✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 78 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: پنجاه و هشتم 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 78
@rahighemakhtoom
📼 قسمت: پنجاه و هشتم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
✳عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی
🔅🔅🔅
💢 گمان نیک و حسن ظن به مومنان و آفریدگار هستی از رموز نگاهداشت سلامت دین
ب- خوش گمانی و نیک پنداری مومن نسبت به خداوند
و اماآنچه در برخی از روایات در باره حسن ظن به خداوند می خوانیم؛
• از بعض معصومین(علیهم السلام) نقل شده است که فرمود: «وَالَّذى لااِلهَ اِلاّ هُوَ ما اُعْطِىَ مُؤْمِنٌ قَطُ خَیْرَ الدُّنیا وَ الاْخِرَةِ اِلا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلْقِهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اِغْتِیابِ الْمُؤمِنینَ;
سوگند به خدایى که هیچ معبودى جز او نیست هیچ فرد با ایمانى هرگز به خیر دنیا وآخرت نمى رسد مگر به خاطر (چند چیز) حسن ظن به خداوند متعال، و امید از درگاه او، و حسن خلق و خوددارى از غیبت مؤمنان»
• در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر حسن ظن باللّه مى خوانیم: «حُسْنُ الظَّنِّ بِاللّهِ اَنْ لاتَرْجُوَا اِلاّ اللّهَ وَ لاتَخافَ اِلاّ ذَنْبَهُ حسن ظن به خداوند این است که تنها به خدا امید داشته باشى و جز از گناهت نترسى»(اصول کافى، جلد 2، صفحه 72، حدیث 4.)
• و در یک آیه شریفه دیگر آمده : آیا خداوند برای بندگان کافی نیست؟
وقتی کسی به این باور برسد به دل خود شک و تردید راه نخواهد داد هر واقعه ای حتی از دست دادن عزیزان خود را حمل بر خیر می کند و راههای نفوذ بدبینی را مسدود می کند .
بالاخره که دنیا در حال گذر است و بد و خوبش هم می گذرد پس بهتر است عینک بدبینی را از چشمان خود برداریم و با توکل به خدای متعال فرصت کوتاه زندگی را خوش باشیم .
به آینده خوش بین باشیم چرا که خداوند خیر مطلق است و برای بندگانی که عاشق آن هاست جز خیر و خوبی نمی خواهد پس بهتر است به او اعتماد کنیم و خودخواسته پشت به خیر و خوبی ها نکنیم خداوند متعال آینده جهان را روشن می داند و تمام هستی را متعلق به کسی می داند که تقوا پیشه کند و به خدای یکتا باور داشته باشد.
🍀🍀🍀
سه دقیقه در قیامت 74.mp3
24.97M
📚 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📌 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼جلسه هفتاد و چهارم
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
* تزریق روحیه عملگرایی به جامعه
* ملکوت خیانت در امانت
* سوال شب اول قبر!
* ملکوت شهادت دادن دروغین
* هرزگردی برزخی
* ملکوت رد کردن درخواست
* دنیا، دریچه دیدن خدا
* ملکوت شکنجه و اذیت کردن زن
* خدا برای زن مانند یتیم غضب میکند
* ملکوت زیرآبزنی!
* تفاوت ریا و سُمعه
* ملکوت تلاوت قرآن به نیت غیرالهی
* از قرآن غافل نشویم!
* ملکوت عمل نکردن به قرآن
* معنای سخط الهی
* ملکوت واسطه حرام شدن بین زن و مرد
📅99/07/18
📚معرفی کتاب: قصههای قرآن، اثر مرحوم اشتهاردی
☘☘☘
آیه ۶۹ سوره عنکبوت
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
البته کسانی را که در راه ما تلاش میکنند، در پیمودن راههای کمال و سعادت کمک میکنیم. بله، خدا در کنار درستکاران است.
#درمحضرقرآن
#المصحف
#قرآن_کریم
#آیه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۱۱ ـ ۱۰۹ #سوره_انعام
📌#ايمان راسخ
#سالک الی #اللّه بايد به همه نشانه های الهی #ايمان راسخ و مستقر داشته باشد، ايمانش را تقويت کند، توجّه به معجزات و #نشانه های الهی بکند و به اين وسيله درجات ايمانش را بالا ببرد و #جهل و نادانی را از خود دور کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - صفحه ۴۱]
@rahighemakhtoom
📌طهارت ظاهری و معنوی در #نماز
برای #نماز لازم است دو گونه طهارت تحصیل شود:
طهارت ظاهری و طهارت باطنی.
نسبت به طهارت ظاهری قرآن کریم میفرماید: «اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم و أیدیکم الی المرافق» [۱]،
همچنین در حدیث است: «لا تقبل صلوة بغیر طهور». [۲]
▫️#طهارت باطنی یعنی انسان قلب خود را از امور مادی و دنیوی مجرّد سازد و حضور قلب خود را حفظ کند.
▫️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که دو رکعت نماز بخواند در آن دو رکعت قلب خود را به چیزی از امور دنیا مشغول نسازد خداوند گناهانش را میآمرزد؛ «من صلّی رکعتین و لم یحدث فیهما بشی ء من أمور الدنیا غفر الله له ذنوبه». [۳]
▫️ برای این که انسان #حضور_قلب پیدا کند، باید به تعبیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با نماز وداع کند و وداع با #نماز به این است که انسان
اولاً: بفهمد در حضور خدا ایستاده و با خداوند سخن میگوید.
ثانیا: این طور فرض کند که این #نماز آخرین نماز من است.
▫️قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «صلّ صلاة مودّع کانّک تراه فان کنت لا تراه فانّه یراک» [۴] و «صلّ صلوة مودّع فاذا دخلت فی الصلوة فقل هذا آخر صلاتی من الدنیا». [۵]
----------
[۱]: ۱. مائده / ۶.
[۲]: ۲. کنز العمّال / ۲۶۰۰۶.
[۳]: ۳. بحار / ج ۸۴ / ص ۲۹۴.
[۴]: ۴. عوالی اللئالی / ج ۱ / ص ۱۰۱.
[۵]: ۵. سفینة البحار / ج ۵ / ص ۱۵۸.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
☘☘☘
@rahighemakhtoom
📌حقیقت قرآن
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
من لم يعرف الحق من القرآن لم يتنكب الفتن؛
هرکس حقیقت را از طریق قرآن نشناسد، از فتنه ها بر کنار نمی ماند.
📚محاسن 1/341/702
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
☘☘☘
درک حضور.mp3
1.94M
#هفته_بسیج
#شیعه
#نماز_وداع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/09/05
🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#هفته_بسیج #شیعه #نماز_وداع #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/09/05 🆔 @a_jav
#هفته_بسیج
#شیعه
#نماز_وداع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/09/05
🆔@rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢درک حضور
🔸 هفته مبارك #بسیج را گرامی می داریم. یك بیان نورانی از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود وقتی می خواهی نماز بخوانی ـ چون نماز عمود دین است و اگر نماز قبول شد سایر اعمال مقبول است ـ «صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ»؛[1] طرزی نماز بخوان كه گویا آخرین نماز توست، گویا داری #وداع می كنی. خب اگر هر نمازی كه ما می خوانیم آخرین نماز ما فرض بشود خیلی با اخلاص و با حضور قلب خواهد بود و اینكه گفته شد مثل كسی كه آخرین نماز است برای آن نیست كه خیال بكند حالا كه من دارم می میرم دست به كار بزنم، بلكه برای آن است كه حالا كه من دارم می میرم تلاش و كوشش بكنم به جامعه ام خدمت بكنم، چون اولین چیزی كه بعد از مرگ از من سؤال می كنند این است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ خب اگر به من گفتند شما بیش از نیم روز فرصت نداری خب در همین دو سه ساعتی كه هستم #بار_مردم را بردارم و مشكل جامعه را حل كنم یا از من این را می خواهند و اصلاً من را برای این خلق كردند كه زمین را آباد بكنم؟! ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾،[2] این كه بار مردم است بدترین انسان است[3] این كه بار مردم را بر می دارد انسان شریفی است. اگر به ما گفتند ببینید شما بیش از یك روز زنده نیستید خب ما تلاش می كنیم که #مشكل_مردم را حل كنیم، چون اولین چیزی كه از ما سؤال می كنند «عُمُرِكَ فِیمَا أَفْنَیت»،[4] این هم یك مطلب.
🔸 حالا ما بنایمان بر این است كه نمازی كه می خوانیم نماز «مُودِّع» باشد؛ با #نماز_وداع كنیم، چه طوری با نماز وداع كنیم؟ فرمود: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ»،[5] حالا می خواهی وداع كنی، عبادتی را كه وداع می كنید با معبود هم باید بالأخره یك ارتباط داشته باشی؛ طرزی نماز بخوان كه گویا خدا را می بینی، این هم دو مطلب.
🔸 خدا را كه ﴿لا تُدْرِكُهُ اْلأَبْصارُ وَهُوَ یدْرِكُ اْلأَبْصَارَ﴾[6] با چشم كه نمی شود دید، اینکه گویا خدا را می بینی خب اگر ـ معاذ الله ـ با چشم می شد ببینی، خب این دیدنش بی اثر است، چه رسد به گویا! آن كه با چشم دیده می شود كه كاری از او ساخته نیست، او جسم است، او موجود مادی است، او مثل انسان است، مثل حیوان است، یك روزی نبود و یك روزی هم نیست می شود. آن كه با چشم دیده می شود كه كاری از او ساخته نیست! فرمود خدا را طرزی #عبادت كن كه گویا او را می بینی، یعنی چه؟ یعنی گویا شاگرد علی بن ابی طالب هستی كه آن حضرت فرمود: «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ»؛[7] من آن نیستم كه خدا را با چشم دل نبینم و بپرستم. فرمود: «لَا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ فِی مُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَان»؛ طوری نماز بخوان كه گویا #شیعه علی بن ابی طالب هستی، این خلاصه حرف!
🔸 شیعه كه نیستیم، ولی گویا شیعه حضرت علی هستیم. ما ادعا داریم كه شیعه علی بن ابی طالب هستیم وـ ان شاء الله ـ افتخار آن را داریم كه #بسیجی هستیم؛ زمان جنگ همین مطلب مشكل كشور را حل كرد، زمان سازندگی همین مطلب مشكل را حل كرد. اینها كسانی نیستند كه خدایی ناكرده شما در تلویزیون اینها را با دستبند ببینی كه فلان اختلاس كردند یا رانت خواری كردند. آن چیزی كه دستِ دستبند را می بندد این #نماز_با_اخلاص است، آن چیزی كه دست دزدی و رانت خواری و رشوه خواری را می بندد همین نماز با اخلاص است. #بسیج دست رشوه را می بندد، نه رشوه دست او را ببندد! این راه با نماز و مسجد حل می شود. اگر خدایی ناكرده مسجد و حسینیه در این راه كامیاب نبود، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و زندان اوین و مانند اینها ده در صد را حل می كند، چه اینكه می بینید، آنها چقدر مگر موفق اند؟! یك مأموری باید برای خود مأمور بگذارند! تنها چیزی كه مشكل مملكت را حل می كند، #درك_حضور خداست.
[1]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج4، ص261.
[2]. سوره هود, آیه61.
[3]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج4، ص12؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاسِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُولُ».
[4]. تحف العقول، ص249.
[5]. مصباح الشریعة، ص8.
[6]. سوره انعام, آیه103.
[7]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص98.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
☘️☘️☘️
#کارگزاران_فرهنگی (17)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
❇️اصول کار #فرهنگی:
⏪ 6.اصل ششم نفس ستیزی وعدم چشم داشت به غیرخدا
وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ (53/یوسف)
من هرگز خودم را تبرئه نمیکنم، که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر میکند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است.
▫️ نفس ستیزی وعدم چشم داشت به غیرخدا را درویژگی های زیر که شایسته است کارگزاران فرهنگ نورانی اسلام بدان آراسته باشند ، می توان جستجو کرد.
☑️ 1)عدم توجه به امکانات و تجملات دیگران
☑️2)عدم انتظارمساعدت مالی در قبال انجام خدمت
☑️3)آمادگی واگذاری مسئولیت به دیگری
☑️4)پرهیز از منت گذاری دربرابرعبادت و خدمت
☑️5)خودداری از اظهارات بی پایه و اعتراف بر ناآگاهی خود
☑️6)اقرار به فضیلت انسان های برتر
☑️7)خودداری از سازش
☑️8)خرافه ستیزی و بت شکنی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (70)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
اشارت: ذكر چند نكته درباره روايات تفسيرى حروف مقطعه سودمند است:
☑ چهارم: حصول اطمينان روان شناختى نه منطقى از مراسيل و روايات ضعيف ضابطه مند نيست و براى هر كس پديد آمد مى تواند به آن اعتماد كند؛ گاهى از مجموع احاديث ضعيف اطمينان منطقى حاصل مى شود كه يكى از آنها صادر شده است. البته بايد به مضمون مشترك بين آنها اعتماد كرد، نه خصوصيت ممتاز بعضى از آنها.
☑ پنجم: روايات تفسيرى معتبر، معانى گوناگونى براى حروف مقطعه بيان مى كند و چون اينها از قبيل مثبتات است، بدين معنا كه هر يك امرى را اثبات مى كند و هيچ يك مفاد ديگرى را نفى نمى كند، پس مطالب آنها قابل جمع است و ممكن است همه آنها درست باشد و راهى براى تخصيص يا تقييد و تصحيح نيست ؛ مثلا، اگر در تفسير (الم) بيانهاى مختلفى در روايات بود، مانند اين كه برخى از روايات هر يك از حروف آنرا ناظر به اسمى از اسمهاى الهى مى داند؛ (مثلا، الف رمز الله است و لام رمز عليم و ميم رمز حكيم يا ملك) و برخى از روايات همه اين سحر حرف را جزئى از اسم اعظم مى داند و برخى آن را ناظر به مدت عمر امتها مى داند و برخى آن را ناظر به تحدى مى داند و... هيچ دليلى بر بطلان اجمالى مضمون اين روايات نيست، زيرا اينها نافى يكديگر نيست تا با هم متناقض باشد و يقين به بطلان يكى از آنها حاصل باشد، بلكه ممكن است از باب تعدد مطلوب ، ناظر به تعدد مراتب در معانى حروف مقطعه بوده، همه آنها درست باشد.
☑ پس در بررسى روايات تفسيرى حروف مقطعه بايد گفت: پس از شناسايى روايات ضعيف و اسرائيليات و رها كردن آنها بقيه قابل قبول است و بر تعدد مراتب و مصاديق حمل مى شود، نه بر تعدد مفاهيم.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت8:نکات تفسیری آیات 1تا 4 سوره انفطار
✳ إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ
☑ ۱ - آسمان در آستانه قیامت، از هم گسیخته خواهد شد. (إذا السماء انفطرت) «انفطار»; یعنى، انشقاق (تاج العروس). به قرینه «و إذا القبور بعثرت» در آیات بعد، انفصال اجزاى آسمان از یکدیگر، پیش از حادثه قیامت و در آستانه آن خواهد بود.
☑۲ - آسمان، داراى استحکامى ویژه و اجزاى آن، داراى پیوندى خاص و قابل از هم گسستن (إذا السماء انفطرت)
🔅🔅🔅
✳وَ إِذَا الْکَوَاکِبُ انْتَثَرَتْ
☑۱ - تمامى ستارگان در آستانه قیامت، افشانده و پراکنده خواهند شد. (و إذا الکواکب انتثرت) «انتثار» به معناى تفرق یا پاشیده شدن است. (تاج العروس)
☑۲ - استقرار ستارگان در جایگاه خود، سامان یافته و محکوم نظمى حاکم بر همه آنها است. (و إذا الکواکب انتثرت)
☑۳ - متلاشى شدن نظم حاکم بر ستارگان در آستانه قیامت (و إذا الکواکب انتثرت)
☑۴ - فروپاشى ساختار آسمان، زمینه به هم ریختن نظم ستارگان * (إذا السماء انفطرت . و إذا الکواکب انتثرت) ترتیب ذکرى دو حادثه، ممکن است ناظر به ترتیب حقیقى آنها باشد.
🔅🔅🔅
✳وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ
☑۱ - پیدایش شکاف هاى وسیع و فراوان در دریاها و راه یافتن آب آنها به نقاط دیگر زمین، در آستانه قیامت (و إذا البحار فجّرت) «فجر» به معناى ایجاد شکاف وسیع (مفردات راغب) و باز شدن راه (مقاییس اللغة) است. باب تفعیل این کلمه، دلالت بر کثرت دارد. (تاج العروس)
☑۲ - ساختار زمین نیز مانند آسمان و ستارگان، در آستانه قیامت به هم خورده و رخنه هاى فراوانى در پیکره آن پدیدار خواهد شد. (إذا السماء ... و إذا الکواکب ... و إذا البحار فجّرت)
🔅🔅🔅
وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ
☑۱ - قبرها هنگام برپایى قیامت، زیر و رو شده و هر چه در آن است بیرون ریخته خواهد شد. (و إذا القبور بعثرت) معناى «بعثرت»، این است که خاک قبرها زیر و رو شود و هر آنچه در آن است، پراکنده گردد. از آن جا که فعل «بعثر» متضمن معناى «بُعِثَ» و «اُثیرَ» است، بعید نیست این فعل مرکب از آن دو فعل باشد. (مفردات راغب)
☑۲ - دفن آخرین نسل انسان در زمین با به هم ریختن آسمان و ستارگان و زمین، فاصله چندانى نخواهد داشت. * (و إذا القبور بعثرت) تعبیر «قبر» و زیر و رو شدن خاک آن، ممکن است حاکى از این باشد که هنگام پایان یافتن دنیا و آغاز آخرت، بقایاى جسم برخى از انسان ها در قبرها باقى خواهد ماند. کلمه «القبور» - به دلیل داشتن «ال» استغراق - همه قبرهاى موجود در آن زمان را شامل مى شود. در نتیجه باید گفت این آیه، درباره سایر انسان ها - که چیزى از جسمشان باقى نمانده باشد - سخنى نگفته است.
☑۳ - بیرون آمدن اجساد مردگان از قبرها، پیش درآمدى بر احضار انسان ها در صحنه قیامت است. (و إذا القبور بعثرت) مراد از زیر و رو شدن قبرها - به قرینه آیه بعد - فراهم شدن مقدمات حضور انسان ها در محشر است.
☑۴ - قیامت، روز زنده شدن مردگان (و إذا القبور بعثرت) بیرون ریخته شدن آنچه در قبرها هست، کنایه از زنده شدن مردگان در قیامت است. تعبیر «قبر» در این آیه، ممکن است هر نقطه اى از جهان را - که از بقایاى انسان در آن اثرى باشد - شامل گردد. بنابراین، آیه شریفه، شامل تمامى انسان ها خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘☘☘
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت8:نکات تفسیری آیه 5 سوره انفطار
✳ عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ
☑ ۱ - قیامت روز آگاهى هر انسان، به کردار دنیایى و آثار به جاى مانده از خویش (علمت نفس ما قدّمت و أخّرت) «ماقدّمت» - در یک احتمال - ناظر به کردارى است که انسان خود، آن را انجام داده است. در مقابل مراد از «ماأخّرت» سنت هاى روا و ناروایى است که انسان پس از خود، به جاى گذاشته و آثار و تبعات آن براى او ثبت شده است و در روز قیامت با آن مواجه خواهد شد.
☑۲ - برپایى قیامت و پى بردن به کردارها و بازتاب اخروى آن، در گرو پیدایش حوادثى تحوّل آفرین در نظام جهان (إذا السماء ... و إذا ... و إذا ... و إذا ... علمت نفس ما قدّمت و أخّرت) جمله «علمت نفس ...» جزاى شرط هایى است که در آیات پیشین تکرار شده است.
☑۳ - حاضران صحنه قیامت، داراى قدرت درک و شناخت (علمت نفس)
☑۴ - تمام کردارهاى انسان، ثبت شده و محفوظ مى ماند. (علمت نفس ما قدّمت و أخّرت)
☑۵ - انسان در دنیا، پیش فرستنده دستاورد خویش و ذخیره سازنده آن براى صحنه حسابرسى اعمال (علمت نفس ما قدّمت)
☑۶ - انسان در برابر کردار خویش و بازتاب آن، حتى آنچه پس از مرگ او پدیدار مى گردد، مسؤول است. (علمت نفس ما ... أخّرت)
☑۷ - کردارهاى دنیایى انسان، در قیامت کارساز و تعیین کننده فرجام اخروى او است. (علمت نفس ما قدّمت و أخّرت) خبر از علم انسان به کردار خود در قیامت، هشدار به بازتاب اخروى آن کردارها است.
☑۸ - قیامت، روز توجّه انسان به توانمندى ها و فرصت هاى از دست رفته خویش (علمت نفس ما ... أخّرت) «ما ... أخّرت» - در یک احتمال - ناظر به کردارى است که انسان، آن را با امروز و فردا کردن، به تأخیر مى اندازد و فرصت را از دست مى دهد. او در قیامت متوجه چنین خسارت هایى شده، بر آن افسوس خواهد خورد.
☑۹ - بى توجّهى به فرصت هاى مناسب و از کف دادن آنها، امرى ناپسند و مایه افسوس خوردن بر آن در آخرت (علمت نفس ما ... أخّرت) بیان آگاهى به آنچه از دست رفته (ما أخّرت)، نظر به ندامتى دارد که پس از آگاهى پیدا مى شود; زیرا آیه شریفه در مقام هشدار است و صرف «آگاه شدن از چیزى» هشدار نمى خواهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘☘☘
امروزه تکذیب کنندگان آیات الهی، شامل چه کسانی می شوند؟.Mp3
1.29M
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
🔅🔅🔅
💢امروزه تکذیب کنندگان آیات الهی، شامل چه کسانی می شوند؟
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
🔅🔅🔅
💢🎥آسیب های اقناع کردن خودمان که خداوند به این اعمال ما نیاز ندارد چیست؟
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
صوت سوره مبارکه فلق.mp3
16.39M
#قرآن
#تدبر
📌 تدبر در سوره #فلق
📼استاد هانی #چیت_چیان
🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اراده دینی بسیجیان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#بسیج
#بسیجیان
#بسیجی
#هفته_بسیج
#دفاع_مقدس
#پرچم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۱۷ ـ ۱۱۶ #سوره_انعام
🔅پيروی از #ظن و گمان
#سالک الی #اللّه بايد خود را از #اطاعت و پيروی #مدّعيان دروغين سير و سلوک #نجات دهد زيرا اکثر آنها به خاطر اينکه از ظن و #گمان پيروی می کنند او را از راه صحيح #گمراه می نمايند و فقط بايد از #وحی و الهام و #قرآن پيروی کند زيرا خدای تعالی بهتر می داند که چه کسی از آنها #هدايت را دريافته است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔅یاس از رحمت خدا، کفر است
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مایوس
#نا_امید
#رحمت_خدا
#کفر
#الرحمن
#نا_امیدی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🌹 به نام خداوند #رحمان 🌹
🌹من هیچگاه برای جلب #محبت کسی تلاش نمی کنم.
🆔@rahighemakhtoom
🌺 وظیفه من نیست محبت خودم را در #قلب انسان ها قرار دهم.
🕋من همواره با #ایمان هستم و رفتار درست انجام می دهم و #خداوند محبت من را در قلب انسان ها قرار می دهد.
🌹اصلا نگران محبت نباش، نگران ایمانت به #خدا و رفتارهای خودت باش.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 259
پيام به #دانشجويان زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢فرشته مظلوم علم
▫️دانش هر چند بناي استوار است؛ ليكن تندباد حوادث، هر لحظه او را به صَوبي سوق مي دهد و از سوئي باز مي دارد تا چنين كالاي گرانبهايي را به خدمت گيرد. استبداد انديشوران خودخواه از يك جهت، استثمار متكاثران سودجو از جهت ديگر، استعباد سياست بازان مستكبر از جهت سوم و استحمار متحجّران راكد از جهت چهارم، همگي در صددمُثْله نمودن فرشته مظلوم علم اند.
▫️مهم ترين عاملي كه اصل حيات، سلامت، استقلال و آزادي دانش را تضمين مي نمايد، همانا ايمان راسخ خود عالم است. گفتار گهربار اميرمؤمنان(عليهالسلام) در اين باره چنين است: «...و بالإيمان يُعمر العلم و بالعلم يُرهَبُ الموتُ و بالموت تُختم الدّنيا و بالدّنيا تُحرزُ الاخرة... » [1]؛ يعني معمور و آباد شدن دانش به وسيله مهندسي دين و معماري ايمان و كارگري آيين است، وگرنه سقف خانه علم با لرزه ها و پس لرزه هاي ياد شده فرو مي ريزد و صاحبخانه، يعني دانشمند غير متعهد را از بين خواهد برد: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و عِلْمُه مَعه لايَنْفَعه».[2]
===============
1]ـ نهج البلاغه، خطبه 156.
[2]ـ همان، حكمت 107.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
اعراف 14.mp3
15.8M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 14
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز 42.mp3
4.79M
#سیر_و_سلوک (42)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:39 دقیقه
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
📼آرزوی دراز 2
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خطر غفلت.mp3
1.29M
#خضوع_و_خشوع
#تبدیل_ایمان_به_كفر
#میل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12
🆔 @a_javadiamoli_doross
🌿🌿🌿
🆔@rahighemakhtoom
💢خطر غفلت
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی