تعدی به حریم شهادت، با لعاب فقاهت!/ نقدی بر سروش محلاتی
[صفحه 5 از 6]
🔹در این صورت امثال محلاتی حتما بر این باورند که نستجیر بالله خداوند متعال نیز مقام جهاد را به یک امر دنیوی تنزل داده است که در آیه41 سوره مبارک انفال فرمود:
«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ».
⭕️طبق بافتههای بهظاهر استدلالی محلاتی، غنیمت گرفتن مسلمین در جنگهای صدر اسلام نیز تنزل و فروکاستن از مقام جهاد و شهادت بوده است!
بالاخره این جنگها و سرازیر شدن غنائم به خزانه بیتالمال و مسلمین، نوعی حظ و بهره دنیوی برای مسلمین است و درنتیجه، گرفتن غنائم تنزل مقام شهادت و جهاد است!
یا با فمنیستها همراه شوید و تعیین مهریه و حق نفقه برای زن را نیز تنزل مقام زن و تبدیل آن به یک کالای دنیوی و مادی بنامید!
یا بگوئید وجوب پرداخت ذمه برای کافران ذمی، تنزل مقام اسلام و مسلمین است، چراکه دریافت این وجوه نیز، برای مسلمین و عدم وجوب پرداخت از جانب ایشان، یک حظ و بهره مادی برای مسلمین است! یا دریافت دیه، فروکاستن ارزش جان انسانها و انسانیت و تنزل آن به یک امر مادی و دنیوی است و قس علی ذلک.
🔹محلاتی گفته در جامعه نبوی و علوی، شهادت یک #وسیله نبود. شهادت بود، ولی وسیلهای برای گرفتن مدرک، گرفتن پست، برای امتیاز، برای تجارت، امتیاز برای ورود به نهادهای آموزشی و غیر آموزشی، اشتغال و مانند آنها نبود.
⭕️در پاسخ این سخنان موهن باید گفت: اولاً در جامعه کنونی نیز شهادت وسیلهای برای گرفتن مدرک و پست نیست، هیچکسی منجمله شخص حضرتعالی و نزدیکانتان برای گرفتن مدرک حتی لحظهای حاضر نیستید، در حلب و دیرالزور و موصل و #خانطومان پنجه در پنجه گرگصفتان داعشی بجنگید! در بین وصیت شهدا یک وصیت یا پیام از شهدا بیاورید که گفته باشد من برای آسایش و اخذ امتیاز برای خویشان و بستگانم به میدان جنگ میروم!
اگر نیافتید و نیاوردید لباس علم از تن برکنید که خلاف تقوا و علم سخن راندید. و این شما هستید که ارزش و منزلت شهادت را فروکاستید و تهمت و نسبت ناروا به شهدا و خانواده معظمشان وارد آوردید و نمک بر زخم خانوادههای شهدای آتشنشان، شهدای سلامت و شهدای حادثه هواپیمای اکراینی پاشیدید.
🔻ثانیاً اگر ذرهای با خانواده معظم شهدا حشرونشر داشتید و چشم باز میکردید حتماً جمع زیادی از خانوادههای شهدا را مییافتید که این خدمات با اجبار و اصرار و اکراه به ایشان دادهشده است و البته که خیلی از این خانوادهها نیز هیچ خدماتی نگرفتهاند. ایشان کرامت و عزت و عقیده و آرمان مستحکمشان را با چنین تهمتهایی نیالودهاند و علیرغم اینکه بیش از هر کس شایسته حمایت و پشتیبانی حکومت اسلامی هستند، از پذیرش و دریافت کمکهای دولتی استنکاف میورزند و بهندرت بیابید کسانی که با طیب خاطر خود را محق و مستحق چنین عنایاتی بدانند.
⭕️در پایان مراجعه به فرمایشات امام خمینی(ره) بسیار بایسته است که در انتصاب مهدی کروبی(یکی از سران #فتنه۸۸) به سرپرستی بنیاد شهید، بیان شده است.
@rozaneebefarda
ادامه👇
تعدی به حریم شهادت، با لعاب فقاهت!/نقدی بر سروش محلاتی
[صفحه 6 از 6]
⭕️متن حکم امام خمینی پیرامون ضرورت تجلیل از خانواده شهدا، به قرار ذیل است:
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ مهدی کروبی- ایده اللَّه تعالی
ملت شریف ایران میداند که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری قشرهای مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب- رحمة اللَّه علیهم- و کسانی که در این راه معلول و آسیبدیده شدهاند، محسوب داشت. لهذا باید رسیدگی کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین در این راه، چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود.
لهذا لازم است سازمانی به سرپرستی جنابعالی و هیئتی از معتمدین متدین و آگاه و آشنا بدین گونه امور، برای این مقصد مهم تأسیس شود که با اجرای طرحهای مفید آن، ملت و دولت انقلابی، دین خود را در مقابل این گروه فداکار در راه انقلاب اسلامی ادا نمایند، شورای انقلاب موظف است برای این شروع مهم، بودجه کافی تصویب نماید و در اجرای آن سرعت عمل به خرج دهد و دولت و متصدیان امور، موظف هستند مواد زیر را مورد تصویب و اجرای سریع قرار دهند:
1- اولویت فرهنگی: یعنی در مدارس و دانشگاه با تسهیلات مقتضی وارد شوند.
2- اولویت اقتصادی: یعنی مسکن، زمین، وسایل زندگی و سایر مایحتاج زندگی برای آنان تهیه گردد.
3- اولویت در استخدام: یعنی خانواده شهدا و معلولین در استخدام دولت اولویت داشته و آنان که قدرت خدمت دارند به استخدام دولت درآیند.
4- کارت مجانی برای سوارشدن آنان در اتوبوسهای دولتی داخل شهرها تهیه گردد.
5- کارت نیمهبها برای استفاده از وسایل نقلیه بینشهری مثل قطار و هواپیما و غیره.
6- تشکیل دفترچه مخصوص برای قدرت خرید از تعاونیهای دولتی.
7- بیمه درمانی و استفاده از کارت ویژه خرید دارو.
8- قرار دادن حقوق رسمی برای معلولین که قدرت کار ندارند و خانواده شهدا بالنسبه به افراد آن خانواده.
9- ایجاد برنامههایی در رادیو بهعنوان معلولین و خانواده شهدا.
10- سازمان موظف است بدون فوت وقت، معلولین و آسیبدیدگانی که احتیاج به معالجه دارند تحت علاج قرار دهد و درصورتیکه با تصدیق طبیب لازم است برای معالجه به خارج کشور بروند، اسباب مسافرت و مخارج معالجه آنان را فراهم نماید.
ضمناً متذکر میشود که اگر سازمان در موارد مرقومه به اشکالی برخورد نمود و یا از طرف بعضی متصدیان اهمالی شد، اینجانب را مطلع نمایند تا در رفع آن بهطور مقتضی عمل نمایم.
روح اللَّه الموسوی الخمینی
25 اسفند 1358»
🔹با مرور این سخنان نسبت فکری امثال محلاتی با اندیشه امام و آرمانهای انقلاب اسلامی به خوبی مشخص میشود!
🔻خوب است حال که اندیشه این جماعت در تضاد با آرمانهای امام و انقلاب است، آن را فاش بگویند، لباس تزویر و ادعا از تن برکنند تا مردم بیشازپیش به هویت واقعی آنان پی ببرند و تکلیفشان با این جماعت مشخص گردد.
🔻آنوقت میتوان پیرامون دوگانه《شهادت و پاسداشت مقام شهید》یا 《تزویر و خیانت به مقام شهید》با امثال محلاتی به گفتگوی علمی نشست!
#خیانت_خواص
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#سکولاریسم_حوزوی
#خرده_جریان_اعتدال
#تحریف
@rozaneebefarda
دختر بدرالدجی امشب سه جا دارد عزا
گاه میگوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا
شهادت حضرت رسول الله، امام حسن وامام رضا علیهمالسلام تسلیت باد.
@rozaneebefarda
🔹پاسخ صریح یک فعال مجازی به استدلال کوآنتومی #رسول_جعفریان پیرامون #برجام!
مگر برجام برای گشایش در معاش مردم نبود؟
مگر برجامیان، شعارهای اخلاق گرایانه را مشتی بیانیه ایدئولوژیک و پوچ نمی دانستند؟
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ذکر مصیبت و مرثیهسرایی به مناسبت شهادت رسول اکرم(صل الله علیه وآله) و امام حسن مجتبی(علیه السلام ) در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره)
@rozaneebefarda
🏴 مبارزه پیامبر(ص) اعم از نبرد فکری، سیاسی، تبلیغاتی و نظامی بود.
▫️ #مبارزات_تبلیغاتی_پیامبر(ص)، از #جنگ_بدر و #احد کمتر نبود!
👈 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
مبارزه و جهاد پیغمبر به معناى مبارزه و نبرد با شمشیر فقط نیست، بلکه معنای مبارزه درگیرى و نبرد به معناى عام است؛ اعم از نبرد فکرى، نبرد سیاسى، نبرد تبلیغاتى و نبرد نظامى. البتّه زحمت مبارزهاى که پیغمبر در دوران قبل از هجرت در مکّه انجام میدادند، کمتر نبود از خطرات و زحماتى که در جنگهاى بدر و اُحد و خیبر و خندق و بقیّهى جنگها متوجّه پیغمبر بود.
🔶حاشیه روزنه
امروز نیز در مقام مقابله با #قلمهای_مسموم و تحریف گران و غرب اندیشان، نهضت تبلیغی دیگری لازم است که انشاالله با توسل به وجود نازنین رسول الله(ص) در حوزه مقدسه قم شکل بگیرد.
#جهاد_قلم
#نهضت_تبلیغاتی
@rozaneebefarda
#کتاب_صوتی «صلح امام حسن (علیهالسلام)؛ پرشکوهترین نرمشِ قهرمانانهی تاریخ»
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
(بخش اول)
🔸 تألیف آیتالله شیخ راضی آلیاسین
🔹 ترجمه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّلهالعالی)
🔰 برای دانلود هر مبحث، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.
صوت کامل این کتابصوتی، ضمن سه بخش منتشر میشود. بخش اول را در ادامه تقدیم میکنیم:
1️⃣ بخش نخست
۱- شخصیّت حسنبنعلی (عليهماالسلام)
yun.ir/e5zzn2
2️⃣ بخش دوّم: موقعیّت سیاسی
۲- پیش از بیعت
قسمت اول yun.ir/rhb1s9
قسمت دوّم yun.ir/949b63
۳- بيعت
قسمت اول yun.ir/dz4gbd
قسمت دوم yun.ir/jjr3l3
۴- كوفه در روزهای بيعت
قسمت اول yun.ir/5ll7df
قسمت دوم yun.ir/0d1r84
۵- تصميم بر جنگ
قسمت اول yun.ir/9amh03
قسمت دوم yun.ir/zy9ic7
۶- بسيج و فرماندهی yun.ir/zodtka
۷- عدد سپاه yun.ir/pnd9n1
۸- عناصر سپاه yun.ir/r4w83
۹- عبيداللهبنعباس yun.ir/v91jba
۱۰- آغاز سرنوشت
قسمت اول yun.ir/venn4f
قسمت دوم yun.ir/uchsu1
۱۱- قلمرو ترديد yun.ir/w1b092
۱۲- عقيده يا حكومت؟
قسمت اول yun.ir/1cxu47
قسمت دوم yun.ir/2m6uv2
۱۳- فداكاری
قسمت اول yun.ir/jb2vy6
قسمت دوم yun.ir/bgla42
۱۴- سيمای صلح
قسمت اول yun.ir/1moh8c
قسمت دوم yun.ir/fdaomc
قسمت سوم yun.ir/osj0f9
💠 #کتاب_صوتی «صلح امام حسن (علیهالسلام)؛ پرشکوهترین نرمشِ قهرمانانهی تاریخ»
(بخش دوّم)
🔸 تألیف آیتالله شیخ راضی آلیاسین
🔹 ترجمه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّلهالعالی)
🔰 برای دانلود هر مبحث، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.
صوت کامل این کتابصوتی، ضمن دو بخش منتشر میشود. بخش دوّم را در ادامه تقدیم میکنیم:
3️⃣ بخش سوّم: صلح
۱۵- انگیزههای صلح از نظر دو جبهه yun.ir/yzwnme
۱۶- قرارداد صلح yun.ir/my8ng3
۱۷- بررسی فرازهای برجستهی قرارداد
- اظهارات طرفین yun.ir/zuix2e
- موضوع بیعت yun.ir/2e0ygf
- سرنوشت خلافت پس از معاويه + دیگر موادّ قرارداد
yun.ir/r9zz62
۱۸- ملاقات در كوفه yun.ir/cej99
۱۹- در صحنهای ديگر yun.ir/fwhyq9
۲۰- وفا به شروط قرارداد
قسمت اول yun.ir/7ontgg
قسمت دوم yun.ir/obbwd9
۲۱- معاویه و شیعیان علی(علیهالسلام) yun.ir/fgta14
۲۲- معاويه و سران شيعه
قسمت اول yun.ir/9ipa2c
قسمت دوّم yun.ir/4mmgb8
قسمت سوّم yun.ir/tsawp8
قسمت چهارم yun.ir/c7zolb
۲۳- پايان ماجرا yun.ir/7aoyud
4️⃣ بخش چهارم: آخرين گفتار
مقایسه میان شرایط حسن و حسین (علیهماالسلام)
yun.ir/3m491g
🔹روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ صریح حاج #علیرضا_پناهیان به سخنان تحریف آمیز #حسن_روحانی پیرامون #صلح_امام_حسن(ع)
اگر از صلح امامحسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کردهایم!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟
🔻 آنقدر که با حرف صحیح میشود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمیشود. آنقدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، میتواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمیتواند ظلم کند، بهویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر میشود علیه دین سوءاستفاده کرد.
🔻 امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده میشود، فرمود: «کَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرفهای صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرفهای صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند.
🔻 مثلاً میگویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امامحسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرفها درست است اما ناقص است، همهاش را بگو! وقتی نصفش را نمیگویی، معلوم میشود یک قصد و غرضی پشت سرش هست.
🔻 بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا میکرد، اما چارهای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکمتری کند.
🔻 چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امامحسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ بهخاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و بهخاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند.
🔻 میگویند «ببینید امامحسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیهاش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانتها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امامحسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امامحسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همهاش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است.
🔻 کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم.
👤علیرضا پناهیان
🚩 حرم رضوی - ۹۹.۷.۲۴
@rozaneebefarda
روحانی، گرانی افسارگسیخته، ندای منحوس سازش با شیطان بزرگ؛ از حاشیه تا متن!
💥اختصاصی/ قابل تامل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
چند روزی است گفتگو پیرامون صحبتهای بی مبنا و سطحی روحانی در مورد صلح امام حسن(ع) داغ شده است.
گرچه روشنگری علیه #تحریف_تاریخ_اسلام یک وظیفه شرعی برای متخصصان امر است، اما هر اقدام غیرتخصصی در جهت داغ کردن این موضوع، مشخصا بازی در زمین طراحان عملیات روانی دولت غربگرای اعتدال است!
آنگونه که قبلا نیز بارها و بارها تجربه شده، دولتی ها در مقاطع سیاسی حساس، با سواستفاده از علائق مذهبی مردم، به تحریک آستانه حساسیت دینی جامعه می پردازند و مدت مدیدی نخبگان و به تبع آن، عموم مردم را مشغول می سازند تا افکار عمومی فرصت درنگ پیرامون کارشکنی ها و ناکارآمدی های سریالی برجامیان را نداشته باشد!
🔹به نظر میآید در این ایام (در کنار اکتفا به پاسخ های عالمانه و تخصصی به تحریفات شیخ برجام گرا) بهترین مطالبه از آقای روحانی این است که از او خواسته شود چنانچه گمان می کند در تحلیل تاریخ اسلام تخصص دارد (که اطلاعاتش در این موضوع #تقریبا_هیچ است!)، تحلیل های آبکی اش را بگذارد برای بعد از ریاست جمهوری!(احتمالا جایی خواهد بود که فرصت کافی برای مطالعه و تحلیل و... خواهد داشت!!)
فعلا #حسن_روحانی #باید مشکل اقتصادی را مرتفع کند! تا آن وقت بهتر است دهان فرو بندد و ژست #علامه و #تئوریسین به خود نگیرد! رئیس جمهور عمله مردم است و باید با استفاده از حجم انبوه اختیارات قانونی، فقط و فقط به وظیفه خود در اداره امور مردم مشغول باشد و در مقابل اختیاراتش پاسخگو باشد!
#اصلی _فرعی_کردن
#حاشیه_سازی_برجامیان
#فرا_فکنی
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#جام_زهر
#خیانت_خواص
#مذاکرات_یواشکی
@rozaneebefarda
روحانی؛ عامل عبرت تاریخی یا معلم تاریخ؟!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹این روزها فضای مجازی، پر شده از سخنان تحریف آمیز حسن روحانی پیرامون سازشکاری با بیگانگان با تمسک به تاریخ اسلام.
🔻روحانی گفته:
«ما باید تاریخ زندگی پیامبر را از نو بخوانیم...»
و یا:
«از ائمه هدی و از امام حسن(ع) هم باید یاد بگیریم.»
🔹حتما نباید در بازی طراحی شده تیم عملیات روانی اعتدالی ها افتاد و لذا همچنان و همیشه، #مطالبه_اصلی از قوه مجریه، #مسئله_معیشت مردم است و بس. اگر عرضه اداره اوضاع را ندارند(که در کارگاه عمل، بر همگان ثابت کرده اند ندارند)، همان بهتر که سکوت پیشه کنند و این واقعیت را اعلان کنند تا جهادی ها و عقلای قوم به میدان بیایند و خرابکاری های این جماعت بلندآواز و میان تهی را هر چه زودتر جمع و جور کنند.
🔹با اینهمه، مرور دوباره برخی فرازهای تاریخی و تطبیق آن بر شرایط فعلی، خالی از لطف نیست:
🔴 ۱. امام حسن مجتبی علیه السلام سه مرتبه اموال خود را با خدا تفسیم کردند. یعنی نیمی از اموالشان را به فقرا دادند و نیم دیگر را برای خود نگاه داشتند.
آقای روحانی! شما که همنام آن امام همام هستید، نمی خواهی از اینجای تاریخ درسی بگیری؟!
به جای انفاق و زندگانی زاهدانه، اشرافیت و زندگانی شاهانه در پیش گرفته ای و هنوز هم از امام مجتبی دم می زنی؟!
🔴 ۲. بعد از تحمیل صلح، معاویه برای مردم کوفه سخنرانی کرد و درباره ی مفاد پیمان صلح گفت:
«...جمیعها تحت قدمی لا أفي بشئ منها» یعنی:«...تمام آنها زیرپای من است. به هیچ کدام وفا نمیکنم.»
آقای روحانی! این سخنان و رفتار معاویه چقدر شبیه صحبتهای ترامپ و خروج آمریکا از برجام است! از این قسمت ها درس نمیگیری؟!
🔴 ۳. چندسال بعد از صلح، معاویه اقدامات مهمّی انجام داد:
🔻اول: بزرگان و سرداران شیعه را به شهادت رسانید. حجر بن عَدیّ را با قتل صبر کُشت و سر عَمرو بن حَمِق را بر نیزه کرد!
آقای روحانی! در اینجای تاریخ، یاد #حاج_قاسم نمیافتی؟
🔻دوم: دستور داد نام شیعیان را از دیوان بیت المال حذف کنند و مقرری ایشان را قطع نمایند.
آقای روحانی! یادت هست قرار بود تمامی تحریمها برداشته شود؟!
🔻سوم: به قضات و حاکمان همهی شهرها دستور داد هرکسی که احتمال میرود دوستدار امیرالمومنین علیه السلام باشد را به قتل برسانند!
عُمّال معاویه با همین حکم به تعقیب شیعیان پرداختند. اموال ایشان را غارت کردند. خانههای آنها را خراب نمودند و خود آنان را به قتل رساندند!
🔻چهارم: بیشترین فشارها را بر مرکز شیعیان یعنی شهر کوفه وارد کرد. زیاد بن أبیه را به حکومت کوفه گماشت.
آن ملعون از کارگزاران دولت امیرالمؤمنین علیه السلام بود. مرد، زن، کوچک و بزرگ شیعه را میشناخت.
شیعیان را هرجا که مخفی بودند، دستگیر میکرد. چشمان برخی از آنان را با میل کور کرد. دست و پای برخی دیگر را قطع نمود و آنها را به دار آویخت!
بر اثر جنایاتِ زیاد بن أبیه، هیچ شیعه ای در عراق باقی نماند مگر اینکه به قتل رسید یا به زندان افتاد و یا به شهرهای دوردست فرار کرد!
🔴 آقای روحانی! شما گفته بودی: «...مرد صلح باشیم به روز صلح.»
آری! در هر دوره ای باید به تناسب همان دوره عمل کرد.
شما و آقای ظریف، پنج سال قبل، یعنی سال۹۴ برجام را بر ملت تحمیل کردید؛ تضمینش هم امضای جان کری بود!
بنابراین؛ شما چندسال پیش صلح کردهاید. اکنون دورهی صلح نیست؛ بلکه «دورهی بعد از صلح» است. به قول دوستانتان: «دورهی پَسا برجام!»
🔴 نکند به ما درس تاریخ می دهی تا یادمان نرود که در دورهی پَسا صلح، چه بلاهایی بر سر اصحاب امام حسن علیه السلام آمد؟!
🔴 نکند به ما درس تاریخ میدهی تا بدانیم که فشارهایی که امروز بر ملّت قهرمانِ ایران تحمیل میشود، از دلار ۳۰هزارتومانی و تخم مرغ ۱۵هزارتومانی همگی فشارهای پس از صلح است؟!
🔴 آقای روحانی! با اینکه سوادی در تاریخ نداری اما عملکردت خودش مایه عبرت تاریخی شده است و درسهای زیادی به ملت ایران دادی که تا مدتهای مدید، نتیجه ذلت بار التماس به کفار و استکبار را پیش چشم نسل های مختلف نمایان ساخت اما فقط #یک_سوال باقی مانده:
🔻در این دورهی پَسابرجام، زیاد بن أبیهِ ایران کیست و در مواجهه با آن باید چه برخوردی کرد؟!
🔶پی افزود
اشتباه نمی کنیم آقای #تاریخدان_قلابی!
اکنون زمانه امام حسین(ع) است و مردم قهرمان ایران، تا پای جان پای عقیده و آرمان شان ایستاده اند. مردمی که در بیعت با حسین زمان، زیاد بن ابیه را به زباله دان تاریخ می اندازند!
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#خیانت_خواص
#جام_زهر_در_کام_برجامیان
@rozaneebefarda
44.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل سخنرانی حجتالاسلام حامد کاشانی در مراسم عزاداری رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حضور رهبر انقلاب. ۹۹/۷/۲۵
@rozaneebefarda
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافت ها و پیامدها
در آستانه ده سالگی سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم، تحلیل پیامدهای این اتفاق، ضروری است.
بازخوانی بیانات و تطبیق آن بر مجموعه های مختلف مورد خطاب، کارنامه اقشار مختلف از حوزویان در عمل به فرامین ولایت را روشن خواهد کرد.
در روزهای آینده در قالب مجموعه یادداشت هایی، به بازخوانی این سفر خواهیم پرداخت.
@rozaneebefarda
روزنه
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافت ها و پیامدها در آستانه ده سالگی سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم، تح
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۱
روزشمار سفر
#حافظه_تاریخی_حوزویان/ #پیگیری_مطالبات_رهبری_از_حوزه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴 27مهر1389 سالروز سفر تاریخی امام خامنهای مدظلهالعالی به قم است.
🔹روزشمار دیدارهای این سفر به قرار ذیل است:
27مهر: استقبال مردم قم و سخنرانی مردمی ایشان
27مهر-شب: دیدار با آیتالله نوری همدانی و آیتالله جوادی حفظهماالله
29مهر: دیدار با طلاب
28مهر: دیدار با آیتالله سبحانی، آیتالله مکارم، آیتالله شبیری و آیتالله علوی گرگانی
29مهر: دیدار با خانواده شهدا
30مهر: دیدار با آیتالله صافی گلپایگانی
1آبان: حضور در مسجد جمکران
1آبان: حضور در شیخان
1آبان: بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه قم
2آبان: دیدار با بسیجیان قم
3آبان: دیدار با طلاب غیرایرانی
3آبان: دیدار با اعضای مؤسسه امام
4آبان: دیدار با دانشجویان قم
4آبان: دیدار با اعضای شورای عالی
5آبان: دیدار هیئت دولت
6آبان: دیدار با خانواده شهدا
7آبان: بازگشت به تهران
🔶حاشیه روزنه
نهادهای مختلف حوزوی(از جامعه مدرسین تا دفتر تبلیغات و مرکز مدیریت و مجمع نمایندگان و....) خوب است گزارش دهند در این ده سال گذشته، تا چه میزان به مطالبات رهبری جامه عمل پوشانده اند و علت بر زمین ماندن سایر مطالبات، چیست؟
🔻بدنه حوزه #پس_از_ده_سال منتظر #گزارش_عملکرد است؛ نه صرفا بسنده کردن به بازخوانی همان مطالبات!
@rozaneebefarda
⭕️یک همایش متفاوت در قم با موضوع نقد کارنامه دولت روحانی
⬅️ با سخنرانی آقایان:
🔸وفسی، ذوالنور، نیک بین، رسایی، حاجی دلیگانی، کوشکی، غضنفری و دیگران.
📱پخش زنده این مراسم از کانال jebheh@ در روبیکا و گپ و سروش
🕢 دوشنبه ، ۲۸ مهرماه ۹۹، ساعت ۱۸، شهر مقدس قم
⭕️حاشیه روزنه
در مورد الگوی مواجهه با دولت اعتدال که امروز همه مشکلات کمرشکن معیشتی مستقیما متوجه آن است، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها طرح #استیضاح است. در مقابل، طرح سوال و استفاده از سایر ظرفیت های نظارتی نیز مطرح است. همچنین برخی نخبگان جریان انقلاب، #استیضاح_مردمی را مطرح می کنند که لازمه اش روشنگری حداکثری نسبت به عملکرد دولت غربگرای روحانی است.
فارغ از هر دیدگاهی که داشته باشیم و فارغ از هر نتیجه ای که حاصل شود، اصل نقد کارنامه سیاه دولت بنفش، یک #تکلیف_همگانی است که این روزها عده ای به انحا مختلف در صدد به حاشیه راندن آن هستند. #اجماع_جریان_انقلابی در #فریاد_مطالبات_مردمی، عاقلانه ترین راه در هدایت اعتراضات بالقوه در جهت درست است که قابل قدرشناسی است.
@rozaneebefarda
📜 بیانیه جمعی از فضلا و روحانیون سراسر کشور در اعتراض به سوءمدیریت دولت روحانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
"العالِمُ مَن عرِفَ قَدرَه و کَفی بِالمرءِ جَهلاً اّن لایَعرِفَ قَدرَه": عالم آن است که جایگاه و اندازه خود را بشناسد و برای اثبات جهالت فرد همین بس که جایگاه خود را نشناسد.(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳)
یکی از روشهای غلط دولتمردان در ادوار مختلف این بوده است که بجای پرداختن به وظایف اجرایی خود اعم از اقتصاد و معیشت و اشتغال و ... به نظریه پردازی ؛ بلکه نظریه پراکنی های فلسفی و جامعه شناختی آن هم بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی مکفی و عمیق مشعول شده و ملت را مشغول کرده اند و جالب است که همواره این ژست ناجور در برهه هایی اوج گرفته که دولت ها در اوّلیات تکالیف خود عاجز بوده اند و در واقع نوعی فرافکنی و فرار به جلو را دستور کار خود قرار داده اند.
رییس دولت سازندگی در دوران تورّم ۵۲٪ از رنگ و شکل پوشش بانوان سخن می گفت، دولت اصلاحات از جامعه مدنی و گفتگوی تمدنها،دولت عدالت از انسان کامل و منجی و امروز رییس ضعیف ترین دولت تاریخ انقلاب در شرایط تورم واقعی بالای ۴۰۰٪ از صلح امام حسن علیه السلام و ملاک مشروعیت امام و...سخن می گوید.
آقای روحانی! آیا این ملت به شما رای دادند تا بجای حل مشکلات آنها به تئوری بافی مشغولشان کنید؟ چه صلح امام حسن محصول نامردی و بی کفایتی کارگزاران و یارانش بوده باشد و چه چیز دیگری، دخلی به ناتوانی شما در انجام وعده های چرب و شیرین انتخاباتی و حتی حفظ وضع موجود اقتصاد کشور در زمان تحویل گرفتن دولت ندارد.
آقای رییس جمهور! شمادلار۳۵۰۰ تومانی تحویل گرفتید و امروز به مرز ۳۵۰۰۰ تومان رسانده اید!
پراید ۱۷میلیون تومانی تحویل گرفتید و امروز به ۱۱۷ میلیون رسانده اید.
مگر نگفتید:" دولت برنامه ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات مردم دارد"؟ پس چه شد؟
مگر نگفتید با تصویب برجام، دیوار تحریم ها تِرِک خورد و همه مشکلات حل شد؟ پس چه شد؟
یکبار به اسم توافق ، پالس اشتباه به دشمن فرستادید و شد آنچه می بینید چرا دوباره با تحریف تاریخ، به دشمن گِرا می دهید که فشارها را بر ملت عزیز ما بیشتر کند؟ عقلا از جملهء " آمریکا اگر بتواند مذاکره را بر ما تحمیل کند نمی تواند جنگ را بر ما تحمیل کند!" چه برداشتی دارند؟ کمی از لاک مشاوران نفوذیتان بیرون بیایید تا ببینید و بشنوید لعلکم تعقلون.
سخن شما به وضوح گرای تحریم بیشتر به نظام سلطه است؛ یعنی ای آمریکا! ما از جنگ می ترسیم اگر می خواهی تسلیم شویم و در پوشش مذاکره باقیمانده عزت و شرف و منافع ملت مان را هم تقدیم کنیم، ما را تهدید به جنگ کن! چرا ترس را جای عقلانیت جامی زنید؟ البته از کسی که در زمان حیات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مجلس لابی تسلیم و پایان دادن به جنگ را با نام دروغین " مجمع عقلا" راه انداخت و علیرغم دستور اکید امام مبنی بر تعطیل کردن آن تا یکسال بعد هم به کار خود ادامه داد ( ر.ک: خاطرات هاشمی رفسنجانی) دور از انتظار نیست.
آقای روحانی! شما اول شجاعانه و صادقانه منافع و گلابی های باغ برجام را به این مردم مظلوم نشان بدهید،بعد به دنبال تحمیل برجامی دیگر باشید.
ما طلاب و فضلای سراسر کشور بدینوسیله از مراجع عظام تقلید درخواست می کنیم تا همانند همیشه به وظیفه تاریخی خود در پاسداری از مرزهای دین در برابر تحریف های مکرر رییس جمهور و عمّال وی عمل فرمایند و پرچم مطالبه حقوق مردم را بر دوش بکشند.
و از ریاست فقیه، انقلابی، شجاع و مردمی قوه قضاییه تقاضا می کنیم تکلیف قانونی خود را علاوه بر مبارزه با فساد و تبعیض در دستگاههای اجرایی، نسبت به پیگیرد قانونی سخنان تحریف آمیز و مشوّش کننده اذهان عمومی رییس جمهور قاطعانه انجام بدهند.
از نمایندگان محترم مجلس خواهانیم با رعایت همه مصالح نظام اسلامی از تمام ظرفیت قانونی خود برای اصلاح رویه آقای رییس جمهور و پیشگیری از خسارتهای برجام احتمالی بعدی بهره ببرند.
و مردم عزیز و غیور ایران بدانند فرزندان شما در حوزه های علمیه مانند همیشه تحت علم ولایت، پیشقراولان مطالبه گری از مسئولین بوده خادمان دین و دنیای شما خواهند بود .
والسلام علی من اتبع الهدی
🗓 27 مهرماه 99
📌مشاهده اسامی امضاء کنندگان بیانیه در ذیل:👇
🌐 https://eitaa.com/Sollam/616
#برجامیان_عاشق_آمریکا #بیانیه_روحانیت #حوزه_علمیه #دولت_روحانی #برائت_روحانیت_از_روحانی
@rozaneebefarda
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/2
#فراخوان_خاطره_و_تحلیل
#حافظه_تاریخی_حوزویان/ #پیگیری_مطالبات_رهبری_از_حوزه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️نظر به مقارنت این ایام با دهمین سالگرد سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم مقدسه
🔻بدین وسیله از عموم فرهیتگان حوزوی دعوت می شود در تعظیم و تکریم این مناسبت به قدر مقدور همت و مشارکت کنند.
▫️برخی عرصه های مشارکت به قرار ذیل است:
1) بیان خاطرات و مشاهدات شخصی از روزهای حضور رهبر در قم
2) #تبیین محتوای بیانات حکیمانه
3) #تحلیل آثار و پیامدهای سفر
4) بررسی #کارنامه حوزه و روحانیت در عمل به منویات رهبری در مدت ده سال اخیر (ترسیم میزان حرکت به سمت تحقق مطالبات رهبری)
5) #ارزیابی و آسیب_شناسی؛ نقاط قوت و ضعف در تحقق این منویات و علت یابی آن (جهت رفع موانع و تشدید نقاط قوت)
6) #گزارش_عملکرد نهادهای حوزوی و مؤسسات خصوصی حوزوی در ارتباط با سفر رهبری
7) #مطالبه_گری از نهادها و جریان های مورد خطاب رهبری برای #تحقق_صددرصدی منویات و مطالبات رهبری
🔸روزنه آماده بازنشر یادداشت های مخاطبان فرهیخته و عموم حوزویان ارجمند در محورهای مذکور و سایر موضوعات مرتبط با سفر تاریخی مقام معظم رهبری می باشد.
انشاءالله مشمول دعای امام و شهیدان و رهرو صادق رهبر عزیزتر از جان باشیم.
@rozaneebefarda
#پرونده_ویژه
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📛یادداشت پنجم:
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
🔻نقدی بر سخنان آقای #صادقنیا با موضوع «عاشورا برای زیستن»
⭕️سلسله یادداشت های #تیغ_و_تحریف به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید #ادبیات_سیاسی جدید و جهت دار مواجهیم.
⭕️تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از جریانهای زاویه دار(با لحاظ شدت و ضعف در مخالفت یا نقد نظام)، مجموعه نقدهایی را به قلم برخی فضلای حوزوی تقدیم خوانندگان میکند.
⭕️یادداشت نخست:
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!/نقدی بر سخنان آقای مرتضی جوادی آملی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5190
⭕️یادداشت دوم:
داوود #فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5206
⭕️یادداشت سوم:
این برائتی های مهربان!/نقدی بر سخنان جناب آقای #سیدصادق_شیرازی پیرامون عدم برخورد با #براندازان_نظام_اسلامی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5229
⭕️یادداشت چهارم:
تعدی به مرز شهادت با لعاب فقاهت/نقدی بر سخنان آقای محمد سروش محلاتی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5293
◽️متن کامل؛ در روزنه :
@rozaneebefarda
May 11
روزنه
#پرونده_ویژه تیغ و تحریف! روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اس
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
📛یادداشت پنجم:
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
🔻نقدی بر سخنان #صادقنیا با موضوع «عاشورا برای زیستن»
💥اختصاصی|| امین عظیمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 6]
🔹آقای صادقنیا عضو هیئت علمی #دانشگاه_ادیان است که حول مباحث جامعهشناسی و ادیان و فرق مطالعاتی دارد. یادداشت های تلگرامی وی از یک سو و کوتاه نوشت های ژورنالیستی اش در روزنامه ایران، نشانه تعلق خاطر وی به شاخصههای سیاسی دولت اعتدال است.(معنایی که در برخی رسانه های اعتدالی بدان تصریح شده) نامبرده همچنین از گویندگان در حال رشد شاخه حوزوی #خرده_جریان_اعتدال است که کمابیش مورد توجه رسانههای دولتی قرار میگیرد و به خاطر ورود شبهروشنفکرانه به مباحث، اجمالا مورد توجه جریان غربزده نیز هست.
در دهه محرم 1399 بیژن عبدالکریمی دست به راه اندازی پویشی به نام " پویش ملی هر خانه یک حسینیه" زد و تلاش داشت مخاطبان را به عزاداری های فردی تشویق کند. مخاطب و سخنرانان صفحات مجازی این پویش ظاهرا مثل خود عبدالکریمی اغلب از علاقهمندان #شریعتی و #بازرگان بودند. یکی از سخنرانان جوان این پویش می نویسد :
" کرونا فرصتی است برای شکستن انحصار #تشیع_سیاه بر گرامیداشت #خون_سرخ سیدالشهدا. آنها محرم را ابزاری برای نمایش #قدرت_فرقهای میخواهند، اما عاشورا مهمترین تمایز شیعه با سایر ادیان و مذاهب است که آن را از فروکاست به یک فرقه منجمد بسته مانند سایر ادیان و مذاهب، به شیوهای که #روحانیون میخواهند، حفظ میکند."
🔹سخنرانی صادقنیا با عنوان "عاشورا برای زیستن" در تاریخ 2 شهریور از طریق کانال این پویش انتشار یافت. او در این طرح بحث به طور خلاصه حادثه عاشورا را الگویی برای چگونه زیستن دانسته و در نهایت الگویی که از زندگی امام حسین(ع) برای مخاطب برجسته میکند، تفسیر خاصی از #اصلاحطلبی و آزادگی است که خالی از مناقشه نیست. در چند محور به بررسی و نقد انگاره های وی خواهیم پرداخت:
1- سخنران مزبور علاوه بر اینکه رسالهای در موضوع کارکردهای اجتماعی مرگ نوشته، در سه سال اخیر در کانال شخصی تلگرامی خود و بعضی سخنرانیها، کمابیش به این موضوع پرداخته است. این سلسله بحثهای تکراری چند ساله نشان می دهد که او به دنبال یک وعظ و درس عادی نیست بلکه یک پروژه طولانی مدت را پیگیری میکند. وی بعنوان یک طلبه علاقمند به
جامعهشناسی و شریعتی، قاعدتا باید به دنبال جریانسازی اجتماعی باشد. البته این سخنرانی ابهامات و نارساییهایی دارد که با انضمام سخنان دیگر وی، تا حدودی مرتفع میشود.
2- او در این سخنرانی تلاش دارد شهادت اباعبدالله(ع) و حوادث حماسی عاشورا را تحت الشعاع قرار دهد و قابلیت الگوگیری را از وقایع آن نیمروز تاریخی #کم_رنگ کند لذا برای تحقق این منظور، مخاطب خود را در یک دوگانه کاذب قرار میدهد و الگوگیری از زندگی امام حسین(ع) و بهرهگیری از حماسه و شهادت روز عاشورا را در مقابل هم قرار میدهد و ادعا میکند که حماسه عاشورا به خودی خود قابل الگوبرداری نبوده و شهادت چیزی جز مرگ نیست(!!) و آنچه مهم است طرز زندگی افراد است.
البته تردیدی نیست که نوع مرگ افراد ارتباط وثیقی با نوع زندگی آنها دارد اما باید گفت که الگوگیری همسان و هم زمان از زندگی و حوادث روز عاشورا هیچ محذور عقلی و عقلائی ندارد و هر فردی میتواند از زندگی و شهادت آن امام عزیز به صورت مستقلّ و مجزا درس بیاموزد.
⭕️این سخنران میگوید:
«خلاصه سخن من این هست که عاشورا حتی اگر بر مفاهیمی چون مرگ، رنج و درد تمرکز بکنیم، برای ما بیش از آنکه الگوهایی برای مردن به دنبال داشته باشد، الگوهایی برای زیستن به دنبال دارد. این دلیلش این است که مرگ و شهادت در صحنه کربلا یک لحظه تاریخی نیستند. بلکه اشاره به نوعی زندگی کردن دارند.»
🔹تقابل کاذب میان الگوگیری از زندگی و شهادت توالی فاسد بیشماری دارد و اگر این الگو ترویج شود، الگوپذیری و عبرت گیری از حادثه عاشورا و امتداد الگوی شهادت طلبی عاشورائیان، تضعیف خواهد شد و جنبه های درسآموز عاشورا در باب ایثار، مقاومت در برابر دشمن، نه گفتن به طاغوت، روشنگری، افشای چهره کریه دشمنان اسلام و ... کمرنگ میشود.
🔻البته آقای سخنران به این حد قانع نیست و قائل است تکریم و عزاداری برای اباعبدالله به خاطر حادثه عاشورا نیست(!!) بلکه به دلیل دوران قبل از عاشورا است. او می گوید:
⭕️« وقتی داریم از شهادت امام حسین حرف میزنیم در حقیقت داریم از آن مدل زندگی امام حسین حرف میزدیم و وقتی شهادت او را میستاییم، در حقیقت داریم مدل زندگی او را می ستاییم»
او با اشاره به خطبه امام حسین در منا این مطلب را تایید می کند که الگوگیری از آن حضرت دقیقا به قبل از دهه محرم برمیگردد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 2 از 6]
🔹این مسئله بسیار عجیب است که گوینده مزبور توانسته از خطبه منای امام حسین(ع) درس اصلاحطلبی بگیرد اما از حادثه عاشورا و شهادت ایشان و جانفشانی حداکثری برای مقابله با انحراف بنیادی جامعه اسلامی، به صورت مستقل نمیتواند درسی بیاموزد.
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظهالله) در این مسئله ورود جالبی دارند و معتقدند با وجود درسآموز بودن حوادث قبل از عاشورا، وزنه عبرتآموزی از آن حادثه بالاتر است. ایشان می فرمایند:
🔶«خطابه امام حسین علیهالسّلام خطاب به علما و بزرگان و صحابه و تابعین در منی - كه در كتب حدیث ذكر شده است - یك سند تاریخی است؛ نامهی آن بزرگوار خطاب به علما و بزرگان و پایهها و اركان دینی در زمان خودش - «ثُمَّ أنتُم ایَّتُها العِصابَة، عِصابَةٌ بِالعِلمِ مَشهورَة» كه در كتب معتبر حدیث نقل شده است - یك سند تاریخی مهم است؛ رفتارهای آن بزرگوار؛ برخوردش با معاویه، نامهاش به معاویه؛ حضورش در كنار پدر در دوران كوتاه خلافت امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام؛ همهی اینها قدم به قدم درس است؛ منتها حادثهی عاشورا چیز دیگری است.»(22/03/1392)
🔹بنابراین کاذب بودن دوگانه «زندگی-شهادت» و کمرنگ کردن عنصر شهادت در بیانات امثال صادق نیا، امری واضح است و البته او گرچه در ارائه چنین رویکردی تصریح ندارد، اما تئوریسازی شلخته و شعرگونه وی، اقتضای چنین خطاهای فاحشی را دارد. علاوه بر این، گزاره های دینی محکمی دالّ بر الگوپذیری استقلالی از ممات محمدی و حسینی وجود دارد:
«اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی محمد و آل محمد.»(کامل الزیارات، ص 178)
این فراز از زیارت عاشورا آشکارا به الگوگیری همطراز از زندگی و شهادت ائمه اطهار(ع) اشاره دارد. البته معلمان #اخلاق_مدرن و روشنفکران متاثر از اخلاق اومانیستی، مثل ملکیان و سروش بر اساس رویکرد غیردینی و بریده از وحی به ابعاد اخلاقی حادثه عاشورا می پردازند و تعجب است که آقای صادقنیا که پیگیر صوت و نوار عبدالکریم سروش بوده و شاید خود را شاگرد نواری آنها حساب کند، چرا آنقدر پسرفت کرده است!(خاطره از سروش: 1/11/96، کانال صادقنیا)
3-تعابیر او به شکلی است که نه تنها الگوگیری از حادثه عاشورا نزد مخاطب زیر سوال می رود بلکه طبق رویکرد وی شهادت اباعبدالله(ع) نیز جایگاه و ارزش خاصی پیدا نمیکند. سخنران حتی شهادت مظلومانه و لب تشنه ایشان را دلیل بر لزوم تقدیر و تکریم نمی داند و می گوید:
⭕️«شهیدان کربلا زندهاند، نقشهای اجتماعی ایفا میکنند، واقعیّت جامعه را میسازند، حرکت و تغییر ایجاد میکنند؛ اما نه به دلیل مصیبتهایی که در نیمروز عاشورای سال ۶۱ هجری تحمل کردند! آنان شهروندانِ ابدی جامعهی ما هستند به دلیل گونهی زیستنشان. آنان جوری زیستند که پس از مرگ سزاوار این عنوانهای متعال و این جاودانگی شدند.
نباید گمان کنیم که این لقب به اصطلاح مقدس و این تعبیر استعلایی و این جاودانگی فرهنگی ای که شهدای کربلا دارند به دلیل آن عطشی است که کشیدند.»
🔹ناگفته پیداست که لازم نبود گوینده برای پررنگ کردن زندگی اباعبدالله(ع) حادثه عاشورا را از تعالی و حماسهاش تهی کند. تمایز امام حسین(ع) از دیگر اولیای الهی به خاطر همین نیمروز حماسه عاشوراست.
حادثه عاشورا آنقدر در جاودانگی اباعبدالله(ع) برجسته است که با وجود همسان بودن نوع زندگی امام حسن و امام حسین علیهما السلام و ختم به شهادت شدن زندگی هر دو بزرگوار، امام حسن(ع) نسبت به روز عاشورا خطاب به امام حسین علیه السلام می فرماید:
" لا یوم کیومک یا اباعبدالله"(مناقب آل أبي طالب، ج4، ص86)
⭕️فارغ از انگیزه و نیت نویسنده، مخاطب «قدسیزادیی از مفهوم شهادت» را از کلمات او برداشت میکند؛ پس لاجرم باید شهدایی چون حرّ یا بعضی از شهدای جنگ تحمیلی که گذشته خوبی نداشته اند، شهید نداند!
شهادت اصحاب کربلا، صادق نیا را به ستایش وانمی دارد اما قاسم بن الحسن شهادت را شیرین تر از عسل می بیند(الهدایة الکبری، ص 204) و جد بزرگوارش امیر المومنین علیه السلام شهادتش را با "فزت و ربّ الکعبه" (مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ، ج2، ص 119 و ج3، ص 312) ستایش می کند.
ستایش شهادت برای این گوینده سخت است اما خداوند در زیارت عاشورا اصحاب حسین بن علی را با "بذلوا مهجم دون الحسین"( کامل الزیارات، ص 179) ستایش می کند.
🔻علاوه بر این، جدا کردن حادثه عاشورا و حماسه ها و مصیبت های آن از زندگی امام حسین(ع) خطایی است واضح. چه دلیلی دارد که حماسه امام حسین(ع) در روز عاشورا را از زندگی ایشان جدا کنیم و آن را از الگو پذیری مستقل تهی کنیم؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 3 از 6]
4-القای مباحث در محرم برای مخاطبان تحصیلکرده، بدون استناد به آیات و روایات، خارج از ضوابط سخنرانی مذهبی است اما سخنران مزبور در سخنرانی نزدیک به ۴۵۰۰ کلمه ای خود به جز یک آیه قرآن برای تایید، از هیچ آیه، روایت و نقل تاریخی از عاشورا، استفاده نکرده ولی از مثالهای غیردینی و مضامین افسانهها، فراوان استفاده کرده که بن مایه سخنان وی را نشان میدهد.
علاوه بر این، در تفسیر آیه «لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»(بقره/154) به ارائه #تفسیری_مادی از این آیه شریف میپردازد و #شهادت را امری زمینی و مادی صرف، توصیف میکند و به صورت ضمنی ادعا میکند، شهادت عنوانی است که جوامع برای زنده نگه داشتن قهرمانان خود، خلق کردهاند.
🔻گفتنی است این ادعا تازگی ندارد و پیش از این نیز عدهای از مفسرین اعتقاد داشتند. علامه در المیزان به این تفسیر انحرافی چنین اشاره میکند:
«منظور از زندگى بعد از شهادت [در آیه لاتحسبن الذین قتلوا ....] اين است كه نام شهيد زنده ميماند و در اثر مرور زمان ذكر جميلش كهنه نميشود»(ترجمه المیزان، ج1، ص519)
علامه در نقد این تفسیر چنین میفرماید:
⭕️«حياتى كه شما آيه را با آن معنا كرديد، جز يك گولزننده چيز ديگرى نيست، و اگر پيدا شود تنها در وهم پيدا مىشود نه در خارج، [و] حياتى است خيالى كه به غير از اسم، حقيقت ديگر ندارد و مثل چنين موضوع وهمى، لايق كلام خداى تعالى نيست.»(ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص519)
⭕️در سخنان گوینده مزبور به موازات مواضع برخی روشنفکران عرفی و رسانه های غربزده، تقابل خاصی با هیئات و مداحان متعهد دیده میشود. آنها در ایام محرم گوش فلک را کر میکنند که چرا مداحان روضه ها و مدحهای بی اعتبار میخوانند(3/02/99، کانال تلگرامی) اما با این وجود، خود او، ضوابط حداقلی یک سخنرانی مذهبی را رعایت نکرده است.
5-سخنران مزبور از مثالهایی برای توضیح مطالب خود استفاده می کند که هر کدام ابهامات خاص خود را دارد. او از دو مثال تاریخی برای اثرگذاری مرگ های غیر عادی در جوامع استفاده می کند که هر دو شورشی مردمی علیه حکومتهای وقت بودند. مثال اول درباره طاعون سیاهی در اروپا بود که باعث شورش علیه فئودالیسم و حاکمیت کلیسا در اروپا شد و مثال دوم مرگ جوان تونسی که باعث جرقه بیداری اسلامی شد و البته جناب ایشان از لفظ بهار عربی استفاده می کند و نه بیداری اسلامی. این مثالها با قسمت آخر صحبتهای او که اعتراض به وضع موجود را از قیام اباعبدالله(ع) استفاده می کند، تناسب جالبی دارد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.
⭕️مثال دیگر درباره #هولوکاست است که به صورت ضمنی و با طرح سوال، افسانه بودنش را در ذهن مخاطب زیر سوال میبرد و از این طریق، خواسته یا ناخواسته قرائت یهودیان رادیکال از این واقعه را در ذهن مخاطب تقویت میکند.
استفاده از این مثالهای تاریخی بی اعتبار و یا جهتدار با وجود وقایع تاریخی معتبر مانند شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی(به عنوان عامل شتابزای انقلاب اسلامی)، جای بسی تامل دارد. علاوه بر مورد ذکر شده، حادثه تاریخی هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم نیز هست که از قضا ملموستر و متقنتر از قصه مشکوک هولوکاست است.
عجیبتر از موارد مذکور، اشاره او به شخصیت خیالی و افسانهای «گیلگمش»، در مقام تبیین و تمثیل شهید و مقام شهادت است!
شاید جناب سخنران آنقدر درگیر افسانههایی مثل گیلگمش و... بوده که شهادت سردار سلیمانی و تاثیر اجتماعی و سیاسی عمیق و جهانی آن را عمدا و یا سهوا(!) از یاد برده است.
6- بخش معظم از سخنان وی، مقدمهای است برای القای قسمت آخر و بیان دو جوهره مهم زندگی امام حسین(ع) برای الگو برداری. او با اذعان به وجود فهرست بلند بالایی از ویژگیهای زندگی امام حسین(ع) که به جاودانگی فرهنگی ایشان منجر شده است، دو ویژگی اصلاح طلبی و آزادگی را بر می گزیند. انتخاب این دو از جهاتی بسیار قابل توجه است؛
اولا: او در مقاله ای که در سال 93 منتشر شده، در این باره از عنوان " افزایش روحیه انقلابیگری" استفاده کرده است(تحلیل کارکردی سوگواری های محرم در ایران پس از انقلاب، ص5)
استفاده از عنوان اصلاح طلبی که امروزه تبادر اولیه اش نزد مخاطب به جریان سیاسی خاص و غرب زده کشور است، خالی از سوگیری نخواهد بود.
ثانیا: دو پهلو صحبت کردن و مشخص نکردن مرجع ضمیرها یکی از شاخصه های خرده جریان اعتدال است. محمود سریع القلم یکی از تئورسین های اعتدالیون از این شاخصه به #ابهام_استراتژیک تعبیر میکند(عقلانیت و توسعهیافتگی ایران، ص۳۳۲)
اینان اما از نظر اهل دقت نمی توانند مراد خود را پنهان کنند لذا گوینده باید مشخص کند اصلاحطلبیای که مدنظر اوست به چه معناست؟ دایره این اصلاحطلبی تا کجاست؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 4 از 6]
🔹معلوم نیست منظور از اصلاح وضع موجود و توجیه نکردن آن دقیقا چیست؟
🔻به نظر نمی رسد سخنران مورد نقد، واقعا طالب اصلاحطلبی به معنای ادعایی آن باشد، چرا که تاب انتقاد از مجلس دهم، دولت اعتدال و برجام را نداشته است و در برابر انتقادات صریح علیرضا #پناهیان او را متهم به #تندروی کرده و برجام را تصمیم نظام! و انتقاد از برجامیان را دلسرد کردن مردم دانسته است.(مصاحبه با اعتمادآنلاین، 20 آبان98)
🔹جالب اینکه از این فرد تا کنون انتقاد خاصی از دولت اعتدال سراغ نداریم! البته مراد او با مراجعه به سایر اظهاراتش بیشتر مشخص میشود و ظاهرا منظور وی از اصلاح، اصلاح نظام اسلامی و شاید تغییر آن است.
یکی از مخاطبانش از او در سخنرانی دیگری می پرسد:
« وقتی [امروزه] خطبه منای امام حسین را مطالعه می کنیم به یک بنبست می رسیم. از یک طرف با تاکیدات حضرت بر کنشگری فعال، اعتراض و نهی از منکر مواجه هستیم. اما در مقابل نه با سلطان ماذون طرف هستیم و نه با سلطان جائر و… . لذا اگر بخواهیم با تمسک به خطبه منا اعتراضی داشته باشیم چگونه باید انجام بگیرد؟ به هر حال در حکومت اسلامی اشکالاتی وجود دارد که باعث شده خود حاکم اسلامی به اولین معترض نظام تبدیل شده است، در این شرایط وظیفه ما چیست؟»
صادق نیا مفروض این سوال را ظاهرا می پذیرد. یعنی اولا سلطان ماذون و مشروع در جمهوری اسلامی نداریم. ثانیا نظام دچار اشکال است و در واقع اسلامی نیست لذا در ادامه می گوید:
⭕️« در نظام اجتماعی فعلی آنچه که امام حسین به دنبالش است، را می توان از طریق رفتارهای مدنی، صندوق رای، اقدامات رسانهای و… هم دنبال کرد.»(شفقنا، 18 شهریور 1397)
🔻سؤالی که برای صادقنیا طرح شده مبهم است و پاسخدهنده نیز رفع ابهام نمیکند. شخص سائل با رندی و ظرافت، اشکالات اجرائی را به اصل نظام تسری میدهد و ادعا میکند « حاکم اسلامی به اولین معترض نظام تبدیل شده است.»
طبیعی است وقتی اشکالات به ساختار و اصل نظام بازگردد تکلیف در استنتاج روشن خواهد بود. معلوم نیست مراد او از تغییرات در نظام با رفتار مدنی و رسانه ای، همان الگوی مد نظر اصلاح طلبان و امثال کدیور است که سر از فتنه ۷۸ و ۸۸ درآوردند، یا چیز دیگر؟!
🔹البته از کلمات دیگر وی برداشت میشود که او چندان به صندوق رای و انتخابات باور ندارد و فضای مجازی را چون بی در و پیکرتر می بیند در آنجا صریحتر حرف می زند و مردمسالاری دینی نظام اسلامی را زیر سؤال میبرد. وی در این رابطه می نویسد:
🔻« آن روزها مخالفان و موافقان سیدمحمد خاتمی هر کدام فکر میکردند که با آمدن و یا نیامدن او چهها که نخواهد شد و همین بیم و امید بود که تنور انتخابات را گرم کرد و مردم را به پای صندوقهای رأی کشاند و در پایان آن "حماسه" رقم خورد. امّا طولی نکشید که هر دو دسته فهمیدند نباید از صندوقهای رأی انتظار زیادی داشت. تاریخ معاصر ایران نشان میدهد که سیاستهای کلان در این کشور، هیچوقت از انتخابات اثر نگرفتهاند و هرگونه تغییر در عواملی غیر از صندوق رأی و انتخابات ریشه دارد.»( کانال تلگرامی، 99/3/2)
🔹یکسانانگاری انتخابات در نظام اسلامی و رژیم طاغوتی، ظلمی است بزرگ به نظام اسلامی که پیشتر معاندان و فتنه گران بارها مرتکب شده اند. اینبار اعتدالیون چون دوباره از صندوق رای آینده ناامید شدهاند سعی دارند ادبیات کهنه آنان را بازسازی کنند. سوزنبانی #اعتراضات_سیاسی_رادیکال در جریان #اصلاحات به سمت اقدامات #ساختارشکنانه و #براندازانه، یکی از مهمترین راهبردهای مورد توجه طیفی از پیروان #خرده_جریان_اعتدال است که صادق نیا خواسته یا ناخواسته به سهم خود در این سناریوی سیاسی نقش آفرینی کرده است.
بعد دیگر اصلاحطلبی مدنظر وی به تهاجم فرهنگی مربوط است نه در دولت اعتدال بیش از هرچیز در قالب سند منحوس ۲۰۳۰ پیگیری شد. سخنران مزبور در یک لایو، خانواده را از تعریف دینی اش خارج کرده و ازدواج های نامشروع را در تعریف خانواده گنجانده است.(صفحه اینستاگرام مؤسسه خاتم، 1مرداد1399) که این سخنان مورد نقد هیئت تحریریه روزنه واقع شد.(16مرداد1399) و او به جای تصحیح، طلبکارانه به رجزخوانی بسنده کرد و منتقدین را به سو برداشت متهم نمود.
🔹 سخنران مزبور مثل سایر اعتدالیون، هر از چند گاهی دم از امام و رهبری می زند. اما اصلاح طلبی اش با رهبری تفاوتی بنیادین دارد. او دولت متبوعش را از دایره اصلاح طلبی بیرون می کند و لوازم کلمات او به سمت و سوی تغییرات بنیادین میل میکند، درحالی که رهبری، انقلاب را در مرحله تشکیل دولت اسلامی می دانند و نظام اسلامی را تحقق شده دانسته اند.(84/5/28)
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 5 از 6]
🔹صادق نیا تعریف خاص خود را از اصلاح طلبی دارد و تلاش میکند آن را از دل تاریخ عاشورا بیرون بکشد و عجیب آنکه در قاموس وی اصلاحطلبی جهانی که از اهداف اساسی انقلاب اسلامی است جایی نداشته و بالاتر از آن، حرکت انقلاب اسلامی را در جهت زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت را از اساس، #غیردینی می داند و می نویسد:
«واقعیّت آن است که در ادیان ابراهیمی، دینداران هیچ مسئولیّتی به نام زمینهسازی ظهور و یا شبیه آن ندارند. #زمینهسازی یک #مفهوم_ساختگی است که #هیچ #معنای_الاهیاتیای #ندارد.»(کانال تلگرامی، 99/1/19)
واضح است که اصلاح امور بر اساس کتاب و سنت(که همانا از شعارهای اساسی نهضت عاشورا بود) همیشه مطلوب است اما اگر این قبیل مفاهیم، ابزاری برای تضعیف جبهه حق و تقویت یک قبیله سیاسی همگرا با استکبار و کفار باشد، شعار پوچی بیش نیست. اصلاح طلبی در نگاه اعتدالیون هرگز به مقوله هایی مانند خروج آمریکا از منطقه، نابودی اسرائیل، نابودی استکبار و استعمار جهانی و تشکیل جبهه جهانی مستضعفین و صدور انقلاب و... تعلق نمیگیرد.
⭕️ثالثا: او آزادگی را جوهره دیگر زندگی امام حسین(ع) دانسته است. او معتقد است در برابر تهدیدها، تطمیعها و مشکلات بی حد و حصر اصلاحطلبی باید ایستاد. با نگاهی به دیگر مطالب او می توان مراد دقیقش را از این اجمال گویی ها فهمید.
وی با اشاره به مشکلات حاد معیشتی(که محصول عملکرد همفکران سیاسی اوست) مینویسد:
«کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، منابع انسانی پویا و جوانتری دارد؛ ولی جوانهایی که این روزها از فقر و بیکاری در عذاب هستند و گرانی و تورّم امانشان را بریده و نرخِ دلار و طلا و مسکن نا امیدشان کرده است، بیش از آنکه برای جامعهی خود سرمایه باشند، "بمبهای متحرکی" هستند که هر آن میتوانند منفجر شوند و نظم اجتماعی و بقاء جامعهی خود را تهدید کنند. فقر، بیعدالتی، بیکاری، و ناامیدی انسانها را به مرزهای کفر هم میکشاند؛ چه رسد به دزدی و شرارت و آشوب»(همان، 99/4/28)
🔻اگر چنین زمینه ای در جامعه وجود دارد و رسانه های ضدانقلاب به شدت به دنبال آشوب در کشور هستند، چنین دعوت های بیضابطه برای اصلاح نظام اسلامی(نه دولت حاکم) آیا معنایی جز تهییج بر شورش و القای حس ناامیدی در جامعه دارد؟؟!
🔹جناب صادقنیا علاوه بر تشویق جوانان #اصلاحطلب به اعتراض بی ضابطه، جوانان #عدالتخواه را نیز هدف قرار داده است. او که ظاهرا در جریان های عدالت طلب نیز نفوذ دارد می نویسد:
«چند سال پیش در جمعی از دوستانِ عدالتخواهِ تهران سخنرانی میکردم. آنها چنان از عدالت و مبارزه با فساد و مسئولیّت شهروندان در مطالبهگری حرف میزدند که شنونده ذوق میکرد و از امید و انرژی پر میشد. بعد از پایان، به یکی از مسئولان جلسه گفتم: "فکر میکنید تا کجا میتوانید عدالتخواه باشید؟" دستش را به سر و صورتش کشید و گفت: " تا تهاش! ما برای عدالتخواهی خط قرمزی نداریم." لبخندی زدم و گفتم، ولی ممکن است "ایدئولوژیک بودن" با عدالتخواهی نسازد؛ چون گاهی برای حفظ آن ایدئولوژی مجبورید خیلی چیزها و از جمله، عدالت را هم زیرِ پا بگذارید! آخرین جملهی من را که شنید دستش را به نشانهی خداحافظی به طرفم دراز کرد. نمیدانم این روزها بر همان عقیده هستند یا نه. اگر قرار است کشوری بر پایهی عدل بچرخد، هیچ مصلحتی نباید بر عدالت و اقامهی قسط مقدم شود. به بهانهی هیچ مصلحتی نباید از مبارزه با فسادهای سازمانیافته چشم پوشید؛ و هیچ عذری نباید سبب شود "عقیل"ها از آهن گداخته ی علی (ع) در امان باشند.»(همان، 9/4/99)
🔹البته هیچ مصلحتی نباید بر عدالت مقدم شود اما نه عدالت مارکسیستی و کمونیستی و چنین عدالتی چیزی جز گذر از فقه اسلامی نیست و طبیعتا عدالتخواهان با هوشمندی خود نخواهند گذاشت که #اعتدالیون_غربگدا، عدالت سکولار و منهای ولایت را برای آنها تئوریزه کنند و آنان را آلت دست و ابزاری برای اهداف سیاسی خود قرار دهند.
🔹گذشته از نکته فوق؛ نظام ما یک نظام دینی است و با این حال، سخنران مزبور به طرزی زیرکانه بین پایبندی به ایدئولوژی و عدالتخواهی نسبت #تباین برقرار میکند. با این وجود باید بررسی شود که آیا وی با طرح کردن برخی مثالهای معنادار، عدالتطلبان را به سمت کدامین هدف بنیادین دعوت میکند!؟
🔹او که برای ایران نسخه اصلاحطلبی رادیکال می پیچد، در مواضعی متناقض، پیرامون مقابله با رژیم غاصب اسرائیل به یکباره اهل رواداری میشود و ادعا میکند کشورهای دیگر در مبارزه با ظلم باید حد و حدودی داشته باشند! حتی اگر رژیم ظالم، اسرائیل باشد و اصلاح طلبانی مثل حزب الله در مقام دفاع از خاکشان باشند!
او با نقل قصه ای مشکوک از زبان یکی مسئولان حزب الله لبنان می نویسد....
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 6 از 6]
🔹صادق نیا با نقل قصه ای مشکوک از زبان یکی مسئولان حزب الله لبنان می نویسد:
"ما طاقت اسلام به قرائت مصباح یزدی را نداریم.( نقل به مضمون) ... امام صدر حتی مسیحیان را جذب اسلام خود کرده بود و مصباح یزدی حتی شیعیان را از اسلام خود ترسانده است."( همان، 29/3/99)
پس در منظومه آشفته امثال صادق نیا، در مواجهه با اسرائیل کودک کش باید صدرگونه اقدام کرد و دم از وحدت ملی و خشونت گریزی زد اما در ایران باید کشور را به اعتراض پرهزینه دعوت کرد!
7-به نظر می رسد این گوینده اعتدالگرا با تمرکز بیش از حدّ و سنگین جلوه دادن کفه مصیبت و شهادت امام حسین(ع) در نزد عوام، سعی دارد عنوان بحث خود را برجسته کند لذا می گوید:
⭕️«اگرچه در روایت ما از حادثه عاشورا در بسیاری از رویکردها بر مفاهیمی چون شهادت مصیبت، داغ دیدگی، رنج و در کل مردن تمرکز میشود و گویی در این رویکرد ما به دنبال کشف الگوهایی برای مواجهه با مصیبت و مواجهه با مرگ و شهادت هستیم اما با این حال من میخوام عرض کنم که اگر از زاویه دیگری به عاشورا و فرهنگ عاشورایی نگاه کنیم، آنها را مطالعه کنیم خواهیم دید که عاشورا الگویی است برای زیستن.»
این قبیل برجسته سازی های رسانه ای و از کاه کوه ساختن ها در میان روشنفکران رواج دارد که بدون پشتوانه تحقیقاتی و علمی و بدون اتکا به تحلیل های دقیق آماری، استظهارات صرفا عامیانه خود را قاعده مند جلوه می دهند و به کل تعمیم می دهند!
خرده گیری نسبت به رفتار های اجتماعی عزاداران و شیفتگان اباعبدالله(ع) و نقدتراشی نسبت به دستگاه امام حسین(ع) نیز از این قبیل است.
برخلاف پیرایه های بی پشتوانه روشنفکران عرفی، آرزومندان شهادت همانطور که از حماسه حسینی، الگوی شهادت می گیرند، تمنای تربیت و زندگی حسینی را نیز دارند؛ چه اینکه زمزمه دائمی آنان در زیارت عاشورا، طلب حیات و ممات به سبک سیدالشهدا علیه السلام است و از این رو، ادعاهای سخنران در این مورد واقعیت خارجی ندارد و ادعای تک جانبه نگری در اتصال به حقائق عاشورا، تهمتی بیش نیست!
⭕️کلام پایانی:
در این سخنزانی با تقابل کاذب میان الگوگیری از «حیات» و «شهادت» حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مفهوم ایثار و شهادت و حماسه به عنوان عناصر اصلی واقعه عاشورا کمرنگ جلوه داده شده و علاوه بر آن، از مفهوم شهادت قدسیزدایی شده است.
همچنین در حاشیه این سخنرانی، تلویحا اعتراض به انقلاب اسلامی با خوانشی عاشورایی برای تهییج مخاطبان به سمت و سوی اصلاحات ادعایی به ظاهر مبهم(که مخاطب معنایش را قبلا یا بعدا باید در سایر سخنان گوینده ردیابی کند!) پیگیری شده است.
اگرچه به واسطه تناقض گویی و ضعف محتوایی، چندان توان اثبات ادعاهای خود خود را نداشت.
◽️روزنه: دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053