eitaa logo
رهپویان
215 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
🗒 گزارش_نشست_علمی 🎙صوت_نشست_علمی ❇️با حضور: حجت الاسلام دکتر محمد علی عبداللهی (دانشیار فلسفه دانشگاه تهران) ❇️ موضوع: فلسفه تحلیلی و علم اصول( قلمرو، روش مسائل مقایسه ای) 📆 در تاریخ شنبه ۱۴۰۲/۸/۱۳ برگزارشد. 📌🗒لینک گزارش نشست علمی: 🌐http://B2n.ir/p76660 📌🎙لینک صوت نشست علمی: 🌐http://B2n.ir/j77954 واحد_پژوهش مدرسه عالی فقه و اصول امام‌حسین (علیه‌السلام) @mfeh96
هدایت شده از مدرسه امین
ZOOM0005.MP3
33.09M
🔻 عملیات نشانه شناختی کنترل رفتار بوسیله کنترل نشانه ها ریشه تغییر رفتار برخی از جوانان امروز را باید در دانش نشانه شناسی جستجو کرد. اگر معنای یک کنش یا یک پدیده تغییر کند رفتار تغییر میکند. چگونه می‌توان دختران آمریکایی را سیگاری کرد تا فروش شرکت‌های سیگارسازی بیشتر شود؟ حدود ۹۰ سال پیش یکی از شرکت‌های سیگار از ادوارد برنایز در این زمینه مشورت خواست. پاسخ برنایز این بود: باید سیگار به مشعل آزادی تبدیل شود! اگر سیگار به نماد استقلال و آزادی زنان تبدیل شود زنان به سیگار روی می‌آورند حتی اگر از سیگار بدشان بیاید! برنایز عملیاتش را در روز عید ۱۹۲۹ شروع کرد. یک عملیات نشانه شناختی ! او با طراحی یک کارزار تبلیغاتی توانست سیگار را تبدیل به مشعل آزادی کند!!! با تغییر معنای سیگار، آمار زنان سیگاری ۱۵٪ افزایش یافت! برنایز نشان داد میتوان بوسیله نشانه ها رفتار را کنترل کرد. او با ایجاد یک کارزار تبلیغاتی توانست به سیگار و سیگار کشیدن معنای جدیدی بدهد. تغییر رفتار دختران نتیجه تغییر معنای سیگار بود. امروز هم سعی میشود برای تغییر پوشش دختران، معنای پوشش و حجاب عوض شود. تلاش زیادی میشود تا بی حجابی نشانه آزادی و اعتراض باشد. ریشه بی حجابی امروز را در مباحث نشانه شناسی باید جستجو کرد. اگر جوانان ما نشانه ها را نشناسند توسط نشانه شناسان کنترل خواهند شد. ⚠️ فتنه امروز، فتنه ای نشانه شناختی است. @madrese_amin
مقالاتی که یحتمل خاک میخورند ! پیشنهاد میدهم عناوین مقالات آیت الله عابدی شاهرودی حفظه الله را نگاهی بیاندازید. یکی از بزرگان معقول و منقول (از شاگردان علامه حسن زاده قدس الله نفسه الزکیه) در مواردی بعد از دروس خود به ایشان ارجاع داده اند: یک مورد به نظر این بود "برای اینکه اصول فقه اعتباری ما از اعتباری بودن در بیاید و در امتداد حکمت قرار بگیرد ، اشاراتی در بیانات ایشان وجود دارد". دانلود رایگان مقالات 👇 http://ensani.ir/fa/article/author/22762 عناوین چند مقاله ایشان : سازمانواره اصول فقه فلسفه علم اصول فقه علم اصول و فلسفه تحلیلى عقل در فیزیک و متا فیزیک نقد فلسفه و پیوند آن با کلام و اصول تحقیق مسلک اصولی نظریه ثبات و تحول اجتهاد معرفتشناسی و اجتهاد
نشست «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ حجت الاسلام قائمی‌نیا: الهیات شناختی هنوز تاسیس نشده و باید تاسیس شود. در حوزه‌های علمیه هم مورد توجه قرار گیرد و این توجه نباید تنها ناظر به نقد بنیان‌های فیزیکالیستی علوم شناختی باشد. فیزیکالیسم مهم‌ترین مسئلۀ الهیات جدید است مهم‌ترین مسئله‌ای که الهیات در عصر جدید با آن مواجه است فیزیکالیسم است اما نه به معنای مادی‌گرایی. در علوم شناختی، دو نوع فیزیکالیسم داریم؛ یکی فیزیکالیسم مضمونی است که ذهن و مغز را یکی می‌داند و در معنای عام‌تر، همه چیز را با امر مادی مساوی می‌شمارد. برخی از شاخه‌های علوم شناختی چنین ادعاهایی دارند. مثل نظریه این‌همانی. فیزیکالیست‌های تقلیل‌گرا نیز چنین ادعاهایی دارند. اما نوع دیگر فیزیکالیسم که عام‌تر است روش‌شناختی است. در این منظر، فیزیکالیسم را روش و نقطه شروع در نظر می‌گیریم. خیلی از علوم مانند روانشناسی شناختی و انسان‌شناسی شناختی و عصب‌شناسی شناختی بر پایه فیزیکالیسم روش‌شناختی تبیین می‌شوند. منبع قائمی نیا عضو هیئت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✅ دو محقق حوزوی برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی شدند حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی و دکتر محمود حکمت نیا برگزیده ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی شدند. ___________________ :::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷::::: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @ismcir
هدایت شده از شمیم فقاهت
📖قداست احادیث و فقه 🔸مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی معمولاِ جهت تدریس، دو کتاب (وسائل الشیعه)و (عروة الوثقی) را با خود به درس می‌آوردند. 🔹یک روز صبح قبل از درس به دفتر آمدم. ایشان هنوز به جلسه درس تشریف نبرده بودند. با ایشان همراه شدم. وقتی می‌خواستند درِ اتاق را ببندند، دیدم به جهت حمل کتاب‌ها به سختی می‌توانند قفل را ببندند. کتاب‌ها را از آقا گرفتم و ایشان در را بستند. 🔸در این هنگام آقا فرمودند: کتاب‌ها را به من برگردانید! عرض کردم: کتاب‌ها را من می‌آورم، سنگین هستند. 🔹فرمودند: این دو کتاب، یکی فقه آل محمد (ص) است و دیگری احادیث اهل بیت (ع)، آن‌ها را می‌خواهم با دست‌های خودم حمل کنم که فردای قیامت، دست‌هایم از آتش جهنم در امان باشند! 📚درس هایی از فقیه مقدس میرزا جواد آقای تبریزی، ص۱۴۷. @shamim_fegahat
🔹 بررسی نظریه آیت الله آملی لاریجانی در تحلیل الزامات اخلاقی (مطابق تصویر) دانلود 🔸 نگاهی انتقادی به نظریه نفس الامری صادق لاریجانی در فلسفه اخلاق دانلود
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی قدس الله نفسه الزکیه . ۱۴۰۲/۸/۱۷ https://eitaa.com/khamenei_ir/20718 ------------------------- می خواستم گزیده ای از بیانات حضرت آقا رو عرض کنم ولی هر کجا را ملاحظه کردم، مهم دیدم.
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام آیت الله جوادی آملی حفظه الله به کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی ره امروز چهارشنبه ۲۴ آبان 1402 همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/10664 ----------------------- بیانات معظم له نیز بسیار مهم بود و جایی برای گزینش وجود نداشت.
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
⭕️تیتر گاردین: جواد ظریف از نظام ایران تقاضا کرد که جنگی را با اسراییل شروع نکند. دقیقا همان زمانی که امیر عبدالهیان مدام میگوید تمام دستها رو ماشه است ، ظریف پالس میدهد که: تفنگ ایران خراب است و قشنگ هم ندارد. 🆔 @pedarefetneh 🔜
هدایت شده از سخن عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخنی مهم و تکان‌دهنده از قول علامه طباطبایی(ره) پس از استفاده از محضر عارف ‌کامل مرحوم‌ میرزا علی آقای قاضی(ره) 🔹بعد از دیدن اقای قاضی فهمیدم از اسفار یک حرف هم نفهمیدم 🔸 ۲۴ آبان سالروز وفات علامه طباطبایی (قدس سره) @sokhanerfan
هدایت شده از کانال مشرق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کارشناسان اسرائیلی: در کمال تأسف ایران به آرام‌ترین جای خاورمیانه تبدیل شده است! / آن‌ها با پهپاد شاهد ۱۳۶ به ما حمله کرده‌ و برای ما یک غافلگیری راهبردی ترتیب دیده‌اند @mashreghnews_channel
02-08-13 نشست علمی با موضوع فلسفه تحلیلی و علم اصول دکتر محمدعلی عبداللهی.mp3
19.71M
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت الله وحید ، دانشیار دانشگاه تهران) تاریخ: 1402/08/13 🔷 سه حیطه : قلمرو شناسی ، روش شناسی ، شمارش مسائل مقایسه ای 🔷 قلمرو شناسی ▪️ضرورت بازخوانی میراث علمای اسلام در علومی مثل بیان ، بدیع و... ▪️ مقدمه اثبات برهان صدیقین در کتاب اشارات جناب بوعلی ، اشتراک معنوی است که مبحثی زبانی است ▪️مراد عالمان اصول و همچنین فیلسوفان از زبان استفاده از نمادها برای حکایت گری است ▪️ذهن ، زبان ، جهان سه ضلع فلسفه ▪️شهید صدر نابغه جهان اسلام ▪️زبان شناسی مدرن شامل سه حوزه است : فرهنگ نامه نویسی ، معناشناسی، صرف و نحو ساختاری https://eitaa.com/vajeazeh/2329 خلاصه نشست را در اینجا مشاهده نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1094771112.mp3
745.2K
💢 نظر مرحوم علامه درباره اینکه در حوزه چه کارهایی انجام دهیم 👈 برای تکمیل بحث اینجا نیز حتما مطالعه شود.@feghheakbar پیشنهاد میدهم چندبار بشنوید.
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. ۳_ اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت] مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
هدایت شده از .
🔺 رطوبت و خشکی ✏️ عده‌اى از مردم فهمى قوى دارند، ولى ذكر و حافظه آنها ضعيف است. تقريبا شأن فهم و ذكر متضاد است. زيرا فهم نيازمند ماده‌اى براى صور باطنه است كه خوب قبول نقش كند و رطوبت كمك آنست ولى ذكر نياز به ماده‌اى دارد كه صور متصور و متمثّل در آن به سختى از آن زايل شوند و آن ماده‌اى خشك مى‌خواهد، به همين خاطر اجتماع هردو دشوار است. 📚 ترجمه و شرح نفس شفا ص۴۶۴/استاد نائیجی @ostadnaeiji
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
35.69M
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت. امید آنکه فتح بابی باشد برای بررسی ابعاد گوناگون نظریه اعتباریات. 🆔 https://eitaa.com/amin_asadpour/354 ------------------------------ - چنانچه نکته برداری نمودید ، ممنون که در اختیار قرار می دهید. - جهت استفاده از اصوات استاد کرمانشاهانی به اینجا مراجعه فرمائید.
رهپویان
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله در این نشست که
خلاصه ای از نشست تعریف مفاهیم اعتباری ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ 🔹طرح بحث (بیان ادعا و ضرورت بحث) : در بیان استاد اسد پور از دقیقه ۱۷ به بعد تعریف و استدلال در اعتباریات متفاوت است با حقیقیات . منطق کنونی به تعریف و استدلال در امور حقیقی پرداخته و برای امور اعتباری مناسب نیست و نیازمند نوآوری هایی در منطق هستیم (هم در تعریف و هم در استدلال اعتباریات). اعتباریات علامه نوعا به استدلال (صورت تفکر قیاسی برهانی) پرداخته است. رسائل منطقی چهارگانه علامه: برهان ، مغالطه ، تحلیل، ترکیب 🔸 پرسش و پاسخ : ۱) چیستی ادراکات اعتباری : ادراکاتی که بر اساس نیازهای عملی و اهداف مان جعل می کنیم (اعتبار می کنیم) که کاملا بند اعتبار معتبِر است و در ظرف اعتبار حقیقی پنداشته می شود. ادراکات حقیقی : در صدد توصیف جهان عینی هستیم ، بر مدار کشف است . میخواهد حقیقت خارجی را آنطور که هست بیابد (مفاهیم ماهوی و منطقی و فلسفی). اینکه بین اعتبارات عقلائی و فلسفی جامعی وجود دارد یا نه ، بحث است.(عقلائی مساوی با عقلی نیست) ۲) دسته بندی بیانات استاد کرمانشاهانی : از دقیقه ۳۱ به بعد ما اینجا به مسائل مرزی معرفت می پردازیم. دو قسم مفاهیم : آنها که درباره واقعیت معرفت می دهند و آنها که نمی دهند. (متاسفانه خلاصه نویسی ادامه پیدا نکرد) اصل صوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🔺فضیلت و ثمرات علم ریاضی و هندسه ✍علامه (ره): علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است. به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد. حکما و فلاسفه بزرگ گفته‏ اند: "براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد" آرى علوم ریاضى براى حکیم به مثابت مسطره براى خطاط است، همچنانکه مسطره، مشاق را از کجى و بى‏ نظمى در کتابت حروف، و انحراف سطور، حافظ است؛ علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج و انحراف باز مى ‏دارند و به آن استقامت و اعتدال مى ‏دهند. زیرا که مسائل آن مبتنى بر قواعد خلل- ناپذیر است و هیچ مسامحه و سهل انگارى در آنها راه ندارد، با تخمین و تقریب درست نمیشود. اگر چنانچه اندک اشتباه و غفلت در اعمال قوانین آن به محاسب روى آورد از نتیجه فرسنگها دور مى‏ شود و از رسیدن به مقصود باز مى ‏ماند. لذا گفته ‏اند که عدد براى محاسب مانند دندانه ‏هاى کلید است که اگر زائد یا ناقص باشد فتح باب نمیشود و هرگز درب مطلوب به روى او باز نمى ‏گردد. لذا انسانهاى ورزیده در علوم ریاضى، صاحب رأیى صائب، و نظرى ثاقب، و کم گوى و گزیده گوى، و دیر گوى و نکوگوى مى‏ شوند. عبارات و الفاظ آنان نوعا حساب شده است. قلم آنان بسیار رصین و متین است. مى‏ بینیم که عبارات خواجه طوسى در شرح اشارات شیخ رئیس، و تحریر اصول اقلیدس، و تحریر مجسطى بطلمیوس و دیگر مصنفاتش به فارسى و عربى، چنان سخت استوار است که گویى به جاى مرکب، سرب مذاب به کار برده است. ابن فنارى که یکى از عارفان به نام است، در فصل دوم‏ فاتحه مصباح الانس، علم ریاضى را علم ایقانى بدون اختلاف معرفى نموده است. ابن خلدون در مقدمه تاریخش سخنى در فضیلت علم هندسه دارد که بپارسى ترجمه و نقل مى‏ کنیم: هندسه به خرد فروغ، و به اندیشه راستى مى ‏دهد. زیرا همه براهینش به روشى روشن و سبکى آشکار است. از همین جهت غلط در قیاس هایش راه ندارد. لذا به ممارست آن فکر از خطا دور مى‏ گردد. و بر اثر روش روشن، هوش و بینش به هندسه‏ دان دست مى ‏دهد. و گفته ‏اند بر در سراى افلاطون نوشته بود: "هر کس هندسه‏ دان نیست به منزل ما وارد نشود." و مشایخ ما گفته‏ اند: ممارست در علم هندسه براى فکر به مثابت صابون براى جامه است. چنانکه این جامه را تمیز مى‏ گرداند، آن فکر را صافى مى‏ نماید. و این از جهت حسن ترتیب و انتظامى است که در مسائل هندسى بکار رفته است. 📚هزار و یک نکته، نکته 571 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5967677657008050825.mp3
8.67M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران. ۱۴۰۲/۸/۲۸ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
اتمام حجت یمن دربارۀ حمله به کشتی‌های صهیونیستی 🔹نیروهای مسلح یمن: کشتی‌هایی که پرچم رژیم صهیونیستی دارند، توسط شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌شوند یا مالکیت‌شان متعلق به صهیونیست‌هاست هدف مشروعی برای ما هستند. @Farsna - Link
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم مناسبات متقابل زبان‌شناسی و اصول فقه چیست؟ با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا @manaatt @hekmatebaleghe 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd