eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
رپرتاژ حساب شده یک #کانال_حوزوی به نفع جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی در این کانال٬ نام رهبر تشیع انگ
بازتاب/1 🔻🔻🔻 م.قاسمی: عجبا واعجبا !!!! این چه طلبه ایی است که دامن اسلام ناب محمدی و اندیشه و فکر و راه و روش و سیره و منش و قدر و منزلت امام خمینی ره و خلف بر حقش حضرت ایت الله خامنه ای حکیم و بصیر که ایندگان قدرش را خواهند شناخت رها و بدامن شیعه انگلیسی بچسبد.این اخر بد بختی است.اقلش می رفت شغل دیگه و پی دنیا .گرچه طلبه ناخلف در این لباس هم تمتعات نامشروع خود را دنبال می کند . @rozaneebefarda
آیا پدربزرگ محمدجواد ظریف، بهائی است؟ یادداشت جنجالی پیرامون پیشینه خانوادگی ، روحانی و احمدی نژاد 🔻🔻🔻 مثلث برمودا در ایران حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است. آنگونه که عین‌السلطنه نوشته، او، مانند برخی تجار دیگر آن زمان، در سال‌های ۱۳۲۰- ۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتش‌های متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ ثروتی انبوه به دست آورد. قهرمان میرزا سالور (عین‌السلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴،‌ حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵/ ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت: «باغ مرحوم نبیل‌السلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، حاجی علینقی کاشی به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده. هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولت سر یک کارخانه نخ‌ریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پس‌کوچه [است] و آب روان هم ندارد. این قبیل تجار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بی‌محابا بدون تعمق ملک می‌خرند، عمارت می‌سازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان فروشی است مثل ریگ پول می‌دهند.» (روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷) و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود: «گفتند، در روزنامه هم بود، همسایه شمیران من حاجی علینقی کاشانی در این ایام که انحصار پنبه به هم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟) نمازی، باز همسایه دورتر من، سال قبل در دو معامله کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است. قمار هم بین این‌ها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان بردوباخت می‌شود. شبی یکهزار و دویست تومان به صاحبخانه و مجلس می‌دهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان می‌بندند. عبدالعلی خان [خواجه‌نوری] می‌گفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت می‌شود.» (روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۷۳) فروشنده باغ فوق به حاج علینقی کاشانی، که پس‌کوچه و بدون آب روان و با قیمت بالا بود بنحوی که عین‌السلطنه را متحیر کرد، ‌میرزا ابراهیم خان نبیل‌السلطنه است که بعدها پسرش، فضل‌الله نبیل، رئیس دفتر فرح پهلوی شد و دخترش، زهرا نبیل، سناتور. نبیل‌السلطنه و فرزندانش بهائیان سرشناس بودند. این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحران‌های مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری بمنظور تبادل غیرقانونی پول (پول‌شویی) شبیه است. علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانه فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که حاج میرزا آقا فامیلی، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور رضا شاه افتتاح شد. احداث این کارخانه در سمنان به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین آرادان و سُرخه بود که در آن زمان ‌مرغوب‌ترین پنبه ایران بشمار می‌ر‌فت. بخش مهمی از ‌زارعین این اراضی از طوایف شبان سنگسر بودند که از زمان صفویه بتدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوه زیست و معیشت خود را از دامداری کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند. عین‌السلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است: ‌«این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایف‌الحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را).» (روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷) سی و سه سال قبل، در دوران احمد شاه قاجار،‌ عین‌السلطنه در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق./ ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت: «شش ساعت از دسته گذشته، شاه‌آباد رسیدیم. اسب‌ها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت می‌کنند. باد می‌آمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس عباس افندی در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که میر علینقی کاشانی مدیر این راه بود تمام عمله‌جات را از بابی‌ها گرفته بود. حالیه هم باز همان‌ها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاق‌ها است» (روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، ج ۵، ص ۳۸۰۹) تصور می‌کنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوق‌الذکر همان حاج علینقی کاشانی است که در جوانی میرزا علینقی خوانده می‌شد. لینک بخش دوم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/120 ادامه در پست بعد @rozaneebefarda
مثلث برمودا در ایران لینک بخش نخست یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/116 ادامه پست قبل 👇 با توجه به اسنادی ‌که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند ‌اطلاعات دقیق‌تری‌ درباره ‌حاج علینقی کاشانی و شرکایش،‌ و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشت‌های عین‌السلطنه را مستند و کامل کند. حاج علینقی کاشانی در سال‌های پسین می‌کوشید،مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آنگونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود وجاهت کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز می‌کرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيت‌الله العظمی بروجردی، «وجوهاتی» می‌داد. وراث مادی و معنوی اینگونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته می‌کنند و درباره منشاء و سازوکار کسب ثروت خاندان خود ‌سکوت می‌کنند. سرگذشت حاج علینقی کاشانی ما را به نتایجی شگفت می‌رساند. این تأمل نشان می‌دهد که بخش مهمی از تحولات ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز، در دوران صعود محمود احمدی‌نژاد و سپس انتقال دولت به حسن روحانی، توسط افرادی رقم خورده که به منطقه کشت پنبه فوق تعلق دارند؛ همان اراضی بین آرادان و سُرخه که به خاطر آن حاج علینقی کاشانی، با حمایت رضا شاه و کمک حاج میرزا آقا فامیلی، کارخانه خود را برای تبدیل پنبه به نخ احداث کرد. بنگرید به تصویر منطقه فوق: t.me/abdollah_shahbazi/261 محمود احمدی‌نژاد اصالتاً از طایفه صباغیان سنگسر مهاجر به آرادان است. حسن روحانی از جانب پدر از طایفه فریدون سنگسر (مهاجر به سُرخه) و از جانب مادر از طایفه پیوندی سنگسر است. حاج علینقی کاشانی پدربزرگ (پدر مادر) محمدجواد ظریف است. قریب به شش ماه پیش، در یادداشت یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷/ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸، نوشتم: «در سال‌های ۱۳۲۸- ۱۳۲۹ که دایره جغرافیایی ستاد ارتش اولین مجلدات فرهنگ جغرافیایی ایران را منتشر کرد، سرخه روستایی بود با ۴۰۰۰ نفر سکنه از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در استان دوم، و آرادان روستایی بود در نزدیکی سرخه با ۲۵۰۳ نفر سکنه از توابع بخش گرمسار شهرستان دماوند استان مرکزی. آن زمان برای هیچ کس قابل تصور نبود که در آینده دور از دو خانواده ساکن این دو روستا، که هر دو اصالتاً از طوایف شبان سنگسر (مهدی‌شهر) بودند، دو تن به مدت ۱۶ سال پیاپی زمام دولت ایران را به دست خواهند گرفت و بر اقتصاد (و سیاست) ایران بزرگ‌ترین ‌تأثیرات را خواهند گذارد.» t.me/abdollahshahbazi/4661 🔶حاشیه روزنه آقای ظریف در کتاب خاطراتش با عنوان «آقای سفیر»، گفته بود که پدربزرگ مادری‌ اش، حاج علینقی کاشانی یکی از تجار بزرگ تهران بوده و از او تجلیل زیادی کرده بود. نکته بسیار مهم تحقیق اقای شهبازی اشاره به مراودات گسترده مالی حاج علینقی با میرزا ابراهیم خان است. نبیل الدوله از معروف‌ترین بهاییان ایران بود که به درجه سی و سوم در نظام فراماسونری رسیده بود و زمانی سفیر ایران در آمریکا بود. انتشار یادداشت آقای شهبازی، واکنش های پیدا و پنهان زیادی را به دنبال داشت و احتمالا در آینده نیز بسیار بحث برانگیز خواهد شد. این واکنش ها توضیحات تکمیلی آقای شهبازی در مورد یادداشتش را به دنبال داشته که به زودی در همینجا بازنشر خواهد شد. عبدالله شهبازی نویسنده کتاب گرانسنگ زرسالاران یهودی و پارسی و یکی از معدود پژوهشگرانی است که در تراجم نگاری خاندان های حکومتگر ایران و جهان به صورت کاملا حرفه ای قلم می زند. با اینهمه طبعا نمی توان و نباید انتظار داشت که همه خروجی های نوشتاری ایشان، تمام و کمال مقرون به صحت و عاری از ابهام و نقص باشد. @rozaneebefarda
آیت‌الله اراکی درتجمع حوزویان مدافع مردم مظلوم یمن @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ملت ایران و حوزه‌های علمیه با تمام توان از مردم یمن پشتیبانی می‌کنند آل‌سعود منفورترین حکومت در جهان اسلام است 🔹جنایات با حمایت ایالت متحده و رژیم صهیونیستی در یمن از بی‌شرمانه ترین جنایات تاریخ است. مگر میشود، ملتی را از همه مقدمات زندگی محروم کرد و علاوه بر آن با سلاح و بمب بر آنها حمله نمود. 🔸 سرزمینی است در آن جا که پرچم اسلام توسط حضرت علی (ع) به اهتزاز درآمد و از همان روز رابطه‌ای بین نابودی صهیونیستها و اهل یمن برقرار شد. 🔹ملت ایران و هر دنیا در هر جایی که هستند با مظلومین یمن اعلام هم بستگی میکنند و رنج یمن رنج آنها است. ✔️ بر اساس اعلام میداریم پیروزی مبارزان یمن و انصار الله مقتدر نزدیک است. زمان برچیده شدن آل سعود نزدیک است. سرانجام حکومت آل سعود از درون خواهد پاچید. 🔹امروز در جهان اسلام منزوی ترین و منفور ترین حکومت، حکومت است زمانی آنها ادعای رهبری جهان اسلام را داشتند. 🔹در حمایت از یمن نیز باید دنیا بسیج شوند و از حق مظلوم دفاع کنند و صحنه های مظلومیت این ملت را منتشر نمایند. ✔️ امروز باید کسانی که توان اقتصادی و مالی دارند جریان کمکهای گسترده به مردم یمن را راه اندازند و نماز جمعه‌ها محل جمع‌آوری کمک حمایتی از یمن باشند. ✔️ امروز روزی نیست که از کمک رسانی به یمن، کسی اظهار شرمندگی کند و لذا کمک تسلیحاتی و نظامی به مردم یمن در دنیا باید علنی شود و همگان و رسما اعلام کنند برای نجات از ظالمان کمک نظامی به یمن خواهند کرد. متن کامل در: 👇 http://hawzahnews.com/detail/News/468829 @rozaneebefarda
دستخط مقام معظم رهبری پیرامون حضور زنان در ورزشگاه ها در دوران احمدی نژاد @rozaneebefarda
محمدرضا باهنر: امر به معروف و نهی‌ازمنکر لابیگری است! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸روزنامه در تاریخ (۹۷/۸/۲۷) به انتشار سخنانی از باهنر پرداخت که بخشی از آن بسیار قابل تامل است. در ادامه گزیده ای از آن را می خوانید👇 باهنر با اشاره به اینکه تا مجلس دهم همیشه فراکسیون‌های اقلیت و اکثریت بود، گفت: الان برای اینکه چیزی از مجلس دربیاید، باید دو فراکسیون را به هرقیمتی که هست به هم نزدیک کنند. باید رئیس مجلس کند اینها را کنار هم بنشاند. 🔸ما می‌بینیم که یک اتفاق غیرمترقبه در مجلس می‌افتد و مجلس دهم سه وزیر را استیضاح می‌کند و دوباره به هر سه رأی بیشتر می‌دهد. 🔹منظور این است که باید قوی و خوبی باشد. 🔹باهنر با اشاره به اینکه برخی لابی‌گری را و برخی می‌شمارند، افزود: مهم تصورمان از لابی‌گری است. زمانی فردی می‌خواهد با لابی‌گری نمایندگان دیگر را هم‌رأی خودش کند، خب باید گفت که قرار همیشگی نمایندگان همین است. همه دنبال این هستند که رأی بقیه نمایندگان را با خود همسو کنند. 🔸این اگر لابی‌گری باشد خیلی خوب است، اصلا در اسلام و یک نوع لابی است. @rozaneebefarda
دفاع تمام قد مدیر کانال سرائر از بیت شیرازی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📜شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد سیدیاسر تقوی: 🔹سال 95 بود که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در «دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر» با اشاره به مبانی قرآنی مسأله «امامت»، طی تذکری فرمودند: «البتّه، از این طرف هم بایستی احساسات آنها را تحریک نکنند. یک عدّه‌ای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیره‌ی ائمّه است. اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌عنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّه‌ی فِرق اسلامی بدگویی کنند، این معلوم است که بودجه‌اش بودجه‌ی خزانه‌داری انگلیس است؛ این بودجه‌اش بودجه‌ی انگلیس [است‌]، این شیعه‌ی انگلیسی است.» 🔹از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای که شامل تذکر ایشان می‌شد، شبکه فدک با مدیریت یاسرالحبیب از روحانیون تندوری ساکن لندن بود که نه تنها مقدسات اهل سنت را که برخی مراجع تقلید شیعه را نیز هدف هجمه و اهانت‌های خود قرار می‌داد. یاسرالحبیب خود را از مریدان آیت الله سیدصادق شیرازی معرفی می‌کرد. سکوت بیت شیرازی در برابر این انتساب موجب شد که «شیعه انگلیسی» از یک خط‌دهی درآسیب‌شناسی فرهنگی، به برچسبی جهت مقابله سیاسی- امنیتی با بیت شیرازی به عنوان «رهبر شیعه انگلیسی» تبدیل شود. هجمه رسانه‌ای سنگین علیه این بیت که بعضا با اهانت‌های ناروایی نیز همراه بود و همچنین سخنرانی‌های انتقادی و تألیف کتاب درباره موضوعاتی همچون «برائت از مقدسات اهل سنت» و «قمه‌زنی» البته با محوریت آیت الله شیرازی موجب شد تا ضمن تمرکز «بودجه‌های پراکنده»، این بیت تبدیل به جریانی متشکل و منسجم شود. 🔹این درحالی بود که شاخصه‌های فرهنگی مزبور نه تنها اختصاص به بیت شیرازی نداشت که همچنان این مسائل در بدنه‌ی مقلدان بسیاری از مراجع تقلید، مشروع و بلکه از شعائر و مناسک مهم تلقی می‌شود. فراتر آنکه بسیاری از مراجع تقلید نیز در خصوص «وحدت شیعه و سنی» و «آسیب‌های عزاداری» با دیدگاه انتقادی مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب به طور کامل هم‌نظر نبوده‌ و نیستند. به طور مثال استفتای تلفنی اخیر کانال تلگرامی سرائر (با مدیریت نگارنده) از دفاتر 14 نفر از مراجع تقلید نشان می‌دهد که اکثر مراجع همانند آیت الله شیرازی و برخلاف نظرات آیات عظام خامنه‌ای، مظاهری، مکارم شیرازی و صانعی، با برگزاری مراسم غیرعلنی «عیدالزهرا» مخالفتی ندارند و این یعنی تفاوتی میان دفاتر این اعاظم با بیت شیرازی در بیان فتوا نیست. اما تأثیر اینگونه فتاوا- هر چند با قید «غیرعلنی»- فرهنگ عمومی را به طور فراگیر متأثر می‌کند و لذا در تشدید تنش‌ بین مذاهب نه تنها بیت شیرازی که مقلدان سایر مراجع نیز اثرگذار خواهند بود. 🔹در این بین، هنگامی که سیاست‌های نادرست رسانه‌ای، محوریت یک جریان پراکنده فرهنگی را به شخصیتی منسوب می‌داند که از قضا با مواضع سیاسی نظام همسو نیست، با قلب یک معضل فرهنگی به یک معضل سیاسی، این امکان را فراهم می‌آورد که بیت مزبور بتواند در میان بدنه متدین جامعه، بر اساس نگاه سیاسی خود یارگیری کند و رفتارهایی نظیر «برائت از مقدسات اهل سنت» را لزوما به یکی از محورهای مخالفت با نظام معرفی نماید. این استحاله موضوع تا آنجا پیش رفته که امروزه حساسیت حوزه انقلابی نسبت به شخص و نام آیت الله سیدصادق شیرازی بیشتر از حساسیت‌ نسبت به شاخصه‌های فرهنگی این جریان در سطوح دیگر حوزه علمیه است. 🔹مولفه‌های «شیعه‌ انگلیسی» که همان تنش‌زایی در روابط شیعه و سنی است، هیچ‌گاه در انحصار بیت شیرازی نبوده و همچون سایر آفات فرهنگی جامعه شیعی به صورت پراکنده ظهور و بروز داشته است. در همین حوزه علمیه با وجود آنکه سعی می‌شود در قالب همایش‌ها و تألیفات، وحدت شیعه و سنی را نگرشی ساری و جاری جلوه داده شود، آنچه در استفتائات مراجع و نگرانی‌ درونی آنها به تحرکات اهل سنت به چشم می‌خورد بیانگر آن است که این نگاه پا فراتر از یک سری تصمیمات و رفتارهای نمایشی نگذاشته است. این تحلیل زمانی تقویت می‌شود که شاهد آن هستیم که برخی از اساتید حوزه ابایی از دیدار علنی با آیت الله شیرازی و انعکاس رسانه‌ای آن ندارند. 🔹به نظر می‌رسد تقابل جریان انقلابی صرفا به تمرکزی کاذب در این بیت منجر شده است. نگارنده معتقد است شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد و رهبرتراشی برای آن نیز کمکی به حل آن نخواهد کرد . لذا شاید بهتر باشد به جای نگاه سیاسی و تمرکزبخش به این جریان، برای درمان این مشکل فرهنگی، راه‌حلی فرهنگی و فراگیر بیاندیشیم. سرائر 🔸حاشیه_روزنه رهبر هر جریان به شاخص ترین فرد آن اطلاق می شود! بعید است کسی از طرفداران جریان را سراغ داشته باشیم که رهبر این فرقه را نشناسد! @rozaneebefarda
1_35193939.pdf
357.2K
اسکات مادل افسر ارشد امنیتی سازمان سیا در بند 6 طرح مهم خود با عنوان"Iran on Notie"به صراحت از تقویت و حمایت صادق شیرازی؛ علیه اسلام سیاسی و آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از راهبردهای آمریکا جهت مهار ایران نام می برد @rozaneebefarda
سید جعفر خوانساری از دنیا رفت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم سید جعفر خوانساری فرزند آیت الله آقا سید احمد خوانساری عالم بزرگ پایتخت در عصر پهلوی دوم است. در همه سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمترین اظهار نظری از وی سراغ داریم و راز این سکوت شاید به گذشته او در دوران مبارزات و روابط حسنه اش با دستگاه پهلوی بازگردد که موجب شد اعتماد و اعتبارش را در میان مردم از دست بدهد و چهار دهه در انزوا و سکوت به سر ببرد. برخی از او به عنوان عامل اصلی جدایی نسبی آقا سید احمد از جریان پرشتاب مبارزات سیاسی با شاه نام برده اند. او اکنون از این دنیای فانی رخت بربسته و اقتضای جوانمردی طلب مغفرت برای اوست اما حتما پژوهش های تاریخی عملکرد او را مورد واکاوی قرار خواهد داد تا همه ابعاد ماجرای سید جعفر بر ذهن پرسشگر نسل جوان روشن شود. @rozaneebefarda
روزنه
دفاع تمام قد مدیر کانال سرائر از بیت شیرازی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📜شیعه انگلیسی «رهبر» ندارد سیدیاس
جریان شیرازی٬ جریانی عوام زده است! حمزه وطن فدا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در رابطه با مطلب اخیر سرائر؛ علی رغم اینکه اصل حرف مقبول نیست و به هر جهت هیچ جریانی بدون سر نیست و همیشه ولو به شکل تعینّی هر جریانی در جامعه وجاهت و شانیت و مشروعیت خود را از یک بزرگتری میگیرد و این بزرگتر به شکل طبیعی در موقف رهبری جریان قرار میگیرد و همه چشم ها به اوست هر چند که ممکن است این رهبری ضعیف یا قوی باشد یا شخص زیر بار این مسئولیت رهبری رفته باشد یا نرفته باشد. در قبال جریان شیرازی حداقل من نمی دانم واقعا مشغول چه کاری هستند یک رهبری خودآگاه است یا تعینی ولی آن روی سکه به نظرم در منظر بچه های انقلاب اصلا ملموس نیست و از این جهت حرف سرائر را میپسندم هر چند انگیزه اش را نمی شناسم. مدام هر اتفاق فجیع فرهنگی را به یک اتفاق سیاسی تقلیل میدهیم ، یک راسی برایش شناساسیی میکنیم و آن راس را میزنیم که تا اینجا کار بدی نیست اما آن روی دیگر سکه که وجه فرهنگی و مقبولیت عام یک ایده است را نه رصد داریم نه جدی میگیریم نه برای مواجهه با ان کاری میکنیم واقعیت این است ما هر روز در خلال درسها در قم با تیپ هایی رو به رو میشویم که وحدت را نمی فهمند با تیپ هایی رو به رو میشویم که حرف انقلاب در این خصوص را نمی فهمند وحدت را نه یک تهاجم شیعی که یک انفعال و تقلیل در جهت تامین منافع دنیوی یک حکومت تقریر میکنند حتی گاهی انقلابی هم هستند ، به این معنا که کلیت نظام را میفهمند ، آقا را هم حتی دوست دارند ولی با عرض پوزش اخرش در لسان شان رفتن به مستراح سر زدن به خلیفه است . متن حوزه ، عمق حوزه به نظرم در فهم معارف انقلاب که یکی از آنها وحدت است افلیج است این قابلیت کم و کج بخشی از بدنه حوزه ماست که حتی آماری نداریم که کمند یا زیاد یا حداقل من ندارم طبیعی است در این قابلیت و استعداد نفهمی ، همه جور بذری امکان رشد و نمو دارد حتی بذر پوچ و پوک جریان شیرازی خیلی ها شاید از شیرازی هم ابراز برائت کنند ولی وقتی دقیق میشوی با همان سبک زندگی میکنند با همان فکر فکر میکنند ولی اسمش این است که انقلابی هستند خیلی ها هم اصلا شیرازی را نه میشناسند نه معتبر میدانند و چه بسا شیرازی مثل آنها دارد فکر میکند جریان شیرازی یک جریان عوام زده است جریانات عوام زده بیش از آنکه موثر باشند بر عوام متاثرند از عوام و صرفا یک هویت روشن تری برای این عوامیت دست و پا میکنند عوام و سیاهی لشگر شهرهای مذهبی نظیر قم و اصفهان و مشهد به گونه ای است که شیرازی خورش ملس است @rozaneebefarda
مخالفت آیت الله بهجت با برپایی مجالس (س) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⚠️ برگزاری مراسم جشن در بیت آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓: اخیرا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیع‌الاول و توسط حضرت آیت‌الله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده می‌شود و حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید. 🔸 بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه: ⭕️ «عنوان‌ آن مراسم به جشن عیدالزهرا است.» .... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سال‌هایی که جلسات درس و روضه در منزل معظم‌له اقامه می‌شد، یک‌بار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظم‌له سال‌های بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهل‌بیت علیهم‌السلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز می‌نمودند. همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همان‌ها یک بار با صحنه‌سازی چنین‌کاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظم‌له نتوانستند اشاعه دهند. ضمنا نکته‌ای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیت‌الله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظم‌له و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار می‌گردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار می‌گردد. لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیع‌الاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقه‌ای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظم‌له موجود می‌باشد. والسلام علیکم و رحمت‌الله بیت حضرت آیت‌الله بهجت 🔻 و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت را در ببینید:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517 @rozaneebefarda
تئوری پرداز : مانند قبل از انقلاب٬ را کنید! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 از تئوریسین های اصلاح_طلب در یادداشت خود در یکشنبه, 27 آبان 1397 در روزنامه (ارگان رسمی دولت روحانی)٬ خواستار آزادی خرید و فروش شراب شد. گزیده مطالب عبدی را در ادامه می خوانید: 🔹🔸پس از شکست فاحشی که در قضیه رخ داد و هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی ایجاد کرد، اکنون مواجه با مسأله‌ای به نام هستیم. 🔹در ۴۵ روز گذشته ۹۵۹ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی که ظاهراً حاوی الکل متانل بوده است دچار مسمومیت‌های شدید شده‌اند. از میان افراد مسموم ۹۲ درصدشان مرد و ۸ درصد زن هستند که فوت‌شدگان نیز برحسب جنسیت به همین نسبت هستند. همچنین اکثریت آنان شامل جوانان ۲۱ تا ۳۰ سال می‌شوند که قابل توجه است.   🔹🔹جالب است که این اتفاق در ماه محرم و صفر رخ داده که حتی اگر میزان مصرف کمتر نشده باشد، بعید است که اضافه شده باشد. ولی حجم و تعداد مسمومان به طرز معناداری بیش از گذشته است. از این تعداد ۸۴ نفر فوت شده‌اند، ۳۰۵ نفر به مرحله دیالیز رسیده‌اند و اعضای داخلی بدنشان دچار مشکلات حاد شده است و ۲۷ نفر نیز نابینا شده‌اند. اینها عمدتاً در چند استان محدود کشور رخ داده است. 🔸🔸البرز، هرمزگان و خراسان شمالی و تهران بیش از ۹۰ درصد موارد را شامل می‌شوند. هزینه‌های اجتماعی، درمانی و بیمه‌ای و اقتصادی این اتفاق را می‌توان حدس زد و اگر تکرار شود، نشان می‌دهد که با یک مشکل عمیق مواجه شده‌ایم. ولی در مواجهه با این مشکل چه اقدامی صورت می‌دهیم؟ 🔹🔹در جامعه‌ای که و است و مستوجب مجازات و نیز در صورت تکرار حکم آن است، پس چگونه می‌شود که رفتاری به این مهمی که مجازات آن حدی است و قابل گذشت هم نیست، تا این اندازه رواج پیدا می‌کند که ظاهراً درصد و میزان مصرف آن بالاست، بطوری که تعداد افرادی که وابستگی به مصرف آن پیدا کرده‌اند نیز چشمگیر است.  🔸🔹آن قدر این پدیده در ایران شایع شده است که بسیاری از افراد در حین رانندگی نیز بیش از حد مجاز مصرف کرده‌اند و تصادفات وحشتناکی در کشور به علت همین عامل رخ داده است. در مقابل در کشورهایی که مصرف آن آزاد است، کمتر شاهد این حد از رانندگی در حالت مستی هستیم.  🔸🔹برای مواجهه با این معضل، یکی از ، ایده‌ای را طرح کرده است و با استناد به قواعد موجود و از منظر نتیجه گرفته است که: «استفاده از این مشروبات غیر استاندارد، واقعیتی خارجی هست. پند و توصیه‌های اخلاقی-بهداشتی انجام شده و مجازات‌های گوناگون از شلاق تا جریمه نقدی تجربه شده است. اما در واقعیت خارجی، ناچاریم به شکل دوفاکتو، وجود این مصرف کنندگان را به رسمیت بشناسیم و برای حفاظت از بیماری‌های خطرناک و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی غیر استاندارد، بایستی مراکزی را به آزمایش این نوع مشروبات اختصاص دهیم. تولید کننده و یا مصرف کننده، بایستی بتوانند با اشانتیونی از مشروب مورد نظر خود مراجعه کنند و به شکل ناشناس و بدون نگرانی از تعقیب‌ها و مجازات‌ها، مشروب خویش را آزمایش کند. یا در صورت امکان، دستگاه‌های تست کننده فوری در اختیار آنان قرار داده شود تا از استاندارد بودن یا نبودن مشروبات الکلی مورد نظر خویش مطمئن شوند.»  🔹🔸به‌طور قطع از نظر نویسنده محترم در ارائه این پیشنهاد نظر خیر وجود دارد. عین همین استدلال را برای زنانی که تن‌فروشی می‌کنند می‌توان به کار برد، که البته چندان عجیب هم نیست. ولی همه اینها نوعی دوربرگردان فرهنگی است. 🔸🔹در واقع به جای نگاه ریشه‌ای به مسأله، وارد فرآیند دوربرگردان می‌شویم. اینها جملگی نشان‌دهنده آن است که و ب#ا آنچه که ندارد. 🔹🔹باید قضیه را ریشه‌ای‌تر حل کرد. نگاه ما به موضوع حقوقی و جرم باید مبتنی بر نظر اجتماعی باشد و گناه را باید از طریق دیگری جلوگیری کرد. همچنان که انجام می‌شد. این نگاه در همه امور فرهنگی باید جاری و ساری باشد. از هنر و ادبیات و فیلم و رسانه گرفته تا رفتارهای دیگر. متن کامل مقاله عبدی در اینجا👇 https://www.mashreghnews.ir/amp/912082/ 💥حاشیه روزنه این یادداشت که در پوشش ادبیات ظاهرا علمی ارائه شده٬ نشان از خاستگاه فکری اصلاح طلبان و نسبت شان با و دارد. راستی کدام جریان حوزوی با امثال عبدی پالوده می خورد و همگرایی دارد؟ آیا مدعای دفاع از با همنشینی با امثال عبدی قابل جمع است؟! آیا (که از قضا اینستاگرام باز و تلگرام بازهای ماهری هم هستند) در مقابل چنین جز به و فکری٬ معنای دیگری می تواند داشته باشد؟! @rozaneebefarda