و شراره آتش دوزخ. آنان حزب شيطانند و حزب شيطان در زيانكارى است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۲۹ قرآن کریم (آیات ۱۸۷ تا ۱۹۰ )
۱.عبادتِ روز و لذّت مشروع شب، نشانهی جامعيّت دين است. در يك آيه، هم احكام روزه وهم مسائل زناشويی آمده است. «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلی نِسائِكُمْ» ایه ۱۸۷ بقره
۲.در آميزش و فرزند خواهی، برای خداوند تكليف معيّن نكنيد كه پسر باشد يا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» آیه ۱۸۷
۳.پيشگيری از گناه لازم است. قرآن میفرمايد: به گناه نزديك نشويد. چون نزديك شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها» آیه ۱۸۷
۴.مالكيّت بايد از راه صحيح باشد. مانند: حيازت، تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هديه، امثال آن، ولی تصرف از طريق باطل و رشوه ايجاد مالكيّت نمیكند. «لا تَأْكُلُوا اموال الناس بِالْباطِلِ» آیه ۱۸۸ بقره
۵.لغزشهای آگاهانه خطرناك است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» آیه ۱۸۸ بقره
۶.اگر جمادات وكرات آسمانی نظم دارند وبرای انتظام امور انسانها جهتگيری شدهاند، شرط انصاف نيست كه ما موجوداتی بینظم وبیحساب و رها باشيم. «قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ» آیه ۱۸۹ بقره
۷.ارزش مفاهيم دينی، زمانی است كه در افراد جلوه كند. بجای اينكه بگويد:
نيكی تقواست، فرمود: نيكی، متّقی است. «وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقی»
۸.حفظ وقت و مراعات نظم در كارها و عبادات، يكی از مصاديق تقوا و فلاح است. «مَواقِيتُ لِلنَّاسِ ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» آیه ۱۸۹
۹.هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاك و يا استعمار و انتقام نيست، بلكه هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهای فاسد و آزادسازی افكار و نجات انسانها از خرافات و موهومات میباشد. «فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» آیه ۱۹۰
۱۰.ظلم و ستم و ايستادگی در مقابل دين خدا، رشتهی محبّت الهی را پاره میكند.
«إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»
۱۱.حتّی در دفاع از حقّ طبيعی خود، بايد خدا را در نظر گرفت. با آنكه آنان جنگ را عليه شما آغاز كردند و شما بايد دفاع كنيد، ولی باز هم «فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» باشد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🦋فهرست مطالب کانال(هشتگ های قابل جستجو)
بسم الله الرحمن الرحیم
الرحمن علم القرآن
با عرض سلام و ادب و تشکر محضر همه گرامیان
🔰 به منظور دسترسی آسان شما عزیزان به مطالب صفحه قرآنی #رحیق فهرست موضوعات و مباحث آن را در پستی مستقل محضر شریف تان تقدیم می کنیم.
🔰خادمان این صفحه قرآنی انتظار دارند دیدگاهها و کاستی ها و نیازها را با ما در میان بگذارید.
✅۱. #تسنیم
برش های تفسیری از کتاب ارزشمند تسنیم استاد معظم حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
که از جلد اول و سوره حمد آغاز و هم اکنون در جلد دوم آن هستیم و ادامه دارد.
▫️ضمنا برش های تفسیری از جلسات شفاهی درس استاد در مسجد اعظم نیز تحت همین هشتگ تسنیم به تناسب مطالعات و ذوق خادم صفحه در کانال قرار داده شده است.
✅۲. #فرهنگی
برش تفسیر موضوعی و پیام واره از آیات قرآن در باره موضوع فرهنگ (متولیان و کارگزاران فرهنگی؛مدیریت فرهنگی؛ویژگی های فعالیت فرهنگی و....)
✅3. #استاد_رنجبر #رنجبر
فایل های صوتی تفسیر قرآن استاد محمد رضا رنجبر از آغاز قرآن سوره حمد تا سوره کهف و به حول و قوه الهی هنوز ادامه دارد.
✅۴. #مقاله
در این بخش حدود ۵۰ مقاله در باره موضوعات جذاب و چالشی در زمینه تفسیر و علوم قرآنی و دانش های مطرح شده در قرآن ارائه شده است.
✅۵. #مثل #کنایه
ارائه آرایه های ادبی قرآن تمثیلات و مثل ها و ضرب المثل های قرآنی،تشبیهات،کنایات و...
✅۶. #نکته
یک #آیه و چند #نکته
توضیح آیات قرآن و احاديث کاربردی و انسان ساز پیشوایان معصوم و سخنان وزین زندگی ساز بزرگان
✅۷. #نهج_البلاغه
فایل های صوتی سه تن از اساتید، حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین میرزا مهدی صادقی و استاد نظافت یزدی از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد روزهای پنج شنبه .
✅۸. #صحیفه_سجادیه
فایل های صوتی شرح و بررسی دعاهای صحیفه نورانی سجادیه جناب آقای سید محمد عبداللهی خادم همین صفحه و جناب حجت الاسلام والمسلمین مجاهدی می رساند.هر هفته پنج شنبه ها
✅۹. #چشمه_حکمت
تفسیر سور قرآنی از سوره ناس تا سوره نبا است که تا اکنون ادامه دارد.
✅۱۰. #سرچشمه
برش هایی از کتاب سرچشمه اندیشه با موضوع قرآن شناسی استاد فرزانه حضرت آیتالله جوادی آملی
✅11. #زندگی_مومنانه
فایل های صوتی حجت الاسلام و المسلمین مصطفی #امینی_خواه با موضوع #سبک_زندگی از منظر المیزان و شرح و بررسی روایات، متن کتاب #مفاتیح_الحیات استاد جوادی آملی که توسط جناب آقای سید محمد #عبداللهی ایراد گردیده است... این سلسله #مباحث ادامه دارد.
✅۱۲.#باور_ما
مجموعه فایل های صوتی آقای سید محمد #عبداللهی خادم صفحه قرآنی #رحیق با موضوعات دینی
✅۱۳. #مجموعه_سوره_ها
معرفی کوتاه سوره های قرآن از سوره بقره تا.... با ارائه هنرمندانه استاد جناب آقای هانی چیت چیان از مدرسان #مدرسه_تعالی
✅۱۴.#معرفی_کتاب و #نرم_افزار های قرآنی
در زمینه های تفسیر ؛معارف قرانی و دینی
✅15.استاد دکتر محمدعلی #انصاری
تفسیر صوتی استاد و مفسرارجمند کلام الهی جناب آقای دکتر محمد علی #انصاری
✅16.#علوم_قرآنی
برش هایی از کتاب آموزش #علوم_قرآنی(قرآن شناسی)قرآن پژوه معاصر جناب آیت الله مرحوم محمد هادی #معرفت
✅۱۷. #نکته_های_قرآنی - یک #آیه و چند #نکته
گزیده ای از نکات هر صفحه از قرآن کریم(از ابتدای قرآن )طبق تفسیر نور جناب استاد قرائتی و دیگر تفاسیر معاصر
☘️☘️☘️
۱۸. #تفسیر_سوره_حمد امام خمینی
با شرح و بیان استاد طاهر زاده
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سلوک_عارفان
حضرت امام روح الله #خمینی در کتاب چهل حدیت می فرماید:
💢جناب عارف بزرگوار و شيخ عالى مقدار ما(آيتالله شاه آبادی )مى فرمودند كه مواظبت به آيات شريفه آخر سوره حشر، از آيه شريفه يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد.تا آخر سوره مباركه با تدبر در معنى آنها در تعقيب نمازها خصوصا در اواخر شب كه قلب فارغ البال است ، خيلى مؤ ثر است در اصلاح نفس .
💢 و نيز براى جلوگيرى از شر نفس و شيطان دوام بر وضو را سفارش مى فرمودند و مى گفتند وضو به منزله لباس جندى است .
💢 و در هر حال از قادر ذولجلال و خداوند متعال جل و جلاله با تضرع و زارى و التماس بخواه كه تو را توفيق دهد در اين مرحله ، و از تو يارى فرمايد در حصول ملكه تقوا.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 #آزمون_زندگی
🔹امام باقر علیه السلام:
كَفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ...
🔹آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم چيزى را عيب بگيرد كه در خودِ او هست و نمىتواند آن را تغيير دهد...
📚الكافي : ج 2 ص 460 ح 3
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 164 نهج البلاغه.mp3
2.33M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۴(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
حکمت 256 تا 259استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
9.19M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۶و۲۵۹ (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله .
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۵۱بهار۱۴۰۱.m4a
15.2M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما-(قسمت ۵۱)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 164.mp3
9.11M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۴)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه پنجم.mp3
16.44M
#زبور_اهل_بیت
🔰شرح دعای اول #صحیفه_سجادیه
💢از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسانها، ملاکهای سعادت و هلاکت انسان، روشهای خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راههای ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است.
🔈جلسه پنجم
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۰ قرآن کریم (آیات ۱۹۱ تا ۱۹۶ )
۱حقّ وطن، از حقوق انسانی مورد پذيرش اديان است. «أَخْرَجُوكُمْ» آیه ۱۹۰
۲. فتنهانگيز، مثل محارب است و بايد به اشد وجه مجازات شود. «وَ اقْتُلُوهُمْ ... أَخْرِجُوهُمْ ... وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»
۳.اگر كفّار دست از فتنه و جنگ برداشته و ايمان آوردند، آنان را به كارهای قبل ملامت نكنيد. «فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» آیه ۱۹۱
۴.هدف از جنگ در اسلام، برچيدن شرك و فتنه و استقرار دين و قانون خداست. «حَتَّی لا تَكُونَ فِتْنَةٌ»ایه ۱۹۲
۵.اسلام، دين تجاوز و تعدّی نيست، ولی تعدّی و تجاوز ديگران را نيز نمیپذيرد. «فَمَنِ اعْتَدی عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ» آیه ۱۹۴
۶.اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشويد، از امدادهای الهی نيز برخوردار خواهيد بود. و گمان نكنيد عدالت و تقوا پيروزی شما را به تأخير میاندازد.
«بِمِثْلِ مَا اعْتَدی ... وَ اتَّقُوا ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» ایه ۱۹۴
۷.محبوب خدا شدن، سبب تشويق برای احسان است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»ایه ۱۹۵
۸.در اعمال حج، قصد قربت و عبادت لازم است. به انگيزهی جهانگردی و سياحت نمیتوان حج بجا آورد. «أَتِمُّوا ... لِلَّـهِ»ایه ۱۹۶
۹.بيماری در مواردی سبب تخفيف در احكام است، نه تعطيل آن. لذا در حج، افراد معذور بايد با روزه يا صدقه يا قربانی، وظايف خود را جبران كنند. «فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ ... » ایه۱۹۶
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در مکالمات روزمره زیاد این کلمات رو بکار میبریم:
🔹 "حتماً میام"
🔹 "حتماً انجام میدم"
🔹 "حتماً میگم"
🔹 "حتماً..."
☝️ در صورتی که قرآن میگه:
📖 وَ لاٰ تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فٰاعِلٌ ذٰلِکَ غَداً إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اَللّٰهُ وَ اُذْکُرْ رَبَّکَ إِذٰا نَسِیتَ (کهف/۲۳و۲۴)
👈 درباره هیچ چیز و هیچ کار، مگو که من آن را "حتماً" فردا انجام میدهم، مگر اینکه بگویی: "ان شاء الله" اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش کردی، همین که یادت آمد، پروردگارت را یاد کن.
🔹 حتی امام صادق (ع) فرمود:
"در نوشتههای خود نیز «إِنْ شٰاءَ اللّٰهُ» را فراموش نکنید."
(مثل نامهها، پیامکها، اساماسها و ....)
🔹 روزی امام صادق (ع) دستور داد نامهای بنویسند، هنگامی که نامه را بدون «إن شاء اللّٰه» دید، فرمود:
"چگونه امید دارید که این کار به سامان برسد؟"
📚 تفسیر نور الثقلین.
🔹 پیامبر اسلام (ص)، در حالی که مرگ یک امر حتمی است، هنگام ورود به قبرستان میفرمود:
«وَ اَنا اِن شاءَ الله بِکُم لاحِقون»
"اگر خدا بخواهد ما هم به شما ملحق خواهیم شد."
📚 تفسیر کشف الاسرار.
✅ این نکته هم حواسمون باشه، که منظور از گفتن «إِنْ شٰاءَ اللّٰهُ» فقط لقلقه زبان نیست، بلکه خدا میخواد همه لحظات زندگی رو به یادش باشیم، و بدونیم که همه کارها فقط به خواست او👆 انجام میشه.
. . . ✨ 💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج🤲 💚
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امامان #آیات خدا هستند
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
امامان #آیات خدا هستند 🔅تفسير و قرآن
.
🔰 ائمه (ع)، آیت خدا هستند
💠 این #صحیفه_سجادیه که صحیفه ای نورانی است؛ در دعای نورانی #عرفه وجود مبارک #امام_سجاد (سلام الله علیه) وضع خودشان را روشن می کنند که ما را می خواهید معرفی کنید، ما اینگونه هستیم: به عنایت الهی در برابر یک آئینه ای قرار گرفتیم که غیر را نشان می دهیم. یک وقتی کسی یک آئینه ای است که گنبد مطهر سیّدالشهداء را نشان می دهد، یا حضرت امیر را نشان می دهد؛ او یک جای دیگری را نشان می دهد، خودش که ندارد! فرمود: حواستان جمع باشد، هر مقامی که برای ما ذکر کردند، ما (( آیه حق )) هستیم.
یک بیان نورانی #حضرت_امیر دارد که مرحوم کلینی نقل کرد: (ما لله آیه اکبر منّی)*. حالا اگر یک آئینه بزرگی شما داشته باشید رو به حرم مطهر امام رضا، این گنبد طلا و تشکیلات را نشان بدهد؛ نشان می دهد، امّا در آئینه که چیزی نیست! حضرت فرمود: حواستان جمع باشد، ما از آن جهت که مخلوقیم، برده ایم و چیزی نداریم. از آن جهت که آیه الهی هستیم، بله (لا فرق بینک و بینه).
این جمله در وسط های #دعای_عرفه صحیفه سجادیه هست، فرمود به اینکه: (سالتک مساله الحقیر الذلیل البائس الفقیر الخائف المستجیر و مع ذلک خیفه و تضرّعاً و تعوّذاً و تلوّذاً، لا مستطیلاً بتکبّر المتکبرین)، تا به اینجا می رسد؛ عرض می کند: خدایا! (و انا بعد اقلّ الاقلیّن و اذلّ الاذلین و مثل الذّره او دونها)*. خدایا! از من پَست تر در عالم، احدی نیست!! این دعای عرفه است! یعنی خودِ من به عنوان یک انسان، چیزی ندارم. حالا اگر در برابر یک آقتابی قرار گرفتم و آن آفتاب را دارم نشان می دهم ...، ( آیه الله ) است! اگر آیه الله است، (ما لله آیه اکبر منّی)، فرمود: داریم تو را نشان می دهیم! خودِ من (اقلّ الاقلّین و اذّل الاذلین و مثل الذّره او دونها). این می تواند جمع باشد، هیچ جایی برای غلوّ نیست!
-------------------------------------------------
📌 تفسیر القمی / جلد ۱ / صفحه ۳۰۹
📌 الصحیفه السجادیه / دعای ۴۷ _ (و کان دعائه (علیه السّلام) فی یوم عرفه)
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#روز_عرفه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 24 قرآن کریم (آیات ۱۹۷تا۲۰۲ )
۱.محيط و فضای با صفای حج و مكّه را نبايد با ارتكاب گناه و كدورت آلوده نمود. «فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ» آیه ۱۹۷
۲.اعتقاد و يقين به آگاهی خداوند، رمز نشاط و اميد در انجام وظائف است. «ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ» ایه ۱۹۷
۳.درآمد حلال، فضل الهی است. قرآن بجای واژه «كسب»، كلمهی «فضل» را بكار برده تا بگويد: درآمد حلال فضل الهی است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ» آیه ۱۹۸
۴.گرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تَبْتَغُوا» امّا رزق، فضل خداوند است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ» آیه ۱۹۸
۵.توجّه به توفيق الهی از يك سو و خطاها و گناهان گذشتهی خود از طرف ديگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زياد میكند. «هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ» ایه۱۹۸
۶.حركت دسته جمعی، ارزش دارد. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ» آیه ۱۹۹
۷.ياد خدا، هم از نظر كمّيت بايد كثير باشد؛ «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» و هم از نظر كيفيّت، عاشقانه و خالصانه. «أَشَدَّ ذِكْراً» آیه ۲۰۰
۸.دنيا و آخرت با هم منافاتی ندارند، به شرط آنكه انسان به دنبال حسنه و نيكی باشد. «فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً» آیه ۲۰۱
۹.بدون كسب وتلاش، بهرهای نيست. «لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا» ایه ۲۰۱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 #مشیت الهی یا #خواسته خویش!
امام صادق عليه السلام فرمود:
در نوشتههاى خود نيز «إِنْ شاءَ اللَّهُ»* را فراموش نكنيد. روزى دستور داد نامهاى بنويسند، هنگامى كه نامه را بدون «انشاءاللّه» ديد، فرمود: «كيف رجوتم أن يتم هذا؟» چگونه اميد داريد كه اين كار به سامان برسد؟ پيامبر اسلام هنگام ورود بهقبرستان مىفرمود: «و انا ان شاء الله بكم لاحقون» اگر خدا بخواهد ما هم به شما خواهيم پيوست، در حالى كه مرگ، حتمى است.
💥👈انسان در عين حال كه اراده دارد و آزاد است، ولى به طور مستقل نيست و همهى كارها به او سپرده نشده كه بدون خواست خدا هم بتواند كارى انجام دهد. يعنى انسان نه در جبر است و نه اختيار تمام امور به او داده شده است، بلكه آزادى انسان در سايهى مشيّت خداوند است. «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ»
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 ایثار ابراهیم
🎙 #امام_خمینی
.
حضرت ابراهیم که این #عید منتسب به او است
و بنیانگذار ایثار است
ما همین میگوییم که #ایثار کرد، #قربانی کرد
و واقعاً این طور بوده است، مهم هم هست.
لکن آیا در نظر ابراهیم هم ایثار بوده است؟
ابراهیم هم در نظرش این بوده است که حالا یک چیزی، تحفهای میبرد پیش خدا؟
اسماعیل هم- سلام الله علیه- در نظرش بوده که یک جانفشانی دارد میکند برای خدا؟
یا مساله این نیست.
این مسئلهای است که تا نفسانیت #انسان هست،
خودیت انسان هست، ایثار اسمش هست.
من ایثار میکنم در راه خدا فرزندم را،
من ایثار میکنم در راه #خدا جان خودم را.
این، برای ما مهم است و زیاد مهم است،
برای ابراهیم نیست مساله این، ایثار نیست.
ابراهیم خودی نمیبیند تا ایثاری کرده باشد، اسماعیل خودی نمیبیند تا ایثار کرده باشد.
ایثار این است که من هستم و تو هستی و عمل من و برای تو و ایثار.
این، در نظر بزرگان اهل معرفت و اولیای خدا شرک است،
در عین حالی که در نظر ما کمال بزرگی است، ایثار بزرگی است...
.
#عیدقربان #عید_قربان #حضرت_ابراهیم #حضرت_اسماعیل #اخلاق #قرآن
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom