eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
💥اختصاصی فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۱از۴ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹«فقه و دولت» عنوان کتابی است که (شاخه حوزوی جریان و تاسیس شده توسط کاظم قاضی زاده از اعضای مؤثر ) منتشر کرده و حاوی دیدگاه‌های آقایان:« سیف‌الله صرامی، عبدالله حاجی صادقی-محمدجواد ارسطا، -هاشم نیازی، کاظم قاضی‌زاده، ، ، مهدی پورحسین، محمدهادی فتاح، ، محمدجواد فخار طوسی و حجت‌الله بیات» است. 🔻در ادامه به نقد یکی از نوشتارهای مندرج در این مجموعه خواهیم پرداخت. 🔸محمد سروش محلاتی؛ ستون‌نویس سابق روزنامه جمهوری اسلامی که امروز بر مسند تدریس فقه نشسته است. کسی که با دو دوست دیرینه‌اش «سید ضیاء مرتضوی» و «سیدجواد ورعی» مؤسسه‌ای به نام « » تأسیس کردند و آن را اداره می‌کنند و البته ارتباط خوبی با شبه‌گفتمان دولت اعتدال دارند. این مؤسسه به تازگی کتابی با عنوان «فقه و دولت» که مجموعه‌ای از مقالات و گفتارهاست منتشر کرده است. وابستگی سیاسی برخی از نگارنده‌ها به برخی جریانات غرب‌زده واضح است و قرار گرفتن نام برخی دیگر در کنار آن‌ها موجب تعجب و تأسف است. این کتاب تحت عنوان «مجموعه نظریه‌پردازی‌های مؤسسه فهیم» چاپ شده است و انتظار می رود از استحکام علمی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد چراکه نظریه‌پردازی در حوزه دین؛ در مرز باریک نوآوری و بدعت قرار دارد و ناشی بودن نظریه‌پرداز یا گرایش‌های شخصی وی او را در مهلکه بدعت خواهد انداخت. از این کتاب مقاله «تأملی در مشروعیت امر به معروف و نهی از منکر فراگفتاری» از محمد سروش محلاتی را انتخاب کردیم تا مشتی باشد از خروار تازه‌پیدای فهیم. 🔸محمد سروش محلاتی در این مقاله بررسی می‌کند که آیا «امر به معروف و نهی از منکر عملی» از دید شرع جایز است یا خیر؟ وی تلاش می‌کند نهی از منکر عملی را زیر سؤال ببرد اما آیا تلاش وی مطابق چارچوب و اصول فقهی انجام شده است یا گرایش سیاسی خاص وی در تعیین پاسخ مؤثر بوده است و بر استنتاج او سایه انداخته است؟ برای رسیدن به جواب مطالب وی را بررسی می‌کنیم. 🔹نویسنده در ابتدای سخن خود می‌گوید: «از امر به معروف و نهی از منکر یدی دو تفسیر مختلف وجود دارد که در فقه ما سابقه دارد. الف) شخص آمر به معروف به گونه‌ای عمل کند که با عمل خود الگویی ارائه کند که در رفتار دیگران تأثیر بگذارد. شیخ طوسی در کتاب نهایه این تفسیر را ذکر کرده و عده‎ای دیگر همین تعبیر را دارند...»(فقه و دولت ص259) با نگاهی به نهایه می‌بینیم که شیخ طوسی نهی از منکر یدی را منحصر در ارائه الگوی عملی نمی‌کنند ایشان می‌فرمایند: « و الأمر بالمعروف يكون باليد و اللّسان.فأمّا باليد، فهو أن يفعل المعروف و يجتنب المنكر على وجه يتأسّى به النّاس... و قد يكون الأمر بالمعروف باليد بأن يحمل النّاس على ذلك بالتأديب و الرّدع و قتل النّفوس و ضرب من الجراحات... و إنكار المنكر يكون بالأنواع الثلاثة التي ذكرناها: فأمّا باليد، فهو أن يؤدّب فاعله بضرب من التأديب: إمّا الجراح أو الألم أو الضّرب. » 🔹ظاهرا جناب سروش محلاتی تنها خط ابتدایی را خوانده‌اند و ما بقی را ندیده‌اند یا دیده‌اند ولی آگاه کردن مخاطب از آن را به صلاح ندیده است. آقای سروش محلاتی ادعا می‌کنند که عده‌ای دیگر نیز همین تفسیر را از امر به معروف یدی دارند ولی منبعی برای کلام خود ذکر نمی‌کنند. 2. نویسنده در بخش دیگری از مقاله می‌گوید:«عده‌ای از فقها وجوب امر به معروف و نهی از منکر را عقلی می‌دانند. این بزرگان وجوب امر به معروف و نهی از منکر را مستند به قاعده لطف می‌دانند. طبق تقریر متکلمین هر عملی که مقرب عبد به خدا باشد به اقتضای لطف بر خدا لازم است که آن را انجام دهد، البته به گونه‌ای که موجب اضطرار و الجاء بنده نشود.... [بر همین اساس] باید امر به معروف کرد البته نه به گونه‌ای که سلب اختیار از دیگران کند چون با قاعده لطف در تناقض خواهد بود.»(فقه و دولت ص261-260) 🔹سروش محلاتی از این مطلب نتیجه می‌گیرد که طبق دلیل عقلی؛ نهی از منکر شامل اقدام عملی نمی‌شود چراکه موجب الجاء است و الجاء خلاف لطف. اما به این استدلال از چند حیث اشکال وارد است: الف) آن‌چه موجب الجاء است و خلاف لطف؛ رفع‌الاختیار من جانب الله است و نه دفع‌الاختیار من جانب الخلق آن هم به نحو جزئی. انسان موجودی است ذاتا مختار در نتیجه اگر قوه اختیار از دایره وجود او حذف شود یکی از کمالات ذاتی وی از او سلب شده است و این خلاف لطف است به علاوه قوه اختیار سرمنشأ تکلیف و پیش‌رفت معنوی انسان است و سلب این قوه از این حیث نیز خلاف لطف است. متکلمین به این حالت الجاء می‌گویند که همان رفع‌الاختیار است. 🔻لینک صفحه دوم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/2350 @rozaneebefarda ادامه👇
فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۲از۴ 🔸طبیعی است هیچ انسانی توانایی ندارد قوه اختیار را از ذات شخص دیگری سلب و رفع کند چراکه انسان‌ها در عرض یکدیگر هستند و احاطه وجودی بر یک‌دیگر ندارند تا بتوانند اجزاء ذاتی یک‌دیگر را سلب کنند. البته به نحو جزئی می‌توانند مانع فعلیت آن بشوند.(دفع‌الاختیار) مشخص است که مانع فعلیت اختیار شدن آن هم به نحو جزئی نه تنها الجاء نیست و خلاف لطف محسوب نمی‌شود بلکه در برخی موارد ضروری نیز هست. مثل جایی که شخص با اختیار می‌خواهد خود را بیهوده در معرض خطر بیندازد و از بین ببرد و شخص دیگری نیز توانایی نجات وی را دارد. 🔹ب) دفع‌الاختیار نه تنها در برخی موارد پسندیده است بلکه لازمه قهری حیات اجتماعی است. به طور مثال وقتی یک نفر مسئول اداره جامعه می‌شود طبیعتا اختیارات فرد زیر دستش محدود می‌شود و هرکاری را نمی‌تواند انجام دهد و مسئول بالادستی در حیطه وظایف و اختیاراتش می‌تواند امر و نهی کند. آیا جناب سروش محلاتی این محدودیت اختیار را نیز الجاء و خلاف لطف می‌دانند؟ 🔹پ) علاوه بر نکات فوق؛ در جایی که سوء اختیار به جامعه لطمه بزند دفع آن امری عقلایی و مقتضای لطف به اجتماع است. به طور مثال عقلا کسی را که دزدی می‌کند از بدیهی‌ترین اختیاراتش مثل انتخاب مسکن محروم می‌کنند و به زندان می‌اندازند. آیا این دفع اختیار نیز خلاف لطف است؟ ت) پاسخ این شبهه سروش محلاتی؛ به گونه‌ای در کلام علامه حلی آمده است. عده‌ای گفته‌اند اگر به قاعده لطف برای اثبات امر به معروف و نهی از منکر استناد کنیم لازمه‌اش این است که خداوند امر و نهی تکوینی کند که موجب الجاء می‌شود. طرفداران قاعده لطف در امر به معروف؛ پاسخ داده‌اند اشکال مشترک‌الورود است و نهی مکلفین هم موجب الجاء می‌شود علامه پاسخ داده‌اند که بین منع تکوینی خداوند متعال با منع خلق تفاوت هست و منع خلق هیچ‌گاه موجب الجاء نمی‌شود.(تذکرة الفقهاء ج9 ص442) 🔹بنابراین رد سروش محلاتی بر دلیل عقلی نهی از منکر عملی مردود است. هرچند شاید اشکالات دیگری به استفاده از قاعده لطف برای اثبات وجوب امر به معروف وارد باشد. 3 .محمد سروش محلاتی پس از فراغت از دلیل عقلی امر به معروف، به دنبال ادله لفظی آن می‌رود و به مفهوم‌شناسی امر و نهی می‌پردازد: « عنوان امر و نهی چه بار معنایی دارد؟ صاحب جواهر معتقد است که کلمه امر شامل اقدام عملی نمی‌شود و نهی هم شامل ممانعت عملی نمی‌شود و فقط واژه امر و نهی شامل مرحله لسانی یا کتبی –گفتاری نوشتاری- است و به لحاظ واژه، عمل را در برنمی‌گیرد. فقهای دیگر نیز این نکته را پذیرفته‌اند، محقق سبزواری می‌نویسد: ان الامر و النهی مختصان بالالفاظ و ما فی معناها دون الافعال 🔹ملا احمد نراقی نیز در کتاب خود آورده است: ان الثابت من النهی عن المنکر هو المنع قولا لأنه حقیقة النهی. آیت‌الله حکیم می‌نویسد: ان النهی عن المنکر یراد منه الزجر عن المنکر تشریعا بمعنی احداث الداعی الی الترک ایشان در ادامه می‌فرمایند نه این‌که امر به معروف و نهی از منکر اقدامی عملی برای عمل یا ترک عملی باشد.»(فقه و دولت ص262) 🔹اشکالی که بر سخنان وی وارد است: 1. این کلام فقها صرفا یک بحث لغوی است و الا از حیث اصطلاحی و فقهی همه قائل‌اند که امر به معروف شامل مرحله عملی هم می‌شود. صاحب جواهر رحمه‌الله در این زمینه ادعای عدم خلاف می‌کنند: «مراتب الإنكار ثلاث بلا خلاف أجده فيه بين الأصحاب: الأولى الإنكار بالقلب... المرتبة الثانية و الثالثة و هي الإنكار باللسان و باليد لاخلاف فی وجوبهما(جواهر الکلام ج21 ص374) 🔸نکته جالب این‌که محققین این کتاب برای استناددهی کلام سروش محلاتی نشان دقیقی از جواهر نداده‌اند و مخاطب را به ج21 ص351 ارجاع داده‌اند که ابتدای مبحث نهی از منکر جواهر است و صرف نقل روایات است و نه مفهوم‌شناسی امر و نهی. شاید محققین کتاب نیز ادعای سروش را در جواهر نیافته‌اند. 2. محقق سبزواری نیز نه تنها مرتبه عملی نهی از منکر را می‌پذیرد بلکه قول سیدمرتضی را اقرب می‌داند.(کفایة الاحکام ج1 ص409) سیدمرتضی بنابه نقل شیخ طوسی (الاقتصاد ص150) قائل است که در اجرای مرتبه عملی امر به معروف نیازی به حکم حاکم نیست. 3. مرحوم نراقی نیز با وجود این‌که نهی از منکر لغوی را تنها شامل نهی لفظی می‌داند اما از حیث اصطلاحی و حکمی نهی از منکر عملی را می‌پذیرد:« الثابت عن النهی عن المنکر هو المنع قولا، لأنه حقیقة النهی، أو ما ثبت وجوبه زائدا علیه أیضا-کالضرب و نحوه-» (مستند الشیعة فی احکام الشریعة ج14 ص100) 🔻لینک صفحه سوم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/2351 @rozaneebefarda ادامه👇
فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۳از۴ 4. با خوانش متن کامل مستمسک مرحوم آیت‌الله حکیم (ج14 ص60) پی به تحریف کلام ایشان توسط سروش محلاتی می‌بریم. مرحوم آیت‌الله حکیم در خصوص این‌که آیا امر به معروف و نهی از منکر شامل ترک مقدمات منکر نیز می‌شود یا نه؟ فرموده‌اند : «النهي عن المنكر يراد منه الزجر عن المنكر تشريعاً، بمعنى: إحداث الداعي إلى الترك، فلا يقتضي وجوب ترك بعض المقدمات لئلا يقع المنكر» 🔸همان‌طور که واضح است ایشان نفرموده‌اند امر به معروف و نهی از منکر از حیث لغوی شامل اقدامات عملی نیست بلکه صرفا فرموده‌اند نهی از منکر شامل ترک مقدمات منکر نمی‌شود چراکه نهی از منکر یعنی زجر و رفع‌المنکر و این یعنی شخصی منکری را انجام دهد و در مقابل مکلفین (از هر طریقی: زبانی یا عملی) انگیزه ترک را در فاعل منکر ایجاد کنند ولی وقتی هنوز منکری نباشد نهی از منکر هم معنا نخواهد داشت. 5. شهید بهشتی طبق نقل سروش محلاتی آیاتی را آورده‌اند تا اثبات کنند امر به معروف و نهی از منکر شامل اقدامات عملی نیز می‌شود. نقد سروش این است که آیات و روایات مستعمل فیه را اثبات می‌کند و نه موضوع له. (فقه و دولت ص264-263) پاسخ این شبهه سروش نیز واضح است: در اثبات حکم شرعی؛ موضوع له ملاک نیست بلکه مستعمل فیه عرفی و شرعی ملاک است و امر به معروف در شرع اعم از لسانی و عملی است. 6. امر و نهی یک معنای عقلایی دارد که همان خواستن یا برانگیختن افراد به سمت کاری یا بازداشتن وی از امری است. فعل نزد عرف و عقلا لسان دارد که امروزه «زبان بدن» نامیده می‌شود. برخی دانشمندان زبان‌شناسی معتقدند بیش‌تر مفاهیم در تعاملات انسانی به وسیله زبان بدن به اشخاص منتقل می‌شود. با این مقدمه باید گفت که انسان همان‌گونه که با زبان خود می‌تواند امر و نهی کند، با افعال خود نیز می‌تواند آن را ابراز کند. در نتیجه لفظ صرفا ابزاری برای ابراز امر و نهی است و فعل نیز می‌تواند ابزاری برای آن باشد. 7. سروش محلاتی پس از این‌که می‌گوید امر و نهی از حیث لفظی شامل اقدام عملی نمی‌شود؛ سراغ تناسب حکم و موضوع و تنقیح مناط می‌رود و می‌گوید امر به معروف و نهی از منکر را از این دو باب هم نمی‌توان شامل اقدام عملی دانست. 🔹آیت‌الله شبیری و سیدمحمدتقی شیرازی در این زمینه از تناسب حکم و موضوع و تنقیح مناط استفاده نموده‌اند که سروش کلام ایشان را نقد می‌کند: « از فرمایش آیت‌الله شبیری استفاده می‌شود که مقصود اصلی از نهی از منکر، عدم وقوع آن است، آیا عدم وقوع منکر حکمت است یا علت؟ اگر علت باشد می‌توان خیلی زیاد توسعه داد، ولی از کجا بفهمیم که این علت است شاید مقصود امر گفتاری باشد تا ایجاد انگیزه فعل خوب و ترک فعل بد در مردم شود، و دیگران با «انگیزه خود» کار خوب را انجام داده و یا کار بد را ترک کنند... خیلی فاصله است بین گفتاری که ایجاد داعی می‌کند چه گفتار و چه نوشتار. با عملی که موجب صدور فعل به صورت قهری از دیگری شده و کار را بر او تحمیل می‌کند.»(فقه و دولت ص266-265) 🔸نکته نقض این‌که با همین مناط آقای سروش ؛ وجوب اقدام عملی در نهی از منکر اثبات می‌شود چراکه اگر علت؛ «ایجاد انگیزه فعل خوب و ترک فعل بد» باشد امر و نهی منحصر در ایجاد انگیزه لفظی نخواهد بود چراکه مسلما رفتار عملی و امر و نهی فعلی افراد انگیزه‌زاست و از قضا بیش‌تر از لفاظی نیز تأثیرگذار است و بسیاری اوقات فشار آوردن بر فرد یا منع کردن او از کار ناپسند انگیزه‌ای می‌شود برای تأمل و تغییر. 8. آقای سروش محلاتی در ادامه تلاش کرده آیت‌الله میرزا جواد تبریزی رحمه‌الله را نیز مخالف امر به معروف عملی نشان دهد. او از قول ایشان می‌گوید: «روایتی که سندا و دلالتا تام باشد و اثبات کند که چیزی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر یدی باشد، نداریم.» و عبارت اصلی کلام ایشان را نیز می‌آورد.(فقه و دولت ص265) تا اینجا نقل وی بدون اشکال است اما مسئله این‌جاست که آقای سروش یا ادامه کلام مرحوم آیت‌الله تبریزی را ندیده یا دیده و بنا به دلایلی مانند همیشه از ابزار تقطیع نابجا و استفاده کرده است. 🔻لینک صفحه چهارم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/2352 @rozaneebefarda
فقه؛ به مذاق دولت نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت» صفحه۴از۴ 🔹مرحوم آیت‌الله تبریزی در ادامه کلام خود می‌فرمایند: «ضرب یا جرح دیگران» با «وجوب حمل فرد بر معروف یا ترک منکر» متزاحم هستند و در فرض عدم احراز اهمیت، وجوب حمل فرد بر معروف ساقط است چراکه مقدمه تحققش جایز نیست. 🔸علاوه بر این «وجوب حمل فرد بر معروف یا ترک منکر» که از آن به «منع از منکر» تعبیر می‌شود محل تأمل است. ایشان در ادامه می‌فرمایند: «نعم قوله سبحانه يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نٰاراً يمكن استفادة الوجوب منها بالإضافة الى الأهل و لو كان المنع عن المنكر بالإيذاء و نحوه بشهادة الصحيحة بأن المنع المزبور إحسان بل يمكن ان يقال لا يحتمل عادة ان يكون المنع عن محارم اللّٰه إحسانا و برا بالإضافة إلى الأم و الأهل و لا يكون إحسانا بالإضافة إلى السائرين و لذا لا يبعد جواز المنع مطلقا كما لا يبعد الالتزام بان على الحاكم و والي المسلمين المنع في موارد كون المنكر بشيوعه موجبا لفساد المجامع الإسلامية و طمس معالم الدين عن بلاد المسلمين كما لا يخفى.»(ارشاد الطالب ج3 ص48) 🔹همان‌طور که واضح است ایشان با وجود انکار اولیه؛ به وجوب منع از منکر عملی به ویژه از جانب حکومت اسلامی متمایل هستند.ضمن این‌که مطلب مورد استفاده سروش از حاشیه ایشان بر مکاسب است که حیث علمی دارد و معلوم نیست در مقام بیان ادا شده باشد چنانکه ایشان در کتاب افتایی خود؛ امر به معروف عملی را جزء مراتب این فریضه می‌آورند و آن را به شرط اذن حاکم شرعی جایز می‌دانند.(منهاج‌الصالحین ج1 ص362) 9. سروش محلاتی بعد از تلاش‌های ناقص برای اثبات مدعای خود، می‌گوید: «باید توجه داشت که: بخش مهمی از روایات اقدامات عملی از حضرت علی علیه‌السلام است و اشاره به فتنه جمل و فتنه‌های معاویه و خوارج دارد و حضرت می‌فرمودند باید امر به معروف و نهی از منکر یدی و اعمال قدرت در برابر آن طاغی‌ها و اشرار کرد، ولی آیا از این‌ها می‌توان استفاده کرد که در جامعه اسلامی هر شیعه‌ای ولو فاسق، مشمول همین حکم است»(فقه و دولت ص265) 🔹اشکال بدیهی کلام وی این است که مورد مخصص نیست و صرف این‌که روایات نهی از منکر عملی از لسان مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام صادر شده است دلیل نمی‌شود که این حکم مختص مبارزه با طغاة و اشرار باشد. ضمن این‌که این کلام سروش محلاتی اعترافی است به این‌که امر به معروف و نهی از منکر از حیث مفهومی(ولو استعمالی) شامل جنگ علیه طغاة و اشرار نیز می‌شود. 10. سروش محلاتی در آخر کلامش ادعای وجود معارض علیه روایات مثبت اقدام عملی در نهی از منکر را می‌کند که هیچ دلیلی برای اثبات مدعای خود اقامه نمی‌کند.(فقه و دولت ص266) 🔻در پایان؛ به سؤال ابتدای یادداشت برمی‌گردیم. از دیدگاه سروش محلاتی؛ آیا نهی از منکر عملی جایز است؟ برای کسی که با ساز و کار فکری سروش آشنا باشد پاسخ به این سؤال آسان است. محمد سروش محلاتی در چارچوب فقه سیاسی خود به حکمی که مخالف عرف کشورهای غربی و بر خلاف نظر رایج کارگزاران دولت اعتدال باشد نمی‌رسد و طبیعتا باید پاسخ وی منفی باشد. اما برای رعایت اخلاق علمی و روشن‌گری عینی در این زمینه مقاله وی در کتاب «فقه و دولت» را بررسی کردیم. حال باید مقالات دیگر این کتاب را نیز بررسی کرد تا مشخص شود آیا عنوان واقعی این کتاب «فقه و دولت» است یا «فقه به مذاق دولت». @rozaneebefarda
پاسخ صریح واکنش آیت‌الله سیفی مازندرانی به سخنان تحریف آمیز در خصوص سیره نبوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت‌الله سیفی مازندرانی در واکنش به سخنان روحانی در خصوص پیمانهای پیامبر اسلام با کفار و نقض آن گفت:‌ 🔘 هرمذاکره ای در اسلام،‌ که مخالف با اصول بیان شده قرآن باشد، خلاف حکم قرآن و نامشروع است، خدای متعال در قرآن کریم برای پیامبرش اصول و حدودی در مذاکره قرار داده است و رسول خدا(ص) نیز به این شروط و اصول کاملا پایبند بودند. ◽️سوره توبه، اصل را بر گذاشته و چنین میفرماید: که ای مؤمنین! اگر خدا و رسولش را قبول دارید بدانید که در معاهده ای که با کفار و سران کفر می بندید اصل بر بی اعتمادی است، مذاکره کنید ولی اعتماد نکنید. ◽️قرآن کریم، بنا را بر بیزاری و از مشرکینی گذارده که با شما عهد بسته اند و در ادامه کسانی که با آنها معاهده بسته اید را همراه با دو قید استثناء کرده است: «ثم لم ینقصوکم شیئا و لم یظاهروا علیکم احدا فاتمو الیهم عهدهم»؛ مگر کفار معاهدی که وقتی با شما عهد می بندد شما را تحقیر نکنند و بر شما نقص وارد نکنند و ضربه نزنند. ⚡️اکنون سؤال ما این است که در همین کدام یک از این اروپایی ها و اعضای5+1 به شما ضربه نزده و وفادار نسبت به شما بوده اند و شما را پشتیبانی کرده اند؟ مگر نه این است که اینها دائما هم پیمان آمریکا و اسرائیل و صهیونیست هستند؟ عبارت «و لم یظاهروا علیکم احدا» نکره در سیاق نفی است که افاده عموم می کند و به این معناست که هیچ دشمنی از دشمنان شما را پشتیبانی نکنند. ◽️کشورهای مذکور هر جا که شما را ضعیف ببینند همه با هم علیه شما متحد و هم صدا میشوند، مگر فتنه سال 88 یادتان رفته است؟! مگر در تظاهرات خیابانی اخیر تجربه نکردید؟! اینها اگر قدرتشان برسد به شما لحظه ای مجال نمی دهند؛ لذا شما با چه مجوزی به مذاکرات ادامه می دهید؟ بدون شک ادامه این مذاکرات در صورتی که مخالف با اصول بیان شده قرآن باشد خلاف حکم قرآن و نامشروع است. 🔴در ادامه سوره توبه آمده است: «کیف و ان یظهروا علیکم لایرغبوا فیکم الًّا و لا ذِمّة»؛ چگونه بر آنها اعتماد میکنید در حالی که اگر در جایی در نقطه ضعف واقع شوید و آنها خودشان را در نقطه قوت ببینند؛ اصلا هیچ عهد و پیمانی را پایبند نیستند و به آن عمل نمیکنند. ◽️طبق آیاتی که بیان شد، هر معاهده ای بسته می شود باید تضمین کننده باشد چرا که فلسفه مذاکرات پیامبر اکرم(ص) این بود که حضرت برای مسلمین عزت و استقلال ایجاد کند و اگر خوف عقلایی داده شود که این مذاکرات موجبات تشعیف اسلام و مسلمین است مشروع نمی باشد. ◽️ کسی که در یک تریبون عمومی مطلبی را وارونه بگوید یا است، یعنی نمی داند که نمی داند که خب معذور است؛ اما اگر احتمال خلاف می دهد و دیگران به او تذکر داده اند در چنین مواردی او مرتکب شده است و واجب است که شبهه مطروحه را اصلاح نماید. ◽️ چنین مسئولی که در یک تریبون عمومی مواضع و راهبردهای کلان ولی امر مسلمین و نظام اسلامی را زیر سوال می برد آیا می شود گفت که التزام عملی به ولایت فقیه دارد؟ قطعا چنین فردی صلاحیت برای هیچ پستی در نظام اسلامی را ندارد. 🔻متن کامل:👇 http://hawzahnews.com/news/871667 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥به آتش کشیدن پرچم آمریکا و اسرائیل توسط معترضین عراقی @rozaneebefarda
💥فوری ریختن بنزین نارضایتی بر آتش معیشت مردم توسط در شب میلاد پیامبر رحمت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امتناع دولت روحانی از حذف یارانه ثروتمندان در شش سال گذشته و پرهیز از اطلاع‌رسانی به مردم نسبت به گرانی بنزین، اقدامی فریبکارانه است که می‌تواند زمینه‌ساز فتنه و اعتراضات اجتماعی گردد. این اقدام غیرمترقبه حتمن ابعاد خطرناکی خواهد داشت که دولت روحانی باید تبعاتش را بپذیرد @rozaneebefarda
💥خدعه رسانه‌ای به سبک رسانه‌های اعتدالگرا و اصلاح‌طلب! 🔻خرج کردن از وجهه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای توجیه اقدامات انتقاد برانگیز! 🔻باند رسانه‌ای دولت روحانی، در ماجرای بی فرجام هم، وقتی با نتیجه مواجه شد، تلاش کرد برجام را تصمیم رهبر معظم انقلاب قلمداد کند تا انتقادها متوجه ایشان باشد! 🔻این اقدامات ضمن آنکه مصداق فریبکاری سیاسی است، نشان می‌دهد که دولت فاقد پایگاه اجتماعی و جایگاه مردمی است. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۱ 🔸سعید س: به نام رهبری به کام دولت افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین به نام رهبری بسته حمایتی ماهانه به۱۸میلیون خانوار به کام دولت. جریان بد اندیش مثل همیشه ناکارآمدی و‌مشکلات و هزینه ها را در اذهان عمومی به رهبری نسبت می دهد اما پرداخت کمک هزینه عوض افزایش قیمت بنزین را حسن روحانی یک هفته پیش با عنوان بسته حمایتی ماهانه به ۱۸میلیون خانوار را به نام خود زد تا با یک تیر دو نشان زده باشد در اینجا وظیفه جریان انقلابی روشنگری و مطالبه بازخواست عاملان حذف کارت و خسارتهای کلان ازجمله مصرف بی رویه و قاچاق و آلودگی هوا می باشد. @rozaneebefarda
💥واکنش متفاوت فعالان مجازی پیرامون گران کردن بنزین و تشویقی های مرتبط با آن @rozaneebefarda
روزنه
💥فوری ریختن بنزین نارضایتی بر آتش معیشت مردم توسط #دولت_اعتدال در شب میلاد پیامبر رحمت @rozaneebef
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۲ 🔸محمدجواد: سلام خداقوت در جلسه سران قوا تصویب شده. قطعا باید با نگاه کارشناسی شده به این مساله نگاه شود. ایران 80 میلیون جمعیت داره، مصرف بنزین نزدیک 100 میلیون لیتر در روز. ترکیه با جمعیتی نزدیک به ما، 15 میلیون لیتر در روز. ارزانترین بنزین دنیا بعد از اندوزی متعلق به ایران هست. مساله مهم تغییر ساختار بودجه از نفت محوری به سائر منابع درآمدی از جمله مالیات و سوخت و... همونطور که تمام کشورهای پیشرفته دنیا همینطور کشورشون رو اداره کردند و میکنند. @rozaneebefarda