eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر فقاهت
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.8M
🔰استاد گنجی 🔸نکاتی پیرامون قاعده «اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص»
🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۰/۳

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از .
ویروس ها و میکروب ها.mp3
2.67M
🔺 ویروس ها و میکروب ها 🔹 ادراکات موجودات تک سلولی مراتب دارد. اولش از حس شروع می شود که مثلاً کرم ها حس دارند.میکروب داریم و ویروس. میکروب خیلی بزرگ است ولی ویروس دیگر خیلی کوچک است. 🔹 میکروب ها واسه خودشان قصه ای دارند. ولی ویروس ها چه هوشمندند که تنوع زیستی انسان به لحاظ ژنتیک بخاطر کمک ویروس ها است. 🔹 ما می دانیم که فی الجمله یک ادراکاتی دارند که می رود داخل سلول و تصرفش می کند و در یک لحظه میلیون ها بار خودش را تکثیر می کند و آدمی را همان لحظه ای که بدن بی دفاع و سرد می شود زمین می زند. کرم ها هم خیلی موجودات پیشرفته ای اند... 🎙 تمهیدالقواعد ۲۰.۱۱.۱۴۰۰ @ostadnaeiji
در گفت‌وگویی مشترک با استاد رمضانی و استاد حشمت پور (حفظهما الله): سؤال: جایگاه فلسفه و علوم عقلی در منظومه علوم و معارف اسلامی چیست؟ سؤال: چرا بعضی از بزرگان با خواندن فلسفه مخالف اند؟ سؤال: موفقیت در خواندن فلسفه مرهون چه عواملی است؟ سؤال: چرا برخی از فلسفه خوانده ها از فلسفه خواندن خویش توبه کرده و اظهار پشیمانی می کنند؟ سؤال: آیا دخالت دادن فهم فلسفی در فهم نصوص دینی مستلزم تحمیل معنی بر نصوص و تفسیر به رای نیست؟ سوال: در صحبت هایی که اخیرا از حضرت استاد حشمت پور در برخی رسانه ها پخش شد نسبت به شیخ الرئیس ابن سینا و قلم ایشان اظهاراتی شده بود. اگر ممکن است استاد حشمت پور مراد خود را بیشتر توضیح دهند. متن کامل این گفتگو
💢شيخ طوسی و نقل از کتاب من لا يحضره الفقيه ✍️ استاد محمدباقر ملکیان (از شاگردان آیات الله شبیری و مددی) حفظهم الله مرحوم شيخ طوسی در تأليف کتاب گرانسنگ تهذيب الأحکام به مصادر زيادی مراجعه کرده است، و همين باعث شده ادعا کند همه روايات فقهی را الا تعداد کمی از روايات، جمع آوری کرده است. اما به نظر می‌رسد اين يک ادعای نسبی است، و بسياری از کتاب‌ها مورد توجه شيخ طوسی قرار نگرفته است. نمونه اين کتاب‌‌هايی که شيخ طوسی غالباً به آنها مراجعه نکرده کتاب‌های شيخ صدوق غير از کتاب من لا يحضره الفقيه است. کتاب من لا يحضره الفقيه جامعترين کتاب روائی شيخ صدوق (لا اقل در بين کتاب‌های باقی مانده) در زمينه روايات فقهی است، و شايد همين باعث شده شيخ طوسی گمان کند با وجود کتاب من لا يحضره الفقيه، ديگر نيازی به مراجعه به کتاب‌های ديگر شيخ صدوق نيست. اين گمان تا حد زيادی درست، اما گويا شيخ طوسی از يک نکته غفلت کرده است، و آن اين که در بسياری از رواياتی که شيخ صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه آورده، به مقتضای آن که در صدد نگارش يک کتاب فقهی مختصر بوده (فقيه همراه) روايات را تقطيع کرده، يا قيدی را به آن افزوده، يا سند روايت را ذکر نکرده است. اما همين شيخ صدوق در کتاب‌های ديگرش، بسياری از اين روايات را بدون هيچ دخل و تصرفی و به صورت مسند نقل کرده است.... 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74592 --------------------------------------------- جهت آشنایی بیشتر با و اساتید و تالیفات ایشان به اینجا مراجعه نمائید. و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بریده گفتار 💠 اخلاص 🔸 اسلامی که از یک طرف بر عقل و بر علم آن تکیه فوق العاده را دارد، از طرف دیگر ، آ تکیه ی فوق العاده را بر اخلاص دارد. 🔹 این مکتب که مکتب صدرالمتالهین است [حکمت متعالیه]، مکتب توامان شدن عقل و قلب است، یعنی تنها با خواندن این‌ها نمی‌شود... 📼 برگرفته از بیانات استاد شهید مطهری https://eitaa.com/philoscience/679 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔹از جمله تولیدات نرم افزاری مهمی که سرعت تحقیق در روایات شریفه رو بسیار بالا می برد، تولید معجم های موضوعی (بحار الانوار و کتب اربعه) است . برای نمونه ، در معجم موضوعی بحار الانوار بزرگوارانی نشسته اند و برای هر روایت، کلید واژه ها و نمایه ها و موضوعی را تعریف کرده اند تا سرعت دستیابی ما به روایات ذیل یک موضوع یا مساله خاص (و به تبع آن تالیف مقالات روایی) و در مقیاس وسیع، دستیابی به روایات ذیل یک دسته مسائل (و به تبع آن تبویب کتب روایی با عناوین جدید) از سال به ساعت کاهش پیدا کند. 🔸 یک مثال برای نحوه کارکردن با دو آیکن مهم آن: وقتی از راه جستجو وارد موضوعات میشیم و کلیدواژه ی التربیه رو جستجو میکنیم 282 نتیجه (نه حدیث) پیدا میشه که وقتی بعدش الولد رو هم انتخاب میکنیم ، به 131 نتیجه کاهش پیدا میکنه (یعنی نتائجی که ایندو کلیدواژه رو باهم داشتن رو پیدا میکنه) ولی وقتی از راه موضوعات کلید واژه التربیه رو جستجو میکنم 271 مورد یافت میشه که وقتی با فعال کردن تیک مرتبطات، الولد رو هم انتخاب میکنین، 1037 مورد اضافه میشه. به زبان ریاضی مجموعه ها: اگر هر کلید واژه رو نماینده یک مجموعه فرض کنیم، راه اول اشتراک این دو مجموعه رو تحویل میده و راه دوم اجتماع ایندو رو
دیروز قسمت شد با دوستم چند دقیقه ای در شبستان امام خمینی حرم بشینیم و در همین حین یک جوان خوش سیمایی آمد و گفت سوالی دارم بلند شدم و اولین حرفش این بود که حاجاقا میشه به خانواده ام زنگ بزنین و بگین دست از سر پسرتون بردارین، بعد شروع کرد به تعریف ماجرا. بدون شرح قصه ، یک قسمتی از حرفش رو فقط میگم. گفت نمی خوام ازدواج کنم چون زیاد قسط دارم و از حقوقم حدود ۵ تومن می مونه برام (ایشون مشکل مسکن نداشت)، بهش گفتم میدونی ماها همین حدود (حتی کمتر از این مقدار) شهریه می گیریم، لبخندی زد و باور نکرد، گفتم میخوای پیامک های بانکیم رو نگاه کنی یا از چند طلبه که اینجا نشستن درباره ی شهریه شون بپرسم و تو گوش بدی؟ قبول کرد و گفت پس چرا میگن شما ها کارتهایی دارین که هرچی خرج می کنین تمام نمیشه. گفتم دیگه این مورد رو تاحالا نشنیده بودم! گفتم که برای ماها زیاد حرف در میارن، باور نکن. آخرش که فهمید واقعا در این زمونه افرادی هستن که با ۴ میلیون زندگی میکنن، امیدوار شد و درباره ی شرایط دخترخانم مدنظرش صحبت کردیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
421.2K
اصلاحیه: در پیام معرفی نرم افزار معجم موضوعی بحار الانوار، هرجا کلمه ی "حدیث" بعد از عددی آمده است، آنرا به کلمه ی "نتیجه" تغییر دهید. جهت توضیح بیشتر ، صوت استاد معظم فاطمی راشد (حفظه الله ) تقدیم میشود. امیدوارم موسسات و مراکز تخصصی ، جهت آموزش نکات کلیدیِ نرم افزارهای عمومی و تخصصی پر کاربرد حوزوی، کمال استفاده را از ایشان ببرند.
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
خط مقاومت هدف است و نشانه است نقشه یکیست؛ غزه و کرمان بهانه است از زائران تربت او هم به وحشت‌اند چون راه حاج‌قاسم ما فاتحانه است
🔸اعتبار خبر واحد در تفسیر و اعتقادات از منظر علامه طباطبایی استاد عبدالله محمدی (استادیار مؤسسة پزوهشی حکمت و فلسفه ایران) چکیده : قلمرو اعتبار خبر واحد از مباحث مهم در معرفت شناسی دینی است. هرچند نتایج این بحث در دانش هایی چون تفسیر، تاریخ و کلام نیز کاربرد دارد، خاستگاه اصلی آن در علم اصول فقه است. نگرش رایج دانشمندان علم اصول آن است که خبر واحد، تنها در حوزه فقه معتبر است. علامه طباطبایی از مخالفان سرسخت اعتبار خبر واحد در تفسیر و معارف غیرفقهی است و به اعتقاد او، خبر واحد تنها در محدوده احکام شرعی معتبر است. وی در مواضع مختلفی از آثار خویش به ویژه تفسیر المیزان به این مبنا پای بند بوده، از خلال سخنان وی نیز می توان چهار دلیل بر این مدعا اصطیاد کرد. او مفید علم نبودنِ خبر واحد، اثر شرعی نداشتن خبر واحد در تفسیر و معارف، محال بودن جعل حجیت در حوزه اخبار تکوینی و کثرت اخبار جعلی را دلایلی بر این مدعا ذکر کرده است. علامه اعتبار خبر واحد را در تفسیر، منوط به موافقت محتوای اخبار با قرآن می داند. در این مقاله، هر یک از ادله علامه بررسی و نقد شده است. به نظر می رسد ادله اقامه شده از جانب ایشان، وافی به مقصود نیست. دینی
یافته‌های روش‌شناختی علوم انسانی مطلوب بر پایه معرفت‌شناسی اسلامی (با تأکید بر آرای علامه مصباح یزدی) استاد رمضان علی‌تبار فیروزجایی (دانشیار گروه منطق فهم دین- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) چکیده یکی از اساسی‌ترین محور در تولید علوم انسانی، روش‌شناسی آن است. بیشتر مسائل روش‌شناختی، به صورت مستقیم، ریشه در دانش‌های بالادستی نظیر معرفت‌شناسی دارد؛ بنا بر این، روش‌شناسی علوم انسانی، بیشتر از معرفت‌شناسی، تغذیه می‌کند. گرانیگاه معرفت‌شناسی علوم انسانی عبارت است از: ماهیت‌شناسی گزاره‌های علوم انسانی، منبع‌شناسی علوم انسانی و مسأله اعتبارسنجی آن. پاسخ این مسائل، وابسته به نوع پارادایم فکری، متفاوت است و هر کدام نیز نتایج روش‌شناختی خاصی دارند. روش‌شناسی علوم انسانی رایج، ریشه در رویکردها و گرایش‌های فکری به ویژه معرفت‌شناسی در غرب است؛ اما بر اساس دستگاه فکری اسلام، نتایج رو‌ش‌شناختی دیگری حاصل خواهد شد. مقاله حاضر می‌کوشد با روش تحلیل عقلی-فلسفی، ابتدا به صورت اجمالی، به نتایج روش‌شناختی علوم انسانی رایج بر شالوده معرفت‌شناسی در پارادایم‌های غالب، اشاره نماید و در ادامه، یافته‌های روش‌شناختی علوم انسانی اسلامی بر پایه معرفت‌شناسی اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی، تبیین کند. تبیین سازکار تأثیر معرفت‌شناسی در روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، از یافته‌های این مقاله است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مادر خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دستورالعمل را امیرالمؤمنین به پدر و مادرهایی فرموده که ایرادهای فرزندشان را می‌بینند و دائماً به او گوشزد می‌کنند. آیت الله استاد 🧡 @maadar_khoob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 اخلاق_و_عرفان |ملاحسینقلی همدانی و شاگردان شان و حضرت امام| مقام شهدا 🎙استاد علی فرحانی حفظه الله 👆👆 https://eitaa.com/almorsalaat/7007 ---------------------------------- تذییل : ...مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد - علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند....آن وقت شاگردهای مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میکنند که ایشان با همه‌ی [گرفتاری] - خیلی گرفتار بوده در زندگی، عائله‌ی سنگین و فقر و مشکلات - وقتی وارد نماز میشد، از همه‌ی دنیا غافل میشد؛ یعنی آنچنان غرق در ذکر و خشوع و توسّلْ در حال نماز بود که از همه‌ی عالم فارغ میشد. خب، این یک گذرگاه فوق‌العاده‌ای است؛ گذرگاه خاص‌الخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست. بیانات در کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله قاضی(قدّس سرّه)۱۳۹۱/۰۴/۲۶ عرفانی خاص الخاصی
💢نقد کتاب «فلسفه اصول فقه» مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری ✔️نشست نقد قبل از چاپ کتاب «فلسفه اصول فقه، تکامل در مبانی روش تفقه مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری» با ارائه حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی مولف اثر و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم و نقد حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان استاد حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در روزهای پایانی آذرماه با حضور علاقه‌مندان در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد. 📝 گزارش آن را بخوانید + دانلود 50 صفحه اول کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74628 فقه
💠 مهندسی استنباط استاد حیدری فسائی (حفظه الله) برای این بحث ظاهرا معظم له دو دوره داشته اند که یکی ۹ جلسه و دیگری ۱۱ جلسه بوده و در سایت صوت دروس حوزوی ۲۱ صوت موجود است. تقریر درس اول تا نهم در کانال تاملات در روش اجتهاد نیز ۹ صوت به همراه جزوه موجود است و همچنین دوره ای در ذیل مباحث معظم له در حال برگذاری است. @Ravesh_Estenbat الفقه
▫️ هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف می‌زنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم. اگر یک قدم جلوتر می گذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم. ▫️ مهمترین راه حل این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاه های هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی‌الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشته ها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند. ▫️ با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم. استاد رشاد حفظه الله ▫️ ادامه مطلب: iict.ac.ir/ensanieslami
بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است، زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 علامه طهرانی، ر.ک: سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ --------------------------------- تذییل : شاید به ذهن برخی این برسد که فلسفه (به عنوان مثال) یک علم مصنوع بشری است؛ متفکرینی با ریاضت عقلی به چیزهایی رسیده اند. پس اهمیت آنچنانی ندارد. جواب واضح است: اولا چند درصد از علومی که می خوانیم مصنوع بشری نیستند؟ ثانیا قرار بر حفظ کردن طوطی وار نیست، قرار است در مسیر تامل و تفکرهای عمیق و اصولی (بر فرض قرار داشتن در مسیر تزکیه) قرار گیریم. مسیری که بزرگانی از آن راه رفته اند و در قوت خروجی آنها تردیدی نیست.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 توصیه رهبر انقلاب به متصدیان امور جوانان و نوجوانان در پیام به اجلاس نماز: ✏️ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنید ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به سی‌امین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. ✍ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی العالمین ارواحنا فداه. ✏️ خدای متعال را بر ادامه‌ی سُنّت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس میگویم و از جناب حجةالاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشن‌بین که پایه‌گذار این حرکت پر برکتند صمیمانه تشکر میکنم. ✏️ نماز را نمیتوان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعه‌ی مسلمان دانست. این فریضه‌ی بزرگ بسی فراتر از این نیازها نقش می‌آفریند. آن را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست. اینکه قبول همه‌ی عبادتها و خدمتهای خدائی به قبول نماز وابسته شده، و اینکه امر به نماز و ایستادگی بر آن از پیامبر مطالبه شده، و اینکه نماز نخستین الزام در حاکمیت صالحان دانسته شده، و اینکه اقامه‌ی آن و تاکید بر آن بیش از هر واجب دیگر در قرآن تکرار شده، همه دلیل بر جایگاه بی‌مثال این فریضه‌ی الهی است. ✏️ ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیط‌های ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاهها، و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد، و تا همه‌ی واحدهای بسیج، و تا مجموعه‌های جهاد سازندگی و گروههای جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند؛ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. ✏️ از خداوند متعال توفیقات همگان را خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۲/۱۰/۱۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🟢نقش مبانی در نظریه‌ها🔹 🖊احمدحسین شریفی نظریه‌های علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفه‌های ناظر به تک‌تک علوم انسانی‌اند و آن فلسفه‌ها نیز به نوبه خود متأثر از بنیان‌های معرفتی و فلسفی و انسان‌شناختی کلان‌تر و کلی‌ترند. به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریه‌ها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و می‌شود. بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلی‌ترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است. اما بر اساس «جامعه‌گرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلی‌ترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است. این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریه‌های اقتصادی از مبانی فلسفی نظریه‌پردازان است. حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیق‌تری را هم می‌توانیم ترسیم کنیم. به این صورت که بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2433 ------------------------------------------ 🔶بحثی در فلسفه سیاسی اسلام 🖊احمدحسین شریفی برخلاف نظام‌های سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی که (علیرغم اختلافات‌شان) هر دو، غایتِ دولت و فلسفه‌ی وجودی نظم سیاسی را «تأمین مصالح دنیوی» افراد می‌دانند؛ در «نظم سیاسی اسلام‌پسند»، وظیفه‌ی اصلی و اغماض‌ناپذیر حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی» افراد است؛ «تأمین مصالح مادی و دنیوی» از اهداف میانی و ارزش‌های ابزاری در نظم سیاسی اسلامی به شمار می‌روند. ... https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2430
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند 🔰فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوت ها و شباهت ها) ارائه دهندگان: 🎤حجت‌الاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی 🎤حجت‌الاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی دبیر علمی: ✍️دکتر ذوالفقار ناصری 🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱، ساعت۱۰ تا ۱۲ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💻 لینک حضور در جلسه http://hekmateislam.com/live 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: عاجز شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی آویزان آمریکا در مقابل مقاومت مردم غزه مظهر قدرت حضور مردم است 🌷 رهبر انقلاب: در مسئله غزه، پیش‌بینی روشن‌بینان دنیا مبنی بر پیروزی مقاومت فلسطین و شکست رژیم خبیث ملعون صهیونیستی در حال تحقق است 💻 Farsi.Khamenei.ir
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
350.1K
🔰استاد شهیدی 🔸آیا مراد از سیره متشرعه خصوص سیره شیعه است یا سیره عامه را نیز شامل میشود ؟ 🔹دیدگاه مرحوم آقای بروجردی و آقای داماد 🌀برشی از درس خارج اصول 1390/12/17 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
رهپویان
دیروز قسمت شد با دوستم چند دقیقه ای در شبستان امام خمینی حرم بشینیم و در همین حین یک جوان خوش سیمایی
امروز در حال سفر ، قسمت شد هم کوپه یک طلبه ی خوش نفسی شوم که مشغول فعالیت در طرح امین هستند. در لابه لای کلام شون گلایه ای از حق الزحمه پایین این طرح و پرداخت دیر هنگامش وجود داشت . گویا ماهیانه بین ۶۰ تا ۱۲۰ ساعت میتونن کار کنن و ساعتی حدود ۲۰ تومن با تاخیر بهشون میدن که هر ماه حدود ۲ میلیون میشود. ایشون گفت عصر یه مقدار استراحت میکنم که اعصابم آروم شه. شبها بعضا میرم مسافرکشی تا پول اجاره خانه و زندگی در بیاد. طبیعتا وقتی برای تحصیل علم خالی نمی مونه. واقعا اینجور استقامت کردن ها از سر عشقه (و برای برخی شاید از سر اجبار) طلبه ای که مسکن نداره ، با شهریه ای که در حد یک اجاره مسکن است، اداره ی زندگی و زن و فرزند سخته ، هرچند خدا جور میکنه. باز هم هزار الحمدلله که برای کار تربیتی- فرهنگی طلاب در مدارس، این راه (و راههای دیگر) را باز کردند. (پیام قبلی را با فرض اینکه طلبه ای تحت حمایت مسکن از جانب مثلا والدین است، فرستادم) در مدارس