eitaa logo
رهپویان
216 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه کتاب نهایه الحکمه مرحوم علامه 🔸نهایه، همان‌طور که از نامش پیدا است آخرین کتابی است برای کسی که می‌خواهد در مورد فلسفه یک سری مطالب داشته باشد و نمی‌خواهد در این رشته، متخصص باشد. این کتاب برای کسی که می‌خواهد در مورد علوم اسلامی کار کند ضرورت دارد. 🔹حتی آيت‌الله جوادی قائل بود که اصول فقه را بدون فلسفه نمی‌توان متوجه شد کما اینکه بسیاری اذعان کرده بودند که ما حاشیه مرحوم اصفهانی بر کفایه را متوجه نمی‌شویم و حتی گفته شده است که کلام ایشان در حاشیه حاوی مطالبی است که هر کدام از عبارات ایشان می‌تواند مبنا و اصل برای مطالب دیگر باشد که از آنها فروع کثیره ای متفرع شود.» 📝 درس نهایة الحکمة، آیت الله غلام‌رضا فیاضی، ۱۳۶۹/۰۷/۰۱ 🆔https://eitaa.com/hekmateislami/3750 ----------------------------------------------- تذییل : صرف نمره گرفتن و شب امتحانی خواندن، در هیچ علمی ارزش ندارد. بزرگوارانی بودند که نهایه را دو تا سه بار با استاد خوانده بودند و می گفتند هربار می دیدم برخی چیزهای قبلی که فکر میکردم یاد گرفته ام، اشتباه فهمیده بودم. و حکمت
هدایت شده از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بهشت کجاست؟ 📜 انس با حقایق کلیه خودتان= بهشت 📜 مرتبه پایین عالم هستی= جهنم 🔹 وقتی وارد مسجد یا نماز می شوید در واقع در حدود و حریم حضرت حق تبارک و تعالی وارد می شوید. دنیا را خواسته های مختلفی هست که همه اش تقاضای حواس و جسم است. 🔹 جهنم به این است که ما دور از حقیقت نظام کلی حضرت حق تبارک و تعالی باشیم. کسی که مغضوب است و خداوند او را رها می کند به این معناست که با آن حقایق کلیه که انسان باید به آنها متحلی باشد محشور نیست و با امور جزئیه محشور است. 🔹 در شبانه روز پنج وقت آدم موظف است که برود داخل بهشت. مسجد را هم گفتند جایگاهی است که انسان برود داخل بهشت. مسجد قطعه ای از قطعات بهشت است. یعنی آنجایی که داری با خدای تبارک و تعالی حرف می زنی پس آنجا حرف دنیا را نزنید چون شما داخل بهشتید. 🔹 بهشت کجاست؟ آنجایی که به یاد پروردگار هستید و با حقایق کلیه خودتان انیسید و با آنها دارید صحبت می کنید. آنجا جای بهشت است. هرکجا که این حرف و صحبت ها زده شود آنجا بهشت است. 🔹 هرکجا که پایین حرف زده بشود، ماده حرف زده شود، یا امورات پیش و پا افتاده صحبت شود، آنجا مرتبه پایین عالم هستی است. جهنم هم عالم هستی است ولی مرتبه پایین عالم هستی است. 🔹 وقتی اوقات نماز می شود و می گویند طولانی کنید یعنی آن موقع با حقایق کلیه الهی و با اذکار پروردگار در بهشت قرار دارید. 🎥 اسفار ۹.۱۰.۱۴۰۲ @ostadnaeiji
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم بین الحرمین که چند دقیقه پیش گرفته شده است. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین همانطور که زیارت لابه لای شور جمعیت اربعینی صفای خاصی داره در ایام نسبتا خلوت غیر اربعین، صفای دیگری وجود داره به خصوص با خانواده و کاروانی
📌 شمار مسائل فلسفى در تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمى‌كرد... 🔰ما نبايد در تاريخ فلسفه، فلسفه يونانيان را مبدأ دانسته و بگوييم تفكر فلسفى از آنجا آغاز گشته است، زيرا تمدّن‌هاى كهن‌تر از تمدّن يونان مانند مصر و چين نيز داراى تفكر فلسفى بوده است. 🔹چيزى كه هست تفكر فلسفى به‌سان ديگر معارف بشرى، در بستر زمان، حالت تكامل پيدا كرده، و روزبه‌روز گسترده‌تر گشته است. 🔸از نظر استاد بزرگ، مرحوم علّامه طباطبايى شمار مسائل فلسفى در يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمى‌كرد، ولى در اسلامى به مرز ۷۰۰ رسيده است. 🔹ايشان اين سخن را در مقاله‌اى كه براى كنگره بزرگداشت صدرالمتألهين نگاشته بودند، يادآور شده‌اند، ولى عناوين مسائلى را كه در فلسفه اسلامى پى‌ريزى شده‌اند، مشخص ننمودند، و اگر مرد برجسته‌اى، به‌سان ايشان تسلّط كامل بر دو دوره داشته باشد، به اين امر قيام كند، در اين صورت عظمت فلسفه اسلامى و بزرگى رنج‌هايى كه حكيمان در پرورش اين نوع تفكر به كار برده‌اند، كاملا روشن مى‌گردد.» 📚 هستى شناسى در مكتب صدرالمتألهين، آیت‌الله جعفر سبحانی، مقدمه https://eitaa.com/hekmateislami/3769 و حکمت اسلامی
چند نکته درباره حمله موشکی ایران به جیش العدل علیرضا_تقوی_نیا 1️⃣ پاکستان از بدو انقلاب اسلامی، دوست واقعی ایران بوده و افکار عمومی این کشور نیز به آیت الله خامنه ای علاقه بسیار دارند و بر اساس آمارها محبوبیت رهبرجمهوری اسلامی در این کشور از تمام همسایگان ایران بالاتر است. 🔸️پاکستان در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه جمهوری اسلامی، مخفیانه بسیاری از قطعات هواپیماهای جنگنده را برای ایران فراهم می ساخت و برنامه اتمی تهران نیز با کمک علمی عبدالقدیر خان دانشمند پاکستانی شروع به کار کرد. 2️⃣ پاکستان از قومیت های مختلفی تشکیل شده که همین امر باعث بروز اختلافات زیاد در آن است و به علت جمعیت بالا و درآمد نسبتا پایین، کشورهای متمول عربی از طریق کمک های مالی به ارتش این کشور (که رکن اصلی قدرت در این کشور است) سعی بر نفوذ در آن دارند. 3️⃣ اشتباه بسیاری در ایران اینست که گمان می کنند همه پاکستانی ها وهابی و دشمن ایران هستند در حالی که علاوه بر جمعیت دهها میلیونی شیعیان، اکثریت اهل تسنن این کشور هم طرفدار جمهوری اسلامی هستند. 4️⃣ بعد از آزمایش اتمی پاکستان یکی از کشورهایی که از این اقدام ابراز خشنودی کرد ، دولت ایران بود و علی اکبر ولایتی نیز در این مورد صریحا اظهار رضایت نمود. یعنی جمهوری اسلامی نه تنها بمب اتمی پاکستان را برای خود یک تهدید تصور نکرد ، بلکه از آزمایش آن به نوعی خوشحال نیز شد و این سلاح را متعلق به جهان اسلام دانست. 5️⃣ در مورد تروریست های وهابی که بعضا اصالتی ایرانی دارند و در برخی از حوزه های علمیه پاکستان ، تفکرات سلفی به ذهن آنها تزریق شده نیز ذکر این نکته ضروری می نماید که پول های عربستان سعودی و امارات در ایجاد و استمرار حیات این مدارس تاثیر جدی داشته و به همین دلیل تفکر تکفیری در این کشور رشد کرده است. 6️⃣ ایران پس از تذکرات متعدد به دولت پاکستان در سالهای اخیر و اطمینان از عدم توانایی حاکمیت این کشور در برقراری امنیت مناطق مرزی، مبادرت به شلیک موشک به مقرهای جیش العدل نمود و این جنبش نیز در بیانیه ای رسما به آن اعتراف کرد. 7️⃣ در خصوص این حمله بهترین موضع را امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه گرفت و اظهار داشت : هیچ پاکستانی هدف حمله نبوده و چند تروریست تبعه ایران در چند مقر مورد اصابت واقع شده اند‌‌ . 8️⃣ به نظر می رسد لازم است موضع رسانه های ایرانی نیز به گونه ای باشد که حساسیت پاکستان برانگیخته نشود زیرا جریاناتی در این کشور حضور دارند که مخالف روابط نزدیک تهران-اسلام آباد هستند و چنین رویکرد رسانه ای خواست دشمنان روابط دوکشور ارزیابی می شود. 🔸️همچنین باید در تحلیل ها میان برخی جناح ها در سرویس اطلاعاتی و دولتمردان و پارلمان این کشور تفکیک قائل شد و یادمان نرود پارلمان پاکستان مجوز دخالت ارتش این کشور (به خاطر احترام به سیاست های ایران) در جنگ علیه انصارالله یمن را صادر نکرد و موجبات عصبانیت شدید سعودی ها را فراهم آورد. 9️⃣ در پایان باید گفت تخریب روابط تهران-اسلام آباد برخلاف منافع ملی دوکشور است و شلیک موشک به مقر تروریست ها، پس از انجام دهها عملیات تروریستی در دهه های اخیر و کشتن صدهها ایرانی بی گناه صورت گرفت و چاره ای دیگری برای تهران جز دخالت مستقیم باقی نمانده بود. https://eitaa.com/taghaviniaa/2657 ------------------------------------------- تحلیل حمله ی صبح امروز به ایران، بعدا منتشر خواهد شد... تحلیل
Ostad Fayyazi 14021021.MP3
25.68M
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه جلسه نهم، 21 دی 1402 استاد مسعود فیاضی انجمن اصول فقه حوزه 🔹سرفصل بیانات استاد در این جلسه : - ادامه ی اشکالات بر نظریه شلایرماخر - برقراری مقارنه بین هرمنتوتیک روش شناختی و اصول فقه - حجیت در اصول فقه به معنای منجزیت و معذریت نیست - مقایسه کلام هرمنتوتیک روشی با ظن معتبر ما - بیان اشکالات دیگر بر هرمنتوتیک روشی - امتداد هرمنتوتیک روشی تاکنون 🔸اصل صوت 👇 https://eitaa.com/anjomaneosol/961 🔹 تقریر جلسه در پیام بعدی آمده است.
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه جلسه نهم، 21 دی 1402 استاد مسعود فیاضی انجمن اصول فقه حوزه خلاصه بیانات استاد: 🔹ادامه ی اشکالات بر نظریه شلایرماخر شلایرماخر نقش محوری و یک جوری صاحب مکتب (هرمنوتیک روش شناختی) است نظریه اش گفته شد و در نقدش بودیم : در نقد دال مرکزی نظریه او گفته شد : گفت با همدلی، شهود مولف کنیم. شهود در عرفان هم مراتب دارد. اشکال : ته حرف شما به متون وظواهر متون میرسد، پس همان را بگو. بله شخصیت مولف هم یک قرینه لبیه دیگر است که از آن می فهمیم شعر حافظ عارف را نباید مبتذل معنی کرد. ولی دال مرکزی نیست. شلایرماخر میگوید دچار سوء فهم هستیم چون همه ی فهم را در گرو فردیت مولف کرده و دیده فردیت مولف را نمیتوانیم بدست آوریم . این فرق دارد با اینکه بگوید معنای مراد مولف را اصلا نمی توانیم بدست آوریم. فردیت را بخاطر مبنای رومانتیسمی قائل شد نه از راه پی بردن از موثر به اثر. ولی گادامر که میگوید دچار سوء فهم هستیم بخاطر اینه که میگوید معنای مراد را اصلا نمی توانیم بدست آوریم. بتی گفت نمیتوانیم بازتولید فردیت مولف کنیم پس به سراغ بازتولید قصدش برویم. اصولیین هم دنبال هستند. 🔸 مقارنه بین هرمنتوتیک روش شناختی و اصول فقه : هردو میگوییم امکان فهم متون گذشته وجود دارد(هرمنوتیک فلسفی میگوید وجود ندارد)، هردو دغدغه فهم متن داریم. همه ی حرف ما روی اصالت ظهور است و همه حرف او روی اصالت فردیت. ما میگیم اگر فردیت را مبتنی بر اصالت ظهور ندانیم، دچار دور می شویم و باید بگیم هیچی نمی فهمیم. () بیرونی است، فردیت جهان بینی مولف و... است(فراتر از شخصیت مولف است که استاد قبلا بیان کردن). اصولیون و هرمنتوتیک روشی (کلادینیوس) می گفتند در مواردی که متن ابهام دارد و صریح نیست باید سراغ تفسیر برویم نه همیشه. اشکال بعدی : فرضا بازتولید فردیت را قبول کنیم، در خیلی از موارد امکان آن وجود ندارد مثل مواردی که قرینه (دسترسی به آثار دیگرش) نداریم (مثل کلیله و دمنه) و در مواردی که گوینده خارج از افق فهم ماست مثل کلام خداوند و معصومین. شهود فردیت از کجا؟ از طریق مثل سبک آیا میشود؟ خیر. 🔹حجیت در اصول فقه : (در پاسخ به یکی از حضار: از دقیقه۳۲ تا۳۸) در اصول فقه، هدف ما رسیدن به واقع است، پیش فرض حکم واقعی و ظاهری این نیست که ما نمیتوانیم به حکم واقعی برسیم. به معنای منجزیت و معذریت نیست،بلکه آن چیزی است که قراره تو را به واقع برساند که اگر نتوانست، معذری. در باب حجج می گوییم از طریق این موارد می توانیم به حکم واقعی برسم. اما این طریق از خطا در امان نیست (ما مخطئه هستیم)، اینجاست که بحث معذریت و منجزیت پیش می آید: اگر به واقع رسید که منجز است والا معذری. حکم ظاهری و منجزیت و معذریت از آثار و عوارض حجیت است(نه از ذاتیات او). 🔸مقایسه کلام هرمنتوتیک روشی با ظن معتبر در اصول فقه : طلاب اگر دو کتابی که نوشتم را بخوانند، مستغنی میشوند (از هرمنتوتیک و این چیزها). نتایج تخمینی شلایرماخر فرق دارد با ی ما که اطمینان آور است. ما وقتی اصل صدور و جهت صدور را بررسی کردیم میگیم امام صادق اینرا فرمودند و مرادشان این است (تخمینی در کار نیست). عقلا به اطمینان های عرفی تمسک میکنند.حکم عملی عقل عملی این است که... 🔸اشکال بعدی : حرف شلایرماخر مخالف با سیره ی عقلا است: برای فهم کلام مخاطبین روزمره، بر اساس فردیت عمل می کنید؟! (یادمان نرود شلایرماخر باب نظریه پردازی فهم متن را باز کرد.) 🔹اشکال بعدی : فرضا با شهود بتوانیم بفهمیم، شهود امری فردی و نسبی است و لذا لازم می آید نسبیت در فهم (مثل حرف گادامر که می گوید هرکی هرچی فهمید برای خودش حجته) 🔸امتداد هرمنتوتیک روشی تاکنون هرمنوتیک روش شناختی در فضای هرمنوتیک از طریق بتی و هرش (و در علوم انسانی از طریق دلتای) امتداد پیدا کرد. آقای هرش گفت انسانهای مختلف از یک متن ، برداشتهای مختلف می کنند، ملاک اعتبار آنها چیست؟ (استاد در این زمینه مقاله نوشتند) میگوید بازتولید فردیت را اصلاح کنین و بگین بازتولید قصد و... ایندو از ناقدین جدی گادامر و هایدگر اند و بتی و گادامر باهم رفت و آمد علمی دارند. هرش هم اکنون زنده است. کتاب حقیقت و روش گادامر ترجمه نشد چون به ضرر قائلین به هرمنوتیک فلسفی های ماست (حرف گادامر با حرف روشنفکران داخلی ما مثل مجتهد شبستری فرق دارد). 🔸اصل صوت 👇 https://eitaa.com/anjomaneosol/961
483 تفسیر المیزان.mp3
15.23M
حضرت فرمودند «لو أجبتُک فیه لکَفرتَ ». معارف سنگین را برای چه کسانی تفصیلی بگوئیم و برای چه کسانی مجمل؟ در جلسه ۴۸۳ تفسیر المیزان، از دقیقه ۳۵ تا ۴۶ ، آیت الله یزدان پناه به این مهم پرداختند: خلاصه ی مضمونی: برخی خلاصه ای بدانند کافیه ، تشر میزنن که خواهشا تو وارد نشو. چراکه برخی لازمه ی منطقی کلام خود را متوجه نمیشوند(:استقامت فکری ندارد). برخی اعوجاج روحی دارند: دگرگون میشوند و به هم میریزن برخی مشوب هستند اما برخی با فطرت پاک خود می فهمند باوجود اینکه درس نخوانده اند. میگویند عرفا و فلاسفه در ذات بحث کردند اگر تفکر در ذات برای همه حرامه ، وحدت حقه ی حقیقیه قرآن و روایات را چه می کنید؟ موارد بسیار دیگر را چه می کنید؟ برخی آقایون فرمودن تمام قرآن را باید در ذات جمع کرد. اما برای چه کسی گفتن؟ این جلسه در ادامه ی مباحث روایی جبر و تفویض المیزان می باشد که ذیل آیات ۲۶ تا ۲۷ سوره بقره علامه مطرح فرموده بودند . https://eitaa.com/nasimehekmat_tafsir/782 اسلامی
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی : 🔸آیت الله بروجردی بر فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند. آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟ 🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد . 📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص127

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظه‌الله تعالی): 🔸 «كتاب‌ البيان‌» كه‌ همان‌ تفسير آقای خويی است‌ تا انتهاي‌ سوره‌ حمد را دارد، اما گويا ايشان‌ مقداري‌ از سوره‌ بقره‌ را هم‌ تفسير كرده‌ بودند. ❓چرا ايشان‌ ادامه‌ ندادند؟ آيا از ابتدا قصد تفسير همه‌ قرآن‌ را نداشتند يا به‌ دلايل‌ ديگري‌ تعطيل‌كردند؟ ✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظه‌الله تعالی): 🔹 بله‌، غير از مقدمات‌ تفسير و سوره‌ حمد، مقداري‌ از سوره‌ بقره‌ را هم‌ گفته‌ بودند. علت‌ تعطيلي‌ درس‌ تفسير ايشان‌، مخالفت‌هايي‌ بود كه‌ در نجف‌ با اين‌ درس‌ شد. گروهي‌ گفته‌ بودند كه‌ درس‌ تفسير در شأن‌ آقاي‌ خويی نيست‌! https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3367 ------------------------------ تذییل : بله ناراحت کننده است بنظر شما آن گروه در این زمان نیستند؟ فعلا بقیه به کنار، اگر الان درس خارج تفسیری باشد(که هست)، در نظر ما در شان دروس خارج فقه و اصول هست انصافا؟ کریم
بسیج دانشجویی قم در هماهنگی با برخی مدارس برنامه ای دارند و پیام دادند: برای انتخابات از ما مبلغینی میخوان که هفتگی یکی دو شب در حد چند ساعت برن خوابگاه های دانشجویی؛ از ۱۵ بهمن تا ۱۲ اسفند. طرح هست. دوستان پخته اهل کار و فعالیت لطفا به بنده در خصوصی پیام بدهند. @sfgh13661366
ضرورت کاربست زبان‌شناسی شناختی.pdf
1M
مقالة «ضرورت کاربست زبان‌شناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن» در پاسخ به برخی انتقادات به کاربست زبان‌شناسی شناختی در حوزة مطالعات قرآنی به رشته تحریر درآمده است. 🔹مهم‌ترین نقدهای وارد بر دکتر سعیدی روشن که در این مقاله آمده عبارتند از: 1. خلط تجربه‌گرایی منبعی با تجربه‌گرایی تعبیری 2. عدم توجه به تقریرهای مختلف از بدن‌مندی 3. عدم توجه به دیدگاه‌های مختلف در فلسفة ذهن و امکان قرائت غیرفیزیکالیستی از بدن‌مندی 4. خلط استعاره مفهومی با استعاره ادبی و مجاز عقلی 5. یکی دانستن زبان‌شناسی شناختی با نظریة استعاره مفهومی و با نظریة بدن‌مندی 6. برخورد کلیشه‌ای و غیرعلمی با مسألة معنا 7. عدم دقت در دستاوردهای تحلیل شناختی 🔸مقاله مغالطات متعددی را در بردارد که نگارنده به تناسب آنها را بیان کرده است. نگارنده امید دارد که مراکز علمی در ایران با پرهیز از هر گونه شتابزدگی و با روحیة علمی نقدها را عیاری گیرد. . مجله ذهن پاييز ١٣٩٧ / شمارة ٧٥ / عليرضا قائمي‌نيا @hekmatebaleghe شناختی
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار می‌کند: سلسله‌نشست‌های شناخت‌پژوهی دوره اوّل: استعاره 📚 بازخوانی کتاب «مقدّمه‌ای بر شناخت‌پژوهی استعاره؛ قطره در نهان‌خانه صدف» 🔹نشست ششم      استعاره و ادبیّات 🎤 ارائه‌دهنده      محمّدرضا شادمانی      (دکتری علوم شناختی، زبان‌شناسی) 🗓 سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴٠۲ 🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸ 🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است. جهت ثبت نام و اطّلاعات بیش‌تر، به ادمین پیام دهید: @shokoofaCog https://eitaa.com/cognitiveScience/909 شتاختی
نظریات شیءانگارانه معنا در فلسفه تحلیلی و علم اصول دکتر محمود مروارید هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM) (ایشان دانش آموخته حوزه علمیه قم هستند) و
درس استاد رنجبر با عنوان اسلام و روابط بین الملل در مدرسه علمیه مشکات برای سطح چهار حوزه آغاز شده است. ان شاالله طلاب درس خارج که علاقه دارند در این درس شرکت کنند به این شماره پیام دهند ۰۹۳۵۶۰۱۲۱۲۱ علیرضا فرشچی @Binesh_Rahbordi --------------------------- راهبرد را ایران طراحی کرد کد را سید مقاومت صادر کرد آنجا که گفت فرصت برای اخراج آمریکا از منطقه برای جبهه مقاومت فراهم آمده است از همان اول مشخص بود نبرد اصلی نبرد طوفان الاقصی نبود نبرد اصلی جنگ سرد ایران و آمریکاست و در این جنگ سرد، مسیر همانی است که عرصه را بر آمریکا تنگ تر و بر اسراییل آوار می کند. آنوقت آمریکا اخراج شده است و رژیم غاصب نابود! به کمتر از این قانع نیستیم هر وقت دیدید آمریکا اخراج و رژیم غاصب نابود شده است، آنوقت می توان جشن گرفت تا آنروز بالا و پایین شدن و زد و خورد و کشتن و کشته شدن، طبیعی است https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi/5921
حقیقت شرعیه حیض و سن حیض_01.mp3
4.8M
🎙اشاره ای به موضوع شناسی فقهی حیض و رحم‌ بانوان/ علت اینکه در برخی از روایات، سن بلوغ بانوان، «سیزده» سالگی معرفی شده است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد ششم. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1402 https://eitaa.com/almorsalaat/7053
فقاهت تمدنی_01_01.mp3
1.67M
🔊| فقاهت تمدنی با قصر نظر بر «حجیت تعذیری» ممکن نیست! 🎙استاد علی فرحانی 📌توضیح بیشتر این مطلب را در اینجا ببینید👇 https://eitaa.com/almorsalaat/6864 📚تدریس مکاسب (فقه 6). موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1401 https://eitaa.com/almorsalaat/7058
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
4.25M
تبیین صحیح این عبارت که احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه است : ▪️مراد عدم استقلال فقه شیعه نیست 🎙آیت الله شبیری برشی از خارج فقه 1376/12/10 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat ------------------------------------ در تایید تبیین آیت الله شبیری، آیت الله مددی نیز در دروس خود به این دو ثمره تذکر می دهند.(حفظهما الله) سوال: با توجه به این توضیحات آیا نقش روایات و فقه عامه فقط در فهم "مراد جدی ائمه معصومین" است یا در "انحلال علم اجمالی کبیر" نیز نقش دارد؟
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار می‌کند: سلسله‌نشست‌های شناخت‌پژوهی دوره اوّل: استعاره 📚 بازخوانی کتاب «مقدّمه‌ای بر شناخت‌پژوهی استعاره؛ قطره در نهان‌خانه صدف» 🔹نشست ششم      استعاره و ادبیّات 🎤 ارائه‌دهنده      محمّدرضا شادمانی      (دکتری علوم شناختی، زبان‌شناسی) 🗓 سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴٠۲ 🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸ 🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است. 📥 جهت ثبت نام و اطّلاعات بیش‌تر، به ادمین پیام دهید: @shokoofaCog https://eitaa.com/cognitiveScience شناختی
✍ تدریس علم‌النفس فلسفی 👤مدرس: استاد احمد شه گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 📌ثبت نام افراد خارج از مرکز، با هماهنگی تعداد محدودی امکان پذیر است. 🌐 آیدی جهت هماهنگی @Amin_dehghani 🔹 شیوه برگزاری: حضوری زمان: چهارشنبه‌ ها ۱۴ تا ۱۶ تاریخ شروع : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 💠 مکان: قم، مرکز تخصصی مطالعات فلسفی اسلام و غرب: واقع در جمهوری، ۲۰متری گلستان، کوچه گلستان۱۲ _ اتاق کنفرانس کانال_انسان_شناسی 🆔@ahmad_shahgoli
عرفان نظری سلطان علوم است. حکی عن "عقلانیت شهود" (تحریر فصوص الحکم قیصری _ آیت الله جوادی آملی) ج1، ص22 (نقل بدون مراجعه)
ابعاد زبان : بهره گرفتن از دانش‌های متفاوت زبانی و فرهنگی در تحلیل زبان قرآن از این جهت ضرورت دارد که زبان پدیده‌ای دارای ابعاد بسیار پیچیده است. 🔺زبان بُعد وضعی و قراردادی دارد؛ پدیده‌ای است که با قرارداد و وضع بشر ارتباط دارد. اما در ادامه تابع قوانین تکامل اجتماعی است و به صورت‌های مختلف تکامل می‌یابد. از این رو، زبان پدیده‌ای وضعی-تکاملی است. 🔺همچنین، زبان بُعد فرهنگی دارد و با مقولات فرهنگی ارتباط می‌یابد. زبان یک قوم نشان‌گر فرهنگ آن قوم است. و نیز، زبان بُعد شناختی دارد؛ بدین معنا که زبان آیینة پردازش‌ها و فرایندهای ذهنی است. زبان بُعد عصب‌شناختی دارد؛ زبان با فرایندهای عصب‌شناختی ارتباط دارد. زبان بُعد روان‌شناختی هم دارد و آیینة حالات روانی کاربر هم هست. 🔺اینها تنها نمونه‌های اندکی از ابعاد زبان هستند. زبان پیچیده‌ترین پدیده در جهان انسان است و پیچیدگی‌های وجود انسان در پیچیدگی‌های زبان او انعکاس یافته‌اند. https://eitaa.com/hekmatebaleghe/330