eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️ استاد برجسته حوزه علمیه قم حجت‌الاسلام والمسلمین کاهانی به رحمت حق پیوست. رضوان‌الله علیه حمد و صلواتی به ایشان هدیه کنیم. @rozaneebefarda
برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت‌الله سید محمدسعید حکیم(رحمه‌الله) از طرف مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◾️بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ضمن تسلیت و تعزیت ارتحال مرجع عظیم الشان حضرت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم (رحمة الله علیه) از عموم مؤمنین به ویژه علمای اعلام، فضلاء، اساتید وطلاب ارجمند حوزه های علمیه دعوت می شود تا در مجلس ترحیم و بزرگداشتی که برای آن مرحوم از طرف حضرت آیت‌العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می گردد، شرکت فرمایند. ⏰ زمان: پنج‌شنبه شب (۱۸ شهریور) بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌 مکان: صحن مدرسه مبارکه فیضیه قم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شورای عالی حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @rozaneebefarda
یک بام و دو هوای سروش محلاتی! [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| مجتبی خرقانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 محمد سروش محلاتی در سخنرانی دهه اول محرم امسال سلسله جلساتی با موضوع « خطبه سیدالشهداء در منا» داشت که عنوان اصلی آن را به «اعتراض علماء به ظلم‌های دستگاه حاکم» اختصاص داده بود. وی در جلسه اول و دوم این سخنرانی با استفاده از آیه 63 سوره مائده، علمای اسلام را ملزم به اعتراض در مقابل و حاکمان ظلم میداند. «لَوْلا یَنْهاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کَانُوا یَصْنَعُونَ»(سوره مائده، آیه ۶۳) جناب محلاتی! سالهای سال دولت لیبرال حسن روحانی کشور را با سخنان دروغ و وعده‌های پوچ متوقف و معطل «برجام» نمود. خلاف‌واقع‌های واضحی هم برای رأی آوردن و تلف کردن بیت المال در معطل نمودن کشور به هوای این قرارداد ننگین بر زبان راندند. آیا این خلاف‌گوئی‌ها و وعده های بی پایه و اساس «قولهم الاثم» نبود؟ یادمان نمی‌آید شما که داعیه دار امربه معروف و نهی از منکر علماء و رهبان از قول اثمِ مسئولین هستید؛ اعتراضی کرده باشید. واضح است که اعتراض به دو شیوه امکان پذیر میباشد؛ یا علنی است و یا خصوصی. اشکالی که به شما بر طبق سخنان خودتان وارد است این است که چرا اعتراض علنی نکردید؟ آیا هیچ محلی برای اعتراض و نقد نیافتید؟ هیچ ترک فعلی از سرانِ اجرایی کشور به چشم ندیدید؟ و اگر هم شما تا به حال در هر کدام از ایراداتی که خودتان به دولت قبل وارد میدانید، اعتراضی به نحو خصوصی داشته اید چه توقعی از دیگران و علما دارید؟ چرا آنان باید علنی به حاکمیت اعتراض کنند؟ شما علاوه بر اعتراض نکردن و دم فروبستن به خسارات برجام، در کنار دولت روحانی و تئوری پرداز سخنان و آموزه های آن گفتمان بودید. سخنان بی راه و اشتباه روحانی را جامه فقه پوشانیده و با مغالطات بسیار سعی در جا انداختن «گفتمان تسلیم» در جامعه داشتید. چطور چنین کسی که خودش سکوت کرده است، دم از فریاد و اعتراض میزند. چگونه است که در آن 8 سال که مردم این همه تحت فشار سوء مدیریت دولتمردان بودند، شما یاد چنین خطبه ها و سخنانی از حضرت سیدالشهدا(س) نیافتادید؟ آیا در آن 8 سال اصلا دروغی از طرف دولتمردان مشاهده نکردید؟ آیا شما خودتان مصداق این دو آیه از سوره مائده نیستید؟ شما به جای اعتراض، پشتیبانی فکری چنین دروغ و «قول اثم» هایی را انجام میدادید. محمد سروش محلاتی در گوشه ای از سخنان خود درباره ائمه جمعه میگوید: « عالمی در یک نماز جمعه، در یک سخنرانی عمومی حضور پیدا می‌کند و نسبت به رفتارهای مردم انتقاد و اعتراض می‌کند که این‌جا اشتباه‌ است، آن‌جا بی‌دینی ا‌ست، این‌جا خلاف اخلاق است و… اما همین‌که بخواهد در مقابل حکومت حرفی بزند و حاکمان را برای ظلمی که اتفاق افتاده است، مورد اعتراض قرار دهد، زبانش بند می‌آید و نمی‌تواند چیزی بگوید.» چرا راه دور برویم. او کافی است یک جستجوی ساده کند که اعتراضات دلسوزانه بسیاری از ائمه جمعه به دولتمردان را ببیند. مخصوصا در دوران مدیریت ناکارآمد دولت مطلوب او، امامان آدینه از روستاها و شهرهای دوردست گرفته تا مراکز استان‌ها بارها و بارها به حاکمان اجرایی کشور انتقاد، اعتراض و نصیحت نموده‌اند. آیا اعتراضات علما به ترک فعل‌های دولتمردان ظالمان را ندیده است؟ اتفاقا آن زمانی که علما اعتراض می‌کردند و بحث «دیاثت سیاسی» توسط آیت‌الله جوادی آملی در نقد سیاست خارجه دولت مطرح شد، محلاتی در حال دفاع از آن و فقه مالی کردن تعالیم روشنفکری بود. کدام سخن او را باور کنیم؟ پشتیبانی فکری از دولت روحانی و عملکرد او در طی این سالها کاملا خلاف سخنان او در این سخنرانی است. @rozaneebefarda
یک بام و دو هوای سروش محلاتی! [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 محلاتی در جایی دیگر از سخنان خود میگوید باید به سراغ «ظلمه حاضر» رفت و به آنان معترض شد. وجود این قبیل تعریض‌ها و طعن‌های زننده نشانگر برخی پیام‌های پنهان سخنان اوست و در پی القای وجود ظلم است که رویکردی ناجوانمردانه در تحلیل عملکرد حاکمیت است اما بر فرض پذیرش مفروضات باطل او، حاضر بودن ظلمه به زنده بودن آنان و بقاء و استمرار ثمره ظلم آنان است. امروز برخی بانیان وضع اسف‌بار فعلی یعنی برخی از مسئولین و دولتمردان دولت روحانی، حاضر هستند. هم زنده اند و هم اثرات تصمیمات غیر صحیح آنان، در جامعه باقی و ساری است. آیا تا کنون کسی دیده یا شنیده که امثال محلاتی جز تجلیل و مجیزگویی، چیزی در مورد این جماعت گفته باشند؟! جناب محلاتی! علمای انقلابی کارنامه درخشانی در این زمینه دارند و آن که دستش خالی است و حرفی برای گفتن ندارد شما و هم پیاله‌های دیگر دولت روحانی هستید. مورد دومی که بر طبق آیه 63 سوره مبارکه مائده، علما باید به آن حساس بوده و اعتراض کنند «اکلهم السّحت» است. او در این باره میگوید: « حساسیت دوم هم حرام‌خواری ا‌ست. این اموال ظلمه که خرج می‌کنند و گاهی امروز از آن به رانت و سوء‌استفاده‌ی مالی تعبیر می‌شود. این دو حساسیت اصلی‌ است. یک: دروغ و فریب که به زبان مربوط است و دوم: سوءاستفاده‌های مالی، چه از جیب مردم و چه از بیت‌المال. چرا علماء نسبت به این دو سکوت کردند؟» همین اشکال باز به خود او برمیگردد. چرا به فسادهای مالی اثبات شده امثال «مهدی جهانگیری»، «حسین فریدون»، عبدالله پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و مسئول ستاد حسن روحانی در استان آذربایجان شرقی، برادرزاده جناب عراقچی، داماد محمد شریعتمداری و دیگر نزدیکان دولتمردان اعتراضی نکرده (https://b2n.ir/g18466) و چرا فریادی از او در تاریخ ثبت نگشته است؟ 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجلیل مقام علمی و اخلاقی مرحوم استاد توسط جناب استاد ▫️استاد مقیسه از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم هستند که بیش از چهل سال با مرحوم استاد کاهانی انس و مصاحبت علمی داشتند و به اتفاق از اعضای حلقه تقریر دروس آیت‌الله العظمی وحید خراسانی به شمار می‌روند. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
انا لله و انا الیه راجعون ازغدی درگذشت. ایشان پدر استاد حسن رحیم‌پور، از فعالان فرهنگی و سیاسی مشهد بود که تا پایان عمر خود روحیه تحول‌خواهی خود را حفظ کرد. او همچنین از دوستان مقام معظم رهبری بود‌ زبان صریح و دغدغه‌های تمام ناشدنی برای مردم و کشور و نظام اسلامی و ارتباط با نسل جوان، مجموعا از وی چهره‌ای مؤثر و ممتاز ساخته بود که برای طیفی از فعالان سیاسی و انقلابی جذابیت ویژه داشت. می‌توان حاج حیدر را پدر معنوی جریان عدالتخواهی دانشگاهی دانست که البته کاریزمای او بعد از تولد این جریان در جهت‌دهی و مدیریت آن تداوم نیافت و عدالتخواهی راه خود را پیش گرفت. خداوند روح این مرد دلسوز و بی‌قرار را رحمت فرماید. @rozaneebefarda
روزنه
انا لله و انا الیه راجعون #حاج_حیدر_رحیم‌پور ازغدی درگذشت. ایشان پدر استاد حسن رحیم‌پور، از فعال
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیم‌پور رحمة‌الله‌علیه را به شما و والده‌ی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. سالهای متمادی برخاسته از و انگیزه‌ی و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علّو درجات اخروی ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم. سید علی خامنه‌ای ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
؛ عبور از و بازگشت به دامان دین و روحانیت 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸۱۸ شهریور سالگرد جلال آل احمد است. عالم زاده پرشوری که در نوجوانی چند ماه بیشتر نتوانست در حوزه علمیه بماند و دلزده و بریده از حوزه و تا حدودی دین، سر از محافل روشنفکری درآورد. 🔹جلال تا خود را بیابد، به محافل حزبی چپ کشیده شد و توده ای شد. مدتی بعد به جریان پیوست ولی آنجا هم دوام نیاورد و سرانجام در هیاهوی در ابتدای دهه چهل، را نوشت که روشنفکران ایرانی را رو کرد و در مقام افشای ماهیت استعمار نو و دنباله های داخلی آن چنان صریح که نشریه چاپ کننده بخشی از مباحث او را توقیف کردند. چلال چنان مستدل و مصداقی سخن گفت که روشنفکران خودفروخته نتوانستند با هوچی بازی و فحاشی به او، برد سخنان مترقی اش را کم کنند. 🔹کینه روشنفکران وابسته داخلی، نسبت به جلال از سال ۴۸ تا کنون همچنان و همیشه ادامه یافته است؛ گاه با فتنه بایکوت، گاه با کنایه و فحاشی های مرسوم روشنفکری، گاه با و ، خواسته اند جلال را از صفحه فکر و فرهنگ ایران اسلامی حذف کنند اما جلال به واسطه نبوغ در کشف و شجاعت در افشای به عنوان یک حقیقت تلخ تاریخی، هرگز از ذهن و زبان مردمان قدرشناس و فرهیخته ایران فراموش نشد و انشالله نخواهد شد. 🔹به نظر می‌رسد با گذشت پنج دهه از فقدان جلال، حوزه علمیه هنوز آنچنان که بایسته است نتوانسته از این متفکر متعهد معاصر به نحو شایسته قدرشناسی کند؛ گرچه معرفی و تجلیل و نکوداشت امثال جلال گام نخست این قدرشناسی است اما بهترین وجه آن را باید در بازخوانی پروژه فکری جلال در حوزه برشمرد. تجلیل از جلال، تجلیل از عقبت به خیری و بازگشت روشنفکری از کژراهه غربزدگی است؛ راهی که امام در دوران حیات جلال آغاز کرد و مقام معظم رهبری بعد از وفات او ادامه داد. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
خاطره جالب مقام معظم رهبری از جلسه مشترک با و @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. 🔸مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. 🔹بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود.  گفت و گو با مجله سروش ، شماره 102 ، خرداد 1360 mshrgh.ir/590724 🔶پی افزود در این هنگام هنوز اسناد ساواک آقای شریعتی منتشر نشده بود. @rozaneebefarda
نامه جلال آل احمد به امام خمینی در سال ۴۳ وقتی جلال خود را گوش به فرمان امام می‌داند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره▫️ بعد از آزادی امام در فروردین ۴۳،  که در مکه به سر می‌برد، در نامه‌ای ضمن ابراز خوشحالی از آزادی ایشان، گزارشی از حال و هوای مناسک حج و وضعیت شیعیان در عربستان به امام می‌دهد. اخوی بزرگ جلال سال‌ها پیگیر امور شیعیان عربستان و ساکن آنجا بوده است. 🔹متن کامل نامه تاریخی جلال به امام را در ذیل بخوانید: مکه - روز شنبه ۳۱ فروردین 1343 - 8 ذی الحجه 1383 آیت‌اللها! وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت، تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظر الپرواز بودند به سمت بیت‌الله؛ این است که فرصت دست بوسی مجدد نشد. اما اینجا دو سه خبر اتفاق افتاده و شنیده شده که دیدم اگر آن‌ها را وسیله‌ای کنم برای عرض سلامی، بد نیست. اول این‌که مردی شیعه جعفری را دیدم از اهالی الأحساء، می‌گفت: 80 درصد اهالی‌الاحساء و ضوف و قطيف شیعه‌اند و از اخبار واقعه مؤلمه [قیام] حسابی خبر داشت و مضطرب بود و از شنیدن خبر آزادی شما شاد شد. خواستم به اطلاع‌تان رسیده باشد که اگر کسی از حضرات روحانیون به آن سمت‌ها گسیل بشود، هم جا دارد و هم محاسن فراوان. دیگر این‌که در این شهر شایع است که قرار بوده آیت‌الله حکیم امسال مشرف بشود، ولی شرایطی داشته که سعودی‌ها دوتایش را پذیرفته‌اند و سومی را نه. دوتایی را که پذیرفته‌اند، داشتن محرابی برای شیعیان در بیت‌الله و تجدید بنای مقابر بقیع و اما سومی که نپذیرفته‌اند، حق اظهار رأی و عمل در رویت هلال است. بدین مناسبت حضرت ایشان خود نیامده‌اند و هیئتی را فرستاده‌اند، گویا به ریاست پسر خود. خواستم این دو خبر را داده باشم. دیگر اینکه گویا فقط دو سال است که به شیعه در این ولایت حق تدریس و تعلیم داده‌اند؛ پیش از آن حق نداشته‌اند. دیگر اینکه [کتاب] " " را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان. زیر چاپ، جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما! دیگر این‌که طرح دیگری در دست داشتم که تمام نشد و آمدم: درباره نقش روشنفکران میان روحانیت و سلطنت، و توضیح این‌که چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفته‌اند و نمی‌بایست. اگر عمری بود و برگشتیم تمامش خواهم کرد و به حضرتتان خواهم فرستاد. علل تاریخی و روحی قضیه را گمان می‌کنم نشان داده باشم. مقدماتش در غرب‌زدگی ناقص چاپ اول آمده. دیگر این‌که امیدوارم موفق باشید. همچنان که آن بار در خدمت‌تان به عرض رساندم، فقیر است که از دستش بر آید... والسلام. 🔶پی‌افزود جلال آل احمد در زمره روشنفکران اصیل و مردمی و غرب‌ستیز ایرانی است که در ۱۸ شهریورماه 1348 به طرز مشکوکی در گیلان درگذشت. شاه‌کار او کتاب است که موجبات فحاشی‌های گسترده روشنفکران غربزده علیه او را فراهم کرد و این امر تا کنون همچنان متوقف نشده است! کتاب نیز در امتداد غرب‌زدگی و اثری خواندنی و مهم است. آل‌احمد در نامه‌های خود در سال‌های پایانی عمرش، صراحتا از با تعابیری چون "گوساله سامری" یاد کرده است. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراض مردم به برکناری پس از اقامه آخرین خطبه جمعه 🔹امام جمعه فسادستیز لواسان دیروز آخرین خطبه خود را خواند. او چندی پیش از برکناری خود خبر داده بود. هنوز از سوی ستاد برگزاری نمازجمعه توضیحی در مورد علت برکناری ایشان بیان نشده و طولانی شدن این فرایند به جایگاه ستاد ضربه خواهد زد. انتخاب چهره جایگزین نیز بسیار مهم است و تا حدودی می تواند مطالبات افکار عمومی در مورد ضرورت حفظ جایگاه فسادستیزی و عدالتخواهی ائمه جمعه را پاسخ دهد. @rozaneebefarda
بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره «تغییر امام جمعه لواسان» [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خصوص حواشی نمازجمعه لواسان با عنایت به جریان رسانه ای شکل گرفته در فضای مجازی در خصوص اظهار نگرانی و انتقاد از پایان مأموریت امام جمعه محترم لواسان که در برخی موارد از مرز نقد منصفانه عبور کرده و به قضاوت بدون پشتوانه اخبار و اطلاعات کشیده شده است، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را بر این داشت که چند نکته را صمیمانه و بی تکلف جهت اطلاع امت شهید پرور و دلسوزان نظام و انقلاب به استحضار مخاطبان و ولی نعمتان خود برساند. از این رو، ضمن تأکید بر این مهم که نهاد نماز جمعه همواره پشتیبان مجاهدت ائمه محترم جمعه در میدان مبارزه با مفاسد اقتصادی و عدالت¬خواهی بوده و خواهد بود و مشوق ائمه جمعه موفق در این عرصه بوده است و با تقدیر از اهتمام قوای سه گانه برای مقابله با فساد و تبعیض، به استحضار می‌رسانیم؛ اول؛ دلیل تأخیر در اعلام موضع شورای سیاستگذاری از چهارشنبه تا امروز چه بوده است؟ اطلاع‌رسانی در خصوص عملکرد ائمه محترم جمعه در فضای عمومی، نه به مصلحت و نه مقدور است. از سوی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی، تا اقامه آخرین نماز و معارفه امام جمعه جدید، به عنوان امام جمعه و از این پس به عنوان یک شخصیت خدوم، قابل احترام هستند و در تمام این چند روز امید آن می‌رفت که ایشان با اتخاذ مواضع شفاف و اطلاع‌رسانی صحیح، سوء تفاهم‌های ایجاد شده را مدیریت نمایند و لیکن دفاع از حیثیت این نهاد انقلابی و امتداد خط تخریب تا سایر ائمه جمعه خدوم کشور، چاره‌ای جز ارائه این توضیحات که در آن به حداقل¬ها و کلیات اکتفا شده، باقی نگذاشت. دوم؛ آیا امام جمعه لواسان برکنار شده است؟ بر اساس خط مشی ابلاغی به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، احکام ائمه جمعه همچون سایر کارگزاران نظام اسلامی مدت‌دار است و برای یک دوره سه ساله صادر می‌شود که ممکن است به اقتضای شرایط، برای دوره‌های متوالی تمدید شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین لواسانی، به مدت 7 سال عهده‌دار این مأموریت بوده‌اند که سه سال در دوره مدیریتی قبلی نهاد نماز جمعه و سه سال دوم در دوره مدیریتی جدید نهاد نماز جمعه خدمت کردند و از سال گذشته که برای تصمیم‌گیری با ایشان رایزنی و گفتگو شد، ضمن اظهار تمایل برای خروج از این مسئولیت به دلیل فشارهای سنگینی که با صبوری تحمل کرده بودند، درخواست نمودند به مدت یک سال دیگر ادامه خدمت داشته باشند و لذا در یک سال گذشته بر اساس تفاهم طرفین، ایشان برای دوره سوم مشغول به خدمت بودند و اساساً واژه برکناری واقعیت ندارد. سوم؛ آیا دلایل دیگری برای عدم تمدید امام جمعه محترم وجود داشته است؟ حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی از نظر نهاد نمازجمعه، فردی قابل احترام بوده و باقی خواهد ماند، لیکن در ارزیابی تلاش هفت ساله ایشان، علاوه بر زیبایی‌ها و نقاط قوت فراوان، ملاحظاتی هم وجود داشته که لزوماً تنقیص شخصیت ایشان محسوب نمی‌شود. آنچه که قابل بیان است، اینکه مظلومیت منطقه لواسان منحصر در تخلفات ساختمانی نیست و خصوصاً روستاهای محروم این منطقه که در پوشش اشرافیت بخش‌هایی در لواسان دیده نمی‌شوند، به لحاظ برنامه و عملیات فرهنگی، به استقرار امام جمعه در منطقه و تمرکز در این جایگاه نیاز دارند. امری که به دلیل سکونت امام جمعه محترم در خارج از لواسان (برخلاف عهد ائمه محترم جمعه با نهاد نماز جمعه، مبنی بر ضرورت سکونت ائمه جمعه و خانواده مکرم ایشان در منطقه) و همچنین، استقرار دفتر امام جمعه محترم در خارج از لواسان و عضویت ایشان در هیأت علمی دانشگاه و ایفای مسئولیت در دانشگاه که مستلزم صرف وقت است، به آسانی مقدور و میسور نبوده است. هرچند که هستند ائمه محترم جمعه‌ای که همزمان با تدریس و اشتغال، به دلیل استقرار و سکونت در محل خدمت، انتظارات را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برآورده می‌کنند. در هر صورت، با توجه به اینکه امام جمعه در هر شهر، رئیس شورای فرهنگ عمومی هم محسوب می شود، انتظار می‌رفت در مقوله‌هایی مانند تقویت جبهه فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی، شاهد برنامه‌های اثربخش‌تری باشیم و منطقه لواسان از این بابت رنجور محسوب می‌شود. @rozaneebefarda
بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره «تغییر امام جمعه لواسان» [صفحه ۲ از ۲] چهارم؛ آیا در نصب و جابجایی ائمه جمعه، سلیقه و میل یک شخص اعمال می‌شود؟ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در حقیقت متشکل از یک رئیس و هشت شخصیت حقیقی دیگر است که فارغ از سایر مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی، همزمان و مستقیم با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) منصوب می‌شوند. نصب و جابجایی هر امام جمعه، مستلزم طرح موضوع در جلسات این شورا است و برای اجرایی شدن، به اخذ رأی اکثریت شورا نیاز دارد. این ساز و کار که با خردمندی و تدبیر مقام معظم رهبری تدارک دیده شده است، بی‌نظیر و در تراز اهمیت جایگاه حاکمیتی ائمه جمعه، به¬عنوان نمایندگان گفتمانی ولی فقیه طراحی شده است. در پایان، ضمن پناه بردن به پروردگار متعال از قصور و تقصیرها، اخلاص در قول و عمل را از درگاه پروردگار متعال خواستاریم.  مردم شریف لواسان ضمن عذرخواهی از حواشی که ناخواسته در نمازجمعه آن منطقه اصیل ایجاد شد، امیدواریم با استقرار امام جمعه جدید و بذل محبت و همراهی شما بزرگواران، باقیات‌الصالحات برادر عزیزمان حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی، تقویت و ادامه پیدا کند و در سایر محورها برکات و خیرات نمازجمعه و امامت جمعه، بهره شما افزون گردد. والسلام علی عبادالله‌الصالحین مرکز ارتباطات و رسانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه @rozaneebefarda
✳️ به همت ؛ همایش ملی هشتادمین سالگرد و سقوط برگزار می‌شود همایش ملی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان، که به بررسی علل اشغال ایران و سقوط رضاخان در ۳ شهریور ۱۳۲۰ می‌پردازد، به همت پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار می‌شود به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، این پژوهشکده، در نظر دارد همایش ملی «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان» را با هدف بررسی علل اشغال ایران و سقوط رضاخان در ۳ شهریور ۱۳۲۰ برگزار کند. در این همایش، که دبیری علمی آن را دکتر برعهده دارد، سخنرانان: دکتر منوچهر محمدی، دکتر ، دکتر ، استاد ، دکتر محمدحسن رجبی، مهندس عباس سلیمی نمین، دکتر جواد منصوری، دکتر یعقوب توکلی، مسعود رضایی، دکتر محمد ملک‌زاده، دکتر رضا قریبی، دکتر مصطفی جوان، دکتر جواد حقگو، دکتر علی قربان‌پور دشتکی، محمدعلی بهمنی قاجار، دکتر مجید احمدی کچایی، دکتر سیدمصطفی تقوی، حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، دکتر مجید صادقانی، مهرزاد بختیاری‌منش، دکتر مرتضی باقیان، سیدهاشم منیری، محمدرضا چیت‌سازیان، مریم‌السادات حسینی، سیدروح‌الله امین‎‌آبادی، دکتر ، دکتر رضا حجت، مرتضی حافظی، حسین مولایی، رضا سرحدی، محمود ذکاوت، زهرا سعیدی، جواد عربانی، داوود امینی، سارا اکبری، امیر مکی و نعمت عاملی حکومت رضاخان و علل سقوط او را از زوایای مختلف بررسی خواهند کرد. همچنین گفت‌گوی منتشرنشده‌ای از مرحوم پخش خواهد شد. گفتنی است پیش‌همایش مجازی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان هم‌زمان با هشتادمین سالگرد اشغال ایران، در 3 شهریور 1400 برگزار شد. زمان: ۲۲ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰؛ ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰ علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از این همایش می‌توانند در زمان یادشده به یکی از نشانی‌های زیر مراجعه کنند: در آپارات👇 Aparat.com/TVTARIKH/live در اینستاگرام👇 https://instagram.com/iichs.ir @iichs_ir
مروری بر زندگانی و خدمات مجتهد مجاهد آیت‌الله بازنشر به‌مناسبت سالگرد رحلت این عالم مجاهد در ٢١ شهریور ١٣۵۶ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹یکی از چهره های مغفول مانده در تاریخ معاصر گیلان، آیت الله سیدحسن موسوی بحرالعلوم رشتی است که در سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی، از فعالان نهضت امام خمینی در بود. 🔹گفتنی است آیت الله بحرالعلوم رشتی، فرزند شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم بود که پدرش از مجتهدین بزرگ و بصیر گیلان در عصر مشروطه بود که به خاطر ایستادگی در مسیر تحقق مشروطه اسلامی، در کنار مجتهدانی چون آیت الله حاج ملا محمد خمامی، آیت الله شیخ فضل الله نوری، آیت الله شیخ علی فومنی و آیت الله سیدمحمد تولمی، به شهادت رسید. @Gilan_Press @rozaneebefarda
توئیت موهن در مورد مردم ایران! آیا این حجم از سیاه‌نمایی انباشته علیه نظام و ملت ریشه در ورشکستگی سیاسی اعتدالیون دارد یا عوامل دیگری دخیل است؟! @rozaneebefarda
اصلاح‌طلبان و ماجرای ! اختصاصی|| جعفر بحرینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اصطلاح‌طلبان که از قضا خود را ادامه دهنده، روشنفکران غربزده دوران پهلوی می‌دانند و عملا ادامه دهنده همان خط منحط هستند، این روزها در چالشی بزرگ زمین‌گیر شده‌اند! طالبان که به دیدگاه برخی، با حمایت ویژه آمریکایی‌ها و برای فشار به تولد یافته بود، با حمایت مستقیم یا نقش‌آفرینی غیرمستقیم آمریکا در دو دهه پیش بر افغانستان مسلط شد و در دوران ۵ ساله حکمرانی‌اش، غرب وحشی با اتکا به رفتارهای ارتجاعی آنها بیشترین ضربه را به وجهه اسلام زدند و طالبان را ابزاری برای تخریب اسلام ناب در منظر جهانیان قرار دادند. اصلاح‌طلبان که از مدَّت ها قبل در سودای کنار زدن «اسلام سیاسی» از صحنه بودند، به تبعیت از کدخدای‌شان چهره کاریکاتوری طالبان را پیراهن عثمان کردند برای حمله به اسلام سیاسی! آنها نخواستند مبدأ و منشأ این تفکرات ناقص را ببینند. از همین رو وقتی آمریکا از خلیج خوک‌ها به به بهانه حملات یازده سپتامبر، نه به عربستان و نه حتی به پاکستان، بلکه به افغانستان و چند سال بعد به عراق حمله کرد، جماعت اصلاح‌طلب(بخوانید تسلیم‌طلب)، فرش‌ قرمز زمهریر برای آمریکا پهن کردند و کف و سوت زدند که «منجی آمد»! و مدعی شدند «دموکراسی آمریکایی به فریاد مسلمین رسیده است تا آنها را از دیو افراطی گری نجات دهد»! تا اینجا شاید عامه مردم به اصلاح طلبان حق می دانند که به نام آزادی و دموکراسی مخالف طالبان باشند و هرچند آمریکا برخلاف اصول دموکراسی و قوانین بین المللی به دو کشور حمله نظامی کرده، ولی خب جماعت روشنفکر غربگرا ، بار اولش نیست که زیر علم غرب سینه می زند. چالش واقعی برای اصلاح طلبان وقتی شروع شد، که چهره بسیار کریه تر و زشت تر از طالبان، یعنی در غرب کشور فعَّال شد. آنها طبق همان اصل قبلی مخالفت با طالبان می‌بایست با این چهره زشت هم مخالفت می کردند و حتی حکم جهاد می دادند. و با استناد به همان اصلی که حمله آمریکا به دو کشور مستقل را اجازه می‌دادند، به ایران هم حق دفاع از منافع ملِّی خود می دادند. امَّا در کمال تعجَّب و در یک تناقض آشکار ، نه تنها دیو سیاه داعش را محکوم نکردند! نه تنها از آمریکا نپرسیدند که محصول حضور در عراق و افغانستان چه بود که فرزند ناخلف داعش متولد شد! و نه تنها حق دفاع از میهن و ملت را صادر نکردند، بلکه با وقاحت تمام نوک پیکان حملات را به جای اجنبی، سوی خودی‌ها نشانه گرفتند! از قضا گفتمان مقاوت، با قهرمانانی چون «شهید سلیمانی» اژدهای هفت سر داعش را خفه کرد، آمریکا که تمام رشته هایی که برای غرب آسیا بافته بود را پنبه دید، به جای داعش، قهرمان مبارزه با تروریسم را در مقابل چشم همگان، به شهادت رساند. اصلاح طلبان این بار هم سکوت مرگ گرفتند! آنان نه تنها بعد از جنایت فرودگاه بغداد از دولت تروریست آمریکا فاصله نگرفتند که همچنان ضمن سازشکاری با قاتلان حاج قاسم، حرف دشمن را تکرار کردند! جالب است اگر طالبان بد است، پس داعش باید هزاران برابر بدتر باشد و قهرمان مبارزه با داعش باید هزاران برابر محبوب تر باشد، امَّا این جماعت غرب دوست، مانند تمام چُغاک های تاریخ به رستم کشی عادت دارد. این ایام آمریکا با خفت و خواری تمام، افغانستان را ترک کرد، ارتشِ حدودا ۳۵۰هزار نفری و دولت ساخته آمریکا و چند هزار میلیارد دلاری که آمریکا به بهانه صدور دموکراسی در افغانسان خرج کرد، تنها ده روز در مقابل جماعتِ حدودا ۸۰ هزار نفره «طالبان» دوام آورد! این بار هم حضرات اصلاح طلب این ننگ را نیز سانسور کردند! چنان که با هیاهو و فرافکنی، تمام تلاش خود را به کار بستند تا فرار مفتضحانه و شکست تاریخی آمریکایی‌ها در افغانستان به حاشیه برود! امَّا چالش جدید برای آنها این است که دقیقا قرار است بر طبق کدام اصول قبلی با طالبان مخالفت کنند؟ آیا همانطور که داعش را سانسور کردند؟ یا همانطور که 20 سال قبل به آمریکا اجازه مبارزه با طالبان را دادند؟! دسته ای از فعالان سیاسی مذهبی ایرانی چون «مولوی عبد الحمید» که همواره به همگرایی سیاسی با اصلاحات شناخته می‌شوند، از تسلط طالبان بر افغانستان رسما ابراز خوشحالی کرده اند. گروهی دیگر سودای، کمک به جریان پنجشیر را دارند، عده‌ای هم احتمالا به دنبال شمع‌ می‌گردند تا برای جان‌باختگان آمریکایی، روشن کنند! چشمان منتظر منصفان و آگاهان منتظر اقدام عاجل و مواضع شفاف اصلاح طلبان هستند، آیا آنها برای آنچه مقاومت در پنجشیر می‌نامند حاضر به خطر و حضور در میدان می‌شوند و به نبرد با طالبان می روند؟ آیا حاضرند مولوی عبدالحمیدها را نه ملامت که نصیحت کنند که چرا از طالبان طرفداری می کنی؟ آیا حاضرند اشتباه گذشته و تمام تهمت های قبلی خود به گفتمان مقاومت را پس بگیرند و از ملت غیور ایران اسلامی و در پیشگاه تاریخ عذر خواهی کنند؟! @rozaneebefarda