واکنش عجیب روحانی علیه ابراز ارادت مردم یزد به رهبر معظم انقلاب
💥مهم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یکی نکات مهم و حاشیهساز سفر #حسن_روحانی به یزد، تلاش ناکام وی برای مقابله با شعارهای مردمی بود.
🔻فارغ از فقدان سعه صدر و عصبانیت روحانی از شعار حضار، نکته قابل توجه مضمون شعاری بود که روحانی از آن عصبانی شد و تصریح کرد که صدای مردم یزد، صدای این جماعت شعاردهنده نیست!
اما مردم چه شعاری را سر دادند که روحانی را به خشم آورد و چرا؟!
بخشی از حضار در ابتدای سخنرانی روحانی شعار معروفی را سر دادند که بعد از #فتنه۸۸، شهرت فراگیری پیدا کرده است:
مردم فریاد می زدند
اینهمه لشکر آمده
به عشق رهبر آمده!
اکنون آقای روحانی و تیم جنگ روانی و لشکر سایبری او باید پاسخگو باشند که روحانی چرا با چنین شعاری به مخالفت برخاسته و ادعا کرده این صدای مردم یزد نیست؟!
آیا این سخن اهانت آشکار به ارزشها و خصوصا عقاید و سوابق مردم انقلابی یزد محسوب نمیشود؟!
@rozaneebefarda
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥واکنش سخنگوی قوه قضائیه به اظهارات روحانی
اسماعیلی:
🔹در پرونده بابک زنجانی برای برخی از وزرا و مدیران دولت قبل کیفرخواست صادر شده که برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کردند.
🔹قریب به ده ماه بعد از بازداشت بابک زنجانی، وزارت نفت علیه او طرح شکایت کرد.
🔹حدود ۷۰۰ میلیون یورو از بدهی بابک زنجانی قبل از بازداشت به دولت برگشت داده شده است.
🔹با گذشت بیش از ٦ سال از استقرار این دولت؛ چرا اگر فسادی رخ داده تازه باید اعلام کنند؟
fna.ir/dd6cas
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این #تزکیه برای دولتمردان، برای سلاطین، برای روسای جمهور!!!! برای دولتها و برای سردمداران بیشتر لازم است تا برای مردم عادی!
🔻 ... اگر طغیان در کسی شد که مردم او را پذیرفتهاند، در #عالمی شد که مردم آن عالم را پذیرفتهاند، در سلطانی شد که مردم آن سلطان را پذیرفتهاند، در روسایی شد که مردم آنها را پذیرفتهاند، این گاهی یک کشور را به #فساد میکشد!!
💬 امام خمینی قدس سره
‼️ نشر به مناسبت بیانات خلاف واقع یک #روحانی یک سردمدار و یک مسئول که در یک سخنرانی چندین خلاف واقع مرتکب شد!
(حوزه توئیت)
@rozaneebefarda
.
💢 دستور امام خمینی به #وحدت شیعه و سنّی در سال ۱۳۴۳
.
🔹در سندی از #ساواک در سال ۴۳ گزارشگر ساواک از دستورات امام خمینی به حفظ وحدت #اهل_تسنن و #شیعیان مینویسد که نشان از عمق بینش امام به این مسئله راهبردی دارد.
.
🔹گزارشگر ساواک در این سند آورده است: «وحیدی یکی از معلمین[ معممین] میاندوآب به قم دعوت شده و پیغام بزرگی به او دادهاند. گفته میشود که آخوندهای آذرشهر، میاندوآب، رضائیه، شاهپور زیر فرمان او میباشند و به او مقام آیتالله داده شده و قصد دارد که با ملاهای کُرد تماس بگیرد و آخوندهای کُرد و غیر کُرد را با یکدیگر #متحد و متقن نماید.
.
🔹منظور آنها ایجاد [اعتصاب یا اغتشاش] و اختلال امنیت میباشد.
.
🔹ضمناً از طرف آيتالله #خمینی دستورات مکرری به آخوندها صادر شده تا موجبات نزدیکی آخوندهای سنی و شیعه را فراهم و با [به] شیعیان هم تذکر بدهند از #توهین_به_مقدسات اهل تسنن خودداری نمایند.»
@rozaneebefarda
اعتراض مکتوب #آیتالله_سبحانی نسبت به مطالب مخدوش روزنامه #اطلاعات
💥فتأمل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸دفتر حضرت آیتالله سبحانی در اعتراض به مطالب منتشرشده در روزنامه اطلاعات پیرامون #چندهمسری، جوابیه مکتوبی صادر کرد.
🔻متن جوابیه مذکور به شرح ذیل است:
🔸در روزنامه اطلاعات مورّخ شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، مقاله اى به قلم سردبیر تحت عنوان «چند همسرى» چاپ شده است، وى ادعا کرده که: چند همسرى از بقایاى سنت هاى بدوى و در حال انقراض است. آنگاه مى افزاید: همانطورى که چند شوهرى امروز در حال منسوخ شدن است چند زنى نیز به تاریخ در حال منسوخ شدن است.
در این مورد نظر نویسنده را به چند نکته معطوف مى داریم:
۱. عطف چند همسرى به چند شوهرى بسیار عطف نابخشودنى است; چند شوهرى از مقوله فحشا است، که در میان تمام ملل محکوم است و پیامدهاى جسمى و روانى بدى دارد. در حالى که مسأله تعدد همسر از این مقوله پیراسته است و در آیین مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشریع شده است.
۲. جاى گفتگو نیست که باید در هر مسأله اى افراد متخصص نظر دهند; مسأله چند همسرى یک مسأله فقهى است در این مورد باید به قرآن مجید و سخنان معصومان(علیهم السلام) مراجعه نمود و راه نزدیکتر، فتاواى مراجع عظام است که بازگو کننده مضامین قرآن و سنت هستند. قرآن در این مورد مى فرماید:(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنی أَلاَّ تَعُولُوا)(سوره نساء:۳)
«و اگر مى ترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم)، عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک(دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید».
با وجود این که آیه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرایطى قانونى مى داند در این مورد چگونه نویسنده مى گوید چند همسرى مانند چند شوهرى است؟
۳. اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجویز نموده است نه به عنوان لذت گرایى، نکته آن روشن است; صنف مرد پیوسته در جنگ ها،در مسافرت ها و در کارخانه ها آسیب پذیرند و پیوسته کشته مى شوند در حالى که زنان از این آسیب ها کمتر مى بینند.در دفاع مقدس که دفاع از شرف و کشور و آیین بود صد هزار مرد به شهادت رسیدند و همسران آن ها بیوه شدند، تکلیف این زنان چیست؟ سرشمارى ها ثابت مى کند که آمار زنان آماده ازدواج بیش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجویز نکنیم سرنوشت این زنان چه میشود؟ چه سرنوشتى در انتظار آنان است؟
۴. گاهى از اوقات همسر انسان نازا و یا بیمار است و یا حاملگى براى او خطرناک است،در این شرایط تکلیف شوهر چیست؟ گاهى شوهران به خاطر شغل خاصى که دارند نیمى از سال را در دو نقطه دور از هم زندگى مى کنند درباره این عدّه چگونه مىاندیشید؟
۵. نویسنده در این مقاله با گفتار محمدرضا در کتاب «مأموریت براى وطنم» هماهنگ شده است، حتى او هم اجتهاد کرده و بر حرمت چند همسرى از آیه قرآن استدلال کرده بود.
۶. متأسفانه افراد،غالباً در این مسائل فقهى دنبال رو غربیان هستند و گمان مى کنند که چون در غرب چند همسرى به عنوان یک آسیب اجتماعى عنوان شده،طبعاً این کار باید انجام نگیرد ولى تک همسرى آنان به صورت ظاهر تک همسرى است اما گروهى از آنان ـ نه همه ـ به صورت هاى دیگر غریزه جنسى را پاسخ مى گویند.
این مقاله نشانه یک نوع روشنفکرى بیمار است که نتیجه دنباله روى از غرب است. دیروز پاى زنان به ورزشگاه ها کشیده شد تا از تماشاى بدن هاى نیمه لخت محروم نمانند! و آیه (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ)، «و به زنان با ایمان بگو چشم هاى خود را فرو گیرند» نادیده گرفته شد; امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر یکى معرفى مى شود، فردا هم عقد موقت با این توجیه که زن کالاى تجارى نیست به چالش کشیده مى شود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان این که زنان پاکدامن در حفظ عفت خود خودکفا بوده و نیازى به حجاب ندارد مورد هجوم واقع مى شود و…
باش که تا صبح دولتش بدمد
کاین هنوز از نتایج سحر است
قم ـ دفتر حضرت آیه الله سبحانى
۱۸ آبان ۱۳۹۸
🔶حاشیه
روزنامه اطلاعات از رسانههای حامی دولت و جریان اصلاحات محسوب میشود که کارگردان اصلی آن آقایان #محمود_دعایی و #حجتی_کرمانی هستند!
#چندهمسری از جمله کلیدواژههایی است که به موازات اموری چون ورود زنان به ورزشگاهها، رانندگی زنان، کودک همسری، ازدواج موقت، اخیرا توسط جریان معاند خارج نشین و در ذیل پروژه خرابکارانه #انقلاب_زنانه مطرح شده و همراهی حداکثری اصلاحطلبان و اعتدالگرایان را به دنبال داشته است.
آیا طرح این امور، واقعا دغدغه اجتماعی است یا #کارکرد_انتخاباتی دارد؟!
@rozaneebefarda
چرا حوزه مقدسه قم در مقابل مطالب خلاف حسن روحانی ساکت است؟!
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸وقتی که یک سیاستمدار ارشد، آنهم در لباس پیامبر(ص)، تقریر نادرستی از تاریخ و سیره نبوی ارائه میدهد و این برداشت ناصواب را دستمایه مطامع سیاسی/جناحی و زمینهساز سازش با اعدا عدو اسلام و تشیع قرار میدهد، چه نهادی جز حوزه مستقل و آزادمنش قم، باید به سخن درآید؟!
🔻در اینکه سخنان روحانی حاوی مطالب ناهمگون با تاریخ اسلام است، شکی نیست، چنانکه در وجود رجال مستقل و شجاع و آزادمرد در قم، نیز تردید وجود ندارد، اما سؤال اینجاست که از چه حوزه قم سیاست سکوت پیشه کرده است؟!
🔻بزرگان و طلاب جوان در مقابل این سناریوی خطرناک و سریالی #دولت_اعتدال چه تکلیفی دارند؟!
@rozaneebefarda
💥فوری
فیلم سینمایی #ضدفساد با عنوان #آقای_رئیسجمهور را هم اکنون از شبکه سوم ببینید
🔻این فیلم در دوران #اصلاحات ساخته شد ولی با فشار دولتیهای به ظاهر طرفدار آزادی بیان، به شدت #بایکوت شد.
🔻فیلم اثر #ابوالقاسم_طالبی است و موضوع آن زد و بندهای برخی سیاسیون در سطوح عالی اجرایی برای تسهیل فساد اقتصادی است.
🔻پخش این فیلم همزمان با سخنان جنجالی #حسن_روحانی در به حاشیه کشاندن اقدامات ضد فساد #قوه_قضائیه، از هوشمندی و شجاعت رسانهای مدیران شبکه سه حکایت دارد.
@rozaneebefarda
May 11
روزنه
چرا حوزه مقدسه قم در مقابل مطالب خلاف حسن روحانی ساکت است؟! 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸وقتی
آقای رئیسجمهور، کمی آهسته تر!
#یادداشت_وارده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸رئیس ستاد لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) بود وقتی شهید زین الدین به شهادت رسید هر چقدر به او اصرار کردند فرماندهی لشکر را نپذیرفت #شهید_اسماعیل_صادقی به مقامی بالاتر از فرماندهی فکر می کرد و شهادت را نشانه رفته بود... هدفش انجام وظیفه بود و آرزویش #شهادت.
🔸زمان جنگ #ریاست ها رنگ و بوی دیگری داشت خیلی ها از پذیرش ریاست و فرماندهی فرار می کردند اگر کسی هم می پذیرفت از باب تکلیف و انجام وظیفه بود نه محبت به دنیا و ریاست... آن زمان ریاست پلی بود به سمت خدا... معبری بود به سمت #شهادت.
🔸اما امروز برخی راه را گم کرده و به گونه ای به دنیا نگاه می کنند که یادشان رفته قرار است چند صباحی دیگر کوچ کنند... یادشان رفته در این دنیا مسافرند. حاضرند همه را زیر سؤال ببرند تا خودشان رئیس شوند... حاضرند کارهای خوب دیگران را آماج شدیدترین حملات و تهمت ها قرار دهند اما خودشان و اطرافیانشان رئیس باشند...
🔸این #ریاست چیست که حتی حاضرند تاریخ را تحریف کنند؟! مگر حب مقام چقدر در دلشان نفوذ کرده که به والاترین مخلوق خداوند یعنی #پیامبر هم هتاکی و بی احترامی می کنند و کارهای گران سنگ نبی مکرم اسلام (ص) برای تبلیغ و ترویج دین را نادیده گرفته و حاضرند دست به تحریف سیره ایشان بزنند؟!
🔸این دنیا با انسان چه می کند که بعد از گذشت 6 سال از ریاست حاضر است برای توجیه کارهای اشتباه خود پیامبر را هم زیر سؤال ببرد و کارهای ایشان را کم ارزش جلوه دهد؟! به جای اینکه بگوید در این 6 سال چه کارنامه ای در سیاست و فرهنگ و اقتصاد دارد به دیگران حمله می کند و از پیامبر سوء استفاده؟!
🔸به جای اینکه به خاطر گرانی و بیکاری و تورم و رکود و #ولنگاری_فرهنگی و هزاران مسأله دیگر از مردم عذرخواهی کند دنبال جنجال های سیاسی است.
آیا سرنوشت #بنی_صدر ها را نمی داند؟ یا می داند اما لجاجت و حب به دنیا و لذت جاه و مقام و بی تقوایی دلیل انجام کارهای سخیف و حرفهای مزوّرانه ایشان است؟!
آیا ایشان تاریخ نخوانده است که پیامبر شروع کننده جنگ #بدر با #کفار قدرتمند متنفّذ مکه بود؟!
🔸آیا ایشان نمی داند در قراردادی که به #صلح_حدیبیه معروف شد فضا برای تبلیغ حداکثری پیامبر باز شد؟! چرا به پیامبر تهمت می زنید و می گویید: وقتی کفار نقض عهد می کردند پیامبر عهد دیگری با آنها می بست. مگر نتیجه نقض عهد کافران در قرارداد حدیبیه منجر به لشکر کشی پیامبر به سمت #مکه و فتح مکه نشد؟! چرا دروغ می گویید و تاریخ را تحریف می کنید؟!
🔸آیا نمی دانی واکنش پیامبر مکرم اسلام در مقابل نقض عهد قبیله بنی قریظه این بود که همه مردان جنگی آنها را کشت؟!
آقای #روحانی کمی آهسته تر به سمت دوزخ حرکت کنید؟! چرا با این عجله می روید؟ آیا می خواهید مصداق این آیه « وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ» باشید که برگناهان خود اصرار دارند و جایگاه آنها جایی است « فِي سَمُومٍ وَ حَمِيمٍ» (در میان بادی سوزان و آبی جوشان) «وَ ظِلٍ مِنْ يَحْمُومٍ» (سایه ای از دودهای بسیار غلیظ و سیاه)؟!
🔻آقای روحانی از سرنوشت بنی صدرها عبرت بگیرید و به راه #ولایت و #شهدا برگردید؟! نگاهتان به ریاست را نگاه شهدایی یعنی نگاه خدمت کنید... به امید اینکه عاقبت به خیر شویم.
سیدمحمدمهدی فروتن/استاد حوزه قم
@rozaneebefarda
روزنه
چرا حوزه مقدسه قم در مقابل مطالب خلاف حسن روحانی ساکت است؟! 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸وقتی
آقای روحانی و فهم عمیق تاریخ اسلام!
💥فتأمل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱. هر سخن وقتی نقد میشود، که ارزش علمی داشته باشد یا عدهای باور کنند و به خطا بیفتند.
لذا پاسخ سخنان دُرَر بار رئیس جمهور لازم نیست.
۲. سخنان بی استناد و گزینش یک گزارهی مشکوک از بین دهها گزارهی محتمل الصدق، سخنی متین نیست، بلکه به بازیگری بیشتر شباهت دارد.
۳. این که زعمای حوزه در برابر بازی با سیره معصومانعلیهمالسلام ساکتاند، در تاریخ خواهد ماند.
۴. روسیاهی این اتهامات به معصومان هم ایضا.
۵. اما در این شرایط، آقای روحانی عملا در حال ایجاد دو قطبی در جامعه است. در زمین او بازی نکنیم.
۶. خودش را نمیدانم، اما دیگران خوب به یاد دارند، که گفت در شرایط امروز کشور اختلاف افکنی و ... گناه بزرگ است. آیا او میخواهد فسقش را اثبات کند؟
۷. شورای نگهبان، ایشان را مجتهدی عادل! در خبرگان میداند؟
۸. مطالبات را از او دنبال کنیم.
۹. به قول آقای رحیمپور ممکن است این دوران پایانیِ دولتش، سخنان حکیمانهتری هم بگوید، باید پرسید تو چه کرده ای؟!
۱۰. ألا لعنة الله على القوم الظالمين.
حجتالاسلام حامد كاشانى
@kashani1395
@rozaneebefarda
💥اختصاصی
فقه؛ به مذاق دولت
نگاهی انتقادی به مقاله سروش محلاتی در کتاب «فقه و دولت»
صفحه۱از۴
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹«فقه و دولت» عنوان کتابی است که #مؤسسه_فهیم (شاخه حوزوی جریان #اعتدال و تاسیس شده توسط کاظم قاضی زاده از اعضای مؤثر #نشست_اساتید) منتشر کرده و حاوی دیدگاههای آقایان:« سیفالله صرامی، عبدالله حاجی صادقی-محمدجواد ارسطا، #محسن_غرویان -هاشم نیازی، کاظم قاضیزاده، #محمد_سروش_محلاتی، #سیدجواد_ورعی، مهدی پورحسین، محمدهادی فتاح، #احمد_عابدی، محمدجواد فخار طوسی و حجتالله بیات» است.
🔻در ادامه به نقد یکی از نوشتارهای مندرج در این مجموعه خواهیم پرداخت.
🔸محمد سروش محلاتی؛ ستوننویس سابق روزنامه جمهوری اسلامی که امروز بر مسند تدریس فقه نشسته است. کسی که با دو دوست دیرینهاش «سید ضیاء مرتضوی» و «سیدجواد ورعی» مؤسسهای به نام « #مفتاح_کرامت » تأسیس کردند و آن را اداره میکنند و البته ارتباط خوبی با شبهگفتمان دولت اعتدال دارند.
این مؤسسه به تازگی کتابی با عنوان «فقه و دولت» که مجموعهای از مقالات و گفتارهاست منتشر کرده است. وابستگی سیاسی برخی از نگارندهها به برخی جریانات غربزده واضح است و قرار گرفتن نام برخی دیگر در کنار آنها موجب تعجب و تأسف است.
این کتاب تحت عنوان «مجموعه نظریهپردازیهای مؤسسه فهیم» چاپ شده است و انتظار می رود از استحکام علمی فوقالعادهای برخوردار باشد چراکه نظریهپردازی در حوزه دین؛ در مرز باریک نوآوری و بدعت قرار دارد و ناشی بودن نظریهپرداز یا گرایشهای شخصی وی او را در مهلکه بدعت خواهد انداخت.
از این کتاب مقاله «تأملی در مشروعیت امر به معروف و نهی از منکر فراگفتاری» از محمد سروش محلاتی را انتخاب کردیم تا مشتی باشد از خروار تازهپیدای فهیم.
🔸محمد سروش محلاتی در این مقاله بررسی میکند که آیا «امر به معروف و نهی از منکر عملی» از دید شرع جایز است یا خیر؟ وی تلاش میکند نهی از منکر عملی را زیر سؤال ببرد اما آیا تلاش وی مطابق چارچوب و اصول فقهی انجام شده است یا گرایش سیاسی خاص وی در تعیین پاسخ مؤثر بوده است و بر استنتاج او سایه انداخته است؟ برای رسیدن به جواب مطالب وی را بررسی میکنیم.
🔹نویسنده در ابتدای سخن خود میگوید:
«از امر به معروف و نهی از منکر یدی دو تفسیر مختلف وجود دارد که در فقه ما سابقه دارد.
الف) شخص آمر به معروف به گونهای عمل کند که با عمل خود الگویی ارائه کند که در رفتار دیگران تأثیر بگذارد. شیخ طوسی در کتاب نهایه این تفسیر را ذکر کرده و عدهای دیگر همین تعبیر را دارند...»(فقه و دولت ص259)
با نگاهی به نهایه میبینیم که شیخ طوسی نهی از منکر یدی را منحصر در ارائه الگوی عملی نمیکنند ایشان میفرمایند:
« و الأمر بالمعروف يكون باليد و اللّسان.فأمّا باليد، فهو أن يفعل المعروف و يجتنب المنكر على وجه يتأسّى به النّاس... و قد يكون الأمر بالمعروف باليد بأن يحمل النّاس على ذلك بالتأديب و الرّدع و قتل النّفوس و ضرب من الجراحات... و إنكار المنكر يكون بالأنواع الثلاثة التي ذكرناها: فأمّا باليد، فهو أن يؤدّب فاعله بضرب من التأديب: إمّا الجراح أو الألم أو الضّرب. »
🔹ظاهرا جناب سروش محلاتی تنها خط ابتدایی را خواندهاند و ما بقی را ندیدهاند یا دیدهاند ولی آگاه کردن مخاطب از آن را به صلاح ندیده است.
آقای سروش محلاتی ادعا میکنند که عدهای دیگر نیز همین تفسیر را از امر به معروف یدی دارند ولی منبعی برای کلام خود ذکر نمیکنند.
2. نویسنده در بخش دیگری از مقاله میگوید:«عدهای از فقها وجوب امر به معروف و نهی از منکر را عقلی میدانند. این بزرگان وجوب امر به معروف و نهی از منکر را مستند به قاعده لطف میدانند. طبق تقریر متکلمین هر عملی که مقرب عبد به خدا باشد به اقتضای لطف بر خدا لازم است که آن را انجام دهد، البته به گونهای که موجب اضطرار و الجاء بنده نشود.... [بر همین اساس] باید امر به معروف کرد البته نه به گونهای که سلب اختیار از دیگران کند چون با قاعده لطف در تناقض خواهد بود.»(فقه و دولت ص261-260)
🔹سروش محلاتی از این مطلب نتیجه میگیرد که طبق دلیل عقلی؛ نهی از منکر شامل اقدام عملی نمیشود چراکه موجب الجاء است و الجاء خلاف لطف. اما به این استدلال از چند حیث اشکال وارد است:
الف) آنچه موجب الجاء است و خلاف لطف؛ رفعالاختیار من جانب الله است و نه دفعالاختیار من جانب الخلق آن هم به نحو جزئی. انسان موجودی است ذاتا مختار در نتیجه اگر قوه اختیار از دایره وجود او حذف شود یکی از کمالات ذاتی وی از او سلب شده است و این خلاف لطف است به علاوه قوه اختیار سرمنشأ تکلیف و پیشرفت معنوی انسان است و سلب این قوه از این حیث نیز خلاف لطف است. متکلمین به این حالت الجاء میگویند که همان رفعالاختیار است.
🔻لینک صفحه دوم یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/2350
@rozaneebefarda
ادامه👇