✅ #وبینار بررسی #مبانی_روششناختی اصول و فقه
🔹ارائه: استاد مجتبی #الهی_خراسانی، مدرس خارج فقه و اصول
🔹زمان: چهارشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۱۸:۳۰
🌐 درگاه ورود:
https://hekmat.lms2.hozehkh.com/ws/xqcempj54qk
(از مرورگر chrome استفاده فرمایید-به عنوان میهمان و با درج نام کامل وارد شوید)
🔹برگزار کنندگان:
مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
@FiqhMoaser
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
r3.mp3
15.66M
✅ روششناسی شهید صدر در عرصه تعامل با نص (۲)
🔹 استاد #مبلغی
برشی از جلسه #روششناسی شهید #صدر (در فقه و اصول)؛ ارائه شده در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران، ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
@manhajah
▫️مطلب مرتبط:
روششناسی شهید صدر در عرصه تعامل با نص (۱)
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ منهجشناسی #شهیدین
🔹ارائه: استاد #ربانی بیرجندی، مدرس خارج فقه حوزه علمیه خراسان
🔹دانلود فایلها: @rabbanibirjandi
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅توجه ویژه به #شبکه_قرائن، روش آیت الله #بروجردی در بررسی دلالی
▫️استاد #محمدی_قائینی؛ مدرس خارج فقه:
🔹 روش خاص آیت الله بروجردی که در برخی زوایا میتوان #ابداع ایشان دانسته شود؛ اجمالا این گونه بود که برخی قرائنی را کشف مینمودند که تأثیر جدی بر فهم کلام متکلم میگذاشت.
🔹قرائن صدور روایت به حسب #زمان، به حسب #مکان و شرایط محل صدور، به حسب خصوصیات #راوی، طبقه بندی راویان، به حسب ناقل و شنونده روایت که فهمندهها هم متفاوت و دارای فهمها و ذائقههای گوناگون هستند، برخی دارای فهم فقهی یا فلسفی یا اجتماعی و غیره هستند، از نظر ایشان همه این مؤلفهها در فهم و برداشت از کلام معصوم (ع) مؤثر است و بر اساس همین #قرائن به تفسیر روایات میپرداختند.
▫️ منبع: @ghaeeni
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
r4.mp3
24.67M
✅ #روششناسی شهید #صدر در عرصه تعامل با نص (۳)
🔹 استاد #مبلغی
برشی از جلسه روششناسی شهید صدر (در فقه و اصول)؛ ارائه شده در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران، ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
@manhajah
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روششناسی اجتهادی رهبر معظّم انقلاب - 09.mp3
14.47M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای (بر اساس کتاب غنا)
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه نهم
@manhajah
لینک پشتیبان (پیامرسان بله):
https://ble.ir/ravesh_ejtehad
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روششناسی اجتهاد شیخ انصاری و محقق آخوند خراسانی- استاد علیدوست.mp3
14.39M
✅ فایل صوتی #روششناسی اجتهاد #شیخ_انصاری و #آخوند خراسانی
🔹ارائه: استاد #علیدوست (۹۹/۱۰/۲۲)
@alidost_fiqh
▫️لینک پشتیبان:
http://a-alidoost.ir/sounds/1399/9910ravesh.mp3
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مروری بر ابعاد #روششناسی اجتهاد در #رادیو_معارف
🎙ارائه: استاد #علیدوست
📻 سایت رادیو معارف:
▫️به گزارش روابط عمومی رادیو معارف؛ یکی از موضوعاتی که شاید امروز کمتر به آن توجه شده، بحث روششناسی اجتهاد است. به همین منظور برنامه #فقه_پویا که با هدف تبیین مبانی فقهی و حقوقی گفتمانهای نظام و مسائل نوپدید طراحی و تولید میشود، از دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹ با موضوع چیستی #روششناسی_اجتهاد به روی آنتن میرود.
▫️این برنامه که با کارشناسی آیت الله ابوالقاسم #علیدوست و دکتر محمود حکمتنیا ارائه میشود؛ ضمن تبیین مباحث روششناسی در فقه، پاسخگوی این پرسش میشود که آیا در سایر حوزههای معرفتی غیر از فقه، دستگاه روششناسی قابل امتداد است؟
▫️برنامه فقه پویا، از #دوشنبه تا #چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف موج اف ام ردیف ۹۶ تقدیم مخاطبان فرهیخته این رسانه دینی میشود.
@alidost_fiqh
🔹لینک برنامه در سایت رادیو معارف:
http://radiomaaref.ir/ProgramHome/?m=044176
🔹فایل صوتی جلسه اول:
http://player.iranseda.ir/epg-player/?e=148043323&auto=true&VALID=TRUE&SAVE=TRUE
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نشست #روششناسی فقهی شهید #صدر
🔹ارائه: حجت الاسلام و المسلمین علی #رحمانی
🔹ناقدان:
حجت الاسلام و المسلمین #علیاکبریان، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
حجت الاسلام و المسلمین #الهی_خراسانی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد
🔹زمان: ۵ شنبه، ۳۰ بهمن، ساعت ۸ - ۱۰
🌐 لینک ورود:
http://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci
🔹پسنوشت:
گزارش مکتوب نشست
https://eitaa.com/mashgheijtihad/475
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4_5868299629971376348.mp3
6.07M
✅ #روششناسی اجتهاد آیت الله #خامنهای (بر اساس کتاب غنا)
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
جلسه دهم
@manhajah
لینک پشتیبان (پیامرسان بله):
https://ble.ir/ravesh_ejtehad
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
Khoei_RB_1.mp3
8.98M
✅ منهجشناسی آیت الله #خویی - جلسه اول
🔹ارائه: استاد #ربانی_بیرجندی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد (ارائه در دوره منهج شناسی فقهای معاصر)
@rabbanibirjandi
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ امام خمینی(ره) و نفی اجتهاد #اشراقی و تثبیت اجتهاد #روشی
▫️آیت الله استادی:
🔹امام با وجود آن که شخصی #عارف بود، اما ایشان معتقد نیست که اجتهاد نیاز به حالت قدسی دارد. عملا هم در طول تاریخ همینگونه بوده، مجتهدان در طول زمان (از نظر معنوی) انسانهای متوسط و خوبی بودهاند که فتوا دادهاند و امام با صراحت فرمودهاند که من نمیدانم منظور چیست؟ ایشان این را قبول ندارند که باید مجتهد قدسی باشد، اجتهاد #فنی است که اگر کسی بیاموزد میتواند حکم را استنباط کند.
(سخنرانی در همایش روششناسی اجتهاد امام خمینی ره، منتشر شده در مجله حضور، ش۷۷، ص ۲۳۵)
▫️پینوشت:
سخن در تاثیر تهذیب نفس در فهم بهتر منابع دینی نیست، سخن در نقد آن است که اساسا اجتهاد امری غیرروشمند و صرفا برآمده از قوه قدسی دانسته شود.
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
علیدوست- فقه پویا.mp3
15.5M
✅ نشست روششناسی اجتهاد، رادیو معارف (۱)
🔹 کارشناسان:
استاد #علیدوست
دکتر #حکمتنیا
▫️ارائه شده در: #رادیو_معارف، برنامه فقه پویا
(جلسه اول، ۹۹/۱۱/۲۷)
@alidost_fiqh
▫️لینک برنامه در سایت رادیو معارف:
http://radiomaaref.ir/ProgramHome/?m=044176
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #علیدوست: روششناسی اجتهاد ذیل اصول فقه تعریف نمیشود
🔹روش، رفتار عامی است که یک فقیه در کار فقهی خود از آن بهره میبرد. مثلا وقتی میگوییم روششناسی اجتهاد #شیخ_انصاری، یعنی ایشان چه متد و رفتاری را در اجتهاد احکام به کار میبرده است.
🔹روششناسی ذیل اصول فقه تعریف نمیشود؛ بلکه ذیل #فلسفه_فقه است.
🔹روششناسی استفاده از منبع برای حل مسأله است. یعنی #فرآیندـاستنباط یک نقطهی آغازی دارد، یک طی مسیر دارد و یک مقصد دارد. مقصد حل مسأله است، این مسأله ممکن است کلان یا ریز، جدید و قدیم و... باشد.
(ارائه شده در رادیو معارف، برنامه فقه پویا، ۹۹/۱۱/۲۷)
@meftaah_com
▫️لینک برنامه در سایت رادیو معارف:
http://radiomaaref.ir/ProgramHome/?m=044176
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ آیت الله العظمی #تبریزی و نفی اجتهاد اشراقی و تثبیت اجتهاد #روشی
▫️استاد اعرافی:
🔹آیا اجتهاد یک #قوه_قدسیه است یا خیر؟ این سؤال از این جهت مطرح میشود که در برخی از تعاریف اجتهاد را با عبارت «قوّة قدسیه» وارد کردهاند. این تعبیر مربوط به برخی از متقدّمین میباشد، گاهی این امر را به حدّی مهم شمردهاند که حتی در تعریف اجتهاد آن را به عنوان قدسیه دانستهاند، یعنی علاوه بر ملکه، این ملکه را یک ملکه قدسی دانستهاند.
🔹برخی قائلاند که بههیچعنوان قوه قدسیه نیست که این امر را مرحوم آیت الله #تبریزی بارها به صراحت اعلام فرمودهاند و این علم را نیز #مانند_باقی_علوم و دانشها دانستهاند که با #تلاش میتوان به آن رسید.
🔹گاهی قدسیه به صورت تالی تلو عصمت میباشد و گاهی قدسی به معنای توفیق خاص است که شامل افراد مختلفی میشود. مرحوم آیتالله تبریزی، هر دوی این مراتب را نقد میفرمودند ... اگرچه مرحوم تبریزی این معنای اخیر را نیز نقد میکردند؛ لکن این حالت بعید به نظر نمیرسد، چرا که نعم الهی اقسامی دارد که از بالاترین نعمتهای الهی تفقّه در دین است.
(درس خارج فقه اجتهاد و تقلید)
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅ استاد محمدحسین #ملکزاده: قائل شدن به قوه قدسی بودن اجتهاد، راه نقد علمی را میبندد
🔹علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه وارد کردهاند، اشکال دیگر آن است که اساسا باب #بحث_علمی مُنسد میشود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا این طور فتوا میدهی؟ میگوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»؛
از دیگری سوال میشود تو چرا این طور میگویی؟ او نیز میتواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً»!
🔹 بله، #امداد_غیبی و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را میشود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل میشود.
🔹 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افراد بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت؛ اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفتهاند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!»
▫️(برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد)
@mabaheth
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
مساله شناسی. مکاسب. شرط اول از شروط صحت شرط.mp3
2.43M
✅ فایل صوتی تحلیل روش #شیخ_انصاری در #مسئلهشناسی
🔹ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی
🔹شیخ انصاری برای مسئلهشناسی به این نکات توجه داشته است (مکاسب، شروط صحت شرط، شرط اول، مقدور مکلف بودن):
1️⃣ کشف #مراد_علما از مسئلهای که مطرح کردهاند
2️⃣ #معنای_متقابل و متضاد آنچه در مسئله ذکر شده است
3️⃣ #اقسام_موضوع و قیود ذکر شده در مسئله
4️⃣ #احتمالات متصور برای مراد از مسئله
5️⃣ #قرائن ی که میتواند کاشف مراد علما باشد، مثل:
۱/ مسئله مورد ابتلا و عمل عقلا باشد
۲/ با شروط و مسائل دیگری که مطرح کردهاند، متفاوت شود
۳/ با مثالهایی که زدهاند، همخوانی داشته باشد
▫️منبع: کانال استاد واعظی
https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #ظهیری: در #روش_اجتهاد برخی فقها، #اجماع بر سایر ادله مقدم می شود
▫️استاد عباس ظهیری؛ مدرس خارج فقه و اصول:
🔹برخی فقها به عنوان اولین دلیل خود به #اجماع_مدرکی تمسک می کردند و بعد از آن روایات را می آوردند. مثلا #صاحب_ریاض در مسئله ای ادعای اجماع می کند که این اجماع مدرکی است، اما در ذکر ادله، آن را بر روایات صحیح هم مقدم می کند: « ... قضي عنه وجوباً من أصل تركته مقدماً علىٰ وصاياه، ب#إجماع نا الظاهر، المصرّح به في الخلاف و التذكرة و المنتهىٰ و غيرها و #الصحاح به مع ذلك مستفيضة جدّاً» (ریاض، ج ۶، ص ۴۳).
🔹برخی اشکال می کنند که چرا ایشان چنین استدلال می کنند؟ علت این است که اینان در #منهج_فقهی خود معتقد بودند که فقیه در مقام استنباط باید به وثوق و اطمینان به حکم برسد، لذا هر چیزی که بیشترین تاثیر را در این وثوق دارد، آن را مقدم می کردند.
(تصویر: همایش تقدیر از ۱۵ استاد نظریهپرداز حوزه علوم انسانی، اسفند ۹۷)
#اختصاصی
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تقدم اجماع بر سایر ادله در منهج برخی مجتهدان
🔹همان گونه که بیان شد، در روش اجتهاد برخی فقها، اجماع مدرکی بر روایات مقدم میشود.
🔹دلیل این مجتهدان همچون #صاحب_ریاض آن است که مجتهد باید به #وثوق برسد، لذا هر چیزی که بیشترین تاثیر را در وثوق دارد، مقدم میشود.
🔹استاد #ریشهری نیز از این منهج اجتهادی پیروی میکند و در بحث «عدم لزوم اذن زوج در حج زوجه»، به عنوان #اولین دلیل به اجماع تمسک میکند و میگوید:
«برخی اشکال کردهاند و گفتهاند: این اجماع، #اجماع_مدرکی است و باید به روایات مراجعه کنیم؛ اما به نظر ما چون #هدف کشف قول معصوم است، فرقی میان اجماع مدرکی و غیر آن نیست، لذا اگر اجماع باشد، حجت است، مدرک داشته باشد یا نداشته نباشد، و اگر کاشف نباشد، مدرک داشته باشد یا نداشته باشد، حجت نیست».
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت #روش_استظهار شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی
🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانهای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
🔹یکی از ابعاد مقایسه، #روش_استظهار این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است:
«روش مرحوم #وحید در استظهار، مبتنی بر روش محاورهای و عرفی است ... مرحوم وحید میگوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... #شیخ_انصاری استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش میبرد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه میپردازد».
▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهمالسلام)، شماره ۷۵
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فقه پویا 2.mp3
13.85M
✅ نشست روششناسی اجتهاد، رادیو معارف (۲)
🔹 کارشناسان:
استاد #علیدوست
دکتر #حکمتنیا
▫️ارائه شده در: #رادیو_معارف، برنامه فقه پویا
(جلسه دوم، ۹۹/۱۱/۲۸)
@alidost_fiqh
▫️فایل صوتی جلسه اول
▫️صفحه برنامه در سایت رادیو معارف
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ رسیدن به #روششناسی_اجتهاد از منظر استاد #الهی_خراسانی
🔹#روششناسی فقهی از مباحثی است که دیرینه چندانی ندارد؛ لذا تولیدات این عرصه در حکم #خشت_خشت بنایی است که ان شالله با همت اساتید و سروران بهدرستی تأسیس شود.
🔹 از منظر بسیاری از اساتید، روششناسی ممکن است از سه مسیر حاصل شود:
1️⃣یکی مسیر #تجربی_اکتشافی است؛ آن چنانکه معمولاً در #دروس_خارج تجربه میشود؛ یعنی در کنار استاد و با دقت در تلاشهای استاد، ورزیدگی لازم برای درک و اعمال روش مناسب فقهی فراگرفته می شود. از آنجا که برای همه، کارورزی در درس خارج، سپس تحشیه بر عروه سپس حضور در حلقه استفتا میسر نیست، این امر #دشوار است.
2️⃣شیوه دوم، #تحقیقات_روششناسانه ای است که بتواند از خلال مطالعه، بررسی، استقرا، تحلیل و ارزیابی آثار فقها، روششناسی آنها را به دست آورد. این شیوه بعد از رسیدن به مقام استادی امکانپذیر است
3️⃣ سوم این است که روششناسی بهعنوان یک #ماده_درسی آموزش داده شود؛ یعنی طلبه، نه بهواسطه پژوهشهای طولانی و تحقیقات عمیق؛ بلکه بتواند پا بهپای تحصیل در سطح یا خارج، با روششناسی فقهی آشنا شود.
(نشست روششناسی شهید صدر، ۱۳۹۹/۱۱/۳۰)
@mashgheijtihad
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #خسروپناه : ضرورت #روششناسی_اجتهاد امام موسی #صدر
🔹یکی از کارهایی که میتوان بر اساس مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» انجام داد تحقیق درباره #روش_اجتهادی امام صدر است.
🔹این عالم جلیل القدر علاوه بر اینکه با روش اجتهاد، فقه را از حوزههای علمیه فراگرفت؛ با همان روش مسائل فقهی و حوزههای فقهی را در جامعه #لبنان پیاده کرد؛ جامعهای که شیعه، سنی، مسیحی و... دارد و پیروان ادیان و مذاهب مختلفی در آن زندگی میکنند.
🔹این پژوهش کارآمدی فقاهت در جوامع #چندفرهنگی و چند دینی مانند جامعه لبنان را نشان خواهد داد. امام موسی صدر اگر به #آمریکا و #انگلستان هم میرفت و در این کشورها زندگی خود را ادامه میداد، به عنوان یک فقیه و حکیم این دانش را به صورتی کاملا کاربردی در آن کشورها نیز پیاده میکرد.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🆔 @ravesh_ejtehad
#بزودی
✅ #روششناسی شیخ انصاری و کتاب #مکاسب
🔹ارائه : استاد محمدحسن #ربانی_بیرجندی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد
🔹دوره دانشافزایی اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان
🔹زمان بارگذاری در کانال استاد: فروردین ماه ۱۴۰۰
🔹نشانی کانال: eitaa.com/rabbanibirjandi
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ سفارش جدید استاد #علیدوست به طلاب درباره #روششناسی_اجتهاد
بشنوید👇