eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
447 عکس
42 ویدیو
144 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد : در برخی فقها، بر سایر ادله مقدم می شود ▫️استاد عباس ظهیری؛ مدرس خارج فقه و اصول: 🔹برخی فقها به عنوان اولین دلیل خود به تمسک می کردند و بعد از آن روایات را می آوردند. مثلا در مسئله ای ادعای اجماع می کند که این اجماع مدرکی است، اما در ذکر ادله، آن را بر روایات صحیح هم مقدم می کند: « ... قضي عنه وجوباً من أصل تركته مقدماً علىٰ وصاياه، ب نا الظاهر، المصرّح به في الخلاف و التذكرة و المنتهىٰ و غيرها و به مع ذلك مستفيضة جدّاً» (ریاض، ج ۶، ص ۴۳). 🔹برخی اشکال می کنند که چرا ایشان چنین استدلال می کنند؟ علت این است که اینان در خود معتقد بودند که فقیه در مقام استنباط باید به وثوق و اطمینان به حکم برسد، لذا هر چیزی که بیشترین تاثیر را در این وثوق دارد، آن را مقدم می کردند. (تصویر: همایش تقدیر از ۱۵ استاد نظریه‌پرداز حوزه علوم انسانی، اسفند ۹۷) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تقدم اجماع بر سایر ادله در منهج برخی مجتهدان 🔹همان گونه که بیان شد، در روش اجتهاد برخی فقها،‌ اجماع مدرکی بر روایات مقدم می‌شود. 🔹دلیل این مجتهدان همچون آن است که مجتهد باید به برسد، لذا هر چیزی که بیشترین تاثیر را در وثوق دارد، مقدم می‌شود. 🔹استاد نیز از این منهج اجتهادی پیروی می‌کند و در بحث «عدم لزوم اذن زوج در حج زوجه»، به عنوان دلیل به اجماع تمسک می‌کند و می‌گوید: «برخی اشکال کرده‌اند و گفته‌اند: این اجماع، است و باید به روایات مراجعه کنیم؛ اما به نظر ما چون کشف قول معصوم است، فرقی میان اجماع مدرکی و غیر آن نیست، لذا اگر اجماع باشد، حجت است، مدرک داشته باشد یا نداشته نباشد، و اگر کاشف نباشد، مدرک داشته باشد یا نداشته باشد، حجت نیست». 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی 🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانه‌ای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. 🔹یکی از ابعاد مقایسه، این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است: «روش مرحوم در استظهار، مبتنی بر روش محاوره‌ای و عرفی است ... مرحوم وحید می‌گوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش می‌برد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه می‌پردازد». ▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهم‌السلام)، شماره ۷۵ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فقه پویا 2.mp3
13.85M
✅ نشست روش‌شناسی اجتهاد، رادیو معارف (۲) 🔹 کارشناسان: استاد دکتر ▫️ارائه شده در: ، برنامه فقه پویا (جلسه دوم، ۹۹/۱۱/۲۸) @alidost_fiqh ▫️فایل صوتی جلسه اول ▫️صفحه برنامه در سایت رادیو معارف 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ رسیدن به از منظر استاد 🔹 فقهی از مباحثی است که دیرینه چندانی ندارد؛ لذا تولیدات این عرصه در حکم بنایی است که ان شالله با همت اساتید و سروران به‌درستی تأسیس شود. 🔹 از منظر بسیاری از اساتید، روش‌شناسی ممکن است از سه مسیر حاصل شود: 1️⃣یکی مسیر است؛ آن چنانکه معمولاً در تجربه می‌شود؛ یعنی در کنار استاد و با دقت در تلاش‌های استاد، ورزیدگی لازم برای درک و اعمال روش مناسب فقهی فراگرفته می شود. از آنجا که برای همه‌، کارورزی در درس خارج، سپس تحشیه بر عروه سپس حضور در حلقه استفتا میسر نیست، این امر است. 2️⃣شیوه دوم، ای است که بتواند از خلال مطالعه، بررسی، استقرا، تحلیل و ارزیابی آثار فقها، روش‌شناسی آن‌ها را به دست آورد. این شیوه بعد از رسیدن به مقام استادی امکان‌پذیر است 3️⃣ سوم این است که روش‌شناسی به‌عنوان یک آموزش داده شود؛ یعنی طلبه، نه به‌واسطه پژوهش‌های طولانی و تحقیقات عمیق؛ بلکه بتواند پا به‌پای تحصیل در سطح یا خارج، با روش‌شناسی فقهی آشنا شود. (نشست روش‌شناسی شهید صدر، ۱۳۹۹/۱۱/۳۰) @mashgheijtihad 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : ضرورت امام موسی 🔹یکی از کارهایی که می‌توان بر اساس مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» انجام داد تحقیق درباره امام صدر است. 🔹این عالم جلیل القدر علاوه بر اینکه با روش اجتهاد، فقه را از حوزه‌های علمیه فراگرفت؛ با همان روش مسائل فقهی و حوزه‌های فقهی را در جامعه پیاده کرد؛ جامعه‌ای که شیعه، سنی، مسیحی و... دارد و پیروان ادیان و مذاهب مختلفی در آن زندگی می‌کنند. 🔹این پژوهش کارآمدی فقاهت در جوامع و چند دینی مانند جامعه لبنان را نشان خواهد داد. امام موسی صدر اگر به و هم می‌رفت و در این کشورها زندگی خود را ادامه می‌داد، به عنوان یک فقیه و حکیم این دانش را به صورتی کاملا کاربردی در آن کشورها نیز پیاده می‌کرد. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔 @ravesh_ejtehad
شیخ انصاری و کتاب 🔹ارائه : استاد محمدحسن ، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد 🔹دوره دانش‌افزایی اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان 🔹زمان بارگذاری در کانال استاد: فروردین ماه ۱۴۰۰ 🔹نشانی کانال: eitaa.com/rabbanibirjandi 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ سفارش جدید استاد به طلاب درباره بشنوید👇
استاد علیدوست.mp3
418.8K
✅ استاد : 🔹نکات روشی را بدانید فضلا چون خاصیت‌ش این است که متد و می‌دهد به فقیه دیگر نیاز نیست آدم برود درس و آخرش هم نشود، نشود نکات روشی تربیت می‌کند و لذا خیلی جاها به درد می‌خورد، خیلی جاها، حتی غیر فقه (درس خارج اصول، ۱۳۹۹/۱۲/۱۷). ▫️با سپاس از: حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر حسن‌زاده 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
از منظر آیت الله 🔹درباره اجتهاد چند وجود دارد و این مناهج ناشی از مراحل استنباط است، این نکته مهم است که انسان بداند کدامیک از بزرگان در کدامیک از مراحل دارد؟ 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅تاثیر در سلوک معنوی ✍️ملا احمد نراقی: 🔹و اما علم که علم آفات نفس و کمالات باشد، پس است ... و اما علم ، به قدر و ضرورت واجب است و زاید بر آن واجب است تا رفع احتیاج دیگران بشود ... 🔹و طریق اکتساب علم فقه به است یا به و به هر یک از این دو، اگر چه علم حاصل و عامل به آنها مطیع و ممتثل است و لیکن و تاثیری که در اخذ به طریق «اجتهاد» است، هرگز در تقلید یافت نمی‌شود و که از عمل مجتهد هم می‌رسد، مقلد را دست نمی‌دهد. (معراج السعاده، ص ۹۷، نشر تا ظهور، با تلخیص) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نگاهی به فقهی 🔹ارائه: آیت الله شاهرودی (مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد و از شاگردان امام خمینی ره) 📅چهارشنبه ۲۵ فروردین، ساعت ۲۲ 🌐 آنلاین از شبکه‌‌های اجتماعی آپارات و اینستاگرام https://www.aparat.com/IRCAshrafi با مشارکت مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان @masathe4 @m_tahghighateislami 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
نگاهی به منهج فقهی مقدس اردبیلی - استاد آیت الله اشرفی شاهرودی[1].mp3
39.93M
✅ فایل وبینار «نگاهی به فقهی » 🔹ارائه: آیت الله شاهرودی (مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد و از شاگردان امام خمینی ره) 🔹ارائه وبیناری در: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ @m_tahghighateislami 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ منابع لازم در خرده‌فرایند بررسی دلالی ▫️استاد محمدحسین (مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم) 🔹 کتب لغوی لازم برای فرایند استنباط و اجتهاد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: 1️⃣ دسته اول: کتبی که تنها به پرداخته‌اند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشته‌اند؛ از جمله این کتب می‌توان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد. 2️⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به ش در قرآن و حدیث معنا کرده‌اند. مشهورترین کتاب در لغات «مفردات» راغب اصفهانی است. البته برخی «مفردات» را قبول ندارند و می‌گویند راغب در آن نظرات شخصی اعمال کرده است. مهمترین کتب در لغت نیز «النهایة» ابن اثیر (سنی) و «مجمع البحرین» طریحی (شیعه) است. 3️⃣ دسته سوم: کتبی که و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کرده‌اند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دسته‌اند. کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. 🔹این کتب، عمده کتاب‌های لغت مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند. (برگرفته از درس فلسفه فقه و روش‌شناسی اجتهاد استاد ملک‌زاده) @mabaheth 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
(۱) 🔹سایت جامع‌الاحادیث جامع الاحادیث (طراحی شده توسط موسسه کامپیوتری نور) بدیلی برای جامع الاحادیث به شمار می‌رود که دارای ویژگی‌هایی است که آن را از نرم‌افزار جامع الاحادیث می‌سازد؛ از جمله حدیث محوری در شیوه‌ ارائه (به جای کتاب محوری) و نیز ارائه همزمان اطلاعات رجالی حدیث. 🌐 لینک سایت: https://hadith.inoor.ir/fa/home ▫️با سپاس از حجت الاسلام صانعی بیدگلی 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ وبینار تأثیر در و بالعکس 🔹 ارائه: آیت الله 🔹 زمان: سه شنبه ۷ اردیبهشت،‌ ساعت ۱۶ 🌐 درگاه ورود مجازی به نشست: ▫️ لینک ورود در روبیکا : https://rubika.ir/aleyasin_ir ▫️ در ادوب کانکت : https://vcpro.ir/kharej_fegh 🔹برگزار کننده: مدرسه فقهی آل یاسین @HozeTwit 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
4_5778624354963163493.mp3
40.16M
🔹استاد : نگاه به مثابه عنصری روشی در @manhajah 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منهج ١.mp3
31.57M
و روش‌های فقهی (۱) 🔹ارائه: استاد ▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى) @manhajah 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منهج ٢.mp3
27.14M
و روش‌های فقهی (۲) 🔹ارائه: استاد ▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى) @manhajah 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منهج ٣.mp3
27.73M
و روش‌های فقهی (۳) 🔹ارائه: استاد ▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى) @manhajah 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی حل مسئله فقهی.pdf
820.7K
حل مسئله فقهی 🔹استاد حمید (مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد) ▫️این فایل تقریری از درس خارج فقه ایشان در سال ۱۳۹۰ است که توسط شاگردان ایشان تدوین شده است. @osolion 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش‌شناسی 🔹بررسی اقوال یکی از نخستین گام‌های اجتهاد در یک مسئله است. نکات روش‌شناختی بررسی اقوال را می‌توان عمدتا شامل موارد ذیل دانست: ▫️▫️▫️▫️▫️ 🔸🔸الف. روش روش‌های کشف اقوال را می‌توان به دو گونه آرمانی و واقعی تقسیم کرد: 🔹گونه ، آن است که پیشنهاد می‌شود منابع کثیری از شیعه و سنی برای هر مسئله فقهی دیده شود. 🔹گونه روشی است که در آن منابع محدودتری دیده می‌شود و توسط بسیاری از مجتهدان به کار می‌رود. 🔹(می‌توان از گونه غیرفنی کشف اقوال نیز یاد کرد که در آن پژوهشگر صرفا کتاب فقهی برخی از متاخرین را ملاحظه و اقوال را از آن منبع ثانویه نقل می‌کند؛ امری که در یک پژوهش علمی، جز در شرایط خاص، روا نیست). 🔹گذشته از شناخت منابع مراجعه برای کشف اقوال، نکته دیگری که باید در مرحله کشف اقوال در نظر داشت آن است که بدانیم بر اساس چه منطقی باید به جستجوی اقوال پرداخت؟ مثلا آیا به سراغ باید رفت یا منطق دیگری مانند مراجعه به مختلف فقهی و امثال آن را باید در نظر داشت؟ ▫️▫️▫️▫️▫️ 🔸🔸ب. روش پس از کشف اقوال،‌ گام دیگر گزارش اقوال است. در گزارش اقوال شاهد دو روش اصلی هستیم: 🔹روش نقل که امری رایج است و روش (رویکردی) که از سوی شهید صدر به کار می‌رفت. 🔹در روش اتجاهی، اقوال موجود به چند رویکرد تقسیم می‌شود و به جای نقل اقوال متکثر فقها، آن اقوال به چند رویکرد متمایز تقسیم می‌شود. این روش در کتاب غنای آیت الله خامنه‌ای نیز به کار رفته است. ▫️▫️▫️▫️▫️ 🔹یادداشت مرتبط: استاد مبلغی: ضعف روش مراجعه به اقوال در درس خارج 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
14000209 نشست پژوهش جهادی 3- روش استنباط فقه نظام - استاد علیدوست.mp3
24.81M
✅ فایل صوتی نشست استنباط 🔹ارائه: استاد ▫️زمان: ۹ اردیبهشت۱۴۰۰ ▫️گزارش مکتوب نشست @alidost_fiqh 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅ گزارش نشست استنباط در نظام»؛‌ استاد 🔹 در روش‌شناسی استنباط فقه نظام نخستین چیزی که نیاز است، داشتن یک است. 🔹دومین عنصر بازخوانی مسائل است. اصول فقه، دفتر نخستش نوشته شده وگرنه دفتر دوم و سوم اصول فقه مانده است. در این دو دفتر باید صدها مسأله بیاید. بنده معتقدم اصول چاق شده و جای قیچی کردن دارد. 🔹 اگر تدوین شود بسیار خوب است. ولی اگر تصورتان این باشد بگوییم میان اصول فقه نظام و اصول فقه سنتی یک دیواری وجود داشته باشد و بگوییم اصول فقه نظام برای گروهی و اصول فقه سنتی برای گروه دیگر است، الزاماً این گونه نیست. @meftaah_com 🔹فایل صوتی نشست 🌐 متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/73 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
سخنرانی استاد فیاضی.pdf
350.8K
✅فایل نشست «تاثیر متقابل و فقهی» 🔹ارائه: استاد ▫️مدرسه علمیه آل یاسین، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ▫️منبع: سایت مناهج و @mt_falsafeh 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad