دیروز قسمت شد با دوستم چند دقیقه ای در شبستان امام خمینی حرم بشینیم و در همین حین یک جوان خوش سیمایی آمد و گفت سوالی دارم
بلند شدم و اولین حرفش این بود که حاجاقا میشه به خانواده ام زنگ بزنین و بگین دست از سر پسرتون بردارین، بعد شروع کرد به تعریف ماجرا.
بدون شرح قصه ، یک قسمتی از حرفش رو فقط میگم. گفت نمی خوام ازدواج کنم چون زیاد قسط دارم و از حقوقم حدود ۵ تومن می مونه برام (ایشون مشکل مسکن نداشت)،
بهش گفتم میدونی ماها همین حدود (حتی کمتر از این مقدار) شهریه می گیریم،
لبخندی زد و باور نکرد، گفتم میخوای پیامک های بانکیم رو نگاه کنی یا از چند طلبه که اینجا نشستن درباره ی شهریه شون بپرسم و تو گوش بدی؟
قبول کرد و گفت پس چرا میگن شما ها کارتهایی دارین که هرچی خرج می کنین تمام نمیشه. گفتم دیگه این مورد رو تاحالا نشنیده بودم! گفتم که برای ماها زیاد حرف در میارن، باور نکن. آخرش که فهمید واقعا در این زمونه افرادی هستن که با ۴ میلیون زندگی میکنن، امیدوار شد و درباره ی شرایط دخترخانم مدنظرش صحبت کردیم.
#دلنوشته
421.2K
اصلاحیه: در پیام معرفی نرم افزار معجم موضوعی بحار الانوار، هرجا کلمه ی "حدیث" بعد از عددی آمده است، آنرا به کلمه ی "نتیجه" تغییر دهید.
جهت توضیح بیشتر ، صوت استاد معظم فاطمی راشد (حفظه الله ) تقدیم میشود.
امیدوارم موسسات و مراکز تخصصی ، جهت آموزش نکات کلیدیِ نرم افزارهای عمومی و تخصصی پر کاربرد حوزوی، کمال استفاده را از ایشان ببرند.
#معرفی_استاد
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
خط مقاومت هدف است و نشانه است
نقشه یکیست؛ غزه و کرمان بهانه است
از زائران تربت او هم به وحشتاند
چون راه حاجقاسم ما فاتحانه است
#شهدای_کرمان
🔸اعتبار خبر واحد در تفسیر و اعتقادات از منظر علامه طباطبایی
استاد عبدالله محمدی (استادیار مؤسسة پزوهشی حکمت و فلسفه ایران)
چکیده :
قلمرو اعتبار خبر واحد از مباحث مهم در معرفت شناسی دینی است. هرچند نتایج این بحث در دانش هایی چون تفسیر، تاریخ و کلام نیز کاربرد دارد، خاستگاه اصلی آن در علم اصول فقه است. نگرش رایج دانشمندان علم اصول آن است که خبر واحد، تنها در حوزه فقه معتبر است. علامه طباطبایی از مخالفان سرسخت اعتبار خبر واحد در تفسیر و معارف غیرفقهی است و به اعتقاد او، خبر واحد تنها در محدوده احکام شرعی معتبر است. وی در مواضع مختلفی از آثار خویش به ویژه تفسیر المیزان به این مبنا پای بند بوده، از خلال سخنان وی نیز می توان چهار دلیل بر این مدعا اصطیاد کرد. او مفید علم نبودنِ خبر واحد، اثر شرعی نداشتن خبر واحد در تفسیر و معارف، محال بودن جعل حجیت در حوزه اخبار تکوینی و کثرت اخبار جعلی را دلایلی بر این مدعا ذکر کرده است. علامه اعتبار خبر واحد را در تفسیر، منوط به موافقت محتوای اخبار با قرآن می داند. در این مقاله، هر یک از ادله علامه بررسی و نقد شده است. به نظر می رسد ادله اقامه شده از جانب ایشان، وافی به مقصود نیست.
#معرفی_مقاله
#معرفت_شناسی دینی
#خبر_واحد
یافتههای روششناختی علوم انسانی مطلوب بر پایه معرفتشناسی اسلامی (با تأکید بر آرای علامه مصباح یزدی)
استاد رمضان علیتبار فیروزجایی (دانشیار گروه منطق فهم دین- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
چکیده
یکی از اساسیترین محور در تولید علوم انسانی، روششناسی آن است. بیشتر مسائل روششناختی، به صورت مستقیم، ریشه در دانشهای بالادستی نظیر معرفتشناسی دارد؛ بنا بر این، روششناسی علوم انسانی، بیشتر از معرفتشناسی، تغذیه میکند. گرانیگاه معرفتشناسی علوم انسانی عبارت است از: ماهیتشناسی گزارههای علوم انسانی، منبعشناسی علوم انسانی و مسأله اعتبارسنجی آن. پاسخ این مسائل، وابسته به نوع پارادایم فکری، متفاوت است و هر کدام نیز نتایج روششناختی خاصی دارند. روششناسی علوم انسانی رایج، ریشه در رویکردها و گرایشهای فکری به ویژه معرفتشناسی در غرب است؛ اما بر اساس دستگاه فکری اسلام، نتایج روششناختی دیگری حاصل خواهد شد. مقاله حاضر میکوشد با روش تحلیل عقلی-فلسفی، ابتدا به صورت اجمالی، به نتایج روششناختی علوم انسانی رایج بر شالوده معرفتشناسی در پارادایمهای غالب، اشاره نماید و در ادامه، یافتههای روششناختی علوم انسانی اسلامی بر پایه معرفتشناسی اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی، تبیین کند. تبیین سازکار تأثیر معرفتشناسی در روششناسی علوم انسانی اسلامی، از یافتههای این مقاله است.
#معرفی_مقاله
#روش_شناسی
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از مادر خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دستورالعمل را امیرالمؤمنین به پدر و مادرهایی فرموده که ایرادهای فرزندشان را میبینند و دائماً به او گوشزد میکنند.
آیت الله استاد#مویدی
🧡 @maadar_khoob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 اخلاق_و_عرفان |ملاحسینقلی همدانی و شاگردان شان و حضرت امام| مقام شهدا
🎙استاد علی فرحانی حفظه الله 👆👆
https://eitaa.com/almorsalaat/7007
----------------------------------
تذییل :
...مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلهی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد - علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق مندرآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسلهها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند....آن وقت شاگردهای مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میکنند که ایشان با همهی [گرفتاری] - خیلی گرفتار بوده در زندگی، عائلهی سنگین و فقر و مشکلات - وقتی وارد نماز میشد، از همهی دنیا غافل میشد؛ یعنی آنچنان غرق در ذکر و خشوع و توسّلْ در حال نماز بود که از همهی عالم فارغ میشد. خب، این یک گذرگاه فوقالعادهای است؛ گذرگاه خاصالخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست.
بیانات در کنگره بزرگداشت حضرت آیتالله قاضی(قدّس سرّه)۱۳۹۱/۰۴/۲۶
#تربیت عرفانی
#عرفان خاص الخاصی
💢نقد کتاب «فلسفه اصول فقه» مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری
✔️نشست نقد قبل از چاپ کتاب «فلسفه اصول فقه، تکامل در مبانی روش تفقه مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری» با ارائه حجتالاسلام یحیی عبدالهی مولف اثر و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم و نقد حجتالاسلام والمسلمین حسنعلی علیاکبریان استاد حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در روزهای پایانی آذرماه با حضور علاقهمندان در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد.
📝 گزارش آن را بخوانید + دانلود 50 صفحه اول کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74628
#نقد_کتاب
#فلسفه_اصول فقه
💠 مهندسی استنباط
استاد حیدری فسائی (حفظه الله)
برای این بحث ظاهرا معظم له دو دوره داشته اند که یکی ۹ جلسه و دیگری ۱۱ جلسه بوده و در سایت صوت دروس حوزوی ۲۱ صوت موجود است.
تقریر درس اول تا نهم
در کانال تاملات در روش اجتهاد نیز ۹ صوت به همراه جزوه موجود است و همچنین دوره ای در ذیل مباحث معظم له در حال برگذاری است.
@Ravesh_Estenbat
#معرفی_دوره
#روش_شناسی_اجتهاد
#تطبیق_العلم الفقه
▫️ هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف میزنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم. اگر یک قدم جلوتر می گذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم.
▫️ مهمترین راه حل این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاه های هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتیالامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشته ها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند.
▫️ با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم.
استاد رشاد حفظه الله
▫️ ادامه مطلب: iict.ac.ir/ensanieslami
#علوم_انسانی_اسلامی
#تخصص_گرایی
بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است، زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند.
علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم.
📗 علامه طهرانی، ر.ک: سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵
---------------------------------
تذییل : شاید به ذهن برخی این برسد که فلسفه (به عنوان مثال) یک علم مصنوع بشری است؛ متفکرینی با ریاضت عقلی به چیزهایی رسیده اند. پس اهمیت آنچنانی ندارد.
جواب واضح است:
اولا چند درصد از علومی که می خوانیم مصنوع بشری نیستند؟
ثانیا قرار بر حفظ کردن طوطی وار نیست، قرار است در مسیر تامل و تفکرهای عمیق و اصولی (بر فرض قرار داشتن در مسیر تزکیه) قرار گیریم. مسیری که بزرگانی از آن راه رفته اند و در قوت خروجی آنها تردیدی نیست.
#ضرورت_فلسفه
#اجتهاد_در_معارف
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 توصیه رهبر انقلاب به متصدیان امور جوانان و نوجوانان در پیام به اجلاس نماز:
✏️ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنید
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیامین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.
✍ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی العالمین ارواحنا فداه.
✏️ خدای متعال را بر ادامهی سُنّت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس میگویم و از جناب حجةالاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشنبین که پایهگذار این حرکت پر برکتند صمیمانه تشکر میکنم.
✏️ نماز را نمیتوان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعهی مسلمان دانست. این فریضهی بزرگ بسی فراتر از این نیازها نقش میآفریند. آن را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست. اینکه قبول همهی عبادتها و خدمتهای خدائی به قبول نماز وابسته شده، و اینکه امر به نماز و ایستادگی بر آن از پیامبر مطالبه شده، و اینکه نماز نخستین الزام در حاکمیت صالحان دانسته شده، و اینکه اقامهی آن و تاکید بر آن بیش از هر واجب دیگر در قرآن تکرار شده، همه دلیل بر جایگاه بیمثال این فریضهی الهی است.
✏️ ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیطهای ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاهها، و تا مجموعههای بسیجی در مساجد، و تا همهی واحدهای بسیج، و تا مجموعههای جهاد سازندگی و گروههای جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند؛ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.
✏️ از خداوند متعال توفیقات همگان را خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۲/۱۰/۱۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
🟢نقش مبانی در نظریهها🔹
🖊احمدحسین شریفی
نظریههای علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفههای ناظر به تکتک علوم انسانیاند و آن فلسفهها نیز به نوبه خود متأثر از بنیانهای معرفتی و فلسفی و انسانشناختی کلانتر و کلیترند.
به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریهها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و میشود.
بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلیترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است.
اما بر اساس «جامعهگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلیترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است.
این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریههای اقتصادی از مبانی فلسفی نظریهپردازان است.
حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیقتری را هم میتوانیم ترسیم کنیم. به این صورت که
بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است.
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2433
------------------------------------------
🔶بحثی در فلسفه سیاسی اسلام
🖊احمدحسین شریفی
برخلاف نظامهای سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی که (علیرغم اختلافاتشان) هر دو، غایتِ دولت و فلسفهی وجودی نظم سیاسی را «تأمین مصالح دنیوی» افراد میدانند؛ در «نظم سیاسی اسلامپسند»، وظیفهی اصلی و اغماضناپذیر حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی» افراد است؛ «تأمین مصالح مادی و دنیوی» از اهداف میانی و ارزشهای ابزاری در نظم سیاسی اسلامی به شمار میروند. ...
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2430
#فلسفه_علوم
#فلسفه_سیاست
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند
🔰فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی
(تفاوت ها و شباهت ها)
ارائه دهندگان:
🎤حجتالاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی
🎤حجتالاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی
دبیر علمی:
✍️دکتر ذوالفقار ناصری
🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱، ساعت۱۰ تا ۱۲
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻 لینک حضور در جلسه
http://hekmateislam.com/live
🆔@hekmateislami
#معرفی_نشست
#فلسفه_تحلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: عاجز شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی آویزان آمریکا در مقابل مقاومت مردم غزه مظهر قدرت حضور مردم است
🌷 رهبر انقلاب: در مسئله غزه، پیشبینی روشنبینان دنیا مبنی بر پیروزی مقاومت فلسطین و شکست رژیم خبیث ملعون صهیونیستی در حال تحقق است
💻 Farsi.Khamenei.ir
#بیانات_رهبری
#حضور_حداکثری
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
350.1K
🔰استاد شهیدی
🔸آیا مراد از سیره متشرعه خصوص سیره شیعه است یا سیره عامه را نیز شامل میشود ؟
🔹دیدگاه مرحوم آقای بروجردی و آقای داماد
🌀برشی از درس خارج اصول 1390/12/17
#سیره_متشرعه
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
رهپویان
دیروز قسمت شد با دوستم چند دقیقه ای در شبستان امام خمینی حرم بشینیم و در همین حین یک جوان خوش سیمایی
امروز در حال سفر ، قسمت شد هم کوپه یک طلبه ی خوش نفسی شوم که مشغول فعالیت در طرح امین هستند. در لابه لای کلام شون گلایه ای از حق الزحمه پایین این طرح و پرداخت دیر هنگامش وجود داشت . گویا ماهیانه بین ۶۰ تا ۱۲۰ ساعت میتونن کار کنن و ساعتی حدود ۲۰ تومن با تاخیر بهشون میدن که هر ماه حدود ۲ میلیون میشود.
ایشون گفت عصر یه مقدار استراحت میکنم که اعصابم آروم شه. شبها بعضا میرم مسافرکشی تا پول اجاره خانه و زندگی در بیاد. طبیعتا وقتی برای تحصیل علم خالی نمی مونه.
واقعا اینجور استقامت کردن ها از سر عشقه (و برای برخی شاید از سر اجبار)
طلبه ای که مسکن نداره ، با شهریه ای که در حد یک اجاره مسکن است، اداره ی زندگی و زن و فرزند سخته ، هرچند خدا جور میکنه.
باز هم هزار الحمدلله که برای کار تربیتی- فرهنگی طلاب در مدارس، این راه (و راههای دیگر) را باز کردند.
(پیام قبلی را با فرض اینکه طلبه ای تحت حمایت مسکن از جانب مثلا والدین است، فرستادم)
#دلنوشته
#طرح_امین
#تربیت در مدارس
آموزش پژوهش محور.pptx
3.2M
آموزش پژوهش محور
استاد واسطی زید عزه
پاورپوینت ارائه استاد در جلسه مهارت درسنامه نویسی تقدیم می شود.
#نکات_آموزشی
https://eitaa.com/isin_ir
ضرورت مطالعات تاریخ یو مکتب شناسی علم بلاغت - استاد رضایی.mp3
43.22M
🎧 ضرورت مطالعات تاریخی و مکتبشناسی علم بلاغت
(استاد رضایی)
🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه:
🔸 دانشهای ادبی 34 عنوان است:
🔻 علوم سازنده
🔻 علوم متداخل
🔻 علومی مانند ترجمه، تصحیح و ویراستاری
🔸 در بحثهای تاریخی، سه محور مهم است:
🔻 مؤلفین
🔻 تألیفات
🔻 سیر تاریخی یک مسأله
🔸 مکاتب بلاغی در یک دستهبندی کلی به دو دسته تقسیم میشود:
🔻 مکتب ادبی
🔻 مکتب کلامی (منطقی)
🔸 به نظر مختار، اخبار یعنی متکلم قصد تطابق با خارج را دارد و انشاء یعنی این قصد را ندارد.
🔸 برای تحقیق در بلاغت، «الطراز» و «المدرس الأفضل» مفیدست.
🔸 برای کاربردی کردن بلاغت، کتب «أسالیب المعانی»، «أسالیب البیان» و «أسالیب البدیع» مفیدست.
🔸کتبی که اصول بلاغت را مطرح کردند بسیار مفیدند؛ مانند:
🔻 «فلسفة البلاغة» از جبر ضومط
🔻 «فلسفه بلاغت» از ریچاردز
🔸 چیستی و اهمیت «بلاغة النص»
🔸 چیستی و اهمیت بلاغت مقارنهای
🔸 اهمیت معناشناسی در بلاغت
🔸 بلاغت قرآنی
🔸 فوائد بحث تاریخی در یک مسأله:
🔻 از بین بردن زحمت تکراری و کار موازی
🔻 آوردن محقق به مرز دانش (بهروز بودن)
🔻 متمایز دهنده نسبت به تحقیقات قبلی
در پیوست این صوت، کتابهایی معرفی و قرار داده شده است👇
https://eitaa.com/elmi_noororreza/317
#بلاغت
#معرفی_کتاب
🔸آیت الله سید احمد مددی (عافاه الله):
استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای بجنوردی نقل میفرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه ای که بودیم توصیه میکردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد نراقی میرفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی میکنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند.
🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما میگویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم میگویم.
🔸 مرحوم شیخ می فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمیگردد....
📗 درس خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲
https://eitaa.com/sokhanerfan/3814
#شیخ_اعظم
#ضرورت_فلسفه برای خواص
رهپویان
🔸آیت الله سید احمد مددی (عافاه الله): استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای بجنوردی نقل می
🔹اشکال شخص الف (به فرمایش آیت الله مددی):
این مطلب باید موشکافی شود به اینکه: اولا باید دید مرحوم شیخ ره چه زمانی این دوره معقول را خوانده است؟ به احتمال زیاد بعد از اینکه مراحل زیاد علمی را تمام کرده است، گفته است خب حالا یک دوره معقول هم بخوانیم ببینیم اینها چه میگویند ثانیا اینکه مرحوم شیخ معقول خوانده مهم نیست مهم التزام مرحوم شیخ ره به مطالب عرفان صوفیه (یعنی همان مثنوی) و مطالب فلسفی است و این هم که در کتب فقهی و اصولی مرحوم شیخ ره مشهود نیست ثالثا اینکه آقای مددی دام ظلّه فرمود: «اینکه مرحوم شیخ ره در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشته است احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان بر میگردد» فیه تأمل زیرا اولا سلوک مرحوم شیخ ره همان سلوک فقهاء قبلی و مطابق احکام شرعیه بوده است و این نوع سلوک در مثنوی یافت نمیشود پس ربطی به آن ندارد ثانیا روح مثنوی سلوک آور نیست تا با مداومت بر آن، شخص سالک الی الله شود ثالثا بصرف احتمال مطلبی ثابت نمیشود و احتمالات نقیض هم دارد.
🔸پاسخ شخص ب :
آقاجان، هم شیخ این را خصوصی به خواص شاگردانش فرموده است، هم میرزای بزرگ این را خصوصی به خواص فرموده تا دچار این موشکافی ها نشوند و در امان بمانند .
ضمنا شیخ اعظم -رحمه الله- شاگرد سلوکی خاص آسیدعلی شوشتری بوده که استاد استاد العرفاست.
#شیخ_اعظم
#فلسفه و #عرفان
کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن - استاد قائمینیا.mp3
39.02M
🎧 کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن
استاد قائمی_نیا
🔹پیش گفتار :
- معرفی استاد و آثارشان و...
🔸 بیانات استاد :
- سیر علمی استاد: مطول و..
- آرزوی استاد برای کتب ادبیات عرب
- مطالعه نشانه شناسی
- کتاب بیولوژی نص ثمره ۵ سال استاد
- ورود به حوزه زبان شناسی
- استفاده های معناشناختی درس خارج
- کارهایی که در فقه باید انجام شود
- معناشناختی در تمامی مطالعات اسلامی تاثیر گذار است
- در نظر دارم تحلیل فرهنگی از معناشناسی قرآن
- کتاب دین و مدل های فرهنگی
- سه حوزه زبان شناسی: شاخه ها، جریان های زبان شناسی ،مطالعات بینارشته ای
- همه ی مطالب آنها قابل پذیرش نیست
ادامه ی خلاصه در پیام بعدی.
https://eitaa.com/elmi_noororreza/335
صوت مشابه
#زبان_شناسی شناختی
#معنا_شناسی
حل اضمار در روایات.WAV
27.28M
💠 فرآیند کشف و حل چالش اضمار در احادیث
شنبه های فقهی- حجت الاسلام میرشاه ولایتی
۹/۱۰/۱۴۰۲
چکیده :
عالمان دانش مصطلح الحدیث در تبیین اصطلاحات این علم «روایت مضمر» را در شمار احادیث ضعیف آوردهاند. روایت مضمر گزارشی است که راوی در آن بهطور صریح نام مبارک معصومی که خبر را از او نقل میکند نیاورده است. در این گونه از روایات از امام علیه السلام با ضمیر غائب یاد میشود. «روایت مضمر» از اصطلاحات ویژۀ امامیه است و در میان اهل سنت چنین اصطلاحی کاربرد ندارند.
دانشیان علم مصطلح الحدیث، اضمار را به دلیل عدم اتصال سند به معصومان علیهم السلام نامعتبر و ضعیف میدانند؛ این در حالی است که از بررسی عملکرد فقیهان و محدثان در مواجهه با این دسته از اخبار روشن میشود که آنها در بیشتر اوقات، احادیث مضمر را کارآمد و اضمار را مضر به اعتبار خبر ندانستهاند؛ از این رو در مقام اجتهاد در بسیاری از مسائل فرعی به روایات مضمر استناد و بر اساس آن حکم صادر کردهاند.
به نظر میرسد میتوان با بیان فرایندی منطقی و استوار و با استفاده از دیدگاه فقیهان و محدثان امامیه، در سه مرحلۀ به گردآوری و انضمام شواهد و قرائن یاریرسان به حلّ اضمار بپردازیم به گونهای که پژوهشگر، با ملاحظۀ آن شواهد به صدور گزارش مضمر از معصومان ع اطمینان حاصل کند.
این سه مرحله عبارتند از: ....
https://eitaa.com/shfeghhi/1098
#مصطلح_الحدیث
#اضمار