هدایت شده از اجتهاد
🔔 سلسله نشستهای علمی «خطابات قانونیه»
❇️ نسبت خطابات قانونیه و مصالح و مقاصد
🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⏰ زمان: چهارشنبه ۶ دیماه، ساعت ۸ صبح
❇️ نسبت خطابات قانونیه با اهداف کلان شریعت
👥نشست گفتگوهای چند جانبه توسط:
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمد عشائری
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی
⏰زمان: چهار شنبه ۶ دیماه، ساعت ۹ صبح
🏠مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
لطف کنید حمدی قرائت کنید
مراحل رشد انسان در قرآن کریم (خلاصه به مضمون)
خارج تفسیر تربیتی
آیت الله اعرافی (حفظه الله)
جلسه سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲
برای مراحل رشد انسان در قرآن (از قبل عالم طبیعت انسان) حدود ۵۰ آیه گفته شد که مرحوم علامه طباطبایی ظاهرا چند رساله ی مرتبط دارند.
🔹مرور نکات گفته شده (نکات کلی برای تفسیر):
تمرکز بیان قرآنی روی امور عادی (مانوس) رفته نه امور خفی ، البته گاهی اشاره به امور خفی دارد .
در تفسیر علمی باید احتیاط کرد (و آیات را سریع بر اکتشافات علمی روز تطبیق نکرد). استدلالات قرآن نوعا معقول برای بشر است (مثل برهان نظم) ولی استدلالات عقلی و شهودی هم وجود دارد. در تطبیق علم و فلسفه و عرفان باید احتیاط کرد ولی در حد بیان احتمال اشکال ندارد. امروزه برای تفسیر علمی قرآن گرایش (تخصصی) وجود دارد و...
🔸بحث اصلی : چه فلسفه هایی در نگاه قرآنی وجود دارد :
۱. بسیاری از آیاتی که بررسی کردیم ناظر به صیرورت و تکون انسان بود که فلسفه های آنها توجه دادن به مبدا و معاد (و خودسازی و... در ذیل توجه دادن به مبدا و معاد) بود که نگاه معادی قوی تر بود. در بخش مبدا گاهی توجه به وحدت خداست، گاهی علم خدا و... گاهی جامع اینها و... در نگاه معادی....
🔹سوال اصلی : آیا نگاه تربیتی (اینکه قرآن بفرماید در این مقطع این دستورات تربیتی را انجام بده) هم در آیاتی که (در این جلسات) ذکر کردیم وجود دارد؟
۱)ممکن برخی بگویند خیر ، فقط در روایات این نگاه وجود دارد.
۲)ممکن است برخی بگویند این آیات با ضم آیات و قرائنی، بی ارتباط با تربیت نیست.
دو تقریر برای رویکرد دوم :
تقریر اول : برخی از آیات تعابیری داشت که حلقه ی وصلی بودند و دارای دلالاتی ولو غیر بیّن بودند : مثلا... موید این تقریر....
-----------------------------------
از این جلسه معظم له وارد مباحث ذی المقدمه شده اند. کلاس بصورت عمومی هر هفته سه شنبه صبح ساعت ۷:۲۰ الی ۸ در زیرزمین مدرسه معصومیه برگزار میشود.
دانلود صوت
#معرفی_دوره
#تفسیر_قرآن کریم
#تربیت
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
13991210 شبکه معنایی.mp3
20.73M
🔖استاد #قائمینیا
#قرآن_و_سنت
جلسهی چهارم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌شبکه معنایی بهم پیوستهی آیات و روایات
📌 تفاوتهای خانوادهی حدیث با شبکهی معنایی حدیث:
🔘موضوع محور بودن خانوادهی حدیث در مقابل معناشناختی بودن شبکهٔ معنایی
🔘محدودبودن خانوادهی حدیث در مقابل نامحدودیت شبکهٔ معنایی
🔘کلگرایی معنایی در شبکهٔ معنایی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
اعزام طلاب به خارج در سال ۷۲ براى ادامه تحصیلات تکمیلى
اولین تجربه اى بود که مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى با ابداع حضرت آیة الله مصباح آن را آزمود. در اولین مرحله از این اقدام مهم تعداد ده تن از طلاب مؤسسه به کشور کانادا عزیمت نمودند.
امروزه شاید کمتر کسى در حوزه علمیه قم باشد که از برنامه اعزام جمعى از دانش پژوهان مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینىرحمه الله به دانشگاههاى غرب بىخبر باشد. طى چند سال گذشته کمابیش مطالبى در این زمینه بیان شده و چه بسا خبر این اعزام بىسابقه در خارج از حوزه علمیه و سایر مراکز فرهنگى کشور نیز مطرح شده باشد. اما اینکه نتیجه این برنامه چه بود؟ دانشپژوهان اعزامى در طول مدت اقامت در کشورهاى غربى به چه نتایجى رسیدند؟ روند تحصیلى آنها چگونه بود؟ نقش ایشان در دانشگاههاى غربى چه بوده و عکس العمل مجامع غربى در مورد ایشان چگونه بود؟ و سؤالات بسیار دیگرى از این دست، شاید کمتر دنبال شده باشد. آنچه در پى مىآید درصدد پاسخگویى به اینگونه سؤالات است.
در پایان نیز گفت و گویى با تنى چند از فارغ التحصیلان این دوره داشتهایم که با هم مىخوانیم: ادامه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ #خبر | دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب. ۱۴۰۲/۱۰/۶
✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران، به تبیین دیدگاه منطقی و عقلانی اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعالیت نامحدود آنان در اجتماع، سیاست و مدیریتهای سطوح گوناگون پرداختند و تاکید کردند: در اسلام راه هر نوع فعالیت اجتماعی برای زنان همچون مردان باز است به شرط رعایت دو حساسیت مهم یعنی موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبههای جنسی.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار که در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) انجام شد، عظمت شخصیت بانوی دوعالم را غیرقابل درک خواندند و افزودند: براساس حدیثی معتبر، خداوند از خشم حضرت فاطمه(س) به خشم میآید و از خشنودی او خشنود میشود که بالاتر از این، هیچ فضیلتی برای انسان قابلتصور نیست؛ بنابراین هرکس رضایت پروردگار را میخواهد باید به توصیهها، درسها و جهتگیریهای آن حضرت در خانواده و درجایگاه دختری، مادری، همسری، و در عرصه اجتماع و سیاست عمل کند.
🔍 از اینجا بخوانید👇
khl.ink/f/54730
Ostad Fayyazi 14020930.MP3
29.28M
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه
جلسه ششم، 30 آذر 1402
استاد معظم مسعود فیاضی
🔸محور فرمایشات:
-دال مرکزی نظریه شلایرماخر
- مبانی پارادایمی
-رنسانس
-عصر روشنگری و مبانی آن
-آموزه های زیبایی شناختی
-دو قانون نظریه شلایرماخر
قانون اول: دور جزء و کل
قانون دوم : توجه به کانتکست
-دو تفسیر از قوانین شلایرماخر
تفسیر زبانی دستوری
تفسیر روانشناختی
-تفکیک قاعده از اصل
منبع
---------------------------------------
این دوره پنجشنبه ها در حال برگزاری است و یحتمل به ۲۵ جلسه خواهد رسید.
مشاهده مقالات استاد
#معرفی_دوره
#هرمنوتیک
#اصول_فقه
هدایت شده از فلسفه اسلامی
جلسه اخلاق ۵ دی استاد فیاضی.mp3
35.13M
✅ چرا آیت الله قاضی گفت نماز شب نخوان؟
✅ حضور قلب چیست؟
✅ هر کاری که برای رضای خدا نباشد شرک است!
✅ نتایج حضور قلب چیست؟
🔷نوزدهمین جلسه درس اخلاق آیت الله فیاضی در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی که سه شنبه 5 دی برگزار گردید.
🔷 صوت و متن درس های اخلاق ایشان را از این جا دریافت فرمایید
🔰@falsafeh_eslamii
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢از «مسألهمحوری» تا «مسألهگزینی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر پژوهشی علیالقاعده واکنشی علمی در برابر مسألهای است. به تعبیر دیگر، «مسألهمحوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است.
اما آنچه که مهم است، «مسألهگزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص میکند، نوع مسألهای است که دنبال میشود:
هر کجا مشکل، جواب آن جا رود
هر کجا کشتی است، آب آنجا رود
اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسألهای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین میکند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟
حقیقت آن است که خود مسألهگزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است:
هم سؤال از علم خيزد هم جواب
همچنان که خار و گُل از خاک و آب
«درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالشهای کشور»، از مهمترین شرایط احساس نیاز به تحول در #علوم_انسانی و علوم طبیعی است.
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«نظریهشناسی» از ویژگیهای «فقه جواهری»
یکی از ویژگیهای فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریهپردازی را «نظریهشناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر میداند. این ویژگی را میتوان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد.
بدون تردید، مرحوم صاحب_جواهر یکی از بزرگترین و کمنظیرترین نظریهشناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاههاي فقیهان پيشين در هر مسألهاي آگاهي داشته است. به گونهاي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتابهاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بينياز کرده است.
مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریهشناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحبجواهر هم به شمار میرود) چنین نقل ميکنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتابهاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق ميافتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.»
#فقه
#نظریه_پردازی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام این اقدام وزارت ارتباطات و فراجا بسیار عالی و قابل تقدیر و نشر می باشد
لطفا در تمامی گروهای خانوادگی،اجتماعی،فرهنگی و تربیتی منتشر نمائید تا بتوان ان شاالله جلوی ولنگاری فضای مجازی رو گرفت.
@vajebf00
💢کمک «تاریخ» برای فهم مؤثر «فقه»
✔️استاد صفری فروشانی در نشست معرفی و نقد کتاب بهره مندی فقه از تاریخ
🔹 ما فقیهانی مثل آیتالله بروجردی یا آیتالله مددی کم داریم که از تاریخ در فقه استفاده کنند، چرا؟ چون تاریخ را منحصر در مواد و گزارهها میبینند، منحصر در منابع میبینند مثلا میگویند تاریخ را ابن هشام و طبری نوشتند که سنی هستند و ما به اسناد شیعی نیاز داریم. اینها هنوز به وادی تاریخ تحلیلی وارد نشدند و ما باید از شواهد و قرائن تاریخی در کار فقهی خودمان بهره ببریم.
🔸یکسری بحث است که باید در این کتاب خوب روشن شود و آن چرایی و چگونگی حجیت و مرجعیت تاریخ و توجه به تاریخ است. فقهیها به لغت مراجعه میکنند و بابی با عنوان حجیت قول لغوی دارند ولی ما هیچ جا حجیت قول تاریخی نمیبینیم و این مسئله مهمی است. تا امروز که ما اینجا نشستیم فقها تاریخ را به حجیت نمیشناسند. خود این یک موضوع بسیار مهمی است که جای یک رساله مستقل دارد تا بتوانیم به فقها ثابت کنیم ما را دور نیندازند. تاریخ میتواند در فهم فقه موثر باشد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74575
——————————————-
چهار فصل اصلی این کتاب: بهرهمندی فقه از مواد تاریخی، بهرهمندی از رویدادهای تاریخی، بهرهمندی از بستر تاریخی و بهرهمندی از روشهای تاریخی
#فقه و #تاریخ
#معرفی_کتاب
هدایت شده از مسیر فقاهت
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.8M
🔰استاد گنجی
🔸نکاتی پیرامون قاعده «اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص»
🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۰/۳🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از .
ویروس ها و میکروب ها.mp3
2.67M
🔺 ویروس ها و میکروب ها
🔹 ادراکات موجودات تک سلولی مراتب دارد. اولش از حس شروع می شود که مثلاً کرم ها حس دارند.میکروب داریم و ویروس. میکروب خیلی بزرگ است ولی ویروس دیگر خیلی کوچک است.
🔹 میکروب ها واسه خودشان قصه ای دارند. ولی ویروس ها چه هوشمندند که تنوع زیستی انسان به لحاظ ژنتیک بخاطر کمک ویروس ها است.
🔹 ما می دانیم که فی الجمله یک ادراکاتی دارند که می رود داخل سلول و تصرفش می کند و در یک لحظه میلیون ها بار خودش را تکثیر می کند و آدمی را همان لحظه ای که بدن بی دفاع و سرد می شود زمین می زند. کرم ها هم خیلی موجودات پیشرفته ای اند...
🎙 تمهیدالقواعد ۲۰.۱۱.۱۴۰۰
@ostadnaeiji
در گفتوگویی مشترک با استاد رمضانی و استاد حشمت پور (حفظهما الله):
سؤال: جایگاه فلسفه و علوم عقلی در منظومه علوم و معارف اسلامی چیست؟
سؤال: چرا بعضی از بزرگان با خواندن فلسفه مخالف اند؟
سؤال: موفقیت در خواندن فلسفه مرهون چه عواملی است؟
سؤال: چرا برخی از فلسفه خوانده ها از فلسفه خواندن خویش توبه کرده و اظهار پشیمانی می کنند؟
سؤال: آیا دخالت دادن فهم فلسفی در فهم نصوص دینی مستلزم تحمیل معنی بر نصوص و تفسیر به رای نیست؟
سوال: در صحبت هایی که اخیرا از حضرت استاد حشمت پور در برخی رسانه ها پخش شد نسبت به شیخ الرئیس ابن سینا و قلم ایشان اظهاراتی شده بود. اگر ممکن است استاد حشمت پور مراد خود را بیشتر توضیح دهند.
متن کامل این گفتگو
#فلسفه
#اجتهاد_در_معارف
💢شيخ طوسی و نقل از کتاب من لا يحضره الفقيه
✍️ استاد محمدباقر ملکیان (از شاگردان آیات الله شبیری و مددی) حفظهم الله
مرحوم شيخ طوسی در تأليف کتاب گرانسنگ تهذيب الأحکام به مصادر زيادی مراجعه کرده است، و همين باعث شده ادعا کند همه روايات فقهی را الا تعداد کمی از روايات، جمع آوری کرده است.
اما به نظر میرسد اين يک ادعای نسبی است، و بسياری از کتابها مورد توجه شيخ طوسی قرار نگرفته است. نمونه اين کتابهايی که شيخ طوسی غالباً به آنها مراجعه نکرده کتابهای شيخ صدوق غير از کتاب من لا يحضره الفقيه است.
کتاب من لا يحضره الفقيه جامعترين کتاب روائی شيخ صدوق (لا اقل در بين کتابهای باقی مانده) در زمينه روايات فقهی است، و شايد همين باعث شده شيخ طوسی گمان کند با وجود کتاب من لا يحضره الفقيه، ديگر نيازی به مراجعه به کتابهای ديگر شيخ صدوق نيست.
اين گمان تا حد زيادی درست، اما گويا شيخ طوسی از يک نکته غفلت کرده است، و آن اين که در بسياری از رواياتی که شيخ صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه آورده، به مقتضای آن که در صدد نگارش يک کتاب فقهی مختصر بوده (فقيه همراه) روايات را تقطيع کرده، يا قيدی را به آن افزوده، يا سند روايت را ذکر نکرده است. اما همين شيخ صدوق در کتابهای ديگرش، بسياری از اين روايات را بدون هيچ دخل و تصرفی و به صورت مسند نقل کرده است....
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74592
---------------------------------------------
جهت آشنایی بیشتر با #سیرمطالعاتی و اساتید و تالیفات ایشان به اینجا مراجعه نمائید.
#معرفی_محقق و #سیرمطالعاتی
#حدیث
#رجال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بریده گفتار
💠 اخلاص
🔸 اسلامی که از یک طرف بر عقل و بر علم آن تکیه فوق العاده را دارد، از طرف دیگر ، آ تکیه ی فوق العاده را بر اخلاص دارد.
🔹 این مکتب که مکتب صدرالمتالهین است [حکمت متعالیه]، مکتب توامان شدن عقل و قلب است، یعنی تنها با خواندن اینها نمیشود...
📼 برگرفته از بیانات استاد شهید مطهری
https://eitaa.com/philoscience/679
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#برنامه_حکمت
#پند_بزرگان
🔹از جمله تولیدات نرم افزاری مهمی که سرعت تحقیق در روایات شریفه رو بسیار بالا می برد، تولید معجم های موضوعی (بحار الانوار و کتب اربعه) است .
برای نمونه ، در معجم موضوعی بحار الانوار بزرگوارانی نشسته اند و برای هر روایت، کلید واژه ها و نمایه ها و موضوعی را تعریف کرده اند تا سرعت دستیابی ما به روایات ذیل یک موضوع یا مساله خاص (و به تبع آن تالیف مقالات روایی) و در مقیاس وسیع، دستیابی به روایات ذیل یک دسته مسائل (و به تبع آن تبویب کتب روایی با عناوین جدید) از سال به ساعت کاهش پیدا کند.
🔸 یک مثال برای نحوه کارکردن با دو آیکن مهم آن:
وقتی از راه جستجو وارد موضوعات میشیم و کلیدواژه ی التربیه رو جستجو میکنیم 282 نتیجه (نه حدیث) پیدا میشه که وقتی بعدش الولد رو هم انتخاب میکنیم ، به 131 نتیجه کاهش پیدا میکنه (یعنی نتائجی که ایندو کلیدواژه رو باهم داشتن رو پیدا میکنه)
ولی وقتی از راه موضوعات کلید واژه التربیه رو جستجو میکنم 271 مورد یافت میشه که وقتی با فعال کردن تیک مرتبطات، الولد رو هم انتخاب میکنین، 1037 مورد اضافه میشه.
به زبان ریاضی مجموعه ها:
اگر هر کلید واژه رو نماینده یک مجموعه فرض کنیم، راه اول اشتراک این دو مجموعه رو تحویل میده و راه دوم اجتماع ایندو رو
#معرفی_نرم_افزار
#نکات_پژوهشی
#حدیث
دیروز قسمت شد با دوستم چند دقیقه ای در شبستان امام خمینی حرم بشینیم و در همین حین یک جوان خوش سیمایی آمد و گفت سوالی دارم
بلند شدم و اولین حرفش این بود که حاجاقا میشه به خانواده ام زنگ بزنین و بگین دست از سر پسرتون بردارین، بعد شروع کرد به تعریف ماجرا.
بدون شرح قصه ، یک قسمتی از حرفش رو فقط میگم. گفت نمی خوام ازدواج کنم چون زیاد قسط دارم و از حقوقم حدود ۵ تومن می مونه برام (ایشون مشکل مسکن نداشت)،
بهش گفتم میدونی ماها همین حدود (حتی کمتر از این مقدار) شهریه می گیریم،
لبخندی زد و باور نکرد، گفتم میخوای پیامک های بانکیم رو نگاه کنی یا از چند طلبه که اینجا نشستن درباره ی شهریه شون بپرسم و تو گوش بدی؟
قبول کرد و گفت پس چرا میگن شما ها کارتهایی دارین که هرچی خرج می کنین تمام نمیشه. گفتم دیگه این مورد رو تاحالا نشنیده بودم! گفتم که برای ماها زیاد حرف در میارن، باور نکن. آخرش که فهمید واقعا در این زمونه افرادی هستن که با ۴ میلیون زندگی میکنن، امیدوار شد و درباره ی شرایط دخترخانم مدنظرش صحبت کردیم.
#دلنوشته
421.2K
اصلاحیه: در پیام معرفی نرم افزار معجم موضوعی بحار الانوار، هرجا کلمه ی "حدیث" بعد از عددی آمده است، آنرا به کلمه ی "نتیجه" تغییر دهید.
جهت توضیح بیشتر ، صوت استاد معظم فاطمی راشد (حفظه الله ) تقدیم میشود.
امیدوارم موسسات و مراکز تخصصی ، جهت آموزش نکات کلیدیِ نرم افزارهای عمومی و تخصصی پر کاربرد حوزوی، کمال استفاده را از ایشان ببرند.
#معرفی_استاد
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
خط مقاومت هدف است و نشانه است
نقشه یکیست؛ غزه و کرمان بهانه است
از زائران تربت او هم به وحشتاند
چون راه حاجقاسم ما فاتحانه است
#شهدای_کرمان